די צניעות'דיגע קעניגין

הייליגער

פרישער קרעמלער
זיך איינגעשריבן
יוני 14, 2024
מעסעדזשעס
23
רעאקציע ראטע
120

די צניעות'דיגע קעניגן

חלק א


אמאל איז געווען א קעניג, האט ער געהאט א טאכטער ארויסצוגעבן. ס'איז געקומען די צייט, ער זאל איר חתונה מאכן, האט ער געזוכט פאר איר א ספעציעלע חשוב'ע מאן, איינער וואס וועט שעצן די איידעלע מידות זיין טאכטער, איר צניעות און באשיידנקייט, און זיך אויפפירן צו איר אזוי ווי עס פאסט פאר א קעניג'ס א טאכטער.

איי די טאכטער, די טאכטער, איז געווען די ליבלינג פונעם קייסער. דער קעניג האט אנערקענט אירע איידעלע מידות און אירע נאבעלע באציאונגען צו אנדערע מענטשן, ער האט פארשטאנען צו די אוצר וואס ליגט אריינגעלייגט אין איר, און ער האט לאנג ארומגעזוכט איינער וואס זאל אנערקענען אירע גוטע מידות.

אזוי לאנג, אזוי לאנג, ביז עס איז געקומען די צייט, און מיט גליק און פרייד האט ער אן איידעם אריינגענומען, ער האט זיי חתונה געמאכט, קעסט ביי זיין טיש געגעבן און מכבד געווען די מחותנים מיט אונטערפירערשאפט.

אזוי לאנג, אזוי לאנג, מאן און ווייב האבן געהאט א גוט לעבן, האט ער זיי, האט ער זיי, קאסט ביי זיין טיש געגעבן, אלע סודות פארטרויעט אין זיין שטוב אריינגענומען און אויך א שיינעם פאלאץ פאר זיי אויפגעבויט.

אזוי באלד, אזוי באלד, דער קעניג האט זיך אנגעהויבן שלעכט צו שפירן. דאקטוירים זענען געקומען און געגאנגען, אבער וואס א טאג שפעטער, האבן די ארומיגע איינגעזען אז די טעג פונעם קייסער זענען ליידער געציילטע.

די טעג האבן זיך גערוקט, און אינאיינעם מיט דעם איז די שפאנונג ביים פאלק געוואקסן. עס איז געקומען די טאג וואס דער קעניג האט אויסגעהויכט זיין נשמה, בשעת זיין ליבלינג טאכטער שטייט צו זיין רעכטע זייט און כאפט אן זיין האנט.

א קעניגליכע לויה צערעמאניע איז אפגעראכטן געווארן אין פילע שטעט און נאך די באגרעבעניש איז אויסגערופן געווארן דורך אלע שרים און נכבדים, אז דער איידעם פון דעם קעניג וועט איבערנעמען די מלוכה, בשעת די טאכטער, דאס ליבלינג פונעם קייסער, וועט באקומען דעם טיטל, "די מלכה".

איין פראבלעם איז אבער געוועזן.

בשעת די נייע מלכה האט געשעצט איר הויכע אמט, געדענקענדיג איר הויכגעשעצטער פאטער און וויסנדיג פון וואו זי שטאמט. זי האט פארשטאנען וואס דאס מיינט צו זיין א מלכה אויף א גאנצע קעניגרייך, זייענדיג איידל, צניעות'דיג און באשיידן, איז איר מאן געווען פונקט דאס פארקערטע. שטאמענדיג פון א פשוט'ע פאמיליע, איז ער פארבלענדעט געווארן פון די מלוכה און פון די פילע רייכקייט וואס די רעגירונג האט אים געשאנקען, און ער האט דאס אנגעהויבן נוצן אויף זיינע פערזענליכע צוועקן. דער נייער קעניג איז פארכאפט געווארן אין פארגרעבטקייט, פארדארבענע מידות און געמיינקייט.

די מלכה האט מיט ווייטאג צוגעקוקט וואס עס איז געווארן מיט איר טייערע מאן, מיט וועמען זי האט אמאל געהאט א גוט לעבן. אבער וואס קען מען טון קעגן א קעניג?! - זי האט מיט אן איידלקייט און זיידענע מידות פראבירט צוריקצושטעלן איר מאן דעם מלך אויף די רעלסן און אים אויפמערקן איבער זיין שלעכטן וועג, זייענדיג אים מסביר ווי שלעכט דאס קען ווערן פאר אים, און ווי נישט גוט דאס קען אים פירן. זי האט קיינמאל נישט געשריגן אויף איר מאן, דער מלך. מיט קלוגשאפט און מיט איידלקייט האט זי געוויינט צו אים, אז ער זאל נישט פארשוועכן זיין הויכן אמט און ער זאל כבוד געבן פאר די קעניגרייך וועלכער ער דינט. דער קעניג פלעגט איר אויסהערן מיט איידלקייט, אבער זייענדיג פארבלענדעט פון זיין נייער אמט, איז ער צוגעצויגן געווארן צו כבוד און צו שלעכטס און זיך נישט אפגעקערט פון זיינע שלעכטע וועגן.

איין טאג האט דער קעניג געלאזט מעלדן אין די גאנצע שטאט, אז ער גייט מאכן א ריזיגע באל, א מאלצייט וואו יעדער איינער וועט זיין געלאדנט. דארט וועט מען שיכור'ן און הוליען פאר טעג און וואכן, וויפיל עס לאזט זיך נאר. דער קעניג בכבודו ובעצמו וועט דארט ערשיינען און ער וועט זיך מיטפרייען מיט זיינע אינטערטאנען.

דער מאלצייט האט געזאלט פארקומען אין ריזיגן גארטן פון פאלאץ, וואו עס איז אויסגעשטעלט געווארן מיט די טייערסטע פאטעלן און באקוועמסטע איינרישונגען, צו אקאמענדירן די פילע געסט. שווערע זאפאסן וויין איז צוגעשטעלט געווארן אויף דעם ארט, זיך גרייטנדיג אז פילע לייט זאלן טרינקען פון איר און לוסטיג ווערן אונטער איר השפעה.

די צניעות'דיגע קעניגן פון איר זייט, האט צוגעקוקט מיט צער וואס איר מאן טוט אצינד. זי האט פארשטאנען אז דער מאלצייט וועט נישט זיין אזוי גלאט א תמימות'דיגער. דארט אין דעם ברייטן גארטן וועלן זיך צוזאמענקומען אלע סארט מענטשן פון די גאנצע לאנד, און אוממאראלישקייט וועט הערשן אינגרויסן. זי האט פארשטאנען וואס אזא מאלצייט באדייט און איר צארטע קעניגליכע נשמה האט דאס נישט געקענט פארנעמען.

