דער שרײבער מיט'ן פּען נאמען 'פארמעגליך' און זײן שילדערונג פון דער אהרן-ז"ל טט"ב פאליטיק

קץ דוחק

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
מאי 16, 2024
מעסעדזשעס
952
רעאקציע ראטע
2,656
פונקטן
423
איך װײס אז איך בין שפעט צו די סצענע װי מען זאגט אין ענגליש. איך װײס אז איך בין שױן פון נעקסטן דור. אין די נ' יארן בין איך נאך געװעזן אין חדר. אבער איך בין גענוג אלט געװען צו געדענקן די פאליטיק און איך האב אפי' פאר א צײט געװױנט אין װיליאמסבורג יענע יארן, טאקע אין דעם טשולענט טאפ, אזױ אז איך בין ארומגענומען געװען מיט חבירים און משפחה קרובים װעלכע האבן זיך אין דעם פאליטיק כסדר געקאכט.

אלנפאלס, האב איך לעצטנס מחליט געװען אדורכצולײענען פארמעגליך'ס װערק אין װעלכער ער האט "פאראײביגט" די היסטאריע פון די פאליטיק צװישן די צװײ ברודער, ר' אהרן און ר' זלמן לײב טײטלבױם, און זי געשילדערט מען קען זאגן, מיט א רילענטלֶעס פעדער. די בלעטער זענען װֿײַדלי עװעילעבּל אױף די אינטערנעט, דאכצעך מיר אפי' אױף הײד פארק נאך. איך מײן אז איך האב זײ געקריגן אױף קאװעשטיבל ע"ה אדער אױף סקרײַבּ אפשר. בכל אופן, איך האב זײ אָנגעהױבן לײענען.

װאס זאל איך אײך זאגן, איך האלט בערך בײ 40 פעידזשעס ארײן און איך בין אנטױשט. פארװאס?

איך האב געמײנט אז ס'רעדט זיך דא פון א געלונגענע שרײבער, עמיצער װאס קען זיך אױס גענױ װאס עס האט זיך אפגעשפיהלט אונטער פארמאכטע טירן און עמיצער װאס איז נטול מכל נגיעה. אײנער פון װעמען איך װעל קענען באקומען אַן ערגענצטע בילד פון דער מחלוקת און הערן אפי' אױב נישט בײדע זײטן פון די מטבע, כאטש א באלאנסירטע און אומעמאָציענעלע אַקאַוּנט.

אבער צו מײן ערשטױנונג רעדט מען דא קודם, פון א מענטש װאס איז בלי ספק א גרױסער עם-הארץ. אַן עם הארץ מײן איך אײנער װאס האט קײן ספר נישט אױפגעעפנט װי גרױס דער טאג איז. װי-אזױ זעה איך עס? װײל כמעט יעדן לשה"ק װארט װאס ער שרײבט איז געשריבן װי נח מיט זיבן גרײזן. אױך זײנע אױסדרוקן אין אידיש לײענט זיך עפעס װי א מלחמה איבערלעבער אױף װעמען ס'איז ניכר אז ער האט זײנע פֿאָרמעטיװ יארן פארברענגט אין א לאַגער. זײ לײענען זיך עפעס גאר מאדנע. מען זעהט אז דער מענטש, נישט נאר איז ער קײן שרײבער קײנמאל נישט געװען בעפאר נאר ער האט אידיש בוך אדער צײטונג אױך נישט געלײענט ביז דעמאלס. איך רעד שױן נישט פון ספּעלינג מיסטעיקס, גלאטע אָמישענס און גרײזן אין פּאָנקטשואײשן, קאממעס און פינטלעך: זײ זענען אָלל אָװער די שאָׂו.

איך װעל אין די קומענדיגע פאר טעג אפשר ברענגען ציטאטן און סקרין שאָטס אין װעלכע איר װעט באשײנפערליך זעהן פונװאס איך רעד. איך װעל זײנע טעותים אָנצײכענען אין רױט.

װעט איר אװדאי זאגן, נו, שױן, איז ער נישט קײן שרײבער. דאס מאכט אים אבער נאכנישט פאר א ליגנער. ס'איז קלאר אז עפעס א שפראך האט ער, מסתמא טאקע נאר אין מױל, איז אױב אזױ קען נאך אלץ זײן אז ער האט די אלע זאכן מיטגעהאלטן פון דער נאנט און היות ער האט אײנגעזאמלט, זיך אנגעהערט צו דערװיסט אזױ פיהל חומר, װי ער װיל מיר זאלן גלײבן, האט ער דערפאר אפגעמאכט צוװערן א שרײבער אױף דער עלטער, אבי אלץ צו פארצײכענען פאר פּערפעטיוּאיטי?

