מיכאל אברהם: יעדע סארט תפילה איז אסור

מרחשון

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
סעפ. 12, 2024
מעסעדזשעס
563
רעאקציע ראטע
2,783
פונקטן
423
איבער געטייטשט פון זיין מאמר: סיבתיות ד. תפילה על נס (טור 463)




אריינפיר:

די משנה אין ברכות (נ"ד.) שרייבט ווי פאלגנד:

וְהַצּוֹעֵק לְשֶׁעָבַר הֲרֵי זוֹ תְּפִלַּת שָׁוְא, הָיְתָה אִשְׁתּוֹ מְעוּבֶּרֶת וְאוֹמֵר יְהִי רָצוֹן שֶׁתֵּלֵד אִשְׁתִּי זָכָר הֲרֵי זוֹ תְּפִלַּת שָׁוְא, הָיָה בָּא בַּדֶּרֶךְ וְשָׁמַע קוֹל צְוָחָה בָּעִיר וְאוֹמֵר יְהִי רָצוֹן שֶׁלֹּא תְּהֵא בְּתוֹךְ בֵּיתִי הֲרֵי זוֹ תְּפִלַּת שָׁוְא.

אויב מען וואלט געטייטשט 'שוא' אזויווי מען טייטשט עס איבעראל, אומזיסט, וואלט דאס באדייט אז דער אויבערשטער מאכט קיינמאל נישט קיין ניסים, און ער מישט זיך קיינמאל נישט אריין אין די טבע, ווייל ווען יא וואלט דאך דער תפילה נישט געווען אומזיסט.

דעריבער איז נישט קיין וואונדער אז רוב מפרשים לערנען פשט אז תפילת שוא באדייט אז עס איז אסור, נישט אז עס העלפט נישט.

און הגם די גמרא איז יא מפרש די משנה מיט די ווערטער "ולא מהני רחמי", וואס באדייט יא אז עס העלפט פשוט נישט, קען מען לערנען אז זיי זענען תלוי איינס אין צווייטן. עס איז פארבאטן וויבאלד עס העלפט נישט.

דער טעם פונעם איסור איז נישט אזוי מבואר. טייל ווילן זאגן אז דאס איז כדי מענטשן זאלן נישט ווערן אנטוישט ווען זייער תפילה ווערט נישט געענטפערט, און אנדערע געבן אנדערע טעמים. אבער פאר יעצט איז גענוג צו וויסן אז אזא איסור עקזיסטירט.

דערויף פרעגט די גמרא:

מתיב רב יוסף (בראשית ל, כא) ואחר ילדה בת ותקרא את שמה דינה, מאי ואחר? אמר רב, לאחר שדנה לאה דין בעצמה ואמרה, י"ב שבטים עתידין לצאת מיעקב, ששה יצאו ממני וארבעה מן השפחות, הרי עשרה. אם זה זכר לא תהא אחותי רחל כאחת השפחות, מיד נהפכה לבת שנא' ותקרא את שמה דינה.

די גמרא פארשטייט אויבנאויף אז דער תפילה האט געהאלפן למפרע, און דעריבער איז דאס א ראי' אז א תפילה לשעבר איז בכלל נישט קיין תפילת שוא.

ענטפערט די גמרא צוויי תירוצים:

"אין מזכירין מעשה נסים." וואס דאס באדייט אז די תפילה האט טאקע נישט געהאלפן למפרע, נאר עס איז געשען א נס און דאס קינד איז געטוישט געווארן מכאן ולהבא. דאס באדייט נישט אז מען מעג מתפלל זיין אויף א נס, נאר אז אין אזא פאל, אנדערש ווי א תפילה לשעבר, העלפט די תפילה.

טייל מפרשים ווילן יא ארויסלערנען דערפון אז צדיקים ווי לאה מעגן יא מתפלל זיין פאר א נס, אבער די פוסקים נעמען למעשה נישט אן אזוי.

די צווייטע תירוץ פון די גמרא: "ואיבעית אימא, מעשה דלאה בתוך ארבעים יום הוה כדתניא שלשה ימים הראשונים יבקש אדם רחמים שלא יסריח משלשה ועד ארבעים יבקש רחמים שיהא זכר מארבעים יום ועד שלשה חדשים יבקש רחמים שלא יהא סנדל משלשה חדשים ועד ששה יבקש רחמים שלא יהא נפל מששה ועד תשעה יבקש רחמים שיצא בשלום."

דער צווייטער תירוץ נעמט אן אז עס איז גארנישט געווען ספעציעל מיט די מעשה פון לאה, זינט מען האט נאך דאן געהאלטן איידער די פאזע ווען דער מין פונעם קינד ווערט נקבע.

למעשה נעמען די פוסקים טאקע אן, אז א תפילה אויף א נס, חוץ וואס עס איז א תפילת שוא, ליגט אויך אן איסור דערין. ווי אין שו"ע (או"ח סי' רל ס"א):
המתפלל על מה שעבר, כגון שנכנס לעיר ושמע קול צוחה בעיר, ואמר: יה"ר שלא יהא קול זה בתוך ביתי; או שהיתה אשתו מעוברת אחר מ' יום לעיבורה, ואמר: יה"ר שתלד אשתי זכר, ה"ז תפלת שוא, אלא יתפלל אדם על העתיד לבא, ויתן הודאה על שעבר…

איידער מען גייט ווייטער, איז וויכטיג אראפצונעמען פון טיש צוויי גרויסע טעותים וואס מענטשן קענען מאכן ביים אפלערנען די סוגיא.

קודם כל ווילן מענטשן מחלק זיין צווישן א נס גלוי און א באהאלטענע נס, טענה'נדיג אז דער איסור איז בלויז חל אויף אן אפענע נס.

אבער פון ביידע משלים וואס די משנה ברענגט איז קלאר משמע נישט אזוי. בפרט ביי דער משל פונעם עובר, וועט דאך קיינער נישט וויסן צי אזא נס איז בכלל געשען, זינט מען קען נישט וויסן דער מין פונעם עובר ביז עס ווערט געבוירן.

אנדערע ווילן מחלק זיין צווישן א נס וואס אפעקטירט דעם פארגאנגענהייט און א נס וואס אפעקטירט בלויז דעם הווה און עתיד. אבער דאס איז אויך נישט ריכטיג, ווייל מען איז דאך נישט מתפלל אז דאס קינד זאל געטוישט ווערן למפרע, בלויז פון יעצט אויף ווייטער. און עם כל זה, איז דאס אסור.

***​

ווען ווערט דער מין פון אן עובר באמת באשטימט?


היינט ווייסט מען שוין אז דער מין פונעם עובר ווערט באשטימט אין די ערשטע רגע פון ווען די אייעלעך ווערן פארמירט, און עס ווענדט זיך בלויז אין וועלכע פון די צוויי סארטן Chromosomes פארעמען דאס קינד, X אדער Y. און דאס געשעט נאך אסאך בעפאר די פערציג טעג וואס מען האט אמאל געהאלטן.

אלזא, שטעלט זיך די ערשטע פראגע, וועט דאס טוישן די הלכה? וועט דאס מאכן אז מען וועט נישט טארן דאווענען אז דאס קינד זאל זיין א זכר, אפילו בעפאר פערציג טעג, זינט עס איז שוין באשטימט?

עס איז זייער מסתבר אז יא, וויבאלד די אויטאריטעט פון חז"ל ליגט נישט אין זייער סייענטיפישע יכולת, נאר זיי זענען דא אונז צו לערנען וויאזוי זיך צו פירן למעשה אין ליכט פון וויאזוי מען פארשטייט די וועלט.

דער באפעל פון חז"ל איז נישט געווען אז "נאך פערציג טעג טאר מען נישט מתפלל זיין", נאר אז "מען טאר נישט מתפלל זיין איינמאל דער מין איז באשטימט". און ווען די ידיעות ארום דעם טוישן זיך, וועט זיך דער למעשה'דיגע הלכה אויך טוישן.

אבער אויב מיר גייען ווייטער לויט די לאגיק, וועט זיך ארויסשטעלן א ראדיקאלע מסקנא.

אלס א קורצע הקדמה, לאמיר פרעגן א פשוט'ע שאלה:

מעג מען מתפלל זיין אז א דריידל זאל פאלן אויף ג', איינמאל עס האלט שוין אינמיטן זיך דרייען?

אמאל פלעגט מען האלטן אז דאס דריידל קען פאטענציאל פאלן אויף אלע פיר זייטן, אלזא פארוואס זאל מען נישט מעגן מתפלל זיין דערויף?

אבער מיט עטליכע הונדערט יאר צוריק, בפרט מיט דער סייענטיפישער רעוואלוציע, איז אנטפלעקט געווארן אז באמת זענען נישט פארהאן קיין שום אפענע פראגעס אין נאטור, און אלעס איז גענוי פארגעשריבן וויאזוי עס וועט פאסירן, הגם טעכניש איז זייער שווער דאס פאראויסצוזאגן.

