זענען טאקע די פריערדיגע גרעסערע חכמים ווי די היינטיגע?

דער גאלדענער אדלער

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
מאי 4, 2024
מעסעדזשעס
1,123
רעאקציע ראטע
5,468
וועלכע דזשענערעישאן איז קלוגער, די פריערדיגע אדער די יעצטיגע?

וויאזוי מ'איז פשוט געוואוינט צו זאגן ביינונז? איז אז די פריערדיגע זענען אסאך קלוגער, הא ראיה 1) ווייל ס'גאנצע חכמה וואס מיר פארמאגן איז געבויעט אויף די יסודות פון די פריערדיגע. און אויך 2) ווייל למעשה זענען מיר נישט אויפגעקומען דערמיט נאר זיי. די צוויי טענות הערט מען כסדר איבּער צו ווייזן אז די פריערדיגע זענען אסאך קלוגער פון אונז.

פון דער אנדערער זייט קען מען טענה'ן אז בעצם זענען די שפּעטעריגע אסאך קלוגער פון די פריערדיגע, הא ראיה ווייל מיר זענען אויפגעקומען מיט אסאך מער ערפינדונגן פון די פריערדיגע, אסאך מער פארשריט האבן מיר שפעטערע געמאכט וואס די פריערדיגע האבן נישט געקענט ערפינדן און נאכמער פון דעם, קען מען צומאל אנצייגן אויף טעותים וואס די פריערדיגע האבן כסדר געמאכט טאקע צוליב דעם ווייל זייער חכמה איז געווען לימיטעד.

איי די פריערדיגע צוויי טענות? אויף דעם האט מיר מיין זוהן מסביר געווען אז די טענה קען גיין אויף פארקערט, דהיינו אז די סיבה פארוואס מיר בויען כסדר אויף חכמה פון פריער און מיר זענען נישט אזאנע גרויסע חכמים געווען אויפצוקומען מיט זייער חכמה איז פשוט ווייל זיי די פריערדיגע זענען שוין אויפגעקומען דערמיט במילא האבן אונז אטאמאטיש נישט געקענט אויפקומען דערמיט און במילא איז דאס נישט קיין טענה.

דערפאר בין איך צו געקומען צו א מסקנה אז נאר דער ערשטער מענטש אין דער וועלט הועווער איט Wאס, איז לכאורה געווען דער קלוגסטער מענטש ווייל אויף עם קען מען נישט אפּווענדן מיט די טענה אז די סיבה פארוואס ער איז נישט אויפגעקומען מיט חכמה פון די פריערדיגע אדער ווייל זיינע חכמה איז געבויעט אויף די פריערדיגע ווייל פאר עם איז דאך נישט געווען קיין פריערדיגע און ער האט זיין גאנצע חכמה געבויעט אויף זיך אליין און זיין אייגענע עספיריענס.

אבּער פון די אנדערע זייט קען מען עס אויך אפּפרעגן, דהיינו פארוואס איז בכלל בּייגעפאלן פאר'ן ערשטן מענטש געוויסע חכמות וואס די אלע וואס זענען געקומען נאך עם האט געבּויעט זייערע חכמות אויפן יסוד פונעם ערשטן? פשוט ווייל ס'געווען סיבות וואס האבן עם געשטופּט דערצו און מיט זיין שכל און עקספיריענס איז ער צוגעקומען אוועקצושטעלן געוויסע יסודות.

צו וואס פילאזאפיר איך דא? איינס ווייל מיין מוח פארלאנגט עס און צווייטענס ווייל כ'האב געהאט א שמועס מיט א חבר מיינער פארוואס איז אזוי שטארק אנגענומען אז די היינטיגע טארן נישט קריגן מיט די פריערדיגע? דהיינו, מ'האט געמאכט גרופעס, פון יעצט ביזן ארויף אויפן טשעין, אחרונים, ראשונים, גאונים און אזוי ווייטער ביז חז"ל, אמוראים און תנאים. יעצט, איינע פון די כללי הוראה איז אז א שפעטערע גרופע קען זיך נישט מחולק זיין מיט א פריערדיגע גרופע נאר פרובירן צו מפרש זיין זייערע ווערטער.

יעצט וואס כ'פארשטיי נישט איז, פארוואס טאקע נישט? פארוואס זאל א שפּעטעריגער נישט טארן זיך קריגן מיט א פריערדיגער דער שפּעטעריגער איז לכאורה אסאך קלוגער ווי דער פריערדיגער, מיט דעם וואס דער שפּעטעריגער האט אסאך מער אינפארמאציע אין פארענט פון זיך ווי דער פריערדיגער?

