מיסטעריעזע קמיעות

חלק א'

דורך הרב פנחס אליעזר הלוי דונער (איבערגעטייטשט פון דא)

די אטמאספער אין צימער איז געווען ערנסט און אנגעשטרענגט. דער עלטערער רב איז געליגן אויף א וואקלדיגער בעט, ארומגענומען מיט משפחה און א האנדפול נאנטע פריינט, זיין אטעם שווער, זיין איינגעקנייטשטער פנים איינגעפאלען און בלאס. דאס איז נישט געווען סתם א עלטערער רב; דאס איז געווען איינער פון אייראפע'ס מערסט איינפלוסרייכע רבנים, רבי יעקב עמדין, און דאס זענען געווען זיינע לעצטע מאמענטן. ביי אכט און אכציג יאר האט ער דערגרייכט א זיידענע עלטער. ער האט איבערגעלעבט צוויי פון זיינע דריי ווייבער, און די מערהייט פון זיינע צוואנציג קינדער. אמאל א רייכער און מוצלח'דיגער געשעפטסמאן, האבן זיינע גליקן זיך איבערגעדרייט און נאר א יאר פריער איז ער געצווינגען געווארן צו זוכן הילף פון קהל'ס קאסע. זיין געזונט איז געווען אין א ירידה פאר א לאנגע צייט, און דער פארלוסט פון זיין זעה קראפט האט אין ענדע אים געברענגט צו גאנצער בלינדקייט, וואס האט אים צוגענומען זיין איינציגע פארבליבענע הנאה – ליינען און לערנען די פילע ספרים אין זיין פריוואטער ביבליאטעק.

עס איז געווען ל' ניסן ה'תקל"ו (April 19 1776). פאר מער ווי א פערטל יארהונדערט איז אלע פון ר' יעקב עמדין'ס ענערגיע געווען געווידמעט און געגעבן צו נאר איין זאך – זיכער מאכן אז יעדער ג-ט פארכטיגער איד זאל וויסן דעם פאקט אז דער הויפט רב פון האמבורג און געערטער רבני'שער פירער, רבי יונתן אייבשיץ, איז נישט דער פרומער איד וואס ער האט זיך ארויסגעגעבן צו זיין, נאר איז טאקע א געהיימער גלויבער אין דעם פאלשן משיח, שבתי צבי, און אז ער האט כיטעריש אריינגעברענגט שבתאית'דיגע כפירה אין דער הויפטשטראם פון אידישקייט.

ר' יונתן אייבשיץ האט שוין נישט געלעבט פאר צוועלף יאר. אבער זיין פטירה האט נישט אפגעהאלטן ר' יעקב'ס קאמפיין. אין פאקט, עס האט אויסגעזען אז עס האט נאר פארגרעסערט זיין מערכה. ר' יעקב איז געווען פעסט באשלאסן אז דער מענטש וואס ער האט באטראכט אלס דער מוסטער פון שלעכטס וועט קיינמאל נישט ווערן פארהייליגט אדער ארויפגעקוקט. אפילו ווען ר' יונתן איז באערדיגט געווארן צוועלף יאר פריער האט ר' יעקב געגעבן א 'הספד' אין וועלכן ער האט אים באשולדיגט אין אפנויגן פון די תורה און ערגער, און האט ערשטוינט זיין עולם מיט דער שטארקייט פון זיינע פארדאמונגען. אבער יעצט, ווען די קליינע גרופע קרובים און פריינט זענען געשטאנען שטיל, באטראכטנדיג דעם עלטערן רב ווי זיין לעבן איז אויסגעלאפן, איז די לעצטע זאך אויף זייערע מחשבות געווען ר' יונתן אייבשיץ. אלעס וואס זיי האבן זיך געקימערט איז געווען דער באלדיגע לעצטע אטעם פון דעם ריז פון אידישער פירערשאפט, וואס איז געווען אין צענטער פון אייראפע'ישער אידישער לעבן פאר מער ווי פופציג יאר. דער ביטערער מחלוקת צווישן אים און זיין ארכי-פיינט איז געווען זייער ווייט אין יענעם מאמענט און אויב איינער אין צימער האט געגעבן א מחשבה דערויף, וואלט עס נאר געווען צו באטראכטן דעם פאקט אז דער קאנפליקט קומט ענדליך צו א סוף.

די מצבה פון ר' יונתן אייבשיץ אין המבורג. ער איז געווען דער הויפּט רב פון דער טריפל-קהילה המבורג-אלטונא-וואנזבעק, פון תקי ביז זיין פּטירה אין תקכו

די מצבה פון ר' יונתן אייבשיץ אין המבורג. ער איז געווען דער הויפּט רב פון דער "טריפל-קהילה" המבורג-אלטונא-וואנזבעק, פון תק"י ביז זיין פּטירה אין תקכ"ו

פלוצלינג, אומגעראכטן, האט ר' יעקב געעפנט זיינע בלינדע אויגן. ער האט געכאפט די האנט פון דעם מענטש וואס איז געווען נאנט צו אים, א מיטגליד פון דער חברא קדישא ביי זיין בעט, און אנגעהויבן צו רעדן אין א נידעריגע שטימע. עס האט אויסגעזען ווי ער גריסט איינעם; א לאנג פארלוירענער קרוב אדער פריינט. זיין שטימע איז געווען כמעט נישט צו הערן, און דער מענטש וועמענ'ס האנט ער האט געכאפט האט זיך צוגעבויגן צו אים, פרובירנדיג צו פארשטיין וואס ער זאגט. ער האט געשטעלט זיין אויער נעבן ר' יעקב'ס מויל און געהערט מיט אכטונג, דאן האט ער געכאפט א טיף אטעם און איז געווארן בלאס.

"וואס זאגט ער? וואס זאגט ער?"

דער יונגערמאן האט נישט געקענט ענטפערן. ער האט זיך ווידער צוגעבויגן און געהערט נאכאמאל, און דאן האט ער געשאקלט זיין קאפ אין פארוואונדערונג.

"דער רב זאגט איבער און איבער, 'ברוך הבא, מיין טאטע; ברוך הבא, רבי יונתן', דאס זאגט ער!" עס איז געווען א שארפער אטעם פון יעדן אין דעם פארנומענעם צימער. וואס קען דאס מיינען? ווי איז עס מעגליך אז אין זיינע לעצטע מאמענטן האט ר' יעקב דערמאנט זיין באליבטן טאטן אין דער זעלבער אטעם ווי דעם נאמען פון זיין געהאסטער פיינט? וואס האט ער געמיינט מיט "ברוך הבא", א אויסדרוק וואס ווערט געווענליך געזאגט אלס א באגריסונג? די משפחה האט שטיל גערעדט צווישן זיך, פרובירנדיג צו געפינען א הסבר פאר וואס איז פארגעגאנגען. איינער פון זיי האט פארגעשלאגן זיי זאלן פרעגן ר' יעקב, אבער ער איז ווידער שטיל געווארן, און האט צוגעמאכט זיינע אויגן. זיין אטעם האט זיך אנגעהויבן צו פארלאנגזאמען, און אין א פאר מינוטן איז ער אוועק. די חברא קדישא האט אויסגעליידיגט דעם צימער, און – לויט דער מסורה – האבן זיי אויפגעהויבן דעם רב'ס שוואכע גוף פון דער בעט און געלייגט אויף דער ערד.

ביי דער משפחה האט מען אנגעהויבן דיסקוסירן די לוויה און קבורה פלענער מיט קהילה באאמטע. עס איז געווען קלאר אז ר' יעקב וועט ווערן באערדיגט אין דער מערסט אנגעזעהנער טייל פון בית עולם, וואו נאר קהילה פירער און אנגעזעהנע רבנים ווערן באערדיגט. נאך אלעם, חוץ פון זיין איינע פון אייראפע'ס הויפט רבנים, ער האט געוואוינט אין האמבורג פאר די מערהייט פון זיין לעבן, און זיין טאטע, חכם צבי אשכנזי, האט געדינט אלס הויפט רב. קיינער וואלט נישט געוואגט אים צו אפזאגן זיין רעכטפארטיגע פלאץ אין בית עולם.

אבער די קהילה רעפרעזענטאטן האבן זיך געדרייט פון פוס צו פוס, קוקנדיג אראפ אויף דער ערד. עס איז געווען א פראבלעם. א גרויסער פראבלעם. ווער וועט ברענגען די נייעס צו דער משפחה? דער איינציגער קבר פארהאן אין בית עולם איז געווען א פאר פיס אוועק פון וואו ר' יונתן איז באערדיגט, און אויף דער זעלבער רייע. עס איז נישט געווען קיין וועג אז די משפחה וועט מסכים זיין אז ר' יעקב זאל דארט באערדיגט ווערן, און אויך נישט די האמבורג קהילה פירערשאפט, וועמענ'ס געטריישאפט צו ר' יונתן איז געווען אבסאלוט איבער די יארן, וועלן מסכים זיין צו זען דעם מענטש וואס האט גורם געווען אזויפיל צרות באערדיגט נאנט צו דעם ציל פון זיין אומבויגזאמע מלחמה. איינער פון די קהילה רעפרעזענטאטן האט געבראכן די נייעס צו דער משפחה. עס איז געווען טויט שטיל. מען האט געקענט הערן א נאדל פאלן. דער הויפט פון דער חברא קדישא האט זיך אויפגעשטעלט. ער האט געוואלט פארשלאגן א לייזונג.

