אר"י הקדוש - יודע תעלומות אדער בורא דמיונות?

שטייגער

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
מאי 23, 2024
מעסעדזשעס
93
רעאקציע ראטע
332
רבינו יצחק לוריא איז בלי ספק פון די מערסט פראמינענטע פיגורען אין עולם היהדות, פון די "טאפ 10" אדער גאר 5. א פיגור וואס האט א ריזיגע השפעה אויף אונזער טאג טעגליכע לעבן, אנגעהויבן פון הלכות ומנהגים און געענדיגט מיט אמונות, טייל פון זיי געווארן עיקרי אמונה ווי גלגולים, מיט קברים לאקאציעס אינדערצווישן. ס'לאזט זיך זאגן אז ווען נישט די אריז"ל וואלט קבלה געווען א פארגעסענע זאך וואס אפאר פראפעסערן אין בר-אילן ווייסן בכלל פון דעי טערמין, און די ספר הזוהר וואלט געווען נאך א פארשטויבטע מדרש הנעלם וואס מ'קען טרעפן אויף אוצר החכמה...

גילוי דעת פאר מ'הייבט אהן דיסקוסירן, ווי נישט ווי רעדט מען פון דעם אריז"ל... איז אלעס וואס סיי ווער וועט שרייבן דא וואס קען משמע זיין א שמץ גנאי, זאל זיין בטילין ומבוטלין כעפרא דערעא. וזה לשיטתו אז מ'קען מאכן די אלע גילוי דעתא'ס וכו'.

איך קלער אז ס'איז דא א גרויסע חילוק צווישן דעם אר"י און אנדערע פיגורען מן השורה אין די אלטערנעטיווע פערספעקטיוו וואס מ'קען האבן אויף זיי; דהיינו: לצד אז אלעס איז בלאף. נעם לדוגמא דעם בעש"ט. אפילו מ'וועט זאגן אז די תורה איז ח"ו א מען-מעיד עוועלושען, שעץ איך נאכאלץ דעם בעש"ט אלץ איינער וואס איז כולו גוטסקייט, כולו לאוו פאר יעדע מענטש, דער וואס איז דא פאר יעדע לב נשבר צי זאגן אז וויאזוי דו זעהסט נאר אויס ביזטו עכט געוואלדיג און גוט... נעם רעק"א אדער ר"ח עוזר, אפילו דו שיילסט אוועק די "גדלות התורה" חלק, האסטו פאר דיך א genius, האסט פאר דיך א pure נשמה, א לב רחמן וואס וואלט אלעס אוועקגעגעבן דיך צי העלפן. איך קען מיך נישט העלפן נישט צי האבן א מורא'דיגע הערצה פאר די מענטשן.

אנדערש אבער מיטן אריז"ל, אויב נעם איך אהן תורה אלץ פאלש, אדער אפילו נאר זוהר, וואס זעה איך דא? אדער א בעל דמיון פון ערשטע קלאס, אדער א פיפיגער דעמאגאג, א קולט פירער אפשר, וואס האט געפירט דעם עולם אויף א רייד, (אבער א רייד וואס איז נישט אזויפיל פאן...) אדער א אביסל פון אלל עבאוו.

איך בין נישט דא אויסן צי באשרייבן די לעבן זיינעם, פשוט ווייל איך בין ווייט פון א היסטאריען. נאר אדרבה איך וויל הערן פון די וואס ווייסן מער. אבער פון דאס אינפארמאציע וואס זיצט אין מיין מוח קעמערליך קוקט מיר אויס ווי דאס גאנצע ביאגרעפיע פון דעם מענטש איז פארשלייערט פונקט ווי זיין תורה. און די פלא איז וויאזוי ער איז געווארן אזוי "פיקט אפ" (וויאזוי מאכט מען נקודות אויף ענדרויד בד"וו 😏?) ביי די גדולי האומה אז ממש ס'איז נישטא קיין איין מערער אויף זיין כל רז לא אניס ליה'דיגע גרויסקייט??

געווענליך ווערט די גרויסקייט פון א מענטש באשטעטיגט דורך איינס פון 2 וועגן (רוב מאל איז עס ביידע). אדער פון זיינע אייגענע יצירות: ספרים און תשובות. אדער פון מקור ראשון פון אנדערע גדולים וואס האבן עם געקענט אדער געווען תלמידים און עדות געזאגט אויף עם (וואס זיי אליין דארפן ווערן "וועריפייד" דורך איינע פון די 3 וועגן). למשל ר"נ אדלער איז טאקע נישטא קיין ספרים פון עם, אבער אונז האב מיר פארלעסליכע עדות.

