די סאטמארערע חלוקה היסטאריע

הק' לייביש שרייבער

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
אפר. 12, 2024
מעסעדזשעס
1,708
רעאקציע ראטע
5,979
פונקטן
943
איך האב ערהאלטן פאר צוויי וואכן צוריק בערך, א באשרייבונג פון 192 זייטן וואס שרייבט דעם סאטמארע חלוקה. איך בין ממש נתפעל געווארן. דער שרייבער א תינוק א ביצה שלא נפרח שרייבט 192 זייטן פון הבל און איינזייטיג און ציטירט אן היסטאריע וואס איז בייעסד, בעיסד אויף זיין שנאה צו איין זייט.

עס מיינט אזוי, עס מוז נישט זיין זיין אז די טשעין אף איווענטס איז אנדערש ווי דער שרייבער ציטירט דארט, אבער די היסטאריע איז נישט בעיסד אויף זיין שנאה נאר אויף וואס, ווען, און וויאזוי, זאכן האבן פאסירט, נישט אויף וואס זיין מיינונג איז לגבי דעם אינדיווידואל וואס די היסטארישע באשרייבונג דרייט זיך ארום.

הייבט זיך אן די באשרייבונג אן קיין שום הקדמה, גלייך הייבט ער אן מיט ספיואינג "ווי עס ווייסן אלע איז שמואל ווידער דער רעדאקטאר אין בלאט און אלעס וואס שטייט דארט וואס האט נאר צו טוהן מיט ר' אהרנ'ען איז זיין ארבעט. די נייעס פון טשיינע צו ענגלאנד לאזט ער איבער פאר אנדערע, אבער סיי וואס האט נאר צו טוהן מיט די ענינים פון די פאליטיק אין סאטמאר איז ער דער איינציגער בעה"ב". עס איז ווייט באקאנט אז דער בלאט איז אין יענע יארן ווייט פון א צייטונג געווען. עס איז געעפנט געווארן פאר די איין איינציגע סיבה צו קאווערן דעם בעיס, נאך וואס דער איד האט נאר פרובירט אונטערברענגען דעם ר' אהרנ'ען, ווי דער שרייבער רופט איהם אן. עס איז א סוד פאר גאנץ בראד אז דער בלאט האט נישט געלייגט בימים ההם קיין גרויס עמפעסיס אויף די שרייבעריי קוואליטעט. די ניווא איז נישט געווען אינטעליגענט אדער ליטעראטוריש. עס האבן עס געשריבן אומגעלערנטע שרייבער, און אנאליזירער וואס זענען זייער ווייט פון ריכטיגע אנאליזישע קוואליפיקאציעס. און ווי אויך איז די נייעס בכלל נישט געווען די סיבה פארוואס דער בלאט האט געעפענט אירע טויערן, ווי פריער דערמאנט.

אבער דאס אז שמואל ווידער איז געווען דער רעדאקטאר און נאר פארפיגט צו די סאטמארע פאליטיק איז שוא ושקר. ער איז געווען דער איינציגער מענטש אין דער בלאט וואס האט דוקא נישט געוואלט אז עס זאל ווערן א נארישע סאטמאר'ע פאליטישער רובריק. ער האט דוקא יא געוואלט אז די צייטונג זאל טראגן אן אפיציעלער נייעס און אנאליזישע פאן, וואס ווען איינער זאלן דארפן בוחר זיין א גוטע אידישע נייעס רובריק וואס איז געשמאק אין שפראך און געשמאק אין די חומר איז געווען דער שמואל ווידער.

