נאכ'ן ליינען מיכאל אברהם'ס סעריע, קום איך צוריק דא מיט עטליכע שטריכן פון זיין לאגיק, אויף וואס איך וועל מיך פרייען צו הערן אנדערע מיינונגען. צום ערשט הייבט ער אן מיט'ן ערקלערן וואס יום טענה'ט.
דעיוויד יום שטעלט אוועק זיין ארגומענט אין צוויי טיילן.
צום ערשט שלאגט ער פאר א טעסט לויט וויאזוי ער האלט אז מיר זאלן פילטערן יעדע סארט עדות'שאפט וואס פראקלאמירט א נס, און דערנאך טענה'ט ער אז קיין שום עדות'שאפט קען נישט אדורכמאכן דעם טעסט. דעריבער קומט ער צום מסקנא אז ניסים האבן נאך קיינמאל, און וועלן קיינמאל נישט פאסירן.
זיין פילטער ארבעט גאנץ פשוט. יום איז דאך אן עמפיריסיסט וואס האלט אז דער איינציגסטער וועג וויאזוי מיר קענען וויסן זאכן איז בלויז דורך די פערזענליכע ערפארונג וואס אונזערע חושים שפירן, און יעדע מאל וואס מיר עקספיריענסן אן ערשיינונג, ווערט אונזער וויסנשאפט דערין שטערקער און אומבויגזאמער.
(צום ערשט דארף קלאר געשטעלט ווערן די לעכערליכקייט פון אזא סארט עפיסטעמאלגיע. אויב דער איינציגער וועג וויאזוי מיר ווייסן זאכן איז וויבאלד מיר האבן עס בייגעוואוינט בעבר, וויאזוי ווייסן מיר אז דער עתיד וועט נאכפאלגן די זעלבע ערשיינונגען? דא וואלט מען געקענט זאגן די זעלבע טענה, אז בעבר האבן מיר געזען ווי דער עתיד פירט זיך אויף גענוי ווי דער עבר, אבער דאן ווערט עס א קרייזלדיגע טענה, ווייל מיר האלטן דאך ערשט אינמיטן אוועקשטעלן אז מיר קענען ארויסלערנען זאכן פון עבר אויף עתיד! אבער דערווייל לאמיר גיין מיט זיין לאגיק.)
אלזא, היות אונזערע חושים האבן שוין זייער אסאך מאל בייגעוואוינט אז די וועלט פירט זיך לויט א געוויסע דרך הטבע, און לעמות זה האבן אונזערע חושים זייער אסאך מאל בייגעוואוינט אז מענטשן'ס עדות זענען באגלייבט, מיט דעם וואס זייער עדות'שאפט האט זיך ארויסגעשטעלט אלס ריכטיג, דעריבער, יעדעס מאל וואס די צוויי קומען אין קאנפליקט, צום ביישפיל ווען מענטשן זאגן עדות אז א נס שלא על פי טבע האט פאסירט, דארפן מיר מעסטן וועלכע פון די צוויי פארמאגט א שטערקערע עמפירישע הוכחה, און איז דעריבער א גרעסערע וואונדער ווען זיי ווערן געבראכן. דערמיט וועלן מיר קענען אויסוועלן וועלכע פון די צוויי ערפארונגען אוועקצואווארפן אין דעם ספעציפישן פאל, טראץ וואס אין א ענליכע פאל, ווען עס וואלט נישט געווען קיין סתירה, וואלטן מיר יא אקצעפטירט יעדע איינס פון זיי פאר זיך אליין.