יעצט פון אריז"ל איז נישטא קיין שום אייגן געשריבענע ירושה, און כמעט גארנישט אין נגלה פון זיין נאמען. אלעס וואס אונז ווייס מיר פון עם איז פון אן ענגע צאל תלמידים אין א דערפל צפת, געריפן "גורי אריז"ל". זענען זיי אליין באשטעטיגט אויף גענוג צי קענען עדות זאגן און שאפן אן "אריז"ל"? כ'האב נישט קיין אהנונג. די איינציגסטע באקאנטע תלמיד זיינער איז ר"ח וויטאל. איז ער טאקע יא אינדעפענדענטלי וועריפייד, אדער זיין גדלות איז נאר בעיסד אויף דעם אז ער איז "דער גרעסטער תלמיד פון אריז"ל" (circular reasoning...)? איז דער נפש החיים שפיץ גאונות און חכמה אפגעזען ווער דער מחבר איז, אדער איז די חשיבות דערפון נאר פון דער מחבר (וואס חשיבותו נובע פון דעם וואס ער איז א תלמיד פון אזא מלאך וואס ער אליין האט מעיד געווען אז ער קען שיחת דקלים...) און ערבך ערבא צריך?

און דער זעלבע שאלה איז אויף די כתבי אריז"ל. איך ווייס אז צי זאגן אז רב אשי איז געווען א גלגול פון יואב בן צרוי' דארף מען נישט זיין מער ווי א בעל דמיון. אבער איז דא אין שער הכוונות טיפע זאכן וואס נאר מיט רוח הקודש האט מען עס געקענט אויספיגערן? אדער כאטש מ'דארף זיין א חכם מחוכם? אויב נישט וויאזוי ווייסט מען אז ער איז נישט געווען סתם א חושער? די קשיות האב איך נישט נאר וויאזוי "אונז" ווייס מיר, נאר וויאזוי איז ער געווארן אזוי אנגענומען בכל תפוצות ישראל?
 
כ'מיין אז קבלה קען זיין א בעיאטיפול פאן רייד, ור' איטשע מאיר מארגענשטערן יוכיח.
ביי רוב חרד'ישע אידן איז מען נישט עוסק אין קבלה, נאר ווען מ'קען טרעפן עפעס אן איבערגעטריבענע חומרא אדער א מאדנע מנהג "על פי קבלה" דעמאלטס זענען זיי מחותנים
 
@שטייגער ווי ביסטו געוועהן ביז יעצט? 😍

אגב.

כ'מיין אז קבלה קען זיין א בעיאטיפול פאן רייד, ור' איטשע מאיר מארגענשטערן יוכיח.
אז ס'בלייבט ווען נאר ביי לימוד קבלה וואלט גוט געווען. אדער דא קומט דאך מיט די גאנצע פעקעדזש דערמיט; ווען מ'מעג מצוה'נען לצורך פו"ר, קויפן א דאזען כפרות און אלעס אינדערמיט
 
דו כאפסט אן די גאנצע אריז"ל ביזנעס פון די פארקערטע זייט, רבי יצחק לוריא איז בסך הכל געוועהן א איד פון מצרים, גראדע א שטיקל תלמיד חכם/יודע ספר זייענדיג א תלמיד פונעם שיטה מקובצת. ביי די 36 יאר האט ער זיך אויפגעהויבן מיט זיין ווייב און קינדער און זיך געצויגן קיין צפת און אויפגעזוכט א איד וואס הייסט חיים ויטאל טענה'נדיג אז מ'האט איהם געהייסן פון הימל אויסצולערנען דעם חיימ'ען געוויסע אזוטרי'שע ענינים (AKA דמיונות). ער האט מיט דעם חיים געלערנט כמעט צוויי יאר, בדרך אגב האבן אנדערע מענטשן זיך אויך צוגעטשעפעט צו דעם ר' יצחק און פרובירט עפעס ארויסצובאקומען פון איהם און ער האט זיי אויך צוגעווארפן אפאר ביינדעלעך, און דערנאך איז ער געשטארבן. דער ר' חיים האט געלעבט נאך 60 יאר היטנדיג די סודות (AKA דמיונות) וואס ר' יצחק האט מיט איהם געלערנט, און פאר'ן שטארבן האט ער געהייסן אז מ'זאל איהם באגראבן צוזאמען מיט רוב פון די כתבים וואס ער האט אפגעשריבן פון ר' יצחק'ס תורות ווייל ס'איז א פערסאנעל זאך וואס האט נאר שייכות צו איהם, און די גאנצע מעשה איז פארגעסן געווארן.

אבער דא קומט די בראך, דער ר' חיים האט געהאט א זוהן שמואל צו וועם ער האט איבערגעגעבן א קליינע טייל פון די דמיונות, דער שמואל האט זיך אנגעטראפן אין דמשק מיט איינער יעקב צמח, דער ר' יעקב האט זייער שטארק געוואלט זעהן די כתבים פון ר' יצחק'ן, בקיצור איין טאג האט ער געהאט א חלום ווי ר' חיים ויטאל זאגט איהם אז ער קען אויפגראבן זיין קבר און ארויסנעמען די כתבים, וכך הוה.