צום דריידל, איז היינט קלאר אז אויב מען וואלט געהאט די גענויע נומערן פון דער לופט דרוק אין צימער, די גענויע קראפט און דירעקציע אין וועלכע עס איז געדרייט געווארן, די גראוויטעט שטאפל, פריקציע און אלע ארומיגע פאקטארן, וואלט מען געקענט פאראויסזאגן מיט א הונדערט פראצענטיגע אקוראטקייט אויף וועלכע זייט עס וועט פאלן, אזוי אז אויב זאל מען מתפלל זיין אז עס זאל פאלן אויף א געוויסע זייט, און דער אויבערשטער וועט צוהערן דעם תפילה, וועט ער מוזן דערפאר בייגן איינס פון די געזעצן פון נאטור.

אין אנדערע ווערטער - א נס.

קען זיין א באהאלטענע, אבער פארט א נס.

פארשטייט זיך אז דער אויבערשטער, וואס איז דער אייגנטליכער מחוקק פון די אלע געזעצן פון נאטור, איז בכוח זיי צו פארדרייען צו יעדע צייט, אבער פארט, יעדע מאל וואס דאס פאסירט, איז עס אן אפנויג פון די חוקי הטבע, און ממילא א נס.

און דאס איז נישט בלויז מיט די געזעצן פון פיזיקס, נאר אויך פון כעמיסטריע און ביאלאגיע.

מתפלל זיין אז א חולה - וואס וואלט אנדערש געבליבן קראנק - זאל ווערן געזונט, באדייט צו טוישן איינס פון די געזעצן פון נאטור.

מתפלל זיין אז עס זאל רעגענען - אויב אנדערש וואלט געווען טרוקן - באדייט צו טוישן איינס פון די געזעצן פון נאטור.

דאס אז מיר קענען פראקטיש נישט פאראויסזאגן קיין איינס פון די זאכן אויף הונדערט פראצענט, איז נישט וויבאלד עס קען באמת גיין צוויי וועגן, נאר דאס איז פשוט וויבאלד די אלע פראצעסן זענען אבנארמאל קאמפליצירט, און נעמען אריין ביליאנען דעטאלן. אבער אונזערע טעכנישע באגרעניצונגען זענען נישט קיין סיבה אויף צו זאגן אז עס איז בעצם נישט פארגעשריבן לויט די נאטורליכע געזעצן.

לויט דעם וועט אויסקומען אז יעדע איינציגע תפילה, איז בעצם א תפילה אויף א נס, וואס איז אסור.

און ווייטער, דאס אז חז"ל האבן מתיר געווען צו דאווענען פאר א חולה, אדער אויף רעגן, איז בלויז געווען וויבאלד זיי האבן געהאלטן אז די חוקי הטבע זענען נישט קיין פולקאמע ערקלערונג, און אפילו אינערהאלב טבע קענען זאכן נאך אלס גיין צוויי וועגן, אבער היינט ווייסט מען קלאר אז דאס איז נישט אזוי, און דעריבער, ווען מיר וועלן נוצן די לאגיק פון חז"ל אויף די היינטיגע וויסנשאפט, וועט אויסקומען אז מען טאר אויף גארנישט מתפלל זיין.

אסאך מענטשן רעאגירן גלייך צו אזא סברה מיט דער טענה אז "ווען חז"ל וואלטן דאס געוואוסט, וואלטן זיי זיכער נישט גע'אסר'ט אלע תפילות, נאר זיי וואלטן מתיר געווען צו דאווענען פאר א נס."

איז ערשטנס, קענען מיר נישט זיין זיכער וואס חז"ל וואלטן געזאגט אין אזא פאל. עס קען יא זיין אז זיי וואלטן פארבאטן אלע תפילות און בלויז ערלויבט שירות ותשבחות, אבער אפילו ווען יא, פארמאגן מיר נישט דאס רעכט צו מאכן אזעלכע חשבונות, און מיר קענען בלויז האלטן דאס וואס חז"ל האבן פאקטיש געזאגט. נישט וואס זיי וואלטן אפשר - אדער אפילו זיכער - געזאגט.

אנדערע ווילן ברענגען א ראי' פון קוואנטום פיזיקס - וואו פארטיקלס קענען זיך געפינען אויף אומפאראויסגעזעענע ערטער לויט א צאל פראבעביליטיס - אז נאטור איז נישט פאראויסגעשריבן און עס קען יא גיין מער ווי איין וועג.

אבער דאס איז ווייטער נישט אמת, ערשטנס ווייל דאס איז בלויז אויף א פיצעלע פארעם וואס איז נישט נוגע אין חיי יום יום, און צווייטנס וויבאלד אפילו דארט איז עס נאך אלס פארגעשריבן אין פראבעביליטיס, אזוי אז יעדע מאל וואס דער אויבערשטער טוישט עעפעס דארט, טוישט ער די פראבעביליטיס.

א דריטע תשובה וואס מען נוצט איז, מיט'ן נוצן די בחירה וואס א מענטש האט, וועלכע איז בפשטות נישט פאראויסגעשריבן לויט די חוקי הטבע, און זאגן א סברה אז ווען מען איז מתפלל, בעט מען דעם אויבערשטן אז ער זאל זיך ארומשפילן מיט די בחירה פון פארשידענע מענטשן אזוי אז דער חולה זאל ווערן געזונט, אדער אז עס זאל רעגענען, וכו'.

אבער דאס איז ווידער נישט אויסגעהאלטן, קודם כל וויבאלד רוב פון א מענטש'ס החלטות זענען בכלל נישט פארבינדן מיט בחירה, און זענען טאקע יא פאראויסגעשריבן, און דאס ביסל באשלוסן וועלכע ליגן יא אין זיינע הענט, וואס זענען על פי רוב מאראלישע פראגעס, בלייבן אין זיינע הענט, און דער אויבערשטער וועט נישט צונעמען אזא סארט בחירה.

צום שלוס, לאמיר אריינברענגען א צווייטע סוגיא, וואס איז אויבנאיוף א סתירה מיט אלעס וואס מיר האבן אויבן געשריבן.

אין מסכת בבא מציעא (מ"ב ע"א) שרייבט די גמרא:

"וְאָמַר רַבִּי יִצְחָק: אֵין הַבְּרָכָה מְצוּיָה אֶלָּא בְּדָבָר הַסָּמוּי מִן הָעַיִן, שֶׁנֶּאֱמַר: 'יְצַו ה' אִתְּךָ אֶת הַבְּרָכָה בַּאֲסָמֶיךָ' (דברים כח, ח). תָּנָא דְּבֵי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל: אֵין הַבְּרָכָה מְצוּיָה אֶלָּא בְּדָבָר שֶׁאֵין הָעַיִן שׁוֹלֶטֶת בּוֹ..."

דערויף קומט א ברייתא:

"תָּנוּ רַבָּנַן: הַהוֹלֵךְ לָמוֹד אֶת גָּרְנוֹ אוֹמֵר: 'יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינוּ שֶׁתִּשְׁלַח בְּרָכָה בְּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ'. הִתְחִיל לָמוֹד אוֹמֵר: 'בָּרוּךְ הַשּׁוֹלֵחַ בְּרָכָה בַּכְּרִי הַזֶּה'. מָדַד וְאַחַר כָּךְ בֵּרַךְ – הֲרֵי זוֹ תְּפִלַּת שָׁוְא. לְפִי שֶׁאֵין הַבְּרָכָה מְצוּיָה לֹא בְּדָבָר הַשָּׁקוּל, וְלֹא בְּדָבָר הַמָּדוּד, וְלֹא בְּדָבָר הַמָּנוּי, אֶלָּא בְּדָבָר הַסָּמוּי מִן הָעַיִן..."

פון דא קומט אויס, אז עס ווענדט זיך יא צי מען בעט אויף עפעס וואס איז באהאלטן אדער אויף עפעס וואס איז אפן, אנדערש ווי מיר האבן געזען אין די גמרא אין ברכות?

און דער חידוש איז, אז סיי דער רמב"ם (הלכות ברכות פ"י ה"כב) און סיי דער שו"ע (אורח חיים סימן ר"ל סעיף ב') פסק'ענען ווי דער גמרא.

עס זענען טאקע פארהאן וואס האלטן אז דא איז דא א מחלוקה צווישן די צוויי סיגיות, און דער רמב"ם היפט טאקע איבער די סוגיא פון ברכות, און אנדערע לערנען פשט אין די גמרא אין בבא מציעא אז דער ברכה וואס מען בעט איז נישט אויף די סכום פון תבואה, נאר אז דער מסחר זאל האבן הצלחה אין אלגעמיין, (וואס ווי דערמאנט האבן זיי געהאלטן אז אזעלכע זאכן זענען נאכנישט באשטימט) הגם לויט דעם דארף מען פארענטפערן צוליב וואס עס ווענדט זיך אין יא אדער נישט ציילן.

דער פשוט'סטער תירוץ איז לכאורה, אז דער דין אין בבא מציעא איז אן איינגארטיגע הלכה וואס איז שייך בלויז ביי מעשר, צוליב דעם וואס די תורה האט צוגעזאגט א באזונדערע ברכה ("וְהֲרִיקֹתִי לָכֶם אֶת בְּרָכָתִי"), און די חכמים האבן אפילו מתיר געווען לנסות את הקב"ה אין דעם ענין.