"איך הער אז ר' יחזקאל לאנדא, דער הויפט רב פון פראג, איז אין שטאט, פסק'נדיג א דין תורה. אפשר לאמיר אים פרעגן צו פסקענען צי ר' יעקב קען ווערן באערדיגט נאנט צו ר' יונתן. ער ווייסט זייער גוט די געשיכטע צווישן זיי. פאר מיין חלק, קען איך רעדן אין דער קהילה'ס נאמען. מיר וועלן פאלגן דעם רב פון פראג'ס אנווייזונגען – אזוי לאנג ווי די משפחה איז אויך מסכים צו טון אזוי."

די משפחה מיטגלידער האבן זיך אנגעקוקט און געגעבן זייער הסכמה. וואס פאר א ברירה האבן זיי געהאט? יעדער מינוט וואס זיי האבן פארשפעטיגט די לוויה איז געווען א חוסר כבוד צו ר' יעקב. א באגעגעניש איז געשווינד אויפגעשטעלט געווארן מיט רב לאנדא. זיין באציאונג מיט ביידע ר' יעקב און ר' יונתן איז געווען אנגעשטרענגט און שווער איבער די יארן, וואס האט לכל הפחות געמיינט אז ביידע זייטן וועלן באטראכטן זיין פסק אלס אביעקטיוו. אן עלטערער מיטגליד פון דער עמדין משפחה און א רעפרעזענטאנט פון דער חברא קדישא זענען אריינגעפירט געווארן אין רב לאנדא'ס צימער, און ער האט אויסגעהערט מיט ערענסטקייט ווי זיי האבן מסביר געווען דעם פראבלעם. ער האט געטראַכט פאר א מאמענט, און געפרעגט ווי אזוי ר' יעקב האט גערעדט וועגן ר' יונתן איבער די לעצטע מאנאטן פון זיין לעבן. איז געווען א ענדערונג אין שטעלונג? האט ער אפגעווייכט זיין שטעלונג? נישט ממש, האט דער משפחה מיטגליד געענטפערט – זיין שארפע קריטיק איז געווען אומאויפהערליך. חוץ, האט ער צוגעלייגט, אין די מאמענטן גלייך פאר ער איז געשטארבן, און ער האט דערציילט דעם מאָדנע אינצידענט וואס האט פאסירט בלויז מינוטן פאר ר' יעקב האט געצויגן זיין לעצטע אטעם.

רב לאנדא האט געשמייכעלט. "איך מיין מיר קענען מעלדן די לוויה," האט ער געזאגט, "און עס איז גאנץ גוט אז ר' יעקב'ס לעצטע רוה פלאץ זאל זיין אזוי נאנט צו ר' יונתן. קלאר, ווען זיין נשמה איז ארויס פון דעם וועלט, האט ר' יעקב ענדליך זיך פארגליכן מיט ר' יונתן, און קיינער אנדערש ווי דער גרויסער חכם צבי איז געווען דארט עס צו זען. ברוך דיין האמת!"

און מיט דעם האט די ערגסטע רבני'שע מחלוקת אין דער מאדערנער אידישער געשיכטע אויסגעזען צו האבן דערגרייכט איר נאטורליכן אויספיר. א קאנפליקט וואס האט אריינגעצויגן מערערע קהילות, קאליע געמאכט קאריערעס, צושיידט משפחות, אריינגעצויגן די גוי'שע אויטאריטעטן פון מער ווי איין לאנד, און חרוב געמאכט לעבנס, האט אויסגעזען – ענדליך – צו זיין ביי אן ענדע. מיט דער טויט פון דער צווייטער פון די צוויי הויפט פערזענלעכקייטן וועמענ'ס נעמען זענען געווען סינאנים מיט דעם לאנגן קאמף, אויף וואס פאר א מעגליכע יסודות וואלט עס ווייטער אנגעגאנגען?​

r-yaakov-emden_s-tombstone-in-hamburg-cemetery-he-died-in-1776-twelve-years-after-r-yonason-ey...jpg

ר' יעקב עמדין'ס מצבה אין האמבורגער בית עולם, ער איז אוועק תקל"ו צוועלף יאָר נאָך ר' יונתן אייבשיץ

אבער אויב איינער וואלט געכאפט א טיפן אטעם פון ריליעף ווען זיי האבן באערדיגט ר' יעקב עמדין אויף יענעם פרילינג טאג אין האמבורג, וואלטן זיי געמאכט א טעות צו טון אזוי. די שורש פון דער מחלוקת, די צוויי הויפט קעמפער, דער השפעה פון דער מחלוקת אויפן אידיש לעבן און אויף דער אנטוויקלונג פון אידישקייט, האט פאסצינירט און צוטיילט געלערנטע און רבנים פון יעדער נאכפאלגנדע דור, ווי אויך געכאפט ליבהאבער פון אידישער געשיכטע, און עס האלט אן ביז היינט.

ווי אזוי האט אלעס זיך אנגעהויבן?

אין ה'תכ"ו (1666), דער געמאכטער משיח, שבתי צבי, האט זיך מגייר געווען צו איסלאם. זיין גיור איז געווען גענוג פאר די מערהייט פון דער אידישער וועלט צו פארשטיין אז ער איז געווען א שווינדלער. די גרויסע מערהייט פון די וואס האבן עפנטליך דערקלערט זייער געטריישאפט צו אים האבן מיט בושה מודה געווען זייער נארישקייט און זיך צוריקגעקערט צו נארמאטיווער אידישקייט, פארוואונדעט און קלוגער. אבער עס איז געווען א באדייטנדע גרופע וואס האט זיך פשוט אפגעזאגט צו אננעמען אז זיין אפיקורסות האט אפגעווארפן זיין משיח'ישע אידענטיטעט. זיי זענען געווען צו עמאציאנאל און רעליגיעז אינוועסטירט אין שבתי צבי, און זענען געבליבן שטארק געטריי צו אים. נתן "דער נביא" פון עזה, שבתי צבי'ס הויפט פובליציסט, האט ארויסגעברענגט פארדרייטע קבלה'דיגע קאנצעפטן צו פארענטפערן זיין העלד'ס גיור, און צו ראציאנאליזירן זיין דורכפאל צו פארווירקליכן די משיח'ישע שליחות.

אין ה'תל"ו (1676) איז שבתי צבי געשטארבן אין א פארנעפלטקייט, נישט קיינמאל האבנדיג צוריקגעצויגן. די נאכפאלגער האבן באטראכט אפילו זיין טויט אלס א צייטווייליגע צוריקשטויס, און עס זענען געווען אידן אין יעדער קהילה וואס האבן ווייטער געהיימערהייט געגלייבט אז ער איז דער אמת'ער משיח. נאך מער, עס איז געווען זייער אנטשלאסענע מיינונג אז זיי דארפן אריינברענגען פארדרייטע קבלה'דיגע געדאנקען אין דער הויפטשטראם פון אידישקייט כדי די דורכגעפאלענע משיח'ישע שליחות זאל קענען ווערן פארווירקליכט. ס'איז געווען א חידוש, אז כאָטש שבתאים – ווי זיי זענען געווארן באקאנט – זענען געווען א מינאריטעט גרופע, האבן זייערע נומערן אריינגערעכנט פילע רבנים און אנגעזעהנע פירער, און זיי זענען געווען כמעט אוממעגליך צו דערקענען, זיך אויפפירנדיג אין יעדער וועג ווי פולשטענדיגע פרומע אידן, אומאנזעהבאר פון קיין אנדערן איד. צייט נאך צייט אין די יארצענדלינגען נאך שבתי צבי'ס טויט, זענען באהאלטענע שבתאים אקטיוויסטן אנטפלעקט און פארטריבן געווארן פון זייערע קהילות. אויסזעהענדיגע ווי געווענליכע און געטרייע אידן, זענען געפאלן אונטער דעם השפעה פון א שבתאי'שער פראפאגאנדיסט אבער האבן ווייטער אויסערליך זיך אויפגעפירט געהעריג נארמאל.

איין באזונדער באקאנטער פראפאגאנדיסט איז געווען א ראפינירטער בוסניא-געבוירענער שווינדלער אנגערופן נחמיה חייא חיון, וואס האט געוואנדערט פון קהילה צו קהילה אין די פריע יארן פון דעם אכצנטן יארהונדערט. א תלמיד חכם וואס איז אויך געווען א באגאבטער לערער און שרייבער, ער האט מחבר געווען א צאל ספרים וואס האבן געמישט שבתאי'שע כפירות מיט געווענליכע תורה פארטייטשונגען. אין ה'תע"א (1711) איז ער אנגעקומען אין פראג, וואו ער האט זיך אריינגעדרייט אין דעם קרייז פון דעם לאקאלן קבלה'דיגן רב, ר' נפתלי כץ, דער געעהרטער מחבר פון סמיכות חכמים, א ברייט באוואונדערטער ספר אויף משניות. רב כץ איז געווען זייער באנומען פון חיון און האט מסכים געווען צו שרייבן א הסכמה בריוו פאר זיין נייעם ספר. אזוי האט אויך דער לאקאלער הויפט רב, ר' דוד אופנהיים. אין בערלין, האט חיון באקומען די הסכמה פון דעם הויפט רב, ר' אהרן בנימין וואלף. מיט די הסכמות אין האנט איז ער אנגעקומען אין אמסטערדאם אין ה'תע"ג (1713), וואו ער האט געבעטן רשות פון די פירער פון דער אנגעזעהנע ספרד'ישער קהילה צו פארקויפן זיינע ספרים. דער רב, ר' שלמה איילון, איז נישט געווען באטראכט אלס א וועלטס תלמיד חכם, אזוי אז די קהילה פירער האבן אריינגעגעבן חיון'ס ספר צו דעם רב פון דער דייטשישער קהילה, חכם צבי אשכנזי, וואס איז געווען ברייט אנערקענט און רעספעקטירט, און געבעטן פאר זיין מיינונג.​

chacham-tzvi-ashkenazi-revered-father-of-r-yaakov-emden-who-was-involved-in-a-bitter-campaign-...jpg