ביז דא האט נאך קיינער נישט געוואוסט פון דעם אריז"ל צו זאגן, נישט פון איהם און נישט פון זיינע כתבים. הגם געוויסע שמועות האבן יא צירקולירט, דער באקאנטער חוקר הקבלה פון איטאליע דער ארי נוהם שרייבט (דרוש מקור אבער א טראסבארער חבר האט מיך געזאגט אז ער האט עס געזעהן אין איינע פון זיינע ספרים) אז ער האט אנגעטראפן א צפת'ער אידל וואס האט געקענט דעם אריז"ל און יענער האט געלייקנט די גאנצע מעשה טענה'נדיג אז ער האט קיינמאל נישט געקענט דעם ר' יצחק אלץ אזא סארט מענטש. אבער וואס, דער יעקב צמח האט געהאט א חבר מיט'ן נאמען אברהם נתן בן אלישע חיים הלוי אשכנזי, דער נתן האט אסאך געלערנט אין דיזע אויסגעגראבענע כתבים פון דעם ר' יצחק'ן. שפעטער האט מען דעם נתן'ן אנגעטראגן א שידוך אין עזה איז ער אהינגעגאנגען וואוינען וואו ער איז באקאנט געווארן אלץ גרויסער מקובל און פועל ישועות וכו' (AKA בעל דמיון) ויקרא שמו בישראל "נתן העזתי". אין מצרים האט אין יענע תקופה זיך אויפגעהאלטן א איד מיט'ן נאמען שבתי צבי און ס'איז דערגאנגען צו זיינע אויערן די שמועה איבער דעם איש פלא נתן פון עזה, שבתי צבי האט זיך נישט געפוילט און אין חודש אדר ה'תכ"ה האט ער זיך אריבערגעכאפט קיין עזה צום דעם נתן'ן צו באקומען "א תיקון פאר זיין פארפייניגטע נשמה", נתן האט אבער נישט געהאלטן אז שבתי'ס נשמה איז פארפייניגט, ער האט ארויסגענומען זיין קאפי פון ר' יצחק'ס כתבים און איהם געוויזן אז לויט ווי ס'שטייט אין דיזע כתבים איז שבתי נישט מער און נישט ווייניגער ווי דער הייליגער משיח אויף וועם שלומי אמוני ישראל ווארטן שוין הונדערטער יארן.

יענע פגישה איז געוועהן א turning point פאר די legacy פון ר' יצחק לוריא, יעצט איז ער שוין נישט סתם א רענדאם מקובל פון צפת, ער איז דער חוזה ונביא וואס האט שוין מיט 100 יאר פריער פאראויסגעזעהן אז ס'גייט קומען אזא הייליגער שבתי צבי וואס גייט אויסלייזן די אידן פון אונטער די גרויזאמע הענט פון די רבנים, אקוראט ווי ישוע המשיח בשעתו. בקיצור, איינמאל די נאמען פון שבתי צבי איז ארויס אויף דער וועלט איז שוין געוועהן א זעלבסטפארשטענדליכע זאך אז די נעמען וואס ער נוצט פאר backing גייען אויטאמאטיש ווערן פעימאס. און פון דעמאלטס און ווייטער איז דער אריז"ל געווארן א household name ווי מ'זאגט, ענד דהעי ליווד העפילי עווער עפטער.

אין אנדערע ווערטער, די גאנצע אריז"ל ביזנעס איז נאר נתן העזתי צו פארדאנקען, און אויך אביסל יעקב צמח. אבער איך גלייב אז ווען ר' יעקב צמח וואלט געוואוסט וואספארא געטשקע מ'וועט פון דעם אריז"ל מאכן וואלט ער געלאזט די כתבים במנוחה. די מוסר השכל פון דעם מעשה איז נישט צו זיין קיין אויבערחכם.
 
לעצט רעדאגירט:
איינע פון די זאכן וואס כ'האב קיינמאל נישט פארשטאנען איז קבר רשב"י אין מירון. פון וואנעט ווייסט מען פינקטלעך וואו רשב"י ליגט?? אה ווייל ס'געקומען איינער א בכל מקובל ר' יצחק לוריא און האט אנגעוויזן אז מ'האט עם מגלה געווען פון הימל אז אט אין דעם פלאץ ליגט דער תנא רשב"י.

טראכט איך צו מיר, איז דען די אידישע רעליגיע געבויעט אויף וואס א יחיד האט געזעהן? ס'דער אריז"ל און אלל אוו עי סאדן יעדער גלייבט עם. ער איז קיין נביא געווען און נישט קיין בן נביא. וויאזוי ארבייט דאס?
 
דו כאפסט אן די גאנצע אריז"ל ביזנעס פון די פארקערטע זייט, רבי יצחק לוריא איז בסך הכל געוועהן א איד פון מצרים, גראדע א שטיקל תלמיד חכם/יודע ספר זייענדיג א תלמיד פונעם שיטה מקובצת. ביי די 36 יאר האט ער זיך אויפגעהויבן מיט זיין ווייב און קינדער און זיך געצויגן קיין צפת און אויפגעזוכט א איד וואס הייסט חיים ויטאל טענה'נדיג אז מ'האט איהם געהייסן פון הימל אויסצולערנען דעם חיימ'ען געוויסע אזוטרי'שע ענינים (AKA דמיונות). ער האט מיט דעם חיים געלערנט כמעט צוויי יאר, בדרך אגב האבן אנדערע מענטשן זיך אויך צוגעטשעפעט צו דעם ר' יצחק און פרובירט עפעס ארויסצובאקומען פון איהם און ער האט זיי אויך צוגעווארפן אפאר ביינדעלעך, און דערנאך איז ער געשטארבן. דער ר' חיים האט געלעבט נאך 60 יאר היטנדיג די סודות (AKA דמיונות) וואס ר' יצחק האט מיט איהם געלערנט, און פאר'ן שטארבן האט ער געהייסן אז מ'זאל איהם באגראבן צוזאמען מיט רוב פון די כתבים וואס ער האט אפגעשריבן פון ר' יצחק'ס תורות ווייל ס'איז א פערסאנעל זאך וואס האט נאר שייכות צו איהם, און די גאנצע מעשה איז פארגעסן געווארן.