***​

פון די אלע טענות ומענות, קומט מען אומצוויידייטיג אן צום שאקירנדע הלכה אז עס איז פארבאטן מתפלל צו זיין!

פארשטייט זיך אז אין די קאמענטארן טוט זיך א סומאטוכע ווי געווענליך, אבער רבינו בלייבט שטייף אויף זיין פאזיציע און רירט זיך נישט פון זיין פראפאזיציע, פארענפערנדיג אלע טענות מיט קאלטע לאגיק ווי זיין שטייגער.

איך פערזענליך מוטשע מיך שוין אפאר טעג דערמיט, און איך קען נישט געפינען קיין לייזונג דערצו.

אפשר קען איינער ארויסהעלפן.
 
פרעגסט מיר, איך האלט ער זאל דיר אפיציעל באצאלן איבערצוטייטשן זיינע מאמרים אין אידיש..

הערליך שיין אראפגעלייגט.
 
אז מ'רעדט שוין וואלט געווען א גוטע געדאנק אויב עפעס א פילאנטראפ נעמט אויף זיך אזא פראיעקט צו ספאנסערן איבערצוטייטשן אזעלכע חומר אין אידיש, ס'וואלט בלי ספק געברענגט א גרעסערן אודיענץ צו אינטעלעקטואלע חומר..
 
מ'קען עס היינט גרינג טוהן מיט AI
 
  • לייק
רעאקציעס: Yesh
נע ער שרייבט ווי א יודשיסט
 
מיכאל אברהם האט טאקע אנגעהויבן נוצן AI איבערצוטייטשן זיינע כתבים אין ענגליש, מ'קען זאגן עס איז מער ווייניגער גוט. אבער ס'וועט נאך זיכער נעמען א תקופה פאר ס'וועט קענען טון א געלונגענע (@מרחשון סטיל) ארבייט אין אידיש..
 
אנדערע ווילן מחלק זיין צווישן א נס וואס אפעקטירט דעם פארגאנגענהייט און א נס וואס אפעקטירט בלויז דעם הווה און עתיד. אבער דאס איז אויך נישט ריכטיג, ווייל מען איז דאך נישט מתפלל אז דאס קינד זאל געטוישט ווערן למפרע, בלויז פון יעצט אויף ווייטער. און עם כל זה, איז דאס אסור.
איך מיין אז דאס איז די ריכטיגע פשט, ווייל דאס איז דאך די לשון המשנה הצועק "לשעבר", נאר ביי יהי רצון שתלד אשתי זכר בעהט ער בכלל נישט אז די קינד זאל נתהפך ווערן נאר אז די קינד זאל (מתחילה) זיין אזוי און וועגן דעם איז עס א תפילת שוא. און די תירוץ פון די גמרא אין מזכירין מעשה נסים מיינט טאקע דאס אז דארט רעדט מען פון א נס אז די קינד איז נתהפך געווארן און נישט דאס בעהט ער.
 
מיכאל אברהם האט טאקע אנגעהויבן נוצן AI איבערצוטייטשן זיינע כתבים אין ענגליש, מ'קען זאגן עס איז מער ווייניגער גוט. אבער ס'וועט נאך זיכער נעמען א תקופה פאר ס'וועט קענען טון א געלונגענע (@מרחשון סטיל) ארבייט אין אידיש..
דאס איז וואס AI האט מיר געגעבן

סיבה און מסובב: ד. תפילה אויף א נס



אין די פריערדיגע דריי ארטיקלען האב איך געטענה'ט אז אינעם באגריף פון "סיבה און מסובב" (קאזאליטעט) זענען פארהאן דריי טיילן: די צייטליכע, די לאגישע, און די פיזיקאלישע. נאכדעם האב איך ארומגערעדט וועגן דעם שוועריקייט צו באהאנדלען דעם פיזיקאלישן טייל אויף א פארמאלן אופן (דאס צו סימבאליזירן). אינעם לעצטן ארטיקל בין איך אנגעקומען צו דער מסקנא, אז דער לאגישער טייל פון דער "סיבה" דעפינירט די סיבה אלס א "תנאי מספיק" (א גענוגנדע באדינגונג) – און נישט אלס א "תנאי הכרחי" (א נויטיגע באדינגונג) – פאר'ן "מסובב" (די תוצאה). איינע פון די נפקא מינה'ס פון דער דאזיגער מסקנא האט זיך באצויגן צו דער אריינמישונג פונעם רבש"ע אין דער וועלט. האב איך גע'טענה'ט אז אויב די נאטור-געזעצן זענען א "תנאי מספיק", איז נישט פארהאן קיין געטליכע אריינמישונג אינערהאלב דעם נאטור. בדרך כלל איז נאך אלץ מעגליך א געטליכע אריינמישונג אין דער וועלט (וואס לויט מיין פערזענליכע מיינונג עקזיסטירט ווארשיינליך נישט), אבער עס וועט אייביג געטאן ווערן אלס אן אויסנאם פונעם נאטור.

דאס ברענגט אוודאי ארויף די שאלה פון תפילה און איר ווירקזאמקייט. אויב קומען מיר אן צו דער מסקנא אז דער רבש"ע מישט זיך נישט אריין אין דער וועלט, איז דאך נישטא קיין טעם אים עפעס צו בעטן. דאס איז די שאלה פון ווירקזאמקייט, וואס איז א פאקטישע שאלה, אבער איך האב דאס שוין באהאנדלט מערערע מאל אין דער פארגאנגענהייט און וועל דעריבער נישט אריינגיין דערין דא. אין דעם ארטיקל וויל איך באהאנדלען א הלכה'דיגע שאלה: אפילו אויב מיר נעמען אן אז ער מישט זיך יא אריין אין דער וועלט, וויבאלד מיר האבן געזען אז די דאזיגע אריינמישונג קומט מיט אן אויסנאם פונעם נאטור, צי איז פארהאן אן איסור צו בעטן אזא אריינמישונג. אויפ'ן ערשטן בליק זעט די דאזיגע הלכה'דיגע שאלה אויס זייער איבערראשנד, און גאר אומגלויבליך. ש"ס און פוסקים זענען פול מיט א רשות און אפילו א חוב צו בעטן דעם רבש"ע פאר אונזערע געברויכן, סיי אין תפילה און סיי בכלל. וויאזוי קען מען זאגן אז עס איז פארהאן דערין אן איסור? די שאלה איז שוין דערמאנט געווארן דא עטליכע מאל, אבער ווי ווייט איך געדענק האט עס נאך נישט באקומען אן אייגענעם פלאץ. אינמיטן דעם דיון וועל איך פון צייט צו צייט אויך אריינווארפן הערות איבער דעם פאקטישן חלק, ווי ווייט עס וועט נוגע זיין.




די סוגיא פון "תפילה על לשעבר"



די משנה אין ברכות פרק ט' משנה ג' (ברכות נד ע"א) זאגט:

והצועק לשעבר הרי זו תפלת שוא. היתה אשתו מעוברת ואומר יהי רצון שתלד אשתי זכר, הרי זו תפלת שוא. היה בא בדרך ושמע קול צוחה בעיר ואומר יהי רצון שלא תהא בתוך ביתי, הרי זו תפלת שוא.
א מענטש וואס דאווענט אויף אן עובר אינעם בויך פון זיין ווייב אז עס זאל זיין א זכר, איז דאס א תפילת שוא. און אזוי אויך בנוגע איינער וואס דאווענט אויף א געשעעניש וואס איז שוין פארגעקומען. די מסקנא איז, אז דאווענען אויף עפעס וואס איז שוין געשען (תפילה על לשעבר) איז א תפילת שוא. פון לשון המשנה וואלט מען געקענט פארשטיין אז עס איז נישט פארהאן דערין קיין איסור, נאר אז עס איז איבעריג און העלפט נישט (דאס איז די באדייט פון "שוא"). אויב דאס איז דער פשט אין דער משנה, מיינט עס אז די משנה זאגט למעשה אז דער רבש"ע גייט נישט ארויס פונעם נאטור (מיר וועלן שפעטער זען אז תפילה על לשעבר איז גארנישט אנדערש ווי דאווענען פאר א נס), דאס הייסט אז ער מישט זיך נישט אריין אין דער וועלט (ווייל ווי מיר האבן געזען, יעדע אריינמישונג זיינער איז אן אויסנאם פונעם נאטור), און דעריבער איז אזעלכע בקשות צו בעטן אומזיסט. איז נישט קיין וואונדער אז ביי די פוסקים איז אנגענומען צו טייטשן אז די כוונה פון דער משנה איז אז עס איז דא דערין אן איסור. דער טעם האיסור איז נישט קלאר. טייל ווילן זאגן אז עס רעכנט אראפ פון אונזערע זכויות אויף עולם הבא, אדער אז עס איז דא דא אן אומפאסיגער באנוץ מיטן רבש"ע, דאס הייסט א פרואוו אים צו מאכן טון קעגן זיין פאליסי. און אפשר קומט דער איסור פון א חשש אויף א שלעכטע איינפלוס אויף די מאמינים אויב די תפילה וועט נישט אויסגעהערט ווערן (ווייל דער רבש"ע פארפליכטעט זיך נישט צו טון פאר אונז נסים און ארויסגיין פונעם נאטור). פאר אונזער ציל דא, איז גענוג אז עס איז דא דערין אן איסור.