נישט וועלנדיג אויס'מוסר'ן איר מאן, דעם קעניג, האט זי געוואנדן אירע טריט צום קעניגליכן טראן און מיט חכמה געבעטן פונעם קעניג, אז אויך זי וויל מאכן א באזונדערע מאלצייט פאר די פרויען, אירע אינטערטאנען. זי האט געבעטן אז בשעת דער קעניגליכע סעודה וועט זיין אינדרויסן, פארן גאנצן פאלק, זאל איר מאלצייט פארקומען אינדערווייניג, אין פאלאץ, איידל און באשיידן, אזוי ווי אין פסוק שטייט, "כל כבודה בת מלך פנימה".

שעצנדיג די איידלקייט און ליב האבנדיג די מלכה, האט דער קעניג נאכגעגעבן איר פארלאנג, נישט כאפנדיג אירע אמת'ע מאטיוון, אז איר פארלאנג איז בלויז אוועקצושלעפן די פרויען פון דעם קעניגליכן מאלצייט, כדאי אז צניעות זאל הערשן ביי די מאלצייטן פון דעם קעניג.

דער טאג איז אנגעקומען.

דער מאלצייט האט זיך אנגעהויבן מיט גאנצן קנאק. וויין און ספירעט האט זיך געגאסן פון אלע זייטן. די מענער האבן געהוליעט אינדרויסן, בשעת די פרויען האבן איידל פארברענגט מיט די הויכגעשעצטע קעניגן, די צניעות'דיגע מלכה, אין דעם פאלאץ.

אריבער איז איין טאג און נאך א טאג, אינדרויסן שיכור'ט מען און מען יובל'ט מיט שאלונג פון פרייד, און אינדערווייניג זינגט מען איידל, אז מען זאל נישט ארויסהערן אויף די גאס. דער קעניג זעלבסט איז זיך מכבד פון די טייערע שאמפיאנען און וויין און ער לאזט זיך וואוילגיין אינאיינעם מיט די פשוט'ע מענטשן פון פאלק.

דער קעניג איז שוין גוט אויפגעהייטערט, עס הערשט אויפן ארט א פראסטע שטימונג און אן אומאיידעלע אטמאספערע. דער פראסטער קעניג לאכט ארום הויך אינאיינעם מיט זיינע אינטערטאנען און שמוציגע רייד פליסט ארויס פון זייער מויל.

אין א לאכנדיגע מינוט רופט דער קעניג אויס הויך: "ווער וויל זען דא די מלכה, מיין ווייב, די איידעלע קעניגן, אויסגעטון אינגאנצן, בלויז מיט א קרוין צו איר קאפ"? -
- "איך" האבן אלע אויסגעשריגן מיט פרייד...
- אויב דער דאזיגער פאס וויין, וועט אויסגעטרינקען ווערן ביז פינף מינוט, וועט זי אריינקומען דא אינגאנצן נאקעט... יעדער איינער וועט זען מיט וואס איך האלט זיך אונטער אין די נעכט...
- כא כא כא האבן זיך די אינטערטאנען צעלאכט... כא כא כא... באלד וועט מען זען די באליבטע איידעלע קעניגן, וועלכע רעדט אלעמאל ווי איידל און צניעות'דיג מען דארף זיין, באלד וועט מען איר זען אן קיין קליידער...
- ווער ווייסט, אפשר וועט דער קעניג ערלויבן עפעס מער פון זען... האט זיך איינער אנגערופן, און אלע האבן אויסגעבראכן מיט א היליכיגן שיכור'ן געלעכטער.

"ברענגט אריין די קעניגן" האט דער קעניג געדינערט מיט זיין באוועסע שטימע.

אין דעם פאלאץ, זיצט די איידעלע קעניגן מיט די אנדערע פרויען, זי רעדט צו די פרויען איבער איידלקייט, גוטע מידות, מכבד זיין אנדערע מענטשן און איבער צניעות. די אטמאספערע אין שטוב איז געשמאק און איינגענעם, ווען מיטאמאל באשיינען דעם ארט עטליכע וויכטיגע הערן פון די מלוכה.
- וואס איז אייער באגער, פרעגט די קעניגן?
- א וויכטיגע ביטע איז געקומען פון זיין מייעסטעט, דער קעניג. מיר דארפן דאס איבערגעבן פריוואט, ווען קיינער הערט נישט.
די קעניגן גייט אריין אין א באזונדערע צימער, אינאיינעם מיט די דעלעגאציע. זיי ערקלערן איר וואס דער קעניג פארלאנגט פון איר, אז זי זאל זיך אונטערהאלטן מיט די מענטשן פון פאלק.

די קעניגן איז געווארן בלאס ווי די וואנט. "דאס איז דאך די פייגעלע פון מיין נשמה, מיין צניעות, מיין כבוד, איך קען דאס נישט טון. פאר מיין קעניג'ס כבוד וועל איך דאס בשום-אופן נישט טון. איך וויל נישט פארשוועכן די הויכגעשעצטע כבוד פון מיין קעניג, דער קעניג פון דעם גאנצן פאלק.

די דעלעגאציע איז צוריקגעקומען צום קעניג, און ערקלערט איידעלערהייט פארן קייסער, וואס די איידעלע קעניגן זאגט, און זיי ערקלערן אים, אז די קעניגן שעצט זיין כבוד און זי שפירט, אז ערשיינען אויף אזא פארנעם איז א פארשוועכונג אין די כבוד פון דעם קעניג.

דער שיכור'ער קעניג ווערט אין כעס: "שוין זאל זי אהערקומען די מחוצפ'טע... נאקעט זאל זי זיין... מען וועט אריינפראקן אין איר נאקעטע לייב, יעדער וועט זען ווי אזוי מען באהאנדלט א ווידערשפעניגטע פרוי... כא כא כא... דער קעניג לאכט און אלע אינטערטאנען לאכן מיט און שרייען... "נאקעט זאל די קעניגן אריינקומען, אלע וועלן אריינפראקן אין איר... אלע וועלן איר ווייזן וואס מיר קענען... זאל אויך די איידעלע קעניגן אונז שפירן, אירע אינטערטאנען...

מיט עהערע און פורכט גייען די וויכטיגע דעלעגאציע ווידער צו די קעניגן. זיי פראבירן איר צו ערקלערן די סעטואציע און זענען איר מסביר אז טראצדעם וואס זי פראבירט צו זיין איידל און צניעות'דיג, אבער דאס מאל גרעניצט זיך דאס מיט לעבן און טויט, דען דער קייסער איז שיכור און עס איז נישט קיין קינדער שפיל זיך ארומצושפילן מיט אים.

