Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
וויאזוי האסטו נאר געשריבן פאריגע וואך? אשריך שזכיתמען לייענט דעם איגרת פטורין פון הרב אויש שליט״א , קומט מען אוועק מיט א אפשיי , פונעם
גאות און ברייטקייט ,וואס שטעקט זיך ארויס פון די
שורות , ווי ער באציהט זיך צי זיין״ דעת תורה״ , כאילו ער האט א ספעציעל שליסל צי דעם דעת .
מען האט איהם נישט גערופן צי די אסיפה , צוליב
די סיבה , טאקע פאר דעם , ווייל די מסדרי האסיפה
האבן די הבנה , אז אין דעם ענין , האט ער נישט קיין דעת תורה , נאר אהבת הניצוח , און מען איז גיקומען צי די מסקנא , אז ער וועט נישט ברענגען
קיין אינפארמאציע וואס איז נוגע , נאר פיליבאסטער
טומעל ,
איז ער שוין א גברא , וואס ווערט באליידיגט , אז ער איז שוין א דוגמא און משל צי רבי שמעון סופר ז״ל,
ווי ער זיך אזוי שיין מסביר מיט קראקא.
כל דבריו , איז ,ער האט גירעדט , ער האט גירעדט מיט דעם ,מיט יענעם , -ווהאו קעערס,-
די רבנים און מורי הוראה
וואס זענען ארויס להיתר זענען נישט משועבד , צי קיינעם פון זיינע נעמען , מיט וואס ער ווארפט זיך .
יקוב הדין את ההר , עס איז דא גענוג מתירים
אז עס זאל זיין שיבא מכשורא , לבא לעזרת בני ובנות ישראל יושבי גלמודה , ולומר קום בתולת ישראל חבלים נפלו בנעימים , ילד יולד לנו , בן נתן
לנו ולה׳ הישועה .
אויב איז ער מער בקי אינעם נושא ווי די אנדערע רבנים האוסרים, קען זיין דעה זיין מער רעלעוואנט ווי די אנדערע וכמאמרם (נדרים כ:,) אמר אמימר מאן מלאכי השרת רבנן דאי תימא מלאכי השרת ממש אמאי אמר רבי יוחנן אין הלכה כיוחנן בן דהבאי הא אינהו בקיאי בצורת הולד טפי.דו מאכסט עס הגר''ב לאנדא ווערסעס הרב אויש. אבער דער אמת איז אז הגר''ב לאנדא איז ממש א דעת יחיד ווערסעס אלע רבנים כיוצא בו וואס האלטן כולם פה אחד לאיסור, און זאגן אויך עדות אז די פריערדיגע דור גדולי הרבנים האבן אויך געהאלטן לאיסור. און אלע ווייסן אויך גאנץ גוט וואס דעת הגר''ש וואוזנער איז געווען. אלע ווייסן גאנץ גוט אז ר' מיכל שטיינמעץ איז נישט קיין פאלנער ליגנער. און אלע ווייסן אויך גאנץ גוט אז הגרא''צ וואוזנער איז אויך נישט קיין פאלנער ליגנער. ממילא זיך נישט צו רעכענען מיט זיי אלע ביי אזא הארבער ענין, מאכט נישט קיין ברעקל סענס. און ס'איז דא נאר איין תירוץ אויף דעם:
מ'פארקויפט דעם כלל ישראל פאר געלד!
פארפאלן, דאס איז דער גראבער אמת, און דאס מוז געזאגט ווערן בריש גלי!
אויב איז ער נישט מער בקי אינעם נושא ווי די אנדערע רבנים האוסרים, קען זיין דעה נישט זיין מער רעלעוואנט ווי די אנדערע וכמאמרם (נדרים כ:,) אמר אמימר מאן מלאכי השרת רבנן דאי תימא מלאכי השרת ממש אמאי אמר רבי יוחנן אין הלכה כיוחנן בן דהבאי הא אינהו בקיאי בצורת הולד טפי.אויב איז ער מער בקי אינעם נושא ווי די אנדערע רבנים האוסרים, קען זיין דעה זיין מער רעלעוואנט ווי די אנדערע וכמאמרם (נדרים כ:,) אמר אמימר מאן מלאכי השרת רבנן דאי תימא מלאכי השרת ממש אמאי אמר רבי יוחנן אין הלכה כיוחנן בן דהבאי הא אינהו בקיאי בצורת הולד טפי.
