עקידת יצחק מיט א טוויסט

Reb Yid

היימישער קרעמלער
זיך איינגעשריבן
סעפ. 8, 2024
מעסעדזשעס
61
רעאקציע ראטע
211
ביטע באמערקן איך האב דאס אינישעלי געפאוסטעט אויף די סוב פארום "דת ואמונה - אפענע דיסקוסיעס" אבער צוליב די גאר גוטע פידבעק האב איך מחליט געווען עס צו מיטיילן מיטן אלגעמיינער ציבור דא. ליינט און האט הנאה!


די מעשה פון דער עקידה ציט זיך ארום דעם נסיון וואס השם האט געגעבן אברהם, צו טעסטן זיין גרייטקייט צו מקריב זיין זיין ליבן זון יצחק. אבער, די מעשה שטעלט אויף א געוואלדיגע קשיא. עס זענען פארהאנען צוויי וועגן ווי אברהם קען דורכגיין דעם נסיון:
1. אויב ער פאלגט השם'ס באפעל אן קיין אויפמערקזאמקייט צו קיין שום שטערונגען, אין דעם פאל אפילו א מלאך פון הימל.
2. אדער אויב השם זאל ווידער ערשיינען צו אברהם און צוריקנעמען זיין באפעל, אויף דעים זעלבן אויפן ווי ער האט אים פריער געהייסן.

אבער די השתלשלות גייט אויף א אנדערן וועג. אברהם גייט נישט אדורך מיט'ן באפעל, און השם ערשיינט אויך נישט צו צוריקנעמען דעם באפעל. דאס ברענגט די קשיא: פארוואס האלטן מיר אז אברהם איז דורכגעגאנגען דעם נסיון, ווען אין אמת'ן האט ער געטאן דעם היפוך און לכאורה געפעלט אין דעם נסיון?

עס איז אויך וויכטיג צו פארשטיין די קולטורעלע געוואונהייטן פון יענע צייטן. אין יענע תקופה זענען קינדער געווען באטראכט ווי אייגנטום פון זייערע עלטערן, און קינדער-קרבנות זענען געווען א טייל פון דער אלגעמיינער קולטור. אברהם איז געווען א טייל פון דער געזעלשאפט, און אפילו אויב ער האט געהאט די מאראלישע כחות זיך קעגנצושטעלן דער פראַקטיק, האט א דירעקטער באפעל פון השם אפשר נישט געווען אזוי שווער צו אננעמען אין ליכט פון יענע געוואונהייטן.

צו געבן א אנדערן קוק, קען מען באטראכטן א מעשה, וואו אייער באליבטער ערווארט פון אייך א מתנה, און איר האט צוויי אפציעס – א ביליגע און א טייערע. איר וואלט נאטירלעך אויסגעקליבן די טייערע מתנה כדי צו דערפרייען אייער באליבטער. איצט ווען דער באליבטער איז השם, און ער בעט אייך די טייערסטע זאך – אייער ליבער זון – וואלט מקיים זיין דעם באפעל געבראכט אייך גרויס פארגעניגן.

דעריבער איז דער טערמין "נסיון" נישט פאסיג דא. ענדערש איז עס א מתנה וואס השם האט געגעבן מיט'ן פאטענציעל פאר גרויס פארגעניגן אין דורכפירן דעם באפעל.

לאמיר יעצט אויספארשן א אנדערן צוגאנג צו דער מעשה. השם האט באשאפן די וועלט מיט'ן ציל יחוד – די אייניקייט פון גשמיות מיט השם. אברהם'ס נסיונות און זוכן צו דערגיין השם שטימען מיט דעם ציל פון דער וועלט – וואס איז צו פאראייניקן גשמיות מיט השם. כדי צו נעמען דעם קשר נאך העכער, האט אברהם געדארפט ווייזן א הויכע מדרגה פון יראת השם. השם שטעלט דעם נסיון און באפעלט אברהם צו מקריב זיין זיין זון. אבער השם'ס אמת'ע כוונה איז געווען אז אברהם זאל שטיין קעגן דעם באפעל. ״וויבאלד די אמת'ע יראת השם גייט ווייטער פון פשוט'ע פאלגזאמקייט, עס איבערשטייגט דעם באגריף פון פאלגזאמקייט״.