לײדט ער אבער פון נאך דרײ פעלערן. 1) ער שרײבט דוקא א בחורישן לשון - מײן איך, אפילו עס קען זײן אז דא, אין די צײט װען ער שרײבט עס (סוף ס' יארן), איז ער שױן דוקא יא לאמיר זאגן א אינגערמאן פון פערציג+ (ער זאגט אױף אַן ארט אז תש"מ איז ער נאך צו יונג צו געדענקען - ממילא איז ער אפשר 10 יאר אלט געװעזן דעמאלס), קומט ער אבער אין פיהלע פלעצער פאָר, מיט זײן שרײבערײ סטיל, װי א היציגע אינגערמאנטשיקל, מיט א לױזע פיסק צו פעדער. אדער אײנער װי די יארן זײנע פֿאָפּן דיך, און שפיהלן אױף, זײן מעטשוּריטי. חוץ מזה װאס געװענליך, מענטשן װאס פארשרײבן היסטאריע, ספעציעל בײ קעניגליכע הױפן אד"ג, האבן א געשולטע שפראך און זענען גאר געלערנט. נישט עפעס א װילדע בחורישע גערעדעכץ. מילא װען ער מאכט װען א פּאָדקעסט אדער שיקט ארױס װױס נאָוּטס, האלט ער זיך אין די תחום אין װעלכע'ן ער יכולט - נוצן דעם פיסק. מה לך אצל הגדה?

נאַכער, 2), האט ער נאך א גרױסע פראבלעם. ער מאכט השערות און פרעגט קשיות כדי צו פּראָװן א פױנט װאס האבן אפט נישט קײן הענט און קײן פיס און מאכן שװאך סענס. איך קען אװדאי נישט די פאליטיק, איך האב נאכנישט געהערט די אנדערע זײט און אױך האב איך נישט קײן אױסערליכע קװעלער פון װעלכע צופרעגן אױף אים, אבער אפילו מתוכו, פון אים זעלבסט אױף זיך אלײנס, קען מען טרעפן גענוג און נאך סתירות. װען איך װעל ברענגען עקזעמפּלס פון זײנע בלעטער װעל איך זײ הײַלײַטן אין טונקל-בּלױ און אפשר אױך קאמענטירן אױף זײ.

אבער אײנס װאס איך געדענק אױפ'ן מאמענט איז אין אָנפאַנג װען ער איז מסביר אז װען ר' ז"ל האט בר-מצװה געמאכט זײן זוהן ליפא אין אר"י, װען ער איז נאך געװען ירושלימער רב, און ס'האט קודם געהײסן אז דער ברך-משה װעט אהינפארן אבער ער איז למעשה נישט געפארן, האט ר' אהרן מחליט געװען אהינצופארן כדי צו מאכן פון ר' ז"ל "א סענדװיטש" װײל אז בני-ברק'ע סאטמערע חסידים װעלן אנטײל נעמען װעט ר' ז"ל װערן "צוקװעטשט". פארװאס קען נישט זײן אז ר' אהרן, מחמת ברודערשאפט, האט געטראכט פילײכט אז דער טאטע קען נישט קומען װעט זײן שײן אז כאטש איך אלס גרױסער ברודער בין דארט? דו דארפסט קודם מסביר זײן פאר א פרעמדער װי מיר פארװאס ר' זלמן ליב, טראצװאס ער איז דער געװאלדיגער נועם-המידות, האט שױן אצינד אזױ נישט געגליכן זײן ברודער אז ער האט ליבערשט ר' אהרן'ס פנים נישט געװאלט זעהן בײם בר-מצװה?

און 3), ער קען זיך נישט צוריקהאלטן פון גאר מיאוס ארײנפֿליקן און פערזענליך טשעפען ר' אהרן אױף טריט און שריט (למשל די דזשעל פאות, הױך ביז אינמיטן די שטערן און דאס לאכן כסדר װי א [שיפֿעלע] זיבעלע) , אזאך װאס א נארמאלער דזשורנאליסט, היסטריון אדער דיפלאמאט װײסט איז די אלף בית פון סטײטסמענשיפּ און רעפּאָרטאַזש. זיך האלטן קאַלט און צו די פֿאַקטן. איך װעל דיע דוגמאות הײלײטן אין געל, װען איך װעל אָנקומען צו פּאָוּסטן ציטאטן פון אים.

איז למעשה, װי-אזױ קומען זיך צוזאמען די אלע פיהר פעלערן זײנע? מײן איך, װאס איז די מסקנא װאס זײ קומען אלע זאגן? זײ קומען אָנדײטן אז דא רעדט מען פון עמיצער, א געדונגענער פּלױשער און הולך-רכיל - א קופּקע פירער, מסתמא אפילו עמיצער מיט פאמיליע-קירבהשאַפט צו די טײטלבױםס, אבער דוקא מיט א נטײה לצד ר' זלמן ליב און מיט א אינטערעסע צו פרעזערװירן דעם כבוד פון זײן פאטער דער בירך-משה אז ער האט חלילה נישט געקאָלעכט די לעצטע יארן. אײנער װאס עס באדערט אים מער די שאנדע אז די קינדער פון משפחת טײטלבױם קריגן זיך ארום און בעקיפין פארשעמען דעם טאטן, מער װי דאס אז מען מאכט פורים פון א גאנצע קהילה און אז נאר אײנצלנע מענטשן בײם שפיץ זענען מחליט צװישן זיך װער ס'גײט זײן דער נעקסטער פירער. אײנער װאס קען נישט די מלאכת הכתיבה, און האט טאקע קײנמאל א בוך נישט געלײענט, אבער װאס פארמאגט א שטארקע אינטערעסע אין די מחלוקה און נאך א שטארקערער בּײעס לצד פון ר' זלמן לײב און משה גבאי. עמיצער װאס האט קלײרלי אַן אפענע לײַן צו די שטוב מענטשן װאס האבן זיך יענע יארן געדרײט בײם ברך-משה'ן אבער פון ר' אהרן'ס חסידים האט ער אדער גארנישט קײן אינפארמאציע באקומען אדער באשטימט גארנישט פאזיטיװ צו באריכטן. אײנער װאס זוכט זיך אײנמאל פאר אלעמאל נוקם זײן אין דער צײטונג 'דער-בּלאַט', ר' אהרן'ס שופר, און טוהט דא מאכן א פארזוך (א גוטער איך מוז זאגן אין רוב פלעצער) איבערצוגעבן משה גבאי'ס װערסיע פון איװענטס פאר'ן ציבור.

