ווער איז בעסער, ישראל לאם, משה לאופר, מונה?

אין הכי טאקע

פרישער קרעמלער
זיך איינגעשריבן
סעפ. 14, 2024
מעסעדזשעס
19
רעאקציע ראטע
50
יאללא, לאמיר זיך ארויף ציען די ארבל, און זיך נעמען שלאגן איבער אראנדזשירערס, ווער איז בעסער? יעדער תקופה האט א מענטש וואס ברענגט ארויף אויפן אויבערפלאך א אומנות וואס האט שוין עקזיסטירט בעפאר אבער בזכותו ווערט אט דער פאך אריינגענומען אינעם עליטע רינג. נעם למשל וויין, איך קען מיך פארשטעלן אז אמאל אמאל איז א וויין מאכער געווען א שענקער, ביז סאויפגעשטאנען א פראנצויז און געמאכט פון דעם א גאנצער דבי ר׳ ישמעאל. מקען עס רופן מארקעטינג, אבער סאויך א כאריזמאטישער קוואליטעט וואס ער פארמאגט אין באציג צו דעם ספעציפישער פאך. נעם פיוט, סגעווען פייטנים איידער ר׳ יהודה הלוי, אבן עזרא, גבירול, אלחריזי, נאר פאר זיי איז א פייטן געווען א שנארער און פון יעצט א סטאר. איך דארף נישט מער ווי נעמען א ביישפיל א גבאי וואס רופט אויף, א בעל קורא, און בעל מפטיר, נאך נישט געקומען דער איינער וואס זאל נעמען דעם פאך אין אים געבן א חריזמאטישער חוט של חסד, אבער מיט חזנות יא, געווען חזנים פאר יאסעלע, אבער זינט יאסעלע איז א חזן א סארט רבי. געווען אלבום זינגערס פאר מרדכי און אברהם פריד, אבער פון זיי אן איז א אלבום זינגער א מלאך, יתכן סאיז נשפע געווארן פון די דרויסענדיגער וועלט, אבער דער מציאות קען מען נישט אפלייקענען. געווען חתונה זינגער פאר מיכאל, בעיקר אין ארץ ישראל, אבער זינט מיכאל איז א חתונה זינגער א דבר של ממש. געווען גראמער פאר פינקי אבער זינט אים איז א גראמער נישט א קינדערשפיל.

דאס זעלבע האט פאסירט מיט אראנדזשירונגען, געווען מוזיק אראנדזשירערס פאר מונה און ישראל לאם, אבער סהאט קיינער נישט געמאכט א מדובר פון די אראנדזשירערס בתקופת יאסעלע, משה עושר, בן ציון שענקער. האט איינער אפילו געהערט פון דזשאש גאלבערג דער אראנדזשירער פון מרדכי׳ס ערשטער אלבום? אדער פון מארטי לעווינטער דער אראנדזשירער פון אברהם׳לס ערשטע צוויי אלבומען? ביז ס׳זענען געקומען מונה און לאם, מונה אין תשכ״ט און ישראל לאם א יאר שפעטער אין תש״ל, און ביידע אין צוויי עקן וועלט האבן זעלבסשטענדיגערהייט זיך אנגעהויבן אריינלאזן אין מוזיק, ישראל לאם איז געווען דער וואס האט געברענגט צום אויבערפלאך מרדכי בן דוד און פיל העכער געשטיפט יגאל צליק בעת מונה האט נאך דערווייל געארבעט אויף קליינע אומבאקאנטע פראיעקטן. און אט קומט מונה ארויס צוקריכן, אויך ער אראנדזשירט פאר מרדכי און צליק, סהאט נישט לאנג גענומען און דער המון האט אנגעהויבן פארשטיין אז עפעס ניי איז ערשינען אין עולם המוזיק, מהאט אנגעהויבן צו לייגן קאפ נישט נאר צום ניגון, נישט נאר צום זינגער, נאר אויכעט צום אראנדזשירער. מען האט זיך אנגעהויבן אינטרעסירן ווער איז דאס ישראל לאם ווער איז דאס מונה רוזנבלום. סהאט גענומען בערך צעהן יאר, און א פרישער נאמען הייבט זיך אן באווייזן אויף אלבומען איינס נאכן אנדערן, דאס איז משה לאופיר, ער איז געווארן ווי א אלטערנאטיווע צו די שטארקע אטארעטארישע מוזיק פון לאם און צושויבערטע מוזיק פון מונה, רעלאקס ווי מען זאגט און מעלאדיש. נאך א צעהן יאר איז אריבער און רובי באנעט איז ארויפגעשווימען, ער האט געברענגט פרישע קאלירן, און דערנאך שוע פריד און היינט איז שוין דא צענדליגע וועלט בארומטע פראמינענטע אראנדזשירערס.