אצינד, וויאזוי מעסט מען טאקע וועלכע פון די צוויי פארמאגט א שטערקערע עמפירישע הוכחה? איז קודם כל שטעלט יום אוועק א הנחה אז עס איז נאך קיינמאל נישט אפירגעקומען א קראנטע עדות'שאפט דורך קלוגע, געלערנטע מענטשן וואס האבן געזאגט אז זיי האבן בייגעוואוינט א נס. פארשטייט זיך אז דאס איז א בלויזע הנחה, אן קיין עמפירישע ראיות. צווייטנס, טענה'ט יום, פארמאגן מענטשן א נטיה דווקא יא צו גלייבן געשעענישן און פאסירונגען וואס זענען אבסורד, און ממילא אפילו אין פאל וואס מיר הערן יא פון מענטשן וואס האבן באריכטעט אדער געהערט פון א נס מיט א קראנטע מקור, דארפן מיר דאס נעמען זייער סקעפטיש. פארשטייט זיך אז דאס איז נאכמער אמת ביי אזעלכע מענטשן וואס פארמאגן סתם אזוי א ווילדע פאנטאזיע אדער א קנאפע חוש צו דן זיין אויף זאכן, וואס ערקלערט פארוואס מיר געפינען אזויפיל זינלאזע אבערגלויבענישן ביי פרימיטיווע מענטשן. און אפילו דארט וואו א באריכט פון א נס האט זיך דערשלאגן צו א ציוויליזירטע פאלק, איז עס אויך געקומען פון זייערע צוריקגעשטאנענע זיידעס, וואס זענען געווען ווייט אוועק פון אונז, במקום צי בזמן. און ווי שפעטער אריין אין דער מאדערנע תקופה פון אינלייטנמענט, ווערן די באריכטן ווייניגער און ווייניגער.
א דריטער זאך ווואס מיר דארפן נעמען אין באטראכט איז, אז מענטשן רעדן אסאך מאל ליגנט… דאס אז עס זאל שטיין אין א צייטונג א נישט אמת'ער זאך, איז ווייט פון א נס, צי אפילו זעלטן. עס איז אוודאי נישט קיין סתירה מיט די געזעצן פון נאטור.
אויסער דעם, האלט יום, איז כמעט אויף יעדע עדות'שאפט איבער א נס, פארהאן א צווייטע עדות'שאפט וואס לייקנט עס, און דאס לייגט צו א צווייטע סיבה צוליב וואס מיר זאלן אפווארפן אזעלכע באריכטן, חוץ פון דעם פאקט אז עס איז א סתירה מיט נאטור. דאס איז אויך א בלויזע כלליות'דיגע טענה, און יום מיינט מסתמא זיך צו באציען אויף ניסים אינערהאלב רעליגיעזע גלויבונגען, וואס שלאגן אפ די ניסים פון אנדערע רעליגיעס.
באלד דערנאך, געבט ער אן א ביישפיל פון א נס וואס האט יא אנגעבליך פאסירט אין א נישט-רעליגיעזע, געלערנטע געזעלשאפט, און ער ברענגט דערפן א ראי' אז אפילו געלערנטע מענטשן קענען ווערן איינגערעדט אז א נס האט פאסירט. אבער יום געבט נישט אן קיין שום הסבר פארוואס ער האלט טאקע אז יענע נס האט נישט פאסירט. פשוט דער פאקט אז עס איז א נס, איז גענוג פאר אים דאס אפצואווארפן…
יום'ס קעגנער טייטלען אן אויף מערערע לעכער אין אזא סארט לאגיק.
צום ערשט איז מערקבאר די קרייזלדיגע, א-פריארי סברה וואס ער בויעט, נעמליך אז וויבאלד מענטשן האבן שוין ליגנט געזאגט בעבר איבער ניסים וואס 'האבן קיינמאל נישט פאסירט', קענען מיר אננעמען אז מען קען נישט גלייבן קיין עדות'שאפט אויף ניסים. דאס איז דאך א קלאסישע סירקל! וויאזוי ווייסטו שוין יעצט אז די ניסים איבער וואס די עדות'שאפטן האבן גערעדט, זענען באמת נישט פארגעקומען, אויב דאס איז וואס מיר זענען יעצט דן?
צווייטנס, טענה'ן אסאך, איז בכלל נישט אויסגעהאלטן אריינצושטעלן די באגלייבטקייט פון עדות'שאפט אין א סארט סטאטיסטישע אנאליז איבער וויפיל מענטשן זאגן ליגנט וכו'.
