- זיך איינגעשריבן
- סעפ. 1, 2025
- מעסעדזשעס
- 90
- רעאקציע ראטע
- 323
- פונקטן
- 53
איך האב מתבונן גיווען אויף דעם באגריף פון "יראת שמים".
אַמאָל, אויב אַ מענטש האָט געזען דעם הימל, פלעגט ער גלייך באַקומען "יראת שמים"
.
אמר רבי חייא בר אבא: לעולם יתפלל אדם בבית שיש בו חלונות". רש"י כתב, שהחלונות "גורמין לו שיכוין לבו שהוא מסתכל כלפי שמים ולבו נכנע".
וזה לכאורה הטעם שהלכו עם פתיל תכלת בציצית, שגם כשהוא בביתו ייזכר מהשמים..
מה נשתנה התכלת מכל מיני צבעונין, שאמרה התורה פתיל תכלת. אלא שהתכלת דומה לים, והים דומה לרקיע, והרקיע דומה לכסא הכבוד.
אין אלטע צייטן איז דאס געווען א באגריף פון גרויס באדייטונג. דער מענטש האט זיך פארגעשטעלט די וועלט אויף דעם אופן: גאט האט אפגעטיילט די אויבערשטע און אונטערשטע וואסערן, און אין מיטן האט ער געשטעלט דעם אָרעמען מענטש. דער מענטש זעט ארום דער פלאַכער וועלט א ריזיקן און שרעקלעכן אָקעאַן וואו די מעכטיקע קראָקאָדילן און וואַלפישן זענען, מיט וועלכע גאט קעמפט נאך אלץ. און פון אויבן הייבט איר אויף אייערע אויגן און זעט מיט אייערע אייגענע אויגן א מעכטיקן אָקעאַן פון אויבן וואָס קען אַראָפּגיסן אויף אייך, און מלאכים וואָס דרייען די רעדער פון די שטערן. און גאט אין זיין רחמנות דרייט די זון דורך די פֿענצטער פון הימל אַזוי אַז איר זאָלט האָבן ליכט.
און דער רחמנותדיקער און שרעקלעכער גאט אליין זיצט מיט דער כסא הכבוד האף די הימלען אויבן און מיר בעטן אים צו מאַכן אַ קליין לאָך און אַראָפּשיקן רעגן און טוי אין דער ריכטיקער צייט, און צו באַשיצן אונדז פון אַלע קראַנקייטן וואָס האָבן נישט קיין היילמיטל, און פון אַלע גרויזאַמע מלכים וואָס אין יעדן געגעבענעם מאָמענט קענען אָנרייצן מלחמות און פּאָגראָמען, און דער אָרעמער מענטש וואָלט פּרובירט צו באַפרידיקן זיין גאָט מיט מענטשלעכע קרבנות, ווי באַקאַנט.
ואמנם בזמננו בקע הקב"ה לפנינו את כל הרקיעים וראתה שפחה על השמים מה שלא ראו תנאים ואמוראים . די הימלען זענען לופֿט און אַטמאָספֿערע, און עס זענען דאָ אומצאָליקע גאַלאַקסיעס און זונען, און אונדזער וועלט איז אַ קערנדל שטויב קאַמפּערד צו אַלע וועלטן, און די רשעים באַווײַזן נאָך אַז מיר זענען באַשאַפֿן געוואָרן פֿון אַן אַפֿ, ומה יעשה הבן ולא יחטא?