חכם צבי אשכנזי, דער געערטער פאטער פון ר' יעקב עמדין, וועלכער איז געווען פארמישט אין א ביטערער קאמפיין קעגן דעם שבתאי נחמיה חיון אין די יונגע יארן פון זיין זון

חכם צבי האט אדורך געקוקט דעם ספר מיט זיין פריינט און קאלעגע, ר' משה חגיז פון ירושלים, וואס האט אויך געוואוינט אין אמסטערדאם. זיי ביידע זענען שנעל געקומען צו דער קלארער מסקנא אז חיון איז געווען א געהיימער שבתאי וואס האט זיך אויסגעגעבן אלס א נארמאטיווער פרומע איד. חכם צבי האט געמאלדן די אינפארמאציע צוריק צו דער ספרד'ישער קאמיטע, און זיי געווארנט אז חיון שטעלט א גרויסע סכנה פאר דער אמסטערדאם קהילה. פאר פארשידענע סיבות, בעיקר נישט פארבונדן צו חיון זעלבסט, האט דער ענין זיך פארוואנדלט אין א מיאוסע קהילה'דיגע קאמף, מיט חכם צבי און רב חגיז אויף איין זייט, און די ספרד'ישע קהילה אויף דער אנדערער. פויסט-קעמפן האבן אויסגעבראכן צווישן די שטיצער פון ביידע לאגערן, און חכם צבי איז צום סוף געלייגט געווארן אין הויז-ארעסט דורך די גוי'שע אויטאריטעטן, מעגליך פאר זיין אייגענע שוץ. חיון, באמוטיגט דורך די שטיצע וואס ער האט באקומען פון רב איילון – וואס איז זעלבסט געווען נחשד אין שבתאות – האט ארויסגעגעבן א צאל ביטערע אטאקעס קעגן חכם צבי און רב חגיז, און אקטיוו אנגעברענגט פיינטשאפט קעגן זיינע קעגנערס.

מיט דער מצב ארויס פון קאנטראל, איז חכם צבי אנטלאפן פון האלאנד צו ענגלאנד אין פריע ה'תע"ד (1714), און קיינמאל נישט צוריקגעקומען. ער איז אנגעבאטען געווארן דעם פאזיציע פון הויפט רב אין לאנדאן, אבער ער האט אפגעזאגט, און איז צוריקגעקומען צו צענטראל אייראפע, וואו ער איז אין ענדע אנגעבאטען געווארן דעם רבנות פון לעמבערג (לבוב) אין ה'תע"ז (1717). ער איז געשטארבן אין ה'תע"ח (1718), אינעם עלטער פון 58 יאר.

במשך דער גאנצער תקופה פון דער חיון מעשה, איז חכם צבי'ס משפחה, און בפרט זיין יונגער זון יעקב, געווען אין דער אויג פון א שטורעם. יעקב איז געווען בלויז 15 יאר אלט אין יענער צייט – אן אבזערווירנדער איגענטליכער – און די מצב איז געווען א אויג-עפענער פאר אים אויף מערערע פראנטן. ער האט געזען ווי זיין אומשולדיגער און געערטער טאטע איז אריינגעצויגן געווארן אין די שמוציגע פאליטיק וואס איז ארויסגעברענגט געווארן דורך דער מחלוקת, און ווי ער איז געצילט געווארן פאר זיינע ערליך געהאלטענע מיינונגען און זיין אומבאוועגליכער ערליכקייט. דערצו איז ער געווען אויסגעשטעלט צו דער עקשנות פון שבתאי'שער אקטיוויזם, און צו די ביטערע טאַקטיקן וואס שבתאים זענען געווען גרייט צו נוצן צו באקומען א פוס אין אידישע ענינים, וואס אין חכם צבי'ס פאל האט געברענגט צו דער פארלוסט פון זיין רבנות פאזיציע און איז געווען אויסגעשטעלט צו אומגלויבליכע פארפאלגונג פון די שטיצער פון חיון. עס איז געווען א לעקציע וואס דער יונגער יעקב האט קלאר קיינמאל נישט פארגעסן.​

pic4.jpg

די שער בלאט פון 'ספר הצד צבי' (אמסטערדאם, ה'תע"ד), דער ביטערער אטאקע קעגן חכם צבי אשכנזי דורך דעם שבתאי פובליציסט און שווינדלער, נחמיה חיון. די קאָנטראָווערסיע אנגעברעגנט ביי חיון האָט איבערגעלאָזט אַ שטאַרקע רושם אויף חכם צבי'ס עלטסטן זון, ר' יעקב עמדין. די ספר, און פילע אנדערע וואָס האָבן צו טאָן מיט דעם ענין, קען מען געפונען אין די בוך-זאַמלונג פון רב דונער.

קורץ נאך חכם צבי'ס אנטלויפן פון אמסטערדאם, האבן די קהילה פירער געבעטן חיון צו פארלאזן די שטאט כדי די מחלוקת זאל זיך זעצן. ווען ער איז געפארן דורך אייראפע, האט חיון אנטדעקט אז כאָטש זיינע קעגנערס האבן נישט געקענט איבערווייזן דעם רב און די פירערשאפט פון דער אמסטערדאם קהילה, האט אבער זיין ברייט פובליצירטע פארבינדונג מיט שבתאות געברענגט צו א אלגעמיינע אפשיי צו אים. וואו ער איז נאר געגאנגען האט ער געפונען פארמאכטע טירן. ער איז געפארן צו צפת, אין ארץ ישראל אונטער אטאמאנישער הערשאפט, און געעפנט א שבתאי'שער 'ישיבה'. ווען די פרואוו איז דורכגעפאלן איז ער געפארן צו קאנסטאנטינאפול וואו ער האט פארצווייפלדיג פרובירט זיך צוריקשטעלן. אין ה'תפ"ה (1725) איז ער ווידער אויפגעשטאנען אין מערב אייראפע טענה'נדיג אז די רבנים אין טערקיי האבן אים צוריק אריינגענומען אין דער קהילה, אבער וואו ער איז נאר געגאנגען האט מען אים אפגעזאגט. אפילו זיין פריערדיגער שטיצער אין אמסטערדאם, רב איילון, האט אים אפגעזאגט צו טרעפן. אין וויען איז ער געצווינגען געווארן צו בלייבן אין א פארמאכטע געגנט רעזערווירט פאר טערקישע מוסולמענער. אין גלוגאו און בערלין האט ער נישט געפונען קיין מקום מקלט, אזוי אז אין האנאווער האט ער פרובירט צו באהאלטן זיין אידענטיטעט. אבער ער איז דערקענט געווארן און שנעל פארטריבן. ער האט געמאכט זיין וועג צו פראג, אבער דארט אויך האט מען אים נישט געלאזט אריינגיין אין שטאט. באלד דערנאך איז ער פארשוואונדן פון דער מאפע, און איז באריכטעט געווארן צו האבן געשטארבן אין ה'ת"צ (1730).

חיון'ס לעצטע דורכגעפאלענע פרואוו צו באקומען בארימטקייט איז געווען זייער באדייטנד אין דער עמדין-אייבשיץ קאמף 25 יאר שפעטער, ווייל נישט נאר איז עס געקומען מיט א נייע און נאך מער ביטערע קאמף קעגן די שבתאים ווי די פון ה'תע"ג און ה'תע"ד (1713-14), נאר עס האט אויך ארויסגעברענגט באווייז פון א פארבינדונג צווישן אים און א בריליאנטער תלמוד'ישער געלערנטער און אויפשטייגנדע רבנישע שטערן – א יונגערמאן וואס האט געוואוינט אין פראג אנגערופן יונתן אייבשיץ. לויט ר' משה חגיז, חכם צבי'ס פריערדיגער מיט-קאמפיינער אין אמסטערדאם, קורץ פאר חיון איז ארויסגעווארפן געווארן פון האנאווער אין ה'תפ"ו (1726), האבן קהילה באאמטע דורכגעזוכט זיינע חפצים און געפונען קארעספאנדענץ וואס זענען געווען "שבתאי'שער אין נאטור, אריינגערעכנט בריוו פון יונתן אייבשיץ." ווען חיון איז אנגעקומען אין פראג קורץ דערנאך, אויף דעם לעצטן שטאפל פון זיין אומבאקאנטע לעצטע נסיעה, איז קיין איד נישט געווען גרייט אים צו ארייננעמען אדער שפייזן, אויסער די ווייב און טאכטער פון ר' יונתן, וואס האבן אים געברענגט עסן און אויפגעהאלטן ביז ער איז אוועק.