נאר אז מען וויל מצמצם זיין די שטערן בעולם האראהדזשירונגען, וואלט געווען נישט מער ווי גערעכט זיך צו האלטן ביי די דריי פאטריאכן פון אידישע אראנדזשירערס, און ווי עס האט געזאגט דער זאגער, אלע גרויסע זאכן הייבן זיך אן מיט דריי, אברהם יצחק יעקב, סוקרטוס אפלטון אריסטו, באך מאצארט בעטהובען ועוד הרבה. די דריי זענען די וועלעכע האבן אראנדזשירונג פאך דערלאנגט א חשובער שטאנד, און זענען שוין אין די ליין פאר צענדליגע יארן, און האבן אלע אראנדזשירט טויזנטע ניגונים.

שטייענדיג פאר נעולה פון א דזשאנרא אנגעהויבן דורך מרדכי און צליק, גערופן חסידיק מוזיק, און ביים אנהייב פון א ישי ריבו און עקיבה עפאכע, לאמיר זיך קאנצענטרירן איבער די אראנדזשירערס וועלעכע האבן מיט זייער מוזיק באשאפן דעם דזשאנרע.

אלזא, ווער פון די דריי לעגענדארע אראנדזשירערס איז בעסער?
 
לעצט רעדאגירט:
אין מיין קליינע מיינונג:

מונה!

ישראל לאם'ס זאכן קען איך ליידער נישט גענוג צו קענען בכלל מעסטן.

און לגבי משה לאופער, ער איז דעפינעטלי קעניג אין פשטות און ווארימקייט, אבער עס קומט נישט צו מוזיקאליש צו מונה'ס ווערק.
 
ווענד זיך וואס איך וויל הערן, אזא ניגון ווי ביימעלע פון לחיים ברודער אדער באגדאד פון בבליפא דארף מען מונה פאר דעם, א וויינעדיגע ניגון פון פינקי אדער א לאנגע יצירה פון יוסי גרין דארף מען לאופער, לאם מיט זיינע ברעס ליינס איז צום באלעקען.

נישט אז איינער קען נישט וואס די אנדערע קען נישט ס'איז נאר ווי יעדער שיינט די שטערקסטע ארויס.
 
אלזא, לאמיר דאס פראבירן צו שאצן לויט די פאלגענדע דריי קרייטיריעס:

א. ווער האט די מערסטע אראנדזשירונגען אויף די פאפולערע סעריעס?

ב. ווער ברענגט ארויף א ניגון און זינגער אמבעסטן?

ג. ווער כאפט אממערסטן דעם עולם׳ס אויפמערקזאמקייט מיט זיין מוזיק?
 
לעצט רעדאגירט:
צו שאלה נומער איינס בואו חשבון: לאמיר אנהייבן מיטן אפיר נעמען א ביילייפיגע ליסטע פון פאפולערע סעריעס אין די תור הזהב יארן וואס איך קען און געדענק:

