סאטמאר מהר"א שליט"א

בייגעלייגטע פיילס

  • Screenshot_20250216_163808_Adobe Acrobat.jpg
    Screenshot_20250216_163808_Adobe Acrobat.jpg
    1.5 MB · געזען: 120
װער סאיז גענוג אלט צו געדענקען איז דער עצם מציאות פון רז״ל א חידוש נפלא. ״כק הגאב״ד ״ איז שױן געװען א מושל בכיפה דעמאלס. קײנער האט דעמאלס נישט געזיכט איבערצושטײגן נאר פטור צו װערן פּון אײן פארהאסטער מענטש. איך בין נישט קײן סאטמארער נאר מיטגעהאלטן בשעתו.
 
װער סאיז גענוג אלט צו געדענקען איז דער עצם מציאות פון רז״ל א חידוש נפלא. ״כק הגאב״ד ״ איז שױן געװען א מושל בכיפה דעמאלס. קײנער האט דעמאלס נישט געזיכט איבערצושטײגן נאר פטור צו װערן פּון אײן פארהאסטער מענטש. איך בין נישט קײן סאטמארער נאר מיטגעהאלטן בשעתו.
איך וויל פארשטיין וואס איז דער ארגעסים ביי חסידים ווער עס האט א גרעסער עולם? וואס ווייזט א גרוס ער עולם? אויב א גרויסער עולם ווייזט אויף צידקות? אויף שכל? אויף לב טוב? אויב יא דארף סאטמערע מודה זיין אז לויבאוויטש איז דער גרעסטער צדיק?
 
הגרי״ז מבריסק זצ״ל האט מסביר געװען פארװאס בײ רבי׳ס מעסט מען װי גרױס דער עולם איז. מלה״ד א מענטש קומט אין א פרעמד שטאט און זעט װי א מענטש שטײט בײ א טיש און שרײט עס װאקסט א בױם פון טיש! אױב איז דאס אײן מענטש טראכט מען ער איז משוגע. אױב איז עס צװײ דרײ מענטשן זאגט מען עס איז א פאר לצים. אױב איז עס צען מײנט מען סאיז אפשר א מגיפה דא וכו׳ אױב אבער צען טױזנט מענטש שטײען און שרײען עס װאקסט א בױם פון טיש, זעט מען דעם בױם !!
 
איך וויל פארשטיין וואס איז דער ארגעסים ביי חסידים ווער עס האט א גרעסער עולם? וואס ווייזט א גרוס ער עולם? אויב א גרויסער עולם ווייזט אויף צידקות? אויף שכל? אויף לב טוב? אויב יא דארף סאטמערע מודה זיין אז לויבאוויטש איז דער גרעסטער צדיק?
א באוואוסטע מעשה: ווען קאצק און ווארקא האבן זיך צוטיילט (נישט ממש אזוי - קודם געווען פשיסחא וכו') איז אמאל א קבוצה פון ווארקער חסידים געפארן צום ווארקער רבי'ן. על אם הדרך האבן זיי אנגעמערקט א וואגן וואס דער קאצקער רבי פארט דארט, איז געווען א חסיד א שטיקל מחוצף, געבט ער א געשריי צום קאצקער רבי'ן 'נו, מענדל, פארן מיר צום רבי'ן'?, דער עולם ארום איז געווארן שאקירט פון די עזות, אבער דער קאצקער האט זיך צושמייכלט און גערופן דעם חסיד, פרעגט אים דער קאצקער 'זאג מיר, פארוואס ווילן אייביג חסידים שלעפן נאך חסידים צו זייער רבי'ן'?, יענער האט נישט געוואוסט וואס צו ענטפערן, האט אים דער קאצדער געזאגט 'אלע חסידים ספק'ענען זיך א גאנצן טאג צו זייער רבי איז יא א צדיק צו נישט, ווען ס'קומט נאך חסידים איז עס נאך א ראיה אז דער רבי איז טאקע א צדיק, ואין שמחה כהתרת הספיקות. איך אבער - איז דער קאצקער ממשיך - זאג דיר שוין יעצט, איך קען דיין רבי איך זאג דיר ער איז א צדיק, דארפסט שוין נישט שלעפן נאך חסידים'...

