די אידישע חכמה און טפשות

דער גמ' וואס דו דערמאנסט דא איז אין ב"ב דף ע"ה ע"א און די לשון הגמ' איז אזוי אמר רבי יוחנן: אני ראיתי אותו מקום שבו שמים וארץ נוגעים זה בזה, ונראית לפני כחופה לבנה. וואס בעצם וויל דארט ר' יוחונן ארויס ברענגען גאר א צווייטע נקידה קוק אריין אין די ראשונים און אין די מהרש"א וויאזוי זיי זענען מסביר די ווערטער פון ר' יוחנן.
דער רש"ש (פסחים צד.) שרייבט שוין אז די גמרא אין ב"ב עה. פון ר' יוחנן מיינט נישט כפשוטו...

וז"ל: גמרא א"ר שיתא אלפי פרסי הוי עלמא כו'. המעיין יראה דכוונתו על היקף חצי הגלגל השמיימי, ובס' העוין שגה בזה בהביאו דבריו לראיה על עובי כדור הארצי ע"ש בבה"ע בראשיתו ואולי יאמר דקבלתו (כדאמר חדא גמרא) אמת אך על כוונה אחרת, שוב מצאתי כדברים האלה במ"ע חלק א"ב ס"פ כ"ח:

נאך שרייבט ער דארט:

תוס' ד"ה כל כו'. הך פליגא כו'. וכן ברש"י ד"ה כל וד"ה תחת שכ' בימים כו'. הכל הוא כפי הנראה מפשטות ספורי דרבב"ח בב"ב דנשקי ארעא ורקיע אהדדי ושארי מאמרים דהארץ נוגעת בקצותיה באמצעית הרקיע, ואם כן הוי היקף חצי רקיע פעם וחצי בכמו רוחב הארץ אבל לפי מה שהתבאר במופת ובנסיון אשר הארץ כמו מרכז בתוך עגול הרקיע (ומאמרי הש"ס אשר לכאורה מורים נגד זה יש להם כוונה אחרת פנימית) א"ש בפשיטות:
 
רעדנדיג פון גמרות וואס אויבנאויף שטימען נישט מיט'ן מציאות איז כדאי מעתיק צו זיין נאך א גמרא אין פסחים צד. וצריך ביאור

אמר רבא שיתא אלפי פרסי הוי עלמא וסומכא דרקיעא אלפא פרסי...

ת"ר חכמי ישראל אומרים גלגל קבוע ומזלות חוזרין וחכמי אומות העולם אומרים גלגל חוזר ומזלות קבועין...

חכמי ישראל אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למעלה מן הרקיע וחכמי אומות העולם אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למטה מן הקרקע א"ר ונראין דבריהן מדברינו שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין תניא ר' נתן אומר בימות החמה חמה מהלכת בגובה של רקיע לפיכך כל העולם כולו רותח ומעינות צוננין בימות הגשמים חמה מהלכת בשיפולי רקיע לפיכך כל העולם כולו צונן ומעינות רותחין תנו רבנן בארבעה שבילין חמה מהלכת ניסן אייר וסיון מהלכת בהרים כדי לפשר את השלגין תמוז אב ואלול מהלכת בישוב כדי לבשל את הפירות תשרי מרחשון וכסליו מהלכת בימים כדי ליבש את הנהרות טבת שבט ואדר מהלכת במדבר שלא ליבש את הזרעים:​
 
חכמי ישראל אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למעלה מן הרקיע וחכמי אומות העולם אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למטה מן הקרקע א"ר ונראין דבריהן מדברינו שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין
שטעל דיך פאר מ'וואלט פארגעלערנט היינט צוטאגס אין חדר די ווערסיע אין סייענס פון חכמי אומות העולם אלס אן אלטערנאטיוו צו חכמי ישראל, און מ'וואלט גאר צוגעלייגט: "ונראין דבריהן מדברינו" וואספארא סקאנדאל דאס וואלט פאראורזאכט... סאך ערגער ווי קאמאן קאור אדער קריטיקל טינקינג.

דאס צייגט אז חז"ל זעלבסט זענען נישט געווען 100 פראצענט איבערצייגט אין זייערע אייגענע באהויפטונגען בייחס צו סייענס​
 
די גמרא אין מסכת תמיד זאגט אז אלעקסאנדער מוקדון איז געפארן מיט א אדלער אזוי הויך ביז ער האט געזען די וועלט ווי א באל.
 
דער לשון הגמ' איז דארט "כדור שהעולם עשוי ככדור". (דף מ''א ע''א)
???
די לשון הגמרא דארט איז ענדערש:
כדור. שתופש את עצמו תחת כל העולם כולו ככדור.
דאס מוז אבער בכלל נישט מיינען אז די גמרא מיינט צו זאגן אז די וועלט איז רינדיג ווייל איין שורה פארדעם שטייט די זעלבע ווערטער ממש אויף א פייגל:
צפור. שתופש את עצמו תחת כל העולם כולו כצפור.
איך גלייב נישט אז דו האלסט אז די גמרא האט געהאלטן אז די וועלט זעהט אויס ווי א פייגל.