מרדכי בן דוד - דא איז מונה דער קלארער געווינער מיט איבער אכציג ניגונים מיט זיין אפדרוק (נישט כולל ניגונים מיט מרדכי מחוץ זיינע אייגענע סעריעס ווי יידל און מונה אלבום׳ס); דערנאך ישראל לאם מיט ארום פופציג ניגונים; דערנאך משה לאופר מיט ארום 30 ניגונים.
אברהם פריד - דאס איז משה לאופר נישט בלויז דער געווינער נאר מלך אליינס, מיט ארום הונדערט צוואנציג ניגונים אראנדזשירט דורך אים אין אברמלס אייגענע אלבומען אליינס. ישראל לאם איז נעקסט פון צווישן אונזערע דריי העלדן, אבער נישט נאנט בכלל, ארום צעהן ניגונים אראנדזשירט (נישט כולל חב״ד פילהארמאניק און האסק); פון מונה ווידער איז דערווייל נישטא קיין איין איינציגע (חוץ כאר באגלייטונגען אויף זיינע אלבוםס פון וואס ס׳דא א היפש שפאר, אויכעט אראנדזשירונגען מחוץ זיינע אייגענע אלבוםס איז דא געציילטע און ווי אויך אנדערע מוזיקאלישע צוזאמענארבעטונגען)
יגאל צליק - דא איז ישראל לאם דער געווינער, דאכט זיך ארום פערציג ניגונים; מונה ארום צעהן; און לאופער דאכט זיך גארנישט.
מיאמי בויס - ווידער ישראל לאם דער געווינער מיט ארום זיבעציג אראנדזשירונגען (דאס איז חוץ די פינף מיאמי עקספירענסעס וואו לאם רעדאגירט); דערנאך משה לאופר מיט ארום 30 צו 40 אראנדזשירונגען; און צום לעצט מונה מיט ארום 12 אראנדזשירונגען
צליל וזמר - דא איז מונה דער קלארער געווינער מיט ארום 50 אראנדזשירונגען; דערנאך ישראל לאם מיט ארום צעהן ניגונים; און פון לאופער דאכט זיך גארנישט
ירמיה דאמען בעלז - מונה נישט בלויז געווינער נאר מלך, מיט ארום הונדערט דרייסיג ניגונים מיט זיי א אראנדזשירונגען; פון ישראל לאם און משה לאופער נישטא קיין איינס (חוץ דרויסענדיגע פראיעקטן).
פיטסבורג - ווידער מונה דער געווינער מיט איבער 50 ניגונים; פון משה לאופר 10 צו 20 ניגונים; פון ישראל לאם קיין איינס.
ניגוני חסידי וויזניץ - מונה דער געווינער מיט ארום 35 ניגונים; משה לאופר ארום צוואנציג ניגונים; ישראל לאם ארום דריי ניגונים.
לחיים אידן/ברודער/טאטע/חסידים - נו ווער דען אויב נישט מונה. פון משה לאופר און ישראל לאם קיין איינס נישט.
רגש ר׳ שמואל בראזיל - אודאי ישראל לאם מיט ארום 90 ניגונים; פון משה לאופר (אפשר) צעהן; פון מונה קיין איינס נישט.
מתיקות - קיינער איז נישטא קיין הויפט מחותן אבער צעהן פון מונה און צעהן פון לאופר, פון ישראל קיין איינס.
קעמפ שלוה - משה לאופר איז דא מלך, מיט איבער הונדערט דרייסיג ניגונים מיט זיינע אראנדזשירונגען; ישראל לאם ארום 50 ניגונים; פון מונה קיין איינס (חוץ דרויסענדיגע פראיעקטן)
דדי - דא איז לאופר דער געווינער מיט ארום 33 ניגונים; מונה מיט ארום 15 ניגונים; און ישראל לאם מיט ארום דריי ניגונים.
רננו חסידים חיים באנעט - מונה ארום 30 צו 40 ניגונים; משה לאופר ארום 10 צו צוואנציג ניגונים; פון ישראל לאם קיין איינס.
יידל - מונה דער געווינער מיט ארום דרייסיג ניגונים; משה לאופר ארום 15; ישראל לאם ליגט מיר נישט אין קאפ א ניגון.
שוואקי - משה לאופר דער געווינער מיט ארום 40 ניגונים; מונה מיט ארום 10; ישראל לאם מיט ארום 7.
 
לעצט רעדאגירט:
איך בין נייגעריג צו ס'געווען וואס האבן פראבירט ביידע אויף די זעלבע ניגון אן וואס איינער זאל זעהן וואס די צווייטע האט געמאכט. איך וואלט געוואלט הערן ביידע.
 