און אט, די גמרא דארט (ס' ע"א) ערקלערט:

היתה אשתו מעוברת ואמר יהי רצון שתלד כו' הרי זו תפלת שוא, ולא מהני רחמי.
די גמרא ערקלערט אז וויבאלד די פרוי איז שוין טראגעדיג, איז די תפילה אומזיסט, און לייגט נאך צו אז עס העלפט נישט ("לא מהני"). דא איז שוין פארהאן א פאקטישע פעסטשטעלונג אז מען קען נישט טוישן וואס עס איז שוין געשען, אויסער דעם הלכה'דיגן איסור. און אפשר זענען די צוויי זאכן וואס ווערן דא געזאגט אפהענגיק איינס אינעם צווייטן: אזא בקשה העלפט נישט, און דעריבער איז אויך אסור דאס צו בעטן.

יעצט פרעגט די גמרא א קשיא פון פריערדיגע פעלער וואו מען האט יא געדאווענט אויף דער פארגאנגענהייט:

מתיב רב יוסף: ואחר ילדה בת ותקרא את שמה דינה. מאי 'ואחר'? אמר רב: לאחר שדנה לאה דין בעצמה ואמרה: שנים עשר שבטים עתידין לצאת מיעקב, ששה יצאו ממני וארבעה מן השפחות, הרי עשרה. אם זה זכר, לא תהא אחותי רחל כאחת השפחות! מיד נהפכה לבת, שנאמר 'ותקרא את שמה דינה'.
מען זעט דאך בפירוש אז תפילה קען יא טוישן די מציאות.

די גמרא דארט ברענגט צוויי תירוצים. דער ערשטער תירוץ:

אין מזכירין מעשה נסים.
דארט איז גערעדט געווארן פון א נס, און מיר רעדן פון געווענליכן נאטור. די מפרשים ערקלערן אז אין אונזער סוגיא רעדט מען נישט פון דאווענען אויף א נס. פון דעם תירוץ זעט אויס אז א נס קען יא פאסירן, נאר עס איז אסור צו דאווענען דערויף. נאכמער, פון דעם נוסח פונעם תירוץ איז גאנץ קלאר אז עס איז פארהאן אן איסור אויף אזא תפילה (און נישט אז עס העלפט נישט, ווייל למעשה קען עס יא העלפן). און טאקע אינעם ירושלמי (תענית פ"ג) און אין די פוסקים ווערט געברענגט אז עס איז אסור צו דאווענען אויף א נס, און עס איז אזוי ווי תפילת שוא.

כאטש עטליכע מפרשים האבן באמערקט אז פון דא קומט אויס אז צדיקים גמורים ווי לאה קענען יא בעטן אויף א נס. אבער עס איז כדאי צו באמערקן אז אזא היתר ווערט נישט געברענגט אין די פוסקים (רמב"ם, שו"ע און נושאי כלים). דעריבער, אפילו אויב לויט אייער מיינונג איז פארהאן צווישן אונז צדיקים ווי לאה אמנו, האלטן די פוסקים אז נישט, און דעריבער איז לויט זיי דער היתר, אפילו אויב ער עקזיסטירט, נישט נוגע להלכה. וועל איך פון דא און ווייטער איגנארירן די שאלה פון צדיקים, און בעט מחילה פון אלע טייערע ליינער וואס רעכענען זיך צווישן זיי.

דער צווייטער תירוץ אין דער גמרא דארט:

ואיבעית אימא, מעשה דלאה בתוך ארבעים יום הוה. כדתניא: שלשה ימים הראשונים, יבקש אדם רחמים שלא יסריח. משלשה ועד ארבעים, יבקש רחמים שיהא זכר. מארבעים יום ועד שלשה חדשים, יבקש רחמים שלא יהא סנדל... וכו'.
דא זעט אויס אז די גמרא נעמט שוין אן אז אפילו צדיקים קענען נישט בעטן א טויש פון אן עקזיסטירנדע מציאות, נאר אז אן עובר ביז פערציג טעג איז זיין מין נאך נישט באשטימט. נאכמער, די גמרא זאגט אז ביי יעדן שטאפל פונעם שוואנגערשאפט קען מען דאווענען אויף וואס עס איז נאך נישט באשטימט.

דער תירוץ איז דער וואס ווערט געברענגט אין די פוסקים, און דאס שטארקט מיין מסקנא פון אויבן אז דער היתר פאר צדיקים איז נישט נוגע להלכה. עס קען זיין אז דער פשט דערפון איז אז דער רבש"ע מאכט נישט אזעלכע נסים אפילו פאר צדיקים, ווייל זיין פאליסי איז נישט זיך אריינצומישן. דאס איז נישט א פראגע פון די מדרגה פון זכויות וואס א מענטש האט (צי עס קומט מיר אזא אריינמישונג), ווייל דעמאלט וואלט געווען א פלאץ צו צעטיילן צווישן צדיקים און פשוט'ע מענטשן, נאר דאס איז א געטליכע פאליסי (ער וויל פירן זיין וועלט אויפ'ן דרך הטבע).

די גמרא דארט גייט ווייטער און ערקלערט וויאזוי עס קען זיין א סיטואציע וואו עס איז נאך נישט באשטימט אין דעם שטאפל פונעם שוואנגערשאפט:

ומי מהני רחמי? והאמר רב יצחק בריה דרב אמי: איש מזריע תחלה, יולדת נקבה. אשה מזרעת תחלה, יולדת זכר... הכא במאי עסקינן, כגון שהזריעו שניהם בבת אחת.
די גמרא פארענטפערט אז מען רעדט פון א פאל וואו ביידע האבן געגעבן זרע אויף איינמאל, און אין אזא מצב ווערט דער מין נישט באשטימט ביים תשמיש, נאר ביי פערציג טעג. הגם מיר ווייסן נישט ווער עס האט געגעבן זרע פריער, און מיר האבן נישט קיין וועג צו וויסן אין א ספעציפישן פאל צי די פראגע פונעם מין פונעם עובר איז נאך אפן, איז אבער גענוג אז עס איז פארהאן אזא מעגליכקייט כדי אפצוווארפן די פעסטשטעלונג אז דאס איז א תפילת שוא. אין א מצב פון ספק איז ערלויבט צו דאווענען, און דאס אויך נאר ביז פערציג טעג, ווייל נאכדעם איז דער מין שוין באשטימט.

די מסקנא פון די פוסקים איז אז מען טאר נישט דאווענען אויף א זאך וואס איז א נס, ווי למשל צו טוישן א טאכטער צו א זון אדער פארקערט. דאווענען אויף א טויש אינעם מציאות איז א תפילת שוא. און אזוי פסקנ'ט דער שולחן ערוך (אורח חיים סימן ר"ל סעיף א'):

המתפלל על מה שעבר, כגון שנכנס לעיר ושמע קול צוחה בעיר, ואמר: יה"ר שלא יהא קול זה בתוך ביתי; או שהיתה אשתו מעוברת אחר מ' יום לעיבורה, ואמר: יה"ר שתלד אשתי זכר, ה"ז תפלת שוא. אלא יתפלל אדם על העתיד לבא, ויתן הודאה על שעבר…
אויף דער פארגאנגענהייט קען מען דאנקען, אבער נישט דאווענען. דאווענען איז נאר אויף דער צוקונפט, דאס הייסט, וואס איז נאכנישט געשען. מען טאר נישט דאווענען אויף אן אויסנאם פונעם נאטור.




איז פארהאן א חילוק צווישן דאווענען אויף א נס גלוי און א נס נסתר?



עס איז פארהאן א נטיה צו טראכטן אז דער איסור איז נאר אויף צו דאווענען פאר א נס גלוי, אבער נישט פאר א נס נסתר. אין א נס נסתר ווייסט קיינער נישט צי עס איז פארגעקומען א נס אדער נישט. די מאמינים וועלן בלייבן מיט זייער אמונה און די כופרים מיט זייער כפירה.

אבער א קוק אין דער סוגיא אליין ווייזט אונז אז דער חילוק איז נישט ריכטיג. דאס צווייטע ביישפיל וואס ווערט געברענגט אין דער משנה איז דאווענען אויפ'ן עובר אינעם בויך פון זיין מאמע. ווען איך בעט א טויש אינעם מין פונעם עובר נאך הונדערט טעג (וואס דעמאלט איז עס שוין זיכער א תפילת שוא), אויב דער רבש"ע וועט טון א נס און איבערדרייען דעם מין פונעם עובר פון א נקיבה צו א זכר, וועט דאס זיין א נס נסתר, ווייל דאס אלעס פאסירט אינעם בויך. אין יענער צייט איז נאך נישט געווען קיין אולטראסאונד. טא פארוואס איז די תפילה דערויף א תפילת שוא? פון דא איז א ראיה אז דער איסור איז אויך אויף צו דאווענען פאר א נס נסתר. ווי לאנג עס איז דא דערין אן אויסנאם פונעם נאטור, איז אסור דאס צו בעטן.



