מייסטערווערק

טעלעפאן

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
אפר. 15, 2024
מעסעדזשעס
165
רעאקציע ראטע
463
זיך גרייטנ'דיג פאר יו''ט איז אריינגעקומען די בשורה אז ס'האט זיך געמאכט א פרישע פראיעקט אין די אידישע שפראך וואס וועט אויסברייטערן די קענטעניסן פון אידישע ליינערס.

די פראיעקט זעהט אויס ווי א שטיקל גלגל און המשך פונעם אלטן באקאנטע וועקער אויסגאבע. זיי באנוצן זיך מיט די זעלבע אידענטיטעט און לאגא וואס די וועקער רעדאקציע האט געהאט אין באניץ.

אין די פראיעקט, אנדערש ווי מאכן א אויסגאבע. האבן זיי אפגעמאכט צו ניצן אויסשליסליך א וועבסייט פלאטפארמע.

אויבן אויף זעהט עס אויס צו זיין א פּראפּריאטארי סטיל זייטל וואס לייגט ארויס די ארטיקל אן קיין אפציע וואס לאזן קאמענטירן. מצד שני ווערן די ארטיקלען יא אפיציעל אויסגעשמועסט אין קאווע שטיבל. אבער פארשטייט זיך הונטער שלאס און ריגעל אויסשליסליך פאר מעמבער'ס.

זיי האבן אויך א פראפיל בלעטל וואס באשרייבט די אודות פון יעדע שרייבער און ביישטייער. פון די איצטיגע ליסטע האבן זיי א געמיש פון ערליכע שרייבער, אפענע כופרים, און אויך אנאנימע פראפילן.

זענען מיר נייגעריג צו הערן וואס די מעמבער'ס דא האבן צו זאגן.
 
זיך גרייטנ'דיג פאר יו''ט איז אריינגעקומען די בשורה אז ס'האט זיך געמאכט א פרישע פראיעקט אין די אידישע שפראך וואס וועט אויסברייטערן די קענטעניסן פון אידישע ליינערס.

די פראיעקט זעהט אויס ווי א שטיקל גלגל און המשך פונעם אלטן באקאנטע וועקער אויסגאבע. זיי באנוצן זיך מיט די זעלבע אידענטיטעט און לאגא וואס די וועקער רעדאקציע האט געהאט אין באניץ.

אין די פראיעקט, אנדערש ווי מאכן א אויסגאבע. האבן זיי אפגעמאכט צו ניצן אויסשליסליך א וועבסייט פלאטפארמע.

אויבן אויף זעהט עס אויס צו זיין א פּראפּריאטארי סטיל זייטל וואס לייגט ארויס די ארטיקל אן קיין אפציע וואס לאזן קאמענטירן. מצד שני ווערן די ארטיקלען יא אפיציעל אויסגעשמועסט אין קאווע שטיבל. אבער פארשטייט זיך הונטער שלאס און ריגעל אויסשליסליך פאר מעמבער'ס.

זיי האבן אויך א פראפיל בלעטל וואס באשרייבט די אודות פון יעדע שרייבער און ביישטייער. פון די איצטיגע ליסטע האבן זיי א געמיש פון ערליכע שרייבער, אפענע כופרים, און אויך אנאנימע פראפילן.

זענען מיר נייגעריג צו הערן וואס די מעמבער'ס דא האבן צו זאגן.
לייג ביטע די לינק
 
מייסטערווערק'ס וועבזייטל איז אין די לינק דערונטער.

https://meisterverk.com/
 
איך גיי ניסלעך פאר דעם זייטל, עס איז באמת א שיינע ארבעט און די געדאנק דערפון איז געוואלדיג, עס האט ביידע, סיי די כבוד וואס מכובד׳יגע מאמרים פארדינען זיך און סיי די רווח בין עדר לעדר וואס וועבסייט האט אן די פרעשור פון דארפען פובליצירן צו באשטימטע זמנים, לאמיר האפן דאס זאל טאקע אנהאלטען לאורך ימים.

די פרינט אפציע ארבעט גאר שיין, גיימיר ארויספרינטען אלע מאמרים לכבוד פסח. עס וואלט געווען גוט אויב זיי קענען לייגן אינסטרוקציעס וויאזוי צוּ פרינטען אין א שיינע ביכל פארמאט לכבוד שבת יו״ט.
 