די איידעלע קעניג גיבט א טראכט א מינוט, און דאן באשליסט זי מיט א פעסטקייט: איר כבוד און צניעות איז וויכטיגער פון אלעמען, אפילו וויכטיגער פון איר לעבן. זי וועט זיך נישט לאזן פארשוועכן איר נאבעלע כבוד און צורה, פאר קיין געלט אין די וועלט. זיי גייט זיך נישט לאזן פון דעם אקט, אפילו אויב מען רעדט פון דעם קעניג אליין.

די קעניגן פארשטייט, אז אצינד איז איר נסיון און זי דארף זיין די וועג-ווייזערין פאר אלע פרויען פון די קעניגרייך, ווי אזוי מען היט אויף די אייגענע כבוד, ווי אזוי מען גיבט אכטונג אויף די צניעות, אפילו אין פאל פון טויט. אזוי וועלן זיך די פרויען אויסלערנען, זיך נישט צו לאזן פארשוועכן, אפילו אין פאל זיי פאלן חלילה אריין אין א סכנה, אדער אויב מען וויל זיי צוזאגן אסאך גוטע זאכן. זיי וועלן שטענדיג געדענקן ווי אזוי זייער באליבטע קעניגן האט זיך איבערגעגעבן און זיך נישט געלאזט פארשוועכן פאר קיין געלט אין די וועלט, און דאס וועלן זיי שטענדיג געדענקען און נאכטון די איידעלע אקטן.

מיט שטאלץ האט זיך די קעניגן אויפגעהויבן פון ארט און דערקלערט: איך וועל מיין כבוד נישט פארשוועכן, זאל זיין וואס זאל זיין. דער קייסער מעג מיר הרג'ענען און צום תליה ברענגען, ביזן לעצטן אטעם וועל איך בלייבן מיט מיין מאראל און צניעות.

אוי האט דער קייסער געברויזט הערנדיג די ווערטער פון זיינע באדינער. דער צו'יוששטער המון-עם, די שיכורים, האבן געבוזשעוועט פון כעס, "הענגט איר אויף, הענגט איר אויף" האבן אלע געשריגן..

דער קייסער האט זיך נישט לאנג געלאזט בעטן, און די איידעלע קעניגן איז צום תלייה געגאנגען מיט שטאלץ און כבוד, קוקנדיג מיט א גראדע בליק אויף אלע ארומיגע. "מיין צניעות וועל איך האלטן, אפילו פארן פרייז פון תלייה", האט זי געזאגט אלס אירע לעצטע ווערטער.

לאנגע יארן האבן מענטשן געדענקט די נאבלקייט און איידלקייט פון די קעניגן. אסאך האבן מענטשן גערעדט דערפון, און דאס איז געווען א השרעה פון איידלקייט, פון וואס מענטשן האבן זיך לאנגע יארן אפגעלערנט.

חלק ב' קומט אי"ה
 
לחיים פאר דיין ערשטן ארטיקל!
ס'פיין!!!

קיינמאל נישט געכאפט אז ושתי הצדיקות קען פויעלן ישועות פאר די פרויען און אינגלעך וואס מאכן א קבלה טובה בענייני צניעות ביי איר קבר...
 
לחיים פאר דיין ערשטן ארטיקל!
ס'פיין!!!

קיינמאל נישט געכאפט אז ושתי הצדיקות קען פויעלן ישועות פאר די פרויען און אינגלעך וואס מאכן א קבלה טובה בענייני צניעות ביי איר קבר...
דו גייסט מיר נישט גלויבן, אבער איך זאג דיר צו. איך בין שוין געווען אין בעט, און זיך געכאפט אז איך דארף ענדיגן דעם ארטיקל מיטן דראמאטישן סוף, אז לאנגע יארן איז איר קבר געווען א מוקד הישועות, וואו פרויען פון אלע עקן פלעגן קומען מתפלל זיין און נעמען אויף זיך קבלות טובות אין צניעות, און דערפאר געהאלפן געווארן מיט כל מיני ישועות. איך קום אריין דא און איך זעה ווי אזוי שעפטאל האט מיר אויסגעכאפט מיט דעם געשמאקן ענדע.

אגב, איך האב ממש נישט געגלויבט אז קוים א שעה נאכן שרייבן, וועט שוין זיין דערויף צוויי תגובות.
 
האסט אויסגעלאזט איין וויכטיגע פרט, די לאנגע וויידל און די פרעקעלס וואס די קעניגן האט באקומען, סדא אפילו איין דעה אז זי האט גאר באקומען הערנער 🙄 ,
(ר׳ דוד ח׳ ווייס נעמט אן ווי די ערשטע צוויי אז זי האט באקומען א וויידל און פרעקעלס, די שיטה פון הערנער דערמאנט ער נישט)
 
זי איז נישט געווען די פאן טראגער פון צניעות, זי פלעגט נעמען אידישע מיידלעך פרייטיג נאכמיטאג נאכען זיך באדען לכבוד שבת און זיי אויסגעטוען זייערע דאסטערס מיט די אינטער וועש און זיי געמאכט ארום דרייען און די פאלאץ נאקעט, און טראגען און ברענגען און די בלויזע (אפשר שיינע) שיך.

זי האט אפשר געהאלטען אז נאר די קעניגען מעג זיין צניעתדיג אבער דאס איז נישט קיין דעמאקראטיע.
 
לעצט רעדאגירט:
זייער שיין! הערליש!

מ'דארף דאס ארויסדרוקן אין לייגן אין אלע בתי מדרשים דעם קומענדיגן פורים...
עס איז שוין דא און אלע שולן, אויף לשון קודש אראמיש און אידיש.
 
זי איז נישט געווען די פאן טראגער פון צניעות, זי פלעגט נעמען אידישע מיידלעך פרייטיג נאכמיטאג נאכען זיך באדען לכבוד שבת און זיי אויסגעטוען זייערע דאסטערס מיט די אינטער וועש און זיי געמאכט ארום דרייען און די פאלאץ טראגען און ברענגען און די בלויזע שיך.

זי האט אפשר געהאלטען אז נאר די קעניגען מעג זיין צניעתדיג אבער דאס איז נישט קיין דעמאקראטיע.
דאס שטייט נישט אין מגילה. נאר אין חז"ל על פי דרש.

@הייליגער פרובירט מסביר זיין על פי פשט. 😀
 

די צניעות'דיגע קעניגן

חלק א


אמאל איז געווען א קעניג, האט ער געהאט א טאכטער ארויסצוגעבן. ס'איז געקומען די צייט, ער זאל איר חתונה מאכן, האט ער געזוכט פאר איר א ספעציעלע חשוב'ע מאן, איינער וואס וועט שעצן די איידעלע מידות זיין טאכטער, איר צניעות און באשיידנקייט, און זיך אויפפירן צו איר אזוי ווי עס פאסט פאר א קעניג'ס א טאכטער.