איז פארהאן א חילוק צווישן דאווענען אויף דער פארגאנגענהייט און אויף דער צוקונפט?



איך האב געהערט טייל וואס ווילן טענה'ן אז מען מעג בעטן אויף נסים, אבער נישט אויף נסים וואס טוישן די פארגאנגענהייט. אבער אויך דאס האלט נישט אויס דעם מציאות. איך בעט דעם רבש"ע ער זאל טוישן דעם מין פונעם עובר פון דא און ווייטער (נישט למפרע). דאס איז נישט קיין בקשה אויף צו טוישן די פארגאנגענהייט. פון מיין זייט, זאל דער עובר באשאפן ווערן אלס נקיבה און יעצט זאל דער רבש"ע טוישן זיין מין צו א זכר. טא פארוואס איז אסור דאס צו בעטן? די מסקנא איז, אז אפילו אויב איך בעט א טויש פונעם הוה אדער עתיד, ווי לאנג דער עתיד איז אפהענגיק אין דער פארגאנגענהייט און איז שוין באשטימט דורך אים, איז דאס א תפילת שוא.



מסקנא פון דער סוגיא



די מסקנא וואס קומט ארויס פון אונזערע ווערטער ביז אהער: יעדע בקשה פונעם רבש"ע אויף א טויש אינעם מציאות, סיי אין דער פארגאנגענהייט און סיי אין דער צוקונפט (אין א מצב וואו די צוקונפט איז שוין באשטימט דורך דער פארגאנגענהייט), איז א תפילת שוא. מיר האבן אויך געזען אז עס איז נישטא קיין חילוק צווישן אן אפענעם טויש אינעם מציאות אדער א באהאלטענעם. יעדע בקשה פאר א געטליכע אריינמישונג וואס גייט ארויס פונעם נאטור איז א תפילת שוא.




ווען ווערט באשטימט דער מין פונעם עובר?



איך האלט פון דער "אפיקורסישער" און "פראגרעסיווער" שיטה, אז מיר פארמאגן היינט א וויסנשאפטליכע ידיעה וואס חז"ל האבן נישט געהאט. למשל, בנוגע דעם מין פונעם געבוירענעם, ווייסט די וויסנשאפט היינט צו זאגן אז דאס ווערט באשטימט פון דעם מאמענט וואס די זרע טרעפט זיך מיט'ן אייעלע. אויב די זרע טראגט א Y כראמאזאם, וועט געבוירן ווערן א זון; אויב עס טראגט א X כראמאזאם, וועט געבוירן ווערן א טאכטער. אויב אזוי, איז די הנחה פון דער גמרא, לויט וועלכער דער מין פונעם געבוירענעם איז אן אפענע פראגע ביז פערציג טעג פון זיין באשאפונג, א טעות'דיגע טענה. דער מין פונעם עובר איז באשטימט גלייך פון אנהייב שוואנגערשאפט.

הלכה'דיגע נפקא מינה'ס

צי ענדערט דאס די הלכה? זייער מעגליך אז יא. פון דעם מאמענט וואס דאס איז די ידיעה וואס מיר פארמאגן, גייט אן דער איסור צו דאווענען אויפ'ן מין פונעם עובר פון דעם רגע וואס די זרע האט זיך באגעגנט מיטן אייעלע. עס קוקט אויס אז היינט איז די תפילה ערלויבט נאר פאר'ן תשמיש.

אבער אויב וועלן מיר ממשיך זיין אין דעם זעלבן געדאנקען-גאנג, וועלן מיר איינזען אז למעשה איז אויך פאר'ן תשמיש דאס א תפילת שוא. למעשה איז די גאנצע נאטורליכע קייט פון סיבה און מסובב "דעטערמיניסטיש" (באשטימט פון פאראויס), און יעדער שטאפל דערין ווערט באשטימט דורך די פריערדיגע שטאפלען. אלעס וואס פאסירט, סיי וועלכע זרע עס וועט זיך טרעפן, סיי ווען דער תשמיש וועט פארקומען, ווערט באשטימט דורך א קאמבינאציע פון נאטור-געזעצן און מענטשליכע בחירה.

דער בילד וואס קומט ארויס איז, אז די אומשטענדן און די נאטור-געזעצן זענען א "תנאי מספיק" פאר אלעס וואס פאסירט אין דער וועלט. לויט דער מסקנא פון דער סוגיא אין ברכות, קען מען למעשה נישט דאווענען אויף גארנישט וואס פאסירט אין דער וועלט. עס איז נישטא קיין זאך וואס ווערט נישט באשטימט דורך די נאטור-געזעצן, און עס איז נישטא קיין געטליכע אריינמישונג וואס איז נישט אן אויסנאם פונעם נאטור. אויב עס איז פארהאן אן איסור צו דאווענען אויף אן אויסנאם פונעם נאטור, איז נישט געבליבן קיין פלאץ פאר תפילה בכלל.

דאס הייסט, אז א בקשה אויף רפואה פאר א קראנקן, אויף רעטונג פון א צרה, ווי אויך יעדע אנדערע בקשה, זענען אלע אסור להלכה.




די סוגיא פון "הנכנס למוד גורנו"



עס איז פארהאן א פאראלעלע סוגיא וואס קוקט אויס ווי עס איז א סתירה צו אונזער מסקנא. די גמרא אין בבא מציעא (מב ע"א) זאגט:

אמר רבי יצחק: אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין... תנו רבנן: ההולך למוד את גורנו, אומר: יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שתשלח ברכה במעשה ידינו. התחיל למוד, אומר: ברוך השולח ברכה בכרי הזה. מדד ואחר כך בירך, הרי זה תפילת שוא, לפי שאין הברכה מצויה לא בדבר השקול ולא בדבר המדוד... אלא בדבר הסמוי מן העין.
דאס הייסט, אויב א מענטש האט נאכנישט געמאסטן זיין תבואה-הויפן, איז דאס אין בגדר פון "דבר הסמוי מן העין", און דעריבער קען די ברכה רוען דערויף און עס איז פאסיג דאס צו בעטן. פון דער מינוט וואס ער האט געמאסטן, איז עס שוין אן אפענע זאך, און מען קען מער נישט בעטן דערויף. מען זעט אז די גמרא הענגט אן דעם היתר צו בעטן אין דער פראגע צי עס איז אפן אדער באהאלטן, דאס הייסט, צי עס איז א נס נסתר אדער גלוי. מען בעט אויף א נס נסתר און נישט אויף א נס גלוי. אבער לויט דער סוגיא קוקט אויס אז די בקשה אליין ארויסצוגיין פונעם נאטור איז ערלויבט. נאר מען מעג בעטן נאר אויף א נס נסתר, אפילו אויב עס איז דא דערין אן אויסנאם פונעם נאטור און אפילו אויב עס איז "לשעבר" (ווייל די תבואה איז דאך שוין אין הויפן אפילו אויב ער האט עס נאכנישט געמאסטן).

די סתירה צו דער סוגיא אין ברכות

אבער די מסקנא פון דער סוגיא איז נישט נאר א סתירה צו מיינע רייד פון אויבן, נאר צו די רייד פון דער סוגיא אין ברכות גופא. דארט האבן מיר דאך געזען אז עס איז אסור צו בעטן אויף א טויש אינעם מין פונעם עובר, טראץ דעם וואס דאס איז א נס נסתר (קיינער ווייסט נישט וואס זיין מין איז איידער עס ווערט געבוירן).

אפשר איז די מערסט מסתבר'דיגע ערקלערונג אז מען רעדט פון א ספעציעלן דין ביי מעשרות, ווייל דארט פארשפרעכט די תורה אז דאס וועט אונז ברענגען ברכה ("והריקותי לכם ברכה"), און ווי באקאנט איז ביי מעשרות ערלויבט אפילו אויסצופרובירן דעם רבש"ע. אבער ביי אלע אנדערע זאכן טאר מען נישט בעטן אויף אן אויסנאם פונעם נאטור. לויט דעם, בלייבן מיינע ווערטער אין קראפט, אחוץ בנוגע מעשרות. עס קוקט אויס אז חז"ל האבן אנגענומען אז די קוואנטיטעט פון תבואה אין הויפן איז אן אפענע פראגע ביז'ן מעסטן, און דעריבער קען עס געטוישט ווערן. לויט מיינע ווערטער פון אויבן איז מסתבר אז אויך אין דעם האבן זיי געהאט א טעות אין מציאות, אבער דער "נארמאטיווער" (הלכה'דיגער) פרינציפ (אז מען טאר נישט דאווענען אויף א טויש אינעם מציאות אין א מצב אן "אפענע פראגעס") בלייבט אין קראפט.

אזוי אדער אזוי, לכל הפחות פון דער סוגיא אין ברכות קומט אויס אז עס איז נישט פארהאן קיין מעגליכקייט צו בעטן דעם רבש"ע זיך אריינצומישן אין דער וועלט. די סוגיא אין בבא מציעא קריגט אפשר, אדער מאכט אן אויסנאם פאר מעשרות, אדער האט זי בכלל א טעות. אבער עס קוקט אויס אז אונזער מסקנא בלייבט אין קראפט.
 