שאלה נומער צוויי קען מען מעסטן פשוט, מיט וועמענס מוזיק איז דא די מערסטע אויפגעכאפטע ניגונים. בואו חשבון, אודאי קען מען זיך דינגען דא אבער פאלגנד איז א בערך׳דיגער חשבון. (מיין בארימעטער איז געבויט לויט וויפיל עס ווערט איבערגעזננגען דורך אים אדער קאווערס, אדער דאס פאלק, אדער ווי ווייט מדובר עס איז)

מבד -
ישראל לאם: קה ריבון, שמע ישראל, אוי והצלת, הנני, דאגה מנין, הוא, מי שעשה, מיריקלס, נשמה׳לע, והערב, עוד ישבו; הקשיבה, סאמדיי? (שפעטער איבערגעמאכט דורך מונה)
משה לאופר: נאמן, ליהודים, ממקומך, יידן, יבנה, שמחם, הבט, למען דעת, ואהבת, ברוך השם; וכל מאמינים, חשוף, ישמע; ותערב (רעכניץ)
מונה - כוכבים, אשרינו, הנה אנוכי, נרות של שבת, יוניטי, משיח, חוקותיה, רש״י, ונזכה, אני מאמין, קרעמבלינג אין דארקנעס, שמע בני, אני שבת, תמחה, אל תתייאש, זוכה, נכספה, גם כי אלך, ירושלים, גערוישן, ריבניצער ניגון, חברון, והכן, אין עוד מלבדו, לולי, קול דודי (אויך פריער דורך ישראל לאם און געווארן באקאנט מיט א שילוב פון ביידע), מאמינים, כולם אהובים, דעדי דעיר, לטובה, מלך, לא נזוז

אברהם פריד -
מונה - למה, אין בן דוד בא
ישראל לאם - אן ענגלישע ניגון, ונקתי
משה לאופר - משוך, טאטעניו, כל ישראל, אדרבא, תניא, כי המצוה, חזק, דדא ביא, אדם דואג, ירושלים, שטר התנאים, ושמרו, מי מה, אלוקי, רצה, עד הנה, און מסתמה לאז איך ארויס א שיינע פאר מער

מיאמי בויס האב איך נישט קיין חשבון, בערך קען איך אויסרעכענען אזוי
מונה - לא ברוח, איום ונורא, ממקומך, שניים עשר אלף, רוח
משה לאופר - בס״ד, המלמד, רק חזק, שמע, מי אדיר, שבתי,
ישראל לאם - חסדי השם, יעלה, אני מאמין, תתקבל, און נאך פיל מער וואס איך קען נישט

צליק האט געמאכט מונה׳ן אראנדזשירן וואס ישראל האט שוין, נאר פון מונה׳ס ווערסיע איז מער באקאנט קול ברמה און כי יקרא. פון ישראל לאם איז פאראן א סך אויפגעכאפטע ניגונים פון יגאל צליק.

צליל וזמר קען איך נישט קיין אויפגעכאפטע דורך ישראל לאם. פון מונה איז דא אייבישטער, בירד, על חומותיך, עת, און נאך א שיינע שפאר

ירמיה דאמען האט נישט קיין אויפגעכאפטע פון לאופער און לאם, פון מונה איז דא, אב הרחמים, אדיר הוא, בורא עולם, מודה אני, עשה עימי, ומשפע, ותערב, יהי החודש, קול דודי, סימן טוב און מער

פיטסבורג קען איך נישט קיין אויפגעכאפטע מיט לאופר כאטש דער לעצטער אלבום מיט לאופער פארמאגט עטליכע אויסנאם שיינע ניגונים. מיט מונה איז דא יפרח בימיו, למקדשך, קה ריבון, וידע כל פעיל, ונפשי, שיפקדינו, און מער

וויזניץ - פון משה לאופער און ישראל לאם קען איך נישט קיין אויפגעכאפטע ניגונים, מיט מונה קען איך אודה, מה אשיב, און ניגון שמחה

לחיים גראמען האט נישט פון לאופער און לאם, מיט מונה איז דא יידעלעך, בשמחה, וטהר, טאטע איך וועל,

רגש האט נישט קיין באקאנטע מיט מונה און לאופער וויפיל איך ווייס, אפשר איינס, מיט לאם איז דא ויעזור, שלום עליכם, סלחתי, און מער

משה גאלדמאן -
מונה - פדינו
ישראל לאם - על הר גבוה, כה אמר, הגלה נא,
משה לאופר - חזק, אלוקי, ועל ידי, שמחתי, סלחתי, אהבת, ר׳ מאיר בעל הנס, אדיר איום, זכרינו, כנשר, א נשמה, ברוך קל עליון, און מער

דדי -
איך קען נישט קיין באקאנטע פון ישראל לאם.
מיט משה לאופער איז דא רצה, אמנם, כי הם, אמת ושלום,
מיט מונה איז דא לך אתן, אמר רבי אלעזר, חברון, שים שלום, וקווי, אלוקי,

