בחירה – אן אילוזיע אדער א כח טבעי?

מרחשון

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
סעפ. 12, 2024
מעסעדזשעס
183
רעאקציע ראטע
603
ביי א לאנגע ליל שישי שיעור אויף תניא, איז פארגעקומען א געשמאקער און טיפער וויכוח צווישן מיר און דעם מגיד שיעור, איבער דעם יסודות'דיגן ענין פון בחירה חופשית. איך האב געשטעלט דעם טענה, אז יעדע באשלוס וואס א מענטש נעמט, ווערט באאיינפלוסט דורך אומצאליגע גורמים – געשעענישן, חוויות, און מחשבות וואס ער איז אדורך אדער וואס ער האט געזען אין זײן עבר. דעריבער, האב איך גע'טענה'ט, אַז די באגריף פון "בחירה" איז נישט מער ווי א אילוזיע, א פּשוט'ער דמיון וואס מיר דערקלערן אלס אמת.

געמיינט האב איך, אז ער וועט מיר פארשרייען אלעס אפיקורס און אפענטפערן מיט עפעס א הייליגער טענה וואס מיר קענען נישט פארשטיין, וכו'. דער מגיד שיעור האט אבער אומערווארטעט געענטפערט מיט א טיפע הסבר: בחירה איז א כח וואס ליגט אין דער נאטור זעלבסט, אויף א זייער ענליכן אופן ווי גראוויטעט – אן ענערגיע וואס איז דא, כדי צו שטופן זאכן אין זייערע באשטימטע ריכטונגען, כאטש וואס מיר קענען נישט פשוט מסביר זיין פארוואס זי עקזיסטירט. ער האט אויסגעפירט, אז דער כח פון בחירה ווערט אקטיוו אין דעם "לעצטן רגע" איידער א מענטש טוט א מעשה בפועל, וואס איז בעצם יעדע רגע פון טאג, ווען מיר מאכן זיך באוואוסטזיניג דערצו. אין יענעם מאמענט, האט דער מענטש די פרייהייט אויסצואוועלן, אפילו ווען אלע פאקטארן וואס פירן ביז דארט האבן אים אפשר געשטופט אין א געוויסע ריכטונג.

די שאלה פון בהמות​

דערנאך איז אריינגעקומען דער לעגענדארער פאראדאקס באקאנט אלס 'דער אייזל פון בורידן', נאכ'ן פראנצויזישן פילאזאף 'זשאן בורידן' וועלכע האט אנגעבליך פארפאסט דעם געשיכטע וואס שטעלט אוועק דעם פאלגנדן ספעקטאקל: וואס וועט פאסירן אויב מען וועט אוועקשטעלן צוויי גענוי-אייניגע הויפנס שטרוי אין פארנט פון אן אייזל, איינס צו זיין רעכטער זייט און איינס צו זיין לינקער זייט? דער אייזל וועט דאך נישט פארמאגן עפעס א ספעציעלע סיבה פארוואס אויסצוקלויבן איינס איבער דעם צווייטן, וועט ער אלזא בלייבן שטיין אין פארלעגנהייט, נישט קענענדיג אויסוועלן קיין איינס פון זיי, ביז ער וועט שטארבן פאר הונגער…

פון דארט איז דער נושא אריבער אויף בהמות און זייערע מעשים. מיר האבן אלע מסכים געווען לצורך די דעבאטע, אז ביי א בהמה קען מען צומאל פרעדיקטן מיט א זיכערקייט פון 99% וואס זי גייט טאן, ווײל אירע מעשים זענען כמעט תמיד זייער איינפאך און פארבינדן צו נאטור. אויף דעם לעצטן 1% – וואס מען קען נישט פרעדיקטן – האט זיך אפגעטוהן א וויכוח:

צוויי מהלכים זענען געשטעלט געווארן:

