הגיגי מגילה

ערפל

מאדעראטאר
סטעף מעמבער
זיך איינגעשריבן
אפר. 14, 2024
מעסעדזשעס
28
רעאקציע ראטע
292
ס'האט זיך אזוי צוגעפירט אז כ'האב היינט געלערנט מיט א חברותא דעם ערשטן עמוד אין מסכת מגילה.

כ'ווייס נישט ווילאנג דאס וועט אנהאלטן, אבער אויף דערווייל וויל איך אראפשרייבן בקיצור נקודות אויפ'ן היינטיגן עמוד, ותורה מונחת בקרן זוית וכל הרוצה יבוא ויטול.

וזאת למודעי: כ'ווייס אויך אלע פארשידענע אויבער-חכמ'ישקייטן, אבער מיר לערנען יעצט אויפ'ן אופן שלמדו רבותינו הראשונים והאחרונים.

*

1. ברש"י מבואר שלכפרים יש 'רשות' להקדים ליום הכניסה, אבל בוודאי שהם יכולים לקרות גם בעצם היום. אבל לפי מה שגרסה הגמרא בעמוד זה "... כדי שיספקו מים ומזון לאחיהם שבכרכים", אפשר שחכמים שינו את היום וחייבו אותם לקרות ביום הכניסה דווקא.

אבל לפי זה הלשון "חכמים הקילו על הכפרים" לא מסתדר, כי הרי אם חייבים באותו יום אין זה קולא. על אף שאפשר לומר שהקילו ב"הלכות מגילה" בנוגע לכפריים.

אבל האמת לכאורה שגם בהוו"א הכפריים יכולים לקרות בעצם יום הפורים, אלא שהקילו לתת להם עוד יום ואלו שמספקים סעודות פורים יקראו אז מרצונם כדי לספק מים ומזון.


2. לכאורה הדרש בגמרא של "לא יעבור" כתיב שייך גם לאלו שבעיירות שלא יקראו בט"ו (ולא שזה רק בימים - שלא יקראו בשיתסר ושיבסר) וזו הסיבה למה כשחל י"ד בשבת מקדימין אותם לפני שבת ולא ביום ראשון.

(במתניתין היה אפשר ללמוד שמקדימים אותם בגלל הכפרים, אבל בברייתא יש שיטות שהם קוראים ביום שישי, וע"כ שזה בגלל "ולא יעבור".)


3. הגמרא מסיקה ש"אלא פשיטא כולהו אנשי כנה"ג תקינו".

ברש"י משמע להדיא שוודאי שאנשי כנה"ג לא תיקנו לכפרים להקדים ליום הכניסה, אלא שתיקנו כל הימים האלו לקריאת מגילה ולשמחת פורים.

ולכאורה פשוט הוא, שהרי הברייתא חוזרת כמה פעמים ש"חכמים הקילו" שבפשטות זה חכמי זמן המשנה, ועוד שהרי יום הכניסה בנוי על תקנת עזרא - להעמיד בתי דינים בעיירות בשני וחמישי - שנתקנה לפי חז"ל לכאורה אחרי תקנת פורים.

אלא שתמוה מאוד מה בדיוק הם תיקנו? מרש"י משמע שהם תיקנו חמישה ימים שבהם אפשר לקרות.

לפי זה צריכים לומר שחכמים אחרי זה החליטו להגביל את השלושה ימים הראשונים לבני הכפרים. אבל לפי זה נמצא שהעיירות והכרכים, כולם יכולים לקרות מתי שבא להם מעיקרא דדינא (וכפשטות המגילה...). ולמה ומתי הגבילו את זה?

אחרי זה מביאה הגמרא דרשה ש"זמנו של זה לא כזמנו של זה" על בדיוק אותה מילה שדורשים ממנו שאפשר לקרות בכל חמשת הימים. וצע"ג לפי שיטת רש"י.


4. "היכא רמיזא?" בראשונים משמע שזה רק רמז על תקנתם של אנשי כנה"ג, שמסתבר שהם רמזו תקנתם במגילה.