כדי צו פארשטיין די ווייטקייט פון דעם אומווארשיינליכן פארבינדונג, איז נישט נאר וויכטיג צו וויסן אז נחמיה חיון איז געווען א פארדרייטער שווינדלער, עס איז אויך וויכטיג צו פארשטיין ווי אנגעזעהן און מעינסטריעם ר' יונתן איז געווען. דער זון פון דעם רב פון אייבשיץ (איוואנשיץ, מאראביע), ער איז געווען דער שטערן תלמיד פון ר' מאיר אייזנשטאט פון פראסניץ, מחבר פון פנים מאירות, וואס איז געווען בלי ספק דער מערסט איינפלוסרייכער תלמוד'ישער לערער פון זיין דור. ר' יונתן האט איבערגעשיינט אלע זיינע חברים, און אין ה'תע"ה (1715), אין עלטער פון 25, האט ער זיך געצויגן קיין פראג און שנעל באקומען בארימטקייט אלס א אויסגערופענער רעדנער און א ענערגעטישער קהילה אקטיוויסט. ער האט זיך פארנומען מיט לאקאלע קריסטליכע פירער, און במשך די פילע אפוועזנהייטן פון פראג'ס הויפט רב, ר' דוד אופנהיים – וואס איז אפט אוועק גערופן געווארן צו זארגן פאר זיינע ריזיגע געשעפטן – האט אים ר' יונתן פארטרעטן. עס איז געווען באדייטנע רייבונגען צווישן דעם עלטערן און יונגערן רב, אבער ר' יונתן האט געהאט א ציענדע פערזענליכקייט וואס האט אים געווינען פילע אליאירטע, און אים ערמעגליכט צו שטיין קעגן דעם עלטערן רב'ס פיינטשאפט.

מען קען נישט איבערשאצן ר' יונתן'ס מעלות. זיין אינטעלעקט איז געווען אומפארגלייכבאר, ער איז געווען כאריזמאטיש, אויסערגעוויינליך ווארעם, א באגאבטער קאמוניקירער, באהאוונט אין יעדער אספעקט פון תורה וויסנשאפט, אן אויסערגעווענליך גוטע אויסזעהן, און באזיצט אן אומאויסשעפבארע ענערגיע. אויסער ר' יעקב עמדין, וואלט קיינער קיינמאל נישט געקווענקלט אין זיינע רבנישע מעלות, אדער געשטעלט א ספק אויף זיינע קוואליפיקאציעס אלס א לערער און געלערנטער. אויב עפעס, איז געווען די שטארקע קרעדענשעלס וואס האבן ארויסגעברענגט די ברייטע וואונדער ווען שמועות האבן אנגעהויבן ארויסקומען אין ה'תפ"ה (1725) – לאנג פאר דער פולמוס מיט ר' יעקב עמדין – אז ר' יונתן איז געווען א פירנדע באהאלטענע שבתאי, פארנומען אין די מערסט פארדארבענע פרואוון צו אריינברענגען שבתאי'שע גלויבונגען אין דער אידישער הויפטשטראם.

אין פריע זומער פון ה'תפ"ה (1725) איז א וואנדערדיגע מגיד אנגערופן משה מאיר פון זאלקיעוו אנגעקומען אין פראנקפורט וואו ער איז געפאלן אונטער חשד צוזיין א באהאלטענע שבתאי. ווען ער האט גע'דרש'נט אין א לאקאלע שולע, האבן א גרופע רבנים דורכגעפירט אן איבערפאל אין זיין צימער און אנטדעקט א כתב יד אין זיין באגאזש וואס האט אנגעהויבן מיטן פסוק פון בראשית (כד:מב): 'ואבוא היום אל העין'. דער מאנוסקריפט האט אנטהאלטן א דעטאלירטע כפירה'דיגע קבלה'דיגע באשרייבונג פון ג-ט וואס האט סיי אפגעווארפן זיין איינציגקייט און זאגט אז זיין מאכט איז פארקלענערט געווארן. די אויספארשנדע רבנים אין פראנקפורט זענען געווען באזארגט. אזעלכע געדאנקען זענען געווען גענצליך און קעגנזאץ צו אידישקייט. זיי האבן געפונען משה מאיר און אים שטארק אויסגעפרעגט צו דערגיין ווער דער מחבר פון דעם פארקומטן מאטעריאל איז געווען. אונטער אויסנאמליכער דרוק האט ער ענדליך אנטפלעקט אז ער האט באקומען דעם כתב יד פון נישט קיין צווייטער ווי ר' יונתן אייבשיץ פון פראג, וואס, ער האט טענה'ט, איז אויך דער מחבר.

די רבנים זענען געווען געפלעפט. יעדער האט געהערט פון ר' יונתן. ער איז געווען א באקאנטער פיגור, געשעצט ביי יעדן וואס האט אים אמאל באגעגנט. ווי איז עס מעגליך אז דער שיינענדיגער רבנישער ליכט, דער אויפשטייגנדע שטערן פון דער אייראפעישער רבנישער געמיינדע, קען האבן געשריבן, אדער אפילו געווען פארבונדן מיט, אזא מיאוס'ע און בייזע קאמפאזיציע? עס איז געווען גענצליך אומפארשטענדליך. די רבנים פון פראנקפורט האבן געפילט אז דאס איז א גרעסערע זאך ווי זיי קענען באהאנדלען, און האבן באשלאסן צו רופן די גרויסע קאנאנען. דער נעקסטער פאזע פון דער מלחמה קעגן שבתאי צבי'ס ירושה איז געווען אויף דער וועג.

אין דער צווייטער טייל וועלן מיר הערן פון די טומל וואס איז אנשטאנען דורך דער אנטדעקונג פון דעם 'ואבוא היום אל העין' כתב יד, און ווי דער אנטי-שבתאי'שער וועטעראן ר' משה חגיז האט געפירט די נייע קאמפף צו אויסרייסן שבתאות, צילנדיג ר' יונתן אייבשיץ און צענדליגער אנדערע וואס ער האט באשולדיגט אין כפירה און אנדערע שרעקליכע אקטיוויטעטן. מיר וועלן אויך זען ווי ר' יונתן האט רעאגירט צו די באשולדיגונגען און רב חגיז'ס קאמפיין, און ווי ער האט אזוי געקענט אראפווארפן פון זיך די באשולדיגונגען אז ער איז געווארן א עלטערער רבנישער פיגור אין פראג, און איז שפעטער אויפגענומען געווארן רב פון מעץ און האמבורג, צוויי פון אייראפע'ס מערסט אנגעזעהן קהילות. און צום סוף וועלן מיר אנטדעקן וואו רבי יעקב עמדין איז געווען און וויאזוי ער האט רעאגירט, ווען זיין צוקונפטיגער פיינט האט זיך געפונען אין דער צענטער פון דער ביטערער מלחמה קעגן באהאלטענע שבתאים.
 
א ריזן שכח אפענער!
כ'וועל עס דארפן איבערליינען מיט ישוב הדעת!
אבער קודם א לייק על חזקתו של חבר שאינו מוציא מתחת ידו דבר שאינו מתוקן!

פון די ביסל וואס כ'האב געליינט זעהט זיך אהן אז ס'איז אן ארטיקל צום טיש!
עפעס וואס וועט דינען אלץ אן אויג עפענער צו וויסן וואס איז טאקע פארגעגאנגען!
 
א גרויסן יישר כח פאר די הערליכע היסטארישע באשרייבונג איך קוק ארויס אויפן קומענדיגען ארטיקל א קליינעם קריטיק אין אויב מען קען דאס פארעכטן -

1. פאר פארשידענע סיבות, בעיקר נישט פארבונדן צו חיון זעלבסט, האט דער ענין זיך פארוואנדלט אין א מיאוסע קהילה'דיגע קאמף
2. ואבוא היום אל העין'. דער מאנוסקריפט האט אנטהאלטן א דעטאלירטע כפירה'דיגע קבלה'דיגע באשרייבונג פון ג-ט וואס האט סיי אפגעווארפן זיין איינציגקייט און זאגט אז זיין מאכט איז פארקלענערט געווארן. -

ביטע ווען איר ציטירט עפעס זייט מסביר בקיצור דעים טייטש אדער תוכן הענין א דאנק נאכאמאל פאר די שיינע היסטארישע קאפיטלען
 
לעצט רעדאגירט:
א גרויסן יישר כח פאר די הערליכע היסטארישע באשרייבונג איך קוק ארויס אויפן קומענדיגען ארטיקל א קליינעם קריטיק אין אויב מען קען דאס פארעכטן -

1. פאר פארשידענע סיבות, בעיקר נישט פארבונדן צו חיון זעלבסט, האט דער ענין זיך פארוואנדלט אין א מיאוסע קהילה'דיגע קאמף
2. ואבוא היום אל העין'. דער מאנוסקריפט האט אנטהאלטן א דעטאלירטע כפירה'דיגע קבלה'דיגע באשרייבונג פון ג-ט וואס האט סיי אפגעווארפן זיין איינציגקייט און זאגט אז זיין מאכט איז פארקלענערט געווארן. -

ביטע ווען איר ציטירט עפעס זייט מסביר בקיצור דעים טייטש אדער תוכן הענין א דאנק נאכאמאל פאר די שיינע היסטארישע קאפיטלען
ווי געשריבן גאנץ אנפאנג איז די ארטיקל נישט מיינס נאר איבערגעזעצט. אבער איך וועל ענטפערן אויף דיינע פראגעס מיט ווי מ'קען זעהן מער דערוועגן.

איבער די מחלוקה אין אמסטערדאם קען מען ליינען אויף וויקיפדיה נחמיה חייא חיון – ויקיפדיה

די ספר ואבוא היום על העין איז לפי ידיעתי נישט דא צו באקומען אויפן ברייטען געוועב, עס איז די ערשטע מאל געדרוקט געווארן עטליכע יאר צוריק אין אן אקאדעמישע פארמאט.
 
יישר כח

בד״וו די ספר איז יא דא צובאקומען ביי Baker & Taylor טאקע פאר גאר טייער, איך האב עס איצטעט געקויפט וויבאלד כ׳האב עס אנגעהויבן ליינען אויף academia אין זיי ברענגען נאר אראפ די פראמא
 
למעשה ליגן זיי טאקע איינער נעבן צווייטן?
 