ווען מען שטייט אין געריכט און צוויי עדות קומען אריין און זאגן אז זיי האבן געזען ווי פלוני האט גע'הרג'עט דעם צווייטן, קען דאך זיין אז זיי זאגן ליגנט, ניין? אלזא, ווי גרויס איז דער פראצענט פון ליגנט וואס מענטשן זאגן? לאמיר זאגן ס'איז בערך דריי פראצענט. נישט אסאך. לעומת זה, לאמיר טראכטן: ווי גרויס איז דער שאנס, אז איינער זאל טאקע זיין א רוצח? לכאורה – פיל ווייניגער פון דריי פראצענט! וויפיל רוצחים זענען דען פארהאן צווישן די זיבן ביליאן מענטשן אויף דער וועלט? נו, באדייט דאס, אז מיר דארפן נישט גלייבן די עדות, וויבאלד עס זענען פארהאן מער ליגנער ווי רוצחים?
דעיוויד יום וואלט מסתמא גע'טענה'ט אז אויב ס'איז מער מסתבר אז דער עד זאגט ליגנט ווי אז דער רציחה איז טאקע געשען ווי ער זאגט, לאמיר אוועקווארפן די עדות, ניין? אבער דא ליגט דער טעות. עדות'שאפט איז נישט קיין סטאטיסטישע טשארט. ס'איז א מענטש, א לעבעדיגע באשעפעניש וואס שטייט פאר אונז, רעדט, דרוקט זיך אויס, און מיר קענען שפירן זיין אמת אדער שקר – ממש מיט די אויגן און אויערן.
אויב די רעדע וואלט געווען פון קאלטע נומערן, וואלט אוודאי די זאך אויסגעזען אנדערש. שטעלט אייך פאר צום ביישפיל אז עס זענען פארהאן צוויי באס פירמעס אין שטאט, איינס פון זיי טוט דאמינירן די מארקעט, פארמאגנדיג 97 פראצענט פון אלע באסעס אין שטאט, בעת די צווייטע פארמאגט בלויז דריי פראצענט. אויב עס מאכט זיך איין טאג א היט ענד ראן עקסידענט מיט איינס פון די באסעס, און מיר ווייסן נישט פון וועלכע פירמע יענער איז געווען, איז פארהאן א פערפעקטע סטאטיסטישע סברה צו זאגן אז ס'איז מער מסתבר אז ס'איז געווען דער גרעסערע פירמע. אבער אין דער עדות-מעשה, איז דאך דא דער פנים פונעם עד, זיין קול, זיין
אויפפירונג, און נאך – וואס מאכן אסאך מער אויס ווי א שורה אין א סטאטיסטיק.
ענליך דערצו געפינען מיר אין גמרא וואו עס ווערט געברענגט די שאלה פון עמיצער וואס האט פארקויפט א ווילדע אקס לשחיטה בעת רוב אקסן ווערן פארקויפט צו ארבעטן, און די שאלה איז צי עס הייסט א מקח טעות. לויט יום'ס לאגיק, און אפילו לויט די תורה'דיגע לאגיק פון אחרי רבים להטות, וואלט מען דאך געדארפט גיין נאך רוב און זאגן אז דער מוכר איז א ליגנער, און ער האט דאס יא פארקויפט על דעת ארבעטן. אבער די הלכה, עכ"פ לויט איין שיטה, איז נישט אזוי. און דער הסבר לויט ר' שמעון שקאפ איז גאנץ פשוט. היות עס איז פארהאן א מעגליכקייט, אפילו עס איז גאר א קליינער, אז דער מוכר האט דאס באמת געמיינט צו פארקויפן לשחיטה, דאן קענען מיר אננעמען זיינע רייד מיט א הונדערט פראצענטיגע זיכערקייט. פארוואס טאקע? ווייל עדות'שאפט איז נישט קיין טרוקענע סטאטיסטיק!