און פארװאס, אױסער װעגן װאס איך האב אַקאָרשט משער געװען, ברױך מען זײן אזױ קעירפוּל בעפאר מען נעמט אָן אלעס װאס ער שרײבט הײליג? איך מײן אז די שטערקסטע ענטפער דערצו איז נאך דען אױב האט ער פאר זיך, אפילו נישט געהאט די געדולד איבערצוגײן אױף װאס ער שרײבט, כאטש אײנמאל, אלײנס צו מיט א חבר, צו זעהן אױב ער מאכט נישט קײן גרײז אין דעם לשון, פַרײז אדער אידיש אױסדרוק װאס ער נוצט, פארװאס דעמאלס זאלט איר אים גלײבן אז ער זאגט אדער פארצײלט נאָך ריכטיג, דאס װאס ער קלײמט צו האבן געהערט אדער "אײנגעזאַמלט" כלשונו, פון דעם מאן-דהו אדער יענעם?

מילא זאכן װאס מאכן פשוט סענס, איז אין די אפװעזנהײט פון אַן אנדער גירסא, האט מען נאר אים זיך צו פארלאזן אױף. אבער אױב איז עס א בנין געבױעט אױף אײנע פון זײנע פולע יסודות רעוּעים מיט װעלכע מען שטאלפערט זיך אן נאכאנאנד לײענענדיג זײנע כתבים, האַלט איך אז מען ברױך זײן פארזיכטיג זײ אפקױפן מיט א פערמעגליך לעפל זאלץ.
 
לעצט רעדאגירט:
מאכסט מיך טראכטען א זאך וואס איך האב קיינמאהל נישט געכאפט אז די פארמעגלעך ארטיקלען זענען די איינציגסטע אראפגעשיבענע מעשה פון די סאטמער פאליטיק און נאר דאס איז דא צו בלייבען פאר היסטארי ווען איינער וויל ליינען וואס איז געשעהן.

די ארונים דארפען זיך כאפן אז זיי דארפען אויך צושטעלן א מעשה אז נישט נאר פארמעגלעך זאל בלייבען אויף די צענע
 
איך ווייס נישט ווי קראנט ער איז טאקע

אבער פאר סאם ריזען איז האלב סאטמאר געגאנגען צו רז''ל

ער אליינס שרייבט אז אין תשנ''ז איז נאך בכלל נישט געווען קיין קלער פון צוויי סאטמארס, און אלע האבן פארשטאנען אז בלויז ר''א וועט איבערנעמען

דעס אז רז''ל האט געקענט באקומען האלב סאטמאר, האט ווארשיינליך א סיבה,
 
וואו קען מען עס ליינען?
 
  • לייק
רעאקציעס: Yesh
איך ווייס נישט ווי קראנט ער איז טאקע

אבער פאר סאם ריזען איז האלב סאטמאר געגאנגען צו רז''ל

ער אליינס שרייבט אז אין תשנ''ז איז נאך בכלל נישט געווען קיין קלער פון צוויי סאטמארס, און אלע האבן פארשטאנען אז בלויז ר''א וועט איבערנעמען

דעס אז רז''ל האט געקענט באקומען האלב סאטמאר, האט ווארשיינליך א סיבה,
װײל משה גבאי האט מצליח געװען דעם בירך-משה צו פארדרײען א קאפ און אפילו אין סאטמאר מאכט נאך דערװײל דער רבי אפ װער זײן ממלא מקום װעט זײן!? דאס אז בײם עולם איז נישט געװען קײן קלער איז נישט קײן ראיה אז בײ משה גבאי'ן אין קאפ האט דער געדאנק זיך נישט געבּריעט שױן פאר יארן פריער?
 
װײל משה גבאי האט מצליח געװען דעם בירך-משה צו פארדרײען א קאפ און אפילו אין סאטמאר מאכט נאך דערװײל דער רבי אפ װער זײן ממלא מקום װעט זײן!? דאס אז בײם עולם איז נישט געװען קײן קלער איז נישט קײן ראיה אז בײ משה גבאי'ן אין קאפ האט דער געדאנק זיך נישט געבּריעט שױן פאר יארן פריער?
פארוואס זאל משה נישט וועלן אז ר''א זאל זיין?

ביז תשנ''ו איז ער געווען אסאך בעסער מיט אים ווי מיט זיין ברודער רז''ל

און די ברך משה האט אפציעל בכלל נישט אוועק געשטעלט ווערן ס'זאל אים איבער נעמען
 

בייגעלייגטע פיילס

מאכסט מיך טראכטען א זאך וואס איך האב קיינמאהל נישט געכאפט אז די פארמעגלעך ארטיקלען זענען די איינציגסטע אראפגעשיבענע מעשה פון די סאטמער פאליטיק און נאר דאס איז דא צו בלייבען פאר היסטארי ווען איינער וויל ליינען וואס איז געשעהן.