יישר כח

בד״וו די ספר איז יא דא צובאקומען ביי Baker & Taylor טאקע פאר גאר טייער, איך האב עס איצטעט געקויפט וויבאלד כ׳האב עס אנגעהויבן ליינען אויף academia אין זיי ברענגען נאר אראפ די פראמא
איך האב געמיינט צו זאגן אז די טעקסט איז נישט פריי אוועיליעבל
 
פאר some reason קען מען זען נחמיה חיון'ס ספרים אויף היברובוקס.
 

בייגעלייגטע פיילס

  • Screenshot_20240918_151939_Chrome.jpg
    Screenshot_20240918_151939_Chrome.jpg
    155.7 KB · געזען: 23
חלק ב'
דורך הרב פנחס אליעזר הלוי דונער (איבערגעטייטשט פון דא)

די געשיכטע ביז יעצט: אין יאר ה'תכ"ו (1666) איז די משיח'ישע פארוויקלטקייט פון שבתי צבי געקומען צו א שנעלן סוף ווען דער פאלשער משיח איז געווארן א מוסלעמענער. פאר די מערהייט פון אידן האט זיין אפיקורסות געמאכט אז שבתי צבי זאל ווערן פארגעסן און דאס לעבן איז צוריק געגאנגען צו נארמאל. אבער פאר א קליינע אבער וויכטיגע מינאריטעט איז די שבתי צבי מיסיע קיינמאל נישט געענדיגט געווארן. געהיימע געזעלשאפטן פון באהאלטענע שבתאים זענען געגרינדעט געווארן, און די פארקרומטע גרופעס האבן ווייטער געגלייבט אין שבתי צבי אלס משיח, און אין פארקרומטע פסעוודא-קבלה'דיגע געדאנקען וואס האבן געגעבן א רוקנביין פאר דעם גלויבן. אין די יארן נאך זיין טויט זענען געהיימע שבתאים אקטיוויסטן כסדר אנטפלעקט געווארן דורך אויפמערקזאמע רבנים וואס האבן פארשטאנען די גרויסע סכנה וואס זיי האבן געברענגט פאר די נארמאלע אידישקייט אויב זייערע פארקרומטע געדאנקען וואלטן אריינגעקומען אין די הויפטשטראם אידישע לעבן.

איינער פון די שווינדלער איז געווען נחמיה חייא חיון, וועלכער איז אנטפלעקט געווארן אין אמסטערדאם אין ה'תע"ג (1713) דורך חכם צבי אשכנזי – א באוואוסטער רבנישער געלערנטער און קבלה'יסט – צוזאמען מיט זיין חבר ר' משה חגיז. חכם צבי'ס שטארקע קאמפיין האט סוף כל סוף מצליח געווען, און חיון איז קיינמאל נישט ערנסט גענומען געווארן נאכדעם. אין דעם פראצעס, אבער, זענען חכם צבי און זיין משפחה – אריינגערעכנט זיין עלטסטער זון יעקב, שפעטער ר' יעקב עמדין – געצווינגען געווארן צו פארלאזן אמסטערדאם, צוליב די פיינטשאפט וואס חיון'ס שטיצער האבן געברענגט קעגן זיי. חיון איז ווידער אויפגעקומען אין צענטראל אייראפע אין ה'תפ"ה (1725), ווען חכם צבי איז שוין נפטר געווארן. דאך איז חיון פארבאטן געווארן פון אלע קהילות און איז צום סוף פארשוואונדן געווארן – כאָטש נישט פאר עס איז אנטפלעקט געווארן אז ער האט לעצטנס געהאט קאנטאקט מיט א יונגן רבנישן שטערן פון פראג מיטן נאמען ר' יונתן אייבשיץ. ווי כאילו דאס איז נישט גענוג, איז ר' יונתן אויך אידענטיפיצירט געווארן אלס דער מחבר פון אן אנאנימער אפיקורס'ישער שבתאי'שער כתב יד מיטן נאמען 'ואבוא היום אל העין'. די סצענע איז געווען גרייט פאר א דראַמאַטישן קאנפליקט צווישן די קעגנער פון שבתאי'שער השפעה און איינער פון אייראפע'ס מערסט עלעקטריפיצירנדע יונגע רבנים, וועמענס צוקונפט אלס א באדייטנדע פירער אין דער אידישער וועלט האט אויסגעזען זיכער.


די שוועריקייט אין ה'תפ"ה (1725) איז געווען פיל גרעסער ווי אין דער קאמף קעגן חיון מער ווי א יאָרצענדלינג פריער. אין יענער קאנפליקט איז דער שבתאי'שער קעגנער געווען א וואנדערנדיגער דרשן, וואס, מיט אלע זיינע טאלאנטן, איז געווען א גרינגער קרבן. קיינער פון חיון'ס בעלי ברית זענען נישט געווען זיינע פריינט – זיי זענען געווען פרישע באקאנטע. אויב זענען געווען אזעלכע צווישן זיי וואס זייער שטיצע איז געווען באזירט אויף זייערע אייגענע שבתאי'שע גלויבונגען, אפילו פאר זיי איז חיון געווען בלויז א מיטל צו א ציל, און ווען די קאמף איז פארלוירן געווארן, האבן זיי אים שנעל פארלאזט צו זיין ביטערער גורל אן א צווייטע מחשבה.

ר' יונתן אייבשיץ איז געווען גאר אנדערש. ער איז געווען דער אלטימאטיווער אינסיידער, מיט יחוס, א געטרייע נישט-שבתאי'שע נאכפאלג, און סטאטוס אלס א באוואוסטער רבנישער געלערנטער און דרשן. אפילו די מענטשן וואס זענען געווען גאַנץ פארפלאמט צו דער אויפגאבע פון אויסרייסן די פארדארבענע שבתאי'שע השפעות האבן זיך אפגעהאלטן פון אן אפענעם קריג מיט אזא איינער ווי אים. די ריזיקעס זענען פשוט געווען צו הויך. אויב ר' יונתן אייבשיץ וואלט געווען באצייכנט אלס א געפערליכער אפיקורס, וואס וואלט דאס געמיינט פאר יעדן אנדערן רב פון זיין קאליבער? ווי אזוי וואלט עס געווען מעגליך פאר אידישע קהילה לעבן צו בלייבן סטאביל אויב יעדער באדייטנדע רב מיט א פיינט קען זיין קאריערע און רעפוטאציע ווערן צעשטערט אין א מערכה פון אנטי-שבתאי'שער קנאות?


pic-2.jpg

ר' יונתן אייבשיץ איז געווען איינער פון די מערסט באוואוסטע רבנים פון זיין תקופה. כאָטש ער איז געווען פארמישט אין די שבתאי'שע מכשפה פאנג פון 1725-6, זענען אלע באשולדיגונגען קעגן אים אפגעווארפן געווארן, און זיין רוים און פאפולאריטעט זענען ווייטער געוואקסן.

און דאך, כאָטש די באווייזן קעגן ר' יונתן זענען קיינמאל נישט געווען מער ווי אנעקדאטיש און אומשטענדליך, איז עס נאך אלץ געווען שווער צו איגנארירן דעם פאקט אז זיין נאמען איז כסדר אויפגעקומען אין די שבתאי'שע מכשפה פאנג. וואס איז געווען נאך שווערער צו איגנארירן איז געווען אז ביידע שבתאים פאנגער און די שבתאים זעלבסט האבן מסכים געווען איבער ר' יונתן, אלע פון זיי האבן געקלערט אז ער איז געווען א לאנגיעריגער און געטרייער שבתאי. לכאורה איז ער צום ערשטן אריינגעפירט געווארן אין שבתאי'שע גלויבונגען דורך א מענטש מיטן נאמען לייבל פראָסניץ, א געוועזענער פעדלער וואס איז געווארן א שבתאי'שער 'נביא', מיט וועמען ער איז געקומען אין קאנטאקט בשעת ער האט געלערנט אין פראָסניץ אונטער ר' מאיר אייזנשטאט. לייבל פראָסניץ קען זיין האט געגלייבט אדער נישט געגלייבט אין שבתי צבי'ס משיח'ישע אידענטיטעט, אבער ער איז זיכער געווען א באגאבטער שווינדלער וואס האט גענוצט 'מאגיע' און 'ניסים' צו איבערצייגן תמימות'דיגע מענטשן אז ער איז א הייליגער מענטש מיט ייחודישע כוחות. פראָסניץ איז געווען פארמישט אין פארשידענע פרואוון צו אריינברענגען שבתאות אין דער הויפטשטראם אידישער לעבן איבער די יארן, און אין ה'תס"ו (1706) האט ער אפילו אנאנסירט דעם באלדיגן צוריקקומען פון שבתי צבי. ווען די פאראויסזאגונג איז נישט מקוים געווארן, האט ער אנגעהויבן וואנדערן פון קהילה צו קהילה, זיך פארבינדן מיט באהאלטענע שבתאים וואו ער איז נאר געגאנגען.

בשעת די ה'תפ"ה (1725) קאמפיין קעגן שבתאים, איז פראָסניץ געווארן דער אונטערזוכונגס-אוביעקט פון דער רבנות פון מאנהיים. די אויספארשונג האט זיך אנגעהויבן ווען זיין איידעם איז אנטדעקט געווארן וואוינענדיג אין דער היים פון א באקאנטער שבתאי, ישעיה חסיד, וואס האט געוואוינט אין מאנהיים. אין די לויף פון דער אויספארשונג האט חסיד שאַקירנדיג אנטפלעקט אז שבתאים גלייבן איצט אז לייבל פראָסניץ איז 'משיח בן יוסף', בשעת ר' יונתן אייבשיץ איז 'משיח בן דוד' – מיט אנדערע ווערטער, א סארט גלגול פון שבתי צבי זעלבסט. די געפערליכע אנטפלעקונג איז געווארן נאך מער אלארמירט ווען עס איז ארויסגעקומען אז פראָסניץ האט געארבעט מיט חסיד צו נוצן זיין השפעה צו פארזיכערן אז ר' יונתן זאל באקומען די שטעלע אלס רב פון מאנהיים. וואס איז ארויסגעקומען איז אז שבתאים האבן געקלערט פון ר' יונתן אלס זייער העכסטן פירער און א אינטעגראלער טייל פון א ברייט פארשפרייטער קאנספיראציע צו אריינברענגען שבתאות אין די העכסטע לעוועלן פון אידישער לעבן.