"ער איז דער ממציא פון א יעדע איינציגע 'ספין' וואס איז נויטיג, ווען עס איז נויטיג, און אויב עס פעהלט זיך אויס, איז ער דער וועלכער מאכט נייע פרישע מעשיות וואס זענען נישט געשטויגן און נישט געפלויגן, און אויב אנדערע אין בלאט באקן מעשיות, איז ער דער וואס פראווד עס און נאר דורך זיין הסכמה קען עס ערשיינען". יו לאסט מי רייט הער! דו הייבסט אן אן פינען אן היסטאריע למען ידעו דורות הבאים עס זאל בלייבן לאות ולזכרון וואס עס האט פאסירט אין סאטמאר, ווי אזוי עס האט זיך צוטיילט, ווארטסטו נישט מיט דיין אגענדע און דרייען און לייקענען היסטאריע ביז טיף אינערהאלב דעם באשרייבונג אז דער ליינער זאלן ווערן פארשלעפט אין די מאטריאל און אומבאמערקנדיג וועסטו איהם פיטערן וואס דו שרייבער ווילסט איהם פיטערן, נאר גלייך די ערשטע 5 שורות הייבסטו אן שרייבן מיט קינדערישע סלאגאנען און פאטאסטישע געשרייבאכץ... עס איז ניכר אז פון די נעקסטע פאר שורות גייט קיין היסטאריע בכלל נישט ווערן באקאנט אדער אויפגעקלערט, נאר עס גייט זיין א באשרייבונג פון קינדערישע העיט און גארבעדזש געפיטערעכץ וכדו'.

אבער לאמיר גיין אביסל ווייטער: "ער איז נישט א ספעציעלער מח אדער קאפ-שטיק, ער פארמאגט נישט אמת'ע טאלאנטן צו רעדאגירן אן ערנסטע צייטונג, אבער וויבאלד דער בלאט איז נתייסד געווארן אויף איין ציל, צו פארגרעסערן ר' אהרנ'ען און פארקלענערן זיינע שונאים, האט שמואל ווידער זיך איין טאג געטראפן אחראי אויפן בלאט". יא ריכטיג, ווען 'דער איד' זאל ווען נישט אזוי ארונטער רייסן דעם ר' אהרנ'ען וואלט קיין בלאט קיינמאל נישט ארויסגעקומען ווייל עס וואלט געפעלט די אפערטוניטי, דאס איז די גרעסטע מיסטעיק וואס דער איד האט געטוהן אין יענע יארן, אז ער האט גענומען איבער 40-50% ביזנעס און עס פארקויפט פאר פרי אזוי אז אן אפערטוניסט האט זיך ארויפגעכאפט אויף די מציאה און באקומען די אויבערהאנט אין די קאמפעטישאן. פשוטו כמשמעו, די רעדאקציע פון דער איד מיט זייערי החלטות האבן געעפענט דעם בלאט און פארלוירן 40-50% פון זייער וועליו נאר פאר האסטיקעל אדזשענדעס. קוק 25 יאר שפעטער, דער בלאט איז א רייך הערליכער רובריק און דער איד האט זיך געדארפט נעמען קאמפיטן מיט דעם מאמענט, די וואך, דער חודש און אויך מיטן גוט יאר.

אין מיין אפיניאן האט דער איד פארלוירן זייער פאקוס פון זיין א צייטונג און אנגעהויבן שטופן איין איינציגע אדזשענדע: אהרן ארויס, ז"ל אריין. נישט קיין חילוק די פרייז וואס דאס האט געקאסט פאר די ביזנעס. דער איד, וואס איז געווען פאפולער פאר איבער 30 יאר פארן זיין א גוט ליינבארער נייעס פידער פארן היימישן אידיש-רעדנדער ציבור, האט דאן פארלוירן די פאפולאריטעט, עס איז געווארן א פאשקעוויל. דער בלאט האט זיך נישט געדארפט מער שרעקן פאר זיין ניווא, ווייל זיין קאמפעטיטאר האט ארפאגעלאזט די גווארדיע פון קוואליטעט. קיין קאמפעטישאן אף קוואליטעט האט דער בלאט שוין נישט געדארפט זיין, נאר א קאמפעטישען פון שמוציגע העץ קאמפיינען מיט די זאלוניסטישע פארטיי.