דער מייסטערווערק קומט אריין קלאר די גרעפיקס אליין ברענגט מיר שוין מחשבות זרות, קודאוס צי מייסטערווערק, יעצט גייט מען זיך נעמען גריינדן די טיפזיניגע ארטיקלען, און אי״ה נאך פסח העט מען עפענען שנירלעך און אויסקייען איעדע ארטיקל, דבר דבור על אפניו.
שקויעך מייסטערווערק פארן אריינברענגען א שמחת יום טוב
 
לעצט רעדאגירט:
איך האב געליינט דארט דעם ארטיקל אויף דעם אנטווערפענער דיין'ס (הנקרא חיד"ו) מחשבה ספר. איך האב געהאט גרויסע האפענונג וועגען דעם ספר. ענדליך וועלען מיר זען וואס א תלמיד חכם פון זיין קאליבער וועט תורם זיין צו די וויכטיגע שאלות ביסודי אמונה. לצערי, בין איך געווען זייער דיסעפוינטעט. ער איז מחדש גאר וויניג און אמייסטענס חזר'ט איבער די גאר אלטע תירוצים וואס פאלען אוועק לייכט, כעלה נידף. האבן אנדערע ליינערס געהאט א אנדערע ריאקציע?
 
איך האב געליינט דארט דעם ארטיקל אויף דעם אנטווערפענער דיין'ס (הנקרא חיד"ו) מחשבה ספר. איך האב געהאט גרויסע האפענונג וועגען דעם ספר. ענדליך וועלען מיר זען וואס א תלמיד חכם פון זיין קאליבער וועט תורם זיין צו די וויכטיגע שאלות ביסודי אמונה. לצערי, בין איך געווען זייער דיסעפוינטעט. ער איז מחדש גאר וויניג און אמייסטענס חזר'ט איבער די גאר אלטע תירוצים וואס פאלען אוועק לייכט, כעלה נידף. האבן אנדערע ליינערס געהאט א אנדערע ריאקציע?
האפענוג האב איך נישט געלייגט אלזא בין איך נישט געווען אנטוישט, אבער יא, עס וואלט שוין געמעגט זיין בעסערע מהלכים מעינסטרים.

בכלל פארשטיי איך נישט — אפילו אויב מען זאל שוין אננעמען אז די גאנצע תורה, פון בראשית ביז לעיני כל ישראל, איז דער אבעלוטער דבר ה׳ איבערגעגעבן דירעקט פונם באשעפער צו משה רבינו בהר סיני — עס איז דאך שוין היינט א דבר פשוט עד למאוד אז צייט איז בריאה וואס איז רעלאטיוו צום אבזערווירערס קוק ווינקל, איז ווען די תורה פארציילט אז אין זיבן טעג האט דער באשעפער באשאפן אלע צבאות השמים און אויך אונזער פיצינקע שטויבל פון א וועלט, פון וועלכע זיבן טעג רעדט מען? וואס ביי אונז איז א טאג איז דאך היבש לענגער אויף שטערנס אין אנדערע גאלאקסיעס, שוין אפגערעדט אויף ליכטיגקייט אליינס און חומר וואס גייט כמעט אזוי שנעל ווי די שנעלקייט פון ליכטיגקייט וואס פון די פערספעקטיוו פון יענע שנעלקייט איז א טאג דאהי עטליכע חדשים דארט, אלזא וויאזוי איז דען שייך אפצוטייטשן די זיבן טעג פשוטן כמשמען? עס איז א דבר פשוט אז אויב די סיפור בריאת העולם איז א געטליכע סיפור מוז מען טייטשען די ששת ימי המעשה נישט ווי איר פשוט׳ע באדייט.
 
וואס ביי אונז איז א טאג איז דאך היבש לענגער אויף שטערנס אין אנדערע גאלאקסיעס, שוין אפגערעדט אויף ליכטיגקייט אליינס און חומר וואס גייט כמעט אזוי שנעל ווי די שנעלקייט פון ליכטיגקייט וואס פון די פערספעקטיוו פון יענע שנעלקייט איז א טאג דאהי עטליכע חדשים דארט, אלזא וויאזוי איז דען שייך אפצוטייטשן די זיבן טעג פשוטן כמשמען? עס איז א דבר פשוט אז אויב די סיפור בריאת העולם איז א געטליכע סיפור מוז מען טייטשען די ששת ימי המעשה נישט ווי איר פשוט׳ע באדייט
לאו דווקא, עס איז ריכטיג אז די אפטייטש פון צייט האט אן אנדערע באדייט איבעראל און סיי וואספארא מצב, און אין ווי מען איז.