די מיינונג וועגן ר' יונתן איז נישט געווען אויסשליסליך צו חסיד און פראָסניץ. ר' משה חגיז, וועלכער האט אן אויפהער געפירט די ה'תפ"ה (1725) אנטי-שבתאי'שע מלחמה, איז אויך געווען גאַנץ איבערצייגט אז ר' יונתן איז א שבתאי און דער מחבר פון 'ואבוא היום אל העין'. אין זיין קארעספאנדענץ מיט פילע רבנישע חברים האט רב חגיז איבערגעחזרט די מיינונג אומצאליגע מאל, און געזוכט שטיצע פאר א קאנפליקט מיט דעם יונגן רב. אבער דער קאנפליקט איז קיינמאל נישט געקומען. אום ערב יום כיפור ה'תפ"ו (16טן סעפטעמבער 1725) האט ר' יונתן עפנטליך גענומען א שבועה אפצולייקענען יעדן פארבינדונג מיט שבתאות און דערנאך האט ער אונטערגעשריבן א שארף-פארפאסטע חרם ארויסגעגעבן דורך אלע רבנים אין פראג קעגן שבתאים און שבתאות. זיינע שטיצער האבן אנגעוויזן אויף די אקציעס אלס אומפארלייקנדיגע באווייזן אז ער איז נישט קיין שבתאי. אפילו פילע פון די וואס האבן געגלייבט אז ער איז א שבתאי זענען געווען גרייט צו נעמען ר' יונתן'ס גרייטקייט צו עפנטליך פארדאמען שבתאים אלס א סימן אז ער האט אדער תשובה געטאן, אדער אז ער וועט קיינמאל מער נישט זיין אזוי אומפארזיכטיג צו האבן א שייכות מיט שבתאות, אפילו אין געהיים. נאך אלעם, פארוואס וואלט א מענטש פון זיין קוואליטעט און טאלאנט געוואלט אראפגיין אין דעם פארדארבענעם וועלט פון נידריגע באהאלטענע שבתאים ווי פראָסניץ און חסיד און זייערע גלייכן?

שבתאי'שע כתבים און באשולדיגנדע בריוו צוגעשריבן צו ר' יונתן האבן ווייטער צירקולירט, אבער זענען אפגעווארפן געווארן אלס פעלשונגען אדער פאנטאזיע. דאס בעסטע וואס רב חגיז האט געקענט טאן איז פרובירן איבערצייגען זיינע חברים נישט צו שיקן תלמידים קיין פראג צו לערנען אונטער ר' יונתן, אבער אפילו אין דעם האט ער נישט מצליח געווען. ר' יונתן איז געווען אומאנגרייפבאר. די מורמלונגען זענען ווייטער אנגעגאנגען, אבער זיין אונטערשריפט אויף דעם חרם צוזאמען מיט זיינע כסדר'דיגע אפלייקענונגען פון יעדן פארבינדונג מיט שבתאות האבן פארמיטן אז זיינע קעגנער זאלן באקומען נאכפאלגערשאפט קעגן אים. אין דערווייל האט די אנטי-שבתאי'שע קאמף זיך קאנצענטרירט אויף די וואס זייער פארבינדונג מיט שבתאות איז געווען זיכער, און וועמענס נייטראליזירונג איז געווען אומקאנטראָווערסיאל. ביזן סוף פון ה'תפ"ו (1726) איז די קריזיס געווען פאריבער און ר' יונתן'ס פאפולאריטעט און רעפוטאציע זענען נאך שטארקער געוואקסן.

אין ה'תצ"ו (1736), ווען דער הויפט רב פון פראג ר' דוד אופנהיים איז נפטר געווארן, האט ר' יונתן אויסגעזען ווי דער נאטורליכער אויסוואל צו זיין נאכפאלגער. עס איז אבער נישט געווען אזוי. לאנגיעריגע פיינטשאפט צווישן ר' יונתן און רב אופנהיים וואס גייט צוריק פילע יארן האט געמיינט אז די קהילה פירערשאפט וואלט אים נישט געלאזט איבערנעמען די שטעלע פון דעם נפטר געווארענע רב, כאָטש זיי האבן אים יא באשטימט אלס דער הויפט דיין פארן פראג בית דין. אבער א מענטש פון ר' יונתן'ס קאליבער וואלט נישט ווייטער פארנומען א "נאמבער צוויי" שטעלע פאר זייער לאנג. אין ה'תק"א (1741) איז אים אנגעבאטן געווארן די הויפט רבנות פון מעץ, אין פראנקרייך, ווען דער געוועזענער הויפט רב, ר' יעקב יהושע פאלק, שפעטער באוואוסט אלס דער מחבר פון פני יהושע, האט פארלאזט צו נעמען די הויפט רבנות פון פראַנקפורט. אזוי איז ר' יונתן אריבער קיין מעץ און האט געפירט די קהילה דארט ביז ה'תק"י (1750), ווען ער איז אנגעבאטן געווארן די באגערטע הויפט רבנות פון דער "טריפל קהילה" פון אלטונא-האמבורג-וואנזבעק, איינע פון די מערסט פרעסטיזשפול און השפעה'דיגע אידישע קהילות אין אייראפע.

pic-1.jpg

דער הויפט רב פון פראג, ר' דוד אופנהיים, וועמענס פטירה אין ה'תצ"ו (1736) וואלט געקענט פירן צו ר' יונתן אייבשיץ'ס באשטימונג צו יענער שטעלע. יארן פון רייבערייען צווישן די צוויי מענטשן האבן געברענגט זיין קאנדידאטור צו ווערן אפגעווארפן, און ר' יונתן איז געגאנגען קיין מעץ אין ה'תק"א (1741).

די טריפל קהילה האט זיך בארימט מיט עטליכע פון די גרעסטע אייראפעאישע רבנישע באלייכטערס פון דעם פארגאנגענעם יארהונדערט, אריינגערעכנט חכם צבי אשכנזי, וועלכער האט געפירט די קהילה אין פארשידענע ראלעס פון ה'ת"נ (1690) ביז ה'ת"ע (1710). עס איז אויך געווען דער געבורטסארט פון חכם צבי'ס זון, ר' יעקב עמדין, און עס איז דא וואו ר' יעקב האט יעצט געוואוינט, א באדייטנדע לאקאלע רבנישע געלערנטער, כאָטש ער האט נישט געהאט קיין פארמאלע שטעלע אין דער קהילה. ר' יעקב'ס שטעלונג צו ר' יונתן'ס באשטימונג, אפגעזען פון די באשולדיגונגען פון שבתאי'שער אפיקורסות, האט זיך ארויסגעשטעלט אלס א קאנטראָווערסיאלער ענין אין די יארן וואס זענען נאכגעקומען, אבער פאר מיר גייען אריין טיף אין די אנהייב פון דעם געפערליכן קאנפליקט וואס האט ארומגענומען די צוויי רבנים, לאמיר נעמען א בליק אויף וואס ר' יעקב האט געטאן זינט די צייט וואס זיין משפחה איז פארטריבן געווארן פון אמסטערדאם אין ה'תע"ד (1714).

ר' יעקב עמדין האט נישט געהאט קיין גרינגע קינדשאַפט. זיין פאטער, חכם צבי אשכנזי, האט עס געפונען זייער שווער צו בלייבן אויף איין בלאט מיט די קהילה'ע לייט פירער, וועמענס מתנות און טובות ער האט קיינמאל נישט אנגענומען, און וועמענס כסדר'דיגע פאליטישע פעולות ער האט געהאסט. ער איז געווען אומדערשראקן אין זיין אפאזיציע צו אלע סארטן קהילה'ע שטיק, און כאָטש דאס האט אים געווינען שעצונג און רעספעקט פון זיינע חברים, און פון פשוטע מענטשן וועמענס הענט זענען נישט אויף די לייצעס פון קהילה מאכט, האט עס אים, און אויך זיין משפחה, אריינגעברענגט אין הייסע וואסער אויף פילע געלעגנהייטן. אלס רעזולטאט האט ער נישט געקענט געבן זיינע קינדער א שטארקע חינוך, און זיי זענען אלע געווען היים געלערנט, געווענליך אן די בענעפיט פון פריוואטע לערערס. ר' יעקב האט שפעטער געשריבן אז ער האט געלערנט פריוואט מיט זיין פאטער, אבער די לערן סעסיעס זענען געווען אפגעהאקט צוליב די כסדר'דיגע דרוקן און שוועריקייטן אין זיין פאטער'ס לעבן.