אבער דא קומט די בראך, דער ר' חיים האט געהאט א זוהן שמואל צו וועם ער האט איבערגעגעבן א קליינע טייל פון די דמיונות, דער שמואל האט זיך אנגעטראפן אין דמשק מיט איינער יעקב צמח, דער ר' יעקב האט זייער שטארק געוואלט זעהן די כתבים פון ר' יצחק'ן, בקיצור איין טאג האט ער געהאט א חלום ווי ר' חיים ויטאל זאגט איהם אז ער קען אויפגראבן זיין קבר און ארויסנעמען די כתבים, וכך הוה.

ביז דא האט נאך קיינער נישט געוואוסט פון דעם אריז"ל צו זאגן, נישט פון איהם און נישט פון זיינע כתבים. אבער וואס, דער יעקב צמח האט געהאט א חבר מיט'ן נאמען אברהם נתן בן אלישע חיים הלוי אשכנזי, דער נתן האט אסאך געלערנט אין דיזע ספרים פון דעם ר' יצחק'ן. שפעטער האט מען דעם נתן'ן אנגעטראגן א שידוך אין עזה איז ער אהינגעגאנגען וואוינען וואו ער איז באקאנט געווארן אלץ גרויסער מקובל און פועל ישועות וכו' (AKA בעל דמיון) ויקרא שמו בישראל "נתן העזתי". אין מצרים האט אין יענע תקופה זיך אויפגעהאלטן א איד מיט'ן נאמען שבתי צבי און ס'איז דערגאנגען צו זיינע אויערן די שמועה איבער דעם איש פלא נתן פון עזה, שבתי צבי האט זיך נישט געפוילט און אין חודש אדר ה'תכ"ה האט ער זיך אריבערגעכאפט קיין עזה צום דעם נתן'ן צו באקומען "א תיקון פאר זיין פארפייניגטע נשמה", נתן האט אבער נישט געהאלטן אז שבתי'ס נשמה איז פארפייניגט, ער האט ארויסגענומען זיין קאפי פון ר' יצחק'ס כתבים און איהם געוויזן אז לויט ווי ס'שטייט אין דיזע כתבים איז שבתי נישט מער און נישט ווייניגער ווי דער הייליגער משיח אויף וועם שלומי אמוני ישראל ווארטן שוין הונדערטער יארן.

יענע פגישה איז געוועהן א turning point פאר די legacy פון ר' יצחק לוריא, יעצט איז ער שוין נישט סתם א רענדאם מקובל פון צפת, ער איז דער חוזה ונביא וואס האט שוין מיט 100 יאר פריער פאראויסגעזעהן אז ס'גייט קומען אזא הייליגער שבתי צבי וואס גייט אויסלייזן די אידן פון אונטער די גרויזאמע הענט פון די רבנים, אקוראט ווי ישוע המשיח בשעתו. בקיצור, איינמאל די נאמען פון שבתי צבי איז ארויס אויף דער וועלט איז שוין געוועהן א זעלבסטפארשטענדליכע זאך אז די נעמען וואס ער נוצט פאר backing גייען אויטאמאטיש ווערן פעימאס. און פון דעמאלטס און ווייטער איז דער אריז"ל געווארן א household name ווי מ'זאגט, ענד דהעי ליווד העפילי עווער עפטער.

אין אנדערע ווערטער, די גאנצע אריז"ל ביזנעס איז נאר נתן העזתי צו פארדאנקען, און אויך אביסל יעקב צמח.
אה! דער קומט אריין מיט קלארע דיבורים. א דאנק! ס'וואלט נישט געשאדט אויב דו ווארפסט אריין עפעס מקורות אויב שייך.

וואס מיך איז שווער מיט דעי מהלך איז וויאזוי האט דאס דער עם נבון אפגעקויפט פאר גוט געלט? בו בזמן וואס ש"ץ איז יא געווארן אפגעפרעגט. כ'פארשטיי אז ס'נישט קיין דמיון, ווייל ש"ץ האט בעיסיקלי עוקר געווען די תורה בעת וואס אריז"ל האט עס נאר געפלעיווערט.

