טראדיציאנעלע אידישקייט

דער גאלדענער אדלער

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
מאי 4, 2024
מעסעדזשעס
621
רעאקציע ראטע
2,718
לעצטנס האב איך מיך אריינגעקאכט אין טראדיציאנאלע אידישקייט, ד"ה היטן אידישקייט פון א טראדיציאנאלע פערספעקטיוו און נישט פון א רעליגיעזע פערספעקטיוו.

די נפק"מ לפענ"ד כאפט לגבי די וועג וויאזוי מ'גייט צו דערצו. אויב גייט מען צו אלץ תורה ומצוות, עשה/לא תעשה, יראת העונש, וכו', איז פון א רעליגיעזע שטאנדפונקט, קומט עס רוב מאל נישט גרינג אן, און שטענדיג זענען פארהאן מניעות און תירוצים פארוואס יא אדער נישט צו טוהן זאכן. מ'מוז שטענדיג צוקומען צו עקסקיוזעס, הסברים, צו א יענע וועלט, אדער א שכר ועונש סיסטעם פון די אדער יענע וועלט. ווארענונגען מיט גרויסע קידוש לבנה אותיות, אז טאמער וועסטו נישט, אדער פארקערט יא טוהן וואס מ'טאר נישט/מוז יא, וועסטו מוזן דורכגיין גיהנם, און דאס פארשטייצעך נעמט אוועק די אפעטיט פון טוהן זאכן.

משא"כ ווען מ'טוהט עס ווייל דאס איז א טראדיציע, א חלק פונעם אידישן קולטור, און ווי רוב מענטשהייט פארמאגן זייער אייגענע טראדיציעס און קולטור זענען מיר אידן גארנישט אנדערש און פארמאגן אויך אונזער אייגענע טראדיציעס און קולטור, דאן טוט זיך עס מער ברצון.

אויב גייט מיט דעם מהלך ווערט די שנאה פון איינעם אויפן צווייטן פארמינערט גאר אסאך, ווייל א טראדיציע איז נישט עפעס וואס מ'שפירט אז מ'מוז מוחה זיין, באצווינגען יענעם, ס'פארלאנגט זיך נישט קיין זעלעטס ווי איינער שפירט זיך העכער פון דעם צווייטן.

נאר איין פראבלעם האב איך דערמיט - און בעצם האב איך פערזענליך נישט קיין פראבלעם דערמיט, נאר ווען מ'טראכט פונעם ציבור, דארט קען זיך מאכן א שווערע פראבלעם - דהיינו די שווערע עונשים וואס די תורה האט ארויפגעלייגט אויף איינעם וועלכער איז עובר אויף מצות בפרהסיא, ווי למשל אין די וואכעדיגע פרשה לערנט מען ביי די פרשה פון מקושש עצים, באקאנט די מחלוקת אין גמרא וואס פונקטליך זיין עבירה איז געווען, צו ער האט געשניטן די האלץ, תלישה, אדער מלאכת מעמר, אדער העברה ברשות הרבים. נישט קיין נפק"מ בעצם, ווייל לויט אלע דריי איז ער מחוייב געווען סקילה לויט די פארשריפטן פון די תורה.

יעצט די וועג ווי אזוי די תורה גייט צו מיט די מעשה, אדער מיט מגדף, ע"ז, אדער סיי וועלכע אנדערע פארבאט, איז בכלל נישט באזירט אויף א טראדיציאנאלע וועג פון טראכטן. פאר'ן עובר זיין א טראדיציע קומט נישט די הארבע אכזריות'דיגע ד' מיתות ב"ד וועג פון הרג'ענען יענעם. און בכלל, אבער נישט דא איז די שמועס דערוועגן, די געדאנק ווייל איינער האט געקליבן העלצער אום שבת, זאל מען יענעם אזוי ממית'ן מיט אזא אכזריות? ס'שטעלט זיך נישט אויפן שכל אז אזא א-ל רחום וחנון זאל באפעלן פאר'ן אדון כל הנביאים וועלכער האט געזאגט "מחני מספרך אשר כתבת" אויב פארלענדסטו די אידן, זיך אפצוגעבן מיט אנאנדערע היומען ביאינג מיט אזא אכזריות.

