Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
און וויאזוי וועט מען שרייבן אובער? אאבער?ווער האט מחליט געווען אז מ'שרייבט 'גוגל' ווי די ליטווישע, כ'מיין מ'דארף שרייבן 'גאגל'. נישט אזוי?
כ'טריי צו טראכטן צו ס'איז דא א כלל, די אלף קומט געווענליך פאר א חטף קמץ, אזוי ווי האָט, לאָז, שאָס. און א רעגולער קמץ שרייבט מען א וו' אזויוי בונד, קונד, פונט.ווער האט מחליט געווען אז מ'שרייבט 'גוגל' ווי די ליטווישע, כ'מיין מ'דארף שרייבן 'גאגל'. נישט אזוי?
וואס איז אריגינעל געווען מיט א פתח אזויווי אין גערמאניש. און די זעלבע איז לכאורה מיט וואג. קורץ איז אין דייטש מיט אונזער קמץ/ליטווישער מלאפוםאבער פון די אנדערע זייט איז דא אסאך פארקערט די ווערטער וואס, וואג זענען חטף קמץ און ווערן געשריבן מיט א אלף (נישט שייך עכט צו שרייבן וווס, וווג..) אזוי אויך איז דא קורץ, דורך וואס זענען א געהעריגע קמץ מיט א וו'.
אידיש האט נישט קיין כללים (כ׳ווייס אז די בית רחל שרייבהעפֿט טענהט אז יא) איז עכט קענסטו שרייבען וויאזוי די ווילסט, די סיבה וואס איך שרייב אזוי איז ווייל די ליטווישע וועג ווייסטו אז ס׳איז א מלאפום וואס ווערט פראנאונסט ווי א חסידישער קמץ, משא״כ מיט א אלף ווייסט מען נישט צי ס׳איז א קמץ צי א פתח.ווער האט מחליט געווען אז מ'שרייבט 'גוגל' ווי די ליטווישע, כ'מיין מ'דארף שרייבן 'גאגל'. נישט אזוי?
אין בית יעקב אין קראקא איז געווען א ביכל מיט כללים ווי אזוי צו שרייבן אין אידיש (כך שמעתי פון א איד וואס האט זיין מאמע האט דארט געלערנט, ער האט נישט געדענקט אויב זיי האבן עס גיהאט אינדערהיים אדער נאר די מאמע האט אים אזוי געזאגט)אידיש האט נישט קיין כללים (כ׳ווייס אז די בית רחל שרייבהעפֿט טענהט אז יא) איז עכט קענסטו שרייבען וויאזוי די ווילסט, די סיבה וואס איך שרייב אזוי איז ווייל די ליטווישע וועג ווייסטו אז ס׳איז א מלאפום וואס ווערט פראנאונסט ווי א חסידישער קמץ, משא״כ מיט א אלף ווייסט מען נישט צי ס׳איז א קמץ צי א פתח.
ביים מייסד זיין די קרעמל הלזה האט זיך געטוהן א טענה׳עריי צי מען ספעלט מאדעראטאר אדער מאדעראטור.
לעניית דעתי ביסטו בכלל נישט גערעכטאסאך רעדן זיך אפ, אז מ'זעט די נעמען און די פנימ'ער פון די געפאלענע אין די מלחמה אין איזראעל, זענען מזרחיים, פריפריה, בקיצור ישראל השניה. און נישט פון די אליטה האשכנזית, תל אביב, ישראל הראשונה, וואס זיי זיצן אין די אפיסעס, צו אין די קוקפיט פון די פליגערס.
ס'קען זיין אז ס'איז בכלל נישט אמת, כ'קען נישט די נומערן (אין פאקט איז גדי איינזקויט'ס זון געפאלן אין עזה, און כ'האב נישט געהערט פון קיינעם פון די קאאליציע'ס קינדער, וואס זענען געפאלן - פארשטייט זיך אז איינער זיצט אין מיאמי, און איינער אויף אינסטעגראם, און די חרדים זענען זיך בכלל נישט מתגייס, אבער שוין).