הגם מ'קען פרעגן די זעלבע קשיא אויף די גאנצע תורה אויב האלטסטו אז ס'נישט מסיני וויאזוי איז עס אזוי אנגענומען? ס'איז אבער נישט קיין דמיון, ווייל יענץ איז געווען א לאנגע פראסעס פון אזא טויזענט יאר גענוג צייט צי קענען איוואלווען, איז אבער תורת האר"י גלייך אנגענומען געווארן אין די גאנצע וועלט אין א גאר קורצע צייט
 
כ'האב געשריבן פון זכרון ארויס מיט די הילף פון וויקיפעדיע, איך מיין אז די אלע אינפארמאציע איז מער ווייניגער דארט. בכלל דארפסטו געדענקען אז פון ר' יוסף קארו און ווייטער פעלט נישט צופיל אויס צו ווערן אנגענומען בכל תפוצות ישראל, סך הכל דארפסטו שרייבן א פירוש אויף א פירוש אויפ'ן שו"ע אדער סתם א ספר אויף א רעלעוואנטע נושא מיט אפאר גוטע הסכמות און די נעקסטע דור מחברים קענען שוין שרייבן א פירוש אויף דיין ספר זיך צו מפרסם זיין. נאך א וועג צו גיין פאבליק איז אויב א מחבר פון אזא סארט ספר טרעפט א חוברת פון דיינע חידושי תורה און ציטירט דיר אויף רעכטס און אויף לינקס, א שטייגער ווי דער מג"א האט געטוהן מיט די כתבי אר"י.

א גוטע ביישפיל דערפאר איז דעם ברוך שאמר אויף הלכות צורת האותיות, יארן לאנג האט יעדער סופר זיך געשריבן ווי זיין רבי אין סופרות האט איהם אויסגעלערנט (די וואס קענען זיך אויס קענען אפילו וואוסן אין וועלכע ראיאן א ספר תורה איז געשריבן געווארן לויט'ן שריפט), און אידישקייט איז נישט געוועהן אין קיין שום סכנה דערוועגן. איין טאג האט דער בית יוסף זיך אנגעטראפן אין דעם ברוך שאמר און האט אריינגעפעיסט דעם גאנצן ספר ווי ס'שטייט און גייט אינעם סימן ל"ב אריין און פון דעמאלטס און ווייטער איז עס געווארן הלכה למשה מסיני.
 
לעצט רעדאגירט:
עס איז אן אינטרעסאנטע נושא, מ'דארף נאר געדענקען איין זאך אז 'בעל דמיון' - אפי' עס ווערט אפט גענוצט אלס שאנד-ווארט - איז נאכאלץ צומאל נישט אזוי שלעכט.
יעדע ארטיסט איז א בעל דמיון, פון שעיקספיר ביז טעילאר סוויפט, און פון וואן-גאך ביז פינקי וועבער, אלעס פארלאנגט דמיון און קריעטיוויטי, ולא עוד, נאר ארכיטעקטורן, דיסיינערס, ענדזשענירן, און וויזיאנערן, זענען אלע צוגלייך בעלי דמיונות. דאס שיינקייט פון פאעטרי, דאס גלאנץ פון א שטיק קונסט, איז אלעס נישט מער ווי דעם דמיון שבו.

דער אריז"ל - נניח ער איז געווען א בעל דמיון - איז לכאו' געווען א געלונגענע בעל דמיון, ער האט 'פארשטאנען' צו שיחת עופות, צו גלגולי נשמות, צו פליענדיגע עולמות, און צו אומזעהבארע שרפים.
ער איז געווען אריינגעטון אין זיין ארטיסטיש וועלטל, צו וואס איין הייסע תלמיד האט זיך צוגעטשעפעט - און 'פארשטאנען' דערצו.

נאר צו אונזער מזל איז עס שפעטער פארוואנדלט געווארן אין תורת משה.

שוין. נאך א רינגל אינעם קייט...
 
אלפא זאגט גוט, אבער דאך - די חסרון פון זיין א בעל דמיון איז נישט די מעגליכקייט צו מדמיין זיין און ליבשאפט צום פאך. די חסרון איז ווען מען שטעלט פאר דעם דמיון אלס מציאות.

אויב האט דער אריז''ל געזאגט אז ער פארשטייט שיחת עופות ודקלים כפשוטו ממש, על הצד אז ס'איז דמיון, איז ער דאך אנדערש ווי וואן גאך מיט פינקי וועבער. ווען פינקי זינגט אז די ווענט שרייען, שטעלט ער עס פאר אלס א משל לשבר את האוזן.

דאס איז נישט מגרע פון די פאטענציעלע ערך פון כתבי האריז''ל - אונז קענען קוקען אויף די מיינונג פון די משל וכו', אבער די שאלה איז צו ס'איז נאר שפעטער פארוואדנדלט געווארן אין תורת משה, אדער ס'איז שוין מן המקור פון דער אריז''ל אדער אפשר נאר פון רח''ו.
 