“תנו רבנן: מעשה ברבי יהושע בן חנניה שהיה עומד על גב מעלה בהר הבית, וראהו בן זומא ולא עמד מלפניו. אמר לו: מאין ולאין בן זומא? – אמר לו: צופה הייתי בין מים העליונים למים התחתונים, ואין בין זה לזה אלא שלוש אצבעות בלבד, שנאמר: ורוח אלהים מרחפת על פני המים – כיונה שמרחפת על בניה ואינה נוגעת. אמר להן רבי יהושע לתלמידיו: עדיין בן זומא מבחוץ"
ולעניינו מדברי הגר"א זי"ע:
"הרקיע הוא חצי כדור עם מים התחתונים. ויהי מבדיל בין מים למים בין מים העליוני׳. הוא חצי כדור העליון. למים - הוא חצי כדור ממים התחתונים וההבדל הוא בעצמו מה שארז״ל ככסא דסחיפי הדדי. כזה פרקיע הוא הנקרא פרגוד מפני שבו נכלל רקיע הנק׳ וילון והוא נגלל כפרכת. וזהו משרז"ל שמעתי מאחורי הפרגוד. הם השוכנים באויר תחת הכוכבים סרים למשמעתם וארז״ל מה שנברא מאש ומים הוא הרקיע שנברא ביום ב׳ והוא נעשה מאש שעליו וממים שתחתיו והפליסופים לא ידעו מאלו מים העליוני׳ שהוא למעלה משכלם. והנמשכין אחריהם הקשו הלא סדר של ד׳ יסודות הוא הן מאר״ע והחוש מעיד שהן ארמ׳׳ע וכבר ביארתי בס״י. והרקיע הוא כחצי כדור נקובה בתוך מים עליונים כמ״ש בברייתא דשמואל. ומגיע עד מים התחתונים שהוא ים אוקיינוס כמ״ש יקוו המים אל מקום א׳ שהוא אוקיינוס. והגלגלים הולכין ברקיע עד שמגיעין בים אוקיינוס ואז הולכין בים וכן אמרו בפר״א שבלילה השמש הולכת בים אוקיינוס והרקיע הזה אינו הולך רק במים העליונים. והמים שעליו הולכין עד מים התחתונים ושם מתחברין יחד וזהו ויהי מבדיל בין מים למים וארז״ל כתרי כסי דסחיפי אהדדי כשני חצאי כדו׳ ומעט אויר מפסיק ביניה׳ וזהו שאמרו שמים העליונים תליין במאמרו של הקב"ה" (אדרת אליהו, בראשית א, ו)
אַמאָל, אויב אַ מענטש האָט געזען דעם הימל, פלעגט ער גלייך באַקומען "יראת שמים"
.
אמר רבי חייא בר אבא: לעולם יתפלל אדם בבית שיש בו חלונות". רש"י כתב, שהחלונות "גורמין לו שיכוין לבו שהוא מסתכל כלפי שמים ולבו נכנע".
וזה לכאורה הטעם שהלכו עם פתיל תכלת בציצית, שגם כשהוא בביתו ייזכר מהשמים..
מה נשתנה התכלת מכל מיני צבעונין, שאמרה התורה פתיל תכלת. אלא שהתכלת דומה לים, והים דומה לרקיע, והרקיע דומה לכסא הכבוד.
אין אלטע צייטן איז דאס געווען א באגריף פון גרויס באדייטונג. דער מענטש האט זיך פארגעשטעלט די וועלט אויף דעם אופן: גאט האט אפגעטיילט די אויבערשטע און אונטערשטע וואסערן, און אין מיטן האט ער געשטעלט דעם אָרעמען מענטש. דער מענטש זעט ארום דער פלאַכער וועלט א ריזיקן און שרעקלעכן אָקעאַן וואו די מעכטיקע קראָקאָדילן און וואַלפישן זענען, מיט וועלכע גאט קעמפט נאך אלץ. און פון אויבן הייבט איר אויף אייערע אויגן און זעט מיט אייערע אייגענע אויגן א מעכטיקן אָקעאַן פון אויבן וואָס קען אַראָפּגיסן אויף אייך, און מלאכים וואָס דרייען די רעדער פון די שטערן. און גאט אין זיין רחמנות דרייט די זון דורך די פֿענצטער פון הימל אַזוי אַז איר זאָלט האָבן ליכט.
