סייענטיפישע טעאריעס וואס ענדלען אין קבלה

מרחשון

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
סעפ. 12, 2024
מעסעדזשעס
189
רעאקציע ראטע
664
לויט מאדערנע פיזיקס, זענען מאטעריע און אנטי מאטעריע אייניג צוטיילט געווארן אין די ערשטע מיליאנסטל סעקונדע נאכ'ן ביג בענג. אזא צוטיילונג וואלט נאטורליך געפירט צו א יוניווערס וועלכע באשטייט פון בלויז פאטאנס, וויבאלד ווען מאטריע און אנטי מאטריע באגעגענען זיך, שטעלן זיי זיך צאם צו פארמירן ריינע ענערגיע אין פארעם פון פאטאנס.

דער פאקט אז מיר געפינען זיך דא היינט צוטאגס באדייט אז עפעס אין די ערשטע מאמענטן פונעם באשאף האט געבראכן דעם סימעטריע פונעם צוטיילונג און מאטעריע האט גובר געווען. אויב די פונקטליכע צוטיילונג צווישן מאטעריע און אנטי מאטעריע וואלט ווייטער אנגעהאלטן, וואלט אלעס געווען בלויז פאטאנס, און עס וואלט קיינמאל נישט באשאפן געווארן די וועלט וועמען מיר קענען היינט צוטאגס אלס הויפטזעכליך מאטעריע, מיט גאר ווייניג אנטי מאטעריע.

עס איז מערקווירדיג אז אין קבלה, ווערט די וועלטס באשאף געשילדערט דורך אן ענליכן פראצעס פון צמצום וועלכע האט ערלויבט פאר אור אין סוף זיך אוועקצוציען און ערלויבן אז נבראים זאלן באשאפן ווערן. אויב דער אייביגער גילוי פון אור אין סוף וואלט אנגעהאלטן, וואלט נישט געקענט עקזיסטירן קיין באזונדערע עקזיסטענץ אויסער די ליכטיגקייט פון אור אין סוף.

***

לאמיר גיין א טריט ווייטער.

אין קבלה איז אנגענומען אז דער איבערגאנג פון אור אין סוף צו אונזער גשמיות'דיגע וועלט, געשעט אין פיר שטאפלען.

צום ערשט איז פארהאן עולם האצילות, די העכסטע און ריינסטע עולם וואו עס זענען נאכנישט דא קיין באזונדערע מציאות'ער נאר אלעס איז א גילוי פון אור אין סוף און איינס מיט'ן בורא. דאס קען אין א געוויסן זין אנדייטן אויף די פאראייניגטע טעאריע וואו אלע כוחות אין דער נאטור - גראוויטעט, עלעקטרא מאגנעטיזם, און די שטארקע און שוואכע נוקלעארע כוחות - טרעפן זיך צוזאמען אין איין טעאריע, נאך בעפאר דעם ביג בענג. (זע ווייטער מער דערוועגן.)

דערנאך קומט עולם הבריאה, וואו עס הייבן זיך אן פארעמען מציאות'ער פון נשמות, מחשבות און מלאכים וואס פארמאגן שוין א געוויסע נפרדות אבער זענען פארט אין פארבינדונג מיט'ן שורש. אין פיזיקס קען דאס אפשר רעפרעזענטירן דעם שטאפל פונעם רגע נאכ'ן ביג בענג ווען פארטיקלס זענען באשאפן געווארן אבער נאכנישט פארמאגט קיין צורה.

די דריטע עולם, עולם היצירה איז שוין מער פיזיש, און דארט באקומען זאכן א שטיקל צורה, ענליך צום פיזישן שטאפל וואו אטאמען און עווענטעל מאלעקיולס ווערן געשאפן.

און צום לעצט איז פארהאן אונזער עולם העשיה וואו אלעס קומט זיך צאם.

***

מיר האבן פריער דערמאנט דעם פאראייניגטן טעאריע וואס פיזיקער זוכן מיט ליכט שוין פאר לאנגע יארן, און איינס פון די גרויסע קאנדידאטן דערפאר איז די 'סטרינג טעראיע' וואס לויטעט אז אין יסוד זענען אלע אטאמען א בלויזע תוצאה פון א געוויסע פריקווענסי אין וועלכע די יסודות'דיגע שטריקל ביים שורש וויברירט.