אבער די תורה איז זייער קלאר מפרש אז די 7 טאג וועלט'ס באשאף ווערט גערעדט פון דעם ערדיגע 7 טאג און נישט פון די גאלאקסיעס 7 טעג.

נאר אויב מיר וועלן לערנען אז ארץ מיט די כוככבים וואס זענען דירעקט קאנעקטעד מיט די ערדישע 24 שעה א טאג איז טאקע אונזערע 7 טאג און די איבעריגע איז געווען ווי די זיבען טעג אין יענע עולם. (וואס איז א-סך לענגער) נישט מסתבר.

ווי איז די 7 טעג איז רעלעוואנט, און ווי אזוי עס איז רעלעוואנט.

ד.מ. אזוי, אויף דער כדור הארץ דער ערד מיט די אימידיעט כוככבים מיינט 7 טעג 7 מאל 24 שעה. א שעה אויף דעם כדור הארץ מיינט איין מעלה א שעה. (וואס דאס איז טויזענט מייל) און דערפאר זענען אונזערע טעג 24 שעה און דאס האט זיך נישט געטוישט פון די ששת ימי בראשית און דאס איז די זיבען טעג פון וואס די תורה רעדט. ווייל ווען נישט וואלטן מיר דאך נישט באקומען שב''ק נאך 7 מאל 24 שעה.

אבער ווייטער, דער וועלט האט דאך א דעזיגנאציע פון לעבן 6 טויזענט יאר. טא דאס מיינט אז עטוואס מער ווי 200 יאר האלט פונקט ביי 6000 יאר ווי די גמ' זאגט אין מס' ע''ז דף ט עמוד א'. טא אויב אזוי, וואס וועט זיין בימות המשיח ווען די 6000 יאר וועט זיך ענדיגן ? דאס פרעגט שוין די סאדיגורער רבי ז''ל אין זיין ספר נא ישראל (א זוהן פונעם רוזשינער זצ''ל )

ברענגט ער זייער א שיינער משל עס צו פארשטיין. ובכן כאן.

א רינדיגער זייגער האט 12 נומערן וואס א יעדער נומער טוהט רעפרעזענטירן איין שעה.

אבער אויך טוהט א יעדעס נומבער פון 1-12 רעפרעזענטירן 5 מינוט. פון 12-1 איז אויך צווישען 01 און 05 און פון די 1'זער ביז די 2'ער איז פון 5 נאך ביז 10 נאך א.א.וו

און נאך א זאך, צווישען א יעדעס מספר דרייט זיך איין הענטעל ארום אלע מספרים פון איינס ביז צוועלעף איין מאל.

דאס מיינט די שעה ווייזער רוקט זיך מיט א יעדע 60 סקונדעס איין צוועלעפטעל מעלה פון די זייגער אבער די מינוט ווייזער רוקט זיך איין גאנצע מעלה א יעדע 60 סקונדעס אויפן זייגער. און ביידע לויפן אויף די זעלבע 12'עלעווער.

אזוי אויך איז די זייגער אין די עולמות העליונים.

אבער דא איז א טאג פון 24 מעלות אן קיין חכמות. רעדט די תורה פון ערדיגע וועלט מיינט עס 7 טאג 7 מאל 24 מעלות ווי די מינוטן פונעם זייגער.

לימות המשיח וועט דער 24 מעלות אונעם זייגער נאר זיין אנטקעגען כאילו איין מינוט א.א.וו אבער די תורה רעדט פון די זייגער מיט וואס מיר דילן היינט.

לימות המשיח וועט מען פארשטיין אז איין טאג באשטייט פון 7 מאל 25 מעלות דאס מיינט אז אין איין (לפי שעות) יאר וועט גאר זיין דאן איין טאג און שבת וועט טאקע זיין נאך 168 שעה וועסטו קענען לערנען אז די וועלט'ס באשאף איז געווען אזוי ווי דאן אבער כ''ז מיר לעבן מיט 24 מעלות א מעת לעת מיינט דאס אויך די 7 טאג פון 24 מעלות א טאג, נישט די לענגערע נאך 168 מעלות איז שבת ווייל אזוי איז געווען שבת אויף די וועלט ביי די וועלט'ס באשאף אויף אונזער ערדענע קוגל.

אויף אנדערע עולמות, קען זיין צוויי פאכיג. אדער ווען די וועלט וועט פארן שטייטער דאן וועט זיין שבת אזוי ווי אויף יענער מקום ווייל אויף יענער מקום האט זיך די טאג געריקט נאר אזוי פיהל קען אפשר אויך זיין אז יענער מקום איז געוועזן לענגער אין באשאף.