און דער רחמנותדיקער און שרעקלעכער גאט אליין זיצט מיט דער כסא הכבוד האף די הימלען אויבן און מיר בעטן אים צו מאַכן אַ קליין לאָך און אַראָפּשיקן רעגן און טוי אין דער ריכטיקער צייט, און צו באַשיצן אונדז פון אַלע קראַנקייטן וואָס האָבן נישט קיין היילמיטל, און פון אַלע גרויזאַמע מלכים וואָס אין יעדן געגעבענעם מאָמענט קענען אָנרייצן מלחמות און פּאָגראָמען, און דער אָרעמער מענטש וואָלט פּרובירט צו באַפרידיקן זיין גאָט מיט מענטשלעכע קרבנות, ווי באַקאַנט.
ואמנם בזמננו בקע הקב"ה לפנינו את כל הרקיעים וראתה שפחה על השמים מה שלא ראו תנאים ואמוראים . די הימלען זענען לופֿט און אַטמאָספֿערע, און עס זענען דאָ אומצאָליקע גאַלאַקסיעס און זונען, און אונדזער וועלט איז אַ קערנדל שטויב קאַמפּערד צו אַלע וועלטן, און די רשעים באַווײַזן נאָך אַז מיר זענען באַשאַפֿן געוואָרן פֿון אַן אַפֿ, ומה יעשה הבן ולא יחטא?
“תנו רבנן: מעשה ברבי יהושע בן חנניה שהיה עומד על גב מעלה בהר הבית, וראהו בן זומא ולא עמד מלפניו. אמר לו: מאין ולאין בן זומא? – אמר לו: צופה הייתי בין מים העליונים למים התחתונים, ואין בין זה לזה אלא שלוש אצבעות בלבד, שנאמר: ורוח אלהים מרחפת על פני המים – כיונה שמרחפת על בניה ואינה נוגעת. אמר להן רבי יהושע לתלמידיו: עדיין בן זומא מבחוץ"
ולעניינו מדברי הגר"א זי"ע:
"הרקיע הוא חצי כדור עם מים התחתונים. ויהי מבדיל בין מים למים בין מים העליוני׳. הוא חצי כדור העליון. למים - הוא חצי כדור ממים התחתונים וההבדל הוא בעצמו מה שארז״ל ככסא דסחיפי הדדי. כזה פרקיע הוא הנקרא פרגוד מפני שבו נכלל רקיע הנק׳ וילון והוא נגלל כפרכת. וזהו משרז"ל שמעתי מאחורי הפרגוד. הם השוכנים באויר תחת הכוכבים סרים למשמעתם וארז״ל מה שנברא מאש ומים הוא הרקיע שנברא ביום ב׳ והוא נעשה מאש שעליו וממים שתחתיו והפליסופים לא ידעו מאלו מים העליוני׳ שהוא למעלה משכלם. והנמשכין אחריהם הקשו הלא סדר של ד׳ יסודות הוא הן מאר״ע והחוש מעיד שהן ארמ׳׳ע וכבר ביארתי בס״י. והרקיע הוא כחצי כדור נקובה בתוך מים עליונים כמ״ש בברייתא דשמואל. ומגיע עד מים התחתונים שהוא ים אוקיינוס כמ״ש יקוו המים אל מקום א׳ שהוא אוקיינוס. והגלגלים הולכין ברקיע עד שמגיעין בים אוקיינוס ואז הולכין בים וכן אמרו בפר״א שבלילה השמש הולכת בים אוקיינוס והרקיע הזה אינו הולך רק במים העליונים. והמים שעליו הולכין עד מים התחתונים ושם מתחברין יחד וזהו ויהי מבדיל בין מים למים וארז״ל כתרי כסי דסחיפי אהדדי כשני חצאי כדו׳ ומעט אויר מפסיק ביניה׳ וזהו שאמרו שמים העליונים תליין במאמרו של הקב"ה" (אדרת אליהו, בראשית א, ו)
לעצט רעדאגירט: