איז באמת געווען א צייט ווען רוב כ"י האט ניטאמאל געוואוסט פון דער תורה?

אנטוישטער יונגערמאן

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
מאי 31, 2024
מעסעדזשעס
957
רעאקציע ראטע
4,281
אזוי שלאגט פאר פרופ׳ יונתן אדלער. ער זאגט אז די גאנצע חנוכה סטאָרי האט בכלל נישט מיט קיום המצוות.

Fascinating צו מיר וויאזוי ער צונעמט עס.

ער האט ארויסגעגעבן א בוך.
און פארשטייטצעך ס׳איז א קאנטראווערסאלע נושא און אסך ארטיקלען זענען דא דערויף.

View: https://youtu.be/5U1TN-i0x7g?si=r2TteTFD9YYRiadp
 
עס איז דא תקופות וואס זענען אפן פאר אינטערפרעטאציע

די חנוכה תקופה איז נישט אזוינס. דער זעהט מער אויס צו וויסן זיין שטאף אויף די זעלבע דרגא ווי דער 'חוקר' קערן קראץ
 
די תקופה פון די שופטים איז quite obvious אז די ברייטע מאסן האבן נישט געוויסט קיין סך. די געטשקעריי און די מאדנע התנהגות פון עטליכע מנהיגים הערט זיך נישט צו הייליג. הערט זיך ווי איגנארינס

שמואל הנביא זעהט אויס צו זיין די ערשטע וואס איז ארום געפארן די לאנד צו די מאסן צו מקרב זיין אידן.

בכלל איז דעמאלט נישט געווען קיין שייכות צווישן די שבטים, כאילו זיי זענען געווען אייגענע ממלכות
 
שמואל הנביא זעהט אויס צו זיין די ערשטע וואס איז ארום געפארן די לאנד צו די מאסן צו מקרב זיין אידן.
ער האט אבער נישט מעורר געווען צי קביעת עתים לתורה אדער נישט רעדן ביים דאווענען. אפילו נישט מ'זאל זיין נזהר אין כשרות אדער אין טבילת עזרא. אין פאקט: גארנישט מיט אונזער הייטיגע תורה איינגעלייגט
 
דער זעהט מער אויס צו וויסן זיין שטאף אויף די זעלבע דרגא ווי דער 'חוקר' קערן קראץ
קודם כל, יונתן אדלער איז אן ארכעלאג. דו קענסט נעמען זיינע פאקטן און אליינס ווערן די חוקר.

ס"ה ווייזט ער דיך אז מען האט נישט געטראפן קיין שום תפילין פון פאר 2100 יאר צוריק, קיין שום ערדענע כלים אדער מקוואות (וואס זענען געווארן זייער שכיח זייט 2000 יאר צוריק צוליב טהרה), וכו' וכו'. אז דו האסט א מהלך צי פארענטפערן ביזטו מכובד. ער אליין שטעלט קלאר אז לא ראינו אינו ראי',, אבער א זכר לדבר איז עס.

גראדע, דאכט זיך מיר אז ער אליין איז א שומר תו"מ, סא ער האט נישט קיין אגענדע, אויב עפעס פארקערט
 
ער האט אבער נישט מעורר געווען צי קביעת עתים לתורה אדער נישט רעדן ביים דאווענען. אפילו נישט מ'זאל זיין נזהר אין כשרות אדער אין טבילת עזרא. אין פאקט: גארנישט מיט אונזער הייטיגע תורה איינגעלייגט
אין פאקט:
די נושא דא איז בעסיק תורה לעבן

נישט די צינישע נארישקייטן.

אין די פסוק שטייט קלאר ויאמר שמואל אל "כל" בית ישראל לאמר אם בכל לבבכם אתם "שבים" לה' וגו' דאס מיינט מעורר לתשובה

און אויך והלך מדי שנה בשנה וסבב וגו' ושפט את ישראל את כל המקומות האלה.

