בחירה – אן אילוזיע אדער א כח טבעי?

א ׳פרייע׳ בחירה מיינט אט דאס אז ס׳נישט משעובד צו חוקי הטבע. וועגן און מעסטן אפציעס איז אן אָנקאטשעס פראסעס וואס געשעט אטאמאטיש אפילו ביי בעלי חיים משא״כ א מענטש קען טשוזן עפעס ווייל ער וויל אזוי. פארוואס וויל ער? אין טעם לרצון. איך וויל לעבן ווייל איך וויל. ובחרת בחיים.
איך האב נישט קיין פראבלעם מיט "חוקי הטבע" נאר מיט פשוט'ע לאגיק. דו זאגטס אין טעם לרצון, דו קענסט מיינען צוויי זאכן. אויב מיינסטו צו זאגן אז ער איז נישט אין קאנטראל פון זיין רצון נאר ער וויל צוליב סיבות שונות, איז עס ווייטער דעטערמינד. עס איז נישטא קיין וועג ער זאל וועלן אנדערש מיט די סיבות. און אויב מיינסטו צו זאגן אז עס נישטא קיין סיבה פאר זיין רצון, איז עס דאך פשוט רענדאם, מיט וואס איז ער אין קאנטראל? אז אמאל וויל זיך אים אזוי און אמאל פארקערט אן קיין סיבה?
 
איך האב נישט קיין פראבלעם מיט "חוקי הטבע" נאר מיט פשוט'ע לאגיק. דו זאגטס אין טעם לרצון, דו קענסט מיינען צוויי זאכן. אויב מיינסטו צו זאגן אז ער איז נישט אין קאנטראל פון זיין רצון נאר ער וויל צוליב סיבות שונות, איז עס ווייטער דעטערמינד. עס איז נישטא קיין וועג ער זאל וועלן אנדערש מיט די סיבות. און אויב מיינסטו צו זאגן אז עס נישטא קיין סיבה פאר זיין רצון, איז עס דאך פשוט רענדאם, מיט וואס איז ער אין קאנטראל? אז אמאל וויל זיך אים אזוי און אמאל פארקערט אן קיין סיבה?
נאך די ערשטע רצון צו לעבן ואין טעם צו די רצון האט א איד צוויי קאנטרעדיקטינג פשטים אין דעם רצון. 1) מאכן א לעבן (ואת המות ואת הרע). 2) את החיים ואת הטוב. און סיי ווען קען ער קאנטשעסלי אריינטעפן און טשוזן ׳ובחרת בחיים׳. (אויף בחירה צו זיין קאנטשעס אין די פירסט פלעיס קען איך טאקע נישט זאגן און ווי כ׳אב דא געשריבן בנוגע צו אלעס איז predetermined)
 
גראדע איז אינטערעסאנט וויאזוי מיכאל אברהם כאפט אן די נושא פון א ווינקל אין וועלכע בחירה איז זיך אפילו סותר מיט זיין באליבטע law of causation.
ער שרייבט אז די צוויי קענען בשום אופן נישט גיין צוזאמען, ווייל אויב איז פארהאן א סיבה צוליב וואס דער מענטש האט געמאכט אן החלטה - גייענדיג מיט קאוזעישאן - איז דאך נישטא בחירה, און אויב איז בחירה א באזונדערע ענטיטי וואס איז נישט משועבד צו גארנישט פון די עבר, דאן פארמאגט דער החלטה דאך נישט קיין קאוז...
 