די ארונים דארפען זיך כאפן אז זיי דארפען אויך צושטעלן א מעשה אז נישט נאר פארמעגלעך זאל בלייבען אויף די צענע
קען מען דען נישט לייענען די בלאט פון יענע צייטן?
 
פארוואס זאל משה נישט וועלן אז ר''א זאל זיין?

ביז תשנ''ו איז ער געווען אסאך בעסער מיט אים ווי מיט זיין ברודער רז''ל

און די ברך משה האט אפציעל בכלל נישט אוועק געשטעלט ווערן ס'זאל אים איבער נעמען
@פארמעגליך טענהט דאך אז ר' אהרן איז שוין פאר פולע יארן געווען אַן אָנסײוואָרי קאראקטער, נו האט דאך דער קלוגער משה גבאי פונלאנג געדארפט פאראויסצוזעהן אז ער איז נישט רבי מאטריאל?

די פוינט איז אז מיט דער עכטער דעת הציבור האט משה גבאי געוויסט, דארף ער זיך סייווי נישט רעכענען ווילאנג ער קען כאטש %51 איבערצייגן אז דער בירך משה איז ביים דעת און אז ער זאגט ר' זלמן ליב זאל איבערנעמען אנשטאט.
 
לעצט רעדאגירט:
איך געדענק גוט די מחלוקת אבער איך קען נישט אזוי גוט די היסטאריע פון דעם.
עס זעט מיך אויס אז רזל האט נישט געדארפט משכנע זיין גאנץ סאטמאר, נאר עטליכע צו אפשר אפילו גאר 1 מענטש (משה גבאי) און אזוי האט ער עס דערווישט.
 
איך װײס אז איך בין שפעט צו די סצענע װי מען זאגט אין ענגליש. איך װײס אז איך בין שױן פון נעקסטן דור. אין די נ' יארן בין איך נאך געװעזן אין חדר. אבער איך בין גענוג אלט געװען צו געדענקן די פאליטיק און איך האב אפי' פאר א צײט געװױנט אין װיליאמסבורג יענע יארן, טאקע אין דעם טשולענט טאפ, אזױ אז איך בין ארומגענומען געװען מיט חבירים און משפחה קרובים װעלכע האבן זיך אין דעם פאליטיק כסדר געקאכט.

אלנפאלס, האב איך לעצטנס מחליט געװען אדורכצולײענען פארמעגליך'ס װערק אין װעלכער ער האט "פאראײביגט" די היסטאריע פון די פאליטיק צװישן די צװײ ברודער, ר' אהרן און ר' זלמן לײב טײטלבױם, און זי געשילדערט מען קען זאגן, מיט א רילענטלֶעס פעדער. די בלעטער זענען װֿײַדלי עװעילעבּל אױף די אינטערנעט, דאכצעך מיר אפי' אױף הײד פארק נאך. איך מײן אז איך האב זײ געקריגן אױף קאװעשטיבל ע"ה אדער אױף סקרײַבּ אפשר. בכל אופן, איך האב זײ אָנגעהױבן לײענען.

װאס זאל איך אײך זאגן, איך האלט בערך בײ 40 פעידזשעס ארײן און איך בין אנטױשט. פארװאס?

איך האב געמײנט אז ס'רעדט זיך דא פון א געלונגענע שרײבער, עמיצער װאס קען זיך אױס גענױ װאס עס האט זיך אפגעשפיהלט אונטער פארמאכטע טירן און עמיצער װאס איז נטול מכל נגיעה. אײנער פון װעמען איך װעל קענען באקומען אַן ערגענצטע בילד פון דער מחלוקת און הערן אפי' אױב נישט בײדע זײטן פון די מטבע, כאטש א באלאנסירטע און אומעמאָציענעלע אַקאַוּנט.

אבער צו מײן ערשטױנונג רעדט מען דא קודם, פון א מענטש װאס איז בלי ספק א גרױסער עם-הארץ. אַן עם הארץ מײן איך אײנער װאס האט קײן ספר נישט אױפגעעפנט װי גרױס דער טאג איז. װי-אזױ זעה איך עס? װײל כמעט יעדן לשה"ק װארט װאס ער שרײבט איז געשריבן װי נח מיט זיבן גרײזן. אױך זײנע אױסדרוקן אין אידיש לײענט זיך עפעס װי א מלחמה איבערלעבער אױף װעמען ס'איז ניכר אז ער האט זײנע פֿאָרמעטיװ יארן פארברענגט אין א לאַגער. זײ לײענען זיך עפעס גאר מאדנע. מען זעהט אז דער מענטש, נישט נאר איז ער קײן שרײבער קײנמאל נישט געװען בעפאר נאר ער האט אידיש בוך אדער צײטונג אױך נישט געלײענט ביז דעמאלס. איך רעד שױן נישט פון ספּעלינג מיסטעיקס, גלאטע אָמישענס און גרײזן אין פּאָנקטשואײשן, קאממעס און פינטלעך: זײ זענען אָלל אָװער די שאָׂו.