צו ווען איינער האט הנאה געהאט פון עפעס א צינגל לעדער פון א חרם וועלכעס איז געמאכט געווארן ביי אנאנדערער בשר ודם זאל מען ליטעראלי נעמען יענעם און פארברענען אין פארנט פון זיינע קינדער און משפחה און גאנץ כלל ישראל?! אבער ווי שוין אויסגעשמועסט אין מיין דערנעבענדיגן שנירל, פארמאגט די בריאה צוויי קעגנזייטיגע פנימ'ער א הערליכע בא'טעמ'טע זייט און אן אכזריות זייט, א שמועס פאר זיך.

אדערווייז קוקט מיר אויס גאנץ גוט די מהלך פון טראדיציאנאלע אידישקייט, ס'פארהאן מער א געשמאקייט דערין, און ווען ס'שפירט זיך נישט אזוי געשמאק פאר וואטעווער ריזן טוט מען עס נישט און פערטיג.
 
ווילאנג דו רעדסט פון שאקלען לולב און עסן מצה, קען איך הערן דיין איידיע, אבער ווען עס קומט צו זיך אפשיידן פון אזויפיל אומצאליגע הנאות אויף דער וועלט, זעה איך נישט ווי אזוי דער טראדיציע מהלך קען ארבעטן. פארוואס זאל איך אויפגעבן אויף אזויפיל גוטע זאכן צוליב א טראדיציע? דארטן מוז מען בע"כ צוקומען צו יראת העונש אדער אהבת שכר.
 
@דער גאלדענער אדלער:
זייער גוט געזאגט!

לגבי דיין שאלה איבער די עונשים, ווי אויך לגבי @קעניינע הארע'ס פראבלעם מיט שווערע מצוות, מיין איך אז די תשובה איז פשוט ווען מ'פארשטייט די אלט-פארצייטישע קולטור און מיינד-סעט. אין די צייטן פון די תורה (whenever עס איז געווען פונקטליך) האט דיוויענס-Deviance בכלליות געהאט אנדערע כללים. אסאך מער זאכן זענען אריין בגדר סאציאלע דיוויענס נאך איידערן אריינברענגען רעליגיע אינעם בילד, ובאמת אקאונט דאס פאר רוב מצוות אין די תורה, - עריות, כשרות, א.א.וו. זענען נישט מער ווי סאציאלע קאודס און נארמעס וועלכע זענען שטארק אינפארסירט געווארן, ולא עוד נאר יעדער דיוויענט בעהעיוויאר איז באשטראפט געווארן זייער הארב אזש ממש ביז טויט שטראף.
די פילאזאפיע פון אינדיווידואליזם איז נאך אפי' נישט געווען קיין פאנטאזיע דעמאלס, אפגערעדט אזאנע תירוצים ווי די פונעם DSM ארויס..
וממילא פונקט ווי מ'פארשטייט היינט אז געוויסע סאציאלע סאנקציעס זענען בארעכטיגט און אקצעפטירט פאר זאכן וואס מיר זעען היינט אלס דיוויענט (מאלעסטעישאן, גניבה, וכו'.) אזוי קען מען אנקוקן די 'עונשים' און 'שווערע מצוות' אין די תורה..

וויאזוי עס צו עפלייען אדער באגיין דערמיט איז שוין א מעטער אוו טעיסט וואלט איך געזאגט. איינער וועט דיסמיסן דאס גאנצע פעקל אלס ancient נאנ-סענס, בעת אנדערע קענען דערהערן א 'כל זה אכניס' אינעם טראדיציאנאלן געשיכטע..
 
@דער גאלדענער אדלער, ערלויב מיך צו נעמען דיין געדאנק א טריט ווייטער, און ניצן טראדיציע צו פארשטיין נאך מער אז די טיפע עקספיריענס פון לעבן, מחמת לעבן עצמו, וועט אלטימעטלי זיין אזוי גוט אז ס'וועט נישט דארפן זיך סעטעספייען דורך טראדיציע אויך נישט.

פון די ווערטער וואס דו שרייבסט, בענין רעליגיע, טראדיציע, עונשין, איז באמת נישט קיין שום חילוק די לעוועל פון טוהן, ווייל אייביג קומסטו צירוק אז די שרעק און שלעכטקייט הרג'ט אפ און מאכט שווער דאס לעבן. בקיצור, די שטרענגע גאט מיט די שטעקן בילד. און דאס איז אויך ביי טראדיציע אזוי ווי דו ברענגסט ארויס, טאמער דאס איז מחייב אדער מאנט פון די מענטש שוועריקייטן.