אברהם, דורכ'ן האבן א שטארקע אמונה אין השם, גייט אדורך מיט די צוגרייטונגען צו אויספירן דעם באפעל. אבער ווען דער מלאך קומט און רופט אברהם'ס נאמען צוויי מאל, הייבט זיך אברהם גלייך אויף און ענטפערט מיט גרייטקייט "הנני". און דורכ'ן טאן אזוי, נייגט זיך אברהם אפ פון השם'ס באפעל און ווערט ניצול פון דורכפאלן דעם אמת'ן נסיון פון השם. און ער גייט אדורך דעם אמת'ן נסיון, ווי ער באגרייפט די מאראלישער און עטישע פליכטן נישט צו טייטן א אומשולדיקן מענטש, אפילו לשם השם.

אין יענעם מאָמענט דערגרייכט אברהם די העכסטע מדרגה פון מאראל, וואס איז פאראייניגט מיט יראת השם. און דערפאר איז עס דער מלאך דער וואס האט אפגעהאלטן אברהם, און נישט השם אליין. ווייל אויב וואלט השם אליין צוריקגעצויגן דעים באפעל. וואלט עס צעשטערט דעם גאנצן ציל פון דעם נסיון.

שפעטער דערקלערט דער מלאך אז אברהם'ס אפזאג צו פאלגן איז א באווייז אז ער באזיצט אמת'ע יראת השם און מאראל. יראת השם אין דעם פאל איז נישט בלויז מורא פאר השם. עס איז א פנימיות'דיגע מידה וואס ארבעט אויף א סארט וועג ווי וואסער קען נישט זיך מישן מיט אויל. איינער מיט יראת השם קען נישט טאן קעגן מאראל, ווייל ער איז שטענדיג מאראליש וויסנד און געשיצט דורך מאראלישע חשבון הנפש.
 
לאמיר עס מסביר זיין אין קורצן דורך די פסוקים:

בראשית, פרק כ"ב:

פסוק א'
וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹקִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי.
אבער עס שטייט נישט וואס איז דער נסיון.

פסוק ב'
וַיֹּאמֶר קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ.
אז אברהם איז געבעטן צו נעמען יצחק, אבער דאס איז נישט דער אמת'ער נסיון.

פון פסוק ג' ביז פסוק י"א, איז די טעטיגקייטן וואס אברהם טוט, מיינענדיג אז דאס איז דער נסיון.

פסוק י"א
וַיִּקְרָא אֵלָיו מַלְאַךְ ה' מִן הַשָּׁמַיִם וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי.
אַבְרָהָם זאגט "הנני", און ער כאפט אז דאס איז נישט דער אמת'ער נסיון. נאר דאס וואס דער מלאך גייט זאגן ווייטער איז דער נסיון.

פסוק י"ב
וַיֹּאמֶר אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר וְאַל תַּעַשׂ לוֹ מְאוּמָה, כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹקִים אַתָּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ מִמֶּנִּי.
דער מלאך באַשטעטיגט אז אברהם האט דורכגעמאכט דעם אמת'ן נסיון.

די ווערטער וְלֹא חָשַׂכְתָּ מיינען: דו האסט געלאזט דיין זון און נישט אים צוריקגעהאלטן פאר דיין אייגענע נויט. בעת אנדערע האבן געניצט זייערע קינדער ווי זיי ווילן, און אפילו גע'הרג'עט פאר קרבנות, אבער דו האסט נישט געהאלטן יצחק פאר זיך, דו האסט פארשטאנען אז יצחק איז אן אייגענע מענטש, וואס געהערט נאר צו זיך.

פון פסוק י"ג ביז פסוק ט"ז, האבן מיר די טעטיגקייטן וועגן דעם קרבן וואס אברהם האט מקריב נאך דעם נסיון. פסוק ט"ז גיבט דער מלאך אברהם'ן א ברכה, און ער איז מוסיף אויף זיין פריערדיגע באשטעטיגונג, און טאקע פאר די זעלבע סיבה וויבאלד — וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ, ווי אויבן ערקלערט. יעצט פון פסוק י"ז ביז פסוק י"ט, זעט מען די ברכות פונעם מלאך, און אין דער לעצטער פסוק פון דעם קאפיטל ענדיגט זיך אז אברהם גייט צוריק צום נארמאלן לעבנסשטייגער .
 