ממילא, ווילאנג דו קענסט נישט אויפווייזן אז די אוסרים זענען מער בקי, איז אלס פטפוטי דברים בעלמא.
®©אויב איז ער נישט מער בקי אינעם נושא ווי די אנדערע רבנים האוסרים, קען זיין דעה נישט זיין מער רעלעוואנט ווי די אנדערע וכמאמרם (נדרים כ:,) אמר אמימר מאן מלאכי השרת רבנן דאי תימא מלאכי השרת ממש אמאי אמר רבי יוחנן אין הלכה כיוחנן בן דהבאי הא אינהו בקיאי בצורת הולד טפי.
ממילא, ווילאנג דו קענסט נישט אויפווייזן אז ער איז מער בקי ווי די אוסרים, איז אלס פטפוטי דברים.
פאלש מיני' ובי'
די שאלה געהערט צו אבן העזר. @בינה ודעת האט געזאגט אבהע"ז.יא, רבנים ומוצי"ם וועלכע זענען עוסק להורות בעניני איסור והיתר, קומט אן צו זיי אזעלכע סארטן שאלות כסדר, און זיי זענען גאנץ שטארק אויסגעקאכט אין די ענינים. אדרבה, וואו קומען אריין רבנים וועלכע זענען געשטעלט לדון ולהורות בעניני חו"מ, ביי אזא שאלה?
קוק ביטע איבער וואס ער האט געשריבן. און די מציאות איז אז מען האט גענומען חו"מ רבנים און זיי געשטעלט אלס מכריעים, קעגן רבנים וועלכע זענען עוסק אין די דאזיגע שאלות מדי יום ביומו.
אבי מען זאגט 'ימים הראשונים'; זעהט װי דער עולם שלאגט זיך דארטן ארום װי בעיביס. דײן אװעטער, מײן אװעטער. סתם נארישקײטן.
איך ווייס נישט פונקטליך וועם דו ווילסט אויסשליסן, אבער לאמיר הער, ווער זענען די רבנים וועלכע זענען ממונה עוסק צו זיין אין הל' איסורי ערוה און ייחוס?עוסק זײן אין שאלות פון דם נידה און װסתות האט גארנישט צוטוהן מיט הל' איסורי ערוה און ײחוס.
איך בין נישט קלאר מיט דיר, ער מעג יא אריינרעדן אדער ער טאר נישט? @בינה ודעת האט עפעס געהאט טענות אז די רבנים המתירים האבן זיך נישט גערעכנט מיט די רבנים וואס זענען יושבים על מדין באהע"ז וחו"מ, האב איך געוואלט וויסן פון וועם ער רעדט? אויב האסטו נישט פארשטאנען דעם המשך, דאן איז די שמועס נישט צום ענין.
נישט.איך בין נישט קלאר מיט דיר, ער מעג יא אריינרעדן אדער ער טאר נישט?
דאס איז א סעפערעיט זאך װאס ער האט געזאגט. ער האט אױך געזאגט אז מ'האט מהפך געװען. מ'איגנארירט דיע פון אבהע"ז און מ'טראמפּײטערט די אורח חײם און יו"ד'ניקעס. חו"מ האט ער מסתמא געזאגט װײל געװענטליך װען מ'פארהערט זיך גײען זײ צוזאמען, אזױ װי או"ח און יו"ד גײען יוזשעלי צוזאמען.@בינה ודעת האט עפעס געהאט טענות אז די רבנים המתירים האבן זיך נישט גערעכנט מיט די רבנים וואס זענען יושבים על מדין באהע"ז וחו"מ,
אבער דא שטעקט זיין טעות [אדער פאלשקייט], די מציאות איז אז אזעלכע שאלות אזוי ווי IVF, תרומת ביצית, השתלת שחלה קומט געווענליך אין צו די מורי הוראה וועלכע פסק'נען שאלות אין יו"ד טאג טעגליך, און די שואלים פרעגן זיי אן כדת מה לעשות. עס קומט נישט אן צו רבנים וועלכע זיצן און פירן דין תורה'ס, גיטין וכדו', ממילא איז די מציאות הדברים אז די וואס דו רופסט "די יו"ד'ניקעס" ווייסן פיל מער אין די ענינים ווי די חו"מ'ניקעס.נישט.