די ענין איז בכלל א יסוד מוסד צו פארשטיין די פלעצער ווי מ'שלעפט שטארק חסידים, איז טייטש אז אינערליך זענען זיי פיל מיט ספיקות.
ווי למשל ברסלב, ברסלב איז לכאורה די מערסטע גערודפ'טע חסידות
(וואס ס'קען זיין אז ס'קומט זיך זיי, אבער דאס איז די מציאות), אשר על כן איז דא ביי זיי א גאנצע מצוה פון מקרב זיין צו ברסלב, צום רבי'נס אור. וכן עוד וכן עוד. נקוט כלל זה בידך.
 
א באוואוסטע מעשה: ווען קאצק און ווארקא האבן זיך צוטיילט (נישט ממש אזוי - קודם געווען פשיסחא וכו') איז אמאל א קבוצה פון ווארקער חסידים געפארן צום ווארקער רבי'ן. על אם הדרך האבן זיי אנגעמערקט א וואגן וואס דער קאצקער רבי פארט דארט, איז געווען א חסיד א שטיקל מחוצף, געבט ער א געשריי צום קאצקער רבי'ן 'נו, מענדל, פארן מיר צום רבי'ן'?, דער עולם ארום איז געווארן שאקירט פון די עזות, אבער דער קאצקער האט זיך צושמייכלט און גערופן דעם חסיד, פרעגט אים דער קאצקער 'זאג מיר, פארוואס ווילן אייביג חסידים שלעפן נאך חסידים צו זייער רבי'ן'?, יענער האט נישט געוואוסט וואס צו ענטפערן, האט אים דער קאצדער געזאגט 'אלע חסידים ספק'ענען זיך א גאנצן טאג צו זייער רבי איז יא א צדיק צו נישט, ווען ס'קומט נאך חסידים איז עס נאך א ראיה אז דער רבי איז טאקע א צדיק, ואין שמחה כהתרת הספיקות. איך אבער - איז דער קאצקער ממשיך - זאג דיר שוין יעצט, איך קען דיין רבי איך זאג דיר ער איז א צדיק, דארפסט שוין נישט שלעפן נאך חסידים'...

די ענין איז בכלל א יסוד מוסד צו פארשטיין די פלעצער ווי מ'שלעפט שטארק חסידים, איז טייטש אז אינערליך זענען זיי פיל מיט ספיקות.
ווי למשל ברסלב, ברסלב איז לכאורה די מערסטע גערודפ'טע חסידות
(וואס ס'קען זיין אז ס'קומט זיך זיי, אבער דאס איז די מציאות), אשר על כן איז דא ביי זיי א גאנצע מצוה פון מקרב זיין צו ברסלב, צום רבי'נס אור. וכן עוד וכן עוד. נקוט כלל זה בידך.
זייער א שטארקע פוינט!

איך בין מסכים מיט די געדאנק,
איך וויל אבער צולייגן אז ס׳איז דא א געוויסע שטארקע הייליגקייט וואס איינער קען שפירן ביי זיין רבי, וואס זאל אים מאכן וועלן געבן צו שפירן די אור פאר זיין חבר, און אים מפיץ זיין די זעלבע ״פילינג״ וואס ער שפירט, אן אריינגיין אין די אמתדיגקייט פון די פילינג וכו. מ׳קען זען די זעלבע געדאנק ביי די וועלעכע פראבירן אייוואסקע…
 
לעצט רעדאגירט:
זייער א שטארקע פוינט!

איך בין מסכים מיט די געדאנק,
איל וויל אבער צולייגן אז ס׳איז דא א געוויסע שטארקע הייליגקייט וואס איינער קען שפירן ביי זיין רבי, וואס זאל אים מאכן וועלן געבן צו שפירן די אור פאר זיין חבר, און אים מפיץ זיין די זעלבע ״פילינג״ וואס ער שפירט, אן אריינגיין אין די אמתדיגקייט פון די פילינג וכו. מ׳קען זען די זעלבע געדאנק ביי די וועלעכע פראבירן אייוואסקע…
די לעצטע שורה זאגט שױן אלעס ! 😂
 