  1. דער ערשטער מהלך: אַז אויך אויף דעם 1%, האט די בהמה נישט קיין בחירה. מיר מענטשן קענען עס נאר נישט פרעדיקטן ווײל ס איז צו קאמפּליצירט צו רעכענען אלע דעטאלן – אלע קלענסטע השפעות וואס קומען פון איר עבר. אבער אויב די אלע עלעמענטן וואלטן געווען אוועילעבל צו אונז, וואלט מען דאס אויך געקענט פרעדיקטן. דאס טייטשט, אַז אפילו דעם 1% קען מען אין טעאריע אויך פארשטיין אויב מיר וואלטן פארמאגט גענוג וויסנשאפט.
  2. דער צווייטער מהלך: אז דער 1% איז יא אן אמת'ע בחירה, אן אומאפהענגיגער מאמענט, וואס איז נישט באשפיגלט פון די געזעצן און לאגיק פון דער נאטור. אבער דא ליגט דער פראבלעם – דאס איז אן עסאמפשען אן קיין ראיות. ווי אזוי קען מען אויפווייזן אז אין אזא מאמענט איז עס נישט סתם נאך א פרט פון קאמפליצירטע נאטור און סיסטעמען?
דער מגיד שיעור האט טאקע נישט באוויזן אויפצואווייזן אז איין מהלך איז מער מסתבר ווי א צווייטער, אבער ער האט יא גע'טענה'ט אז אויב אויף די איין פראצענט זענען מיר מודה אז בחירה איז דער וואס איז מכריע, דאן איז נישט מער ווי יושר אז מיר זאלן אויסציען די בחירה און דאס ארויפלייגן אויך אויף די איבריגע 99 פראצענט.

דער מענטש און זיין געפיל פון בחירה​

וויאזוי עס זאל נישט זיין, פארבלייבט דער געפיל פון בחירה ביי מענטשן זייער פעסט. יעדן טאג ווען מיר נעמען א קלארע באשלוס, שפירן מיר ווי דאס קומט פון "אונז אליין." ווען מיר באשליסן וואס צו טון, איז דער געדאנק פון א פרייער ווילן עפעס וואס פועל'ט שטארק אויף אונזערע מעשים. דאס פלעכט זיך ארײן אין דער מענטשליכער עקזיסטענץ, און עס איז שווער צו גלייבן אז זי איז א בלויזע אילוזיע.

פון די צווייטע זייט קען רואיג זיין אז דאס איז א בלויזע טייל פון דער צורך פונעם נפש, וואס וועט אונז נישט געבן קיין רשות רשות אריינצוגיין אין א וועלט וואו מיר האבן נישט קיין שום קאנטראל אדער אחריות, און דעריבער מאכט ער אונז שפירן דעם אילוזיע וואס מיר רופן 'בחירה' כדי מיר זאלן שפירן עטוואס בעל הבית…

אלנפאלס, איז מיר געווען אינטערעסאנט צו הערן א נייער מהלך אין בחירה, וואס איך האב סך הכל געוואלט מיטטיילן מיט אייך, און הערן אייערע מיינונגען דערויף.
 
דער כח פון בחירה ווערט אקטיוו אין דעם "לעצטן רגע" איידער א מענטש טוט א מעשה בפועל, וואס איז בעצם יעדע רגע פון טאג, ווען מיר מאכן זיך באוואוסטזיניג דערצו. אין יענעם מאמענט, האט דער מענטש די פרייהייט אויסצואוועלן, אפילו ווען אלע פאקטארן וואס פירן ביז דארט האבן אים אפשר געשטופט אין א געוויסע ריכטונג.
די "לעצטע רגע" ווען די מענטש איז מחליט וואס צו טון, וויאזוי גייט עס צו? טראכט אריין.

לאמיר נעמען א משל. איינער איז אליין אינדערהיים נאך א פליישיגן סאפער, און עס פארגליסט זיך אים א מילכיגן אייז קריעם. ער קוקט אריין אינעם פריזער, און יא! עס ליגט איינס דארטן.

עס הייבט זיך אן א מלחמה, יא, ניין. ס'ציעט אזוי שטארק, אבער ער דערמאנט זיך רעב מיילעך בידערמאנס דרשה פון לעצטן ליל שישי. אזוי גייען מחשבות אהער און אהין. ביז ער איז "מחליט" נישט צו נעמען.

נאך א מינוט הייבט ווידער אן צו קומען גליסטענישע מחשבות. ער פראבירט צו טראכטן פון אנדערע זאכן, אבער די אייזקרעים קומט אים צוריק אין קאפ... ביז, ער הייבט זיך אויף פון קאוטש, גייט צו צום פריזער, און עסט עס אויף.

