Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
אדרבה קום אריין קלאר מיט דיינע ידיעות, באשרייב זיי איינס איינס.כ'האב מיר לעצטנס אריינגעלייגט אין דעם.
איינעם אינטערעסירט דאס?
מוצארט. בעטהובן. באך.
קאנצערטן (ווען איך קען אמאל גיין) זענען מיין עולם הבאכ'האב מיר לעצטנס אריינגעלייגט אין דעם.
איינעם אינטערעסירט דאס?
מוצארט. בעטהובן. באך.
די סיפא איז א סתירה מיט די רישאיום טוב ערליך איז געווען זייער באקאנט מיט (און גענאשט פון) קלאסישע מוזיק.
"
עס דערמאנט אים דער ניגון
זכרונות אסאך
פון יארן מיט פיל פארגעניגן
נישט בעטאווען, מאצארט
נישט וואגנער, נישט באך
.ס’איז עפעס אן אנדער מין ניגון
"
(כל נדרי ביי יו"ט ערליך)
געדענק איך פרעגן מיין מאמע אלץ קינד וואס איז פשט פון די ווערטער...
ס'איז באקאנט אז איינע פון די צדיקים האט געזאגט אז ערליך'ס ניגונים זענען געשריבן מיט רוח הקודש.
אגב, איך גלייך ביידע, אבער בעטהובן אלט איך איז פיל בעסער און טיעפער.קאנצערטן (ווען איך קען אמאל גיין) זענען מיין עולם הבא
כ'האב נישט גענוג געדולד פאר בעטהובן
מוצארט גלייך איך
VIVALDI FOUR SEASONS האט מיר א שטיק צייט דערהאלטן דעם געמיט
Rachmaninoff איז OUT OF THIS WORLD לפע''ד
איך ביניש אויטיסטיק און נישט קיין גוי. נאר א שותו"מ.@גצלאל קום אריין קלאר,
הייב אן מיטן שיעור...
איך שפיל אסאך קלאסישע מוזיק, אבער צו קענען איין ניגון גוט נעמט דאך שעות - אויב נישט וואכן. אפגערעדט ארויסצוהאבן די אלע דזשאנרע'ס, סטיילס, און קאמפאזירער, עס איז א וועלט פאר זיך, און אן זיך אריינטון דערין ראשו ורובו איז שווער ארויסצוהאבן די ברייטקייט דערפון...
מ'דארף זיין אוטיסטיק - אדער א גוי - צו זיין אפי' מינימאל אויסגעקאכט אין די קלאסישע מוזיק וועלט.
גוט...ס'איז באקאנט אז איינע פון די צדיקים האט געזאגט אז ערליך'ס ניגונים זענען געשריבן מיט רוח הקודש.
א גרויסן דאנקאיצטער, לאמיר זעהן וואס אזוינס גייט דא פאר.
(דיסקלעמער, איך שרייב היפש בקיצור לשון, נעם אין באטראכט.)
צום ערשטנס, קלאסישע מוזיק איז א וועלט פאר זיך טאקע, אבער ריזיג גרויס, זיך נישט דארפענדיג שעמען פון אנדערע סטילן. דערפאר, אפילו איך שרייב א כלל איבער א געוויסע זאך, מיינט נישט אז אזוי איז עס אייביג, נאר לפחות אין די וועלט ווי איך דריי זיך, דאס רעכנט אריין בעיקר בעטהובן מאצארט און אביסל באך.
די פאר סטילן אין וואס איך ליג בעיקר, זענען ווי פאלגנד: סימפאניעס, פיאנא סאנאטא, און פיאנא קאנצערטא.
און לאמיר זיי א רגע צונעמען פאר די וואס ווייסן נישט.
סימפאניע:
א קאמפאזיציע, געווענדליך צוטיילט אין פיר עקסטערע שטיקלעך וואס פאררופן זיך movements, ווען יעדע מאוומענט האט אן אנדערע געפיל, סטיל און טעמפא פון די אנדערע, כאטשיג וואס די גאנצע סימפאניע פאר זיך איז בעצם געקניפט און געבינדן.
אזא סימפאניע צייט אפשניט לויפט צווישן צוואנציג מינוט און אן אנדערהאלבן שעה (ס'זענען דא אויך פון אפאר שעה לאנג!).