דאס איז עפעס וואס שטייט נישט ביז אהער
 
לעצט רעדאגירט:
אין פאקט:
די נושא דא איז בעסיק תורה
אקעי, וועלכע פרט אין בעיסיק תורה האסטו געטראפן אין שמואל?
וואו ער באשייגעצט דעם עולם פאר'ן בעטן א קעניג וואס איז פון אונזער תרי"ג מצוות? עפעס אנדערש דענק איך נישט
 
אקעי, וועלכע פרט אין בעיסיק תורה האסטו געטראפן אין שמואל?
וואו ער באשייגעצט דעם עולם פאר'ן בעטן א קעניג וואס איז פון אונזער תרי"ג מצוות? עפעס אנדערש דענק איך נישט
ביסט ברוגז אויף די סיסטעם ברודער
לערן אביסל שמואל "אינעווייניג" וועסטו זעהן מיט אן ברייטערן בליק וואס פאר אן ערליכע מנהיג ער איז געווען
 
לעצט רעדאגירט:
אזוי שלאגט פאר פרופ׳ יונתן אדלער. ער זאגט אז די גאנצע חנוכה סטאָרי האט בכלל נישט מיט קיום המצוות.

Fascinating צו מיר וויאזוי ער צונעמט עס.

ער האט ארויסגעגעבן א בוך.
און פארשטייטצעך ס׳איז א קאנטראווערסאלע נושא און אסך ארטיקלען זענען דא דערויף.

View: https://youtu.be/5U1TN-i0x7g?si=r2TteTFD9YYRiadp

איך האב זייער הנאה פון זיין טעזע (אויך פונקט לעצטנס איבערגעהערט).

די זאך איז נאר אז ער הייבט אן גאר קלאר אז 'absence of evidence is not evidence of absence', וואס דערפאר קען מען נישט זאגן מער ווי דאס אז קיין ראיות פון פאר די זמן החשמונאים איז נישט פארהאן.
וואס מער ער גייט אבער אריין, קוקט אבער אויס גאנץ קלאר אז ער איז קאנווינסד אז דעמאלס האט זיך אידישקייט אנגעהויבן.
אפגערעדט פאר זיינע נאכפאלגער וואס די טעזע איז שוין יעצט 'קאנפירמד' דורכן פראפעסאר..

עס איז א כלליות'דיגע פראבלעם מיט אזעלכע סוגיות וואו שפעקולאציעס פארנעמען אן אויבן-אן (נישט דוקא קיין שלעכטע זאך..), אז דער ערשטע טראכט נאר הויך, דער צווייטער שפעקולירט שוין העכער, און פארן דריטן איז עס שוין א פאקט וואס די פריערדיגע פראפעסארן האבן אוועקגעשטעלט...

אזויווי @שטייגער זאגט, ער איז די ארכעלאג, און דו דארפסט יעצט מחליט זיין וואס צו טון מיט די רויע אינפארמאציע.. זיינע שפעקולאציעס טראגן נישט צופיל מער ווערד ווי דיינע.
און גראדע דערמאנט ער צוויי פאקטן אויף וואס ער בויט זיך שטארק, דאס אז שטיינענער כלים און אז מקואות זעט מען נאר פון א געוויסע תקופה און ווייטער - וואס דאס דארף אנצוצייגן אז מ'האט עס נאר געהאלטן פון דעמאלס (מקוה און טומאה וטהרה). די שאלה איז נאר צו עס איז יתכן אז מ'האט געהאלטן די הלכות פון פריער נאר די ספעציפישע פאטענטן זענען אפיר געקומען שפעטער דורך נייע טעכנאלאגיעס אדער דורך נייע דרשות אין די פסוקים?!


איבער די פריערדיגע פונקט (אז איינמאל ער טראכט עס קענען עס אנדערע אננעמען אלץ פאקט), האט מיר איינער אנגעמערקט די מעשה פון בריסקער רב אלס קינד ווי, ער האט דערציילט זיין פאטער אז א קינד האט אים געוואלט שלאגן און אויפן פראגע פון וואו ער וייסט האט ער געענטפערט ווייל יענער האט אים טאקע געשלאגן - איי פארוואס זאגט ער נישט אז יענער האט אים געשלאגן?! ווייל אויף דעם האט ער שוין נישט קיין ראי'...