דו הייבסט אן שרייבן היסטאריע, האט דיך איינער געפרעגט דיין מיינונג אויף די היסטאריע צו שמואל ווידער איז א קאפ-שטיק צו נישט? קענסטו אראפלייגן די פאקטן פון היסטאריע? נישט קיין מיינונגען צו שמואל ווידער האט געהאט א גוטן מח צו א שוואכער מח.

שרייבט ווייטער דער היסטאריקער און פארשער אויף דעם סאטמארערע חלוקה: "ווי באוואוסט אז ר' אהרן (א מזל דער פארום האט א תקנה אז מען מוז שרייבן מיט א ר'....) געווען אין די יאר תשנ"ז-נ"ח און האלב פון נ"ט, דער גרעסטער רבי אויף דער וועלט, ער האט געהאט גאנץ סאטמאר אונטער זיך. ער האט זיך געשטארקט ביי די אינגעלייט דורך די שבת אחים'ס און ביי די הנהלה פון אומעטום דורך זיין דער איינציגער זון וועלכער איז געווען אקטיוו סיי ביים טאטן און סיי וואו ער האט זיך אומעטום אריין געשטעלט." הערטס וויאזוי אן היסטאריקער שרייבט, וואס וויל פלעין פשוט שטעלן די היסטאריע פון די חלוקה אין די ארכיוון פון די קומענדיגע דורות אז ער מוז שרייבן ל"ע ר' א טיטל צום נאמען פון דעם היסטארישן באשרייבונג, ווייל דער פארום פארלאגט דאס. איז דאס אויך א חלק פון די היסטאריע? אדער דאס איז דיין פריוואטער הרגשה וואס דארף ווערן פארצייכנט אין די היסטארישע ביכער פון די סאטמארע חלוקה אז מען מוז שרייבן ר' פארן נאמען ווייל בעצם קומט איהם נישט קיין ר'? איך האב נישט קיין פראבלעם מיט דעם פאקט אז דער שרייבער האט א פראבלעם, אמעריקא איז א פרי קאנטרי, יעדער קען זאגן וואס ער וויל און ווי אזוי ער וויל עס. אבער די אדזשענדע איז צו שרייבן היסטאריע האלט זיך צו די פאקטן, די העיט לאז פאר א פערסאנאלעטי באשרייבונג פון זיך, אדער אפי' דו באשרייבסט זיין פערסאנאליטי דארט קענסטו אריינלייגן די ווערטער אז אזא סארט פערסאנאלעטי קומט נישט קיין ר', אדער איך האב איהם אזוי פיינט אז איך וואלט געשריבען אן ר'.

איך גיי מיך נישט יעצט נעמען אויף די 192 זייטן און ווייזן אויף טריט און שריט אז דער שרייבער לייגט צו און נעמט אראפ עקארדינג צו וואס ער וואלט ווען געוואלט אז דער היסטאריע זאל ווען האבן געווען. הגם איך בעצם פארשטיי נישט מיט וואס ער האט בעסער ליב רז"ל ווי ר' אהרן, אויסער פערסאנאלעטי פרעפענרעסעס, ביידע וועלן פארן יחיד גארנישט צוגעבן. ביידע זענען דאך נישטא צו העלפן. אויב עפעס, זענען זיי ביידע דא דיך צו קאנטראלירן און אונען, וואס האסטו דעסיידעד צו זיך נעמען אויף זיין זייט אדער זיין זייט ווען דו ווילסט פלעין ארקייווען היסטאריע.

א יעדעס איינציגער ווארט כמעט פון די 192 זייטן איז בייעסד און ליגנט אויסער די העתקות, אבער וואס די העתקות דארפן צו מיינען איז דריווען ביי בייעסי, איך ווייס באמת נישט וואס דער וויל אויסער פליקן ר' אהרן וואס נאובאדי קעירס, אפי' ר' אהרן אליינס אויכעט נישט. (אפשר יא, דאן ווייסט ער אפי' נישט אז עס איז דא 192 בלעטער וואס פליקן איהם, מען דארף עס איהם מעורר זיין).