דו כאפסט אן די גאנצע אריז"ל ביזנעס פון די פארקערטע זייט, רבי יצחק לוריא איז בסך הכל געוועהן א איד פון מצרים, גראדע א שטיקל תלמיד חכם/יודע ספר זייענדיג א תלמיד פונעם שיטה מקובצת. ביי די 36 יאר האט ער זיך אויפגעהויבן מיט זיין ווייב און קינדער און זיך געצויגן קיין צפת און אויפגעזוכט א איד וואס הייסט חיים ויטאל טענה'נדיג אז מ'האט איהם געהייסן פון הימל אויסצולערנען דעם חיימ'ען געוויסע אזוטרי'שע ענינים (AKA דמיונות). ער האט מיט דעם חיים געלערנט כמעט צוויי יאר, בדרך אגב האבן אנדערע מענטשן זיך אויך צוגעטשעפעט צו דעם ר' יצחק און פרובירט עפעס ארויסצובאקומען פון איהם און ער האט זיי אויך צוגעווארפן אפאר ביינדעלעך, און דערנאך איז ער געשטארבן. דער ר' חיים האט געלעבט נאך 60 יאר היטנדיג די סודות (AKA דמיונות) וואס ר' יצחק האט מיט איהם געלערנט, און פאר'ן שטארבן האט ער געהייסן אז מ'זאל איהם באגראבן צוזאמען מיט רוב פון די כתבים וואס ער האט אפגעשריבן פון ר' יצחק'ס תורות ווייל ס'איז א פערסאנעל זאך וואס האט נאר שייכות צו איהם, און די גאנצע מעשה איז פארגעסן געווארן.

אבער דא קומט די בראך, דער ר' חיים האט געהאט א זוהן שמואל צו וועם ער האט איבערגעגעבן א קליינע טייל פון די דמיונות, דער שמואל האט זיך אנגעטראפן אין דמשק מיט איינער יעקב צמח, דער ר' יעקב האט זייער שטארק געוואלט זעהן די כתבים פון ר' יצחק'ן, בקיצור איין טאג האט ער געהאט א חלום ווי ר' חיים ויטאל זאגט איהם אז ער קען אויפגראבן זיין קבר און ארויסנעמען די כתבים, וכך הוה.

ביז דא האט נאך קיינער נישט געוואוסט פון דעם אריז"ל צו זאגן, נישט פון איהם און נישט פון זיינע כתבים. הגם געוויסע שמועות האבן יא צירקולירט, דער באקאנטער חוקר הקבלה פון איטאליע דער ארי נוהם שרייבט (דרוש מקור אבער א טראסבארער חבר האט מיך געזאגט אז ער האט עס געזעהן אין איינע פון זיינע ספרים) אז ער האט אנגעטראפן א צפת'ער אידל וואס האט געקענט דעם אריז"ל און יענער האט געלייקנט די גאנצע מעשה טענה'נדיג אז ער האט קיינמאל נישט געקענט דעם ר' יצחק אלץ אזא סארט מענטש. אבער וואס, דער יעקב צמח האט געהאט א חבר מיט'ן נאמען אברהם נתן בן אלישע חיים הלוי אשכנזי, דער נתן האט אסאך געלערנט אין דיזע ספרים פון דעם ר' יצחק'ן. שפעטער האט מען דעם נתן'ן אנגעטראגן א שידוך אין עזה איז ער אהינגעגאנגען וואוינען וואו ער איז באקאנט געווארן אלץ גרויסער מקובל און פועל ישועות וכו' (AKA בעל דמיון) ויקרא שמו בישראל "נתן העזתי". אין מצרים האט אין יענע תקופה זיך אויפגעהאלטן א איד מיט'ן נאמען שבתי צבי און ס'איז דערגאנגען צו זיינע אויערן די שמועה איבער דעם איש פלא נתן פון עזה, שבתי צבי האט זיך נישט געפוילט און אין חודש אדר ה'תכ"ה האט ער זיך אריבערגעכאפט קיין עזה צום דעם נתן'ן צו באקומען "א תיקון פאר זיין פארפייניגטע נשמה", נתן האט אבער נישט געהאלטן אז שבתי'ס נשמה איז פארפייניגט, ער האט ארויסגענומען זיין קאפי פון ר' יצחק'ס כתבים און איהם געוויזן אז לויט ווי ס'שטייט אין דיזע כתבים איז שבתי נישט מער און נישט ווייניגער ווי דער הייליגער משיח אויף וועם שלומי אמוני ישראל ווארטן שוין הונדערטער יארן.

יענע פגישה איז געוועהן א turning point פאר די legacy פון ר' יצחק לוריא, יעצט איז ער שוין נישט סתם א רענדאם מקובל פון צפת, ער איז דער חוזה ונביא וואס האט שוין מיט 100 יאר פריער פאראויסגעזעהן אז ס'גייט קומען אזא הייליגער שבתי צבי וואס גייט אויסלייזן די אידן פון אונטער די גרויזאמע הענט פון די רבנים, אקוראט ווי ישוע המשיח בשעתו. בקיצור, איינמאל די נאמען פון שבתי צבי איז ארויס אויף דער וועלט איז שוין געוועהן א זעלבסטפארשטענדליכע זאך אז די נעמען וואס ער נוצט פאר backing גייען אויטאמאטיש ווערן פעימאס. און פון דעמאלטס און ווייטער איז דער אריז"ל געווארן א household name ווי מ'זאגט, ענד דהעי ליווד העפילי עווער עפטער.

