גַּלִיצְיָאנֶער ולא אוּנְגָּארִישֶׁער

אין הכי טאקע

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
סעפ. 14, 2024
מעסעדזשעס
303
רעאקציע ראטע
2,280
פונקטן
423
זֶה שֶׁיְּהוּדִי מִבְחַר הַיְּצִירָה, הֲרֵי מִלְּתָא דְּפְּשִׁטָא הִיא אֵצֶל כָּל יְהוּדִי וִיהוּדִי, וְכִי לְמוֹתָר לְצַיֵּן שֶׁהַדָּבָר הָאֲמִתִּי זֶה אַשְׁכְּנַזִּי, כִּי מִי לֹא יוֹדֵעַ אֵיךְ יֶלֶד עִם פָּנִים שָׁחוּם נִתְקַבֵּל בְּקֶרֶב יַלְדֵי מַחֲנֵנוּ. גַּם פְּשִׁיטָא הִיא שֶׁלִּיטָאִים וְכָל עֵדוּת הַקְּנַיְטשִׁים, לַמְרוֹת שֶׁהֵם לְבֵנִים כַּשֶּׁלֶג, כַּשְׁרוּתָם בְּגֶדֶר - בְּלֵית בְּרֵרָה, וְחוֹבְשֵׁי הַשְּׁטְרַיְמְלִים הַמְּדַבְּרִים עִבְרִית, גַּם הֵם חוּצָנִים בְּמִקְצָת. אוּלָם אֶצְלֵנוּ בְּקוֹזֶ'גְּלוֹבֶר שְׁטִיבְּל, גַּם בְּקֶרֶב אַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ הַנֶּחֱשָׁבִים כְּשֵׁרִים לְחִתּוּן בְּלִי פִּקְפּוּק, נֶחְלְקוּ הָעֵדָה בֵּין הַמִּבְחָרִים, וְהַדֶּבִּילִים, וְהֵם, הַגַּלִיצְיָאנֶער מוּל אונגארישׁער.

אֶצְלֵנוּ, כָּל הָעוֹלָם נֶחְלֶקֶת בֵּין שְׁנֵי מִינִים, גָּאלִיצְיָאנֶער שֶׁזֶּה פוילישׁער אֲשֶׁר מאושׁפיצין וְעַד לעמבערג, ואונגארישׁער, אֲשֶׁר מֵהֹדּוּ נאנאשׁ וְעַד מוּנְקַטְשׁ. וְהִנֵּה, אִם אַתָּה גָּאלִיצְיַאנֶער וּפּוֹילִישֶׁער הֲרֵי אַתָּה מִמִּבְחֲרֵי הַיְּצִירָה, בְּעוֹד שֶׁאוֹנְגָּרִישֶׁער נֶחֱשָׁב לְבַּטשִׁי וּלְבַעַל זָעִיר הַשֵּׂכֶל, רוֹעה רֶגֶשׁ חוֹמְרִי.

וְאַגַּב אוֹרְחֵי, מְעַנְיֵן לְצַיֵּן שֶׁפּוֹילִישֶׁער גּוֹי, אוֹ פּוֹיְלִישֶׁער גּוֹיְטֶע, שֶׁלֹּא כְּמוֹ הַיְּהוּדִים יוֹצְאֵי אַרְצָם, הָיוּ נֶחֱשָׁבִים כַּהֲכִי שְׁפָלִים שֶׁבְּאֻמּוֹת, וְנִסְתָּרִים דַּרְכֵי הַשֵּׁם.