גראדע איז אינטערעסאנט וויאזוי מיכאל אברהם כאפט אן די נושא פון א ווינקל אין וועלכע בחירה איז זיך אפילו סותר מיט זיין באליבטע law of causation.
ער שרייבט אז די צוויי קענען בשום אופן נישט גיין צוזאמען, ווייל אויב איז פארהאן א סיבה צוליב וואס דער מענטש האט געמאכט אן החלטה - גייענדיג מיט קאוזעישאן - איז דאך נישטא בחירה, און אויב איז בחירה א באזונדערע ענטיטי וואס איז נישט משועבד צו גארנישט פון די עבר, דאן פארמאגט דער החלטה דאך נישט קיין קאוז...
יא יא, ער געבט אפ אפאר פאראגראפן צו אדרעסירן דעם פראבלעם.
אבער גראדע מיין איך אז ער איז גאנץ קאנסיסטענט אין זיין לאגיק (אזויווי אייביג) וויבאלד ער טענה'ט אז די לאו-אוו-קאוסעישן אפלייד נאר אין די ראלם פון די פיזישע וועלט, און פאר די זעלבע סיבה וואס ער זעט נישט קיין צורך אין א 'סיבה' פאר ג-ט (אבער פאר די יוניווערס יא) זעט ער דא אויך נישט קיין צורך צו טרעפן א 'סיבה' צו אונזער רצונות (וואס זענען לויט אים העכער ווי פיזיקס) בעת וואס דאס אליין דינט יא אלס גוטע סיבה צו די נאכפאלגענדע פיזישע עפעקטן.
 
פון וועלכע רצונות פונקליך רעדט ער וואס איז העכער ווי פיזיקס (כעמיע און ביאלאגיע)?
און וואס איז זיין פראוף דערויף.
ווי אויך ווי פונקליך שטעקט ער אריין די רצון, דאס הייסט ביי וועלכע סטעיזש פון די פראסעס?
ווי אויך אויב גלייבט ער אין עוואלוציע, ביי וועלכע סטעיזש אין אונזער היסטאריע איז אריינגעבלאזן געווארן די 'רצון העכער פיזיקס' פון וואס ער רעדט און פון ווי איז עס געקומען?
 
פון וועלכע רצונות פונקליך רעדט ער וואס איז העכער ווי פיזיקס (כעמיע און ביאלאגיע)?
און וואס איז זיין פראוף דערויף.
בעיקר פון וואס מיר שפירן טאג טעגליך, אז מיר פארמאגן די מעגליכקייט צו מאכן החלטות.
ווי אויך ווי פונקליך שטעקט ער אריין די רצון, דאס הייסט ביי וועלכע סטעיזש פון די פראסעס?
נאך איידער דער ערשטע עלעקטרישע סיגנאל באווייזט זיך אין דער מוח. דער רצון איז וואס שטופט דעם ערשטן ניוראן וואס הייסט דעם קערפער אויספירן דעם אקט.
ווי אויך אויב גלייבט ער אין עוואלוציע, ביי וועלכע סטעיזש אין אונזער היסטאריע איז אריינגעבלאזן געווארן די 'רצון העכער פיזיקס' פון וואס ער רעדט און פון ווי איז עס געקומען?
כ'ווייס נישט צי ער זאגט עס, אבער לכאורה ביי מתן תורה...
 
פון וועלכע רצונות פונקליך רעדט ער וואס איז העכער ווי פיזיקס (כעמיע און ביאלאגיע)?
און וואס איז זיין פראוף דערויף.
ווי אויך ווי פונקליך שטעקט ער אריין די רצון, דאס הייסט ביי וועלכע סטעיזש פון די פראסעס?
ווי אויך אויב גלייבט ער אין עוואלוציע, ביי וועלכע סטעיזש אין אונזער היסטאריע איז אריינגעבלאזן געווארן די 'רצון העכער פיזיקס' פון וואס ער רעדט און פון ווי איז עס געקומען?
זיי דו מסביר קאנשעסנעס (און קוואנטום רענדאמנעס אויב דו ווילסטו גיין ווייטער), זיי מסביר וויאזוי דאס פאלגט נאך פון עוואלוציע און ווען עס איז אריינגעבלאזן געווארן..

ער טענה'ט אז מיר האבן רצונות און דעסייערס וואס קומט נישט וועגן עפעס אנדערש נאר עס איז דא ווייל עס איז דא. פינטל.
די עווידענס? ס'איז נישט קיין סייענטיפישע טעזע וואס דארף 'עווידענס', ניטאמאל קען עס זיין - לויט אים. ס'איז אן אינטואיווע און פיליזאפישע פראפאזיציע, זיין ראי' דערפאר גייט נישט ווייטער ווי די רויע אינטואיציע אז מיר האבן בחירה און רצונות 'אן קיין סיבה'..