עני וועי נאו, טיים די דיג אינטו דיס שיט, איך וויל נאר איין זאך ארויסברענגען, רעקארד נישט קיין היסטאריע אז ווען היסטאריע ליבהאבער הייבן עס אן ליינען טרעפו זיי זיך מיט 192 פעידזשעס אף גארבעדזש און אפשיי. ווילסט רעקארדירן היסטאריע, דארף עס זיין אן קיין שום אדזשענדעס, נישט קיין חילוק וואספארא היסטאריע מען שרייבט. לאזונגען מיט מיינונגען קומען אין קיין היסטארישער ווערק נישט אריין, פיריאד.
 
א לייק פארן שרייבן. אבער איך וועל דיר זאגן דעם אמת, איך האב נישט מער ווי דורך געלאפן די ערשטע דריי פיר פאראגראפן. נישט ווייל דו שרייבסט שלעכט, נאר ווייל איך זעה נישט וואס עס איז ווערט מיין צייט, אדער אפילו דיין צייט.

ווי דו שרייבסט אליין, איז עס גארבידזש פון א תינוק. איז וואס שרייבסטו א לאנגס און א ברייטס פון זיינע שמוציגע ווינדלען?
 
ר' לייביש דו רעדסט לכאורה פון די באשרייבונג פון פארמעגליך וואס איז געשריבן געווארן בערך צוואנציג יאר צוריק, בכלל נישט אלס א אקעדעמישע ארבעט, איך האב נישט קיין אנונג וואס קץ דוחק און דו אויך אלס א רעזולטאט פון אים, האבן זיך יעצט ארויפגעזעצט אויף עפעס א אלטע צעטל וואס איז נישט רעלעוואנט פאר יעצט.

יעצט בנוגע דיינע טענות אויף די איד און דער בלאט, לכאורה ווערט נישט פארקויפט מער קאפיס פון די בלאט ווי דער איד, איך וועל זיין סורפרייזט טאמער יא, די דיקליין פון די ליינערשאפט האט גארנישט מיט זייער פאליטיק, ס'איז נאר זייער שווער היינטיגע צייטן אנצוהאלטן צייטונגען נאך וואס ס'איז דא אזויפיל אלטערנאטיוון, והא ראיה אז די צייטונגען זענען שוין נישט אזא שטיק פאליטיק ווי אמאל אין די הייסע צייטן, אויב עפעס איז געגאנגען דעמאלטס מער ווי היינט.

האסט טענות אויף א "היסטאריקער" וואס האט זיך געמוזט האלטן צו די תקנות פון היידפארק צו שרייבן א ר', וויפיל אפיציעלע היסטאריקער שרייבן אויף היידפארק?

בנודע נאבאדי קעירס, האלט איך אז דאס איז נאך דיין גרעסטע טעות און ארויסהאבן די צעטל, די פארמעגליך צעטל האט זיך ארומגעדרייט אין ישיבה בשעתו און ס'איז געליינט געווארן מיט דורשט דורך אלע בחורים און אינגעלייטלעך פון די חסידות, ס'האט זיכער צוגעגעבן אין בויען די פארטיי, סאו ס'איז שווער צו זאגן אז נאבאדי קעירס.

יעצט צוואנציג יאר שפעטער זאגט זיך עס גרינג.

איך טראכט יעצט צו זיך, פארוואס רעפליי איך בכלל... וואט דו איי קעיר...? שוין זאל זיין...
 
@הק' לייביש שרייבער, דו זאגסט גוטע פױנטס. ענליך צודעם האב איך דאך געשריבן אין מײן שנירל. נאר א שאד, װען דו שרײבסט עס װען דארט װאלסטו געװען פון די יחידים װאס פארדרײען נישט דעם נושא.
 