בֵּין פוילישׁער ואונגארישׁער יֵשׁ חִלּוּקִים קָטְבִּיִּים זֶה מִזֶּה אֲשֶׁר כָּל בַּר דַּעַת עִם עַיִן חַדָּה וְחֹטֶם רָגִישׁ מִמֶּרְחַק ד' מֵאוֹת פַּרְסָה יָכוֹל לְהַבְחִין. הִנֵּה כַּמָּה מֵהֶם. אוּנְגָּארִישֶׁער הוּא בַּכְיָן מֻפְרָז, מְקוֹנֵן, מֵשִׂים לִבּוֹ כַּמִּדְבָּר טָאכֶעס אוֹיְפֶן טִישׁ, מְכַסֶּה טֶפַח וּפוֹתֵחַ טְפׇחַיִם, מַכְפִּיל בְּדִבּוּרוֹ כָּפוּל וּמְכֻפָּל בְּד' לְשׁוֹנוֹת שֶׁל הַסְבָּרָה כּוּלם באוֹתוֹ סגנוֹן, בְּעוֹד שֶׁפּוֹיְלִישֶׁער הוּא חַד וְחָלָק חַכִּימָא בִּרְמִיזָא וְרֶמֶז בְּתוֹךְ רֶמֶז, רֶמֶז מְפָרֵשׁ רֶמֶז, עַד שֶׁכָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ נִדְמֶה כְּגוּשׁ שֶׁל רְמָזִים, וְאוֹי וַאֲבוֹי לְמִשֶּׁהוֹ אֶצְלֵנוּ לְהִתְבַּיֵּךְ כְּאוּנְגָּארִישֶׁער, וְהַס מִלְהִתְבַּטֵּה בְּמִלִּים שֶׁמְּפָרְשׁוֹת הַכַּוָּנָה.

כְּחֵלֶק בִּלְתִּי נִפְרָד בּנְּטִיַּת הַבַּכְיָנוּת, הָאוּנְגָּרִישֶׁער מְדַבֵּר בְּרֵי"שׁ לְשׁוֹנִי הַמְּעוֹרֵר בֶּכִי בְּעוֹד שֶׁפּוֹיְלִישֶׁער מְדַבֵּר בְּרֵי"שׁ גְּרוֹנִי מֹחַ שַׁלִּיט עַל הַלֵּב.

עוֹד הֶבְדֵּל יְסוֹדִי, אונגארישׁער, פַּזְרָן, מוֹצִיא עֵינֵי הבּריוֹת כַּאֲחַשְׁוֵרוֹשׁ בִּשְׁעָתוֹ, וְאָנוּ גאליציאנערס, קארגע חַזֵרִים בִּגְאוֹן, יָפֶה עֲנִיּוּת לְיִשְׂרָאֵל.

אוּנְגָּארִישֶׁער פּוֹרֵס מַפָּה וּמַגִּישׁ קָארְטָאפֶל קוּגְל כַּמַּאֲכָל הָרָאוּי לַעֲלוֹת עַל שֻׁלְחַן מְלָכִים בְּעֶצֶם יוֹם הַשַּׁבָּת כַּתִּישׁ כַּתִּישִׁין, בְּעוֹד שֶׁגָּאלִיצְיַנְעֶר גּוֹרֵס אוֹתוֹ כּבּדרך עראי בֵּין סעוּדה לסעוּדה וּבְּיוֹם הַיָּארְצַיְט וַלאֲרוּחַת חוֹל, מַלְעִיג עַל הַקַּרְטאָפעל כְּמַאֲכָל רַעַבְתָנִי וְגַסָּה, וּמְקַדֵּשׁ על הַלָּאקְשָׁן קוּגְל כּי בּוֹ בּחר אלוֹקים מִסִינֵי, כּי רק הלאָקשן רָאוּי לְהִאָכֵל בּצפרא דשבּתּא וּלְהִנָּהֵג בְּכָבוֹד.

וּבֵין אַנְשֵׁי כֹּתֶל הַמַּעֲרָב לוֹחֲשִׁים בַּחֲשַׁאי, שֶׁאוּנְגָּארִישֶׁער מַפְלִיץ בִּרְחוֹבוֹת וּבַשְּׁוָקִים בְּעוֹד שֶׁמֵּגַּלִיצִיַנֶר לֹא שׁוֹמְעִים פִּיפְּס וַחֲצִי פִּיפְּס
 
לעצט רעדאגירט:
זייער גוט

מ'זאגט אז פאר דעם זענען די אונגארישע נערנים ווייל זיי גלייבן די פוילישע וואס זאגן אז זיי זענען קלוגער...
 
זייער גוט

מ'זאגט אז פאר דעם זענען די אונגארישע נערנים ווייל זיי גלייבן די פוילישע וואס זאגן אז זיי זענען קלוגער...