עס איז אויך וויכטיג צו פארשטיין די קולטורעלע געוואוינהייטן פון יענע צייטן. אין יענע תקופה זענען קינדער געווען באטראכט ווי אייגנטום פון זייערע עלטערן, און קינדער-קרבנות זענען געווען א טייל פון דער אלגעמיינער קולטור. אברהם איז געווען א טייל פון דער געזעלשאפט, און אפילו אויב ער האט געהאט די מאראלישע כחות זיך קעגנצושטעלן דער פראקטיק, איז א דירעקטער באפעל פון ה' אפשר נישט געווען אזוי שווער צו אננעמען אין ליכט פון יענע געוואונהייטן.

צו געבן א אנדערן קוק, קען מען באטראכטן א מעשה, וואו אייער באליבטער ערווארט פון אייך א מתנה, און איר האט צוויי אפציעס – א ביליגע און א טייערע. איר וואלט נאטירליך אויסגעקליבן די טייערע מתנה כדי צו דערפרייען אייער באליבטער. איצט ווען דער באליבטער איז ה', און ער בעט אייך די טייערסטע זאך – אייער ליבער זון – וואלט מקיים זיין דעם באפעל געבראכט אייך גרויס פארגעניגן.

דעריבער איז דער טערמין "נסיון" נישט פאסיג דא. ענדערש איז עס א מתנה וואס ה' האט געגעבן מיט'ן פאטענציעל פאר גרויס פארגעניגן אין דורכפירן דעם באפעל.
דיין הסבר איז נישט איינשטימיג מיט די מדרשי ומפרשי התורה.
אפילו לו יהא אז די קולטור אין יענע צייטן האט געברענגט קינדער קרבנות (איך ווייס נישט צו 37 יעריגע קינדער אויכעט... אבער דאס איז א באזונדערע שמועס), איז אבער דער נסיון געווען גאר שווער פאר אברהם. דא רעדט מען פון א קינד א בן יחיד, א אויסגעבעטן אויסגעווארטע קינד, נאך אזויפיל האפענונג, און בפרט אז ער האט געהאלטן נאך א הבטחה פון השי"ת "כי ביצחק יקרא לך זרע", ער האט שוין געזען דורות העתידים, שוין געמאכט חשבונות איבער זיינע אייניקלעך וועלכע איז ליבערשט, גלות צי גיהנם, און השי"ת האט אים שוין פארשפראכן ואחרי כן יצאו ברכוש גדול, און ער גייט זיי געבן דעם גרויסן אוצר די תוה"ק, און אויך דעם באליבטן לאנד, אברהם איז שוין געווען עקסייטעד, און אויף איינמאל איז דער איי אראפגעפאלן און זיך צעבראכן! פלוצלינג באקומט ער א באפעל פון באשעפער אז איך וויל זאלסט דעם יצחק מקריב זיין, און די אלע שיינע חלומות וואס דו האסט געהאט קענסטו אינזין האבן ביים דוכנ'ען אונטערן טלית ביי וישמרך...

עס איז אוממעגליך משיג צו זיין דעם געפיל...

און חז"ל זענען נאך מוסיף ווי גערן ביידע האבן עס געטון, סיי אברהם און סיי יצחק, נישט מיט דיסעפוינטמענט, בלית ברירה, צובראכענערהייט... ניין, מען איז אויפגעשטאנען פארטאגס, בייגעקומען אלע נסיונות פונעם שטן אויפ'ן וועג, און נישט געפרעגט קיין קשיות און נישט געזוכט קיין תירוצים!

אלזא, דער טערמין "נסיון" איז זייער פאסיג דא. (אויב וואלט עס געווען גאנץ נארמאל וואלט שרה נישט נסתלק געווארן הערנדיג אזא געווענליכע נייעס...)
 