די כלים וואס ווערן געניצט ביי סימפאניעס זענען בעיקר פידלען, טשעלאוס (די ריזיגע פידלען), flutes און ענדליכע געבלאזכצער, און פארצייטישע קלאפ געצייג. נישטא קיין פיאנע.
מוצארט האט קאמפאזירט 41 סימפאניעס און בעטהובן נאר ניין, אזוי דאכט זיך. בזמנו של באך איז נאך נישט געווען פארהאן אזא מין זאך ווי א סימפאניע.
כאטש וואס סימפאניעס האבן נישט קיין וואקאלס, דאך, איינס פון די שענסטע סימפאניעס אין היסטאריע - די ניינטע סימפאניע פון בעטהובן, וואס נעמט א קנאפע שעה און צוואנציג מינוט, האט צום סוף אפאר-מינוטע'גע שטיקל וואס ענדלט צו אפערע. כ'האף צוריק צוקומען צו דעם.
פיאנא סאנאטא:
א קאמפאזיציע נאר דורך א פיאנא. געבויט געווענדליך פון דריי מאוומענטס. געווענדליך נעמט עס צווישן צעהן און צוואנציג מינוט.
די ספעציעלקייט פון א סאנאטא, מער ווי פון א פשוט'ע פיאנא קאמפאזיציע (למשל די באקאנטע טערקישע מארש פון מוצארט), איז וויבאלד א סאנאטא ניגון מיינט אז איינע פון די מאוומענטס זענען געבויט ווי די sonata form.
וואס מיינט א סאנאטא פארם, איז גאנץ שווער צו מסביר זיין אין קורצן אבער כ'וועל פרובירן.
די מאוומענט וואס איז געבויט ווי די סאנאטא פארם, איז אויך צוטיילט אין דריי קאטעגאריעס. 1) עקספאזישן, 2) דעוועלעפמענט, 3) ריקעפיטילעישאן. וואס מיינט אין אידיש מער ווייניגער: 1) אויסשטעלן. 2) אויסארבעטן. 3) צוזאמנעמען.
איינער האט מיר אמאל מסביר געווען די געדאנק מיט א פאסיגע משל צווישן צוויי ערוואקסענע מענטשן וואס טענה'ן זיך אויף עפעס. צום ערשט זאגן ביידע זייערע טענות, זיי שטעלן פאר זייערע רייד - עקספאזישן. דערנאך הייבט מען אן אויסארבעטן און צולייגן צו די פריערדיגע קעגנזייטיגע טענות - דעוועלעפמענט. און צום שלוס, האפנטליך, קומט מען צו א פשרה וואס נעמט צוזאם ביידע זייטן צו איין צד - ריקעפ.
לעניינינו, די ערשטע גרופע "עקספאזישן" איז אליינס צוטיילט אין צוויי גרופעס. די צוויי גרופעס זענען קעגנזייטיג. למשל, ער פארציילט עפעס פריילעך און די צווייטער וויינט און קלאגט. אויך וועט געווענטליך זיין איינס אויף מעידשאר און איינס אויף מיינאר.
די צוויי גרופעס וועלן פארגעשפילט ווערן איינס נאכ'ן צווייטן, צוויי מאל. כדי צו האבן גוט קענען געלערנט די טעמעס.
דערנאך קומט דעוועלעפמענט. דא נעמט די קאמפאזיטאר א רייד. ער האט נישט קיין כללים. ער קען נעמען איין קליינע שטיקל פון איין גרופע און אים אויסשאקלען, צולייגן און גייט צונעמען ווי א רשב"א. אבער מער ווייניגער גייט ער אויפ'ן סדר ווי אין די עקספאזישן.
צום שלוס קומט די ריקעפיטילעישן (אדער ריקעפ בקיצור) און מאכט שלום. ער נעמט די צוויי גרופעס, ער איז נאך אביסל אינטער'ן רושם פון די דעוועלעפמענט אבער נישט אזוי שיכור ווי דאן, און ער שטעלט צוזאם די צוויי. דהיינו אז די צווייטע גרופע קומט אריין צו די סקעיל פון די ערשטע. למשל אויב אין די עקספאזישן איז די ערשטע גרופע געווען א מעידשאר און די צווייטע איז געווען א מיינאר, וועט די צווייטע דא אויך ווערן פלוצלינג א מעידשאר.