איך װעל אין די קומענדיגע פאר טעג אפשר ברענגען ציטאטן און סקרין שאָטס אין װעלכע איר װעט באשײנפערליך זעהן פונװאס איך רעד. איך װעל זײנע טעותים אָנצײכענען אין רױט.

װעט איר אװדאי זאגן, נו, שױן, איז ער נישט קײן שרײבער. דאס מאכט אים אבער נאכנישט פאר א ליגנער. ס'איז קלאר אז עפעס א שפראך האט ער, מסתמא טאקע נאר אין מױל, איז אױב אזױ קען נאך אלץ זײן אז ער האט די אלע זאכן מיטגעהאלטן פון דער נאנט און היות ער האט אײנגעזאמלט, זיך אנגעהערט צו דערװיסט אזױ פיהל חומר, װי ער װיל מיר זאלן גלײבן, האט ער דערפאר אפגעמאכט צוװערן א שרײבער אױף דער עלטער, אבי אלץ צו פארצײכענען פאר פּערפעטיוּאיטי?

לײדט ער אבער פון נאך דרײ פעלערן. 1) ער שרײבט דוקא א בחורישן לשון - מײן איך, אפילו עס קען זײן אז דא, אין די צײט װען ער שרײבט עס (סוף ס' יארן), איז ער שױן דוקא יא לאמיר זאגן א אינגערמאן פון פערציג+ (ער זאגט אױף אַן ארט אז תש"מ איז ער נאך צו יונג צו געדענקען - ממילא איז ער אפשר 10 יאר אלט געװעזן דעמאלס), קומט ער אבער אין פיהלע פלעצער פאָר, מיט זײן שרײבערײ סטיל, װי א היציגע אינגערמאנטשיקל, מיט א לױזע פיסק צו פעדער. אדער אײנער װי די יארן זײנע פֿאָפּן דיך, און שפיהלן אױף, זײן מעטשוּריטי. חוץ מזה װאס געװענליך, מענטשן װאס פארשרײבן היסטאריע, ספעציעל בײ קעניגליכע הױפן אד"ג, האבן א געשולטע שפראך און זענען גאר געלערנט. נישט עפעס א װילדע בחורישע גערעדעכץ. מילא װען ער מאכט װען א פּאָדקעסט אדער שיקט ארױס װױס נאָוּטס, האלט ער זיך אין די תחום אין װעלכע'ן ער יכולט - נוצן דעם פיסק. מה לך אצל הגדה?

נאַכער, 2), האט ער נאך א גרױסע פראבלעם. ער מאכט השערות און פרעגט קשיות כדי צו פּראָװן א פױנט װאס האבן אפט נישט קײן הענט און קײן פיס און מאכן שװאך סענס. איך קען אװדאי נישט די פאליטיק, איך האב נאכנישט געהערט די אנדערע זײט און אױך האב איך נישט קײן אױסערליכע קװעלער פון װעלכע צופרעגן אױף אים, אבער אפילו מתוכו, פון אים זעלבסט אױף זיך אלײנס, קען מען טרעפן גענוג און נאך סתירות. װען איך װעל ברענגען עקזעמפּלס פון זײנע בלעטער װעל איך זײ הײַלײַטן אין טונקל-בּלױ און אפשר אױך קאמענטירן אױף זײ.

אבער אײנס װאס איך געדענק אױפ'ן מאמענט איז אין אָנפאַנג װען ער איז מסביר אז װען ר' ז"ל האט בר-מצװה געמאכט זײן זוהן ליפא אין אר"י, װען ער איז נאך געװען ירושלימער רב, און ס'האט קודם געהײסן אז דער ברך-משה װעט אהינפארן אבער ער איז למעשה נישט געפארן, האט ר' אהרן מחליט געװען אהינצופארן כדי צו מאכן פון ר' ז"ל "א סענדװיטש" װײל אז בני-ברק'ע סאטמערע חסידים װעלן אנטײל נעמען װעט ר' ז"ל װערן "צוקװעטשט". פארװאס קען נישט זײן אז ר' אהרן, מחמת ברודערשאפט, האט געטראכט פילײכט אז דער טאטע קען נישט קומען װעט זײן שײן אז כאטש איך אלס גרױסער ברודער בין דארט? דו דארפסט קודם מסביר זײן פאר א פרעמדער װי מיר פארװאס ר' זלמן ליב, טראצװאס ער איז דער געװאלדיגער נועם-המידות, האט שױן אצינד אזױ נישט געגליכן זײן ברודער אז ער האט ליבערשט ר' אהרן'ס פנים נישט געװאלט זעהן בײם בר-מצװה?

און 3), ער קען זיך נישט צוריקהאלטן פון גאר מיאוס ארײנפֿליקן און פערזענליך טשעפען ר' אהרן אױף טריט און שריט (למשל די דזשעל פאות, הױך ביז אינמיטן די שטערן און דאס לאכן כסדר װי א [שיפֿעלע] זיבעלע) , אזאך װאס א נארמאלער דזשורנאליסט, היסטריון אדער דיפלאמאט װײסט איז די אלף בית פון סטײטסמענשיפּ און רעפּאָרטאַזש. זיך האלטן קאַלט און צו די פֿאַקטן. איך װעל דיע דוגמאות הײלײטן אין געל, װען איך װעל אָנקומען צו פּאָוּסטן ציטאטן פון אים.