איי די טאכטער, די טאכטער, איז געווען די ליבלינג פונעם קייסער. דער קעניג האט אנערקענט אירע איידעלע מידות און אירע נאבעלע באציאונגען צו אנדערע מענטשן, ער האט פארשטאנען צו די אוצר וואס ליגט אריינגעלייגט אין איר, און ער האט לאנג ארומגעזוכט איינער וואס זאל אנערקענען אירע גוטע מידות.

אזוי לאנג, אזוי לאנג, ביז עס איז געקומען די צייט, און מיט גליק און פרייד האט ער אן איידעם אריינגענומען, ער האט זיי חתונה געמאכט, קעסט ביי זיין טיש געגעבן און מכבד געווען די מחותנים מיט אונטערפירערשאפט.

אזוי לאנג, אזוי לאנג, מאן און ווייב האבן געהאט א גוט לעבן, האט ער זיי, האט ער זיי, קאסט ביי זיין טיש געגעבן, אלע סודות פארטרויעט אין זיין שטוב אריינגענומען און אויך א שיינעם פאלאץ פאר זיי אויפגעבויט.

אזוי באלד, אזוי באלד, דער קעניג האט זיך אנגעהויבן שלעכט צו שפירן. דאקטוירים זענען געקומען און געגאנגען, אבער וואס א טאג שפעטער, האבן די ארומיגע איינגעזען אז די טעג פונעם קייסער זענען ליידער געציילטע.

די טעג האבן זיך גערוקט, און אינאיינעם מיט דעם איז די שפאנונג ביים פאלק געוואקסן. עס איז געקומען די טאג וואס דער קעניג האט אויסגעהויכט זיין נשמה, בשעת זיין ליבלינג טאכטער שטייט צו זיין רעכטע זייט און כאפט אן זיין האנט.

א קעניגליכע לויה צערעמאניע איז אפגעראכטן געווארן אין פילע שטעט און נאך די באגרעבעניש איז אויסגערופן געווארן דורך אלע שרים און נכבדים, אז דער איידעם פון דעם קעניג וועט איבערנעמען די מלוכה, בשעת די טאכטער, דאס ליבלינג פונעם קייסער, וועט באקומען דעם טיטל, "די מלכה".

איין פראבלעם איז אבער געוועזן.

בשעת די נייע מלכה האט געשעצט איר הויכע אמט, געדענקענדיג איר הויכגעשעצטער פאטער און וויסנדיג פון וואו זי שטאמט. זי האט פארשטאנען וואס דאס מיינט צו זיין א מלכה אויף א גאנצע קעניגרייך, זייענדיג איידל, צניעות'דיג און באשיידן, איז איר מאן געווען פונקט דאס פארקערטע. שטאמענדיג פון א פשוט'ע פאמיליע, איז ער פארבלענדעט געווארן פון די מלוכה און פון די פילע רייכקייט וואס די רעגירונג האט אים געשאנקען, און ער האט דאס אנגעהויבן נוצן אויף זיינע פערזענליכע צוועקן. דער נייער קעניג איז פארכאפט געווארן אין פארגרעבטקייט, פארדארבענע מידות און געמיינקייט.

די מלכה האט מיט ווייטאג צוגעקוקט וואס עס איז געווארן מיט איר טייערע מאן, מיט וועמען זי האט אמאל געהאט א גוט לעבן. אבער וואס קען מען טון קעגן א קעניג?! - זי האט מיט אן איידלקייט און זיידענע מידות פראבירט צוריקצושטעלן איר מאן דעם מלך אויף די רעלסן און אים אויפמערקן איבער זיין שלעכטן וועג, זייענדיג אים מסביר ווי שלעכט דאס קען ווערן פאר אים, און ווי נישט גוט דאס קען אים פירן. זי האט קיינמאל נישט געשריגן אויף איר מאן, דער מלך. מיט קלוגשאפט און מיט איידלקייט האט זי געוויינט צו אים, אז ער זאל נישט פארשוועכן זיין הויכן אמט און ער זאל כבוד געבן פאר די קעניגרייך וועלכער ער דינט. דער קעניג פלעגט איר אויסהערן מיט איידלקייט, אבער זייענדיג פארבלענדעט פון זיין נייער אמט, איז ער צוגעצויגן געווארן צו כבוד און צו שלעכטס און זיך נישט אפגעקערט פון זיינע שלעכטע וועגן.

איין טאג האט דער קעניג געלאזט מעלדן אין די גאנצע שטאט, אז ער גייט מאכן א ריזיגע באל, א מאלצייט וואו יעדער איינער וועט זיין געלאדנט. דארט וועט מען שיכור'ן און הוליען פאר טעג און וואכן, וויפיל עס לאזט זיך נאר. דער קעניג בכבודו ובעצמו וועט דארט ערשיינען און ער וועט זיך מיטפרייען מיט זיינע אינטערטאנען.

דער מאלצייט האט געזאלט פארקומען אין ריזיגן גארטן פון פאלאץ, וואו עס איז אויסגעשטעלט געווארן מיט די טייערסטע פאטעלן און באקוועמסטע איינרישונגען, צו אקאמענדירן די פילע געסט. שווערע זאפאסן וויין איז צוגעשטעלט געווארן אויף דעם ארט, זיך גרייטנדיג אז פילע לייט זאלן טרינקען פון איר און לוסטיג ווערן אונטער איר השפעה.

די צניעות'דיגע קעניגן פון איר זייט, האט צוגעקוקט מיט צער וואס איר מאן טוט אצינד. זי האט פארשטאנען אז דער מאלצייט וועט נישט זיין אזוי גלאט א תמימות'דיגער. דארט אין דעם ברייטן גארטן וועלן זיך צוזאמענקומען אלע סארט מענטשן פון די גאנצע לאנד, און אוממאראלישקייט וועט הערשן אינגרויסן. זי האט פארשטאנען וואס אזא מאלצייט באדייט און איר צארטע קעניגליכע נשמה האט דאס נישט געקענט פארנעמען.

נישט וועלנדיג אויס'מוסר'ן איר מאן, דעם קעניג, האט זי געוואנדן אירע טריט צום קעניגליכן טראן און מיט חכמה געבעטן פונעם קעניג, אז אויך זי וויל מאכן א באזונדערע מאלצייט פאר די פרויען, אירע אינטערטאנען. זי האט געבעטן אז בשעת דער קעניגליכע סעודה וועט זיין אינדרויסן, פארן גאנצן פאלק, זאל איר מאלצייט פארקומען אינדערווייניג, אין פאלאץ, איידל און באשיידן, אזוי ווי אין פסוק שטייט, "כל כבודה בת מלך פנימה".