אין קורצן עס ווענד זיך אינעם פלאץ ווי מען געפונט זיך און די רעלעווענס צו דעם זייגער.

נאך מער צו מקרב זיין דעם ענין צום שכל מער, קען מען פארשטיין פונעם פסק הלכה וואס דער ישראלישער אסטראנאט האט באקומען אז אויב נעמט איהם ארום שוועבן דעם גאנצען כדור א שעה מיינט אז נאך 7 שעה (שעות פונעם ערד קיגעל) דארף ער האלטן שבת, און מאכן קידוש. ווייל און 3.4 שעה האט ער אריין גערוקט 25 מעלות.

איך האף אז עס גענוג קלאר מיין געדאנק דא
 
איך האב געליינט דארט דעם ארטיקל אויף דעם אנטווערפענער דיין'ס (הנקרא חיד"ו) מחשבה ספר. איך האב געהאט גרויסע האפענונג וועגען דעם ספר. ענדליך וועלען מיר זען וואס א תלמיד חכם פון זיין קאליבער וועט תורם זיין צו די וויכטיגע שאלות ביסודי אמונה. לצערי, בין איך געווען זייער דיסעפוינטעט. ער איז מחדש גאר וויניג און אמייסטענס חזר'ט איבער די גאר אלטע תירוצים וואס פאלען אוועק לייכט, כעלה נידף. האבן אנדערע ליינערס געהאט א אנדערע ריאקציע?
ווער ס'איז נאר אביסל באקאנט מיט די היימישע קולטור ווייסט גאנץ גוט אז נייע חידושים טאר נישט געזאגט ווערן, בפרט בענייני אמונה וואס איז זייער האקל.
הגע בעצמך, אפילו אזא גאון וחכם ווי הרב קוק האט געהאט צו ליידן שווערע קאנסעקווענצן פארן זאגן נייע מהלכים און מיינונגען אין ענייני אמונה והשקפה.

די מהלך בעצם האט א מעלה מצד די פרעזערוואציע פונעם קולטור און טראדישאן, וואס איינמאל מענטשן ווערן אויפגעקלערט און כאפן אז ס'איז שטארק מעגליך אז וואס זיי האבן געוואוסט ביז יעצט מענייני האמונה זענען נישט ממש ריכטיג, אדער עכ"פ נישט אויף די אופן וואס זיי האבן עס פארשטאנען ביז יעצט, וועט דאס גורם זיין אויף אסאך פעלער צו א ריפל עפעקט און מענטשן וועלן פארלירן טראסט אינעם גאנצן אמונה סיסטעם.

(און ס'איז אויך ווערד צו נעמען אין באטראכט אז רוב עמך אידן עולם גולם זענען בכלל נישט אינטערסירט אין די נושאים, ספעציעל ביי די היימישע. וואס זיי זענען יא אינטערסירט אין, איז, גוטע גיידענס פון א פארשטענדליכע פירער/ס און מידיעם רעיר בקר על האש ביי די סיום בעצם תשעת הימים.)

די חסרון דערפון איז טאקע אז די טיעפערע קעפ וואס האבן אן אייגענע רצון צו דערגרינטערן און געוואר ווערן דעם אמת לאמיתו וועלן גאנץ שנעל אפפיצן פון שטח למחצה ולשליש, און פארדעם זעט מען טאקע אז רוב גרויסע אידישע קעפ זענען נישט ביי די היימישע אידן (הגם וואס די היימישע האבן אויך גענוג גוטע קעפ, זענען די גאר גרויסע קעפ געווענליך אינדרויסן).
 
האפענוג האב איך נישט געלייגט אלזא בין איך נישט געווען אנטוישט, אבער יא, עס וואלט שוין געמעגט זיין בעסערע מהלכים מעינסטרים.