ווען ס'איז אריינגעקומען? ווייסט ער פונקט ווי דיר..
 
איז עס מעל לטבע?
א נס?
די עצם נצחון פונעם יצר טוב אויף דעם יצר הרע, אים צו פאקטיש בייקומען און געווינען איז לכאורה מעל לטבע, א סיעתא דשמיא בבחינת ׳גִבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים, וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים׳. ׳ואלמלא הקב"ה עוזרו אין יכול לו׳.

די בחירה איז נאר אויף צו זיין קאנטשוס אויף וואס ׳לעבן׳ איז באמת. ואולי איז דאס די פשט אין פסוק: ״ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב…״ וואס די תורה פארלאנגט איז; ׳ראה׳. זיי קאנטשעס אויף די טשויס פון חיים vs מוות, דערנאך אטאמאטיש ובדרך ממילה: ׳ובחרת (און די ׳וועסט׳ אויסוועלן) בחיים׳.
 
זיי דו מסביר קאנשעסנעס (און קוואנטום רענדאמנעס אויב דו ווילסטו גיין ווייטער), זיי מסביר וויאזוי דאס פאלגט נאך פון עוואלוציע און ווען עס איז אריינגעבלאזן געווארן..
קאנשענסנעס איז נאך אן אומקלארע פעלד. וואס האט דאס אבער מיט בחירה? (דו שטעלסט צאם די צוויי? דעמאָלט דארף מען דאס עקסטער אויסקלארן.)


ער טענה'ט אז מיר האבן רצונות און דעסייערס וואס קומט נישט וועגן עפעס אנדערש נאר עס איז דא ווייל עס איז דא. פינטל.
די עווידענס? ס'איז נישט קיין סייענטיפישע טעזע וואס דארף 'עווידענס', ניטאמאל קען עס זיין - לויט אים. ס'איז אן אינטואיווע און פיליזאפישע פראפאזיציע, זיין ראי' דערפאר גייט נישט ווייטער ווי די רויע אינטואיציע אז מיר האבן בחירה און רצונות 'אן קיין סיבה'..
צו זאגן אז עפעס איז מעל לטבע (cause and effect), וואלט איך עקספעקטעד מער עווידענס ווי 'אזוי פילט מען'. יעדער ווייסט די מח שפילט געימס.


ווען ס'איז אריינגעקומען? ווייסט ער פונקט ווי דיר..
הממממ... ער ווייסט נישט, אבער איך ווייס אז נישט.
(נישט דווקא איך. איך מיין די שיטה וואס גלייבט נישט דערין.)
 
קאנשענסנעס איז נאך אן אומקלארע פעלד. וואס האט דאס אבער מיט בחירה? (דו שטעלסט צאם די צוויי? דעמאָלט דארף מען דאס עקסטער אויסקלארן.)
זיכער איז עס רילעיטעד, אויב איז קאנשעסנעס (אדער קוואנטום) אן אויבערנאטורליכע פענאמען, פארלאנגט עס די זעלבע הסבר ווי בחירה - וואס עס איז, וויאזוי עס ארבייט אין די פיזישע וועלט, און ווען עס איז אריינגעקומען.
צו זאגן אז עפעס איז מעל לטבע (cause and effect), וואלט איך עקספעקטעד מער עווידענס ווי 'אזוי פילט מען'. יעדער ווייסט די מח שפילט געימס.
די 'כאפ' איז אז cause and effect (און בעצם די גאנצע סייענטיפישע ענדעאוואר) גלייבסטו אויך נאר מכח דיין אינטואציע. ער לייגט עס אראפ אז מיר האבן צוויי קעגנזייטיגע אינטואציעס at play, איינס איז כמובן די איטואציע אז אלעס פאלגט נאך א רול און אז אלעס האט א סיבה - וואס לפי זה איז דעטערמאניזם מוכרח. די צווייטע איז די מער פרימיטיווע אינטואציע אז מיר האבן יא א בחירה און אז מיר לעבן אזוי אויף אלע פראנטן (מיר קאנוויקטן קרימינאלן און מיר גלייבן און מאראליטי אויך מער ווייניגער וועגן דעם, הגם מ'קען עס מסביר זיין מער סאפיסטיקירט).
ער טענה'ט אז אין אזא צייט האט מען צוויי אפציעס, אדער נעמען איינס און אפלאזן דאס צווייטע, אדער מאכן אז די צוויי זאלן שטומען אויף עפעס אן אופן, און ער ברענגט ארויס וואס די אופן איז, כדלהלן:
ההכרעה הפילוסופית: Lex Specialis

