איך זיך א מקור פאר היסטאריע

חוקר ודורש

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
מאי 16, 2024
מעסעדזשעס
1,329
רעאקציע ראטע
4,590
פונקטן
443
איך האב לעצטענס אנגעהויבן לערנען אין א יונעוורזיטעייט היסטאריע, יענע וואך ביים שיעור האט מען געלערנט וועגן וועד ד' ארצות.

אינמיטן שיעור האב איך געזאגט פאר'ן טיטשער, אז לויט ווי איך געדענק, פלעגט מען ביי יענע צייטן הרג'ענען א מסור (פארשטייט זיך אומאויפציעל, און אויף פארשידענע דרכים און נישט בידיים), האט די טיטשער מיר געזאגט, אז די אקאדאמיע ווייסט נישט פון דעם צו זאגן, זיי ווייסן צו זאגן דאס נאר פון שפעטערע זמנים.

יעצט איך בין זיכער אז איך האב עס ערגעץ געליינט, באוט איינע פון מיינע חולשות זענען, אז איך בין שוואך מיט מקורות, סאו עס אחיי אנוכי מבקש, אויב איינער קען מיר העלפן מיט א פארלעסליכע מקור, וועל איך זייער דאנקבאר זיין
 
במקורות ההלכה האשכנזית בני התקופה (למשל: רמ״א חו״מ שׁע״ח ס״ט–ס״י) מופיע היתר עקרוני להמית “מוסר” במקרי סכנה, כדין רודף. עם זאת, העדויות ההיסטוריות מתקופת ועד ארבע ארצות (המאה ה-16–ה-18) מצביעות כי בפועל העונש השכיח בקהילות פולין-ליטא היה חרם, נידוי וקנסות, ולעיתים מעצר, ולא הוצאה להורג. תקנות מפורשות של קהילות כמו פוזנן (1693, 1725) ומועצת ליטא (1684) מטילות חרם על מוסרים, ללא אזכור להרג. ישנה מסורת בודדת מפוזנן על הוצאת מוסר להורג בסוף המאה ה-18, אך היא מאוחרת לתקופת הוועד ואינה מאומתת ממקור נוסף. לכן, במחקר ההיסטורי כיום אין עדות מהימנה לנוהג מוסדי של הריגת מוסרים בימי הוועד.
מקורות: רמ״א חו״מ שׁע״ח ס״ט–ס״י; תקנות קהילת פוזנן (1693, 1725) ומועצת ליטא (1684) – אנציקלופדיה יודאיקה, ערך “מוסר”; אנציקלופדיה של תחום “מסירה” (Jewish Encyclopedia, s.v. “Informers”).
 
במקורות ההלכה האשכנזית בני התקופה (למשל: רמ״א חו״מ שׁע״ח ס״ט–ס״י) מופיע היתר עקרוני להמית “מוסר” במקרי סכנה, כדין רודף. עם זאת, העדויות ההיסטוריות מתקופת ועד ארבע ארצות (המאה ה-16–ה-18) מצביעות כי בפועל העונש השכיח בקהילות פולין-ליטא היה חרם, נידוי וקנסות, ולעיתים מעצר, ולא הוצאה להורג. תקנות מפורשות של קהילות כמו פוזנן (1693, 1725) ומועצת ליטא (1684) מטילות חרם על מוסרים, ללא אזכור להרג. ישנה מסורת בודדת מפוזנן על הוצאת מוסר להורג בסוף המאה ה-18, אך היא מאוחרת לתקופת הוועד ואינה מאומתת ממקור נוסף. לכן, במחקר ההיסטורי כיום אין עדות מהימנה לנוהג מוסדי של הריגת מוסרים בימי הוועד.
מקורות: רמ״א חו״מ שׁע״ח ס״ט–ס״י; תקנות קהילת פוזנן (1693, 1725) ומועצת ליטא (1684) – אנציקלופדיה יודאיקה, ערך “מוסר”; אנציקלופדיה של תחום “מסירה” (Jewish Encyclopedia, s.v. “Informers”).
דאס ווייס אויך מיין AI רבי האט אויך אזוי געשריבן
איך דארף א מקור פאר הרג'נען נישט פאר איינשפארן און נישט פאר איבערגעבן פאר'ן מלוכה
דאס פלעגט מען טוהן פאר מוסרים, א מוסר קען מען נישט איבערגעבן פאר'ן מלוכה
 
  • לייק
רעאקציעס: Yesh
מעצר כנראה מכוון למעצר בבית הכנסת כמו שהיה עושים למנודה
 
פון ויקיפידיע:

במאה ה-16 בבודון, מוסר הומת בחנק [31]
שות זקן אהרן / תנא דבי אליהו, תשובה צה
 
סאיז פארעככנט ווי א מדרש געשריבן דורך אסאך תנאים ואמוראים ציזאמען
 
ווי אין וויקי?
וועלעכע זקן אהרן

זקן אהרן פון ר' אליהו הלוי.
דא האסטו די שטיקל כ'האב עס אפירגעזוכט פאר דיך

1000107156.webp
 
ווי איז די שטאט בודון?
 
ווי איז די שטאט בודון?
מדארף מברר זיין אבער עס קען מיינען אז מרעדט פון די שטאט בודה
Don't know
דער מחבר איז פון טערקיי
בודה איז געווען אינטער די טערקן א געוויסע צייט

אזוי אויך די אונגארישע אידן פלעגן פרעגן זייערע שאלות פאר די טערקישע גדוילים אויף

אבער איך דארף א מקור פון די פולישע קעניגרייך איך דארף עס דווקא פון די געגנטער און פון די תקופה פון וועד ד"א
 
טערקיי איז נישט פון די וועד
נופ

די וועד איז געווען אין די פאלגענדע מדינות:
  • פולין גדול - א חלק פון היינטיגע פולין
  • פולין קטן - מערב גאליציע מיט א חלק פונעם היינטיגן פולין (גלילות לובלין וקראקא)
  • רייסן - ווייס רוסלאנד, מזרח גאליציע מיט א חלק פון היינטיגן אוקראיינא (גלילות לעמבערג-לבוב)
  • ליטא
1755103923278.webp
 
Back
Top