חיים באנעט האט נישט מיט ישראל לאם, מיט לאופער ווייס איך מכניסי רחמים.
מיט מונה איז דאכט זיך אבינו אב הרחמן, יהא רעווא, מהרה און נאך

יידל -
נישטא מיט לאם.
מיט לאופער איז דא אלא, ואתה בנים, עת, און מער
מיט מונה איז דא יהי החודש, יהודה בן תימא, לשמור ולעשות, וזכינו, און מער

שוואקי -
ישראל לאם - אם אשכחך, טאטע
מונה - מראש צורים, בן בג בג, ברשות, מה מה מה,
משה לאופער - הוא יפתח, שמעתי, רחם, ידיד, אב הרחמים, און מער

מיכאל שטרייכער -
נישטא פון לאם און לאופער, פון מונה איז דא, ואני ברוב חסדך, כח התורה

שלומי גערטנער - איך קען נישט קיין אויפגעכאפטע מיט לאם. מיט מונה איז דא מנחה, שלא עשנו גוי, הרחמן, ממקומך
מיט לאופער איז דא, יהללו שמו, ניסים, עשה, שמייכל, און מער

אוהד -
 
זייער א שיינע און דעטאלירטע אנאליז!

איך בין נאר נישט אינגאנצן זיכער ווי ווייט פאפולאריטעט פון א ניגון איז דוקא אן אנדייטונג אויף די ארבייט פונעם אראנדזשירער.
 
צו ערשט ישר כח

ווי אויבן געזאגט, מיין מעסטל טיילט זיך אין דריי, פאפולערקייט איז בלויז איינע פון די דריי, צום דריטן בין איך נאך נישט צוגעקומען
 
יעצט צום דריטן מעסטל שאלה, ווער כאפט אממערסטן דעם עולם׳ס אויפמערקזאמקייט מיט זיין מוזיק?
נאר מען דארף קודם וויסן, וועלעכער סארט אויפמערקזאמקייט, דירעקט צו אומדירעקט? ווייל למשל משה לאופערס אריינפירונגען און ענדונגען זענען אומדירעקט באליבט ביים עולם, והא ראיה א גרויסער טייל פון זיינע אריינפירונגען ווערן א טייל פונעם ניגון. ווי אויך איז זיין מוזיק אומדירעקט פשוט שטארק בא׳טעם׳ט פאר די אויער. נעמענדיג דאס אין חשבון וועט משה לאופר שטיין גאר הויעך אינעם פארמעסט.

נאר מען רעכנט אודאי אויך דירעקטע התפעלות און יראת הכבוד, דא קומט ישראל לאם אריין גאר שטארק, ער אראנדזשירט מיט אטאריטעט, כולו אומר כבוד. און מונה, דארף מען נישט זאגן, יעדער תנועה האט אן אפדרוק, א מולתא בטעמא, א וואכזאמקייט.

יעצט האבענדיג די חלקים וועלעכע שפילן דא א ראלע לאמיר מאכן א שטיקל סך הכל ווער סהאט די מערסטע מוזיקאלישע אראנדזשירונגען וועלעכע זענען כולל אלע דריי, מעלאדישקייט, אינטרעסאנקייט, און אטאריטעט.

איך קען דאך נישט אפיר נעמען אלעס וואס סדא, וועל איך נעמען די גוטע שטיקלעך וואס איך געדענק.

ישראל לאם: ער איז בעיקר ווי געשמועסט מאכטפול, מלכותדיג, יראת הכבוד, און דאס דרוקט זיך אויס אין א גרויסער טייל פון זיינע אראנדזשירונגען וועלעכע גיבן א סאלידער גרונד צום ניגון, דוגמאות זענען דא אן א שיר, און דער צוהערער ווערט פארכאפט אין גדלות, באגייסטערונג, ער קומט אריין קלאר ווי מען זאגט. אויך זיינע אריינפירונגען זענען אויף דעם אופן, און צומאל גאר אינטרעסאנט, ער טראגט דיך אריין אויף א רויטער טעפיך, נעם צום ביישפיל אם אשכחך, אדער נשמה׳לע, גוטע סאלידע הקדמות. נאר אלעס איז ווי מען זאגט באקסעדיג.