איז למעשה, װי-אזױ קומען זיך צוזאמען די אלע פיהר פעלערן זײנע? מײן איך, װאס איז די מסקנא װאס זײ קומען אלע זאגן? זײ קומען אָנדײטן אז דא רעדט מען פון עמיצער, א געדונגענער פּלױשער און הולך-רכיל - א קופּקע פירער, מסתמא אפילו עמיצער מיט פאמיליע-קירבהשאַפט צו די טײטלבױםס, אבער דוקא מיט א נטײה לצד ר' זלמן ליב און מיט א אינטערעסע צו פרעזערװירן דעם כבוד פון זײן פאטער דער בירך-משה אז ער האט חלילה נישט געקאָלעכט די לעצטע יארן. אײנער װאס עס באדערט אים מער די שאנדע אז די קינדער פון משפחת טײטלבױם קריגן זיך ארום און בעקיפין פארשעמען דעם טאטן, מער װי דאס אז מען מאכט פורים פון א גאנצע קהילה און אז נאר אײנצלנע מענטשן בײם שפיץ זענען מחליט צװישן זיך װער ס'גײט זײן דער נעקסטער פירער. אײנער װאס קען נישט די מלאכת הכתיבה, און האט טאקע קײנמאל א בוך נישט געלײענט, אבער װאס פארמאגט א שטארקע אינטערעסע אין די מחלוקה און נאך א שטארקערער בּײעס לצד פון ר' זלמן לײב און משה גבאי. עמיצער װאס האט קלײרלי אַן אפענע לײַן צו די שטוב מענטשן װאס האבן זיך יענע יארן געדרײט בײם ברך-משה'ן אבער פון ר' אהרן'ס חסידים האט ער אדער גארנישט קײן אינפארמאציע באקומען אדער באשטימט גארנישט פאזיטיװ צו באריכטן. אײנער װאס זוכט זיך אײנמאל פאר אלעמאל נוקם זײן אין דער צײטונג 'דער-בּלאַט', ר' אהרן'ס שופר, און טוהט דא מאכן א פארזוך (א גוטער איך מוז זאגן אין רוב פלעצער) איבערצוגעבן משה גבאי'ס װערסיע פון איװענטס פאר'ן ציבור.

און פארװאס, אױסער װעגן װאס איך האב אַקאָרשט משער געװען, ברױך מען זײן אזױ קעירפוּל בעפאר מען נעמט אָן אלעס װאס ער שרײבט הײליג? איך מײן אז די שטערקסטע ענטפער דערצו איז נאך דען אױב האט ער פאר זיך, אפילו נישט געהאט די געדולד איבערצוגײן אױף װאס ער שרײבט, כאטש אײנמאל, אלײנס צו מיט א חבר, צו זעהן אױב ער מאכט נישט קײן גרײז אין דעם לשון, פַרײז אדער אידיש אױסדרוק װאס ער נוצט, פארװאס דעמאלס זאלט איר אים גלײבן אז ער זאגט אדער פארצײלט נאָך ריכטיג, דאס װאס ער קלײמט צו האבן געהערט אדער "אײנגעזאַמלט" כלשונו, פון דעם מאן-דהו אדער יענעם?

מילא זאכן װאס מאכן פשוט סענס, איז אין די אפװעזנהײט פון אַן אנדער גירסא, האט מען נאר אים זיך צו פארלאזן אױף. אבער אױב איז עס א בנין געבױעט אױף אײנע פון זײנע פולע יסודות רעוּעים מיט װעלכע מען שטאלפערט זיך אן נאכאנאנד לײענענדיג זײנע כתבים, האַלט איך אז מען ברױך זײן פארזיכטיג זײ אפקױפן מיט א פערמעגליך לעפל זאלץ.
זייער שיין אראפגעשריבן אבער לאמיר דאס אביסל צולייגן לשבחו ולגנותו, כדי צו פארשטיין וואס די ארטיקלען זענען און ווען און פארוואס זיי זענען געשריבן געווארן פאדערט א שטיקל הקדמה:

ווי יעדער ווייסט האט זיך די סאטמארע מחלוקת געצויגן פון תשנ"ט (1999)ביז בערך תשע"ה (2015), פון דאן אין ווייטער האבן ביידע קהילות מער ווייניגער באשלאסן אז עס איז צייט אראפצולייגן דאס געווער און אנהויבן פאקוסירן אויף די אייגענע קהילות.

אין די ערשטע יארן פון די מחלוקת האט זיך עס מער ווייניגער געפירט אין שול און אין די צייטונגען, בערך 2004 האט דער סאטמארער עולם אויסגעטראפן דעם אינטערנעט, מען האט געטראפן אן איזראעלישער פלאטפארמע וואס הייסט "היידפארק" וואס האט געהאט דאס מעגליכקייט גרינג צו עפענען אייגענע פארומס און שנירלעך (פון דארט קומט די נעמען "תגובה", "אשכול" וכו'), היידפארק בעצם איז געווען א סעקולערער פלאטפארמע וואו מען האט געקענט *אלעס* ליינען און וואטשן אבער דערין (שפעטער מיט אן עקסטערן וועב אדרעסס) איז געווען א סוב פלאטפארמע וואס האט געהייסן "בחדרי חרדים" וואס איז געווען א ריינע פלאטפארמע פאר פרומע יודן וואס ווילן זיך דרייען אויפן געוועב.