ווען איך טראכט עפעס, האב איך נישט קיין ראי' דערויף און איך בין נישט קאנפידענט עס נאכצוזאגן, ווען איך זאג עס אבער פאר א צווייטן קען עס יענער שוין יעצט איבערזאגן מיט א זיכערקייט ווייל יענער איז שוין 'געבויט' אויף מיר... אזא שמור לי ואשמור לך, און אזוי בויען זיך מיטוס'ן איינס איבערן צווייטן.
חז"ל האבן נאר געטראכט און פארגעשלאגן אז אן איבעריגע אות אינעם פסוק קומט אפשר מרבה זיין נאך עפעס, און ביז צוויי דורות שפעטער איז עס שוין געווארן איינער פון די 'מדות שהתורה נדרשת' און אן 'הלכה למשה מסיני' ווייל די פריערדיגע חכמים האבן שוין 'קלאר' געזאגט אזוי..
די זעלבע מיט די חסידישע מופתים, איינער שפעקולירט הויך צו די רעגן איז געקומען ווייל די רבי האט פונקט עפעס אנגעוואונטשן א וואך צוריק, און פארן צווייטן איז שוין ברור אז דער רבי איז א בעל רוח הקודש - ווייל ער מאכט דאך מופתים - ער האט עס געהערט פון א כלי ראשון אליין...
 
קודם כל, יונתן אדלער איז אן ארכעלאג. דו קענסט נעמען זיינע פאקטן און אליינס ווערן די חוקר.

ס"ה ווייזט ער דיך אז מען האט נישט געטראפן קיין שום תפילין פון פאר 2100 יאר צוריק, קיין שום ערדענע כלים אדער מקוואות (וואס זענען געווארן זייער שכיח זייט 2000 יאר צוריק צוליב טהרה), וכו' וכו'. אז דו האסט א מהלך צי פארענטפערן ביזטו מכובד. ער אליין שטעלט קלאר אז לא ראינו אינו ראי',, אבער א זכר לדבר איז עס.

גראדע, דאכט זיך מיר אז ער אליין איז א שומר תו"מ, סא ער האט נישט קיין אגענדע, אויב עפעס פארקערט

דאס איז א אנדערע שאלה בכלל, צו די מצוות האבן אלעמאל געטראגן די זעלבע צורה ווי היינט, אבער דאס איז בכלל נישט די זעלבע ווי זאגן אז כלל ישראל האט נישט געהאלטן די תורה אין יענע תקופה

אין אנדערע ווערטער, מען קען נישט פארגלייכן די שוואכע דרגא פון די עולי בבל, צו די מסירות נפש'דיגע חשמונאים. אין די צייטן פון די עולי בבל זענען די טראקס געקומען און געגאנגען און די סטארס זענען געווען אפן שבת, און אין די צייטן פון די חשמונאים זענען געווען טויזנטער פרומע אידן וואס זענען אומגעקומען על קידוש השם מחמת צופיל פרומקייט, זיי האבן מורא געהאט אז א מלחמה שבת אפילו צו ראטעווען דעם לעבן איז א חילול שבת (און מסתבר אז א דאנק דעם האט מען זוכה געווען צו קלארע מפורש'ע פסקים אין חז"ל און די גמרא אז מלחמות זענען דוחה שבת, און ביזן היינטיגן טאג איז דאס א ראיה קעגן די שיטה פון טייל היינטיגע וואס ווילן טענה'ן אז מען טאר נישט מלחמה האלטן מיט קיין גוים...).

די 2 תקופות זענען אפגעטיילט איינע פון די אנדערע מן הקצה אל הקצה, פאולער אפאסיטס.

יעצט וועגן מקוה ספעציפיש, דוכט זיך עס איז יא געווען באריכטן וועגן געפונענע מקוואות מזמן בית ראשון. אבער אפילו נניח אז נישט, איז פשט אז אין יענע דורות האט מען געהאלטן אז ורחץ במים מיינט נישט דוקא א מקוה נאר יעדע סארט וואסער. די זעלבע מיט תפילין, האט עס מסתמא געטראגן אנדערע צורות, אדער איז עס בכלל נישט געווען אוועק געשטעלט מיט א איינהייטליכער סיסטעם (קאנאניזירט בלע"ז) נאר יעדער איינער האט פארטייטשט דעם פסוק לויט זיין פארשטאנד.

