דאס לעבן און שאפן פון הנגיד יואלי לאנדא

וואס איך ווייס יא איז אז בעלזער רב האט גערעדט זייער שיין און נארמאל
איך האב עס געהערט זייער לאנג צירוק, איך געדענק נישט אז בעלזער רב זאל זאגן ווערטער ווי, עפרא לפימא, סטרא אחרא, אדער אז זיין מאמע איז געגאנגען אויסגעשניטן די דדים, זענען קרעציג, מ'דארף זיין ארויסווארפן און נאך שרייען, אדרבה אויב האסטו דאס יא געהערט לאז מיר וויסען און איך וועל טוישן מיין מיינונג.
ער האט גערעדט פון סאטמאר רב און פון זיין ספר ויואל משה אין א מיאסע וועג, אויכעט אויפן גזע פונעם חתם סופר. איך זיך נישט דא צי בארעדן בעלזע רב, אבער עס איז די פארקערטע פונעם אמת אז ער האט "גערעדט זייער שיין און נארמאל".

קליינקעפיג איז איינער וואס קען נישט פארשטיין אז ס'דא איינער וואס האט אן אנדערע מיינונג, סיי לקולא און סיי לחומרא
איך בין נישט חולק אויף דעהם. איך וועל צילייגן אז קליינקעפיג איז אויכעט ווען מען מיינט אז קיינער טאהר נישט אוועקמאכן מיין רבי.
 
אין סאטמאר באשטייט דאס גאנצע אידישקייט אראפצורייסן אנדערע.
אוודאי אזוי. זיי היטן נישט קיין שבת און גלייבן די 13 אני מאמין'ס.
פאר די וואס קוקן ארויף איינער וואס שעלט ברבים איינער וואס אסרט עפעס וואס ער איז מתיר.
נישט אמת. די סאטמארע רב האט נישט קיינעם געשאלטן ברבים. איך האב עס מברר געוועהן.

איך זעה נישט קיין סבה צי ממשיך זיין די שמועס מיט @מילך טראק, וויבאלד ער האט א אנדערע ווערסיע פון היסטאריע ווי מיך. אן אנדערע ווערסיע פון וואס איך האב געהערט בעלזער רב רעדן אין די ריקארדירונג און אויכעט אן אנדערע ווערסיע פון וואס איך האב געהערט פון די וואס האבן מיטגעהאלטן די דרשות פון רבי יואל מסאטמאר. דערפאר גיי איך זיך צירוקהאלטן פון צי רעאגירן צי זיינע מעסעדשעס.
 
לעצט רעדאגירט:
אוודאי אזוי. זיי היטן נישט קיין שבת און די 13 אני מאמין'ס.
סאיז בעסער זיך צו ביקן צו א צילם (עבודה זרה) ווי צו רעדן איין ווארט עיברית (רבינו הק' מסאטמאר)


נישט אמת. די סאטמארע רב האט נישט קיינעם געשאלטן ברבים. איך האב עס מברר געוועהן.
עפרא לפימא איז א קללה, ס'איז דא אפגעטעיפט ווי ער זאגט עס אויף קאשוי רב.


איך בין נישט קיין קאשויער אויך נישט קיין בעלזער, סאיז מיר נאר עקעלהאפיטיג מיטצוהאלטן ווען בעלזער רב האט גערעדט מיט גרויס איינגעהאלטנקייט אקעגן סאטמאר וואס זיי האלטן אז בעלז טוט נישט ריכטיג, זענען זיי געווארן צווילדווד,

און אפאר יאר שפעטער ווען אנדערע האבן געהאלטן אז סאטמאר טוט נישט ריכטיג איז ער ארויס מיט א מיסע אטאקע , גערופען פאר violence אויף א פארנעם וואס איז נישט געהערט געווארן.
 
לעצט רעדאגירט:
די גאנצע סאטמאר מערכה פון דעמאלטס איז א שטיק בלאף. בעלז האט געגעבן א זייער נארמאלע דרשה, אפשר א טראפ צו מיט זילזול, אבער גארנישט מער פון דעם. די סאטמערע אויסבראך איז געקומען פאר צוויי סיבות. איינס, ער האט גוט גערעדט און שטארק ארויסגעברענגט זיין צד מיט גאר זאכליכע טענות, אוו דאס האט זייער וויי געטון. צוויי, די ברך משה איז געווארן דעמאלטס רבי און גאר אסאך האבן געקרומט מיטן נאז, און די בעלזא מערכה האט שטארק באפעסטיגט דעם בענקל. און יא, בעצם איז נאריש טאמער בעלזא באליידיגט זיך פון דעם קליפ אין לאנדאן
 
די פראבלעם פון בעלזא איז געווען אז ער האט זיך אפגעטיילט פון די עדה חרדית און געמאכט א עקסטערע קהילה.
די דרשה איז נאר געווען די מכה בפטיש.
 
