פתגמין קדישין

קהל׳ס נער

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
אפר. 15, 2024
מעסעדזשעס
561
רעאקציע ראטע
3,062
ס׳איז דא אזעלכע קרומע טאלקינג פוינטס אויף וואס אונז זעמיר אויפגעוואקסען לאמער מאכען א ליקוט דערפון

ווער ס׳קען נישט וויינען אויפן חורבן זאל וויינען אויפען אייגענע חורבן.
ווער ס׳וויינט נישט יום קדוש דארף מען עם נאכקוקען.
אז איינער פרעגט ״ווי איז די מקור?״ איז ער אן אפיקורוס.
 
לעצט רעדאגירט:
די ערשטע צוויי קען מען זיך מחולק זיין, אבער די דריטע איז דאך א יסוד. איינער וואס פרעגט אזא קשיא ווייזט דאך אז ער זיכט דעם אמת און דאס איז שוין קעגן דער מסורה.

אייגנטלעך אז מען רעדט שוין 'ווי איז דער מקור' פאר די ערשטע צוויי?
 
ס׳איז דא אזעלכע קרומע טאלקינג פוינטס אויף וואס אונז זעמיר אויפגעוואקסען לאמער מאכען א ליקוט דערפון

ווער ס׳קען נישט וויינען אויפן חורבן זאל וויינען אויפען אייגענע חורבן.
ווער ס׳וויינט נישט יום קדוש דארף מען עם נאכקוקען.
אז איינער פרעגט ״ווי איז די מקור?״ איז ער אן אפיקורוס.
ס'איז טאקע דא אסאך קרומע טאלקינג פוינטס, אבער כ'ווייס נישט צו די איז פון זיי.

די ערשטע איז א פשוט'ע ענין, אסאך מאל דארף מען א לייטער צום ענין, ווי ונבנתה האט אמאל געשריבן אויף ק"ש א מעשה פונעם צמח צדק, א איד איז אריינגעקומען צום צמח צדק זיך אפרעדן אויף מחשבות זרות און בלבולי אמונה, האט עם דער צמח צדק געפרעגט, נו, ומה כל הרעש? זאגט דער איד, וואס הייסט? ספיקות אין אמונה?! זאגט עם דער צמח צדק, נו זעסטו דאך, אז דו גלייבסט יא.
די זעלבע זאך איז אסאך אידן דרייען זיך ארום א גאנץ חודש אלול - תשרי, מיט הארצווייטאג, היתכן ער שפירט נישט גארנישט, היתכן די גאנצע יום הדין גייט עם נישט אן וכדו'. דאס אליינס אז ס'גייט דיר אן אז ס'גייט דיר נישט אן, איז פשט אז ס'גייט דיר יא אן. טאקע נישט אויף די נארמאלע אנגנומענע וועג, אבער ס'גייט דיר אן. ווייל טאקע הרבה דרכים למקום, יעדער קומט אן צו ג-ט אין זיין ספעציעלן וועג, דורך א חתירה מתחת כסא הכבוד.
דא איז די זעלבע זאך, ער קען נישט וויינען אויפן חורבן, אבער ער קען וויינען אויף דאס וואס די חורבן גייט עם נישט אן, און דאס איז בעצם א חלק פונעם חורבן - אז ס'גייט עם אפילו נישט אן.

די צווייטע זאך שטייט פון אריה"ק.

די דריטע ווארט קומט פונעם פריערדיגן בעלזער רב מהרי"ד (פאסט נישט פאר דיר...).
 
די צווייטע זאך שטייט פון אריה"ק.
אגב, די ערשטע ווארט זאגט מען נאך פונעם קאצקער.

און די צווייטע זאך שטייט נישט אין אריה"ק, נאר אויב איינער וויינט נישט בכלליות אין די הייליגע טעג, נישט דוקא יום הקדוש.
 
ס'איז טאקע דא אסאך קרומע טאלקינג פוינטס, אבער כ'ווייס נישט צו די איז פון זיי.

די ערשטע איז א פשוט'ע ענין, אסאך מאל דארף מען א לייטער צום ענין, ווי ונבנתה האט אמאל געשריבן אויף ק"ש א מעשה פונעם צמח צדק, א איד איז אריינגעקומען צום צמח צדק זיך אפרעדן אויף מחשבות זרות און בלבולי אמונה, האט עם דער צמח צדק געפרעגט, נו, ומה כל הרעש? זאגט דער איד, וואס הייסט? ספיקות אין אמונה?! זאגט עם דער צמח צדק, נו זעסטו דאך, אז דו גלייבסט יא.
די זעלבע זאך איז אסאך אידן דרייען זיך ארום א גאנץ חודש אלול - תשרי, מיט הארצווייטאג, היתכן ער שפירט נישט גארנישט, היתכן די גאנצע יום הדין גייט עם נישט אן וכדו'. דאס אליינס אז ס'גייט דיר אן אז ס'גייט דיר נישט אן, איז פשט אז ס'גייט דיר יא אן. טאקע נישט אויף די נארמאלע אנגנומענע וועג, אבער ס'גייט דיר אן. ווייל טאקע הרבה דרכים למקום, יעדער קומט אן צו ג-ט אין זיין ספעציעלן וועג, דורך א חתירה מתחת כסא הכבוד.
דא איז די זעלבע זאך, ער קען נישט וויינען אויפן חורבן, אבער ער קען וויינען אויף דאס וואס די חורבן גייט עם נישט אן, און דאס איז בעצם א חלק פונעם חורבן - אז ס'גייט עם אפילו נישט אן.

די צווייטע זאך שטייט פון אריה"ק.

די דריטע ווארט קומט פונעם פריערדיגן בעלזער רב מהרי"ד (פאסט נישט פאר דיר...).
זייער א שיין ווארט וואס די האסט נאכגערענגט פון צמח צדק.
ואני הקטן אומר: די דארפסט נישט זאגן 13 אני מאמינ'ס די צי מאכן שפירן אז גלייבסט און גאט. די עצם פאקט אז ס'גייט דיך יא אדער נישט אן אז די שפירט נישט דעם יום הדין מאכט דיך שוין פאר א מאמין.
 
די גייסט דאך נישט ארומגיין א גאנץ לעבן מיט א קאלקיולעטור אין דיין טאש!
(כיתה ח׳ טיטשער)

גלייב מיר ס׳טוט מיר מער וויי.
(מלמד)
 
Back
Top