ווען איינער זאגט איך בין צופרידן פון דעם שטעטל ווייל ס'האט גוטע וועטער, מיינט נאכנישט אז ער איז רוהיג. די טאג וואס די וועטער ווערט שלעכט איז דער מענטש אינגאנצן ברוגז. די זעלבע מיט טראדישאן, און כל שכן רעליגיע. דיין רואיגקייט שטאמט פון די פאקט אז יעצט האסטו אין דיין מח טשאויס און אומאפהענגיקייט פון רעגולאציעס, און צו די זייט קולטור און זיסע מינינג פון טראדיציע. און אנדערע ווערטער ס'איז נישט די טראדיציע, רעליגיע, רבנן, וואס שטערן פער סעי. די שטער איז די "פערספעקטיוו" ווי אזוי מ'לערנט אפ די טראדיציע, תורה, מצוות, לעומת זה די רואיגקייט איז אויך נאר פון די מענטש'ס פערספעקטיוו ווען ס'איז איז אין ליין מיט זיין באקוועמליכקייט.

כ'זאג נישט אז עונשין, צרות, חרון אף, טוט נישט וויי, נאך ווי ס'טוט וויי, ווייל די טבע איז אז שרעק דערשרעקט, און ווייטאג טוט וויי. נאר כ'וויל ארויספאונטען אז ס'איז די attribution וואס איז קובע די פערספעקטיוו. צו זאגן אז די ווייטאג איז פאנישמענט דאס איז דיין אייגענע טשויס. לאמיר זאגן ח"ו פארלירסט דיין אמונה אין גאט, וועט די עונשין פלוצלינג אויף הערן ווייטוהן ווייל די האסט נישט וועם צו בלעימען? אלא מאי די "מציאות" פון דיין לעבן עקזיסטירט למעשה אלס א טבע, א דרך הטבע פון געזונט מיט פרנסה, דאס הייסט אז דזשאב ברענגט געלט, און עסען דזשאנק מאכט בויך וויי. פאקטואלע ווייטאג, פאקטואלע שרעק, פאקטואלע גזירות, זענען נישט קובע די פראבלעמען און שוועריקייטן מיט יהדות, זיי זענען בלויז סימני הטבע.

אז מ'מאכט א יסוד אז גאט איז שטרענג, אדער די חכמים זענען דא צו שווער מאכן דאס לעבן, סיי מצד רעליגיע, און סיי מצד טראדיציע, איז דאס פון דיין אייגענע פארשטאנד, ווען ס'קען גאר זיין אז מיט די זעלבע פארשטאנד וואלסטו געקענט מחליט זיין אז ס'איז פשוט טבע הבריאה, אז א מענטש איז נישט געזונט אויף אייביג, פרנסה איז שווער, פונקט אזוי ווי אריכות ימים האט גארנישט מיט כיבוד אב, ס'קען פשוט זיין ווייל יענער האט געגעסן געזונט. די זעלבע איז די שרעק ווען מ'הערט אז א איד איז געפאָרן שבת אויף א פליגער און ס'האט געקראכט, פון קוקן בלויז אויף די מעשה זעהט עס אויס סתם ווילדע צארן אויף אן אומשולדיגע מענטש, אבער אז מ'כאפט אז די אנדערע אלע פלייטס יענעם שבת האבן אויך געהאט יודען, און זאג נישט אויס פאר קיינעם, זיי האבן נישט געקראכט. די אינערליכע ריעקשאן פון א מענטש איז תלוי אין פערספעקטיוו.

די attribution איז די שווערע חלק. ס'וועט אייביג זיין אזוי. נישט קיין חילוק איד, גוי, אטיאיסט, און אפילו נישט צדיק אדער רשע.
די פיסיקעל פעין און שרעק איז אייביג דא, נאר די איבערקערעניש איז אין די מענטש, דהיינו דער פערספעקטיוו ווי אזוי דאס אפ צו לערנען. פונקט אזוי ווי א קליין קינד איז מצייר די אייבערשטער מיט א לאנגע בארד, און א בחור וועט מצייר זיין עפעס א זיידע צורה, און א געווייקטער יונגערמאן וועט דמיונ'נן ער זעהט סתם ליכטיגקייט, אזוי אויך איז גוט צו געדענקן אז די פערספעקטיוו פרעימט אייביג די טעאלאגיע פון דער מענטש, און דאס בארוהיגט. גאט קען זיין גוט אפילו מענטש איז ברוגז, און צרות קענען זיין שלעכט אפילו גאט איז רחום וחנון. דיינע געפילן זענען שטארק בארעכטיגט און דאס איז געזונט לויט די חוקי הטבע, אבער דאך שטער דיך נישט דיינע לעבן'ס עקספעריענס, ס'גוט צו געבען ספעיס און לאזן רעליגיע, און אפילו טראדיציע, און א זייט.