מ׳זאגט עס נאך פון סאטמארער רב רבי יואליש זצ״ל

אויך זאגט מען נאך פון סאטמארער רב: “מ׳זאגט פוילישע אידן זענען קלוג און די אונגארישע נערנים, אבער ליפא פרידמאן איז דאך אונגארישער און משה טארים א פוילישער?”

אויף דעם האב איך אייביג געהאט א קשיא: וויאזוי קען א דערהויבענע איד, א חסידישע רבי פארשעמען א איד ברבים און אים נוצן פאר א משל פון א נער?

נישט ווייל איך האב עפעס א קינדערישע אגענדע קעגן סאטמארער רב. נאר איך וויל פשוט פארשטיין…

אויך איז שטארק מעגליך אז אלע די מעשיות איז לא דים ולא יער און סאטמארער רב האט עס קיינמאל נישט געזאגט.
 
איך האב מיך אויך געמיטשעט מיט דעם שטיקל סאטמאר רב. סאטמאר רב האט כידוע געהאט א שוואכקייט צו טשעפענען, ווער עס האט אים געקענט האט געוואוסט ער מיינט נישט קיין שלעכטץ, ס׳נישט געקומען פון גיפטיגקייט. אויך ר׳ הערשעלע קרעטשניפער איז געווען א טשעפנאק, און די זעלבע, ווער ס׳געווען נאנט צו אים האט אפילו געשפירט ווי דאס טשעפעריי איז אז אויסדרוק פון קשר
 
אויך זאגט מען נאך פון סאטמארער רב: “מ׳זאגט פוילישע אידן זענען קלוג און די אונגארישע נערנים, אבער ליפא פרידמאן איז דאך אונגארישער און משה טארים א פוילישער?”

אויף דעם האב איך אייביג געהאט א קשיא: וויאזוי קען א דערהויבענע איד, א חסידישע רבי פארשעמען א איד ברבים און אים נוצן פאר א משל פון א נער?

נישט ווייל איך האב עפעס א קינדערישע אגענדע קעגן סאטמארער רב. נאר איך וויל פשוט פארשטיין…
ער האט עס דען געזאגט ברבים? ער האט געמאכט א ווערטל אינדערהיים.

דו קענסט זיכער די מעשה מיט ר' מאטעלע וועגן דעם אמרי חיים.
 
זֶה שֶׁיְּהוּדִי מִבְחַר הַיְּצִירָה, הֲרֵי מִלְּתָא דְּפְּשִׁטָא הִיא אֵצֶל כָּל יְהוּדִי וִיהוּדִי, וְכִי לְמוֹתָר לְצַיֵּן שֶׁהַדָּבָר הָאֲמִתִּי זֶה אַשְׁכְּנַזִּי, כִּי מִי לֹא יוֹדֵעַ אֵיךְ יֶלֶד עִם פָּנִים שָׁחוּם נִתְקַבֵּל בְּקֶרֶב יַלְדֵי מַחֲנֵנוּ. גַּם פְּשִׁיטָא הִיא שֶׁלִּיטָאִים וְכָל עֵדוּת הַקְּנַיְטשִׁים, לַמְרוֹת שֶׁהֵם לְבֵנִים כַּשֶּׁלֶג, כַּשְׁרוּתָם בְּגֶדֶר - בְּלֵית בְּרֵרָה, וְחוֹבְשֵׁי הַשְּׁטְרַיְמְלִים הַמְּדַבְּרִים עִבְרִית, גַּם הֵם חוּצָנִים בְּמִקְצָת. אוּלָם אֶצְלֵנוּ בְּקוֹזֶ'גְּלוֹבֶר שְׁטִיבְּל, גַּם בְּקֶרֶב אַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ הַנֶּחֱשָׁבִים כְּשֵׁרִים לְחִתּוּן בְּלִי פִּקְפּוּק, נֶחְלְקוּ הָעֵדָה בֵּין הַמִּבְחָרִים, וְהַדֶּבִּילִים, וְהֵם, הַגַּלִיצְיָאנֶער מוּל אונגארישׁער.

