איך האב שוין געשריבן אויף אייוועלט א נקודה און איך גיי עס מרחיב זיין דא.
בעיני, איינע פון די הויפט אידיקעיטארס פון א שקרן איז אז ער איז פונקט געווען איבעראל און פונקט אלעס אנגעפירט.
לדוגמא, יהודה לייב מימון. איך האב פילע פון זיינע שריפטן, ער לייגט אראפ מיט באקציינער ווי ער האט אלס בר מצווה בחור׳ל, אנגעפירט א ציוניסטישער קלוב און די גאנצע שטאט פלעגט זיך צוזאמקומען הערן זיינע דברי חכמה.
מען זעהט דאס אויך ביי די מעשיות פון מהריי”ץ פון ליובאוויטש. הגם ער איז געוועזן אן אדם גדול מאוד און א שטיק מסירות נפש, זיינע מעשיות זענען ווי באקאנט לא נגע ולא פגע מיטן מציאות. און אין זיינע מעשיות, די העלדן, פירן אלס אן ביהיינד די סצענעס מיט אלע וועלטליכע געשעענישן פון יענעתקופה נארקיינער ווייסט נישט דערפון.
מען זעהט דאס אויך ביי ר’ שלמה יענקל געלבמאן. ווי עס איז נישט דא עפעס אן אינטערנעל אגודה מעשה וואס דער סאטמאר רב האט אלעס אנגעפירט.
איך ווייס אז די ביבל סקעפטיקער וועלן שרייען אז תורת משה איז די זעלבע, די ענפער איז אז פאר ארגומענט סעיק, לאמיר יעצט אננעמען אז עס איז גטליך און ממילא איז נישט שייך צו פרעגן, איך וויל פשוט נישט אריינקריכן אין דעם רעביט האול.
דאס זעלבע איז מיט אנדערע גדולי ישראל וואס איך וויל נישט פורש בשמם זיין , וועלכע דערציילן פאנטאסטישע געשיכטעס וועלכע זיי האבן אליין אנגעפירט, אדער היסטארישע געשיכטעס וועלכע זיי האבן אליינס אנגעדרייט ביהיינד די סינס.
חוץ ווען בני דורו באשטעטיגן עס. אויס contemporary צושויער באשטעטיגן, to some extent, די געשיכטעס, איזעס געווענטליך פאלש.
מען ווערט נישט קיין אפיקורס אויב מען גלייבט נישט די אלע מעשיות וואס מיר זענען אויפגעוואקסן דערמיט, אריינגערעכנט ליכט שטראלן.
יוסיפין. איז געווען אלעס, איבעראל, אייביג. איז נישטא קיין זכר פון אים בדורו. נישט ביי אידן, און נישט ביי רוימער. איך קוק אים אן ווי נחום ראזענבערג. נחום דערציילט וויאזוי ער האט ארונטערגעזעצט אבאמא מיט קאומאו וויאזוי אלע רבי׳ס בעטן זיך צו אים ביהיינד די סינס וכו׳. ער איז א פשוט׳ער בעל דמיון. אבער, פאר יוסיפין איז געלונגען אז מען האט אים געגלייבט. איך האב נאכנישט געזען באווייזן אז בדורו האט מען אים געגלייבט. אבער עס איז אים געלונגען.
אויב אין צוויי טויזנט יאר ארום וועט זיין א ויכוח איבער חינוך אין גלות אמעריקע. וועט זיין קלארע באווייזן אז אלע מלמדים פלעגן טאטשן קינדער ביז נחום איז אנגעקומען.
די חוקרים וועלן האבן פארשידענע אינטערפריטעישנס פון די ווארט מאלעסטעט, געטאטשד, פעיק-פאוני-פראוד, סאמאר-קאקמיר, וכו׳,
אלע וועלן אבער האלטן אז ער איז אקוראט, און אז גאנץ כלל ישראל פלעגט הערן זיין האטליין. עס וועלן זיין עטליכע דעפיניציעס פון האטליין אויך, נישט געזארגט.