שעצנדיג די איידלקייט און ליב האבנדיג די מלכה, האט דער קעניג נאכגעגעבן איר פארלאנג, נישט כאפנדיג אירע אמת'ע מאטיוון, אז איר פארלאנג איז בלויז אוועקצושלעפן די פרויען פון דעם קעניגליכן מאלצייט, כדאי אז צניעות זאל הערשן ביי די מאלצייטן פון דעם קעניג.

דער טאג איז אנגעקומען.

דער מאלצייט האט זיך אנגעהויבן מיט גאנצן קנאק. וויין און ספירעט האט זיך געגאסן פון אלע זייטן. די מענער האבן געהוליעט אינדרויסן, בשעת די פרויען האבן איידל פארברענגט מיט די הויכגעשעצטע קעניגן, די צניעות'דיגע מלכה, אין דעם פאלאץ.

אריבער איז איין טאג און נאך א טאג, אינדרויסן שיכור'ט מען און מען יובל'ט מיט שאלונג פון פרייד, און אינדערווייניג זינגט מען איידל, אז מען זאל נישט ארויסהערן אויף די גאס. דער קעניג זעלבסט איז זיך מכבד פון די טייערע שאמפיאנען און וויין און ער לאזט זיך וואוילגיין אינאיינעם מיט די פשוט'ע מענטשן פון פאלק.

דער קעניג איז שוין גוט אויפגעהייטערט, עס הערשט אויפן ארט א פראסטע שטימונג און אן אומאיידעלע אטמאספערע. דער פראסטער קעניג לאכט ארום הויך אינאיינעם מיט זיינע אינטערטאנען און שמוציגע רייד פליסט ארויס פון זייער מויל.

אין א לאכנדיגע מינוט רופט דער קעניג אויס הויך: "ווער וויל זען דא די מלכה, מיין ווייב, די איידעלע קעניגן, אויסגעטון אינגאנצן, בלויז מיט א קרוין צו איר קאפ"? -
- "איך" האבן אלע אויסגעשריגן מיט פרייד...
- אויב דער דאזיגער פאס וויין, וועט אויסגעטרינקען ווערן ביז פינף מינוט, וועט זי אריינקומען דא אינגאנצן נאקעט... יעדער איינער וועט זען מיט וואס איך האלט זיך אונטער אין די נעכט...
- כא כא כא האבן זיך די אינטערטאנען צעלאכט... כא כא כא... באלד וועט מען זען די באליבטע איידעלע קעניגן, וועלכע רעדט אלעמאל ווי איידל און צניעות'דיג מען דארף זיין, באלד וועט מען איר זען אן קיין קליידער...
- ווער ווייסט, אפשר וועט דער קעניג ערלויבן עפעס מער פון זען... האט זיך איינער אנגערופן, און אלע האבן אויסגעבראכן מיט א היליכיגן שיכור'ן געלעכטער.

"ברענגט אריין די קעניגן" האט דער קעניג געדינערט מיט זיין באוועסע שטימע.

אין דעם פאלאץ, זיצט די איידעלע קעניגן מיט די אנדערע פרויען, זי רעדט צו די פרויען איבער איידלקייט, גוטע מידות, מכבד זיין אנדערע מענטשן און איבער צניעות. די אטמאספערע אין שטוב איז געשמאק און איינגענעם, ווען מיטאמאל באשיינען דעם ארט עטליכע וויכטיגע הערן פון די מלוכה.
- וואס איז אייער באגער, פרעגט די קעניגן?
- א וויכטיגע ביטע איז געקומען פון זיין מייעסטעט, דער קעניג. מיר דארפן דאס איבערגעבן פריוואט, ווען קיינער הערט נישט.
די קעניגן גייט אריין אין א באזונדערע צימער, אינאיינעם מיט די דעלעגאציע. זיי ערקלערן איר וואס דער קעניג פארלאנגט פון איר, אז זי זאל זיך אונטערהאלטן מיט די מענטשן פון פאלק.

די קעניגן איז געווארן בלאס ווי די וואנט. "דאס איז דאך די פייגעלע פון מיין נשמה, מיין צניעות, מיין כבוד, איך קען דאס נישט טון. פאר מיין קעניג'ס כבוד וועל איך דאס בשום-אופן נישט טון. איך וויל נישט פארשוועכן די הויכגעשעצטע כבוד פון מיין קעניג, דער קעניג פון דעם גאנצן פאלק.

די דעלעגאציע איז צוריקגעקומען צום קעניג, און ערקלערט איידעלערהייט פארן קייסער, וואס די איידעלע קעניגן זאגט, און זיי ערקלערן אים, אז די קעניגן שעצט זיין כבוד און זי שפירט, אז ערשיינען אויף אזא פארנעם איז א פארשוועכונג אין די כבוד פון דעם קעניג.

דער שיכור'ער קעניג ווערט אין כעס: "שוין זאל זי אהערקומען די מחוצפ'טע... נאקעט זאל זי זיין... מען וועט אריינפראקן אין איר נאקעטע לייב, יעדער וועט זען ווי אזוי מען באהאנדלט א ווידערשפעניגטע פרוי... כא כא כא... דער קעניג לאכט און אלע אינטערטאנען לאכן מיט און שרייען... "נאקעט זאל די קעניגן אריינקומען, אלע וועלן אריינפראקן אין איר... אלע וועלן איר ווייזן וואס מיר קענען... זאל אויך די איידעלע קעניגן אונז שפירן, אירע אינטערטאנען...

מיט עהערע און פורכט גייען די וויכטיגע דעלעגאציע ווידער צו די קעניגן. זיי פראבירן איר צו ערקלערן די סעטואציע און זענען איר מסביר אז טראצדעם וואס זי פראבירט צו זיין איידל און צניעות'דיג, אבער דאס מאל גרעניצט זיך דאס מיט לעבן און טויט, דען דער קייסער איז שיכור און עס איז נישט קיין קינדער שפיל זיך ארומצושפילן מיט אים.

די איידעלע קעניג גיבט א טראכט א מינוט, און דאן באשליסט זי מיט א פעסטקייט: איר כבוד און צניעות איז וויכטיגער פון אלעמען, אפילו וויכטיגער פון איר לעבן. זי וועט זיך נישט לאזן פארשוועכן איר נאבעלע כבוד און צורה, פאר קיין געלט אין די וועלט. זיי גייט זיך נישט לאזן פון דעם אקט, אפילו אויב מען רעדט פון דעם קעניג אליין.