יעצט, ווער האט אים אריינגעגעבן די מחשבה בכלל אז ער וויל עסן אייזקרעים? וויאזוי געדענקט ער אז אייזקרעים טעיסט גוט? וויאזוי האט ער זיך דערמאנט פון רעב מיילעך בידערמאנס דרשה? ס'איז אלעס גאט וואס פיטערט אים אריין מחשבות יעדע רגע. א מענטש איז דאך נישט אחראי אויף זיינע מחשבות. און אז דו מיינסט אז יא, דאן פאר די נעקסטע 5 מינוט, טראכט נישט פון קיין אייזקרעים... לאמיר זען, איינס צוויי דריי, גאו...

און די לעצטע מחשבה וואס האט גובר געווען און "מחליט" געווען אז ער גייט יא גיין עסן איז אויך א מחשבה וואס האט אריינגעפאפט אין זיין קאפ. סאו וועלכע פארט איז ער בוחר פינקטליך?
 
א מענטש איז דאך נישט אחראי אויף זיינע מחשבות. און אז דו מיינסט אז יא, דאן פאר די נעקסטע 5 מינוט, טראכט נישט פון קיין אייזקרעים... לאמיר זען, איינס צוויי דריי, גאו...

און די לעצטע מחשבה וואס האט גובר געווען און "מחליט" געווען אז ער גייט יא גיין עסן איז אויך א מחשבה וואס האט אריינגעפאפט אין זיין קאפ. סאו וועלכע פארט איז ער בוחר פינקטליך?
וואס ׳נישט׳ צו טראכטן קעמען טאקע נישט בוחר זיין.

די נקודת הבחירה איז ווען די מענטש איז קאנטשעס אויף זיינע קעגנזייטיגע מחשבות און איז בוחר אנצוהאלטן און זיך מעמיק זיין אין איינע פון זיי.

אויב זאגט מען אז ׳בחירה׳ איז אן אילוזשען וועט מען לכאורה דארפן זאגן די זעלבע אויף ׳קאנטשעסנעס׳ אויך.
 
אה! בחירה! איך גלייך די טאפיק, א דאנק פארן אנהייבן


דער מגיד שיעור האט טאקע נישט באוויזן אויפצואווייזן אז איין מהלך איז מער מסתבר ווי א צווייטער, אבער ער האט יא גע'טענה'ט אז אויב אויף די איין פראצענט זענען מיר מודה אז בחירה איז דער וואס איז מכריע, דאן איז נישט מער ווי יושר אז מיר זאלן אויסציען די בחירה און דאס ארויפלייגן אויך אויף די איבריגע 99 פראצענט.

אקאמ'ס רעיזאר זאגט "לייג נישט צו קיין נייע אסאמפשענס ווען ס'פעלט נישט אויס".

פארוואס זאל איך זאגן אז ס'דא א נייע פראסעס ביי די איין פראצענט וואס כ'פארשטיי נישט, פארוואס קען עס נישט זיי אזויווי די וועטער אדער אנדערע קאמפלעקס סיסטעמס, ס'דא אזויפיל וועריעבלס אז ס'איז אוממעגליך צו פרעדיקטן די וועטער אין א יאר ארום, קיינער גייט נישט זאגן אז די וועטער האט בחירה חופשית... (יעצט פאלט מיך איין אז מיט די באטערפליי עפעקט, אויב די באטערפליי האט בחירה דעמאלטס קען זיין די וועטער איז יא אינפלוענסד ביי בחירה... כ'מיין מיין אווערל פוינט איז נאכאלץ וועליד, ס'דא כאאטישע סיסטעמס וואס זענען זיכער נישט מושפע פון בחירה).

נאכדעם ארויפלייגן די איין פראצענט אויף די איבריגע ניין אין ניינציג הערט זיך ווי א פעלעסי, כ'ווייס נישט וויאזוי עס אנצוכאפן, כ'בין נישט זיכער וואס די ארגומענט איז אין די פירסט פלעיס.
 
@ההוא גברא צו אנעלעזירן בחירה סייענטיפיקלי כדאי צו פארשטיין וואס דאס איז בעצם איז אירעלעווענט. די גאנצע פוינט דערפון איז די ׳עקספיריענס׳ וואס די מענטש באקומט דורך דעם (אויב דאס נעמט אוועק דעם ׳נהמא דכסופא׳, וואס דארפסטו מער פון דעם?).

ווען איך ענדזשוי א געשמאקע אייסקריעם און דער סייענטיסט וועט מיר קומען מסביר זיין אז די גאנצע הנאה מיינער איז נישט מער ווי א קעמיקעל ריאקציע און עפעס א סיגנעל, א קיצל אויף געוויסע נוראנס און מיין מוח וכו׳ זאל איך עס אויפהערן צו ענדזשויען?
 