משה לאופער, זיינע הקדמות זענען איינס שענער פון אנדערע, נאר טראץ וואס דאס איז זיין רעפוטאציע, און אפט מאל אפילו שפילן תם, קען ער א שטעלן א וועלט קלאסישער מוזיקאלישער מצב, נעם דעם אריינפיר צו טיהר רבי ישמעאל, אדער שויתי פון אייזיק האניג, נעם מי מה, השתא, און אויך ער קען פארמאגן דעם הומאר ווי מונה ווי למשל ביי רצה, און קלאופט מיט אלע געצייגן ווי א ממזר.

און מונה דארף איך נישט זאגן אז זיין מוזיק רופט אויפמערקזאמקייט און גוט מוטיגקייט, נאר אויך ער איז גארנישט שלעכט מיט זינגבארע אריינפירונגען, נעם והוא יושיענו, יהי החודש, חוקותיה, נאר מונה וועט נישט נישט האבן דעם וועלטקלאסישקייט, דהיינו א געוויסער גלאבאלקייט וואס די איבעריגע צוויי קענען יא, דאס איז לכאורה ווייל מונה קען נישט שטיין פאסיוו, ער מוז שטענדיג ארויס קאלערן און שטיפן די גרעניצן, דאס הייסט באדערן אביסל.
 
קודם כל וואס איז די סיבה פארוואס למשל מבד האט גענומען אמאל לאם און דערנאך לאופער און נאכדעם מונה? איז עס געלט, אוועליבילטי אדער דער ארענזשער קומט מיט ניגונים?
צווייטנס איך מיין ס'איז נישט די קארעקט מעסטער די כמות אפילו פאר נאר איינס פון דריי ווייל ווי דערמאנט דארף מען קודם וויסן פארוואס איין רעקארד איז לאם און די נעקסטע איז לאופער וכו'.
עס איז זייער בולט די וועג פון מונה ווס. לאופער למשל און די מיוזיק אז אסאך מאל פרעג פארוואס האט לאופער נישט מער אריין געלייגט און די ניגון ווען סיי ווער וואלט אן געפילט די מיוזיק און נישט געלאזט אזוי ליידיג כאטש אפשר איז דאס טאקע די שיין קייט פון סימפעל.
למעשה ווען לאופער האט געוואלט איז עס געווען מער צו מונה זייט למשל מבד'ס רעקארדס פון Hold On and Jerusalem Is Not For Sale ווי דער לאופער מאכט עס אזוי אז מען דארף זען די דעקל צו וויסן אז ס'איז עם.
 
לאופער = מאדערן
מונה = חסידיש/רביש/צופראסקעט
לאם = ליידיג
איך האב ליב אלע דריי און פארשטייט זיך ס׳איז אלעס גוזמאות, אבער ווען מען וויל מסביר׳ן דקות׳דיגע עניינים מוז מען עס מגזים זיין.
 
קודם הרב גראף לאמיר מאכן סדר, מרדכי האט אנגעהויבן מיט דזשאש גאלבערג איין אלבום, פון דארט איז ער אריבער צו דעם פרישער לאם, לכאורה געהערט פון זיין צאליק אלבום. נאך צוויי גאר געלונגענע אלבום׳ס מיט לאם איז ער אריבער צו מונה, מונה האט שוין געהאט געארבעט מיט זיין טאטן אויף אן איזראעלי בויס קווייער אלבום, מרדכי׳ן עס געפעלן איז ער אריבער מאכן א פראיעקט מיט מונה, דאס איז דער אלבום נשמה. מרדכי זאגט אין אן אינטערוויו אז ער האט פון שטענדיג ליב געהאט צו פראבירן נייע זאכן, און אויך דא האט ער געוואלט אויספראבירן אן אנדערן אראנדזשירער וואס האט געכאפט זיין אויער. נאך נשמה איז ער צוריק צו לאם פאר איין אלבום, דערנאך צוריק צו מונה איין אלבום און האט אנגעהויבן אריינברענגען ירון גערשאווסקי אלץ אראנדזשירער, סוקי בערי, און ווידער מונה, און יעצט דעם פרישן לאופער וואס האט באוויזן גדולות פאר דעם נייעם אברמל און יוסי גרין. און ווידער לאם מיט דעם ריזיגן פאפולערער דאבל אלבום, אוו ער האט געהאט בדעה צו בלייבן מיט לאם, נאר ווידער איז אים מונה אפירגעשפרינגען אונטער די נאז, ער האט געזיכט א היט און מונה האט געהאט איינס און א גוטס משיח שמו, האט ער מחליט געווען צו גיין צו מונה פארן אלבום, פון דא און ווייטער איז געבליבן א קשר הדוק צווישן מרדכי און מונה וואס האט זיך שוין קיינמאל נישט אפגעטון.