נאר ביי יהי רצון שתלד אשתי זכר בעהט ער בכלל נישט אז די קינד זאל נתהפך ווערן נאר אז די קינד זאל (מתחילה) זיין אזוי און וועגן דעם איז עס א תפילת שוא.
קודם כל, פון דער לשון המשנה איז נישט משמע אזוי: הָיְתָה אִשְׁתּוֹ מְעוּבֶּרֶת וְאוֹמֵר יְהִי רָצוֹן שֶׁתֵּלֵד אִשְׁתִּי זָכָר הֲרֵי זוֹ תְּפִלַּת שָׁוְא, אויב איך בין נישט צופיל מדייק...
זע א שיינע סיכום מיט מקורות דא:
תפילת שווא – המכלול
 
  • לייק
רעאקציעס: Yesh
דאס איז וואס AI האט מיר געגעבן

סיבה און מסובב: ד. תפילה אויף א נס



אין די פריערדיגע דריי ארטיקלען האב איך געטענה'ט אז אינעם באגריף פון "סיבה און מסובב" (קאזאליטעט) זענען פארהאן דריי טיילן: די צייטליכע, די לאגישע, און די פיזיקאלישע. נאכדעם האב איך ארומגערעדט וועגן דעם שוועריקייט צו באהאנדלען דעם פיזיקאלישן טייל אויף א פארמאלן אופן (דאס צו סימבאליזירן). אינעם לעצטן ארטיקל בין איך אנגעקומען צו דער מסקנא, אז דער לאגישער טייל פון דער "סיבה" דעפינירט די סיבה אלס א "תנאי מספיק" (א גענוגנדע באדינגונג) – און נישט אלס א "תנאי הכרחי" (א נויטיגע באדינגונג) – פאר'ן "מסובב" (די תוצאה). איינע פון די נפקא מינה'ס פון דער דאזיגער מסקנא האט זיך באצויגן צו דער אריינמישונג פונעם רבש"ע אין דער וועלט. האב איך גע'טענה'ט אז אויב די נאטור-געזעצן זענען א "תנאי מספיק", איז נישט פארהאן קיין געטליכע אריינמישונג אינערהאלב דעם נאטור. בדרך כלל איז נאך אלץ מעגליך א געטליכע אריינמישונג אין דער וועלט (וואס לויט מיין פערזענליכע מיינונג עקזיסטירט ווארשיינליך נישט), אבער עס וועט אייביג געטאן ווערן אלס אן אויסנאם פונעם נאטור.

דאס ברענגט אוודאי ארויף די שאלה פון תפילה און איר ווירקזאמקייט. אויב קומען מיר אן צו דער מסקנא אז דער רבש"ע מישט זיך נישט אריין אין דער וועלט, איז דאך נישטא קיין טעם אים עפעס צו בעטן. דאס איז די שאלה פון ווירקזאמקייט, וואס איז א פאקטישע שאלה, אבער איך האב דאס שוין באהאנדלט מערערע מאל אין דער פארגאנגענהייט און וועל דעריבער נישט אריינגיין דערין דא. אין דעם ארטיקל וויל איך באהאנדלען א הלכה'דיגע שאלה: אפילו אויב מיר נעמען אן אז ער מישט זיך יא אריין אין דער וועלט, וויבאלד מיר האבן געזען אז די דאזיגע אריינמישונג קומט מיט אן אויסנאם פונעם נאטור, צי איז פארהאן אן איסור צו בעטן אזא אריינמישונג. אויפ'ן ערשטן בליק זעט די דאזיגע הלכה'דיגע שאלה אויס זייער איבערראשנד, און גאר אומגלויבליך. ש"ס און פוסקים זענען פול מיט א רשות און אפילו א חוב צו בעטן דעם רבש"ע פאר אונזערע געברויכן, סיי אין תפילה און סיי בכלל. וויאזוי קען מען זאגן אז עס איז פארהאן דערין אן איסור? די שאלה איז שוין דערמאנט געווארן דא עטליכע מאל, אבער ווי ווייט איך געדענק האט עס נאך נישט באקומען אן אייגענעם פלאץ. אינמיטן דעם דיון וועל איך פון צייט צו צייט אויך אריינווארפן הערות איבער דעם פאקטישן חלק, ווי ווייט עס וועט נוגע זיין.




די סוגיא פון "תפילה על לשעבר"



די משנה אין ברכות פרק ט' משנה ג' (ברכות נד ע"א) זאגט:


א מענטש וואס דאווענט אויף אן עובר אינעם בויך פון זיין ווייב אז עס זאל זיין א זכר, איז דאס א תפילת שוא. און אזוי אויך בנוגע איינער וואס דאווענט אויף א געשעעניש וואס איז שוין פארגעקומען. די מסקנא איז, אז דאווענען אויף עפעס וואס איז שוין געשען (תפילה על לשעבר) איז א תפילת שוא. פון לשון המשנה וואלט מען געקענט פארשטיין אז עס איז נישט פארהאן דערין קיין איסור, נאר אז עס איז איבעריג און העלפט נישט (דאס איז די באדייט פון "שוא"). אויב דאס איז דער פשט אין דער משנה, מיינט עס אז די משנה זאגט למעשה אז דער רבש"ע גייט נישט ארויס פונעם נאטור (מיר וועלן שפעטער זען אז תפילה על לשעבר איז גארנישט אנדערש ווי דאווענען פאר א נס), דאס הייסט אז ער מישט זיך נישט אריין אין דער וועלט (ווייל ווי מיר האבן געזען, יעדע אריינמישונג זיינער איז אן אויסנאם פונעם נאטור), און דעריבער איז אזעלכע בקשות צו בעטן אומזיסט. איז נישט קיין וואונדער אז ביי די פוסקים איז אנגענומען צו טייטשן אז די כוונה פון דער משנה איז אז עס איז דא דערין אן איסור. דער טעם האיסור איז נישט קלאר. טייל ווילן זאגן אז עס רעכנט אראפ פון אונזערע זכויות אויף עולם הבא, אדער אז עס איז דא דא אן אומפאסיגער באנוץ מיטן רבש"ע, דאס הייסט א פרואוו אים צו מאכן טון קעגן זיין פאליסי. און אפשר קומט דער איסור פון א חשש אויף א שלעכטע איינפלוס אויף די מאמינים אויב די תפילה וועט נישט אויסגעהערט ווערן (ווייל דער רבש"ע פארפליכטעט זיך נישט צו טון פאר אונז נסים און ארויסגיין פונעם נאטור). פאר אונזער ציל דא, איז גענוג אז עס איז דא דערין אן איסור.

און אט, די גמרא דארט (ס' ע"א) ערקלערט:


די גמרא ערקלערט אז וויבאלד די פרוי איז שוין טראגעדיג, איז די תפילה אומזיסט, און לייגט נאך צו אז עס העלפט נישט ("לא מהני"). דא איז שוין פארהאן א פאקטישע פעסטשטעלונג אז מען קען נישט טוישן וואס עס איז שוין געשען, אויסער דעם הלכה'דיגן איסור. און אפשר זענען די צוויי זאכן וואס ווערן דא געזאגט אפהענגיק איינס אינעם צווייטן: אזא בקשה העלפט נישט, און דעריבער איז אויך אסור דאס צו בעטן.

יעצט פרעגט די גמרא א קשיא פון פריערדיגע פעלער וואו מען האט יא געדאווענט אויף דער פארגאנגענהייט:


מען זעט דאך בפירוש אז תפילה קען יא טוישן די מציאות.

די גמרא דארט ברענגט צוויי תירוצים. דער ערשטער תירוץ:


דארט איז גערעדט געווארן פון א נס, און מיר רעדן פון געווענליכן נאטור. די מפרשים ערקלערן אז אין אונזער סוגיא רעדט מען נישט פון דאווענען אויף א נס. פון דעם תירוץ זעט אויס אז א נס קען יא פאסירן, נאר עס איז אסור צו דאווענען דערויף. נאכמער, פון דעם נוסח פונעם תירוץ איז גאנץ קלאר אז עס איז פארהאן אן איסור אויף אזא תפילה (און נישט אז עס העלפט נישט, ווייל למעשה קען עס יא העלפן). און טאקע אינעם ירושלמי (תענית פ"ג) און אין די פוסקים ווערט געברענגט אז עס איז אסור צו דאווענען אויף א נס, און עס איז אזוי ווי תפילת שוא.

כאטש עטליכע מפרשים האבן באמערקט אז פון דא קומט אויס אז צדיקים גמורים ווי לאה קענען יא בעטן אויף א נס. אבער עס איז כדאי צו באמערקן אז אזא היתר ווערט נישט געברענגט אין די פוסקים (רמב"ם, שו"ע און נושאי כלים). דעריבער, אפילו אויב לויט אייער מיינונג איז פארהאן צווישן אונז צדיקים ווי לאה אמנו, האלטן די פוסקים אז נישט, און דעריבער איז לויט זיי דער היתר, אפילו אויב ער עקזיסטירט, נישט נוגע להלכה. וועל איך פון דא און ווייטער איגנארירן די שאלה פון צדיקים, און בעט מחילה פון אלע טייערע ליינער וואס רעכענען זיך צווישן זיי.