דאס איז א סעפערעיט זאך װאס ער האט געזאגט. ער האט אױך געזאגט אז מ'האט מהפך געװען. מ'איגנארירט דיע פון אבהע"ז און מ'טראמפּײטערט די אורח חײם און יו"ד'ניקעס. חו"מ האט ער מסתמא געזאגט װײל געװענטליך װען מ'פארהערט זיך גײען זײ צוזאמען, אזױ װי או"ח און יו"ד גײען יוזשעלי צוזאמען.
איך וועל ציטירן דיין נעכטיגע תגובה:אבער דא שטעקט זיין טעות [אדער פאלשקייט], די מציאות איז אז אזעלכע שאלות אזוי ווי IVF, תרומת ביצית, השתלת שחלה קומט געווענליך אין צו די מורי הוראה וועלכע פסק'נען שאלות אין יו"ד טאג טעגליך, און די שואלים פרעגן זיי אן כדת מה לעשות. עס קומט נישט אן צו רבנים וועלכע זיצן און פירן דין תורה'ס, גיטין וכדו', ממילא איז די מציאות הדברים אז די וואס דו רופסט "די יו"ד'ניקעס" ווייסן פיל מער אין די ענינים ווי די חו"מ'ניקעס.
איך מײן ביסט נישט גערעכט. את הדבר הקשה יביאון אל בעלי חו"מ ואבהע"ז.די מציאות איז אז אזעלכע שאלות אזוי ווי IVF, תרומת ביצית, השתלת שחלה קומט געווענליך אין צו די מורי הוראה וועלכע פסק'נען שאלות אין יו"ד טאג טעגליך, און די שואלים פרעגן זיי אן כדת מה לעשות. עס קומט נישט אן צו רבנים וועלכע זיצן און פירן דין תורה'ס, גיטין וכדו'
אין די ״יו״ד׳ ניקעס״ ווייסן וואס טיט זיך אין הלכות זרעים? אדער דעיס דארף מען זיך שוין רעכענען מיט די חושן משפט אבע״ז דיין אויכעט? בקיצור עס איז איין גרויסע תורה.אבער דא שטעקט זיין טעות [אדער פאלשקייט], די מציאות איז אז אזעלכע שאלות אזוי ווי IVF, תרומת ביצית, השתלת שחלה קומט געווענליך אין צו די מורי הוראה וועלכע פסק'נען שאלות אין יו"ד טאג טעגליך, און די שואלים פרעגן זיי אן כדת מה לעשות. עס קומט נישט אן צו רבנים וועלכע זיצן און פירן דין תורה'ס, גיטין וכדו', ממילא איז די מציאות הדברים אז די וואס דו רופסט "די יו"ד'ניקעס" ווייסן פיל מער אין די ענינים ווי די חו"מ'ניקעס.
אין אמעריקא ביי אינפערטיליטי שאלות איז ר' בנימין לאנדא דער צו וועם די רבנים שיקן די מערסטע זייערע שאלותאיך מײן ביסט נישט גערעכט. את הדבר הקשה יביאון אל בעלי חו"מ ואבהע"ז.
און איך האב געהערט פון איינעם, אז א טייל אוסרים זענען אריבערגעקומען צו איינע פון די מתירים, און יענער האט האט זיך גענומען שרייען ארויס פון מיין שטוב! אויב איז דאס אמת, דעמאלטס זעהט עטס דאך קלאר אויף וואספארא כח השקר וכזב דער היתר איז געבויעט.
פארצײל ביטע, װער איז דאס?און איך הער פון איינעם נאכן צווייטן א קלא דלא פסיק אויף איינעם פון די הויפט מתירים אז נישט נאר ווען מ'האט געוואלט אריבערקומען צו איהם האט ער זיך גענומן שרייען ארויס פון מיין שטוב, נאר ער האט נאך געהאט אין זיך די מאס עזות אנצושרייען איינער פון די אוסרים פארוואס ער וואגט זיך צו אסר'ן! הערסט א חוצפה און א שקרנות?? מ'טאר שוין נישט זאגן א מיינונג אויך נישט!
איז פארװאס האט ער נישט געשריבן קײן תשובה?ידוע לכל? ידוע איז אז צווישן אלע רבנים וואס האבן דא אריינגערעדט איז ר' בנימין לאנדא די גרעסטער בקי אין די זאכן