די קעניגן פארשטייט, אז אצינד איז איר נסיון און זי דארף זיין די וועג-ווייזערין פאר אלע פרויען פון די קעניגרייך, ווי אזוי מען היט אויף די אייגענע כבוד, ווי אזוי מען גיבט אכטונג אויף די צניעות, אפילו אין פאל פון טויט. אזוי וועלן זיך די פרויען אויסלערנען, זיך נישט צו לאזן פארשוועכן, אפילו אין פאל זיי פאלן חלילה אריין אין א סכנה, אדער אויב מען וויל זיי צוזאגן אסאך גוטע זאכן. זיי וועלן שטענדיג געדענקן ווי אזוי זייער באליבטע קעניגן האט זיך איבערגעגעבן און זיך נישט געלאזט פארשוועכן פאר קיין געלט אין די וועלט, און דאס וועלן זיי שטענדיג געדענקען און נאכטון די איידעלע אקטן.

מיט שטאלץ האט זיך די קעניגן אויפגעהויבן פון ארט און דערקלערט: איך וועל מיין כבוד נישט פארשוועכן, זאל זיין וואס זאל זיין. דער קייסער מעג מיר הרג'ענען און צום תליה ברענגען, ביזן לעצטן אטעם וועל איך בלייבן מיט מיין מאראל און צניעות.

אוי האט דער קייסער געברויזט הערנדיג די ווערטער פון זיינע באדינער. דער צו'יוששטער המון-עם, די שיכורים, האבן געבוזשעוועט פון כעס, "הענגט איר אויף, הענגט איר אויף" האבן אלע געשריגן..

דער קייסער האט זיך נישט לאנג געלאזט בעטן, און די איידעלע קעניגן איז צום תלייה געגאנגען מיט שטאלץ און כבוד, קוקנדיג מיט א גראדע בליק אויף אלע ארומיגע. "מיין צניעות וועל איך האלטן, אפילו פארן פרייז פון תלייה", האט זי געזאגט אלס אירע לעצטע ווערטער.

לאנגע יארן האבן מענטשן געדענקט די נאבלקייט און איידלקייט פון די קעניגן. אסאך האבן מענטשן גערעדט דערפון, און דאס איז געווען א השרעה פון איידלקייט, פון וואס מענטשן האבן זיך לאנגע יארן אפגעלערנט.

חלק ב' קומט אי"ה
זיסע זכרונות האבן דיינע ערשטע פאר ווערטער אויפגעברענגט פון מיינע קינדער יארן ביים שבת טיש איין זוממער ווען מיין טאטע זז״ג האט געזינגען אלע זיסע אידישע לידער מיט מיר מיט אזא געשמאק פון עפעס א קליינע ווייסע ״בענטשערל״ ספר זמירות ישראל

ס׳זיסע ניגון קלינגט מיר אין די אויערן:
..דער מלך, דער מלך!
האט געהאט א טאכטער אויסצוגעבן
ס׳געקומען די צייט, זי זאל א מאן ערקענען
און קיינער האט איר נישט געוואלט נעמען…

אוי די זיסע צייטן פון א ביסעלע ליכטיגקייט פון זינגען צוזאמען. געווענטליך איז אלס געווען אזוי ערנסט ביי אונז.
 
וויקיפּידיע ברענגט צו אז ושתי ווערט טאקע באטראכט דורך מאנכע ווי א פעמיניסט אייקאן (הגם נישט ממש וועגן צניעות):
IMG_9442.jpeg

דר. עליס לעפי שרייבט אויך:
Feminists point not to Vashti’s disobedience but to her courage … Vashti never speaks yet her actions speak loud and clear: NO! She will not become the sexual object of drunken men​
דר. מיכאל פאַקס שרייבט:
Vashti, I submit, is a woman of dignity, too proud to allow herself to be put on display alongside other pieces of royal property to impress a bunch of drunken males. Her firmness and dignity are worthy of respect

Most readers would agree with this assessment, but they often think they are reading against the text, that they are siding with a character who is meant as a bad example — an arrogant woman justly punished for defying male authority. Woman’s independence is supposedly repudiated through the example of Vashti. If Vashti had appeared before the males, including commoners—especially when the king himself “was lightheaded with wine”—she would be behaving like a mere concubine. Therefore, she stands on her dignity and refuses to come

In my view, the author evaluates Vashti by contrasting her with the fools around her, namely the great king of Persia and the wise men of his court, and she comes off well. The hysteria of the “wise men” (in 1:16-20), explicitly sparked by male insecurities— the fear that wives will cease to obey their husbands — quickly blows up a marital spat into sexual politics on an imperial scale

The chief wise-man, Memuchan, tells the king that Vashti’s behavior will set a bad example for all the wives in the empire, who will hear of Vashti’s behavior and become insolent and stubborn. The sage’s solution is to broadcast this very event to the entire empire. Memuchan further advises that Vashti be forbidden to come into the king’s presence—which is precisely what she had refused to do to start with! Surely, the author is chuckling at the king and his wise men for their pomposity, their hysterical exaggeration of a trivial incident, and their self-defeating “wisdom”​
ובכלל, ווי ארויסגעברענגט, איז דאך דאס חז״ל׳ס דרש אז אחשורש האט געוואלט זי זאל אריינקומען ערומה. והן אמרו אויך (מגילה יב ע״ב) אז זי איז געווען א פריצתא ושניהן לדבר עבירה נתכוונו, און דאס אלעס האט פאסירט צו איר טאקע וויבאלד זי פלעגט מפשיט זיין בנות ישראל ערומות און זיי מאכן ארבעטן בשבת ע״ש. ואגב, די מדרש (אסת"ר ג יג) לייגט צו אז זי האט געקענט באשטיין אריינצוקומען מיט לאַנדזשערעי ווי א זונה, נאר ער האט איר נישט געלאזט:
ר' פנחס ור' חמא בר גוריא בשם רב אמר בקשה ליכנס אפילו בצלצול כזונה ולא הניחו אותה אמר לון וערומה אמר אכנס בלא כתר הן אומרים שפחה היא זו
דר. מלכה סימקאוויטש, דר. זאב פארבּער און הרב דוד שטיינבערג זענען מסביר פארוואס חז"ל האבן אפגעלערענט ושתי אלס א רשעה:
Esther is the heroine of the book and Vashti needs to be removed to make room for her. Thus, seeing Vashti as a tragic figure interferes with the Jewish readers’ enjoyment of Vashti’s fall. The image of Vashti as a Jew-shaming libertine justifies the replacement of Vashti by Esther, and allows the reader to root for Esther and enjoy Vashti’s downfall in a “guilt free” reading experience​
ואגב, לגבי די נאמען "ושתי" ברענגן זיי צו:
Untitled.jpg