עכ"פ, מפעם לפעם....
 
אז מעו קוקט אלעס אן מיט א קולטוראלישע בליק איז גארנישט שווער, אין אונזער קולטור עסט מען זשורקי פאר ר׳ שייעלע מען קוויטעלט זיך ביי רבי׳ס און מען האט גע׳הרגט פאר חילול שבת, ס׳גארנישט שווער דא, אזוי איז אונזער קולטור, ב״ה אונזער קולטור האט עוואלווד און היינט הרג׳ט מען שוין נישט פאר חילול שבת, פונקט ווי דער בארבארישע קולטור האט עוואלווד צי א ציוויליזירטע דויטשע קולטור (מיט א קורצע הפסקה און די פערציגערס), האבן אונז עוואלווד פון א מחלליה מות יומת צי א רעבשייעבעןרבימשה.
 
לעצט רעדאגירט:
קהל'ס... דו מישט הוידל און בוידל...
ביידע זענען אמת, ביידע זענען קיימא וקאי.

אוודאי איז היינט דא ר' ישעי' ב"ר משה פרעסעריי. אבער אין בית המקדש האט מען אויך געגעסן סטעיק, נאר אנשטאט ר' ישעי'לע איז עס געווען א קרבן תודה וכדו'.

וואס האט דאס צו טון מיט מיתה פאר חילול שבת? טאקע נישטא מער קיין ב"ד וואס הרג'עט (איך רעד שוין נאכדעם וואס מען האט כמעט נישט גע'הרג'עט אפילו בשעתם, אפילו נאכן טון במזיד מיט שני עדים והתראה וואס איז געווען א זעלטנהייט), אבער דער מחלליה מות יומת שפילט נאך אלץ אין די אויערן פון יעדע תורה-טרייער איד, און מען גלייבט אז מען וועט באקומען א עונש אויף יעדע ביינדל וואס דו האסט ארויסגעקליבן פון די פיש, יעדע האר וואס דו האסט ארויסגעריסן פון די פיאות, און יעדע שטיקל מאראסט וואס דו האסט אראפגעקראצט פון דיין הויזן...

איך זעה נאכנישט ווי מיר האבן איוואלווד, און ווי אזוי דו ביסט געפלויגן פון חילול שבת צו ר' ישעי'לע... סך הכל איז דא א גרויסע חלק כלל ישראל וואס פייפט אריין... אבער מה שהי' הוא שיהי'.
 
פארהאן א גמ' אין סנהדרין: והאמר רב יוסף, וכן תני דבי חזקיה, מיום שחרב בית המקדש אע"פ שבטלה סנהדרי, ארבע מיתות לא בטלו. לא בטלו? והא בטלו! אלא דין ארבע מיתות לא בטלו, מי שנתחייב סקילה - או נופל מן הגג, או חיה דורסתו; מי שנתחייב שריפה - או נופל בדליקה, או נחש מכישו; מי שנתחייב הריגה - או נמסר למלכות, או ליסטין באין עליו; מי שנתחייב חנק - או טובע בנהר, או מת בסרונכי. אמרי, ההוא חטא אחריתי הוה ביה, דאמר מר, מי שנתחייב שתי מיתות ב"ד נידון בחמורה:

ווען האסטו ס'לעצטע מאל געהערט אז א מחלל שבת איז אראפגעפאלן פון א דאך אדער א חיה האט עם צוטרעטן? אדער איינער וועלכער איז מחוייב געווארן מיט אנאנדערע מיתת ב"ד איז פונקט פארברענט געווארן אדער ענליך?? דרייען זיך ארום מער בעלי עבירה ווי בעלי מצוה און לעבן זיך א חיים טובים ביז די הונדערט און צוואנציג! זעהט אויס אז ס'האט יא איוואלווד.
 
קהל'ס... דו מישט הוידל און בוידל...
ביידע זענען אמת, ביידע זענען קיימא וקאי.

אוודאי איז היינט דא ר' ישעי' ב"ר משה פרעסעריי. אבער אין בית המקדש האט מען אויך געגעסן סטעיק, נאר אנשטאט ר' ישעי'לע איז עס געווען א קרבן תודה וכדו'.