דער צווייטער תירוץ אין דער גמרא דארט:


דא זעט אויס אז די גמרא נעמט שוין אן אז אפילו צדיקים קענען נישט בעטן א טויש פון אן עקזיסטירנדע מציאות, נאר אז אן עובר ביז פערציג טעג איז זיין מין נאך נישט באשטימט. נאכמער, די גמרא זאגט אז ביי יעדן שטאפל פונעם שוואנגערשאפט קען מען דאווענען אויף וואס עס איז נאך נישט באשטימט.

דער תירוץ איז דער וואס ווערט געברענגט אין די פוסקים, און דאס שטארקט מיין מסקנא פון אויבן אז דער היתר פאר צדיקים איז נישט נוגע להלכה. עס קען זיין אז דער פשט דערפון איז אז דער רבש"ע מאכט נישט אזעלכע נסים אפילו פאר צדיקים, ווייל זיין פאליסי איז נישט זיך אריינצומישן. דאס איז נישט א פראגע פון די מדרגה פון זכויות וואס א מענטש האט (צי עס קומט מיר אזא אריינמישונג), ווייל דעמאלט וואלט געווען א פלאץ צו צעטיילן צווישן צדיקים און פשוט'ע מענטשן, נאר דאס איז א געטליכע פאליסי (ער וויל פירן זיין וועלט אויפ'ן דרך הטבע).

די גמרא דארט גייט ווייטער און ערקלערט וויאזוי עס קען זיין א סיטואציע וואו עס איז נאך נישט באשטימט אין דעם שטאפל פונעם שוואנגערשאפט:


די גמרא פארענטפערט אז מען רעדט פון א פאל וואו ביידע האבן געגעבן זרע אויף איינמאל, און אין אזא מצב ווערט דער מין נישט באשטימט ביים תשמיש, נאר ביי פערציג טעג. הגם מיר ווייסן נישט ווער עס האט געגעבן זרע פריער, און מיר האבן נישט קיין וועג צו וויסן אין א ספעציפישן פאל צי די פראגע פונעם מין פונעם עובר איז נאך אפן, איז אבער גענוג אז עס איז פארהאן אזא מעגליכקייט כדי אפצוווארפן די פעסטשטעלונג אז דאס איז א תפילת שוא. אין א מצב פון ספק איז ערלויבט צו דאווענען, און דאס אויך נאר ביז פערציג טעג, ווייל נאכדעם איז דער מין שוין באשטימט.

די מסקנא פון די פוסקים איז אז מען טאר נישט דאווענען אויף א זאך וואס איז א נס, ווי למשל צו טוישן א טאכטער צו א זון אדער פארקערט. דאווענען אויף א טויש אינעם מציאות איז א תפילת שוא. און אזוי פסקנ'ט דער שולחן ערוך (אורח חיים סימן ר"ל סעיף א'):


אויף דער פארגאנגענהייט קען מען דאנקען, אבער נישט דאווענען. דאווענען איז נאר אויף דער צוקונפט, דאס הייסט, וואס איז נאכנישט געשען. מען טאר נישט דאווענען אויף אן אויסנאם פונעם נאטור.




איז פארהאן א חילוק צווישן דאווענען אויף א נס גלוי און א נס נסתר?



עס איז פארהאן א נטיה צו טראכטן אז דער איסור איז נאר אויף צו דאווענען פאר א נס גלוי, אבער נישט פאר א נס נסתר. אין א נס נסתר ווייסט קיינער נישט צי עס איז פארגעקומען א נס אדער נישט. די מאמינים וועלן בלייבן מיט זייער אמונה און די כופרים מיט זייער כפירה.

אבער א קוק אין דער סוגיא אליין ווייזט אונז אז דער חילוק איז נישט ריכטיג. דאס צווייטע ביישפיל וואס ווערט געברענגט אין דער משנה איז דאווענען אויפ'ן עובר אינעם בויך פון זיין מאמע. ווען איך בעט א טויש אינעם מין פונעם עובר נאך הונדערט טעג (וואס דעמאלט איז עס שוין זיכער א תפילת שוא), אויב דער רבש"ע וועט טון א נס און איבערדרייען דעם מין פונעם עובר פון א נקיבה צו א זכר, וועט דאס זיין א נס נסתר, ווייל דאס אלעס פאסירט אינעם בויך. אין יענער צייט איז נאך נישט געווען קיין אולטראסאונד. טא פארוואס איז די תפילה דערויף א תפילת שוא? פון דא איז א ראיה אז דער איסור איז אויך אויף צו דאווענען פאר א נס נסתר. ווי לאנג עס איז דא דערין אן אויסנאם פונעם נאטור, איז אסור דאס צו בעטן.



איז פארהאן א חילוק צווישן דאווענען אויף דער פארגאנגענהייט און אויף דער צוקונפט?



איך האב געהערט טייל וואס ווילן טענה'ן אז מען מעג בעטן אויף נסים, אבער נישט אויף נסים וואס טוישן די פארגאנגענהייט. אבער אויך דאס האלט נישט אויס דעם מציאות. איך בעט דעם רבש"ע ער זאל טוישן דעם מין פונעם עובר פון דא און ווייטער (נישט למפרע). דאס איז נישט קיין בקשה אויף צו טוישן די פארגאנגענהייט. פון מיין זייט, זאל דער עובר באשאפן ווערן אלס נקיבה און יעצט זאל דער רבש"ע טוישן זיין מין צו א זכר. טא פארוואס איז אסור דאס צו בעטן? די מסקנא איז, אז אפילו אויב איך בעט א טויש פונעם הוה אדער עתיד, ווי לאנג דער עתיד איז אפהענגיק אין דער פארגאנגענהייט און איז שוין באשטימט דורך אים, איז דאס א תפילת שוא.



מסקנא פון דער סוגיא



די מסקנא וואס קומט ארויס פון אונזערע ווערטער ביז אהער: יעדע בקשה פונעם רבש"ע אויף א טויש אינעם מציאות, סיי אין דער פארגאנגענהייט און סיי אין דער צוקונפט (אין א מצב וואו די צוקונפט איז שוין באשטימט דורך דער פארגאנגענהייט), איז א תפילת שוא. מיר האבן אויך געזען אז עס איז נישטא קיין חילוק צווישן אן אפענעם טויש אינעם מציאות אדער א באהאלטענעם. יעדע בקשה פאר א געטליכע אריינמישונג וואס גייט ארויס פונעם נאטור איז א תפילת שוא.




ווען ווערט באשטימט דער מין פונעם עובר?



איך האלט פון דער "אפיקורסישער" און "פראגרעסיווער" שיטה, אז מיר פארמאגן היינט א וויסנשאפטליכע ידיעה וואס חז"ל האבן נישט געהאט. למשל, בנוגע דעם מין פונעם געבוירענעם, ווייסט די וויסנשאפט היינט צו זאגן אז דאס ווערט באשטימט פון דעם מאמענט וואס די זרע טרעפט זיך מיט'ן אייעלע. אויב די זרע טראגט א Y כראמאזאם, וועט געבוירן ווערן א זון; אויב עס טראגט א X כראמאזאם, וועט געבוירן ווערן א טאכטער. אויב אזוי, איז די הנחה פון דער גמרא, לויט וועלכער דער מין פונעם געבוירענעם איז אן אפענע פראגע ביז פערציג טעג פון זיין באשאפונג, א טעות'דיגע טענה. דער מין פונעם עובר איז באשטימט גלייך פון אנהייב שוואנגערשאפט.

הלכה'דיגע נפקא מינה'ס

צי ענדערט דאס די הלכה? זייער מעגליך אז יא. פון דעם מאמענט וואס דאס איז די ידיעה וואס מיר פארמאגן, גייט אן דער איסור צו דאווענען אויפ'ן מין פונעם עובר פון דעם רגע וואס די זרע האט זיך באגעגנט מיטן אייעלע. עס קוקט אויס אז היינט איז די תפילה ערלויבט נאר פאר'ן תשמיש.

אבער אויב וועלן מיר ממשיך זיין אין דעם זעלבן געדאנקען-גאנג, וועלן מיר איינזען אז למעשה איז אויך פאר'ן תשמיש דאס א תפילת שוא. למעשה איז די גאנצע נאטורליכע קייט פון סיבה און מסובב "דעטערמיניסטיש" (באשטימט פון פאראויס), און יעדער שטאפל דערין ווערט באשטימט דורך די פריערדיגע שטאפלען. אלעס וואס פאסירט, סיי וועלכע זרע עס וועט זיך טרעפן, סיי ווען דער תשמיש וועט פארקומען, ווערט באשטימט דורך א קאמבינאציע פון נאטור-געזעצן און מענטשליכע בחירה.

דער בילד וואס קומט ארויס איז, אז די אומשטענדן און די נאטור-געזעצן זענען א "תנאי מספיק" פאר אלעס וואס פאסירט אין דער וועלט. לויט דער מסקנא פון דער סוגיא אין ברכות, קען מען למעשה נישט דאווענען אויף גארנישט וואס פאסירט אין דער וועלט. עס איז נישטא קיין זאך וואס ווערט נישט באשטימט דורך די נאטור-געזעצן, און עס איז נישטא קיין געטליכע אריינמישונג וואס איז נישט אן אויסנאם פונעם נאטור. אויב עס איז פארהאן אן איסור צו דאווענען אויף אן אויסנאם פונעם נאטור, איז נישט געבליבן קיין פלאץ פאר תפילה בכלל.