די געדאנק אז די גמרא מיינט דא אז די וועלט זעהט אויס רינדיג קומט פון תוספות וואס ברענגט עס פונעם ירושלמי, אבער אז מען קוקט אריין אינעם ירושלמי אליינס זעהט מען אז ווען זיי זאגן "העולם ככדור" מיינען זיי נאר די יבשה און נישט דעם ים, וואס דאס מיינט ווארשיינדליך אז זיי האבן געהאלטן אז די וועלט איז א סירקל און נישט ממש א באלי.

אז מען רעדט שוין... דא האסטו פסחים צד:
חכמי ישראל אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למעלה מן הרקיע וחכמי אומות העולם אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למטה מן הקרקע א"ר ונראין דבריהן מדברינו שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין
די גאנצע גמרא פון אנהייב ביזן סוף איז נישט אויסגעהאלטן לויטן מציאות (נישט די שיטת חכמי ישראל, און אויך נישט רבי'ס ראיה).

עדיט:
זעה איך אז @אפטימיסטיש האט שוין געברענגט די גמרא אין פסחים... ברוך שכיוונתי.
 
די גמרא אין מתכת תמיד זאגט אז אלעקסאנדער מוקדון איז געפארן מיט א אדלער אזוי הויך ביז ער האט געזען די וועלט ווי א באל.
וואו אין מסכת תמיד? כ'האב נישט געוואוסט אז דער בבלי ברענגט אויך די מעשה...

אז מען רעדט שוין פון מסכת תמיד... האב איך יעצט געטראפן די גמרא אין תמיד לב:
תנא דבי אליהו גיהנם למעלה מן הרקיע וי"א לאחורי הרי חשך.
איך פריי מיך ענק צו לאזן הערן אז ס'איז שוין נישטא קיינע בעלי עבירה היינט און דעריבער פעלט זיך מער נישט אויס קיין גיהנם.
מיר קענען היינט די וועלט אביסל בעסער און מיר ווייסן אז ס'איז נישטא קיין גיהנם נישט אויף די פלאנעט (אונטער די הרי חושך), און נישט העכער די אטמאספערע (וואס זיי האבן ווארשניידליך אנגערופן הימל).
 
וואו אין מסכת תמיד? כ'האב נישט געוואוסט אז דער בבלי ברענגט אויך די מעשה...

אז מען רעדט שוין פון מסכת תמיד... האב איך יעצט געטראפן די גמרא אין תמיד לב:
תנא דבי אליהו גיהנם למעלה מן הרקיע וי"א לאחורי הרי חשך.
איך פריי מיך ענק צו לאזן הערן אז ס'איז שוין נישטא קיינע בעלי עבירה היינט און דעריבער פעלט זיך מער נישט אויס קיין גיהנם.
מיר קענען היינט די וועלט אביסל בעסער און מיר ווייסן אז ס'איז נישטא קיין גיהנם נישט אויף די פלאנעט (אונטער די הרי חושך), און נישט העכער די אטמאספערע (וואס זיי האבן ווארשניידליך אנגערופן הימל).
איבער געקיקט, איך מיין אז די ביסט גערעכט, איך זעה עס נישט דארט.
 
א"ר יונה אלכסנדרוס מוקדון כד בעא מיסק לעיל והוה סלק וסלק סלק עד שראה את העולם ככדור ואת הים כקערה [יְרוּשַׁלְמִי, עֲבוֹדָה זָרָה ג]
 
א"ר יונה אלכסנדרוס מוקדון כד בעא מיסק לעיל והוה סלק וסלק סלק עד שראה את העולם ככדור ואת הים כקערה [יְרוּשַׁלְמִי, עֲבוֹדָה זָרָה ג]
דזשינקס. איך מעק עס אויס
 
  • לייק
רעאקציעס: Yesh
אז מען רעדט שוין... דא האסטו פסחים צד:
חכמי ישראל אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למעלה מן הרקיע וחכמי אומות העולם אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למטה מן הקרקע א"ר ונראין דבריהן מדברינו שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין
די גאנצע גמרא פון אנהייב ביזן סוף איז נישט אויסגעהאלטן לויטן מציאות (נישט די שיטת חכמי ישראל, און אויך נישט רבי'ס ראיה).
מפחד אני להכניס ראשי בין ההרים הרמים, אבער, העולם עגול, הרקיע סביב העולם, למעלה מראשי ותחת רגלי גם כן, השמש סובב והולך בין הרקיע והארץ, ביום הוא מעל הארץ (תחת הרקיע), ובלילה הולך תחת הארץ (מעל הרקיע), וזה דברי חכמי ישראל, חכמי האומות אמרו הארץ שטיח והרקיע כחצי עגול מעל הרקיע,
 