נעם למשל זאכן וואס זענען באזירט אויף געוויסע סייענטיפישע, ביאלאגישע אדער פיזיקע אפּהאנדלונגען וואס היינטצוטאגס איז מען אסאך מער אויסגעקלארט, און די פריערדיגער האבן סתם נאכגעזאגט וואס און וויאזוי מ'האט פארשטאנען דעמאלטס מיט גאר לימיטעד אינפארמאציע. און אויבּ למשל חז"ל האבן געקענט אפּלערנען די תורה וויאזוי זיי האבן עס פארשטאנען אין זייער צייט וואס כאטשיג זיי האבן אויסגעדרייט גאנצעטע פסוקים וויאזוי זיי האבן איינגעזעהן לויט די דעמאלטס'דיגע פארשטאנד, דאן פארוואס קען מען עס נישט טוהן היינטצוטאגס לויט אונזער פארשטאנד וועלכער איז אסאך קלארער און פיהל ווייניגער מיסטעיקס ווי דאמאלטס?!
 
דאס אז מ'קען זיך נישט קריגן אויף פריערדיגע איז טאקע נישט די אנגענומענע מהלך, אויב דו קוקסט אויף אלע אידן אריינגערעכנט מאדערן ארטאדאקס, קאנסערוואטיוו און רעפארם.

זאגן אז 'מ'קען זיך נישט קריגן אויף פריערדיגע' איז אן אינסטינקט פאר מאכטפולע מענטשן אויף די זייט פונעם סטאטוס קווא וואס האבן מורא צו פארלירן זייער מאכט.

חסידישע רבי'ס און ליטווישע רבנים, זענען היינט אויף די זעלבע לעוועל סטאטוס קווא ווי די גדולים מתנגדים זענען געווען ווען חסידות האט זיך אנגעהויבן.

ביידע אין זייערע צייטן האבן נישט געקענט פארנעמען סיי וואספארא טויש ווייל ס'האט באדראעט זייער מאכט.

כשתעיין וועסטו זעהן אז ס'איז נישט נאר ביי אידן.
 
ווי ר׳ יצחק לאווי האט מאריך געווען אין זיינע פיר מאמרים דערוועגן אינעם וועקער, איז ״ירידת הדורות״ טאקע ל״ד אָנגענומען ביהדות. און דאס אז מ׳קריגט זיך נישט (עכ״פ בדרך כלל) אויף פריערדיגע (עכ״פ דירעקט און אפען), איז ל״ד ווייל מ׳האלט זיי ״קלוגער״ אדער אפילו ״גערעכט״. עס איז נאר אז בתוך הגדרת ״הלכה ודת״ ליגט אינהערענטלי דאס אז עס איז טראדיציע און האט א המשכה ״פון פריער״. ולכן איז אט דאס דאס וואס באגרינדעט די אטאריטעט פון אט די אטאריטעטן בהלכה וועלכע זענען טאקע ״פריער״, און זייערע פסקים זענען שוין מוסכם ונתקבל געווארן בהעם. ווי הרה״ג ר׳ צבי יונתן מארטאן ברענגט אפטמאל ארויס, ליגט דאס אין די מימרא פונעם גר״ח אז מ׳קען זיך בעצם יא דינגען אויף די פריערדיגע, אבער פרוביר נאר און זעה צי ס׳וועט דיר ארבעטן.
 
לויט די גישה פון נאַמינעליזם בהלכה (הרבנית), איז דאס דאך נישט קיין קשיא, זייענדיג אז עס איז טאקע נישטא עפעס קיין אבּיעקטיווע אמת דערין, וועלכעס מ׳זוכט אָנצוקומען צו, וואס איז נישט תלוי בשכלם של בני אדם. וממילא אז דאס וואס איז נתקבל געווארן מחמת סמכותם פון דעם אז זיי זענען פשוט ״פריערדיגע״, אט דאס איז וואס איז דאס קובע אלס ה״אמת״ ההלכתית.

ואפילו לפי אַן אנטאלאגישע גישה (ביהדות רבנית), וואו ס׳איז יא דא אַן אמת ההלכתית ו״דבר ה׳״ ״מחוץ״ וועלכעס מ׳זוכט צו אנטשיידן, איז דאס ל״ד א פירכא. ווייל כידוע מהרמב״ן (ועיין בדברי דר. משה הלברטל בזה) ווערט די דבר ה׳ בזה מבחוץ טאקע אנטאלאגיש נקבע דורך פרשנותן של החכמים, הגם אז עס האט אַן אמת ומציאות וואס איז נישט תלוי בשכלם של בני אדם. (וידוע ענין המוטיף של הסיפור בתנור של עכנאי בב״מ נט: ועיין כאן.)
 