אגב, אסאך פון מוצארט'ס סימפאניעס האבן אויך די ערשטע מאוומענט אלס א סאנאטא. ביי בעטהובן דאכט זיך אז נאר די פיפטע און זעקסטע זענען סאנאטא (כאטש וואס די ניינטע האט אויך ענדליכקייטן צו סאנאטא.)
עד כאן פאר סאנאטא. נאר איין זאך, אז אפילו נאר איין מאוומענט איז געבויט אויף די סאנאטא פארם, דאך הייסט די גאנצע פיאנא קאמפאזיציע א פיאנא סאנאטא., און ער וועט האבן טאקע נאך צוויי (אדער מער) מאוומענטס, נישט אויפ'ן סאנאטא פארם.
יעצט, פיאנא קאנצערטאו:
דא איז אויך די פידלעך א גרויסע מאן דאמר, ווי אויך אנדערע כלים, אבער די פיאנא איז סאולאו. פון מאל צו מאל קומט ער אריין מיט זיינע סאולאו'שע שטיקלעך, און פון מאל צו מאל איז ער שטיל פאר א לאנגע צייט. די פאר פיאנא קאנצערטאוס וואס איך קען פון בעטהובן, נעמט א פערציג מינוט, א שטיקל.
דאס איז עס פאר היינט.
איך בין נייגעריג צו כ'האב איינעם קלוגער געמאכט אדער געהאלפן מיט אינפארמאציע.
כ'האף צו אנהייבן דורכגיין קאמפאזיציעס איינס איינס. איך וויל נאר וויסן אויב ס'דא א דעמענד.
אלץ א קלאסיק מוזיק נישט-מבין וויל איך אריינקומען מיט מיין בליק.
רוב מענטשן עכ״פ איך טראכט אז רוב מענטשן, קוקען אן קלאסיקע מיוזיק אלץ באורינג (משעמם), ווייל מען באקומט נישט קיין דאופעמין דערפון, ס׳קומט נישט קיין טריפ, נישט קיין דיפרעסיע, נישט קיין עמאושענס, נישט קיין ווייבס, ניטאמאל ווערטער האט עס, ס׳פארט סתם אויף קרוז, מילא טראכט מען א גאנצען צייט קום שוין צום ווארט, נו תכלית וואס ווילסטו?
אבער אז מען קוקט עס אן מיט א בליק פון אַרט, מען נעמט ארויס די עמאושענס דערפון, נאר קוקען עס אן ווי א ארט ווי א שיינע הויז, א שיינע דזשולערי צי א שיינע פרוי, ס׳פשוט שיין מען דארף נישט ציקימען קיין ערגעץ, ס׳דארף נישט היטען, ס׳נישטא קיין פאנטשליין. ס׳פשוט שיין לשם שיינקייט, און ווען מען זעצט זיך אראפ אדעתא דהכא קען מען הנאה האבן פון קלאסישע מיוזיק.
(איך ווייס אז די מבינים גייען מיך הרג׳נן פארן זאגען אז קלאסיק האט נישט קיין עמאושענס)
קלאסישע מוזיק פאר מיך איז אזוי ווי וויין: ביידע פראביר איך שוין יארן צו באקומען א טעיסט דערין, אן קיין ערפאלג.
אדערווייל וועל איך אנעמען מיט אמונה פשוטה אז עס איז טאקע געשמאק און מענטשן פאסמאקעווען זיך באמת דערמיט (אדער וועל איך עס שטיצן מיטן הוכחה נוסח כוזרי אז מיליאנען מענטשן באריכטן אויף עפעס מוז עס זיין אמת)
איך קען גראדע רוב ניגונים וואס דו האסט אויסגערעכט, אויסער דע צוויי קאנצערטאו'ס. די אנדערע זענען ווירקליך פון די מערסט באקאנטע קאמפאזיצעס.
- בעטהאווענס 5טע סימפאניע - וואס איז באקאנט פאר איר אריסטאקראטישע אנהייב.
א דאנק.דו שרייבסט און זאגסט גאר גוט!
און ווי גוט איז אז דו ליגסט מער אין די פיאנא דזשאנרע, אזוי ווער איך אויך קלוגער.. (איך ליג מער אין פידל).