ולפי זה אפשר להבין הטיעון של "י"ג זמן קהילה לכל היא", שלכאורה חידוש גדול לומר שגם לולא הדרשות היה אפשר לקרות בי"ג מכוח סברא זו. ולפי זה זו רק סיבה למה ליום הזה לא צריכים להקדיש רמז מיוחד.


5. הגמרא שואלת "ואימא זמנים טובא", ומתרצת "זמניהם דומיא דזמנם". וקשה מה ההווה אמינא שיהיה טובא? הרי תפסת מרובה לא תפסת, ואין מקור ליותר. ובכלל, מה זה טובא? כמה ימים קודם היה אפשר לקרות?

ולכאורה הגמרא הייתה יכולה לשאול 'ואימא חד יומא', שהריבוי הוא רק למקור ליום אחד ואז התירוץ הייתה כמין חומר (אפשר שהלשון רבים מכריח שמרבים יותר מיום אחד, אבל הרי מיעוט רבים שניים ומה קושיית הגמרא).​
 
אז דו שרייבסט מן הסתם ווילסטו מזאל אריין גיין אין א תורה׳דיגע שמועס
על כן אענה על ראשון ראשון לפי הנראה לדעתי
ס'האט זיך אזוי צוגעפירט אז כ'האב היינט געלערנט מיט א חברותא דעם ערשטן עמוד אין מסכת מגילה.​
מזל טוב אויף לאנגע געזונטע יאהרן
וזאת למודעי: כ'ווייס אויך אלע פארשידענע אויבער-חכמ'ישקייטן, אבער מיר לערנען יעצט אויפ'ן אופן שלמדו רבותינו הראשונים והאחרונים.​
זייער גלייך איך האב אויך אזא מן חברותא וואס איך לערן מיט עם נאר ע״פ דרך המסורה מפי אבותינו ורבותינו
1. ברש"י מבואר שלכפרים יש 'רשות' להקדים ליום הכניסה, אבל בוודאי שהם יכולים לקרות גם בעצם היום. אבל לפי מה שגרסה הגמרא בעמוד זה "... כדי שיספקו מים ומזון לאחיהם שבכרכים", אפשר שחכמים שינו את היום וחייבו אותם לקרות ביום הכניסה דווקא.

אבל לפי זה הלשון "חכמים הקילו על הכפרים" לא מסתדר, כי הרי אם חייבים באותו יום אין זה קולא. על אף שאפשר לומר שהקילו ב"הלכות מגילה" בנוגע לכפריים.

אבל האמת לכאורה שגם בהוו"א הכפריים יכולים לקרות בעצם יום הפורים, אלא שהקילו לתת להם עוד יום ואלו שמספקים סעודות פורים יקראו אז מרצונם כדי לספק מים ומזון.​
בפשטות דברי הגמרא כולם חייבין לקרות ביום י"ד (או מוקפין בט"ו), רק כיון שלא רצו להטריח את בני הכפרים, לבוא יותר פעמים בימי השבוע, הקילו להם שהם יכולים לקרות ביום הכניסה הקודם לחג הפורים, אבל כמובן שעדיף וכדאי יותר שיקראו גם הם ביום המיוחד לכך הוא יום הפורים.
2. לכאורה הדרש בגמרא של "לא יעבור" כתיב שייך גם לאלו שבעיירות שלא יקראו בט"ו (ולא שזה רק בימים - שלא יקראו בשיתסר ושיבסר) וזו הסיבה למה כשחל י"ד בשבת מקדימין אותם לפני שבת ולא ביום ראשון.

(במתניתין היה אפשר ללמוד שמקדימים אותם בגלל הכפרים, אבל בברייתא יש שיטות שהם קוראים ביום שישי, וע"כ שזה בגלל "ולא יעבור".)​
אמת, הדרש של הגמ' לא יעבר הוא גם נוגע למוקפין, שיהיה מה שיהיה לאחר י"ד לפרזין וט"ו למוקפין אסור לקרוא מגילה, (כמובן שהכוונה למצוות קריאת המגילה, ואין איסור ללמוד את ספר מגילת אסתר, שהוא מכ"ד ספרים בימים שאחר החג, ושכרה כשכר לימוד בשאר ספרי הנ"ך)
3. הגמרא מסיקה ש"אלא פשיטא כולהו אנשי כנה"ג תקינו".