קען מען צוריקדרייען די שמועס צום ריבניצע צדיק? מען זאגט אז אסאך יידען האבן פארלוירען שווערע מיליונים ביי עם.
איז ער א גנב אדער נאר את "געלונגענע ביזניסמאן?"

נכתב בהנאלולו
 
קען מען צוריקדרייען די שמועס צום ריבניצע צדיק? מען זאגט אז אסאך יידען האבן פארלוירען שווערע מיליונים ביי עם.
איז ער א גנב אדער נאר את "געלונגענע ביזניסמאן?"

נכתב בהנאלולו
מיינסט לאנדו אדער אברמאוויטש?
 
איך זעה נישט קיין סבה צי ממשיך זיין די שמועס מיט @מילך טראק, וויבאלד ער האט א אנדערע ווערסיע פון היסטאריע ווי מיך. אן אנדערע ווערסיע פון וואס איך האב געהערט בעלזער רב רעדן אין די ריקארדירונג און אויכעט אן אנדערע ווערסיע פון וואס איך האב געהערט פון די וואס האבן מיטגעהאלטן די דרשות פון רבי יואל מסאטמאר. דערפאר גיי איך זיך צירוקהאלטן פון צי רעאגירן צי זיינע מעסעדשעס.
היסטאריע איז נישט געבויעט אויף מיין מיינונג
מיין מיינונג איז געבויעט אויף היסטאריע

מיין היסטאריע קען איך דיר ברענגען אויף טעיפ

אדרבה אויב ברענגסטו מיר טעיפ וואס מ'הערט אנדערש וועל איך טוישן מיין מיינונג

ס'איז דא נאך א ווערסיע פאר די וואס ווילן אז זאכן זאלן שטימען מיט זייער אגענדע...

 
סאיז בעסער זיך צו ביקן צו א צילם (עבודה זרה) ווי צו רעדן איין ווארט עיברית (רבינו הק' מסאטמאר)



עפרא לפימא איז א קללה, ס'איז דא אפגעטעיפט ווי ער זאגט עס אויף קאשוי רב.


איך בין נישט קיין קאשויער אויך נישט קיין בעלזער, סאיז מיר נאר עקעלהאפיטיג מיטצוהאלטן ווען בעלזער רב האט גערעדט מיט גרויס איינגעהאלטנקייט אקעגן סאטמאר וואס זיי האלטן אז בעלז טוט נישט ריכטיג, זענען זיי געווארן צווילדווד,

און אפאר יאר שפעטער ווען אנדערע האבן געהאלטן אז סאטמאר טוט נישט ריכטיג איז ער ארויס מיט א מיסע אטאקע , גערופען פאר violence אויף א פארנעם וואס איז נישט געהערט געווארן.
סאטמאר רב שליט''א. מלפנים גאב''ד קרית יואל.
 
FYI איינע פון די טעראר פעולות פון די סאטמארע חזרים בשנות תש"מ אי געווען צו פעלשן בעלזער רב'ס קול און זיי האבען צוגעלייגט שטיקלעך צו די באקאנטע שטייעדיגע תורות וואס ער האט קיינמאל נישט געזאגט. ממילא אפילו ווען דו 'הערסט' א טעיפ זיי מברר אויב עס איז אמת.

דאס שרייב איך נאר פאר ווער עס וויל וויסן די היסטארישע פאקטן. אבער דער ס"ח דאקטאר ראבינער ודומיו פארדינען אפילו נישט קיין התייחסות.
 
FYI איינע פון די טעראר פעולות פון די סאטמארע חזרים בשנות תש"מ אי געווען צו פעלשן בעלזער רב'ס קול און זיי האבען צוגעלייגט שטיקלעך צו די באקאנטע שטייעדיגע תורות וואס ער האט קיינמאל נישט געזאגט. ממילא אפילו ווען דו 'הערסט' א טעיפ זיי מברר אויב עס איז אמת.

דאס שרייב איך נאר פאר ווער עס וויל וויסן די היסטארישע פאקטן. אבער דער ס"ח דאקטאר ראבינער ודומיו פארדינען אפילו נישט קיין התייחסות.
מקור?
 