אבער כדי די טעאריע זאל שטימען מאטעמאטיש, זענען פיזיקער געווען געצוואונגען צו שפעקולירן און צוצולייגן פרישע אומבאקאנטע דימענסיעס אין צוגאב צו אונזערע פיר באקאנטע - דריי פון מקום און איינס פון זמן. דאס זענען אזעלכע דימענסיעס ארום וועמען אונזער לעבן איז פונקט אזוי אנגעוויזן, אבער זענען פארט צו קליין אז מיר זאלן זיי קענען אבזערווירן. פיזיקער האפן אז איין טאג וועט מען דאס יא קענען דערטאפן און באשטעטיגן דער סטרינג טעאריע.

און הגם זיי האבן זיך נאכנישט פאראייניגט איבער א פונקטליכע ציפער וויפיל אזעלכע דימענסיעס מען ברויך צולייגן, זענען די אנגעבענע נומערן עפעס צו באקאנט פאר אונז אידן…

די הויפט טעאריע לויטעט אז מען ברויך צולייגן עקסטערע זעקס דימענסיעס פון ספעיס, וואס געבט א סך הכל פון צען דימענסיעס. (עשר ספירות?)

די קומענדע אויף דער רייע - M טעאריע - לויטעט אז מען ברויך גאר עלעוו… (עשר ספירות פלאס כתר?)

און צום לעצט איז פארהאן א טעאריע אז מען ברויך האבן אזויפיל ווי 26 דימענסיעס אין סך הכל! (שם הויה?)

***

וואס האלט איר?
 
איך האלט אז קבלה איז שיינע שפעקולאציעס (מילד גערעדט) איינגעוויקלט מיט סייענטיפישע און פילאזאפישע טערמינען, ווי אויך איז א טייל פון קאסמאלאגישע סייענס נישט מער ווי שפעקולאציעס.

העפענס טו בי אז עס האט זיך צוזאמגעטראפן מיט אפאר נאמבערס... דעטס אלל.


ערנסט גערעדט. ווען זיי לויטערן 7 דיימענסיעס וואלסטו געווארן ווייניגער פרייליך (חג"ת נהי"ם)?
וואס איז מיט 13 קעגן די י"ג מדות?
86 קעגן אלקים - טבע? אדער גאר 81 פאר 'טבע' אליין?
12 אנקעגן די שבטים, 17 אנקעגן 'טוב', 32 - ל"ב נתיבות, רפ"ח, קס"ג, און וואס נישט?

בקיצור...
 
ערנסט גערעדט. ווען זיי לויטערן 7 דיימענסיעס וואלסטו געווארן ווייניגער פרייליך (חג"ת נהי"ם)?
וואס איז מיט 13 קעגן די י"ג מדות?
86 קעגן אלקים - טבע? אדער גאר 81 פאר 'טבע' אליין?
12 אנקעגן די שבטים, 17 אנקעגן 'טוב', 32 - ל"ב נתיבות, רפ"ח, קס"ג, און וואס נישט?
איך פארשטיי דיין פוינט, אבער עשר ספירות איז נישט ממש דומה צו י"ג מדות אדער טוב...
לויט קבלה זענען זיי דורך וועמען די בריאה באשטייט בכלל.
 
איך פארשטיי דיין פוינט, אבער עשר ספירות איז נישט ממש דומה צו י"ג מדות אדער טוב...
לויט קבלה זענען זיי דורך וועמען די בריאה באשטייט בכלל.

ווען ס'איז 11 זאגסטו ס'איז + כתר, ווען ס'ווען 9 וואלסטו געזאגט מ'דארף אויסלאזן כתר, ווען ס'8 איז עס למעלה מהטבע (יש מאין), ווען ס'צוועלעף איז עס כנגד י"ב גבולי אלכסון - גארנישט ווייניגער מכובד, ווען ס'26 נוצטו פלוצלינג דעם שם הוי"ה, און ווען ס'וואלט געווען 27 איז עס מיטן כולל.

אין אנדערע ווערטער, איין טעאריע שטומט פערצופאל מיט די נומער צען, און אלע אנדערע קוועטשסטו לויט ווי עס געפעלט דיר..
4 דיימענסיעס ביי מיר איז גארנישט ווייניגער מכובד, מ'שטיינץ, אש מים רוח עפר אליין..