איינמאל די סאטמארע יונגעלייט האבן זיך באקענט דערמיט האבן אנגעהויבן שפראצן פורמס ווי שוועמל נאכן רעגן, די היינטיגע הייליגע אייוועלט האט זיך געגרינדעט אויף היידפארק מיטן נאמען "היימישע קרעטשמע".

על כל פנים, זענען געגאנגען געוויסע ארונישע יונגעלייט און געגרינדעט (אדער איבערגענומען, איך געדענק נישט פונקטליך) א פארום מיטן נאמען "כל העולם כולו" ווי מען האט זיך אויסגעגעבן אויף און געטענהט מיט די זאליס (עס זענען געווען זאלי שרייבער אויך דארט), פארשטייט זיך אז די ארונישע מנהלים האבן זיך אידזיעקעוועט אויף די זאלוינישע שרייבער ווען עס האט זיי געשמעקט, נאך א שטיק צייט זענען די זאליס געגאנגען און געעפנט זייער אייגענע פארום מיטן נאמען "אחים אנחנו", עס זענען געווען שרייבער פון ביידע זייטן אויף ביידע פארומס אבער עס איז מער ווייניגער געווען פארטייאיש געשטימט.

בעפאר איך גיי ווייטער וויל איך צולייגן אז ביי הונדערטער עלטערע סאטמארע יודן איז יעדעס געשריבן ווארט אויף די פארומס געווען קודש קדשים (נישט פארגעסן אז עס איז נאך געווען א צייט ווען סיי וואס געשריבן אויפן פאפיר איז געווען חשוב), די "פארגעשריטענע" יונגעלייט פלעגן ארויספרינטן די טענהרייען פון היידפארק און דער עלטערער דור האט דאס געשלינגען מיט דארשט/אנגסט (ווענדט זיך וועלכע זייט מען איז געווען).

ערגעץ אין די חדשים בעפאר פארמעגליך האט געשריבן זיינע ארטיקלען/היט דזשאבס (ווענדט זיך וועמען דו פרעגסט) האט א באקאנטער שרייבער (שפעטער פון די הויפט שרייבער אויף אייוועלט) געשריבן א סעריע לענגערע ארטיקלען מיטן נאמען "די אמונה טפילה און ע"ז שקר מיטן נאמען רבי ז"ל" וואו ער רייסט אראפ די אלע וואס זענען מסלף די הנהגות און שיטות פון סאטמארער רבי ז"ל און נוצן אים אלס שטעקן צו פייניגן יעדן וואס האלט אנדערש ווי זיי, א גרויס חלק פון די ארטיקלען האבן דורכגעטון די בני יואל פרשה און זייערע העצערייען קעגן דעם ברך משה און ר' אהרן און צום סוף איבער די (ארונישע ווערסיע פון די) חלוקה אין סאטמאר.

דאס האט זייער אויפגעקאכט אסאך זאליס (געדענק, וואס עס איז געשטאנען אויפן געוועב איז געווען קודש קדשים...) און די פארמעגליך ארטיקלען זענען געווען דער ענטפער דערפאר.

עס האט קיינמאל נישט געברויכט זיין קיין היסטארישע באשרייבונג, עס האט קיינמאל געדארפט זיין קיין שרייבערישע מייסטערווערק, עס איז פשוט געווען נאך א טאאל אינעם דעמאלטיגן מלחמה קעגן ר' אהרן און א פראסק אויף צוריק אויף די ארונים.

מעמאריס...
 
אגב, מען האט דעמאלטס געוואוסט קלאר (אדער יא אדער ניין...) ווער ביידע שרייבער זענען, ביידע זענען וועטעראן שרייבער וואס פלעגן שרייבן אין די צייטונגען, אויב זענען פארמעגליך'ס ארטיקלען נישט גוט געשריבן איז עס נאר ווייל עס איז געשריבן אלס ענטפער ווי אויבנדערמאנט
 
אגב, מען האט דעמאלטס געוואוסט קלאר (אדער יא אדער ניין...) ווער ביידע שרייבער זענען, ביידע זענען וועטעראן שרייבער וואס פלעגן שרייבן אין די צייטונגען, אויב זענען פארמעגליך'ס ארטיקלען נישט גוט געשריבן איז עס נאר ווייל עס איז געשריבן אלס ענטפער ווי אויבנדערמאנט
ווער?
 
@קץ דחוק, דו געבסט מיר די געפיל פון די גר וואס איז געקומען צו הילל זאגן רבי למדנו כל התורה כולה על רגל אחת...

ס'גייט נישט אזוי, די זאכן דארף מען סטאדיען געהעריג, נישט קומען און פרעגן א גאנצע ליסטע מיט פראגעס פארן קענען די גאנצע ארום
 
זייער שיין אראפגעשריבן אבער לאמיר דאס אביסל צולייגן לשבחו ולגנותו, כדי צו פארשטיין וואס די ארטיקלען זענען און ווען און פארוואס זיי זענען געשריבן געווארן פאדערט א שטיקל הקדמה:
למעשה איז דאך מעז יצא מתוק, די רעזולטאטן פון די מחלוקה, זאגט מען, אז די רוב פון די שונאים פון ברך משה, וואס האבן זיך אפגעלאזט פון די סאטמאר חסידות -וואטעווער איט מיענס- זענען צוריקגעקומען חוסה צו זיין אונטער די כנפיו פון רבי זלמן לייב, און דער נאמען סאטמאר איז געבליבן א פאקטאר אין די יידישע וועלט.
עס קען זיין אז דער חכם משה גבאי האט געהאט אן אנדער כוונה, איז ער דומה למי שאכל חזיר ועלה בידו בשר שור. וה' הטוב יכפר.
 