דאס הייסט, אז א בקשה אויף רפואה פאר א קראנקן, אויף רעטונג פון א צרה, ווי אויך יעדע אנדערע בקשה, זענען אלע אסור להלכה.




די סוגיא פון "הנכנס למוד גורנו"



עס איז פארהאן א פאראלעלע סוגיא וואס קוקט אויס ווי עס איז א סתירה צו אונזער מסקנא. די גמרא אין בבא מציעא (מב ע"א) זאגט:


דאס הייסט, אויב א מענטש האט נאכנישט געמאסטן זיין תבואה-הויפן, איז דאס אין בגדר פון "דבר הסמוי מן העין", און דעריבער קען די ברכה רוען דערויף און עס איז פאסיג דאס צו בעטן. פון דער מינוט וואס ער האט געמאסטן, איז עס שוין אן אפענע זאך, און מען קען מער נישט בעטן דערויף. מען זעט אז די גמרא הענגט אן דעם היתר צו בעטן אין דער פראגע צי עס איז אפן אדער באהאלטן, דאס הייסט, צי עס איז א נס נסתר אדער גלוי. מען בעט אויף א נס נסתר און נישט אויף א נס גלוי. אבער לויט דער סוגיא קוקט אויס אז די בקשה אליין ארויסצוגיין פונעם נאטור איז ערלויבט. נאר מען מעג בעטן נאר אויף א נס נסתר, אפילו אויב עס איז דא דערין אן אויסנאם פונעם נאטור און אפילו אויב עס איז "לשעבר" (ווייל די תבואה איז דאך שוין אין הויפן אפילו אויב ער האט עס נאכנישט געמאסטן).

די סתירה צו דער סוגיא אין ברכות

אבער די מסקנא פון דער סוגיא איז נישט נאר א סתירה צו מיינע רייד פון אויבן, נאר צו די רייד פון דער סוגיא אין ברכות גופא. דארט האבן מיר דאך געזען אז עס איז אסור צו בעטן אויף א טויש אינעם מין פונעם עובר, טראץ דעם וואס דאס איז א נס נסתר (קיינער ווייסט נישט וואס זיין מין איז איידער עס ווערט געבוירן).

אפשר איז די מערסט מסתבר'דיגע ערקלערונג אז מען רעדט פון א ספעציעלן דין ביי מעשרות, ווייל דארט פארשפרעכט די תורה אז דאס וועט אונז ברענגען ברכה ("והריקותי לכם ברכה"), און ווי באקאנט איז ביי מעשרות ערלויבט אפילו אויסצופרובירן דעם רבש"ע. אבער ביי אלע אנדערע זאכן טאר מען נישט בעטן אויף אן אויסנאם פונעם נאטור. לויט דעם, בלייבן מיינע ווערטער אין קראפט, אחוץ בנוגע מעשרות. עס קוקט אויס אז חז"ל האבן אנגענומען אז די קוואנטיטעט פון תבואה אין הויפן איז אן אפענע פראגע ביז'ן מעסטן, און דעריבער קען עס געטוישט ווערן. לויט מיינע ווערטער פון אויבן איז מסתבר אז אויך אין דעם האבן זיי געהאט א טעות אין מציאות, אבער דער "נארמאטיווער" (הלכה'דיגער) פרינציפ (אז מען טאר נישט דאווענען אויף א טויש אינעם מציאות אין א מצב אן "אפענע פראגעס") בלייבט אין קראפט.

אזוי אדער אזוי, לכל הפחות פון דער סוגיא אין ברכות קומט אויס אז עס איז נישט פארהאן קיין מעגליכקייט צו בעטן דעם רבש"ע זיך אריינצומישן אין דער וועלט. די סוגיא אין בבא מציעא קריגט אפשר, אדער מאכט אן אויסנאם פאר מעשרות, אדער האט זי בכלל א טעות. אבער עס קוקט אויס אז אונזער מסקנא בלייבט אין קראפט.
געוואלדיג! א שאד געווען מיין האלבע ארבעט...
וועלכע נוצסטו? claude?
וועלכע פראמפט לייגסטו אריין?
דו באצאלסט דערפאר?
 
געוואלדיג! א שאד געווען מיין האלבע ארבעט...
וועלכע נוצסטו? claude?
וועלכע פראמפט לייגסטו אריין?
דו באצאלסט דערפאר?
Gemini Pro (עס איז אביסל פאר פרי און די איבעריגע קאסט) בעהט אים צו איבערטייטשן אין א היימישע סאטמארע אידיש
 
כ׳האב נישט קיין סאך צו צולייגן, נאר וואס יא, אויב דאווענען ווערט אסור, שטעל איך מיך יעצט דאווענען, א איסור באשאפט נאר א Thrill צו דאווענען!
 
איז דען טאקע אזוי אז ממש 'יעדע' זאך אויפן וועלט קען נישט בדרך בטבע גיין צוויי וועגן?

איך מיין מיכי שפרינג אביסל צו מסקנות. שו"ע אסור'ט א זאך וואס איז שוין דעטורמענט אז עס גייט גיין א געוויסע וועג, נאך 40 טעג קענסטו טעכניש אויפשניידן די רחם אין זען וויאזוי עס איז קולט. (און לויט די חכמי הטבע כהיום קען מען דאס זען פריער) אבער אנדערע זאכן קענען דען נישט זיין רענדעמייזט?

א חולה קען ווערן געזונט אדער שטארבן מחמת אסאך עקזעסטירנדע סיבות, און פרישע סיבות וואס קומען ארויף. וויפיל מאל זאגט די וועטער נביא איין וועג און עס שטעלט זיך ארויס א צווייטע וועג? זאכן וואס קענען יא זיין בעיסט אויף פרישע מציאותן וואס זענען נאכנישט דערטורמענט.
 
וואס בעטסטו אים אז ער געבט דיר אז גוטע אידיש?
 
איז דען טאקע אזוי אז ממש 'יעדע' זאך אויפן וועלט קען נישט בדרך בטבע גיין צוויי וועגן?

א חולה קען ווערן געזונט אדער שטארבן מחמת אסאך עקזעסטירנדע סיבות, און פרישע סיבות וואס קומען ארויף. וויפיל מאל זאגט די וועטער נביא איין וועג און עס שטעלט זיך ארויס א צווייטע וועג? זאכן וואס קענען יא זיין בעיסט אויף פרישע מציאותן וואס זענען נאכנישט דערטורמענט.
ער אדרעסירט ביידע נקודות אין זין ארטיקל.
זע די פאלגנדע לינקס פאר א מערכה שלימה.

קודם בכלליות איבער די טעזע אז רעאליטעט קען בלויז גיין איין וועג: Determinism - Wikipedia
א שטיקל געדאנקען עקספערימענט דערויף: Laplace's demon - Wikipedia
עטוואס טיפער אריין אין דער סוגיא: Chaos theory - Wikipedia
און צום לעצט, צו דיינע קשיות: Butterfly effect - Wikipedia
 
ער אדרעסירט ביידע נקודות אין זין ארטיקל.
זע די פאלגנדע לינקס פאר א מערכה שלימה.

קודם בכלליות איבער די טעזע אז רעאליטעט קען בלויז גיין איין וועג: Determinism - Wikipedia
א שטיקל געדאנקען עקספערימענט דערויף: Laplace's demon - Wikipedia
עטוואס טיפער אריין אין דער סוגיא: Chaos theory - Wikipedia
און צום לעצט, צו דיינע קשיות: Butterfly effect - Wikipedia
האב איך שוין געהערט פון די אלע זאכן. כ'האב אנגעפרעגט ביים גדול הדור הרב טשעט גי פי טי, ער טענה'ט אז דאס איז נאר אויב נעמט מען אן ניטאניען יוניווערס, אבער היינט טז מיר ווייסן שוין וועגן קוואנטאם מיכאניקס, איז יא פארהאן ראנדאמעזאציע. אנדערש ווי די שרייבסט אינמיטן די הויפט ארטיקל אז עס איז בלויז ביי קיינע זאכן, האבן דרך אבער די קליינע זאכן אן אפעקט אויף די גרויסע געשעענישן.

(און אגב אפילו אויף פראבאביליטיס, צו זאגן אז תפילה צו טוישן פראבאסיליטיס איז נכלל אינעם איסור פון תפילת שוה איז שוין אויך א חידוש וואס קומט נישט פון חז"ל, ויש לומר אז ס'איז יא מותר)

וזה לשון AI:
If the universe were purely classical (Newtonian), then Laplace’s demon could predict everything — rain, life, death — with 100% certainty, because everything would be perfectly determined.

But in our real, quantum universe, true randomness exists, so even if the demon knew everything, it could only predict probabilities, not certainties.

👉 Bottom line:

Classical world → fully determined.

Real (quantum) world → partly random → no one, not even a “demon,” can know the future with total certainty.
 
Back
Top