האסט דאך אבער אויך נישט מסביר געווען וויאזוי די 10 ספירות באדייטן די זעלבע 10 דיימענסיעס, איז עס סתם 10 - 10 לגזירה שוה? דאן וואס איז די גזירה שוה פון די 'פיי' נאמבער?



איך בעט דיר איבער פאר מיין סארקאסטישן טאן, עס קומט פשוט נאך יארן פון פראבירן דאס אלעס, אריינלערנען פשטים, אויפקומען מיט מהלכים, מסביר זיין טעאריעס, און ציטירן מקורות.
ביז פאר נישט לאנג צוריק בין איך געווען איבערצייגט אז קבלה מיט סייענס זענען צוויי זייטן פונעם זעלבן מטבע, און באמת ווער קען עס דען פאלציפירן?! איך בין נאר געקומען צום רעאליזאציע אז מיט די לאגיק וואס אונז האבן איז עס זייער שווער צו מאכן שטומען, און די פראבלעם ליגט נישט אין סייענס...
 
ווען ס'איז 11 זאגסטו ס'איז + כתר, ווען ס'ווען 9 וואלסטו געזאגט מ'דארף אויסלאזן כתר, ווען ס'8 איז עס למעלה מהטבע (יש מאין), ווען ס'צוועלעף איז עס כנגד י"ב גבולי אלכסון - גארנישט ווייניגער מכובד, ווען ס'26 נוצטו פלוצלינג דעם שם הוי"ה, און ווען ס'וואלט געווען 27 איז עס מיטן כולל.
וואס איך 'האב' געזאגט און וואס איך 'וואלט' געזאגט, זענען נישט די זעלבע... אייגנטליך זענען זיי גאר ווייטער איינער פונעם אנדערן ווי דער מרחק צווישן עשר ספירות און סטרינג טעאריע...
 
קענסטו מיר זאגן יעצט וואו אין קבלה עס איז מרומז דעם מארגענדיגע סייענטיפישע טעאריע אויך אדער עס ארבייט נאר אויף די נעכטיגע (ווילאנג די טעאריע איז נישט אפגעפרעגט)?

ובכלל, איך וואלט עקספעקטעד אז 6 דיימענסיעס זאלן זיין אבזערוועבל - אזויווי די 6 מדות וואס זענען במעשה, און די 3/4 זאלן זיין באהאלטן אזויווי כתר חכמה בינה (דעת) וואס איז נאר במוחין. דא איז אבער פונקט קאפויער..
אפשר טאקע ווייל אונזער עולם העשייה האט נאר דעם שפיגל-עפעקט פון די 'עכטע' עולם העשייה, כמבואר בספה"ק..
 
איך פארשטיי אז עפעס אין דיר איז געווארן געטריגערט מיט דעם שנירל, פארט וואלט געווען מער הילפבאר ווען דו לייגסט אוועק סארקאזם אויף א וויילע.
דו זאגסט דא צוויי זאכן. ערשטנס:
קענסטו מיר זאגן יעצט וואו אין קבלה עס איז מרומז דעם מארגענדיגע סייענטיפישע טעאריע אויך אדער עס ארבייט נאר אויף די נעכטיגע (ווילאנג די טעאריע איז נישט אפגעפרעגט)?
בלויז וויבאלד איך קען דיר נישט זאגן דעם גאנצן בילד, מיינט נאכנישט אז וואס עס זאגט יא איז גענצליך נוצלאז. אין קבלה זענען פארהאן נאך גענוג מושגים אוועקגעלייגט פאר'ן טאג ווען מען וועט טרעפן א נייע סייענטיפישע טעאריע...

און צווייטנס:
ובכלל, איך וואלט עקספעקטעד אז 6 דיימענסיעס זאלן זיין אבזערוועבל - אזויווי די 6 מדות וואס זענען במעשה, און די 3/4 זאלן זיין באהאלטן אזויווי כתר חכמה בינה (דעת) וואס איז נאר במוחין. דא איז אבער פונקט קאפויער..
אפשר טאקע ווייל אונזער עולם העשייה האט נאר דעם שפיגל-עפעקט פון די 'עכטע' עולם העשייה, כמבואר בספה"ק..
דו זאגסט עס סארקאסטיש, אבער אין פאקט ביסטו גערעכט...
אין ספר יצירה שטייט 'נעוץ תחילתן בסופן וסופן בתחילתן.' דאס באדייט אז די לעצטע מדרגה אין דער השתלשלות איז פארבינדן צו דער העכסטער מדרגה, אבער אויף א "היפוך" אופן. דערפאר, וואס אין די ראשית'דיגע עולמות איז פנימי, ווערט חיצוני אין די תחתונים.
 