א באוואוסטע מעשה: ווען קאצק און ווארקא האבן זיך צוטיילט (נישט ממש אזוי - קודם געווען פשיסחא וכו') איז אמאל א קבוצה פון ווארקער חסידים געפארן צום ווארקער רבי'ן. על אם הדרך האבן זיי אנגעמערקט א וואגן וואס דער קאצקער רבי פארט דארט, איז געווען א חסיד א שטיקל מחוצף, געבט ער א געשריי צום קאצקער רבי'ן 'נו, מענדל, פארן מיר צום רבי'ן'?, דער עולם ארום איז געווארן שאקירט פון די עזות, אבער דער קאצקער האט זיך צושמייכלט און גערופן דעם חסיד, פרעגט אים דער קאצקער 'זאג מיר, פארוואס ווילן אייביג חסידים שלעפן נאך חסידים צו זייער רבי'ן'?, יענער האט נישט געוואוסט וואס צו ענטפערן, האט אים דער קאצדער געזאגט 'אלע חסידים ספק'ענען זיך א גאנצן טאג צו זייער רבי איז יא א צדיק צו נישט, ווען ס'קומט נאך חסידים איז עס נאך א ראיה אז דער רבי איז טאקע א צדיק, ואין שמחה כהתרת הספיקות. איך אבער - איז דער קאצקער ממשיך - זאג דיר שוין יעצט, איך קען דיין רבי איך זאג דיר ער איז א צדיק, דארפסט שוין נישט שלעפן נאך חסידים'...

די ענין איז בכלל א יסוד מוסד צו פארשטיין די פלעצער ווי מ'שלעפט שטארק חסידים, איז טייטש אז אינערליך זענען זיי פיל מיט ספיקות.
ווי למשל ברסלב, ברסלב איז לכאורה די מערסטע גערודפ'טע חסידות
(וואס ס'קען זיין אז ס'קומט זיך זיי, אבער דאס איז די מציאות), אשר על כן איז דא ביי זיי א גאנצע מצוה פון מקרב זיין צו ברסלב, צום רבי'נס אור. וכן עוד וכן עוד. נקוט כלל זה בידך.
איך וואלט געלייקט ווייל די געדאנק איז א גוטן געדאנק
וקבל את האמת ממי שאמרו
באוט איך קען נישט לייקן נאכאלס בין א ראשפיצע אייניקל.........
 
ברעקינג! מהר"א האט פריער ארויף צום ציון פונעם פעטער ז"ל אין קרית יואל צו מתפלל זיין לרפואת זיין "צוקריגטע" שוואגער האדמו"ר מוויזניץ , ר' ישראל'טשא האט איהם געשיקט א קוויטעל
 
לעצט רעדאגירט:
בפשטת לפי חזקה, וועט ער בלייבן צוקריגט מיט איהם.......
 
ברעקינג! מהר"א האט פריער ארויף צום ציון פונעם פעטער ז"ל אין קרית יואל צו מתפלל זיין לרפואת זיין "צוקריגטע" שוואגער האדמו"ר מוויזניץ , ר' ישראל'טשא האט איהם געשיקט א קוויטעל
ממש א צדיק איך וויל עם געבען א קוויטעל ער איז געגאנגען מתפלל זיין פאר א שוואגער וואס איז חרוב קראנק
 
ר' ישראל'טשא האט איהם געשיקט א קוויטעל
ביזט זיכער אז רבי ישראל האט געשיקט די קוויטעל
איך האב פארשטאנען אז ער איז אליינס געגאנגען.

אגב איך וואלט איהם מייעץ געוועהן צו גיין מיטהאלטען זיין שוואגערס שמחות און נישט ווארטען אויף די לעצטע ש"ב ווען ער איז שוין נישט דארט, ענדרעשער ווי איהם נאר קענען ווען ער אזי קראנק
 
ביזט זיכער אז רבי ישראל האט געשיקט די קוויטעל
איך האב פארשטאנען אז ער איז אליינס געגאנגען.

אגב איך וואלט איהם מייעץ געוועהן צו גיין מיטהאלטען זיין שוואגערס שמחות און נישט ווארטען אויף די לעצטע ש"ב ווען ער איז שוין נישט דארט, ענדרעשער ווי איהם נאר קענען ווען ער אזי קראנק
אז דו דערמאנסט די סקווירא שמחה, דעמאלסט האט רבי שרולטשע געזאגט אז ער זאל נישט קומען, וועגן דעם איז ער נאר געקומען צו די לעצטע שבע ברכות
 
Back
Top