וואס האט דאס צו טון מיט מיתה פאר חילול שבת? טאקע נישטא מער קיין ב"ד וואס הרג'עט (איך רעד שוין נאכדעם וואס מען האט כמעט נישט גע'הרג'עט אפילו בשעתם, אפילו נאכן טון במזיד מיט שני עדים והתראה וואס איז געווען א זעלטנהייט), אבער דער מחלליה מות יומת שפילט נאך אלץ אין די אויערן פון יעדע תורה-טרייער איד, און מען גלייבט אז מען וועט באקומען א עונש אויף יעדע ביינדל וואס דו האסט ארויסגעקליבן פון די פיש, יעדע האר וואס דו האסט ארויסגעריסן פון די פיאות, און יעדע שטיקל מאראסט וואס דו האסט אראפגעקראצט פון דיין הויזן...

איך זעה נאכנישט ווי מיר האבן איוואלווד, און ווי אזוי דו ביסט געפלויגן פון חילול שבת צו ר' ישעי'לע... סך הכל איז דא א גרויסע חלק כלל ישראל וואס פייפט אריין... אבער מה שהי' הוא שיהי'.
אוואדאי האט מען אין בית מקדש געריקט סטעיק, (ריין לשם שמים שטייטצעך…) און אוואדע זענען היינט דא מענטשן וואס לעכצן נאך דא גלארייכע מות יומת עפאכע.

אבער די מעינסטרים מיינדסעט האט זיך געטוישט, פון מות יומת איז עס אריבער צי נמסר למלכות ווי גאלדענע האט שוין ציטירט, און עווענטועל איז עס אריבער צי א גיהנם סטראשע, וואס ביי געוויסע איז עס ניטאמאל דאס, און יא אינז האלטן אינמיטן עוואלווען, עוואלוציע ענדיגט זיך קיינמאל נישט, ווער ווייסט אפשר וועלן מיר זיך אפילו טרעפן ״פול קרייז״ (סירק״ל בלע״ז)

נעם למשל די נושא פון אטד, פאר צוואנציג יאר צוריק האט מען זיי געהאלטען פאר שקצים היינט זאגט מען אז זיי זענען טשילדרען אין פעין ( זענען זיי טאקע אין פעין? אמאל יא און אמאל נישט) דאס איז א ריזיגע טויש אין מיינדסעט, לויט ריין תורה זענען זיי מומרים לתאבון און אפשר גאר להכעיס, נאר וואס? אונזער קולטור האט עוואלוועד צי עקסעפטען אדער עכ״פ נישט אזוי ווייט פארווארפען די אט״ד געמיינדע.

משלים ענדיגן זיך נישט, נעם אפילו די איטערנעט, ביים אסיפה איז אינטערנעט שלא לצורך פרנסה גע׳אסרט געווארען, יעצט צוועלף יאר שפעטער שטטייען מיר און אינטערנעט שלא לצורך פרנסה מותר לכתחילה, אבער א סמארטפאון איז אסור, האסט דא אין קוים צוועלף יאר יעדער געדענקט נאך וואס מען האט גע׳אסרט ביי די אסיפה און וואס נישט און דאך האט זיך עס אזוי פארדרייט, פארוואס ווייל די קולטור האט זיך געטוישט, ועוד כהנה רבות און כל שכן ווען מען רעדט פון עוועלוציע פון טויזענטער יארן.

הצד השווה שבהן, א קולטור דארף נישט זיין קאנסיסטענט, ס׳איז אזוי ווי ווען איינער זאגט ״אזוי האב איך געזעהן ביים טאָטען״ ביהיינד זיינע ווערטער זאגט ער קענסט מיך נישט אפפרעגן ווייל אזוי איז מיין קולטור.
 
לעצט רעדאגירט:
אדערווייז קוקט מיר אויס גאנץ גוט די מהלך פון טראדיציאנאלע אידישקייט, ס'פארהאן מער א געשמאקייט דערין, און ווען ס'שפירט זיך נישט אזוי געשמאק פאר וואטעווער ריזן טוט מען עס נישט און פערטיג.
דאכטסעך מיר אז דיין טעזע דא איז בעסיקלי א פראבע צו בארואיגן דיין געוויסן וואס נאגט דיר פארן נישט זיין דער ׳פערפעקט׳ צדיק.

די פראבלעם מיט די מהלך איז די זעלבע חורבן וואס געשעט ווען מ׳טוט עס אין סיי וועלכע הינזיכט אין לעבן (לאו דוקא אידישקייט)...