איך דיספיוט נישט די עקספיריענס וואס אונז האבן פון דעם, דעס איז נאך א זאך וואס מ'קען אנאלעזירן.

די שאלה איז געווען צו דאס אז מ'קען נישט פרעדיקטן די ביהעיוויער פון א בעל חי איז א ראי' אז בחירה עקזעסטירט, וואס אויף דעם מיין איך איז די תירוץ אז ס'בכלל נישט קיין ראי' אויף בחירה
 
איך דיספיוט נישט די עקספיריענס וואס אונז האבן פון דעם, דעס איז נאך א זאך וואס מ'קען אנאלעזירן.

די שאלה איז געווען צו דאס אז מ'קען נישט פרעדיקטן די ביהעיוויער פון א בעל חי איז א ראי' אז בחירה עקזעסטירט, וואס אויף דעם מיין איך איז די תירוץ אז ס'בכלל נישט קיין ראי' אויף בחירה
עגעין, מיין פוינט איז אז ווארשיינליך עקזעסטירט בחירה ׳נאר׳ אין די עקספיריענס [און דאס איז נישט שייך צו אנאלעזירן - א בחינה פון יודע איניש בנפשיה]. א בעל חי׳ עקספיריענסד נישט בחירה ווייל זי איז נישט קאנטשעס.
 
לעצט רעדאגירט:
אה, אקעי. יא, סוביעקטיוולי פילט עס ווי מ'האט בחירה, מסכים, אבער דערווייל אין רעאליטעט איז עס נאר אן אילוזיע? מיענינג אויב די לייגסט א מענטש אין א סאפיסטיקירטע מוח סקען און הונדערט יאר ארום (ווען די מוח גייט זיין גענצליך אויסגעפיגערט) גייט די מאשין קענען פונקטליך פרעדיקטן זיין ביהעיוויער אין די זעלבע צייט וואס זיין עקספעריענס זאגט איהם אז ער האט free will.

אבער און אנדערע ווערטער מיינט דאס אז בחירה עקזעסטירט נישט און די מענטש'ס טשויס איז דיטערמינד.

איך גלייב אז אזא מאשין איז טעארעטיש מעגליך און בחירה איז טאקע אן אילוזיע. מענטשן וואס זאגן אז בחירה עקזיסטירט באמת, דארפן בהכרך אויך זאגן אז אזא מאשין קען נישט און גייט קיינמאל נישט עקזעסטירן. אחוץ אויב כ'האב פארזעהן עפעס דא
 
איך זאג אויך אז ס׳עקזעסטירט באמת. אבער אין די עקספיריענס 😉

אבער און אנדערע ווערטער מיינט דאס אז בחירה עקזעסטירט נישט און די מענטש'ס טשויס איז דיטערמינד.
אשר על כן? פיר אויס …
 
אקעי יעצט לאמיר גיין צו עקספיריענס, אפילו אין עקספיריענס בין איך נישט זיכער ס'עקזעסטירט(כ'האב נאר מודה געווען פריער for arguments sake, צו שמאלער מאכן וואס אונז דעבאטירן...).

אזויווי @נחבי בן ופסי האט שוין געשריבן אונז האבן א טשעין פון מחשבות און וואס די לעצטע מחשבה פסק'נט איז וואס טריגערג די ביהעיוויער, יעדער מחשבה איז געטריגערד פון אינסטינקטס און desires , וואס אונז האבן נישט קיין אהנונג פון ווי ס'קומט, דער וואס איז גובה איז מן הסתם די desire וואס איז שטערקער, סאו ווי פונקטליך געשעהט free will אין די עקספיריענס?

אויבן האסטו געענטפערט

די נקודת הבחירה איז ווען די מענטש איז קאנטשעס אויף זיינע קעגנזייטיגע מחשבות און איז בוחר אנצוהאלטן און זיך מעמיק זיין אין איינע פון זיי.
אבער איז דעיס נישט א חלק פון די טשולענט פון מחשבות? די מחשבה וואס זאגט דיך פאלג א געוויסע פילינג?
 