ווי דו שרייבסט אליין, איז עס גארבידזש פון א תינוק. איז וואס שרייבסטו א לאנגס און א ברייטס פון זיינע שמוציגע ווינדלען?
צו ווייזן וואס די יונגווארג ווערן געפיטערט היינטיגע טעג. דוקא איז די נושא אן אינטערסאנטער, ווייל עס איז געווען איינע פון די שווערע עפאכעס אין אלוועלטליכע חסידישע פאנאראמע און עס איז געווארן פארוואלקענט, א רבי איז געווארן א דזשאוק ביי דאס גאנצע חסידי'שע יהדות החרדית דאן. עס האט געווארפן פרישע קאלירן אויף א ריזיגע קהילה וואס האט געהאט אן השפעה אויפן גאנצע חסידישע האריזאנט, סיי אין ווירטשאפט און סיי אין אנדערע אנגעלעגענהייטן.

ווען מען קען ווען די היסטאריע פארשרייבן לדורות עולם אן קיין קעגנזייטיגע נגיעות וואלט דאס געווען א וויכטיגער און שיינער ארבעט. דער עולמו של אבא האט דאס געטוהן פאר 100 יאר צוריק און עס איז געווען אן אויפגעכאפטער קונטרס פשוט למען ידעו דורותיכם.
 
שרייבסט א גאנצע אריכות אז יענער איז היסטאריש נישט גערעכט און ער קומט נישט נאך די אפיציעלע סטאנדארטן, ווען דו פארפעלסט פונקט אזוי צו געבן קאנטעקסט צו דיינע טענות, אז די ארטיקל איז געשריבן געווארן צוואנציג יאר צוריק אויף א פארום, בכלל נישט אלס אן אפיציעלע דאקומענט צו פארשרייבן היסטאריע.

די אינגווארג ווערט נישט געפיטערט מיט דעם היינטיגע טעג, נאר דא אויף קרעמל האט עס איינער ארויפגעברענגט.

און בנוגע עולמו של אבא, איז די משל פונקט פארקערט, ווייל ס'איז דא אסאך ראיות אז דער שרייבער האט די אלע זאכן וואס ער האט געשריבן נישט מיטגעהאלטן, ס'איז מלא אגענדעס און מעשיות ארויסגעבאקן פון בויך ארויס.
 
איך טראכט יעצט צו זיך, פארוואס רעפליי איך בכלל... וואט דו איי קעיר...? שוין זאל זיין...
זייער גוט אז דו האסט ריפלייד און צו געלייגט דיין צוויי דולער (צוויי צענט) עס ווארפט קאלירן.
יעצט בנוגע דיינע טענות אויף די איד און דער בלאט, לכאורה ווערט נישט פארקויפט מער קאפיס פון די בלאט ווי דער איד, איך וועל זיין סורפרייזט טאמער יא, די דיקליין פון די ליינערשאפט האט גארנישט מיט זייער פאליטיק, ס'איז נאר זייער שווער היינטיגע צייטן אנצוהאלטן צייטונגען נאך וואס ס'איז דא אזויפיל אלטערנאטיוון, והא ראיה אז די צייטונגען זענען שוין נישט אזא שטיק פאליטיק ווי אמאל אין די הייסע צייטן, אויב עפעס איז געגאנגען דעמאלטס מער ווי היינט.
קענסט אנהייבן ווערן סורפרייזד
האסט טענות אויף א "היסטאריקער" וואס האט זיך געמוזט האלטן צו די תקנות פון היידפארק צו שרייבן א ר', וויפיל אפיציעלע היסטאריקער שרייבן אויף היידפארק?
נישט קיין טענות ח"ו. אבער קיין היסטאריע איז עס נישט.
בנודע נאבאדי קעירס, האלט איך אז דאס איז נאך דיין גרעסטע טעות און ארויסהאבן די צעטל, די פארמעגליך צעטל האט זיך ארומגעדרייט אין ישיבה בשעתו און ס'איז געליינט געווארן מיט דורשט דורך אלע בחורים און אינגעלייטלעך פון די חסידות, ס'האט זיכער צוגעגעבן אין בויען די פארטיי, סאו ס'איז שווער צו זאגן אז נאבאדי קעירס.
צוואנציג יאר צוריק איז עס נישט געוען קיין היסטאריע עס איז ניטאמאל קארענט איווענטס פשוט ווייל עס איז באבאסטיש און פליקט אפ איין זייט און ברענגט ארויף די צווייטע. איז אן אדזשענדע וואס קען זיין האט געהאלפן זיין בעיס.
יעצט צוואנציג יאר שפעטער זאגט זיך עס גרינג.
יעצט איז עס טאקע היסטאריע און דערפאר איז עס א צעטיל של זבל.
 