פעיסן די מציאות איז אסאך מאל זייער שווער און פעינפול אבער די תוצאות פון יא אננערקענען און עקסעפטן די מציאות ווי אזוי ס׳איז, צאלט זיך אויס בכפלי כפליים.

״גיהנום...!!״ ״עונשים...!!״ קען זיך הערן און פילן אזוי, זוי ״סקערי״!!!

אבער, אויב ווייסט דער מיינד אז דאס איז די מציאות און ס׳נישטא א וועג ארויס. ווערט מען ״אקעי״ צו לעבן מיט דעם הנחה.

און ס׳דארף נישט אריינווארפן אין א פחד און פאניק פון עובר צו זיין אן עבירה, ווייל כידוע העלפט עס בכלל נישט אויף עבודת השם, אדרבה, ס׳איז גורם אין די לאנג ראן אז מ׳זאל מער דורכפאלן. בדוק ומנוסה.

וחוץ מזה, איז עבודת ה׳ מחמת עונשים נישט קיין לכתחילה, ס׳איז נאר פאר נשים וקטנים.
__

מ׳דערציילט אז ס׳איז אמאל געווען א גרויסע פושע, א בעל עבירה׳ניק וואס האט כל ימיו זיך נאכגעגעבן אלע תאוות. ויהי היום ווען ער איז געלעגן אויפן קראנקן בעט און געשפירט אז ס׳געקומען זיין צייט זיך צו געזעגענען פון די וועלט האט ער געבעטן אז מ׳זאל אים ברענגען א ווערעמיג עפל און ער האט עס אויפגעגעסן מיט גרויס אפעטיט.

די אנוועזענדע האבן זיך נישט געקענט גענוג אפווינדערן דערויף, און האבן אים געפרעגט וואסיז די פשט דערפון? אויף וואס ער האט ג׳ענטפערט און מסביר געווען אז היות ער האט געטון אזויפיל עבירות און מ׳וועט דאך אריינשמייסן אין אים און מעניש זיין פאר יעדע עבירה איינע נאכן צווייטן. וועט אבער דאס זיין זיין נחמה אז ווען מ׳וועט שמייסן פארן ווערעמיגן עפל וועט ער וויסן אז מ׳האלט שוין ביים ענדיגן.. ☺️
 
די אנוועזענדע האבן זיך נישט געקענט גענוג אפווינדערן דערויף, און האבן אים געפרעגט וואסיז די פשט דערפון? אויף וואס ער האט ג׳ענטפערט און מסביר געווען אז היות ער האט געטון אזויפיל עבירות און מ׳וועט דאך אריינשמייסן אין אים און מעניש זיין פאר יעדע עבירה איינע נאכן צווייטן. וועט אבער דאס זיין זיין נחמה אז ווען מ׳וועט שמייסן פארן ווערעמיגן עפל וועט ער וויסן אז מ׳האלט שוין ביים ענדיגן.. ☺️

ועל כן יאמרו המושלים, אז ווען ער איז ארויפגעקומען אויבן האט מען למעשה אנגעפאנגען אריינפראקן פאר אלע עבירות צוריקצו-וועגס...
 
פארהאן א גמ' אין סנהדרין: והאמר רב יוסף, וכן תני דבי חזקיה, מיום שחרב בית המקדש אע"פ שבטלה סנהדרי, ארבע מיתות לא בטלו. לא בטלו? והא בטלו! אלא דין ארבע מיתות לא בטלו, מי שנתחייב סקילה - או נופל מן הגג, או חיה דורסתו; מי שנתחייב שריפה - או נופל בדליקה, או נחש מכישו; מי שנתחייב הריגה - או נמסר למלכות, או ליסטין באין עליו; מי שנתחייב חנק - או טובע בנהר, או מת בסרונכי. אמרי, ההוא חטא אחריתי הוה ביה, דאמר מר, מי שנתחייב שתי מיתות ב"ד נידון בחמורה:

ווען האסטו ס'לעצטע מאל געהערט אז א מחלל שבת איז אראפגעפאלן פון א דאך אדער א חיה האט עם צוטרעטן? אדער איינער וועלכער איז מחוייב געווארן מיט אנאנדערע מיתת ב"ד איז פונקט פארברענט געווארן אדער ענליך?? דרייען זיך ארום מער בעלי עבירה ווי בעלי מצוה און לעבן זיך א חיים טובים ביז די הונדערט און צוואנצ
 
Back
Top