בכלל פארשטיי איך נישט — אפילו אויב מען זאל שוין אננעמען אז די גאנצע תורה, פון בראשית ביז לעיני כל ישראל, איז דער אבעלוטער דבר ה׳ איבערגעגעבן דירעקט פונם באשעפער צו משה רבינו בהר סיני — עס איז דאך שוין היינט א דבר פשוט עד למאוד אז צייט איז בריאה וואס איז רעלאטיוו צום אבזערווירערס קוק ווינקל, איז ווען די תורה פארציילט אז אין זיבן טעג האט דער באשעפער באשאפן אלע צבאות השמים און אויך אונזער פיצינקע שטויבל פון א וועלט, פון וועלכע זיבן טעג רעדט מען? וואס ביי אונז איז א טאג איז דאך היבש לענגער אויף שטערנס אין אנדערע גאלאקסיעס, שוין אפגערעדט אויף ליכטיגקייט אליינס און חומר וואס גייט כמעט אזוי שנעל ווי די שנעלקייט פון ליכטיגקייט וואס פון די פערספעקטיוו פון יענע שנעלקייט איז א טאג דאהי עטליכע חדשים דארט, אלזא וויאזוי איז דען שייך אפצוטייטשן די זיבן טעג פשוטן כמשמען? עס איז א דבר פשוט אז אויב די סיפור בריאת העולם איז א געטליכע סיפור מוז מען טייטשען די ששת ימי המעשה נישט ווי איר פשוט׳ע באדייט.
די בעסטע תירוץ איז אז ס'נישט כפשוטו, די שאלה איז וואס ס'מיינט יא. ע"פ קבלה קען מען זאגן אז ס'איז מרמז אויף געוויסע סודות צו איך ווייס וואס ווי די זוהר פארטייטשט שוין באריכות בלעטער אויף בלעטער, דאס האט א פריערדיגע מקור אין די משנה אין חגיגה "אין דורשין במעשה בראשית בשניים ולא במרכבה ביחיד". לעיקוואוד האט בשעתו געשריבן אז ס'איז מרמז אויף די סייקל פון זיבן טעג וואס מ'רופט א וואך, זעקס טעג ארבעט מען ביז די זיבעטע טאג האט מען שוין געענדיגט די ארבעט און מ'קען רוהען. אנדערע זאגן אז ס'איז מרמז אויפ'ן בית המקדש אדער גן עדן. אבער ווי מיר ווייסן דאך אז תורת השם תמימה זאגט דער בעש"ט אז די תורה איז גאנץ ווייל קיינער האט נאכנישט אנגערירט די עכטע פשט אין די תורה, ס'איז אלץ גוט אויף צו האבן וואס נאכצוזאגן פאר'ן שווער.
 
לעצט רעדאגירט:
לאו דווקא, עס איז ריכטיג אז די אפטייטש פון צייט האט אן אנדערע באדייט איבעראל און סיי וואספארא מצב, און אין ווי מען איז.

אבער די תורה איז זייער קלאר מפרש אז די 7 טאג וועלט'ס באשאף ווערט גערעדט פון דעם ערדיגע 7 טאג און נישט פון די גאלאקסיעס 7 טעג.

נאר אויב מיר וועלן לערנען אז ארץ מיט די כוככבים וואס זענען דירעקט קאנעקטעד מיט די ערדישע 24 שעה א טאג איז טאקע אונזערע 7 טאג און די איבעריגע איז געווען ווי די זיבען טעג אין יענע עולם. (וואס איז א-סך לענגער) נישט מסתבר.

ווי איז די 7 טעג איז רעלעוואנט, און ווי אזוי עס איז רעלעוואנט.

ד.מ. אזוי, אויף דער כדור הארץ דער ערד מיט די אימידיעט כוככבים מיינט 7 טעג 7 מאל 24 שעה. א שעה אויף דעם כדור הארץ מיינט איין מעלה א שעה. (וואס דאס איז טויזענט מייל) און דערפאר זענען אונזערע טעג 24 שעה און דאס האט זיך נישט געטוישט פון די ששת ימי בראשית און דאס איז די זיבען טעג פון וואס די תורה רעדט. ווייל ווען נישט וואלטן מיר דאך נישט באקומען שב''ק נאך 7 מאל 24 שעה.

אבער ווייטער, דער וועלט האט דאך א דעזיגנאציע פון לעבן 6 טויזענט יאר. טא דאס מיינט אז עטוואס מער ווי 200 יאר האלט פונקט ביי 6000 יאר ווי די גמ' זאגט אין מס' ע''ז דף ט עמוד א'. טא אויב אזוי, וואס וועט זיין בימות המשיח ווען די 6000 יאר וועט זיך ענדיגן ? דאס פרעגט שוין די סאדיגורער רבי ז''ל אין זיין ספר נא ישראל (א זוהן פונעם רוזשינער זצ''ל )

ברענגט ער זייער א שיינער משל עס צו פארשטיין. ובכן כאן.

א רינדיגער זייגער האט 12 נומערן וואס א יעדער נומער טוהט רעפרעזענטירן איין שעה.