וויט אלל דיו ריספעקט צום פוה"א איז דאס א גאר נערישע תגובה

פארמעגליך איז נישט די אפיציעלע מראה מקום פאר היסטארישע פאקטן איבער די ריס אין סאטמאר.

עס איז אבער בשעתו געוועהן א גאר גוטע פאשקעוויל וואס א עפענטליכער זאלי האט ארויסגעגעבן. ער האט גאר גוט אראפגעלייגט ר אהרן און זיינע ארומיגע און אסאך ביהיינד די סיענס אינפורמציע וואס איז געוועהן אומבאקאנט. א גרויסע רוב פון די פאקטן וואס ער ברענגט זענען אוטענטיש.

האסטעך אפגעשטעלט ביי פראבלעמאטישע ספעלינג מיסטעיקס.. קאממאן
 
לויט ווי מיין זכרון דינט מיך זענען אייביג געווען מענטשן וועלכע האבן נישט געקענט סובל זיין ר' אהרנ'ען טאקע צוליב זיין סעוועיר לעק אוו סאשעל סקיללס. איך וויל נישט פארדרייען, אבער איך מיין אז ווען איך וועל עפענען א שנירל איבער געלונגענע מענטשן מיט ASD וועט ער זיין דער ערשטער.
פארמעגליך איז טאקע מאריך אבער ער רופט דאס עספערעדזשערס....

לעצם הענין אבער איז ער כשר גערעכט.

ער האט א סעוועיר לעק אוו סאשעל סקיללס.. די זאלונים זענען געווען מענטשן וועלכע ער האט פארלוירן צוליב זיינע מדות. זיי האבן נישט געגעבן קיין דעקל ווער דער ריפלעיסמענט איז, ווילאנג ס'נישט ער.


איך האב אמאל געפרעגט איינער פון ר' אהרן'ס שטוב מענטשן מיט וועם איך בין היימיש פארוואס ער האט זיך גע'טענה'ט מיט טולי גראס, '' האק אראפ דער טעלעפאן!'' דער האט מיך געזאגט אז ר' אהרן האט אים עכט געוואלט מסביר זיין, ער'ט באמת נישט געכאפט...

דאס זעלבע ווען ר' אהרן האט מיך אמאל באגעגענט אין סאטמאר 53 אין מקוה נאך אלס גאב''ד קר''י און געבעטן שאמפו...און עס איז נישט געווען שטילערהייט... אלע ארומיגע האבן דאס געהערט...

אדער זיינע קראנקע דרשות אין ישיבה מיטן הסבר אז אין מיין ישיבה מעג איך רעדן צו מיינע בחורים וואס איך וויל. זיין דרשה קעגן קאשויער רב האט ער געהאלטן אין ישיבה..ער'ט באמת געמיינט אז עס איז או קעי
איך בין געווען ביי אים אפאר יאר צוריק צוליב א קעיס, איך בין געווען סורפרייזד אז ווען מען דיסקאונט זיין טעיסטלעסס דזשאוקס און זיינע נישט-אין-פלאץ קאמענטארן וועגן מיין באבע און אז מיין זיידע וואלט מיך זיכער נישט געלאזט שטודירן וכו' איז ער גאנץ קלוג און קאררענט.
 
פאר די יונגע דור ארונים'זאליס זענען בכלל נישט געבוירן תשנט ס'איז געבוירן תשלט אדער נאך פריער מער ווייניגער די פרא ברך משה זענען געגאנגען צו ר' אהרן און די אנטי ברך משה זענען געגאנגען צו ר' זלמן

אבער פרא ברך משה און אנטי ברך משה איז שוין אויך די צווייטע דור פון די רעבעצענס/שטוב מענטשן פון דברי יואל און די אנטי רעבעצענס/שטוב מענטשען
בעצם איז דאס געווען שוין אינדערהיים צווישן חצרות סיגוט / עצי חיים און חצרות סאטמאר / דברי יואל
 
@קץ דוחק נאכן ליינען דיינע אבזארוואציעס איז מיר ארויף געקומען די אפשר פארקערט
אפאר געדאנקן צו פארענטפערן דעם פארמעגליך (איך געדענק נישט יענע צייטן)
איינס זאגסטו אז די ספעלינג איז נישט גוט עס קען זיין אז היות ער האט דאס געשריבן בתור אפענטפער צו די אמונה טפילה באשרייבונג און ווי פארשטענדליך איז עס געווען אין קריגס צייטן און ער האט געטייפט זייער שנעל אויפן קאמפיאטער און געוואלט ווי פריער פארטיגן זיין באשרייבונג און נישט געלייגט א גרויס דגוש אויף די ספעלינג און די זעלבע וועגן די לשונות ער האט זיך נישט געזצט מגיה זיין אדער איבער קוקן און איבער טראכטן נאר ווי פריער געוואלט דריקן דעם שיק קנעפל
 
Back
Top