Untitled1.jpg

עס איז מן הראוי לציין צו וואס איך האב צוגעברענגט פון פּראפעסאר אדעל בּערלין אויף דעם:
Esther is best read as a comedy. Rabbinic midrashim seem to have intuited this, and they add to the fun by their preposterous embellishments of the story and its characters, extending in the most unsubtle ways the farce or burlesque inherent in the book, with its bawdiness and slap-stick humor. The voyeurism of ch 1-drunken nobles hoping to ogle the queen-is made more explicit in the midrash (e.g., Esth. Rab.) on 1.11 that says that Vashti was bidden to appear "wearing a royal diadem" and nothing else, that is, naked​
 
לעצט רעדאגירט:
זיסע זכרונות האבן דיינע ערשטע פאר ווערטער אויפגעברענגט פון מיינע קינדער יארן ביים שבת טיש איין זוממער ווען מיין טאטע זז״ג האט געזינגען אלע זיסע אידישע לידער מיט מיר מיט אזא געשמאק פון עפעס א קליינע ווייסע ״בענטשערל״ ספר זמירות ישראל

ס׳זיסע ניגון קלינגט מיר אין די אויערן:
..דער מלך, דער מלך!
האט געהאט א טאכטער אויסצוגעבן
ס׳געקומען די צייט, זי זאל א מאן ערקענען
און קיינער האט איר נישט געוואלט נעמען…

אוי די זיסע צייטן פון א ביסעלע ליכטיגקייט פון זינגען צוזאמען. געווענטליך איז אלס געווען אזוי ערנסט ביי אונז.
מיין טאטע פלעגט זינגען יעדע יאר שבועות פון אויסענווייניג..
 
חלק ב'

דער הולטייאישער קעניג האט זיך נאכאלס נישט דערלערנט פון זיינע מעשים, זיך אפצוקערן פון זיינע שלעכטע וועגן.

זיך אויפכאפנדיג פון זיין שכרות, האט ער באגרייפט און פארשטאנען ווי ווייט ער איז פארקראכן און ווי אזוי ער האט געגרייזט מיט זיין אויפפירונג. ער האט אפילו בשעת מעשה פארשפראכן צו פארבעסערן זיינע וועגן, אלס זכות פון זיין אומפארגעסליכער קעניגן, און כדאי צו פארגוטיגן זיין אומרעכט קעגן איר האט ער זיך פארגענומען צו טוישן זיינע וועגן, אבער ווען עס איז געקומען די צייט, האט ער זיך נישט געקענט אפרייסן פון זיינע שלעכטע וועגן, און בייזע מחשבות האבן גענומען בוזשעווען אין זיין קראנקן מוח.

זייענדיג אליין, האט ער זיך מיטאמאל געמאכט דעם חשבון, "פארוואס זאל איך נישט אויסנוצן די איינזאמע צייטן, און מיט מיין כח פון מאכט צו קענען געניסן פון די וועלט?!

אויף די ראט פון זיינע עצה-געבערס, האט ער באפוילן אז מען זאל אנפילן דעם פאלאץ מיט פיל שיינע מיידלעך פון איבעראל, ער וועט זיין מיט די מיידלעך און פארברענגען מיט זיי אויף א פריוואטע פארנעם אין די נעכט, און אזוי ארום וועט ער אויסקלויבן א קעניגן, לויט זיין געשמאק און טעם. "דאס מאל וועט עס זיין א קעניגן, אזוי ווי איך האב ליב" האט ער צו זיך געטראכט, "איך וועל נישט נעמען קיין מוסר'דיגע קעניגן, וועלכע זאל פראבירן צו פארריכטן מיינע וועגן און מיר כסדר איידעלערהייט אויס'מוסר'ן".

געזאגט און געטון, צו זיין פאלאץ זענען איינגעזאמלט געווארן א וועלט מיט פרויען. באדינער זענען ארומגעגאנגען אין די גאנצע קעניגרייך און געברענגט פארן קעניג די שענסטע פרויען פון די גאנצע מדינה.

אינעם אידישן קווארטל האט זיך ארומגעדרייט א קאלעכיגע יתומה, וועלכע איז אויפגעוואקסן ביי איר פעטער, דער דיין פון שטעטל. די יתומה איז אריבערגעגאנגען א שווערע יוגנט, זייענדיג איינזאם אליין אן אירע עלטערן. נישט פארמאגנדיג קיין ליבשאפט אין לעבן, האט זי אויף די עלטערע יארן אנגעהויבן נאכצוגעבן אירע יונגע לוסט יארן. זי האט זיך שיין געמאכט די האר און איר געזיכט, געזוכט צו געפעלן פאר אנדערע מענטשן און אנגעהויבן נאכגיין די יונגען פון גאס. זי האט אויסגענוצט איר נאטורליכער חן און שיינקייט, אויף אומגעוואונטשענע וועגן.

איר פעטער דער דיין, פלעגט איר אסאך מאל אריינרופן און זאגן ליבליכע מוסר-רייד, "קינד מיינס, דיין טאטע קוקט אראפ פון הימל, ער זעט די גאנצע צייט ווי אזוי זיין איינציג טאכטער פירט זיך אויף די וועלט. פארשעם נישט די משפחה און פיר זיך אויף איידל". דאס מיידל פלעגט וויינען פון די הארציגע רייד פון איר פעטער, אבער גראד דערנאך צוריקגיין צו אירע פריעדיגע מעשים.

ווען דער פעטער האט געזען, אז דאס עתיד פונעם מיידל הענגט אויף א האר, האט ער באשלאסן צו טון א מצוה מיט זיין אויפגעהאדעוועטע מיידל, ער וועט איר זעלבסט הייראטן און ארייננעמען אלס זיין פריוואטע פרוי, האפענדיג אז זייענדיג פארהייראט צו אים, וועט ער אכטונג געבן אויף איר און זען אז זי זאל זיך אויפפירן אין גוטע וועגן.

די הייראט צערעמאניע איז פארגעקומען אין שוהל-הויף. די גאנצע שטאט איז געווען פארזאמלט צו די מצוה חתונה, בשעת דער דיין פון שטעטל וועט הייראטן די יונגע יתומה און איר אויסלייזן פון איר פיין. דער שמש האט צוגעגרייט דאס בית-המדרש און אלע פרויען פון שטאט האבן געקאכט און געבאקן פריי פון אפצאל, פאר די חשוב'ע חתונה וואס גייט פארקומען.

דאס איז נישט געווען דאס ערשטע פרוי פונעם דיין, דען דער דיין איז שוין געווען אויף דער עלטער און ער האט שוין געהאט צוויי אנדערע ווייבער, אבער אצינד האט ער אריינגענומען דאס דריטע ווייב אינדערהיים און דאס מאל די יונגע יתומה.