אקעי יעצט לאמיר גיין צו עקספיריענס, אפילו אין עקספיריענס בין איך נישט זיכער ס'עקזעסטירט
אויב דיין עקספיריענס איז אז דו קענסט ׳קאנטשעסלי׳ אפמאכן צו סטיקן צו איין מחשבה און רצון vs די אנדערע, דאן; ״בראווא״!! האסט נאר וואס עקספיריענסד ״בחירה״!!

צו ס׳עקזיסט פאקטיש צו נישט איז אירעלעווענט פונקט ווי די אייסקריעם וואס איך ענדזשוי וכנ״ל.
 
די ריפסט א געוויסע קאנטשעס פילינג "בחירה" כ'הער וואס די זאגסט, מ'קען זיך טענה'נען גאנצע טאג אויף דעפינישנס, לויט דיין דעפינישן בין איך גענצליך מסכים אז בחירה עקזיסטירט.

כ'מיין אבער ווען מענטשן ווילן וויסן אויב בחירה עקזעסטירט, איז עס נארמאל די שאלה אויב אונזער מעשים זענען באמת pre determined דורך דרויסענדיגע עלעמענטן צו נישט, צו אונז האבן באמת אזא סארט 'געטליכע' power און עידזשענסי צו בייגן און טוישן די קורס פון נאטור, די גאנצע נאטור וואס אונז קענען פאלגט נאך קאוז און עפעקט מיט זייער פשוט'ע און עלעגאנטע כללים וכו' צו זענען אונז טאקע עקזעמפט? וכו'

צו וואס מאכט עס א חילוק? די זאגסט ס'איז אירעלעווענט, אבער פאר מענטשן וואס זיכן צו פארשטיין רעאליטעט, עקזיסטענץ, וכו' איז עס זייער וויכטיג, כ'ווייס נישט פארוואס, ס'גייט שוין אריין אין @אלפא טעריטאריע.... זיין סעריע אין כוואליעס טאטשט אביסל אויף דעם.
 
ביי א לאנגע ליל שישי שיעור אויף תניא, איז פארגעקומען א געשמאקער און טיפער וויכוח צווישן מיר און דעם מגיד שיעור, איבער דעם יסודות'דיגן ענין פון בחירה חופשית. איך האב געשטעלט דעם טענה, אז יעדע באשלוס וואס א מענטש נעמט, ווערט באאיינפלוסט דורך אומצאליגע גורמים – געשעענישן, חוויות, און מחשבות וואס ער איז אדורך אדער וואס ער האט געזען אין זײן עבר. דעריבער, האב איך גע'טענה'ט, אַז די באגריף פון "בחירה" איז נישט מער ווי א אילוזיע, א פּשוט'ער דמיון וואס מיר דערקלערן אלס אמת.

געמיינט האב איך, אז ער וועט מיר פארשרייען אלעס אפיקורס און אפענטפערן מיט עפעס א הייליגער טענה וואס מיר קענען נישט פארשטיין, וכו'. דער מגיד שיעור האט אבער אומערווארטעט געענטפערט מיט א טיפע הסבר: בחירה איז א כח וואס ליגט אין דער נאטור זעלבסט, אויף א זייער ענליכן אופן ווי גראוויטעט – אן ענערגיע וואס איז דא, כדי צו שטופן זאכן אין זייערע באשטימטע ריכטונגען, כאטש וואס מיר קענען נישט פשוט מסביר זיין פארוואס זי עקזיסטירט. ער האט אויסגעפירט, אז דער כח פון בחירה ווערט אקטיוו אין דעם "לעצטן רגע" איידער א מענטש טוט א מעשה בפועל, וואס איז בעצם יעדע רגע פון טאג, ווען מיר מאכן זיך באוואוסטזיניג דערצו. אין יענעם מאמענט, האט דער מענטש די פרייהייט אויסצואוועלן, אפילו ווען אלע פאקטארן וואס פירן ביז דארט האבן אים אפשר געשטופט אין א געוויסע ריכטונג.
דאס איז דאך די געוואלדיגע קשיא אויך בחירה, וואס האט נישט קיין תירוץ בכלל. לאגיק זאגט אז בחירה עקזיסטירט נישט. Peter van Inwagen איז באקאנט פארן עס קלאר אראפלייגן.
View: https://youtu.be/vhFhV03k2Uo


די איינציגסטע וועג ארויס איז צו זאגן אז עס איז דא מיסטעריעזע כח וואס מאכט נישט קיין סענס. אזוי ווי ער.
View: https://youtu.be/D8zfeOqlshM

אבער באמת איז עס נישט קיין תירוץ נאר א וועג פון משלים זיין מיט די קשיא.