ווי הרה״ג ר׳ צבי יונתן מארטאן ברענגט אפטמאל ארויס, ליגט דאס אין די מימרא פונעם גר״ח אז מ׳קען זיך בעצם יא דינגען אויף די פריערדיגע, אבער פרוביר נאר און זעה צי ס׳וועט דיר ארבעטן
פאר זיך אליינס ארבעט עס פיין, אויף צו פועל זיין פאר א צווייטן ווענדט זיך שוין אינעם פועל ונפעל.
 
די דיון איז לגבי קביעת ופסיקת הלכה, וואס די הלכה ״איז״, וועלכעס איז תלויה למעשה אַלטימעטלי אינעם פּאָבּליק ספעיר ברבים מהסכמתן הכללית, און ווענדט זיך אין האבן פּרעסעדענטס פון ״פריערדיגע״ מטעמים הנ״ל. וידוע מאמרו של עקביא בן מהללאל לבנו בעדיות (ה ז), הגם ער אליינס האט געהאלטן אז דער רבים איז זיך טועה דערין.
 
עס איז נאר אז בתוך הגדרת ״הלכה ודת״ ליגט אינהערענטלי דאס אז עס איז טראדיציע און האט א המשכה ״פון פריער״. ולכן איז אט דאס דאס וואס באגרינדעט די אטאריטעט פון אט די אטאריטעטן בהלכה וועלכע זענען טאקע ״פריער״,
ס'טייטש אין אנדערע ווערטער האט עס גארנישט מיט'ן אמת צוטוהן נאר פשוט ווייל ס'מוז זיין א געוויסע פרעימווארק פאר'ן עמך איד אז די קאלטור און טראדיציע זאל זיך האבן אויף וואס צו האלטן און קענען דורכמאכן דעם לאנגן גלות, אזויווי למשל די אלע זאכן וואס חז"ל האבן גוזר געווען משום חתנות וכדומה.
אבּער פאר'ן יחיד וואס איז גענוג קלוג זיך צו קענען אן עצה געבן אן דעם וואס ער זאל זיך אויסשאלטערן פונעם כלל איז עס נישט נוגע עכט?
 
לעצט רעדאגירט:
די געדאנק איז אז איינער וואס וויל זיין א מציית להלכה, ער וויל זיין ״אין די קלאָבּ״ מאיזה סיבה שהיא, דאן דארף מען דאך מגדיר זיין וואס פונקטליך איז דאס ״הלכה״? און בהגדרתה ליגט דאס אז עס איז א טראדיציע והמשכה, וממילא פון דעם איז נובע די סמכות דערין פון די פריערדיגע וכנ״ל.

דיין שאלה דא יעצט איז מער פארוואס זאל איינער זיין א מציית הלכה בכלל, טאמער איז עס נישט ריעליסט אין די סענס אז עס איז אבּיעקטיוו ״אמת״? דאס איז ענליך צום שאלה אז פארוואס זאל איינער זיין א מציית הלכה טאמער איז נישטא ממש קיין ״ג-ט״ המחייב אותו? ווי איך האב מאריך געווען דורכאויס די אשכול, איז דאס דומה צום שאלה פארוואס איינער זאל זיין מאראליש, וואו ער ווייסט בבירור אז זיין זיין אימאראליש (אין דעם פאל) וועט אים באמת נישט שאטן (אפילו אין די לאָנג-ראָן), און ער גלייבט נישט אין מאראלישע ריעליזם? קחנו משם.
 
לעצט רעדאגירט:
דאס איז ענליך צום שאלה אז פארוואס זאל איינער זיין א מציית הלכה טאמער איז נישטא ממש קיין ״ג-ט״ המחייב אותו?
ניין. דאס איז נישט מיין כוונה מיטן עפענען דעם אשכול. נאר פשוט צו פארשטיין פארוואס מ'מאכט די פריערדיגע אזוי הייליג אזש אז מ'טאר זיך נישט קריגן אויף זיי, און זייערע מסקנות זענען אונזערע יסודות אויף צו גיין ווייטער ווען בעצם פארמאגן מיר אסאך מער אינפארמאציע, און נישט נאר מער, נאר זייער אינפארמאציע איז כקליפּת השום צו וואס מיר ווייסן היינט.
 
ווער זענען אונז זיך צו קריגן אויף די וואס האבן אליינס מעיד געווען אז 'אם הראשונים כמלאכים... אנו כחמורים'?!