אין אנדערע ווערטער, די גאנצע אריז"ל ביזנעס איז נאר נתן העזתי צו פארדאנקען, און אויך אביסל יעקב צמח. אבער איך גלייב אז ווען ר' יעקב צמח וואלט געוואוסט וואספארא געטשקע מ'וועט פון דעם אריז"ל מאכן וואלט ער געלאזט די כתבים במנוחה. די מוסר השכל פון דעם מעשה איז נישט צו זיין קיין אויבערחכם.
דיין הנחה אז די אר"י איז נתפשט געווארן דורך שבתי צבי און נתן העזתי איז נישט ריכטיג אפילו לויט ויקיפדיה

עס איז מסתבר אז די בריוון פון ר' שלמה שלומיל באקאנט אלס שבחי האר"י האט געשפילט א שטארקע ראלע
 
לעצט רעדאגירט:
לעצט רעדאגירט:
אגב האט מיט אפאר יאר צוריק זיך אפגעשפילט אן ענהליכן סארט מעשה, ס'געוועהן א איד ביים נאמען ר' יצחק צבי ברנפלד, ער איז גראדע געוועהן א גרויסער תלמיד חכם און געדינט אלץ רב אין א צאל קהילות, אבער ער איז קיינמאל נישט געוועהן באקאנט אלץ א מקובל אדער פאנטאזירער. נאך ער איז אוועק האט זיין אייניקל צו ווער געטראפן צווישן זיינע חידושי תורה א העפט פון גילויים וואס זיין זיידע האט זיך אפגעשריבן וואס ער האט באקומען פון הימל/מלאכים/שדים/וואטעווער. והאייניקל שפיקח היה ראה לשטות זה, איז ער געגאנגען און עס פאבליצירט בעילום שם אונטער'ן נאמען "מישרים מגיד", וואס קען שוין געשעהן, איא? די בראך איז נאר געוועהן אז די העפט האט פארמאגט צופיל פרטים איבער דעם שרייבער'ס פערזענליכן לעבן און מענטשן האבן אנגעפאנגען שפעקולירן אז דאס איז נישט קיין צווייטער ווי דעם הרב בערנפעלד. אויב געדענק איך גוט האט זיך עס אנגעפאנגען מיט אן אשכול אין פורום אוצר החכמה וואס איז שוין היינט פארמעקט, ס'האט זיך געטוהן א דעטעקטיוו ארבעט דארט און ס'איז אויסגעקומען קליפ און קלאר אז דאס קען נישט זיין קיין אנדערער ווי הרב בערנפעלד. די משפחה האט זיך באגראבן פאר בושות אבער ס'האט זיי גארנישט געהאלפן, the damage was done.

וואס פעלט נאר יעצט אויס איז אז אזא איינער ווי מיילעך בידערמאן זאל טרעפן דעם מישרים מגיד און זיך נעמען ציטירן דערפון און מאכן א מצב ארום איהם ווי ער האט געמאכט מיט׳ן בת עין און ס'וועט נישט דורכגיין קיין קורצע צייט ביז די חרדישע וועלט וועט שטורמען איבער די גדלות פונעם אריצז"ל, און 400 יאר שפעטער וועט ער שוין זיין אינעם ליסטע פון די טאפ 10 אויב נישט 5.

יעצט זעה איך אז וויקיפעדיע האט א שטיקל אן אנדערע גירסא איבער דעם מישרים מגיד ווי איך האב געהערט מפי השמועה, דארף מען וואוסן צו ס'איז טאקע א סתירה צו פשוט אן אנדערע שטיקל פון די מעשה.
 
לעצט רעדאגירט:
איינע פון די זאכן וואס כ'האב קיינמאל נישט פארשטאנען איז קבר רשב"י אין מירון. פון וואנעט ווייסט מען פינקטלעך וואו רשב"י ליגט?? אה ווייל ס'געקומען איינער א בכל מקובל ר' יצחק לוריא און האט אנגעוויזן אז מ'האט עם מגלה געווען פון הימל אז אט אין דעם פלאץ ליגט דער תנא רשב"י.

טראכט איך צו מיר, איז דען די אידישע רעליגיע געבויעט אויף וואס א יחיד האט געזעהן? ס'דער אריז"ל און אלל אוו עי סאדן יעדער גלייבט עם. ער איז קיין נביא געווען און נישט קיין בן נביא. וויאזוי ארבייט דאס?
די גאנצע ל"ג בעומר פראוועריי איז מירון האט טאקע גארנישט ציטון מיט די אידישע רעליגיע. ס'איז א אינטערסאנטע אינטערטעינמענט וואס חרדים טוען היות זיי קענען נישט גיין אין טעאטער קוקן אן אינטערסאנטע מאווי.

אויף דעם איז די אריז"ל גענוג.
 
אינז אלע אדער רוב פון אינז זענען דורך א תקופה (בדרך כלל אין די ימי הבחרות) וואס מען האט געדאווענט און געפלויגען און געפילט בחוש דעם אייבערשטען, און ס׳גראדע געוועהן זייער א גוטע עקספיריענס פאר מיר, עניוועי, די אריז״ל איז עס פשוט נישט אויסגעוואקסען, איז ער א בעל דמיון וועגן דעם? זיינע בחורישע הארמאונען האבן נישט ריטייערט, אזויווי ר׳ מיילעך בידערמאן.
 