קיין כפירה איז עס זיכער נישט ווייל ר' חסדאי קרשקש אין זיין ספר אור ה' האלט טאקע עס איז נישטא קיין בחירה.
 
לעצט רעדאגירט:
@אפענער קענסט צוצייכענען ווי רבי חסדאי שרייבט עס?
 
יישר כח @מרחשון פארן ארויפברענגען די זייער טיפע און קאמפליצירטע נושא, אזעלכע נושאים ברענגען נאר ארויף די סטאטוס פון קרעמל..

לעצם הענין האב איך נישט קיין געדולד יעצט פאר קיין לאנגע זאכן. איך וויל נאר צוצייכענען אז ד"ר מיכאל אברהם האט א לענגס און א ברייטס איבער דעם ספעציפישן נושא. ער האט ארויסגעגעבן א ספר 'מדעי החופש' מיט א טיפע אנאליז אריין אין די סייענס און די פילאזאפיע דערפון. ער האט אבער א קורצע ווערסיע דערפון אין אן ארטיקל - מבט שיטתי על חופש הרצון - הרב מיכאל אברהם עס איז אויך גענוג טיף און גרינטליך פאר א גוטע אריינבליק אינעם נושא..
(דא האט ער נאך אן ארטיקל דערוועגן - רצון חופשי ואקראיות (טור 645) - הרב מיכאל אברהם)

ער איז א ליבערטעריען, מיינענדיג, ער האלט יא אז בחירה איז א פאקט. ער טענה'ט שטארק אנקעגן דעם אז סייענס כלומר'שט 'ווייזט אויף' דעטערמאניזם, ער ברענגט ארויס אז אלס א פרידיספאזיציע מוזן סייענטיסטן אזוי אננעמען - ווייל אויב נישט שפארן זיי צו די טויערן צו פארשן ווייטער, אבער פון א פילאזאפישע פערספעקטיוו איז ער ביי די שטעלונג אז עס איז נישט אויפגעוויזן קיין איין וועג מער ווי די אנדערע, און ער ברענגט ארויס די שווערעקייטן וואס עס זענען דא אויף ביידע זייטן, אויספירענדיג כדרכו פארוואס זיין שטעלונג איז מער ראציאנאל..
עס איז א לאנגע טעזע און איך האב נישט יעצט קיין כח עס מסביר צו זיין ברייטער.. גייטס און ליינטס עס.


אלעקס אקאנאר האט דא אן אלטע ווידעא וואו ער איז מסביר די פאראדאקס פון בחירה אין קורצן (כמובן האט מיכי וואס צו ענטפערן דערויף):

View: https://www.youtube.com/watch?v=OwaXqep-bpk
 
לעצט רעדאגירט:
פארוואס זאל עס יא זיין כפירה?
אויב איז כפירה דעפיינט לויט וואס די גדולים זאגן דאן ביזטו לכאו' גערעכט אז רב חסדאי קרשקש נוטרעלייזט עס אין דעם פאל.

במציאות אבער איז כפירה מער אזא לעיבל צו באצייכענען סיי וועלכע מיינונג עס איז אפגעפרעגט און נישט אקצעפטירט ביי די מעינסטריעם גדולים און בכלליות אין אונזער סאסייעטי (אויפן טעאלאגישן ארענע וועלכע האט השלכות אויף די אמונה וכו'), אזוי ווי מ'זעט מיטן שיטה פון הלל אין גמ' - 'אין משיח לישראל' וואס ווערט קלאר יא באצייכנט ווי כפירה, וממילא קען מען אננעמען אז 'לייקענען' בחירה איז יא כפירה..

ביסיידס דאס אז ווען מ'נעמט דעם ווארט ליטעראל מיינט דאך 'כפירה' די אקט פון 'לייקענען' (בחירה אין דעם פאל)..
 
אז מ'רעדט פון אלעקס אקאנער און free will, איז דא דעבאטע צווישן איהם און און א compatiblilist.
View: https://youtu.be/CRpsJgYVl-8?si=nDxGL4srhfzdxino

ביי 42 ביז 44 מינוט concede ער די מעגליכקייט אז בחירה עקזיסטירט יא אבער אין א מיסטעריעזע אילאגיקל וועג, ער גלייכט עס צו, צו קאנטשעסנעס
 
Back
Top