זיין שווערע הינטערגרונט מאכט עס נאך מער באמערקבאר אז ר' יעקב איז געווארן ווי ער איז געווארן. כאָטש עס איז נישט קיין שאלה אז ער איז געווען אויסערגעוויינלעך קלוג ביזן פוינט פון זיין א גאון, זיין אינטעלעקט איז געווען פארגרעסערט דורך זיין אומגלויבליכע מאטיוואציע און זעלבסט-דיסציפלין. פון דער יונגסטער עלטער איז קיין ארבעט נישט געווען צו שווער, און קיין דעטאל צו קליין. ער האט זיך געלערנט צו ליינען און שרייבן העברעיש צו פארפעקציע, און צום סוף איז ער געווארן א מייסטער אין דער העברעישער שפראך, ווי אויך פון אראמיש, פארשטייענדיג יעדן ניואנס און פיטשער פון די שפראכן אין יעדער תקופה און רעקארד פון זייער באנוץ. ער האט געענדיגט דעם תלמוד אין זיינע טינז, און אויך באהערשט יעדן אספעקט פון אידיש געזעץ. ער האט אויסגעפארשט דעם קאמפליצירטע וועלט פון אידישע מנהגים און טראדיציעס, וויסנשאפט וואס ער האט שפעטער מיטגעטיילט אין זיין מאנומענטאלע ארבעט אויף אידישע תפילה. ער האט זיך געלערנט צו זיין א פובליק רעדנער, און איז געווען באטראכט אלס א מייסטער אראטאר. זיין פאטער'ס עלטסטער זון צו זיין האט אויך געמיינט אז ער איז באהאנדלט געווארן מיט רעספעקט פשוט צוליב ווער זיין פאטער איז געווען. בקיצור, ר' יעקב האט באזעסן פונקט די קוואליטעטן וואס וואלטן אים געטריבן צו איינע פון די פירנדע רבנישע שטעלעס אין אייראפע.

ר' יעקב עמדין האט נישט געהאט קיין געדולד, און אויך נישט די פעאיגקייט צו ליידן נאראנים אדער שווינדלער. ער איז געווען אומבויגזאם, אפזאגנדיג צו מפשר זיין אויף זיינע פרינציפן, און האט קיינמאל נישט געמאכט קיין קאמפלימענטן פאר די וואס ער איז געקומען אין קאנטאקט מיט כדי צו באווייזן עפעס. ער האט באטראכט אזא התנהגות אלס ביליג און אומפאסנד פאר א רעליגיעזער פירער. און אזוי, כאָטש זיין ייחוס און געלערנטקייט וואלטן געקענט פירן צו איינע פון די בעסטע רבנישע שטעלעס אין אייראפע, זיין רעפוטאציע אלס א רב וואס זאגט עס וויאזוי ער זעט עס האט געמיינט אז ער האט באקומען בלויז איין קורצווייליגע רבנישע שטעלע זייער פרי, נאכדעם האט ער קיינמאל מער נישט געפירט א קהילה. יענע שטעלע איז געווען אין א שטאט מיט וועלכער ר' יעקב איז שפעטער געווארן באקאנט – עמדין, דייטשלאנד, אויף דער צפון ים בארטן גלייך צפון פון דער האלאנדישער גרענעץ, און היים צו א קליינע אידישע קהילה.

זיין באשטימונג איז געשען אומגעראכטן אין ה'תפ"ט (1729), נאך מער ווי א יאָרצענדלינג פון בהלה און פערזענליכע שוועריקייטן. אין ה'תע"ה (1715) האט ר' יעקב חתונה געהאט מיט רחל, די אייניקל פון ר' נפתלי כ"ץ, אין א פארבינדונג פון צוויי רבנישע דינאסטיעס. אבער זיין חתונה האבן האט זיך אנגעהויבן שלעכט, מיט אים וואוינענדיג אין דער היים פון זיינע שווער-און-שוויגער, א טינעידזשער ווייט אוועק פון זיין משפחה. צו פארעגרערן די שוועריקייטן איז ער שלעכט באהאנדלט געווארן דורך זיין ווייב'ס פאטער, וועלכער האט גענומען עטליכע פון די יונגע פארפאלק'ס חתונה מתנות פאר זיך, און אפגעזאגט צו ערפילן פינאנציעלע פארפליכטונגען געמאכט פאר דער חתונה, וואס האט געפירט צו ביטערע קריגערייען צווישן די ניי-פארפאלק. פאר דריי יאר האט ער אויסגעהאלטן דעם אומגליקליכן מצב, זיך באגראבנדיג אין זיינע שטודיעס און שרייבן.

דערנאך, אין ה'תפ"ח (17189, זענען חכם צבי און זיין ווייב געשטארבן איינער נאכן אנדערן, לאזנדיג ר' יעקב מיט דער אחריות פון אויפפאסן אויף זיינע אומפארהייראטע געשוויסטער. פינאנציעלע פראבלעמען האבן אים געטריבן ביי יעדן דריי. מענטשן מיט חובות צו זיין פארשטארבענעם פאטער האבן אפגעזאגט אדער נישט געקענט באצאלן, און ר' יעקב איז געפארן ווייט און ברייט פרובירנדיג צו זאמלן וואס האט באלאנגט צו דער משפחה, אלץ אומזיסט. אפטמאל די וואס האבן אנגעבאטן אים צו העלפן האבן זיך ארויסגעשטעלט אלס שווינדלער, און אויף פילע געלעגנהייטן איז ער בארויבט אדער באשווינדלט געווארן. ער איז געווארן פיזיש קראַנק, און איז אויך אריבערגעגאנגען עטליכע פאזעס פון דעפרעסיע, פון וועלכע ער האט רעקארדירט די דעטאלן מיט אומגלויבליכע אפנקייט אין אן אויטאביאגראפיע געשריבן פילע יארן שפעטער, און ארויסגעגעבן בלויז איבער א יאָרהונדערט נאך זיין טויט.

מיט זיין משפחה וואס איז געוואקסן, האט די דרינגליכע נויט פאר פינאנציעלע זיכערקייט אים געצווינגען צו געפינען א שטענדיגע ארבעט, כאָטש זיין סקעפּטיציזם וועגן ארבעטן פאר דער אידישער קהילה. אזוי אז ווען א פארלאנג איז געקומען אין ה'תפ"ט (1729) צו נעמען די ליידיגע רבנישע שטעלע אין עמדין, האט ער עס גלייך אנגענומען און זיך באזעצט דארט מיט זיין משפחה. אבער זיין אינסטינקטיווע אומווילנדקייט צו ווערן א קהילה רב האט זיך ארויסגעשטעלט ריכטיג, און די שטעלע איז געווען א דיזעסטער פון דער אנהייב. ר' יעקב האט נישט געקענט האנדלען מיט די אומבויגזאמקייט פון די פירערשאפט לייט, און ער האט אויך נישט געקענט דערליידן דעם געפיל פון בארעכטיגונג וואס די רייכערע מיטגלידער פון דער קהילה האבן געהאט. ער האט אויך פאר'מיאוס'ט די וועלטליכע אויפגאבעס וואס זענען געווען ערווארטעט פון א קהילה רב, אריינגערעכנט די איבערגעבן פון רעגולערע דרשות. ר' יעקב האט געגלייבט אז די אויפגאבעס זענען א דיסטרעקציע פון וואס א רב דארף טאַקע טאן – לערנען תלמוד און הלכה, שרייבן און ארויסגעבן נוצבארע ספרים, און פירן דורך זיין א ביישפיל.


pic-3.jpg

א זיבעצנטן יאָרהונדערט מאַפּע פון די עמדין און אָלדענבורג געגנטן, צפון פון דער האלאנדישער גרענעץ. די שטאָט עמדין איז אויף דער בארטן, גלייך איבער די וואסער פון האלאנד. ר' יעקב האט פארברענגט דריי יאר דא, פאר ער האט באשלאסן צו פארלאזן די פראפעסיאנעלע רבנות פאר אייביג.

אין ה'תצ"ב (1732), נאך בלויז דריי יאר אין דער שטעלע, האט ער שוין געהאט גענוג. די לעצטע שטרוי איז פארגעקומען אויף ראש השנה, ווען דער פרעזידענט פון דער קהילה האט פארלאנגט אז זיין ריין-געשוירן אומפארהייראטע זון זאל בלאזן שופר פאר דער קהילה, און ר' יעקב האט נישט מסכים געווען. פון די מינדערוויכטיגקייט פון דער ענין און די אויפרייס וואס עס האט ארויסגערופן האט ר' יעקב פארשטאנען אז ער איז פשוט נישט פּאַסיג צו זיין א קהילה רב. ער האט רעזיגנירט און פארלאזט עמדין, קיינמאל נישט צוריקצוקומען, כאָטש, על אף פון זיין אומאיינשטימונג מיטן פרעזידענט, האט ר' יעקב נישט בלויז זיכער געמאכט זיך צו פארגלייכן מיט אים, נאר האט זיך אפילו באטייליגט אים פארטיידיגן אין דער לאקאלער וועלטליכער געריכט קעגן באשולדיגונגען וואס וואלטן געקענט ברענגען דעם מענטש אומגלויבליכע פינאנציעלע פארלוסט אויב ער וואלט געפונען געווארן שולדיג.

דער סוף פון דער עמדין רבנות ערפאַרונג איז געווען א ווענדפּונקט אין ר' יעקב'ס לעבן. ער האט קיינמאל מער נישט געארבעט פאר קיין אידישע קהילה אין קיין סארט פארמאלע אופן, און אויך, פארן רעשט פון זיין לעבן, האט ער קיינמאל מער זיך נישט פארלאזט אויף די קאַפּריזן פון א רייכער שטיצער. מיט זיין כאַראַקטעריסטישע טרוקענע וויץ, האט ער שפעטער געשריבן אז ווען ער האט געזאגט די טעגליכע ברכה שלא עשני עבד – דאנקנדיג ג-ט אז ער איז נישט קיין קנעכט – האט ער עס אויסגעשפראכן שלא עשני אב"ד – א שפיל מיט ווערטער וואס מאכט די ווארט פאר קנעכט קלינגען ווי די ראשי תיבות פאר אב בית דין, דער פארמאלער טיטל פון א קהילה רב. און נאך אלץ, כאָטש ער איז געווען צופרידן אז ער איז נישט מער א רב וואס ארבעט פאר א קהילה, איז ער געווען און איז שטענדיג געבליבן שארף באוואוסט פון זיין שטאנד אלס א רבנישער אינדיווידואל פון אומבאזיגבארע שלימות און אויסגעצייכנטער ייחוס, און איז געווען עקסטרעם באוואוסט פון די חסרונות און שוואכקייטן פון אנדערע רבנים, די ערגסטע ביישפילן פון וועלכע ער האט געהאסט מיט א שארפקייט.

