ניצן א סעלפאון שבת

אנטוישטער יונגערמאן

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
מאי 31, 2024
מעסעדזשעס
1,132
רעאקציע ראטע
5,360
פונקטן
943
איך האב קרובים וואס זענען מאדערן ארטאדאקס און דארט זענען די יונגווארג אלע אויפ׳ן פאון שבת. כ׳געזעהן ערגעץ אן ארטיקל אז מ׳האט פאר זיי גע׳פסק׳נט אז ס׳איז מותר (כדי זיי נישט איינצוגעוואוינען אז זיי זענען עובר אויף חילול שבת) און זיי זענען זיך סומך אויף דעם וואס די גאנצע ענין פון נישט ניצן עלעקטריסיטי גייט נישט אריין בכלל אין לא תבערו אש, נאר רבנים וואס זענען ארויסגעקומען קעגן ניצן עלעקטריסיטי שבת האבן עס בעיקר געטון וועגן עובדא דחול

ווילעך וויסן: איז קרעמל אפן שבת?

איך וואלט זיך מחי׳ געווען ווען מצוות עונג שבת איז ערלויבט צו טון אויף אן אופן פון זיך אראפלייגן שבת נאכמיטאג און ליינען אפאר גוטע שטיקלעך דא וואס כ׳בין נישט אנגעקומען אויסצוטשעקן דורכאויס די וואך. (איך וואלט מחמיר געווען נישט צו קאמענטירן אלס עובדא דחול)

וואס האלט ר׳ @יששכר כץ וועגן דעם נושא? אויב ס׳מעגליך מאריך צו זיין דערין, וואלט איך שטארק מכיר טוב געווען דערויף
 
לעצט רעדאגירט:
ביטע צו צייכענן שכח
זיי מיר מוחל
ס׳געווען א לאנגע צייט צוריק (צען יאר אדער מער)

דעיס איז די איינציגע ארטיקל וואס איך האב געטראפן ווען כ׳געפרעגט דעם google הדור

אבער ס׳נישטא קיין סך אינטרעסאנטע מקורות דא חוץ אפשר אין איינע פון די לינקס וואס זיי צייכענען צו (איך האב עס נישט אויסגעטשעקט)

Modern Orthodox Teens Can’t Put Down Their Phones on Shabbat.
 
בעצם דא שטעלט זיך די שאלה

אין וועלכע איסור גייט אריין צו זאגן 'העי סירי/גוגל?
אולי אין ודבר דבר, שלא יהא דיבורך בשבת כדיבורך בחול?

פונקט היינט האב איך געהאט א ישראלישער בעל תשובה ביים סעודה, האט ער מיר נאכגעזאגט פון הגר"ע יוסף ז''ל אז ער האט אנגעזאגט אז מ'זאל נישט מוחה זיין ווען מ'זעט איינעם זיך באניצן מיט עלעקטריציטעט אום שבת ווייל ס'איז נישט ברור אז ס'איז טאקע אסור און די מחאה קען יענעם גורם זיין א דערווייטערונג צו אידישקייט.
 
איך האב אויך די זעלבע שאלה, אבער נישט אזוי ווייט פאר א סעלפאן, כ'האב גראדע הנאה פון נישט ניצן א סמארטפאון אום שבת ויו"ט זאל כאטשיג זיין עטליכע צייטן אינעם יאר כאטשיג איין טאג אינעם וואך ווען מ'קען זיצן און פארברענגן מיט משפחה און חברים און מ'קוקט זיך פנים אל פנים, מ'זעהט יענעמס באדי לענגוויטש, און מ'זיצט דורך אן ארגומענט אן ברויכן ארויס שלעפן דעם טעלעפאן ווען מ'שפירט אז מ'האט נישט וואס צו ענטפערן.

וואס איך וואלט ווען יא געוואלט איז צו ניצן א אי-בוק ריעדער, וואו כ'האב דאונלאודעד כל מיני בוקס און ספרים און כ'קען לויפן פון איין זאך צום צווייטן מיט א שנעלקייט, אדער אנצינדן/אויסלעשן א לעד לייט, אדער ניצן אנדערע לייכטע טעכנאלאגיע. דאס האב איך טאקע געפרעגט אין מיין ארטיקל
 
אולי אין ודבר דבר, שלא יהא דיבורך בשבת כדיבורך בחול?

פונקט היינט האב איך געהאט א ישראלישער בעל תשובה ביים סעודה, האט ער מיר נאכגעזאגט פון הגר"ע יוסף ז''ל אז ער האט אנגעזאגט אז מ'זאל נישט מוחה זיין ווען מ'זעט איינעם זיך באניצן מיט עלעקטריציטעט אום שבת ווייל ס'איז נישט ברור אז ס'איז טאקע אסור און די מחאה קען יענעם גורם זיין א דערווייטערונג צו אידישקייט.
Wow
דו דערמאנסט מיר א מערקווירדיגע מעשה מיט הצדיק ר׳ ישעיה׳לע קערעסטירער זי״ע
אמאל איז אום שבת געווארן א מהומה אין בית המדרש און ר׳ ישעי׳לע האט געפרעגט זיינע ארומיגע פארוואס דער עולם רודערט אזוי?
האבן זיי געזאגט אז ס׳נארוואס דא אנגעקומען אין שטאט א פערד און וואגן פול מיט אידן און זיך אפגעשטעלט מיט חוצפה אין חצר פון שוהל!