דו פרעגסט אבער גוט, פארוואס נעמט א זינגער איין מאל איין אראנדזשירער און א צוויי מאל אן אנדערן. איז אזוי, בפשטות, ישראל לאם וואוינט פינף מייל אוועק פון מרדכי, און מונה און לאופער מעבר לים. אודאי מאכט עס כאטש עטוואס אויס. פאר יוסי גרין׳ס ניגונים האט זיך נאטורליך געפאסט משה לאופער, דערפאר האט ער פאר די ערשטע צוזאמענארבעט מיט יוסי גרין גענומען לאופער, נאר שפעטער האט ער ווייזט אויס מחליט געווען אז ער נעמט גרינס ניגונים אבער וועט זיך אויסוועלן די אראנדזשירער וואס איז אים פראקטיש, הגם מרדכי זאגט אז משה לאופער כלפי ישראל לאם איז א תלמיד המחכים את רבו. און אמת, משה האט געהאט תקופות וואס ער איז געווען גאנץ מונה׳דיג, און אויך אפט מאל לאם׳דיג, נאר לאופער לענדמארק איז געלאסן און אפילו תמימותדיג. נאר דער וואס נפשו קשורה בנפשו איז קלאר מונה, מרדכי דארף איינער וואס קאלערט ארויס אביסל, פליט אין די ספערן, און דאס איז מונה חד משמעית
 
לאופער = מאדערן
מונה = חסידיש/רביש/צופראסקעט
לאם = ליידיג
איך האב ליב אלע דריי און פארשטייט זיך ס׳איז אלעס גוזמאות, אבער ווען מען וויל מסביר׳ן דקות׳דיגע עניינים מוז מען עס מגזים זיין.
לאופער מאדערן? ווענד זיך פאר וועמען, פארגעס נישט אז ער האט געארבעט מיט משה גאלדמאן, נאר ער פארמאגט נישט דעם היימישן קאנטשעסנעס פון מונה און איז ווייבערישער פון מונה, (כאטש וואס לאופער איז געוואוקסן מיט פשעווארסקע און באבובע חסידים אין אנטווערפן און איז אליינס א נאדווארנער אייניקל).
און לאם ליידיג? איך וואלט געזאגט, פונקטליש, ער איז גראדע זייער פיל, א סך מארשירנדיגע סטרינגס, איום׳דיגע פרענש הארנס
 
הערליכע אנאליז!

איך בין מסתמא עלטער ווי רוב ניקס דא, וואס מיינט מער צוריקגעבליבן, ממילא קען איך האבן אנדערע אפיניאנס אביסל, כאטש ע"פ רוב שטים איך צו צו דיינע אפהאנדלונגען.

איך גלייך שטארק משה לאופערס פשטות אויף רוב פון זיינע ערענדזשמענטס, בפרט אויף קעמפ שלוה, וואס קיינער האט נישט געמאכט אזא גוטע דזשאב ווי אים. ער איז געווארן ממש ווי א חלק פון די זאך. איך קען נישט דא אויסרעכענען אלע ניגונים וואס איך גלייך, סיי די אינטראוס (לדוגמא איין גאר גוטע איז "תשמיענו ששון ושמחה" אויף כנשר), און סיי די אונטערשפילנדע מוזיק במשך דעם גאנצן ניגון וואס איז קלאסיש און אפט גאר הארציג, וואס דער ניגון וואלט נישט געווען די זעלבע אן דעם. ער האט גוט געטויגט פאר משה גאלדמאנ'ס ניגונים, צי געזינגען דורך קעמפ שלוה צי דורך אייזיק האניג.

נאכדעם גלייך איך שטארק מונה'ס טאלאנט. ער איז ווי דער גאלד סטאנדארט, מיט א שמוץ אריבער. זייער קונצליך. כ'האב אים אסאך אויסגעהערט. מב"ד'ס אלבום "משיח" איז א מעסטערפיעס, ווי דו האסט שוין געשריבן.