דיין הסבר איז נישט איינשטימיג מיט די מדרשי ומפרשי התורה.
אפילו לו יהא אז די קולטור אין יענע צייטן האט געברענגט קינדער קרבנות (איך ווייס נישט צו 37 יעריגע קינדער אויכעט... אבער דאס איז א באזונדערע שמועס), איז אבער דער נסיון געווען גאר שווער פאר אברהם. דא רעדט מען פון א קינד א בן יחיד, א אויסגעבעטן אויסגעווארטע קינד, נאך אזויפיל האפענונג, און בפרט אז ער האט געהאלטן נאך א הבטחה פון השי"ת "כי ביצחק יקרא לך זרע", ער האט שוין געזען דורות העתידים, שוין געמאכט חשבונות איבער זיינע אייניקלעך וועלכע איז ליבערשט, גלות צי גיהנם, און השי"ת האט אים שוין פארשפראכן ואחרי כן יצאו ברכוש גדול, און ער גייט זיי געבן דעם גרויסן אוצר די תוה"ק, און אויך דעם באליבטן לאנד, אברהם איז שוין געווען עקסייטעד, און אויף איינמאל איז דער איי אראפגעפאלן און זיך צעבראכן! פלוצלינג באקומט ער א באפעל פון באשעפער אז איך וויל זאלסט דעם יצחק מקריב זיין, און די אלע שיינע חלומות וואס דו האסט געהאט קענסטו אינזין האבן ביים דוכנ'ען אונטערן טלית ביי וישמרך...

עס איז אוממעגליך משיג צו זיין דעם געפיל...

און חז"ל זענען נאך מוסיף ווי גערן ביידע האבן עס געטון, סיי אברהם און סיי יצחק, נישט מיט דיסעפוינטמענט, בלית ברירה, צובראכענערהייט... ניין, מען איז אויפגעשטאנען פארטאגס, בייגעקומען אלע נסיונות פונעם שטן אויפ'ן וועג, און נישט געפרעגט קיין קשיות און נישט געזוכט קיין תירוצים!

אלזא, דער טערמין "נסיון" איז זייער פאסיג דא. (אויב וואלט עס געווען גאנץ נארמאל וואלט שרה נישט נסתלק געווארן הערנדיג אזא געווענליכע נייעס...)
מיין פשט דארף נישט זיין איינשטומונג מיט קיינעם, די רעכט צו מפרש זיין די תורה געהערט נישט צו קיינעם עקסקלוסיוו, יעדער קען ארויסגעבן פשט אין תורה, און איך בין אויך איינער פון די מפרשי התורה אויף מיין שטייגער.

בזונדער צו די טענה אז עס מוז זיין געווען א נסיון פאר אברהם צו שעכטן יצחק׳ן, וויבאלד דיין מוח קטן זאגט אז פאר דיר וואלט עס געווען א נסיון, פרעג איך האסטו זיך אמאל אראפגעזעצט מיט אברהם׳ן פרעגן וואס זיין נסיון איז געווען? דו קומסט מיר פאר ווי דו ביסט א עד נאמן און דו ווייסט חי וקיים וואס דארט איז פאר געקומען,

אגב. איך האב דערקלערט מיין געדאנק אבער איך ווארף נישט קיינעם׳ס אפ.

אין צו דיר, אז די קענסט נישט זעהן עפעס אנדערש אינדרויסן פון דיין באבעל, דאן אטעם אריין און אטעם ארויס ווי רביצן ראזענבערג עצה׳ט, און טריפ אפ פון דאנעט.
 
לעצט רעדאגירט:
לייק פאר דעס
מיין פשט דארף נישט זיין איינשטומונג מיט קיינעם די רעכט צו מפרש זיין די תורה געהערט נישט צו קיינעם עקסקלוסיוו יעדער קען ארויסגעבן פשט אין תורה און איך בין אויך איינער פון די מפרשי התורה אויף מיין שטייגער
 
ווען האסטו געמאסטן די סייז פון מיין מח?...

איך פרעג דיר א פשוט'ע שאלה. די תורה זאגט "והאלקים נסה את אברהם" און דו טענה'סט אז דער טערמין נסיון איז נישט שייך דא.
 