אבער אפילו נניח ס'איז אמת, ס'קען זיין אז די סיבה איז פשוט, די סארט חברה זעהט מען דאך קלאר, אז זיי זענען אנדערש אוועקגעשטעלט, זיי קומען מיט א רוח קרב, מיט פייער אין די אויגן, מיט מסירות נפש, זיי זענען פון אן אנדער טייג געקנאטן. זיי ווילן גיין אין די יחידות קרביות. מה שאין כן די תל אביב'ער חברה ודומיהן, וואס קען זיין זיי זענען גרעסערע מפונקים און גרעסערע פחדנים, זיי זענען נישט געמאכט פאר די יחידות, אלס דעם שטעלט מען זיי אין אנדערע סארטן יחידות.
מינינג טא סעי, ס'איז נישט אז זיי זענען דא, און זיי זענען דא, ווייל די מזרחיים זענען דיספאוזעבל, מ'קעירט נישט איבער זיי, נאר זיי ווילן ענדערש גיין דארט.
ריכטיג, יפה אמרת, אבער ס'דארף צו הייסן אז ס'גייט אריינקומען א טויש אין 8200 און חיל האוויר זע דא לא עוד "משפחת חיל האוויר": המהפכה שהתחילה ב-8200 מגיעה לקורס טיס, ימים ידברו.אבער ווי אזוי איז עס צוגעקומען?
ווייל אלע יארן האבן זיי אריין גענימען אין די עליטישע יוניטס ווי למשל סיירת מטכ"ל, שייטת 13, שלד"ג און אפגערעדט חיל האוויר און אמ"ן, נאר די וואס קומען פון די פאסיגע משפחות און גי פאסיגע שטעט
אין 8200 איז דא א סיסטעם וואס נעמט אן פרומע אינגערלייטריכטיג, יפה אמרת, אבער ס'דארף צו הייסן אז ס'גייט אריינקומען א טויש אין 8200 און חיל האוויר זע דא לא עוד "משפחת חיל האוויר": המהפכה שהתחילה ב-8200 מגיעה לקורס טיס, ימים ידברו.
דאס אז אמאל איז געווען אפליה, איז א דבר ברור ביי יעדן.לעניית דעתי ביסטו בכלל נישט גערעכט, היינט איז עס טאקע אזוי ווייל זיי זענען שוין צוגעוואינט אז זיי גייען נאר אין קרבי ממילא טוהן זיי עס עד הסוף, אבער ווי אזוי איז עס צוגעקומען?
ווייל אלע יארן האבן זיי אריין גענימען אין די עליטישע יוניטס ווי למשל סיירת מטכ"ל, שייטת 13, שלד"ג און אפגערעדט חיל האוויר און אמ"ן, נאר די וואס קומען פון די פאסיגע משפחות און גי פאסיגע שטעט
זעסטו ווייטער אז ס'איז נישט קיין אפליה.הנוער [הפריפרי] גילה פחות עניין, התייצב פחות למיונים, לא זכה לדחיפה מהבית עקב ספקנות של ההורים, תחושת מסוגלות אישית נמוכה וגם מודעות נמוכה יותר (ביחס למרכז) לאפשרויות שעמדו לרשותם, כגון קורסי הכנה. אם זה לא מספיק, נוער מהפריפריה שכן עמד ברף נטה לנשור במספרים גבוהים משמעותית מתושבי המרכז.
איי דאנט טהינק סאו. מ'זעהט אין היסטאריע איז אלעמאל אזוי געווען. דיע פון ארימע בעקגראונדס האט מען געשיקט אויף די פראנטן און די פון פארמעגליכע בעקגראונדס זענען געווארן אפיצירן, גענעראלן און ביוראקראטס. נישטא א מאווי וואס ברענגט עס אזוי גוט ארויס ווי די All Quiet on the Western Front. נאר וואס דען, די פייער אין די אויגן קומט מיט די בעקגראונד און די טיפ. אדער סתם ווייל זיי זענען טונקלהויטיגע מיט פעך שווארצע אויגן. גיי זעה די מסירת נפש וואס די ערשטע דור, די אשכנזים, האבן געהאט אין די מלחמות וואס האט ארץ ישראל געמאכט פאר א לאנד. אבער ס'איז א וויכטיגע זאך צו חזר'ן און ברענגען אונזערע אטענשאן דערצו. פארוואס? ווייל ס'איז נישט פעיר!אסאך רעדן זיך אפ, אז מ'זעט די נעמען און די פנימ'ער פון די געפאלענע אין די מלחמה אין איזראעל, זענען מזרחיים, פריפריה, בקיצור ישראל השניה. און נישט פון די אליטה האשכנזית, תל אביב, ישראל הראשונה, וואס זיי זיצן אין די אפיסעס, צו אין די קוקפיט פון די פליגערס.