די גאנצע ל"ג בעומר פראוועריי איז מירון האט טאקע גארנישט ציטון מיט די אידישע רעליגיע. ס'איז א אינטערסאנטע אינטערטעינמענט וואס חרדים טוען היות זיי קענען נישט גיין אין טעאטער קוקן אן אינטערסאנטע מאווי.

אויף דעם איז די אריז"ל גענוג.
כ'הער וואס דו זאגסט. מיין שאלה איז געווען עפעס אנדערש, היתכן די אידישע רעליגיע וועלכעס איז געבויעט אויף "אסאך מענטשן האבן געזעהן" און דערפאר גלייבן מיר, וואס איז מיטאמאל געשעהן דא? געקומען א יחיד און געזאגט אז ער האט געהאט גילוים און יעדער גלייבט עם
 
אידישקייט איז נישט געבויעט אויף אסאך מענטשן האבן געזעהן, נאר אויף אסאך מענטשן האבן צוזאמען באשלאסן. ווי דער כוזרי שרייבט טאקע אז אנדערש ווי די אנדערע רעליגיעס מיט וועם ער האט זיך דארט כלומפרשט אויס'געטענה'ט איז די אידישע רעליגיע נישט געשאפן געווארן דורך איין מענטש וואס איז ארויף אין הימל און אראפגעברענגט א גאנצע תורה פונדאסניי נאר ס'איז ארויסגעוואקסן פון א פאלקס רעליגיע.
 
לעצט רעדאגירט:
כ'הער וואס דו זאגסט. מיין שאלה איז געווען עפעס אנדערש, היתכן די אידישע רעליגיע וועלכעס איז געבויעט אויף "אסאך מענטשן האבן געזעהן" און דערפאר גלייבן מיר, וואס איז מיטאמאל געשעהן דא? געקומען א יחיד און געזאגט אז ער האט געהאט גילוים און יעדער גלייבט עם
די אידישע רעליגיע איז טאקע געבויט אויף דעם אז אסאך מענטשן האבן געזען. דאס מיינט נישט אז ווען איינער זאגט דיר אז ער האט געגעסן א גוטע סטעיק מעגסטו אים נישט גלייבן ביז אסאך מענטשן זעען עס.

אויף רעליגיע זיכט מען עס זאל זיין אביסל עווידענס עס צו גלייבן, אבער וואס פעלט עס אויס אויף צו האבן פאן?
 
אינז אלע אדער רוב פון אינז זענען דורך א תקופה (בדרך כלל אין די ימי הבחרות) וואס מען האט געדאווענט און געפלויגען און געפילט בחוש דעם אייבערשטען, און ס׳גראדע געוועהן זייער א גוטע עקספיריענס פאר מיר, עניוועי, די אריז״ל איז עס פשוט נישט אויסגעוואקסען, איז ער א בעל דמיון וועגן דעם? זיינע בחורישע הארמאונען האבן נישט ריטייערט, אזויווי ר׳ מיילעך בידערמאן.
דו גייסט שוון אביסל צי ווייט. כ'ווייס נישט אויב דאס איז נכלל אין מיין גילוי דעת...

עניוועי, די אריז"ל פלעגט פאר א משך פון 6 יאר אוועקגיין פראווען התבודדות פאר זעקס טעג א וואך. פאר אזאנס דארף מען האבן אביסל מער ווי בחורישע הארמאנען
 
די אידישע רעליגיע איז טאקע געבויט אויף דעם אז אסאך מענטשן האבן געזען. דאס מיינט נישט אז ווען איינער זאגט דיר אז ער האט געגעסן א גוטע סטעיק מעגסטו אים נישט גלייבן ביז אסאך מענטשן זעען עס.

אויף רעליגיע זיכט מען עס זאל זיין אביסל עווידענס עס צו גלייבן, אבער וואס פעלט עס אויס אויף צו האבן פאן?
די נקודה וואס כ'מיין ארויסצוברענגן איז אויך בנוגע אידישייט נישט סתם א שטיקל סטעיק, דהיינו דער אריז"ל איז געקומען אלץ א יחיד און גענומען זאגן אז ער האט געהאט גילוים, ד"מ אז ער איז געקומען זאגן אז מ'זאל עם גלייבן אין רעליגיעזע אנגעלעגנהייטן, קבר רשב"י איז אויך א חלק פון רעליגיעזע פאוינטס וועלכעס ער האט געוואלט פראוון און איבערצייגן כאילו מ'רעדט דא פון איינעם א בעל רוח הקודש.
דערפאר פרעג איך פארוואס האט מען אזוי אוועק געמאכט די קריסטן ווען זיי האבן דערציילט מעשיות פון יוזל אלץ א מופת פון א יחיד און דערפאר איז יענער תלמיד צו ווער ס'האט עס איבערדערציילט בכלל נישט געווען באגלייבט
 
Back
Top