(הגם די ראשונים אליינס ברענגען א ראיה פון ארכעאלאגיע אויף תפילין טאקע! פון די תפילין וואס מען האט געטראפן ביי איינעם פון די קברים נביאים דוכט זיך, מעגליך יחזקאל הנביא. אבער קען זיין ווען אדלער לעבט ווען בזמנם וואלט ער זיי געקענט איבערצייגן אז די גניזה דארט איז פון א שפעטערע עפאכע, דאס אז עפעס ליגט נעבן יחזקאל'ס קבר איז נאכנישט קיין ראיה אז עס איז קומט ממש פון זיין צייט)

אויב עפעס איז דאס בסך הכל א קושיא אויף דעם מהלך פונעם רמב"ם ודעימי' אז אלע מצוות כצורתן זענען אלע געגעבן געווארן הלכה למשה מסיני און די לימודים זענען בלויז א זכר לדבר. משא"כ אז מען גייט מיט די פשטות פון (כמעט) אלע חז"ל'ס און רוב קדמונים און ראשונים אז מען האט יא כסדר מחדש געווען הלכות לויט די דרשות פון די תורה, איז אלעס מיושב כמין חומר.
 
דאס איז א אנדערע שאלה בכלל, צו די מצוות האבן אלעמאל געטראגן די זעלבע צורה ווי היינט, אבער דאס איז בכלל נישט די זעלבע ווי זאגן אז כלל ישראל האט נישט געהאלטן די תורה אין יענע תקופה

אין אנדערע ווערטער, מען קען נישט פארגלייכן די שוואכע דרגא פון די עולי בבל, צו די מסירות נפש'דיגע חשמונאים. אין די צייטן פון די עולי בבל זענען די טראקס געקומען און געגאנגען און די סטארס זענען געווען אפן שבת, און אין די צייטן פון די חשמונאים זענען געווען טויזנטער פרומע אידן וואס זענען אומגעקומען על קידוש השם מחמת צופיל פרומקייט, זיי האבן מורא געהאט אז א מלחמה שבת אפילו צו ראטעווען דעם לעבן איז א חילול שבת (און מסתבר אז א דאנק דעם האט מען זוכה געווען צו קלארע מפורש'ע פסקים אין חז"ל און די גמרא אז מלחמות זענען דוחה שבת, און ביזן היינטיגן טאג איז דאס א ראיה קעגן די שיטה פון טייל היינטיגע וואס ווילן טענה'ן אז מען טאר נישט מלחמה האלטן מיט קיין גוים...).

די 2 תקופות זענען אפגעטיילט איינע פון די אנדערע מן הקצה אל הקצה, פאולער אפאסיטס.

יעצט וועגן מקוה ספעציפיש, דוכט זיך עס איז יא געווען באריכטן וועגן געפונענע מקוואות מזמן בית ראשון. אבער אפילו נניח אז נישט, איז פשט אז אין יענע דורות האט מען געהאלטן אז ורחץ במים מיינט נישט דוקא א מקוה נאר יעדע סארט וואסער. די זעלבע מיט תפילין, האט עס מסתמא געטראגן אנדערע צורות, אדער איז עס בכלל נישט געווען אוועק געשטעלט מיט א איינהייטליכער סיסטעם (קאנאניזירט בלע"ז) נאר יעדער איינער האט פארטייטשט דעם פסוק לויט זיין פארשטאנד.