בשורה התחתונה, נראה שבמישור הפילוסופי עומדות זו מול זו שתי אינטואיציות: אינטואיציית החופש ואינטואיציית הסיבתיות. הדטרמיניסט בוחר בשנייה ומוצא עצמו נאלץ לדחות את הראשונה. הליברטריאן, לעומת זאת, מאמץ את הראשונה ומוצא עצמו נאלץ לדחות את השנייה. אז מי משניהם צודק? כיצד נכון להכריע בין שתי האינטואיציות הללו? האם מדובר כאן בהחלטה שרירותית, עניין של טעם וריח, או שמא ניתן להצביע אפריורי על עדיפות מהותית של אחת משתיהן?

יש שיקול מתודולוגי פשוט שנותן עדיפות לאופציה הליברטריאנית. במערכות משפטיות מקובל שכאשר ישנה התנגשות בין עקרונות שונים, מיישמים דוקטרינות הכרעה שונות. אחת היסודיות שבהן קובעת שלעולם יש להעדיף את החוק הפרטי על הכללי יותר. הדוקטרינה הזו מבוטאת במשפט הלטיני: Lex specialis derogat legi generali, ובקצרה: Lex specialis. דוגמה הלכתית תבהיר זאת. ההלכה אוסרת על הריגת אדם; אולם כשמישהו רוצח את חברו במזיד, ההלכה קובעת שעונשו הוא מוות. כעת ישנה לכאורה סתירה בין שתי נורמות הלכתיות: מחד גיסא, נורמה כללית שקובעת שחל איסור חמור על הריגת אדם; מאידך גיסא, נורמה פרטית שקובעת שיש להרוג רוצח. מי משתי הנורמות גוברת? מהכלל Lex specialis עולה שהנורמה הפרטית גוברת על הכללית, כלומר יש להרוג את הרוצח. מדוע? מפני שאם נוותר על הנורמה הפרטית אזי החוק שיש להרוג רוצח הופך להיות ריק לגמרי מתוכן; לעומת זאת, אם נעדיף את הנורמה הפרטית על הכללית, הנורמה הכללית לא נותרת כאות מתה בספר החוקים; עדיין יש איסור הלכתי להרוג אדם, אלא שיש לו חריג (כאשר מדובר בהריגת רוצח). לכן זוהי הפרשנות המשפטית המועדפת. אנחנו מעדיפים את האפשרות הפרשנית שמותירה את שני החוקים בעלי משמעות, ורואה בנורמה הפרטית החרגה של הנורמה הכוללת יותר.

נראה שזהו המצב גם במקרה שלנו. יש לנו אינטואיציה סיבתית חזקה, אבל מולה ניצבת האינטואיציה החזקה לא פחות של חופש הרצון. איזו מהן עדיפה? כיצד ניתן ליישם כאן את הכלל Lex specialis? מהדוקטרינה הזו עולה בבירור שהאינטואיציה הליברטריאנית עדיפה מזו הסיבתית, שכן גם אם נאמץ את הליברטריאניזם לא רוקנו מתוכן את עקרון הסיבתיות ואת חוקי הפיזיקה, אלא רק החרגנו מהם את הרצון האנושי. הם נותרים בתוקפם בכל הקשר פיזיקלי ואחר. לעומת זאת, העדפת האינטואיציה הסיבתית תותיר את האינטואיציה שלנו בדבר חופש הרצון ריקה לגמרי מתוכן.
ער איז אויך מסביר ערגעץ אנדערש אז אוקאמס רעיזאר האט נישט וואס אריינצורעדן און אזעלכע מצבים, מ'קען נישט נוצן די פרינציפל פון אוועקשטעלן ווייניגער הנחות - וואס איז אליין געבויט אויף אינטואציע - אנקעגן אינטואציע גופא.