FYI איינע פון די טעראר פעולות פון די סאטמארע חזרים בשנות תש"מ אי געווען צו פעלשן בעלזער רב'ס קול און זיי האבען צוגעלייגט שטיקלעך צו די באקאנטע שטייעדיגע תורות וואס ער האט קיינמאל נישט געזאגט. ממילא אפילו ווען דו 'הערסט' א טעיפ זיי מברר אויב עס איז אמת.

דאס שרייב איך נאר פאר ווער עס וויל וויסן די היסטארישע פאקטן. אבער דער ס"ח דאקטאר ראבינער ודומיו פארדינען אפילו נישט קיין התייחסות.
האסט פרוף אז ס'געווען געפעלטשט די ריקארדינג?
 
דאס איז דאך אייביג דער מהלך פון חסידים. אלע לופטיגע מעשיות זענען הייליג און דער וואס גלייבט נישט איז אן אפיקורוס. אבער דער וואס גלייבט רעקארדירונגען פון א ראציגער מחוצף איז א נאר ווייל ער ווייסט נישט אז עס איז געפעלשט.
 
סך הכול האט ער געוואלט ארויס ברענגן אז די אלע וואס טעראזירן בעלזא זענען א דור אדער צוויי צוריק בכלל נישט געווען קיין חסידים. אין פלוצלינג זענען זיי דא און טיילען שוין איין פאר אנדערע וואס חסידות איז……. כלשונו הק׳ ווען זייערע זיידעס האבן נאך געגעסן ״שטאפ גענז״ האבן אינזערע זיידעס לוחם געווען וכו׳ וכו׳
דאן זענען די טעראריסטן אויפגעקומען מיט א פשעטל אז בעלזער רב האט גערעדט קעגן חתם סופר ווייל די חתם סופר האט געלאזט עסן שטאפ גענז.
א שטייגער ווי אויב וועט איינער רופן יאנג איזרעל אידן ״או יו מילך טרינקערס״ רעטד ער קעגן ר׳ משה פיינשטיין ווייל ר׳ משה פיינשטיין האט מתיר געווען או יו מילך. נישטא קיין גרעסערע געלעכטער……
 
ווען סאטמאר רב זאגט אז די בחירות איז אן איסור גמור האלטן אבער די בעלזער אז ער האט דירעקט פארשעמט בעלזא'ער רב.
ביז היינט וועלן די בעלזא'ער זאגן אז סאטמאר רב האט זיך געחוצפה'ט קעגן בעלזא'ער רב דורכ'ן אסר'ן די בחירות.( ניין. ער האט נישט געזאגט ויעש אהרן את העגל. אפילו מען האט אייך פארקויפט אנדערש.)
סאו. ווען איז א דיסעגרימענט א באליידיגונג, און ווען נישט?
 
די גאנצע סאטמאר מערכה פון דעמאלטס איז א שטיק בלאף. בעלז האט געגעבן א זייער נארמאלע דרשה, אפשר א טראפ צו מיט זילזול, אבער גארנישט מער פון דעם. די סאטמערע אויסבראך איז געקומען פאר צוויי סיבות. איינס, ער האט גוט גערעדט און שטארק ארויסגעברענגט זיין צד מיט גאר זאכליכע טענות, אוו דאס האט זייער וויי געטון. צוויי, די ברך משה איז געווארן דעמאלטס רבי און גאר אסאך האבן געקרומט מיטן נאז, און די בעלזא מערכה האט שטארק באפעסטיגט דעם בענקל. און יא, בעצם איז נאריש טאמער בעלזא באליידיגט זיך פון דעם קליפ אין לאנדאן
די מערכה קעגן בעלז אין ד מ׳ יאהרן איז נישט
גיוועהן בלויז לשם שמים - אזוי ווי אלע מחלוקת
אין די היסטוריה פון כלל ישראל , ספעציעל בנוגע
חסידות , אלץ איז דא - גער״ויבא השטן להתייצב בתוכם״-קענסט צירוק גיין צום חרם פון גר״א
צי די רדיפות פון ברסלב, צי די מלחמה פון צאנז- סאדיגורא,מער לעצטנס בעלז - מונקאטש , אדער
סאטמאר- קלויזענבורג , ועוד יכלה הנייר מלפורטם
ביי בעלז אין די מ׳ יאהרן האט סאטמאר גיהאט א
פחד אז אן עולם וועט אריבער קיין בעלז , ער איז
א נייער (relatively) רבי , און אין סאטמאר איז אלץ
גיוועהן א נאהנטקייט צי בעלז ,
איז אונטערגיקומען די שטייעדיגע תורה , ווי ער האט מזלזל בדבורו גיוועהן קעגן חת״ם סופר
מיט דעם האט ער גיוואלט הייבן בעלז ענד איט
בעקפייערט ,
סאטמאר האט עס אויס גענוצט
פארשאפט חתימות איבער די וועלט אראפ צירייסן
דעם בעלזער רב פאר די דיבורים .
אין די לאנג ראו איז ארויס געקומען א טובה אז
בעלז האט זיך מסדר גיוועהן , און איז אויסגשטיגען
אלץ איינע פון די חשוב׳ע קהלות ביי כלל ישראל
לשם ולתפארת אשרי לו
 