  • לייק
רעאקציעס: Yesh
אז מען רעדט שוין... דא האסטו פסחים צד:
חכמי ישראל אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למעלה מן הרקיע וחכמי אומות העולם אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למטה מן הקרקע א"ר ונראין דבריהן מדברינו שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין
די גאנצע גמרא פון אנהייב ביזן סוף איז נישט אויסגעהאלטן לויטן מציאות (נישט די שיטת חכמי ישראל, און אויך נישט רבי'ס ראיה).
רבינו חננאל שם:

ואע"פ שהחוזים בכוכבים שבזמן הזה מדברים דברים המכחישין לא משגחינן להו אלא אנו מזהרים דברי רבותינו כתקנם ולא לחוש לדברי זולתם
 
מפחד אני להכניס ראשי בין ההרים הרמים, אבער, העולם עגול, הרקיע סביב העולם, למעלה מראשי ותחת רגלי גם כן, השמש סובב והולך בין הרקיע והארץ, ביום הוא מעל הארץ (תחת הרקיע), ובלילה הולך תחת הארץ (מעל הרקיע), וזה דברי חכמי ישראל, חכמי האומות אמרו הארץ שטיח והרקיע כחצי עגול מעל הרקיע,
עס איז מחודש וואס מען זאגט דא, אבער עס איז נישט משמע אז דאס איז דער פשט.

עס ווערט פארשטאנען, אז די חכמי ישראל האבן געהאלטן אז די זון גייט ביינאכט העכער די הימל. עס גייט קודם אריין בעובי הרקיע, און עס איז סובב הולך מעל לרקיע ממערב למזרח. נאכדעם איז ער שואף זורח משם.

דער רבינו תם איז מיט דעם מסביר זיין שיטה פון ד' מיל (72 מינוט), ווייל דאס איז דער זמן וואס עס געדויערט פאר די זון אדורך צושפאצירן די עובי רקיע. שפעטערע ווי דער מנחת כהן און אנדערע זענען מסביר, אז די שיטה פון רבינו תם קען אויסהאלטן אפילו נאך די חכמי האומות, אז די זון גייט למטה מן הקרקע, און עס איז נישט שייך דער הסבר פון "עובי רקיע". איז אבער שייך צו זאגן די זעלבע הנחות אויך אויף די עובי אטמאספערע.

דער רמב"ם אין הלכות קידוש החודש האט שוין ארויסגעהאט די מהלכי חמה כוכבים ומזלות, וואס שטימען וואונדערליך מיט די לעצטע אסטראנאמישע חשבונות. זאגט ער, אז ער האט געלערנט די ספרים פון די חכמי האומות, ווייל די ספרים פון שבט יששכר און די סנהדרין זענען פארלוירן. ער איז מרמז אז די מסדרי הש"ס האבן שוין נישט געהאט אלע אינפארמאציע בנוגע די הילוכי חמה ולבנה, אבער די יודעי בינה לעיתים און די סנהדרין האבן עס יא געהאט, נאר זיי האבן געהאלטן די זאכן און חשבונות אלס א דבר נסתר, און עס איז נעלם געווארן מיט די גליות.
 
רבינו חננאל שם:

ואע"פ שהחוזים בכוכבים שבזמן הזה מדברים דברים המכחישין לא משגחינן להו אלא אנו מזהרים דברי רבותינו כתקנם ולא לחוש לדברי זולתם
דער לשון פון רמב״ם אין מורה ג.יד, ולא תבקש ממנו שיסכים כל מה שזכרוהו (חז״ל) מענין התכונה, למה שהענין נמצא, כי החכמות הלימודיות היו בזמנים ההם חסרים, ולא דברו בהם על דרך קבלה מן הנביאים אבל מאשר הם חכמי הדורות ההם (לויט זייער וויסענשאפט) או כאשר שמעום מחכמי הדורות ההם (לויט ווי זיי האבן גיהערט פון די זיייערע צייט חכמים),
בקיצור ער זאגט מען דארף נישט עקספעקטן אז וואס די חז״ל האבן גיזאגט אין אסטרונומיה, אין זייער צייט, אז עס מוז שטימען מיט די שפעטערע ערפינדונגען , ווען עס איז נתגלה גיווארן זאכן וואס מען האט נישט גיקענט וויסען פריער, ווייל זיי זאגן נישט די זאכן אלץ קבלה מסיני, נאר מפי דברי חכמים און דור דור ודורשיו דור דור וחכמיו, מי לנו גדול .
 
Back
Top