@הק' לייביש שרייבער, דו זאגסט גוטע פױנטס. ענליך צודעם האב איך דאך געשריבן אין מײן שנירל. נאר א שאד, װען דו שרײבסט עס װען דארט װאלסטו געװען פון די יחידים װאס פארדרײען נישט דעם נושא.
לאמיר בעטן דעם מאד צוזאםשטעלן א שאד איך האב עס נישט געזעהן בעפאר איך האב געשריבן.
 
שרייבסט א גאנצע אריכות אז יענער איז היסטאריש נישט גערעכט און ער קומט נישט נאך די אפיציעלע סטאנדארטן, ווען דו פארפעלסט פונקט אזוי צו געבן קאנטעקסט צו דיינע טענות, אז די ארטיקל איז געשריבן געווארן צוואנציג יאר צוריק אויף א פארום, בכלל נישט אלס אן אפיציעלע דאקומענט צו פארשרייבן היסטאריע.

די אינגווארג ווערט נישט געפיטערט מיט דעם היינטיגע טעג, נאר דא אויף קרעמל האט עס איינער ארויפגעברענגט.

און בנוגע עולמו של אבא, איז די משל פונקט פארקערט, ווייל ס'איז דא אסאך ראיות אז דער שרייבער האט די אלע זאכן וואס ער האט געשריבן נישט מיטגעהאלטן, ס'איז מלא אגענדעס און מעשיות ארויסגעבאקן פון בויך ארויס.
ביסטו פראצופאל דעם שרייבער פון די ווערק 20 יאר צוריק בעפאר איך גיי ווייטער :):)
 
ביסטו פראצופאל דעם שרייבער פון די ווערק 20 יאר צוריק בעפאר איך גיי ווייטער :):)
איך בין בכלל נישט קיין סאטמארער און איך בין נאך געווען א קליינע אינגל וועם דאס איז געשריבן געווארן, איך האב נישט קיין אינטערעס דא.

דיין איגנערענס מאכט מיר פלעין נערוועז

סארי פאר מיין לענגוויטש.

איך האב געפילט די זעלבע ווען קץ דוחק האט עס געשריבן, יעצט ווען דו שרייבסט די זעלבע האב איך מיך נישט געקענט איינהאלטן
 
איך האב געפילט די זעלבע ווען קץ דוחק האט עס געשריבן, יעצט ווען דו שרייבסט די זעלבע האב איך מיך נישט געקענט איינהאלטן
מען ברויך נישט און מען טאר נישט זיך איינהאלטן עס איז נישט גוט פאר די געזונט. האו-עווער, איך ווייס נישט ווען דאס איז געשריבן געווארן. איך געדענק אבער די פרשה רעד הענד. און די היסטאריע איז קיין היסטאריע נישט. משום איזה סיבה איז עס איצטערט צוריק ארויף אויף די אירענע איך ווייס נישט פארוואס אבער עס איז איינער וואס האט א מטרה צו פארצייכענען די היסטאריע.

בדרך אגב צו פארצייכענען היסטאריע דארף מען נישט זיין דערביי מען דארף נאר גוט חוקר זיין און נעמען אינפארמאציע פון סיי וועם און סיי ווען. די 192 זייטן איז דזשאסט א לאנגער פאשקעוויל וואס האט מיט די ריכטיגע היסטאריע נאדא. (הגם עס איז דא שטיקלעך פיינע זאכן וואס מען קען ארויס זיפן מיט א זייער אבער דאס איז ממש א מיעוט) דעטס אלל
 
Back
Top