ווען סאטמאר רב זאגט אז די בחירות איז אן איסור גמור האלטן אבער די בעלזער אז ער האט דירעקט פארשעמט בעלזא'ער רב.
ביז היינט וועלן די בעלזא'ער זאגן אז סאטמאר רב האט זיך געחוצפה'ט קעגן בעלזא'ער רב דורכ'ן אסר'ן די בחירות.( ניין. ער האט נישט געזאגט ויעש אהרן את העגל. אפילו מען האט אייך פארקויפט אנדערש.)
סאו. ווען איז א דיסעגרימענט א באליידיגונג, און ווען נישט?
דער אריגינאל סאטמאר רב , האט אזוי גיהאלטן
להלכה , אז בחירות איז אסור , ער האט א רעכט
צו פארפיהרן , אזוי ווי עס קלאהר
אין חכמה ואין תבונה נגד ה׳ במקום שיש חילול
השם אין חולקין כבוד לרב
אבער דער היינטיגע רבי זאל מוחה זיין איז נישט
אין פלאץ , ווייל די הלכה איז דאך קלאהר ווי רוב
פוסקים , כהיום ,וואס הייסן אהנטייל נעמען אין די
בחירות , איז דאך פשוט אז א ייד דארף אהנעמען
די פסק פון רוב -אויסער אז ער באלאנגט צי א קהלה
ווי דער מרא דאתרא זאגט אנדערש ,
אבער מוחה זיין איז נישט שייך.
 
דער אריגינאל סאטמאר רב , האט אזוי גיהאלטן
להלכה , אז בחירות איז אסור , ער האט א רעכט
צו פארפיהרן , אזוי ווי עס קלאהר
אין חכמה ואין תבונה נגד ה׳ במקום שיש חילול
השם אין חולקין כבוד לרב
אבער דער היינטיגע רבי זאל מוחה זיין איז נישט
אין פלאץ , ווייל די הלכה איז דאך קלאהר ווי רוב
פוסקים , כהיום ,וואס הייסן אהנטייל נעמען אין די
בחירות , איז דאך פשוט אז א ייד דארף אהנעמען
די פסק פון רוב -אויסער אז ער באלאנגט צי א קהלה
ווי דער מרא דאתרא זאגט אנדערש ,
אבער מוחה זיין איז נישט שייך.
קיין שום נפק"מ אמאל ביז היינט, אויב דער אמאליגער האט געהאט א רעכט מוחה צו זיין דאן האט דער היינטיגער אויך א רעכט און אויב דער היינטיגער האט נישט קיין רעכט ווייל רוב האלטן נישט אזוי דאן האט דער אמאליגער אויך נישט געהאט קיין רעכט ווייל דאן האבן אויך רוב געהאלטן קעגן עם
 
לעצט רעדאגירט:
קיין שום נפק"מ אמאל ביז היינט, אויב דער אמאליגער האט געהאט א רעכט מוחה צו זיין דאן האט דער היינטיגער אויך א רעכט און דער היינטיגער האט נישט קיין רעכט ווייל רוב האלטן נישט אזוי דאן האט דער אמאליגער אויך נישט געהאט קיין רעכט ווייל דאן האבן אויך רוב געהאלטן קעגן עם
ויש לחלק
עיין משנה עדיות עקביא בן מהללאל אליין האט
מחולק גיוועהן אויף רבים און ער האט זיך גיהאלטן
מיט זיין שיטה
אבער פאר זיין זון , האט ער גיזאגט ער זאל טהון
ווי דער רבים
ער איז מסביר פאר זיין זון אני שמעתי מרבים
וכו׳ אתה שמעת ממני ואני יחיד והלכה כרבים
די זעלבע איז שייך דא ודו״ק
 
Back
Top