ס'קען זיין אז ס'איז בכלל נישט אמת, כ'קען נישט די נומערן (אין פאקט איז גדי איינזקויט'ס זון געפאלן אין עזה, און כ'האב נישט געהערט פון קיינעם פון די קאאליציע'ס קינדער, וואס זענען געפאלן - פארשטייט זיך אז איינער זיצט אין מיאמי, און איינער אויף אינסטעגראם, און די חרדים זענען זיך בכלל נישט מתגייס, אבער שוין).
אבער אפילו נניח ס'איז אמת, ס'קען זיין אז די סיבה איז פשוט, די סארט חברה זעהט מען דאך קלאר, אז זיי זענען אנדערש אוועקגעשטעלט, זיי קומען מיט א רוח קרב, מיט פייער אין די אויגן, מיט מסירות נפש, זיי זענען פון אן אנדער טייג געקנאטן. זיי ווילן גיין אין די יחידות קרביות. מה שאין כן די תל אביב'ער חברה ודומיהן, וואס קען זיין זיי זענען גרעסערע מפונקים און גרעסערע פחדנים, זיי זענען נישט געמאכט פאר די יחידות, אלס דעם שטעלט מען זיי אין אנדערע סארטן יחידות.
מינינג טא סעי, ס'איז נישט אז זיי זענען דא, און זיי זענען דא, ווייל די מזרחיים זענען דיספאוזעבל, מ'קעירט נישט איבער זיי, נאר זיי ווילן ענדערש גיין דארט.
די זאגסט פונקטליך ארויס די פראבלעםכ'האב געטראכט א פשוט'ע דוגמא פון מיר, ווען איך ווער ווען מגויס אין מיליטער, איך, וואס כ'האב מורא פון קעצעלעך און קאטשקעלעך, גלייב איך שווער אז זיי וואלטן מיר געשיקט אין קרבי, כ'וועל שטארבן פון פחד נאך פארן ארויספארן... זיי וואלטן מיר זיכער געשיקט ערגעץ אנדערש, איך קאך, אדער אין משרדי, וכדומה.
און די זעלבע איז מיט די תל אביב'ער מפונקים, וואס חלש'ן ווען זיי זעהן א טראפ בלוט ביי די ברית, גייסטו זיי שיקן אין עזה און אין לבנון?! א ודאי וועט מען זיי שיקן אין אנדערע יוניטס.
פשט איז: אמאל האט דער מענטש טאקע עובר געווען נאר ער טענהט נאך אלס ער איז א טארגעט ווייל מ'האט אים דאס אונטערגעשטעלט אזוי ווי דער שטן פירט זיך צוטוהן.. און אדורכצופאלן א דעליבערעיט ניסיון איז שוין א מילדערע עבירה. אגב, איך ווייס נישט פון וואספארא סארטן זינד מ'רעדט דא. איך אסום מ'רעדט פון זנות.מעיאר פון ניו יארק סיטי עריק עדעמס איז אין די לעצטע פאר טעג געווארן אנגעקלאגט אויף הארבע קלאגעס. מעיאר עדעמס האט רעאגירט אז ער איז (כמובן) אומשולדיג, און ער איז פשוט א טארגעט ווייל ער האט זיך באקלאגט אויף ביידן'ס אימיגראנטן קריזיס.
