Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
מען קען פרעגן אויף מדעי היהדות, אבער איז עס דען מדעי היהדות, סה״כ האבן די ראשונים איבער געזאגט וואס די סייענטיסטן בזמניהם האבן געהאלטען,
אז די טרעפסט א שטיקל גאלילעי אדער אריסטוטעל אין די ראשונים, וואס יענע טעאריע איז שוין לאנג אויפגעוויזען פאלטש, דארף מען עס דען בכלל פארענטפערען, די ראשונים האבן זיך ספעציאליזירט אין תורה און ווען זיי האבן געהאט א סייענטיפשע שאלה זענען זיי געגאנגען פרעגן די סייענטיסטן און באזירט אויף די אומריכטיגע אינפארמאציע האבן זיי געבויעט זייערע שיטות.
די חורבן ווערט ווען די היינטיגע ביצים׳לאזע פוסקים, זענען געבליבען סטאק מיט סייענס פון טויזענט יאר צוריק און קענען נישט/ווילן נישט אפדעיטען די מציאות, ווייל ווי קאָן מען דען גיין קעיגן א רש״י, ברידער די גייסט נישט קעגן רש״י די גייסט קעגן א סייענטיסט ותו לא.
ווארט טויזענט יאר וועט מען זאגן ווי קאָן מען גיין קעיגן א נטעי גבריאל, און זיי וועלן נישט קענען פארשטיין אז ס׳נישט מער ווי א דר. פאוטשי וואס האט פארקויפט פאלשע סייענס.
די מאירי האט א פשט וואס גייט אביסל אין דעם דירעקציעאזוי לערענדיג די ערשטע משנה אין מסכת אבות ''הוו מתונים בדין והעמידו תלמידים הרבה ועשו סייג לתורה'', איז מיר בייגעפאלן אז אפשר מיינט גאר ''ועשו סייג לתורה'' אז ''לא הכל שפיט'' נישט איבעראל קען די תורה אריינרעדן, ועשו סייג, זאגט די משנה, מאך א ''סייג'' אויף די תורה, און נישט ווי די אנגענימענע פשט ועשו סייג, מאך סייגים פאר די תורה.
צב''ש טרעפען מיר, ''דרך ארץ קדמה לתורה'' אז צימאל איז 'דרך ארץ' איבער די 'תורה' די פירענדע געזעץ אין די ספעציפישע מרחב.
די רישא ''הוו מתונים בדין'' קען אפשר זיין א סמך וסעד צו דעם פשט.
עס לאזט זיך שווער גלייבן אז פריעדיגע מפרשים זאלן האבן פארזעהן די מעגליכקייט פאר אזא טייטש און הגם איך האב נאכגעזיכט און גארנישט געפינען, אלזא טייערע פריינט, אויב ווייסטו פון א מפרש וואס טראכט ענדליכס ביטע לאז מיר וויסן.
האסט געבויט א פשט אויף 'דרך ארץ קדמה לתורה'..אזוי לערענדיג די ערשטע משנה אין מסכת אבות ''הוו מתונים בדין והעמידו תלמידים הרבה ועשו סייג לתורה'', איז מיר בייגעפאלן אז אפשר מיינט גאר ''ועשו סייג לתורה'' אז ''לא הכל שפיט'' נישט איבעראל קען די תורה אריינרעדן, ועשו סייג, זאגט די משנה, מאך א ''סייג'' אויף די תורה, און נישט ווי די אנגענימענע פשט ועשו סייג, מאך סייגים פאר די תורה.
צב''ש טרעפען מיר, ''דרך ארץ קדמה לתורה'' אז צימאל איז 'דרך ארץ' איבער די 'תורה' די פירענדע געזעץ אין די ספעציפישע מרחב.
די רישא ''הוו מתונים בדין'' קען אפשר זיין א סמך וסעד צו דעם פשט.
עס לאזט זיך שווער גלייבן אז פריעדיגע מפרשים זאלן האבן פארזעהן די מעגליכקייט פאר אזא טייטש און הגם איך האב נאכגעזיכט און גארנישט געפינען, אלזא טייערע פריינט, אויב ווייסטו פון א מפרש וואס טראכט ענדליכס ביטע לאז מיר וויסן.