אֶצְלֵנוּ, כָּל הָעוֹלָם נֶחְלֶקֶת בֵּין שְׁנֵי מִינִים, גָּאלִיצְיָאנֶער שֶׁזֶּה פוילישׁער אֲשֶׁר מאושׁפיצין וְעַד לעמבערג, ואונגארישׁער, אֲשֶׁר מֵהֹדּוּ נאנאשׁ וְעַד מוּנְקַטְשׁ. וְהִנֵּה, אִם אַתָּה גָּאלִיצְיַאנֶער וּפּוֹילִישֶׁער הֲרֵי אַתָּה מִמִּבְחֲרֵי הַיְּצִירָה, בְּעוֹד שֶׁאוֹנְגָּרִישֶׁער נֶחֱשָׁב לְבַּטשִׁי וּלְבַעַל זָעִיר הַשֵּׂכֶל, רוֹעה רֶגֶשׁ חוֹמְרִי.

וְאַגַּב אוֹרְחֵי, מְעַנְיֵן לְצַיֵּן שֶׁפּוֹילִישֶׁער גּוֹי, אוֹ פּוֹיְלִישֶׁער גּוֹיְטֶע, שֶׁלֹּא כְּמוֹ הַיְּהוּדִים יוֹצְאֵי אַרְצָם, הָיוּ נֶחֱשָׁבִים כַּהֲכִי שְׁפָלִים שֶׁבְּאֻמּוֹת, וְנִסְתָּרִים דַּרְכֵי הַשֵּׁם.

בֵּין פוילישׁער ואונגארישׁער יֵשׁ חִלּוּקִים קָטְבִּיִּים זֶה מִזֶּה אֲשֶׁר כָּל בַּר דַּעַת עִם עַיִן חַדָּה וְחֹטֶם רָגִישׁ מִמֶּרְחַק ד' מֵאוֹת פַּרְסָה יָכוֹל לְהַבְחִין. הִנֵּה כַּמָּה מֵהֶם. אוּנְגָּארִישֶׁער הוּא בַּכְיָן מֻפְרָז, מְקוֹנֵן, טָאכֶעס אוֹיְפֶן טִישׁ, בְּעוֹד שֶׁפּוֹיְלִישֶׁער הוּא חַד וְחָלָק חַכִּימָא בִּרְמִיזָא וְרֶמֶז בְּתוֹךְ רֶמֶז, רֶמֶז מְפָרֵשׁ רֶמֶז, עַד שֶׁכָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ נִדְמֶה כְּגוּשׁ שֶׁל רְמָזִים, וְאוֹי וַאֲבוֹי לְמִשֶּׁהוֹ אֶצְלֵנוּ לְהִתְבַּיֵּךְ כְּאוּנְגָּארִישֶׁער, וְהַס מִלְהִתְבַּטֵּה בְּמִלִּים שֶׁמְּפָרְשׁוֹת הַכַּוָּנָה.

כְּחֵלֶק בִּלְתִּי נִפְרָד בּנְּטִיַּת הַבַּכְיָנוּת, הָאוּנְגָּרִישֶׁער מְדַבֵּר בְּרֵי"שׁ לְשׁוֹנִי הַמְּעוֹרֵר בֶּכִי בְּעוֹד שֶׁפּוֹיְלִישֶׁער מְדַבֵּר בְּרֵי"שׁ גְּרוֹנִי מֹחַ שַׁלִּיט עַל הַלֵּב.

עוֹד הֶבְדֵּל יְסוֹדִי, אונגארישׁער, פַּזְרָן, מוֹצִיא עֵינֵי הבּריוֹת כַּאֲחַשְׁוֵרוֹשׁ בִּשְׁעָתוֹ, וְאָנוּ גאליציאנערס, קארגע חַזֵרִים בִּגְאוֹן, יָפֶה עֲנִיּוּת לְיִשְׂרָאֵל.

אוּנְגָּארִישֶׁער פּוֹרֵס מַפָּה וּמַגִּישׁ קָארְטָאפֶל קוּגְל כַּמַּאֲכָל הָרָאוּי לַעֲלוֹת עַל שֻׁלְחַן מְלָכִים בְּעֶצֶם יוֹם הַשַּׁבָּת כַּתִּישׁ כַּתִּישִׁין, בְּעוֹד שֶׁגָּאלִיצְיַנְעֶר גּוֹרֵס אוֹתוֹ כּבּדרך עראי בֵּין סעוּדה לסעוּדה וֹבְּיוֹם הַיָּארְצַיְט וַלאֲרוּחַת חוֹל, מַלְעִיג עַל הַקַּרְטאָפעל כְּמַאֲכָל רַעַבְתָנִי וְגַסָּה, וּמְקַדֵּשׁ על הַלָּאקְשָׁן קוּגְל כּי בּוֹ בּחר אלוֹקים מִסִינֵי, כּי רק הלאָקשן רָאוּי לְהִאָכֵל בּצפרא דשבּתּא וּלְהִנָּהֵג בְּכָבוֹד.