ברש"י משמע להדיא שוודאי שאנשי כנה"ג לא תיקנו לכפרים להקדים ליום הכניסה, אלא שתיקנו כל הימים האלו לקריאת מגילה ולשמחת פורים.

ולכאורה פשוט הוא, שהרי הברייתא חוזרת כמה פעמים ש"חכמים הקילו" שבפשטות זה חכמי זמן המשנה, ועוד שהרי יום הכניסה בנוי על תקנת עזרא - להעמיד בתי דינים בעיירות בשני וחמישי - שנתקנה לפי חז"ל לכאורה אחרי תקנת פורים.

אלא שתמוה מאוד מה בדיוק הם תיקנו? מרש"י משמע שהם תיקנו חמישה ימים שבהם אפשר לקרות.

לפי זה צריכים לומר שחכמים אחרי זה החליטו להגביל את השלושה ימים הראשונים לבני הכפרים. אבל לפי זה נמצא שהעיירות והכרכים, כולם יכולים לקרות מתי שבא להם מעיקרא דדינא (וכפשטות המגילה...). ולמה ומתי הגבילו את זה?

אחרי זה מביאה הגמרא דרשה ש"זמנו של זה לא כזמנו של זה" על בדיוק אותה מילה שדורשים ממנו שאפשר לקרות בכל חמשת הימים. וצע"ג לפי שיטת רש"י.​
לפי מש"כ לעיל נ"ל דלא קשה מידי, כיון שאנשי כנה"ג הם הם שתיקנו יום הכניסה הם הם שתיקנו מצות קריאת מגילה וכל עניינה וממילא הם אלו שתיקנו הקולא להתיר לבני הכפרים לקרוא המגילה בימים שלפני הפורים כדי לא להטריחם לבוא מיוחד לקרוא המגילה ביום הפורים.
4. "היכא רמיזא?" בראשונים משמע שזה רק רמז על תקנתם של אנשי כנה"ג, שמסתבר שהם רמזו תקנתם במגילה.

ולפי זה אפשר להבין הטיעון של "י"ג זמן קהילה לכל היא", שלכאורה חידוש גדול לומר שגם לולא הדרשות היה אפשר לקרות בי"ג מכוח סברא זו. ולפי זה זו רק סיבה למה ליום הזה לא צריכים להקדיש רמז מיוחד.​
לא הבנתי קושייתו
5. הגמרא שואלת "ואימא זמנים טובא", ומתרצת "זמניהם דומיא דזמנם". וקשה מה ההווה אמינא שיהיה טובא? הרי תפסת מרובה לא תפסת, ואין מקור ליותר. ובכלל, מה זה טובא? כמה ימים קודם היה אפשר לקרות?

ולכאורה הגמרא הייתה יכולה לשאול 'ואימא חד יומא', שהריבוי הוא רק למקור ליום אחד ואז התירוץ הייתה כמין חומר (אפשר שהלשון רבים מכריח שמרבים יותר מיום אחד, אבל הרי מיעוט רבים שניים ומה קושיית הגמרא).​
ההוא אמינא הייתה (כך זוכרני מפי המלמד ואיני זוכר כעת שראיתי לאחר מכן זה) שאולי מחמשה עשר בשבט היה אפשר לקרוא המגילה שכן משלושים יום קודם החג עוסקים בו ובמצוותו.
 