אבער אויך טוהט א יעדעס נומבער פון 1-12 רעפרעזענטירן 5 מינוט. פון 12-1 איז אויך צווישען 01 און 05 און פון די 1'זער ביז די 2'ער איז פון 5 נאך ביז 10 נאך א.א.וו

און נאך א זאך, צווישען א יעדעס מספר דרייט זיך איין הענטעל ארום אלע מספרים פון איינס ביז צוועלעף איין מאל.

דאס מיינט די שעה ווייזער רוקט זיך מיט א יעדע 60 סקונדעס איין צוועלעפטעל מעלה פון די זייגער אבער די מינוט ווייזער רוקט זיך איין גאנצע מעלה א יעדע 60 סקונדעס אויפן זייגער. און ביידע לויפן אויף די זעלבע 12'עלעווער.

אזוי אויך איז די זייגער אין די עולמות העליונים.

אבער דא איז א טאג פון 24 מעלות אן קיין חכמות. רעדט די תורה פון ערדיגע וועלט מיינט עס 7 טאג 7 מאל 24 מעלות ווי די מינוטן פונעם זייגער.

לימות המשיח וועט דער 24 מעלות אונעם זייגער נאר זיין אנטקעגען כאילו איין מינוט א.א.וו אבער די תורה רעדט פון די זייגער מיט וואס מיר דילן היינט.

לימות המשיח וועט מען פארשטיין אז איין טאג באשטייט פון 7 מאל 25 מעלות דאס מיינט אז אין איין (לפי שעות) יאר וועט גאר זיין דאן איין טאג און שבת וועט טאקע זיין נאך 168 שעה וועסטו קענען לערנען אז די וועלט'ס באשאף איז געווען אזוי ווי דאן אבער כ''ז מיר לעבן מיט 24 מעלות א מעת לעת מיינט דאס אויך די 7 טאג פון 24 מעלות א טאג, נישט די לענגערע נאך 168 מעלות איז שבת ווייל אזוי איז געווען שבת אויף די וועלט ביי די וועלט'ס באשאף אויף אונזער ערדענע קוגל.

אויף אנדערע עולמות, קען זיין צוויי פאכיג. אדער ווען די וועלט וועט פארן שטייטער דאן וועט זיין שבת אזוי ווי אויף יענער מקום ווייל אויף יענער מקום האט זיך די טאג געריקט נאר אזוי פיהל קען אפשר אויך זיין אז יענער מקום איז געוועזן לענגער אין באשאף.

אין קורצן עס ווענד זיך אינעם פלאץ ווי מען געפונט זיך און די רעלעווענס צו דעם זייגער.

נאך מער צו מקרב זיין דעם ענין צום שכל מער, קען מען פארשטיין פונעם פסק הלכה וואס דער ישראלישער אסטראנאט האט באקומען אז אויב נעמט איהם ארום שוועבן דעם גאנצען כדור א שעה מיינט אז נאך 7 שעה (שעות פונעם ערד קיגעל) דארף ער האלטן שבת, און מאכן קידוש. ווייל און 3.4 שעה האט ער אריין גערוקט 25 מעלות.

איך האף אז עס גענוג קלאר מיין געדאנק דא
קען זיין אז וואס איך האב כשריבן ״מוז״ איז צו א שטארקע ווארט, דוחקים קען מען אלץ טרעפן, אבער אויב מיר נעמען אן אז דאס איז טאקע א געטליכע דאקומענט און מיר ווייסן אז ממש יעדעס ווארט שטימט נישט מיט די מציאות לויט ווי מיר זעהן דאס, און מיר ווייסן אז צייט קען גרינגערהייט האבן א אנדערע משמעות פון גאטס קוק ווינקעל, דאן איז די גרינגסטע וועג ארויס אז די צייטן און אזוי אויך אנדערע דעטאלן פון די סיפור בריאת העולם זענען נאר לשבר את האוזן פאר די ארגינעלע מקבלי התורה אדער אז דאס זענען משלים אדער סודות׳דיגע ענינים (פארשטייט זיך אז עס זענען דא בעסערע וועגן ארויס, אבער איך רעד פון א חרדי׳שע/טראדיציאנאלע קוק ווינקעל, עפעס וואס מען קען ערווארטן אין א ארטאדאקסישע ספר). דאס איז אסאך מער מסתבר ווי סיי וועלכע פון די מהלכים וואס הרב חיד״ו ברענגט.
 
Back
Top