(הגם די ראשונים אליינס ברענגען א ראיה פון ארכעאלאגיע אויף תפילין טאקע! פון די תפילין וואס מען האט געטראפן ביי איינעם פון די קברים נביאים דוכט זיך, מעגליך יחזקאל הנביא. אבער קען זיין ווען אדלער לעבט ווען בזמנם וואלט ער זיי געקענט איבערצייגן אז די גניזה דארט איז פון א שפעטערע עפאכע, דאס אז עפעס ליגט נעבן יחזקאל'ס קבר איז נאכנישט קיין ראיה אז עס איז קומט ממש פון זיין צייט)

אויב עפעס איז דאס בסך הכל א קושיא אויף דעם מהלך פונעם רמב"ם ודעימי' אז אלע מצוות כצורתן זענען אלע געגעבן געווארן הלכה למשה מסיני און די לימודים זענען בלויז א זכר לדבר. משא"כ אז מען גייט מיט די פשטות פון (כמעט) אלע חז"ל'ס און רוב קדמונים און ראשונים אז מען האט יא כסדר מחדש געווען הלכות לויט די דרשות פון די תורה, איז אלעס מיושב כמין חומר.

וואס איז דיין ראי' - אדער אויף וואס איז דיין הנחה געבויט - אז אידן האבן יא מקיים געווען די תורה מימות משה ואילך? אין תנ"ך אליין ווערט געברענגט אז אידן האבן נישט מקיים געווען גאר אסאך מצוות.. די נביאים זענען די וועלכע פראבירן צו שלעפן דעם פאלק צו דינען דעם אויבערשטן, אבער אפי' דארט טרעפט מען ווייניגער מצוות מעשיות ווי איידער זיך פשוט אפנויגן פון עבודה זרה, רציחה גזילה וניאוף...
 
עפעס ביסטו נישט אזוי אויסגעשלאפן דעם לעצטן מעל"ע...

איך רעד דאך פון די תקופה פון חנוכה, די חשמונאים, מיט וואס דער פותח האט אנגעהויבן דעם שמועס

און איך שרייב דאך אז יעדע תקופה איז אנדערש, געוויסע תקופות זעהט אויס זייער קלאר פון די פסוקי נ"ך אז עס איז געווען נאכגעלאזט מיט אסאך פרטים און זיי האבן נישט געהאט גאנצע חלקים פון די תורה, אוודאי חז"ל פארענטפערן טייל פון זיי און לערנען עס אנדערש אפ, אבער עכ"פ אז איינער וויל דווקא קען ער ברענגען דעם פשוטו של מקרא. אנדערע תקופות זעהט מען עס פון חז"ל אויך.

אבער צו שרייבן אז עס איז געווען א תקופה וואס רוב כלל ישראל האט "ניטאמאל געוואוסט פון די תורה", אין איין אטעם מיט חנוכה וואס איז דער סימבאל פון קעמפן פאר שמירת התורה והמצוות ווי עס איז זייער קלאר אראפגעשריבן דורך אנערקענטע מקורות און קראנט אנגענומענע שרייבער בימים ההם ממש, איז דאך אבסורד.

הגם עס איז מעגליך ער איז יא גערעכט, לויט די ארכעאלאגן ווייסט מען טאקע נישט פון א מקור אז די חשמונאים האבן געגעסן לאקשן קוגל שבת וואס איז דאך מסיני כידוע, אויף דעם פאסט זיך אז זיי האבן נישט געוואוסט פון די תורה בכלל
 
איך פארשטיי נישט דער גאנצע חידוש, היינט ציטאגס רוב חרדישע אידען ווייסען נישט ווי הארה ציונית איז און מען קען קויפען על הגאולה אין יעדער ספרים געשעפט פאר 2500 יאר צירוק האט מען גארנישט געהאט לא כ״ש אז מען איז נישט געווען נזהר
 
יערות דבש דרוש ד בגלות בית ראשון האט כלל ישראל פארגעסן פין שמירת שבת מצוות סוכה איסור חיתן "כי בגלות בית ראשון לרוב עזיבת התורה ולמיעוט תקנות וגדרים מסנהדרין שהיו בימי בית ראשון כמעט נשכחה התורה מהמוני עם ובשובם מהגולה לא ידעו ממצות סוכה ומשמירת שבת שהיא חמישית ליו"ד דברות והתערבו בגויי ארצות ולא ידעו איסור חיתון ובפרטות עם עמון ומואב כמבואר בנחמיה ואילו התמיד הענין עוד מאה או מאתים שנה וקרה לנו הנגזר מאת ה' רוב שמדות ועוצם הטלטול היתה נשכחת התורה"
 
Back
Top