למעשה איז די מענטשליכע מוח מיט אירע אינטואיציעס און בייעסעס אחראי סיי אויף קבלה און סיי אויף פיזיקס טעאריעס... אב אחד לשניהם
דערויף ברויך מען שרייבן א באזונדערן ארטיקל איבער די פארשידענע אפצווייגלעך פונעם מענטשליכן נפש אין די טעאריעס פון זיגמאנד פרויד ותלמידיו, און די קבלה'דיגע מושגים פון נפש רוח נשמה, יצר טוב יצר הרע, נפש הבהמי ואלוקי, וכו'...
 
עפעס דערמאנט עס מיר אלטע צייטן אלס בחור אין ספרים געשעפט, איך טרעף עפעס א קאלירטע בוך, מיט הערליכע גראפיקס, פארשטיפט אין א זייטיגע שעלף. די מחבר איז א מאדנע נאמען, זמיר כהן. כ'האב באקומען די געפיל וואס אדם האט געהאט פארן טועם זיין פון עץ הדעת, אבער איך האב נישט קיין פרוי צו באשולדיגן...

איך קוק רעכטס, איך קוק לינקס, וירא כי אין איש... איך בליק אריין, און פשיהא אן אוצר!

ארכעאלאגיע טרעפט קלארע ראיות צו די תורה'דיגע נאראטיוו!

לעצטע אנטוויקלונג אין פיזיק טעאריעס איז ממש איינס מיט קבלה!

לעצטיגע שטודיעס דורך מח סייענטיסטן ווייזן קלאר דעם חילוק צווישן מאן און פרוי, און ס'שטימט נאר אויב די פרוי קומט פון אדם הראשון'ס תחת!

און אזוי אויף יעדע בלאט נאך א פרישע דורכבראך, א פרישע ראי' קליפ און קלאר אן קיין ספק.
משה אמת ותורתו אמת!

פאר א מינוט האב איך געפילט ווי משיח קומט אט אט, ס'איז צייט פאר התגלות, פאר וידע כל פעול כי אתה פעלתו, פארן וראו כל העמים כי שם השם נקרא עליך....

איין זאך האט מיר אבער געעגבערט... אויב איז אלעס אינעם בוך אמת, דאן וויאזוי וועט א מענטש נאך אפילו האבן א בחירה... קען דען זיין אז דער גענאדיגער גאט, וואס וויל נישט געבן קיין פארטרוקענטע נהמה דכסופין, האט באשלאסן אז בחירה איז א פארגאנגענהייט?
 
איין זאך האט מיר אבער געעגבערט... אויב איז אלעס אינעם בוך אמת, דאן וויאזוי וועט א מענטש נאך אפילו האבן א בחירה... קען דען זיין אז דער גענאדיגער גאט, וואס וויל נישט געבן קיין פארטרוקענטע נהמה דכסופין, האט באשלאסן אז בחירה איז א פארגאנגענהייט?
איך און דו ווייסן אז א מענטש איז נישט קיין קאמפיוטער וואס בלויז אינפארמאציע דיקטירט זיין לעבן און איינמאל עפעס איז אריין בלייבט עס שוין דארט. אפילו ווען א מענטש וועט עקספיריענסן דער גרעסטער התגלות, וועט ער פארט פארמאגן בחירה, ווי די אידן ביים עגל וואס האבן געזינדיגט גראד נאך מתן תורה.
 
האסט מיר גענומען ליטעראלי.

כ'האב געמיינט די טיפערע געדאנק אז ס'איז נאך א בחירה פונקט ווי פארדעם, ווייל ס'איז א געמיש פון געקליבענע סייענס וואס קוקט אויס צו זיין ענליך צו די תורה....

פארשטייט זיך די מענטשן וועלן נישט דערמאנען קיין ווארט פון אנדערע סייענס וואס שטימט נישט.