געוויסע עמפיריסיסטן לערנען אריין א צווייטע פשט אין יום'ס ווערטער פארוואס ער האלט אז מיר קענען אננעמען אז א נס האט נאך קיינמאל נישט פאסירט. די סברה גייט, אז היות יעדע מאל מיר גייען צום וואסער, זעען מיר נישט ווי זי שפאלט זיך, און יעדן מאל מיר זעען א בארג, זעט זיך נישט אן קיין גאט וואס געבט א תורה, דעריבער קענען מיר אננעמען אז אזא זאך איז זייער אומפראבעבל אז עס זאל געשען.
דער פראבלעם מיט אזא לאגיק איז, אז יעדע מאל מיר קוקן אויף די זון, זעען מיר אויך נישט קיין ליקוי חמה, און פארט וועלן מיר גלייבן איינעם וואס זאגט אז ער האט עס געזען. פארוואס? נאכמער דערפון - דער ביג בענג האט בלויז פאסירט איינמאל אין די היסטאריע, עכ"פ ווי ווייט מיר ווייסן, און פארט נעמען מיר אן אזא געשעעניש. פשוט וויבאלד דער פאקט אז מיר האבן זייער אסאך מאל 'נישט' געזען א געוויסע ערשיינונג, זאגט זייער ווייניג אויף די מעגליכקייט אז דאס זאל למעשה יא געשען.
מיכאל אברהם ערווענט אויך א סברה אפצופרעגן יום פון א דריטע ווינקל, און איז דאס מסביר מיט א משל: איינער זאגט דיר אז ער האט געווארפן א דייס, און באקומען הונדערט מאל נאכאנאנד דער נומער “זעקס”. אזא זאך וואלט אייך זיכער געווען א גרויסע וואונדער, און מיט רעכט.
יעצט לאמיר טוישן די פרעים אביסל. לאמיר זאגן אז מיר ווייסן שוין פון א פארלעסיכע מקור אז דער דייס איז געווארפן געווארן און געפאלן הונדערט מאל נאכאנאנד 'די זעלבע' צאל. מיר ווייסן בלויז נישט וועלכע. איז יעצט, ווען איינער קומט און זאגט “דער נומער איז געווען זעקס”, פארוואס זאלן מיר אים נישט גלייבן?
אין אזא מצב, זאגט מען נישט אז מיר האבן א זעקסטל שאנס אז ער זאגט אמת. נאר עס איז ליבערשט כמעט הונדערט פראצענט! ווייל אין דעם דאזיגן ראם נעמט ער סך הכל אינפארמאציע וואס מיר ווייסן שוין אז ס'איז דא, און ער איז בלויז מוסיף דעם פעלערדיגן שטיקל דערפון.
און אזוי אויך מיט אמונה און נסים. אויב א מענטש גלייבט אז עס איז פארהאן א בורא וואס האט באשאפן די נאטירליכע געזעצן, און מען זאגט אים יעצט אז גאט האט געטוהן א נס אדער זיך מגלה געווען – איז עס נישט קיין אומגלויבליכע זאך פאר דעם מאמין. יום קען סך הכל טענה'ן אז ער גלייבט בכלל נישט אין גאט, וואס דאן איז ער שוין אין א שטיקל קרייזלדיגע מצב, ווען ער שטעלט אוועק זיין מסקנא שוין ביים קשיא. איינער וואס גלייבט אין גאט מכוח פילאזאפישע סברות, און נעמט אן אז עס איז מסתבר אז גאט זאל זיך אנטפלעקן צום מענטשהייט און זאגן וואס זיינע געזעצן זענען, איז פאר אים ממש ערווארטעט אזא ערשיינונג.
לויט דעם שטעלט זיך ארויס אז איז בכלל נישט מעגליך צו פארפירן א דעבאטע איבער ניסים, וויבאלד יעדע זייט איז באזירט אויף א גאנץ אנדערע הנחה מיט וואס ער קומט, נאך בעפאר די שאלה צי ניסים פאסירן.
מיכאל אברהם גייט נאך ווייטער מיט'ן אריינקלערן צי יום אליין איז געווען איבערצייגט אין זיין ארגומענט, אדער ער רעדט בלויז סארקאסטיש א.ד.ג., וואס איך האב נישט אינגאנצן פארשטאנען.
עניוועי, גענוג פאר היינט.