האט ר׳ ישעיה׳לע געהייסן מ׳זאל די אידן אריינרופן און זיי מכבד זיין און ער אליין האט זיי איינלאדנט צו זיין טיש און געהייסן זיי געבן פון שענסטן און בעסטן

די מקורבים זענען געשטאנען ערשטוינט. פארוואס קומט זיך אזא ווארימע ברוך הבא פאר אפענע מחללי שבת?

מוצאי שבת נאך הבדלה, ווען די אידן זענען ווייטער געפארן אין וועג אריין האט ר׳ ישעי׳לע מסביר געווען: וואס וואלט איר אויפגעטאן ווען איר מאכט א גרויסע מחאה קעגן די אידן? זיי וואלטן זיך געמוזט אפפיצן פון דאנען און דעמאלס וואלט איר זיי גורם געווען צו פארן ווייטער און עובר זיין נאכמער אויף חילול שבת. אנשטאט דעם האב איך זיי געמאכט פילן באקוועם און גוט אז ס׳זאל זיך זיי נישט גלוסטן ווייטער צו פארן און ס׳זאל זיי בעסער זיין זיך דא אפצורוען

דאס איז דער חילוק צווישן א ווילדע קנאות און אן אמת׳ער אוהב ישראל
 
מ'קען דן זיין צו אזא מהלך מאכט טאקע אז די מענטשן זאלן ווייטער מחלל שבת זיין, אויב מ'רעכנט מאטעמאטיש...

אז מ'וועט אויף זיי מוחא זיין וועלן זיי טאקע אוועקפארן אום שבת, אבער זיי וועלן וויסן אז וואס זיי טוען איז נישט אויסגעהאלטן, און אפשר וועלן זיי האבן א הרהור תשובה אמאל און זיי וועלן אויפהערן עס צו טון.

משא"כ יעצט ווען ר' ישעי'לע קערעסטירער האט זיי אזוי שיין אויפגענומען, וועלן זיי ווייטער פארן אנדערע שבתים ווייל זיי האבן א שטיקל הסכמה פונעם צדיק אז זיי זענען נאך אלס וואוילע אידן אפילו זיי זענען מחלל שבת.

קען זיין אז נאכן זיי שיין אויפנעמען האט ר' ישעי'לע גערעדט צו זיי און זיי מסביר געווען בדרכי נועם אז מ'טאר נישט פארן שבת.
 
פרוביר צו פארענטפערן די מעשה, אהער אדער אהין. דאס אז די מעשה איז נישט געשטויגען און נישט געפלויגען איז דיר נישט איינגעפאלן ? אין כאן לא פערד לא רבי, ולא חילול שבת, אבל יש כאן שטיות והבלים.
 
פרוביר צו פארענטפערן די מעשה, אהער אדער אהין. דאס אז די מעשה איז נישט געשטויגען און נישט געפלויגען איז דיר נישט איינגעפאלן ? אין כאן לא פערד לא רבי, ולא חילול שבת, אבל יש כאן שטיות והבלים.
ווען איינער שרייבט איבער עניטינג וועגן תנך וועסטו קומען פארפירן אז ס'איז יא אמת אדער נישט אמת?

מ'קען עפענען אשכולות צו ס'איז דא א באשעפער עקסטער, אין די אשכול וואס מ'איז דן איבער די פסוקים איז מען נישט דן וועגן די באשעפער.

די פוינט איז נישט צו די מעשה איז אמת איז נישט, נישט דא איז מען דן צו מעשיות זענען אמת, די שאלה איז דא צו ס'איז גערעכטע טענה, לו יצוייר אז די מעשה איז נישט אמת, וואלט די שאלה געווען אויב אזא מעשה פאסירט וויאזוי זאל מען עס יא האנדלען.
 
די פוינט איז נישט צו די מעשה איז אמת איז נישט, נישט דא איז מען דן צו מעשיות זענען אמת, די שאלה איז דא צו ס'איז גערעכטע טענה, לו יצוייר אז די מעשה איז נישט אמת, וואלט די שאלה געווען אויב אזא מעשה פאסירט וויאזוי זאל מען עס יא האנדלען.
די מעשה איז דאך מכלומרשט א ריאה צו א שאלה וואס שטעלט א פאקט אין פלאץ ? אז ר' שיעלע האט נישט מוחה געווין און מקרב געווען א איד וואס איז מחלל שבת. ע"ז אנו דנין און אויב איז די מעשה נישט אמת איז דאס נישט קיין ריאה און מען דארף ברענגן א פרישע ריאה אז ווען א איד איז ח"ו מחלל שבת, צו מען דארף איהם פארשרייען צו מען דארף איהם מקרב זיין.
 
וואס איז די גדר פון עובדה דחול?
 