נאך פארלאזן עמדין, האט ר' יעקב באשלאסן זיך צו באזעצן מיט זיין משפחה אין אלטונא, די שטאָט פון זיין געבורט, וואס אין יענער צייט איז געווען דער הויפּט צענטער פון אידיש לעבן אין דער טריפל קהילה. די שטארקע און באוואוסטע טריפל קהילה איז באשטאנען פון זעקס אשכנזישע שולן פארשפרייט איבער אלטונא, האמבורג און וואנזבעק, אלע אונטער די פירערשאפט פון איין הויפּט רב און א נישט-רבנישע לייט-פירערשאפט קאמיטעט. דער הויפּט רב איז געווען ר' יחזקאל קצנלנבויגן, א ליטווישער געבוירענער געלערנטער וועלכער האט אנגעהויבן זיין קאריערע אין ה'תע"ד (1714), אריינגעברענגט דורך א רייכער פילאנטראפ וועלכער האט געוואלט פארזיכערן ר' יחזקאל'ס פריערדיגע רבנישע שטעלע אין קיידאן, ליטע, פאר זיין אייגענעם איידעם.


pic-4_001.jpg

דער טיטל בלאט פון כנסת יחזקאל, די הלכה ווערק פון דעם הויפט רב פון דער טריפל קהילה, ר' יחזקאל קאצענעלנבויגן. ר' יעקב עמדין האט נישט געהאלטן ר' יחזקאל קצנלנבויגן הויכגעשעצט, און ווען ער איז געקומען קיין אלטונא פון עמדין, האט ער פרובירט זיך ארויסצולאזן פון קהילה ענינים.

ר' יעקב, טענה'נדיג אז א קראנקייט האלט אים אפ פון גיין צו דער נענסטע שול כסדר, האט געזוכט און באקומען ערלויבעניש פון די טריפל קהילה פירערשאפט צו עפענען זיין אייגענע פריוואטע שול אין זיין געדונגענע היים. כאָטש עס איז געווען אמת אז ער האט געליטן פון כסדר'דיגע געזונט פראבלעמען בשעת ער איז געווען אין עמדין, און פאר פילע יארן פריער, איז עס אויך געווען מסתמא באוואויגן דורך א ווילן פאר פריוואטקייט, און צו שטעלן ווייטקייט צווישן זיך און עלעמענטן פון דער קהילה און קהילה ענינים מיט וועמען ער האט נישט געוואלט האבן קיין קאנטאקט. בפרט האט ר' יעקב געהאט א זייער שלעכטע מיינונג אויף דעם הויפט רב, וועמענס געלערנטקייט און אלגעמיינע אויפפירונג האט נישט באגנוגענט זיינע אויסערגעוויינלעך הויכע סטאנדארטן.

אין זיינע ערשטע יארן אין אלטונא האט ר' יעקב געטאן גוט פינאנציעל, און אין ה'תצ"ג (1733) האט ער פערזענליך באצאלט די ארויסגעבן פון זיין ערשטע ספר, לחם שמים, א געלערנטע ארבעט אויף משניות. אין ה'תצ"ח (1738) האט ער געקויפט א הויז און עס איבערגעבויעט מיט גרויסע הוצאות. די פריע תקופה אין אלטונא האט באצייכנט א הויכפונקט; באלד דערנאך האבן זאכן אנגעהויבן צו פאלן. אין ה'תצ"ט (1739) איז ר' יעקב'ס ווייב רחל געשטארבן קורץ נאכן געבורט צו א טאכטער, וועלכע זעלבסט איז געשטארבן נאך בלויז א פאר חדשים. אכט חדשים נאך רחל'ס טויט האט ר' יעקב ווידער געהייראט, צו שרה, די טאכטער פון א באדייטנדע קהילה פערזענליכקייט פון האלבערשטאט. אבער אין ה'תק"ג (1743) איז זי קראַנק געווארן, און געשטארבן קורץ דערנאך. א פאר חדשים שפעטער האט ר' יעקב ווידער געהייראט, דאס מאל צו זיין פלימעניצע בתיה צפיה, די טאכטער פון זיין אינגער ברודער ר' אפרים, רב פון לעמבערג. אבער די שידוך האט זיך ארויסגעשטעלט אלס זייער שווער, בפרט ווייל בתיה צפיה האט געפונען שווער אויס צו קומען מיט ר' יעקב'ס טעכטער פון זיין ערשטע ווייב.

די פינאנציעלע סיטואציע האט אויך גענומען א שלעכטע ווענדונג, ווי געשעפטן זענען געגאנגען בארג אראפ, און אומערליכע געשעפטס פארבינדונגען האבן גענוצט ר' יעקב'ס פארטרויענדיגע נאטור און זיין חסרון פון געשעפטס פעאיגקייט. אין דער זעלבער צייט האט ר' יעקב'ס אומשעצונג פאר ר' יחזקאל קצנלנבויגן אויסגעבראכן אין דער עפנטליכקייט ווען דער הויפט רב האט אים אנגעפרעגט וועגן א קאנטראָווערסיאלער הלכה'דיגער באשלוס וואס ער האט געמאכט וואס האט געברויכט די שטיצע פון אנערקענטע געלערנטע ווי ר' יעקב. נישט בלויז האט ר' יעקב נישט מסכים געווען מיטן באשלוס, ער האט פרובירט ארויסצוגעבן זיין פארקערטע מיינונג, ברענגנדיג א שטורעם אין דער קהילה. די קהילה פירערשאפט האבן געשטיצט ר' יחזקאל, אבער עס איז געווען קלאָר אז ר' יעקב איז געווען א שטארקע כוח זעך צו רעכענען מיט. ווען ר' יחזקאל איז קראנק געווארן מיט זיין לעצטע קראַנקייט אין ה'תק"ט (1749) איז די קהילה געווען פול מיט שמועת אז ר' יעקב וועט אים איבערנעמען ווען ער וועט אוועקגיין. נאך אלעם, זיין פארשטארבענער פאטער איז געווען דער הויפט רב, ער האט שוין געוואוינט אין דער שטאָט, און ער איז געווען העכסט רעספעקטירט און גענוג קוואליפיצירט פאר די שטעלע. די סצענע איז געווען געשטעלט פאר א דראַמע וואס האט פארפאלגט די טריפל קהילה פאר א יאָרצענדלינג.

נעקסטע מאל: די פטירה פון ר' יחזקאל קצנלנבויגן איז נאכגעפאלגט געווארן דורך חדשים פון שפעקולאציע וועגן ווער וועט זיין נאכפאלגער אלס הויפט רב פון די טריפל קהילה. ווען ר' יונתן אייבשיץ איז באשטימט געווארן אים צו איבערנעמען, און נישט ר' יעקב עמדין, זענען די דערמאנטע חשדות פון ר' יונתן'ס שבתאי'זם ווידער אויפגעקומען מיט שווערע קאנסעקווענצן. וואס איז נאכגעקומען איז געווען איינער פון די מערסט ביטערע רבנישע קאמפן אין דער מאדערנער אידישער געשיכטע.
 
לעצט רעדאגירט:
יישר כח פאר די באשרייבונג.
די חוקרים היינט "האלטן" (אן קיין נייע באווייזן) אז עכט איז די קמיעות פון רבי יונתן יא געווען פון אים, און זיי נעמען זיך אן פאר די יעב"ץ. אבער איך האב שוין געזען ווי ביי זיי ווערט יעדער זייער שנעל אנגערופן א שבתאי, סאו ווייס איך נישט.
 
די חוקרים היינט "האלטן" (אן קיין נייע באווייזן) אז עכט איז די קמיעות פון רבי יונתן יא געווען פון אים, און זיי נעמען זיך אן פאר די יעב"ץ. אבער איך האב שוין געזען ווי ביי זיי ווערט יעדער זייער שנעל אנגערופן א שבתאי, סאו ווייס איך נישט.
איך ווייס נישט צו די באווייזן זענען נייע, אבער עס זענען דא קראנטע באווייזן אז קמיעות וואס ר' יונתן האט בלי ספק געשריבן קען מען נישט אויסטייטשן אנדערש ווי די יעב"ץ, איך פלאן צוריקצוקומען צו די דיטעילס נאכן ענדיגן די סעריע
 
אדרבה לאמיר הערן די קראנטע באווייזן. איך האב שוין געזען אביסל וואס זיי שרייבן אבער זיך נאך קיינמאל נישט אריינגעטוהן אזוי שטארק אין דעם.

אז די שרייבסט שוין, לאמיר הערן טאקע וויאזוי ווייסט מען קלאר אז די קמיעות קומט פון רבי יונתן אליינס, (דאכט זיך מיר אז ער האט געשוואוירן ברבים אז ער האט דאס נישט געשריבן) אפשר האט דאס איינער נאכגעמאכט זיין שריפט בשעתו.

און בכלל פון ווי ווייסט מען אז דאס איז שבתאי'שע זאכן אין די קמיעות.
 
Back
Top