ווען האסטו געמאסטן די סייז פון מיין מח?...

איך פרעג דיר א פשוט'ע שאלה. די תורה זאגט "והאלקים נסה את אברהם" און דו טענה'סט אז דער טערמין נסיון איז נישט שייך דא.
איך האב זייער שיין מסביר געווען וואס והאלקים נסה את אברהם מיינט אויב פארשטייסטו נישט איז עס נישט מיין פראבלעם

יא סאיז געווען א נסיון אויף אברהם׳ן אבער נישט דאס וואס אברהם האט געמיינט פון אנהייב!!!
 
אה, כ'הער...
סארי, איי געסס איך האב טאקע נישט גוט פארשטאנען וואס דו שרייבסט.
 
מיין פשט דארף נישט זיין איינשטומונג מיט קיינעם, די רעכט צו מפרש זיין די תורה געהערט נישט צו קיינעם עקסקלוסיוו, יעדער קען ארויסגעבן פשט אין תורה, און איך בין אויך איינער פון די מפרשי התורה אויף מיין שטייגער.
100%! דער אבן עזרא האט אויך אזוי געטוהן.
וויאזוי האט איינער אמאל געזאגט, אין טויזענט יאר ארום וועלן אונז אויך ווערן קאנסידערט ראשונים.
 
100%! דער אבן עזרא האט אויך אזוי געטוהן.
וויאזוי האט איינער אמאל געזאגט, אין טויזענט יאר ארום וועלן אונז אויך ווערן קאנסידערט ראשונים.
נישט נאר דאס, נאר איינער וועט נאך צאמשטעלן די גאנצע גאט דעבאטע שנירל אלס איין לאנגע מגילה, כאילו ס'איז פון 'בעל הקרעמל'.

דערנאך וועט איינער קומען פארענטפערן די סתירות מיט עפעס אזא מין טעאלאגישער סיסטעם וואס נעמט אן אז ס'איז דא א גאט און ס'איז נישט דא א גאט אין איין אטעם.

דערנאך גייען זיין מער אויפגעקלערטע וואס וועלן האלטן אז ס'איז באמת צאמגעשטעלט פון צוויי אנדערע גרופעס. די Theist און Atheist .
די חוקרים וועלן עס רופן school A און School T.
 
נישט נאר דאס, נאר איינער וועט נאך צאמשטעלן די גאנצע גאט דעבאטע שנירל אלס איין לאנגע מגילה, כאילו ס'איז פון 'בעל הקרעמל'.

דערנאך וועט איינער קומען פארענטפערן די סתירות מיט עפעס אזא מין טעאלאגישער סיסטעם וואס נעמט אן אז ס'איז דא א גאט און ס'איז נישט דא א גאט אין איין אטעם.

דערנאך גייען זיין מער אויפגעקלערטע וואס וועלן האלטן אז ס'איז באמת צאמגעשטעלט פון צוויי אנדערע גרופעס. די Theist און Atheist .
די חוקרים וועלן עס רופן school A און School T.
אזוי ווי די JEPD🤣
 
אינטערעסאנט 😂 כ'האב נישט געטראכט אויף אזוי ווייט! יתכן אז ס'וועט קומען אזא איינער ווי א רבי און ער וועט מסדר זיין קרעמל מיט עטליכע סדרים, פרקים, און משנה'ס. אט ממש אזוי ווי אונזער ששה סדרי משנה. דערנאך וועלן קומען חכמים ראשונים אחרונים, און דערנאך וועט קומען א נייער @Reb Yid וואס וועט טייטשן גאר א נייע מהלך פון מהלכים וואס מ'האט מקבל געווען פון קרעמל דור דור. און טייל וועלן הנאה האבן פון די חידושים. אבער זארגט נישט, ס'וועט אויך דעמאלס זיין אן הרב @שמעקעדיג וואס וועט טענה'ן אז ס'איז קעגן די מסורה פון חכמי הקרעמל מדור דור.

אגב, מעגליך וועט מען אויך זינגען פסח ביים ליל הסדר, ששה סדרי קרעמל 🎼 וכו'.

א גוט שבת!
 
לעצט רעדאגירט:
Back
Top