אדרבה אויב האסטו אן ערענסטע קריטיק אויף זיין פאזיציע - וואס איז לדעתי זייער קאהירענט און קאנסיסטענט - וועל איך מיר זייער פרייען.




און די זעלבע רעספאנס איז נוגע כלפי @אפענער:
איך האב אמאל געהאט א אימעיל אויסטויש מיט אים איבער די נקודה, און איך האלט אז ער רעדט האלבוועגס נישט צום זאך. תכלית איז פונקט אזוי אדער דעטערמינד אדער רענדאם, די זעלבע מענטש אין די זעלבע מצב קען אדער יא אדער נישט וועלן געבויעט אויף וואס? מיר זענען נאך אינעם זעלבן פראבלעם. די וועג ארויס דערפון (און ער זאגט דאס מעגליך אויך אביסל) איז טאקע צוזאגן אז עס איז א פאלשע דיכאטאמיע, אבער די דריטע אפציע איז נישט "תכלית" ווייל דאס קען פונקט אזוי ווערן צוטיילט אין די ערשטע צוויי קאטעגאריעס, נאר דאס איז עפעס אן אומפארשטענדליכע כוח וואס איז נישט דעטערמינד אבער נישט רענדאם. און עס איז באמת נישט נוגע אויב מענטשן טוען זאכן פאר א סיבה אדער תכלית (באמת איז תכלית פשוט א קאמפליצירטע סארט סיבה).
דאס גייט אלעס מיט די זעלבע הנחה (וואס האט אויך נישט קיין אויסשליסליכע עווידענס..) אז אלעס האט א סיבה און אז זאכן קענען נישט אפערירן אינדרויסן פון פיזיקס אן קיין סיבה. אויב אבער נעמט מען יא אן אלס הנחה - פראפאזיציע - אז געוויסע זאכן (רצון און ג-ט לדוגמא) באשטייען יא אן קיין סיבה, פאלט די קריטיק אוועק...



ס'איז נאר למעשה אביסל פאראדאקסיקעל מיין איך, פון איין זייט שרייען די וועלכע גלייבן נישט צו די טעאיסטן אז מ'קען נישט עפלייען די חוקי הטבע אויף די יוניווערס און איר ארידזשען - און פארדעם איז מעגליך אז עס האט בכלל נישט קיין מסובב, און פון די אנדערע זייט פארלאנגען זיי צו פארשטיין וואס וואלט מסבב געווען ג-ט אדער עפעס ארויס פון די טבע אינגאנצן..
די זעלבע אביסל אויף די פארקערטע זייט, טעאיסטן שרייען אז 'יעדע זאך דארף א קאוז' אבער קענען נישט אנגעבן קיין סיבה צו ג-ט אליין.

און באמת איז דאס לכאו' א שטארקע אינטערנעל אינקאנסיסטענסי, דהיינו, די אטעאיסט שרייט ס"ה אז ער לייגט נישט קיין פראפזיציעס ווייטער ווי זיין שכל און עקספיריענס גייט - און דערפאר 'ווייסט ער נישט' אויב די יוניווערס האט בכלל א קאוז. משא"כ דער טעאיסט וואס וויל אוועקשטעלן מיט א זיכערקייט אז אלעס האט א קאוז קומט זיך לכאו' פעטש פארן פלוצלינג פארוואסערן די דאזיגע פראגע אנבאלאנגט ג-ט זעלבסט.