לאמיר נעמען אזא פשוטע זאך ווי אש מים רוח עפר.
דאס איז במקור פון גריכישע פילאסאפן וואס האבן פרובירט מסביר זיין די וועלט לויט וויפיל זיי האבן געקענט, (פארשטייט זיך ס'איז איין טעאריע פון אסאך אנדערע).

ס'איז לאכעדיג צו טראכטן אז ס'האט היינט א ווערט פאר איינער וואס וויל באמת פארשטייט דאס יקום.

ס'איז נאר אינטעראסאנט פאר איינער וואס מ'האט געמאכט זיכער אז ער ווייסט ווי ווייניגער פון גריכישע פילאסאפן און זייערע געדאנקען צו זאגן, אזוי אויך די נייערע אנטדעקונגען וואס איז געשעהן זייט דעמאלס, ווי אטאמען און מאלעקולן.

פארשטייט זיך ס'איז נאך אלץ אינטערסאנט ווען מען וויל לערנען קבלה און חסידות לשם עצמו, אבער ווען מען וויל פארשטיין דאס פיזישע וועלט קען מען זיך באגיין אן דעם פרי עץ חיים אויך.
 
כ'פלעג אמאל זיין ממש געפלעפט ווי אלעס שטימט אזוי גוט אין קבלה און וויאזוי מ'קען עס נוצן צו דעסקרייבן סיי די תורה און סיי סייקאלידזשי און אלעס אינצווישן , כ'בין געווען זיכער אז מ'געבט עס צו לערנען פאר עני כופר וואס האט נאר א טראפקעלי שכל וועט יענער גלייך איינזעהן אז די זאכן זענען אמת.

געווען זייער א דיסעפוינטינג עקספיריענס צו כאפן די סעלעקציע וואס איז פארגעגאנגען אונטער מיין נאז... צווישן הונדערטער עסאטערישע קאנצעפטן און נאמבערס וואס עקזעסטירן אין אונזער 'קבלה' (דעוועלאפט דורך אויס די דורות פון סיי פרעמדע און היימישע מקורות) קענסטו אייביג נעמען עפעס און אריינטייטשן, און פאר די צוהערער קוקט עס אויס ווי א הימלישע האנט האט אלעס צאמגעברענגט...

די ספרים און מגידים וואס טוען דאס זענען נישט קיין סקעמערס, מ'כאפט באמת נישט אז מ'סעלעקטירט, אונזער מוח איז געפראגרעמד צו טרעפן patterns. איך ענדזשוי נאך היינט צו מאכן אזעלכע תורת, ס'איז זייער סעטיספייאינג...

אויף קאווע שטיבל האט איינער צענימען פיצא על פי' קבלה... אילין רזין דפיצאי... - קאווע שטיבל
 
דו זאגסט עס סארקאסטיש, אבער אין פאקט ביסטו גערעכט...
אין ספר יצירה שטייט 'נעוץ תחילתן בסופן וסופן בתחילתן.' דאס באדייט אז די לעצטע מדרגה אין דער השתלשלות איז פארבינדן צו דער העכסטער מדרגה, אבער אויף א "היפוך" אופן. דערפאר, וואס אין די ראשית'דיגע עולמות איז פנימי, ווערט חיצוני אין די תחתונים.
עשר ספירות אין ספר יצירה מיינט נישט מער ווי די צען נומבערס. די צען נומבערס מיט די כ"ב אותיות שטעלן צוזאם די ל"ב נתיבות. און דאס מייינט "ומידתן עשר שאין להן סוף" ווייל די נומערן האבן נישט קיין סוף ווייל עס גייט פון צענערס צו הונדערטערס און צו טויזענטערס, און דאס מיינט אויך "נעוץ סופן בתחילתן ותחילתן בסופן".

די נעמען פון די ספירות זענען געקומען סאך שפעטער, זעה דעם ארטיקל Ten Sefirot: A Brief History | Mayim Achronim
 
כ'פלעג אמאל זיין ממש געפלעפט ווי אלעס שטימט אזוי גוט אין קבלה און וויאזוי מ'קען עס נוצן צו דעסקרייבן סיי די תורה און סיי סייקאלידזשי און אלעס אינצווישן , כ'בין געווען זיכער אז מ'געבט עס צו לערנען פאר עני כופר וואס האט נאר א טראפקעלי שכל וועט יענער גלייך איינזעהן אז די זאכן זענען אמת.