ערנסט גערעדט (אביסל ווי @מי אני ברענגט ארויס), די וועג וויאזוי חרדי'זם קוקט אן הלכה איז ווי א דיירעקטע מסורה מסיני, וואו ס'איז נישט דוקא די חכמה און אנאליטישע קראפט וואס געבט די סמכות פאר די חכמים, נאר עס איז די קבלה און די אטענטישקייט וואס מאכט דארט אויס.
פונקט ווי א כלי ראשון פונעם צווייטן וועלט מלחמה איז בדרך כלל מער 'באגלייבט' מיט זיין אקאונט פון דעם האלאקאוסט ווי איידער אן היינטיגן אנאליסט - נישט ווייל ער איז קלוגער נאר ווייל זיין אינפארמאציע איז מער קראנט, ענליך איז לגבי די תורה והלכה וואס לויט די חרדישע בליק איז מער אטענטיש וואס פריער אין היסטאריע מ'גייט צוריק, און די 'פריערדיגע' זענען מער באגלייבט און טראסטבאר איבער די ארגינעלע באדייט פונעם נותן התורה...
 
ניין. דאס איז נישט מיין כוונה מיטן עפענען דעם אשכול. נאר פשוט צו פארשטיין פארוואס מ'מאכט די פריערדיגע אזוי הייליג אזש אז מ'טאר זיך נישט קריגן אויף זיי, און זייערע מסקנות זענען אונזערע יסודות אויף צו גיין ווייטער ווען בעצם פארמאגן מיר אסאך מער אינפארמאציע, און נישט נאר מער, נאר זייער אינפארמאציע איז כקליפּת השום צו וואס מיר ווייסן היינט.
אויב די לאזט זיי אפ בלייבט מען אן גארנישט
עס איז דאך נאר אמת ווייל סאיז מקובל איש מפי... ביז הר סיני
 
ווער זענען אונז זיך צו קריגן אויף די וואס האבן אליינס מעיד געווען אז 'אם הראשונים כמלאכים... אנו כחמורים'?!


ערנסט גערעדט (אביסל ווי @מי אני ברענגט ארויס), די וועג וויאזוי חרדי'זם קוקט אן הלכה איז ווי א דיירעקטע מסורה מסיני, וואו ס'איז נישט דוקא די חכמה און אנאליטישע קראפט וואס געבט די סמכות פאר די חכמים, נאר עס איז די קבלה און די אטענטישקייט וואס מאכט דארט אויס.
פונקט ווי א כלי ראשון פונעם צווייטן וועלט מלחמה איז בדרך כלל מער 'באגלייבט' מיט זיין אקאונט פון דעם האלאקאוסט ווי איידער אן היינטיגן אנאליסט - נישט ווייל ער איז קלוגער נאר ווייל זיין אינפארמאציע איז מער קראנט, ענליך איז לגבי די תורה והלכה וואס לויט די חרדישע בליק איז מער אטענטיש וואס פריער אין היסטאריע מ'גייט צוריק, און די 'פריערדיגע' זענען מער באגלייבט און טראסטבאר איבער די ארגינעלע באדייט פונעם נותן התורה...
חז"ל זענען געווען איבּער טויזענט יאר נאך מתן תורה, און אויבּ אזוי דאן פארוואס זענען נישט די אנדערע גרופעס בימי חז"ל נישט אזוי באגלייבט, זיי זענען געווען פינקט אזוי נאענט?
 
אין די מעלות האב איך געזעהן א הסבר פארוואס ביי די אידן האלט מען די פריערדיגע פאר קלוגער און ביי די גויים פארקערט, ווייל אונז זענען זיך מתייחס צו אברהם יצחק יעקב, ווי נענטער אלס קלוגער איז מען ווייל מ'איז נענטער צו די אבות וכו' אבער די גויים זאגן אז זיי שטאמען פון מאנקיס, סאו ווי א ווייטערע דור מ'איז פון די מאנקיס אלס קלוגער איז מען.

זיי זאגן עס אלס א זשאוק, אבער דאס איז לכאורה טאקע די הסבר פון די צוויי בליקן אויף די זאכן.
 
איך האב הנאה אז דו ליינסט די מעלות!!
איך האב עס שוין נישט געלייענט פאר יארן, איך בין נישט זיכער אויב ס'קומט נאך ארויס

אבער אלס קינד האב איך נישט אויסגעלאזט קיין איינס, איך האב דורכגעלייענט אלע עצות פאר שלום בית און חינוך הילדים...
 
אה איך האב מיך אלץ געוואונדערט פון ווי ס'קומט דיין אלע גוטע שרייבונגען,עצות,הדרכות,געדאנקען וכדו' וכד'!!!!!!
איך האב אויך דורכגעלייענט אלע וועקערס אין די שפעטערדיגע יארן, צו באלאנסירן די מעלות געלייענעכטס...
 
Back
Top