וּבֵין אַנְשֵׁי כֹּתֶל הַמַּעֲרָב לוֹחֲשִׁים בַּחֲשַׁאי, שֶׁאוּנְגָּארִישֶׁער מַפְלִיץ בּרחוֹבוֹת וּבשׁווקים בְּעוֹד שֶׁמֵּגַּלִיצִיַנֶר לֹא שׁוֹמְעִים פִּיפְּס וַחֲצִי פִּיפְּס
איינער האט עס ק/פ אויף פעיסבוק.. באלד וועט מען זאגן אז דו האסט עס פלאגיאריזירט..
 
@Billy
כ׳וועל מוזן מאכן א באהאלטענער קאדע מיט מיין נאמען אינעם מאמר ״אין הכי טאקע חזק״, אזוי ווי דער אקראסטיכאן ווי די פארצייטישע פייטנים…
 
מ׳זאגט עס נאך פון סאטמארער רב רבי יואליש זצ״ל

אויך זאגט מען נאך פון סאטמארער רב: “מ׳זאגט פוילישע אידן זענען קלוג און די אונגארישע נערנים, אבער ליפא פרידמאן איז דאך אונגארישער און משה טארים א פוילישער?”

אויף דעם האב איך אייביג געהאט א קשיא: וויאזוי קען א דערהויבענע איד, א חסידישע רבי פארשעמען א איד ברבים און אים נוצן פאר א משל פון א נער?

נישט ווייל איך האב עפעס א קינדערישע אגענדע קעגן סאטמארער רב. נאר איך וויל פשוט פארשטיין…

אויך איז שטארק מעגליך אז אלע די מעשיות איז לא דים ולא יער און סאטמארער רב האט עס קיינמאל נישט געזאגט.
ס׳געווען ברוך אברהם האלבערשטאם וואס האט עס געזאגט, נישט ר׳ יואליש

מ׳זאגט אויך נאך פון אים אז ער האט געזאגט צום סאטמער רב אין די נישט געזונטע יארן:
איך ווייס נישט פארוואס דער עולם קומט נאר צום רבי׳ן און נישט צו מיר;
- דער רבי פארט אויף פלארידע - איך פאר אויך אויף פלארידע
- דער רבי לייגט זיך אראפ יעדע נאכמיטאג, איך לייג מיך אויך אראפ יעדן נאכמיטאג
- דער רבי האט צוויי עירקאנדישנס, איך האב אויך צוויי (דעמאלס איז נאכנישט געווען א נארמאלע זאך אז יעדער האט עירקאנדישנס)
איך פארשטיי נישט פארוואס מענטשן קומען נאר צום רבי׳ן

———-
אויף דער עלטער האט ער נעבעך געהאט אסך אפעראציעס - האט ער איינמאל געזאגט וואס פעלט אויס אזויפיל צו שניידן? מאכטס א זופפער (zipper)

———-
ער האט זיך אמאל זייער באדאנקט צו איינעם א מחבר און אויסגעלויבט פאר׳ן ארויסגעבן א דריטע באנד פון זיינע חידושים. נאכ׳ן זאגן ווי שטארק ער איז זיך מחי׳ דערמיט, פרעגט ער יענעם ווען קומט שוין ארויס די פערטע? זאגט יענער פארוואס?

ענטפערט ער מיין בעט איז געווען נידריג, און זייט כ׳האב אונטערגעלייגט דיינע ספרים ביי די פיסלעך איז עס געווארן העכער - נאר יעצט הונקעט עס אונטער אויף איין זייט, וועל איך זיך פרייען מיט די פערטע…
 
זעהט זיך אויס ער איז געווען דער ר׳ אייזל חריף בדורינו
 
Back
Top