נאך די חתונה, האט דער דיין אהיימשפאצירט אינאיינעם מיט זיין נייע כלה, די יונגע יתומה. די שטוב איז געווען שיין צוגערישט און גוט צוגעגרייט, פונקט פאסיג געאייגנט אנצוהויבן א נייע לעבן.

פארן דיין האט זיין נייע ווייב גאר שטארק געפאלן, קודם-כל צוליב די מצוה וואס ער האט געטון מיט איר, אפראטעווענדיג זיין ניכטע פון שלעכטע אומווירדיגע לעבן, אבער אויסער דעם האט דער דיין ספעציעל געגליכן זיין נייע יונגע ווייב. ער זעלבסט האט נישט געקענט ערקלערן פארוואס, אבער עפעס א צוציאונגס קראפט האט ער געשפירט אין איר.

"קום נאר אהער מיין טייער קינד" פלעגט דער דיין זאגן מיט זיין ציטערדיגע שטימע, "קום נאנטער צו מיר, לאמיר דיר שפירן פונדערנאנט, אה, דיין גערוך שפירט ווי עפל בוימער אין מדבר" פלעגט דער דיין באטאנען מיט די רייד פון פסוק אין שיר-השירים, "דיינע האר זענען גראד ווי די האר פון די ציגן וועלכע נידערן אראפ דעם בארג" האט ער צוגעענדיגט.

פונקט אזוי שטארק ווי דער דיין האט געליבט דאס אינטימישקייט מיט זיין נייע ווייב, די יונגע יתומה, פונקט אזוי שטארק האט זי דאס פיינט געהאט. זי האט פשוט נישט געקענט פארנעמען דאס גערוך פונעם אלטן דיין. זיין האנט אנטאפונג איז געווען אויף איר אזוי פאר'מיאוס'ט, אז זי האט פשוט געוואלט אנטלויפן פון אים. ווען דער דיין פלעגט אריינקומען צו איר צימער, האט זי זיך געוואונטשן אז זי זאל שטארבן נאך איידער ער דערנענטערט זיך צו איר מיט זיינע שטייטע טריט.

פיל מאל אונטער די דאכענע, פלעגט די יונגע יתומה באוויינען אירע יארן. נישט גענוג וואס אירע עלטערן האבן איר פארלאזט אין א יונגן עלטער, און נישט גענוג וואס זי האט נישט גענאסן קיין ליבע, מוז זי נאך יעצט באדינען דעם אלטן דיין, וועלכער בארויבט איר די לעבנס פרייד פון די יונגע צארטע יארן... זי האט נישט געוואלט אז דער דיין זאל איר צורירן בכלל.

אינדערפרי, פלעגט דער דיין אויפשטיין פון בעט, דאן פלעגט ער ארויסגיין פון שטוב אין בית-המדרש, וואו ער האט פארבראכט א גאנצן טאג אין די תורה. די יונגע יתומה פלעגט דעמאלס אויסנוצן די געלעגנהייט. זי פלעגט זיך אנטון שיין און זיך צופוצן, ארויסגייענדיג אויף די גאס. זייענדיג דעדרוקט אונטער איר אלטן מאן, האט זי געשפירט א דראנג ארויסצואווייזן איר שיינקייט און בא'חנ'טקייט, מאכנדיג איר שפירן יונג. זי פלעגט שפירן די קאכעדיגע בליקן וואס די יונגע מענער באטראכטן איר, זי פלעגט געניסן דערפון און גיין ווייטער איר וועג.

מיט איר ציענדן שמייכל און איר חנ'דערוויגער פנים, האט זי צוגעצויגן די בליקן פון די גאסן יונגן אין די וואונקלען פון שטאט. פון מאל צו מאל פלעגט זי כאפן אפילו א שמועס מיט זיי אדער זיך וואונקען מיט די אויג. פארנאכטס, איידער דער דיין פלעגט זיך אהיימקערן פון בית-המדרש, איז זי שנעל צוריקגעלאפן אהיים, וואו זי האט נעבעך אפגעווארט איר אלטן מאן, וועלכער פלעגט איר באגריסן מיט א הערצליכן גוטן אווענט און צומאל אפילו א גלעט אויך - פון וואס די יונגע יתומה האט זיך פארעקלט.

איין טאג פארמיטאג איז דאס געשען. א פרישן פרימארגן ווינטל האט פארבלאזן דעם גאנצן ארום, בשעת די יונגע יתומה איז ארויסגעגאנגען אן אויסגעצירטע אויף די גאסן. די קילע ווינטל האט פארבלאזן אירע האר און איר געמאכט אויסקוקן ווי א הערליכע דאמע, אירע לייכטע קליידונג האט איר נישט פארראטן און די ווינטל האט פון צייט צו צייט צעבלאזן די פאלעס פון איר קלייד, אזוי אז די יונגן פון די גאס האבן געהאט די געלעגנהייט צו באטראכטן אירע הערליכע לאבעס. אנדערע האבן פארפעלט אן אטעם, בליקנדיג מיט די זייטן פון די אויג, פראבירנדיג צו באהאלטן זייערע מחשבות.

פלוצלינג...

א מחנה דזשאנדארן זענען ארויסגעוואקסן פון אונטער א הויז, אלע האבן איר ארומגענומען מיט שטרענגע דורכזיכטיגע בליקן... "דו קומסט מיט אונז, שוין זאפארט זאלסטו זיך ארויפזעצן אויף אונזער וואגן, די שיינע דאמע..."

"מיר פירן דיר צו קעניג'ס פאלאץ" האט איינער באוויליגט איר צו ערקלערן, "דו גייסט אריינגעשטעלט ווערן אין די פרויען הויז פונעם קעניג, וואו דו גייסט האבן די זכיה פון אונטערהאלטן דעם קעניג אליין", האט ער צוגעענדיגט מיט א ווילדן לאך, בשעת די אנדערע דזשאנדארן קוקן אויף איר פארוואונדערט און לאכן נאך דעם דזשאנדאר...

די יונגע יתומה האט זיך דערזען אינעם קארעטע.

אזוי פארנדיג, האט זי זיך געוואונדערט אויף זיך אליין, פארוואס זי שפירט זיך נישט טרויעריג דערמיט. פארקערט, זי שפירט זיך גאר באפרייט פון איר אלטן, האלב-טויטן, מאן. 'הלוואי זאל ער קיינמאל נישט קומען נאכזוכן מיר', האט זי געטראכט צו זיך.

דער קארעטע האט זיך געשלענגלט אויף די לאנגע וועגן פון לאנד, מיטן ציל אנצוקומען אין פאלאץ.
 
עס איז ענדליך צו די מעשה פון די מגילה, נאר עס איז לויט ווי זיין מח וואלט עס ווען געדמיונט און געוואלט עס זאל האבען געשען.
 
*קאזין, נישט פעטער
 
Back
Top