ש'כח פאר דיינע הערות מחכימות, כ'וועל פרובירן ענטפערן על הסדר.
אז דו שרייבסט מן הסתם ווילסטו מזאל אריין גיין אין א תורה׳דיגע שמועס
על כן אענה על ראשון ראשון לפי הנראה לדעתי

מזל טוב אויף לאנגע געזונטע יאהרן​
ברוך תהיה, אי"ה ביי דיר אויף שמחות.
בפשטות דברי הגמרא כולם חייבין לקרות ביום י"ד (או מוקפין בט"ו), רק כיון שלא רצו להטריח את בני הכפרים, לבוא יותר פעמים בימי השבוע, הקילו להם שהם יכולים לקרות ביום הכניסה הקודם לחג הפורים, אבל כמובן שעדיף וכדאי יותר שיקראו גם הם ביום המיוחד לכך הוא יום הפורים.​
אני מסכים עם זה וכמו שכתבתי. אבל לפי ההוו"א, שאינו בכלל קולא לבני הכפרים אלא "תקנתא דכרכים", היה מקום לומר שחייבו אותם לקרוא ביום הכניסה דווקא.
אמת, הדרש של הגמ' לא יעבר הוא גם נוגע למוקפין, שיהיה מה שיהיה לאחר י"ד לפרזין וט"ו למוקפין אסור לקרוא מגילה, (כמובן שהכוונה למצוות קריאת המגילה, ואין איסור ללמוד את ספר מגילת אסתר, שהוא מכ"ד ספרים בימים שאחר החג, ושכרה כשכר לימוד בשאר ספרי הנ"ך)​
לא הבנתי בדיוק. כוונתי שחכמים לא יכלו לתקן שפרזים יקראו בט"ו משום לא יעבור, ואולי זה כוונתך.
לפי מש"כ לעיל נ"ל דלא קשה מידי, כיון שאנשי כנה"ג הם הם שתיקנו יום הכניסה הם הם שתיקנו מצות קריאת מגילה וכל עניינה וממילא הם אלו שתיקנו הקולא להתיר לבני הכפרים לקרוא המגילה בימים שלפני הפורים כדי לא להטריחם לבוא מיוחד לקרוא המגילה ביום הפורים.​
כפי שכתבתי, קושייתי היא בעיקר לפי שיטת רש"י שמשמע מדבריו שאנשי כנסת הגדולה לא תיקנו לבני הכפרים אלא תיקנו שאפשר להקדים.

ולעצם הכרונולוגיה, בפשטות תקנות עזרא נתקנו כמה שנים אחרי סיפור פורים, בעת שיבת ציון.

שוב ראיתי שהירושלמי מקשה קושיא זו, ובתירוצו יש כמה מהלכים: יש שמפרשים אותו כשיטת רש"י, הריטב"א מפרש שתיקנו הקדמה לבני הכפרים אבל לא שחייבים לקרות ביום הכניסה דווקא, ומר"ת משמע שכל ההקדמה היא תקנה מאוחרת (ולפי זה קושיית הגמרא עומדת בעיניה וכפי שהראשונים מקשים עליו).
לא הבנתי קושייתו​
אין פה קושיא, רק ביאור שמכח סברת "יג זמן קהילה לכל היא" לא היו מתירים לקרות המגילה בי"ג, אלא שהיו להם בקבלה התקנה מאנשי כנה"ג, וחיפשו הרמז שהרי "ודאי רמזינהו במגילת אסתר", וכלשון רש"י, שעל זה די בסברת "זמן קהילה" שלא נצטרך רמז לזה.
ההוא אמינא הייתה (כך זוכרני מפי המלמד ואיני זוכר כעת שראיתי לאחר מכן זה) שאולי מחמשה עשר בשבט היה אפשר לקרוא המגילה שכן משלושים יום קודם החג עוסקים בו ובמצוותו.​
אינו מסתבר כלל לענ"ד, וכמובן שזה רק מתרץ כמה זמן לפני פורים היו יכולים לקרות לפי ההוו"א, אבל עדיין קשה תפסת מרובה וכו'.

שוב ראיתי שנתחבטו הראשונים והאחרונים בזה, ויש מתרצים לפי דברי הירושלמי ש"כל החודש כשר לקריאת המגילה", עיין בדבריהם.​
 
Back
Top