  • לייק
רעאקציעס: Yesh
איך האב קרובים וואס זענען מאדערן ארטאדאקס און דארט זענען די יונגווארג אלע אויפ׳ן פאון שבת. כ׳געזעהן ערגעץ אן ארטיקל אז מ׳האט פאר זיי גע׳פסק׳נט אז ס׳איז מותר (כדי זיי נישט איינצוגעוואוינען אז זיי זענען עובר אויף חילול שבת) און זיי זענען זיך סומך אויף דעם וואס די גאנצע ענין פון נישט ניצן עלעקטריסיטי גייט נישט אריין בכלל אין לא תבערו אש, נאר רבנים וואס זענען ארויסגעקומען קעגן ניצן עלעקטריסיטי שבת האבן עס בעיקר געטון וועגן עובדא דחול

ווילעך וויסן: איז קרעמל אפן שבת?

איך וואלט זיך מחי׳ געווען ווען מצוות עונג שבת איז ערלויבט צו טון אויף אן אופן פון זיך אראפלייגן שבת נאכמיטאג און ליינען אפאר גוטע שטיקלעך דא וואס כ׳בין נישט אנגעקומען אויסצוטשעקן דורכאויס די וואך. (איך וואלט מחמיר געווען נישט צו קאמענטירן אלס עובדא דחול)

וואס האלט ר׳ @יששכר כץ וועגן דעם נושא? אויב ס׳מעגליך מאריך צו זיין דערין, וואלט איך שטארק מכיר טוב געווען דערויף
ליין דעם תגובה דא וואס מיר האבן אמאל אויסגעארבעט. איך וויל ח"ו נישט קאמפיטן מיט @יששכר כץ (איך קען נישט אפי' איך וויל) אבער די תשובה מיין איך איז גאנץ א גוטער.
 
לעצט רעדאגירט:
וואס איז די גדר פון עובדה דחול?
דער רמבן איז מסביר דעם גדר איז אז וואספארא מלאכה עס מאכט דעם יום שבתון אויסקוקען וואכענדיג ווערט אנגערופן אן עובדה דחול אפי' עס איז נישטא קיין שום לאו וואס עס וועט ווערן עובר געווען אויף דעם ארבעט. און ניצען א סעל פוין איז דאס בעסטע משל. עס איז נישטא דערינען קיין שום איסור אבער עס מאכט דעם טאג אויס זעהן ווי א וואכעדיגער טאג.
 
דער רמבן איז מסביר דעם גדר איז אז וואספארא מלאכה עס מאכט דעם יום שבתון אויסקוקען וואכענדיג ווערט אנגערופן אן עובדה דחול אפי' עס איז נישטא קיין שום לאו וואס עס וועט ווערן עובר געווען אויף דעם ארבעט. און ניצען א סעל פוין איז דאס בעסטע משל. עס איז נישטא דערינען קיין שום איסור אבער עס מאכט דעם טאג אויס זעהן ווי א וואכעדיגער טאג.
לויט דעם גדר קען אויך ווערן אריינגערעכנט איינער וואס נארמאל אינדערוואכן גייט אנגעטוהן מיט א קאלירטער העמד און שבת גייט ער אין א ווייסע העמד אבער וועט ארויסגיין אום שבת מיט א קאלירטער העמד פינקט ווי אינדערוואכן, וואס בעצם האט ער נישט עובר געווען אויף א מלאכה נאר ער מאכט דעם יום שבתון אויסקוקענדיג וואכענדיג.
דאס זעלבע למשל אויב וועט איינער וועט עסן פיצא אום שבת ביי די סעודה. וכדומה
 
דער רמבן איז מסביר דעם גדר איז אז וואספארא מלאכה עס מאכט דעם יום שבתון אויסקוקען וואכענדיג ווערט אנגערופן אן עובדה דחול אפי' עס איז נישטא קיין שום לאו וואס עס וועט ווערן עובר געווען אויף דעם ארבעט. און ניצען א סעל פוין איז דאס בעסטע משל. עס איז נישטא דערינען קיין שום איסור אבער עס מאכט דעם טאג אויס זעהן ווי א וואכעדיגער טאג.
פארוואס זאל א סעל עס מאכן אויסזעהן וואכענדיג?
 
בקיצור עס קומט אויס אז, א שבת׳דיגע ווייסע סעלפאן מיט איינגעקריצט די נאמען אין גאלד פון מפואר וועט מען יא מעגן, ווייל דאס איז נישט וואכענדיג מילא איז נישט קיין עובדא דחול.
 
בקיצור עס קומט אויס אז, א שבת׳דיגע ווייסע סעלפאן מיט איינגעקריצט די נאמען אין גאלד פון מפואר וועט מען יא מעגן, ווייל דאס איז נישט וואכענדיג מילא איז נישט קיין עובדא דחול.
יא יא און די זעלבע מיט א רונדיגע נישט טרייענגל פיצא איבער געדעקט מיט א שיינע ציכטיגע חלה דעקל מיט א שבת קודש מעסער אין דער זייט
 
Back
Top