אבער עס איז דא ווי מיכאל אברהם האט זיין גאונישע תשובה, ער שטעלט אוועק אז די געדאנק אז אלעס דארף א קאוז איז מוכרח (לפי אונזער אינטואציעס און עמפירישע אבזערוואציעס) אבער צום זעלבן צייט גייט עס נאר ביז ווי ווייט די פיזישע כללים גייען, ממילא עס צו פארלאנגען פאר די יוניווערס אדער און אונזער פאל - פאר די מעשים וואס א מענטש טוט - איז זייער ראציאנאל. איינמאל אבער מ'טרעט ארויס דערפון און מ'קען אנגעבן אן אויבערנאטורליכע סיבה (וואס דעקט למעשה די ארגינעלע פראגע) קען מען רואיגערהייט זאגן אז פון דא און ווייטער קען מען שוין נישט פרעגן איבער סיבות - ווייל מיר האבן שוין נישט קיין השגות דארטן..
(אבער כמובן קומט דערמיט צו נאך אן הנחה אז אויבערנאטורליכע פענאמענא קען פיזיש משפיע זיין אויף פיזיקס, דאס איז אבער לכאו' ארויס פון די סייענטיפישע ראלם בכלל צו מסביר זיין - ווייל ביי דעפינאציע רעדט זיך עס פון 'אויבערנאטור'..)
 
לעצט רעדאגירט:
איז לויט איהם איז בחירה א נס?
און די ראי' איז ווייל מ'פילט אזוי?

1. וואס? ווען? וואו?
2. מ'קען מסביר זיין אלע רצונות דורך פשוט'ע כעמישע און ביאלאגישע געשעענישן אין מח. איז וואס טרייבט איהם צו אננעמען בחירה (ספוילער אלערט, זיין קאנפירמעשאן בייעס).


מיין עיקר קשיא וואס איך וואלט איהם געפרעגט איז ווי פאלגענד: (א משל פארשטייט זיך)

איך בין היינט ארויס פונדערהיים אין א שרעקליכע גיסטע. איך האב געזאגט מיין ווייב איך וויל מער נישט זיין מיט איר אינטער איין דאך. זי האט געזאגט אז בין אויפן קאפ געפאלן. איך האב מיר געפערלעך אויפגערעגט. איך קען נישט אויסגעבן מיין כעס אויף איר ווייל טיף אינעווייניק וויסן איך אז איך דארף נאך צוריקקומען... איך גיי אריין אין די ארבעט און איך טרעף מיין ארבעטער זיצן אין אפיס און קוקן פּארן... ער איז גראדע א גוטע ארבעטער. איך האב אסאך אינוועסטירט אין איהם, אבער איך קען מיר נישט איינהאלטן היינט. איך זאג איהם קח ולך. איך וויל דיר מער נישט זעהן פאר די אויגן.....

מיין שאלה איז: ווי לייגט הרב אברהם אריין בחירה?
די לעצטע דעסישאן איהם צו פייערן?
איינס פארדעם?
צוויי דעסישאנס פארדעם?
די מעשה וואס האט מיר געברענגט צו זיין אין א שלעכטע גוסטע?
מיין עלטערן'ס דעסישאנס מיר צו געבוירן אין א סטרעספאל צייט וואס האט גורם געווען אז איך האב אסאך ענקסייעטי, און איך רעג מיר זייער שנעל אויף?
מיין אויסוואל נישט צו גיין צום טערעפיסט לעצטענס?
און אזוי ווייטער און ווייטער...
 
איז לויט איהם איז בחירה א נס?
און די ראי' איז ווייל מ'פילט אזוי?
אויב 'אויבערנאטור' (- זאכן וואס מ'פארשטייט נישט דורך די כללי הפיזיקס) באדייט ביי דיר 'נס', דאן יא, איז בחירה א 'נס'!
אבער פארגעס נישט אז אויב אזוי איז 'קוואנטום רענדאמנעס' אויך א נס..

די ראי' פאר סיי וואס איז ווייל 'מ'פילט אזוי', דאס איז נישט אנדערש! אדרבה, זיי דו מסביר פארוואס דעם אינטואציע ווארפסטו ארויס געבויט אויף א צווייטע אינטואציע?
1. וואס? ווען? וואו?
2. מ'קען מסביר זיין אלע רצונות דורך פשוט'ע כעמישע און ביאלאגישע געשעענישן אין מח. איז וואס טרייבט איהם צו אננעמען בחירה (ספוילער אלערט, זיין קאנפירמעשאן בייעס).
1. ער דארף עס נישט מסביר זיין - מער ווי דו דארפסט מסביר זיין די כללי הפיזיקס. ער קומט נאר דעסקרייבן וואס ער פארשטייט און האלט פאר א פאקט.
2. קען זיין מ'קען מסביר זיין אלע רצונות דורך כעמישע הסברים (ספוילער: קאנשעסנעס אליין - וואס איז מוליד רצונות - קען מען דערוויל נישט..), אבער עס קען נישט מסביר זיין פארוואס מיר שפירן מיט דעם אלעם אז מיר האבן יא עדזשענסי..
מיין עיקר קשיא וואס איך וואלט איהם געפרעגט איז ווי פאלגענד: (א משל פארשטייט זיך)