מיט ישראל לאם האב איך אזא לאוו/העיט רילעישאנשיפ. מצד אחד האט ער געמאכט גאר גוטע זאכן, אבער ער האט אסאך מאל שרעקליך ארויסגעקאלערט אזש סיי די אינטראוס און סיי די אונטערשפילנדע מוזיק מאכן ממש א מעסס פונעם ניגון. איך קען כמעט אלע מיאמי ב"ק ניגונים פון דעם ערשטן טאג, און איך האב גענוג געקריצט מיט די ציין אויף זיינע מוזיק. די צווייטע גרעסטע קאלפריטס זענען די אלבומ'ס 'בסייעתא דשמיא' און 'מן השמים'. אבער געוויסע פון זיינע עררענדזשמענטס זענען געוואלדיג. (א דוגמא, די אינטראו אויף "כי ה' אלקיך מתהלך בקרב מחניך" איז וואונדערליך שיין.)

לאם האט אויך פראדוצירט פילהרמונישע קלאסישע מוזיק אלבומ'ס מיט ריזיגע בענדס, וואס איך פלעג שטארק ענדזשויען צו הערן.

אז דו רעדסט פון דזשאש גאלבערג, איך האב געקענט יעדע טעיפ (יא, טעיפ קאסעטע! אפשר גאר רעקארד...) פון אברהם פריעד און מב"ד אין די יונגערע יארן. איך האב זייער געגליכן דעם שניט פון די מוזיק. עס האט געהאט א געוויסע חן. קען זיין נאר פאר מיר ווייל עס איז גירסא דינקותא. ווען אימער איך צינד אן די אלטע קאסעטעס ציטערן מיר די סטרונעס פון הארץ פון גרויס בענקשאפט.

הערשי לעבאוויטש געדענקסטו? ער פלעגט אראנזשירן די סאטמארע טעיפס פון יודל ווערצבערגער, ווי והערב נא און מעין עוה"ב, ווי אויך מגילת אסתר מיט געזאנג, און מערערע קינדער טעיפס (צב"ש עם סגולה, פאר ווער עס געדענקט). ער האט געהאט א אינטרעסאנטע שניט. זיין מוזיק איז געווען זייער אנגעפילט, האט געשפילט במשך די גאנצע ניגון, כמעט ווי א באזונדערע ניגון, אבער האט זיך זייער שיין צוזאמגעפלאכטן מיט די וואקאלן געזינגעכץ. נאכאמאל, מעגליך עס איז בלויז מיין יונגע יארן נאסטאלגיע, אבער לדעתי איז עס גאר רייך געווען, אויב אביסל צופיל געפאטשקעט.
 
נישט אלע מיאמי בויס אגב איז לאם, ״בסיעתא דשמיא״ אלבום, ״כלל ישראל״ (טאגעדער) און ״תורה היום״, זענען אראנדזשירט דורך משה לאופער, ״בדרך התורה״ און ״רוח״ זענען דורך אלע דריי, מיט לא ברוח, מחניך קדוש, ואהבת, רוח, ממקומך, יחדשהו, ריבונו, דורך מונה. די עטליכע שפעטעריגע אלבוםס פארמאגן אויך אלע דריי בנוסף צו אנדערע אראנדזשירערס, די לעצטערע אלבומען זענען שוין כמעט כל כולו יונגערע אראנדזשירערס אוו ביגאן אליינס
 
אינטרעסאנט.
דאס האב איך נישט געוואוסט.
 
און נישט אלע ניגונים פון משה גאלדמאן זענען דורך לאופער, קעמפ שלוה # 1 2 4 19 20 זענען ישראל לאם, נומער 8 און 9 זענען דורך עמיצער באב סמיט דאכט זיך. אפילו אין די אלבוםס מיט לאופער שווערצט זיך דא און דארט א ניגון מיט חיים יצחק גאלדמאן׳ס אראנדזשירונג. אנדערע פראיעקטן דורך משה גאלדמאן ווי זיינע ווינטער פראיעקטן זענען כולו חיים יצחק׳ס אראנדזשירונג. אויך ניגוני משה גאלדמאן מחוץ זיינע אייגענע פראיעקטן ווי למשל מתיקות פארמאגן אראנדזשירונגען חוץ פון לאופער אויך דורך מונה און דוד פריד
 
Back
Top