די טענה אז מ'איז א טארגעט הערט מען כמעט אייביג ביי אזעלכע פרשות, מיין שאלה איז, וואלט נישט געווען בעסער ווען די סארט מענטשן זאגן, 'כ'בין אומשולדיג, די עף בי איי DOJ וכדו' קענען אמאל מאכן א טעות, אזוי ווי ביי מיין פרשה, כ'האב טראסט אין די אויטאריטעטן און אין די יוסטיץ סיסטעם, און איך בין זיכער אז די אמת וועט ארויסקומען'.
כ'בין זיכער אזעלכע ווערטער וואלטן געהאט אסאך א שטערקערן אימפאקט, וואו די נארישע אויסגעדראשענע 'כ'בין א טארגעט' טענה, וואס מאכט איבלען יעדער רעכט-דענקנדער מענטש.
מ'קען נישט זאגן אז מענטשן זאגן דאס נישט, ווייל זיי האבן מורא אז אויב זיי וועלן טאקע ווערן באשולדיגט, וועלן זיי נישט קענען צוריקצוען נאכן זאגן אז זיי האבן טראסט אין די יוסטיץ סיסטעם. ווייל איינמאל מ'באשולדיגט עם קען ער זאגן דא האבן זיי געמאכט א טעות, אדער קען ער דעמאלטס טענה'ן כ'בין א טארגעט, פארוואס דארף דאס זיין די ערשטע אויטאמאטישע ענטפער, יעדע מאל מ'באשולדיגט עפעס א פערזענליכקייט?
דארטען איז עפעס אנדערש אינגאנצעןאין 8200 איז דא א סיסטעם וואס נעמט אן פרומע אינגערלייט
זיי לערנען זיי אויס ממש פון גארנישט וויסן ביז צו גוט קענען עס גיין דארט אריין אינגערלייט וואס קענען נישט קיין מאטמאטיק קענען נישט קיין abc און ווער רעדט פון programming און מה׳לערנות זיי אויס אויף צו קענען פראגראמירן ווי ס׳דארף צו זיין
סיידן אויב דו ביסט מוסיף נקודות איז לדעתי 'גאגל' צו סאפט: עמיצער וואס האט נישט געהערט פון גוגל אבער קען גוט לייענען לשה"ק, ווייסט נישט צו דאס איז א מלאפום (קובוץ)אדער א פתח? פארפאלן, די ליטוואקעס האבן א בעסער אויסגעארבעטן יידיש ספעללינג - אינטואיטיוולי. אגב, פאר איזראעליס, וואס טאקע איז א חילוק צווישן קמץ און מלאפום (קובוץ) אויב ביידע זאגן זיי ארויס ווי אונזער קמץ? (איך זאג 'אונזער' קמץ ווייל זייערע קמץ זאגן זיי דאך די זעלבע ווי א פתח, נישט אזוי?)ווער האט מחליט געווען אז מ'שרייבט 'גוגל' ווי די ליטווישע, כ'מיין מ'דארף שרייבן 'גאגל'. נישט אזוי?
נעה, קורץ און דורך, זאגן זיי אויך ארויס ווי גוגל און פונט. ס'האט אלץ צוטוהן מיט ווי אזוי ס'סאונד ביי הברה, דוכט זיך מיר!? אגב, מיר ליגט אין קאפ לייענען אלטע יידישע ביכער וואס האבן טאקע געשריבן מיט דריי וואוון: וווג א.א.וו. נאר קיין איין רעכטע בוך וועט נישט שרייבן יידיש אהנע נקודות בכלל.כ'טריי צו טראכטן צו ס'איז דא א כלל, די אלף קומט געווענליך פאר א חטף קמץ, אזוי ווי האָט, לאָז, שאָס. און א רעגולער קמץ שרייבט מען א וו' אזויוי בונד, קונד, פונט.
אבער פון די אנדערע זייט איז דא אסאך פארקערט די ווערטער וואס, וואג זענען חטף קמץ און ווערן געשריבן מיט א אלף (נישט שייך עכט צו שרייבן וווס, וווג..) אזוי אויך איז דא קורץ, דורך וואס זענען א געהעריגע קמץ מיט א וו'.