איך בין היינט ארויס פונדערהיים אין א שרעקליכע גיסטע. איך האב געזאגט מיין ווייב איך וויל מער נישט זיין מיט איר אינטער איין דאך. זי האט געזאגט אז בין אויפן קאפ געפאלן. איך האב מיר געפערלעך אויפגערעגט. איך קען נישט אויסגעבן מיין כעס אויף איר ווייל טיף אינעווייניק וויסן איך אז איך דארף נאך צוריקקומען... איך גיי אריין אין די ארבעט און איך טרעף מיין ארבעטער זיצן אין אפיס און קוקן פּארן... ער איז גראדע א גוטע ארבעטער. איך האב אסאך אינוועסטירט אין איהם, אבער איך קען מיר נישט איינהאלטן היינט. איך זאג איהם קח ולך. איך וויל דיר מער נישט זעהן פאר די אויגן.....

מיין שאלה איז: ווי לייגט הרב אברהם אריין בחירה?
1. ער לייקנט נישט אז ס'איז אויך יתכן מצבים אין וואו עס הערשט טאטאלע דעטערמאניזם (אדער אפי' רענדאמנעס), ער זאגט נאר אז עס איז אויך דא א דריטע אופן. ממילא אויף ספעציפישע פעלער איז טאקע אייביג מעגליך אז דארט איז עס יא אינגאנצן דעטערמיינד.
2. בחירה קומט בעיקר אריין אין די לעצטע סעקונדע ווען דו ביסט 'מחליט' צו טון די אקציע און טאקע נאכגעבן דיינע אינסטינקטן.. @מרחשון ברענגט ארויס דעם שלב אין די ערשטע תגובה. לויט אים האסטו (אסאך מאל) די עדזשענסי צו זאגן 'ניין' צו דיינע אלע אינסטינקטן און דארט איז וואו דו ביזט בוחר!
די לעצטע דעסישאן איהם צו פייערן?
☑️
 
פארוואס איינער מיט די זעלבע מעשה אויב איז יא געווען ביים טעראפיע יענע וואך וואלט נישט געפייערט די ארבעטער?

אויך, איך ווייס נישט פון ווי דו (ער) נעמסט אז קאנשענסנעס ברענגט רצונות.
א זעברע האט אויך רצונות און מ'קען אלעס מסביר זיין אן צוקומען אז דער זעברע איז קאנשענס.
סך הכל דער מענטש איז מער קאמפליצירט און די עוורעדזש מענטש פארשטייט נישט צופיל וואס טוט זיך אפ אין די קאמפליצירטע מח זיינעם.
 
משא"כ דער טעאיסט וואס וויל אוועקשטעלן מיט א זיכערקייט אז אלעס האט א קאוז קומט זיך לכאו' פעטש פארן פלוצלינג פארוואסערן די דאזיגע פראגע אנבאלאנגט ג-ט זעלבסט.
באט איז נישט גאט ביי דעפינישאן עקזעמפט פון די פראגע?

(איך ווייס גארנישט, ביטע זיין נייס, איך האב פשוט ליב צו פארשטיין.)
 
א שמועס אין קאווע שטיבל בימות הראשונים איבער ידיעה און בחירה. בעיקר לויפט די שמועס צווישן רמב"ם, ר' חסדאי, צדקת הצדיק, און נאך אפאר ספרים.

דא זעמיר אין 2025 טענה'נדיג זיך וועגן ניורוסייענס, דעטערמעניזם, אא"וו.

אוי, די ירידת הדורות...
 
Back
Top