געווען זייער א דיסעפוינטינג עקספיריענס צו כאפן די סעלעקציע וואס איז פארגעגאנגען אונטער מיין נאז... צווישן הונדערטער עסאטערישע קאנצעפטן און נאמבערס וואס עקזעסטירן אין אונזער 'קבלה' (דעוועלאפט דורך אויס די דורות פון סיי פרעמדע און היימישע מקורות) קענסטו אייביג נעמען עפעס און אריינטייטשן, און פאר די צוהערער קוקט עס אויס ווי א הימלישע האנט האט אלעס צאמגעברענגט...

די ספרים און מגידים וואס טוען דאס זענען נישט קיין סקעמערס, מ'כאפט באמת נישט אז מ'סעלעקטירט, אונזער מוח איז געפראגרעמד צו טרעפן patterns. איך ענדזשוי נאך היינט צו מאכן אזעלכע תורת, ס'איז זייער סעטיספייאינג...

אויף קאווע שטיבל האט איינער צענימען פיצא על פי' קבלה... אילין רזין דפיצאי... - קאווע שטיבל

קבלה איז גאר א ברייטע נאמען, ס׳איז דא קבלת הגאונים, קבלת הראשונים, קבלת האר״י/ רש״ש, דערנאך איז דא די שפעטערדיגע ווי די בעל הסולם ועוד, אין אזא ברייטע פעלד מיט אזוי פיל שיטות קען מען אייביג טרעפן זאכן וואס שטומען מיט אנדערע טעאריעס.
 
סיי קבלה און סיי סייענס האבן שוין געזען אומצאליגע שיטות דורכאויס די יארן. דער איינציגסטער חילוק איז אז סייענטיפישע טעאריעס פליעט ארויס פון פענסטער תיכף ווען מען זעט אז עס שטימט נישט, בעת קבלה בלייבט אויף אייביג...
די וואונדער איז בלויז וויאזוי די היינטיגע סייענטיפישע טעאריעס ווערן פארט איבערגעזאגט מיט אזא איבערצייגונג, בשעת די נעכטיגע - וועלכע זענען געווען פונקט אזוי איבערצייגנד עטליכע יאר צוריק - ווערן אוועקגעמאכט מיט ביטול.
 
און אויב ווילסטו זאגן אז ס'דא אזא לאך אינצווישן די צוויי - א שטיקל פלאץ וואו מקום עקזיסטירט נישט, וואס דארט ער איז נישט אהין און נישט אהער - דאן דארף מען קענען מסביר זיין וויאזוי עס פאפט ארויס פון מקום פאר א רגע...
דא קען מען אויך אריינווארפן דעם מושג פון המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשי בראשית, און דער מהלך אז דער בורא איז מהווה די בריאה יעדע רגע פונדאסניי...
 
איך הער די נומבערס דעבאטע…

וואס איז ביי מיר זיכער און אינטערסאנט איז, אז די סייענטיפישע חידוש אז די פיזיקעל וועלט עקזיסטירט בכלל נישט אין דעם סאליד, מאטעריאליסטיק פארום וויאזוי די פליישיגע אויגן עקספיריענסן דאס, איז שוין באשטעטיגט געווארן אין קבלה וחסידות פיהל יארן פריער
 
די גאנצע ספעיס-טיים פון איינשטיין, דער היה הוה ויהיה אויף איין מאל, דאס איז דאך עפעס וואס אלע ספרים זענען פארנומען דערמיט

אזוי אויך, ווי בן עמי זאגט, דער סייענטיפישער מושג אז מיר מענטשעלעך מיינען אז אלעס אינעם אוניווערס מוז לויפן לויט די חוקי הטבע וואס מיר קענען און אבזערווירן מיטן נאקעטן אויג אין אונזער אייגענע וועלטל, אבער באמת איז דאס נישט ריכטיג, איז דאך עפעס וואס איז די יסודות פון אמונה בכלל, מציאות ה' פון אייביג אן טראץ דעם וואס מיר קענען דאס נישט פארשטיין לפי קוצר שכלינו המוגבל. איך ווייס נישט פונקטליך צי דאס איז שוין געלעזט לויט ווי סייענס האלט היינט, אבער זייער אסאך איבערנאטורליכע ערשיינונגען שטימען פערפעקט מיט קוואנטום טעאריע וכדו'
 
Back
Top