הרב ר׳ יששכר כץ שליט״א ראש מחלקת התלמוד בישיבת חובבי תורה

איך בין נייגעריג צו דו ווייסט (עס איז נישט נוגע למעשה) צו מעין סטריעם ארטעדאקס רבנים וועלן דאס אויך מתיר זיין?
איך רעד נישט פון עקסטרעמיסטן פארשטייט זיך
איך קען נישט ענטפערען למעשה, איך האב נישט קיין אנונג. אבער צוויי זאכען ווייס איך יא. א) די דיונים איז נישט נאר צווישען מאדערענע פוסקים, אויך היימישע פוסקים מוטשענען זיך מיט די סוגיא און האבען געשריבען כמה תשובות וועגען דעם נושא. ב) פון מיין עקספירינעס קען איך זאגען: ס׳איז דא א ריזיגע חילוק צווישען וואס היימישע פוסקים זאגן ברבים און וואס זיי פאסקענען אין פרייוואט.
 
איך קען נישט ענטפערען למעשה, איך האב נישט קיין אנונג. אבער צוויי זאכען ווייס איך יא. א) די דיונים איז נישט נאר צווישען מאדערענע פוסקים, אויך היימישע פוסקים מוטשענען זיך מיט די סוגיא און האבען געשריבען כמה תשובות וועגען דעם נושא. ב) פון מיין עקספירינעס קען איך זאגען: ס׳איז דא א ריזיגע חילוק צווישען וואס היימישע פוסקים זאגן ברבים און וואס זיי פאסקענען אין פרייוואט.
ב) איז אזוי וויכטיג צו וויסן (לענ״ד)

א דאנק פאר׳ן עס ארויסברענגען.
 
לעצט רעדאגירט:
איך קען נישט ענטפערען למעשה, איך האב נישט קיין אנונג. אבער צוויי זאכען ווייס איך יא. א) די דיונים איז נישט נאר צווישען מאדערענע פוסקים, אויך היימישע פוסקים מוטשענען זיך מיט די סוגיא און האבען געשריבען כמה תשובות וועגען דעם נושא. ב) פון מיין עקספירינעס קען איך זאגען: ס׳איז דא א ריזיגע חילוק צווישען וואס היימישע פוסקים זאגן ברבים און וואס זיי פאסקענען אין פרייוואט.
ב) קוקט אויס ווי אזא הלכה ואין מורין כן סיטואציע
 
דאכט זיך אז דער חזון איש איז מער מקיל אין די פינף טעג ווי הזרעה מלאכותית.
 
ווי ווייט איך פארשטיי וועט קיין איין רב איז נישט מתיר זיין א נדה אן ז' נקיים (חומרא דר' זירא) אפילו פרייוואט, איז צו וואס באציהט איהר זיך כבוד הרב? ה' ימים איז פשוט אז מ'קען מיקל זיין אויב ס'איז בכלל שייך במציאות, סוי וועלכע קולא איז נאך את סוד?
 
ווי ווייט איך פארשטיי וועט קיין איין רב איז נישט מתיר זיין א נדה אן ז' נקיים (חומרא דר' זירא) אפילו פרייוואט, איז צו וואס באציהט איהר זיך כבוד הרב? ה' ימים איז פשוט אז מ'קען מיקל זיין אויב ס'איז בכלל שייך במציאות, סוי וועלכע קולא איז נאך את סוד?
ז' נקיים איז זייער א ברייטע טערם. מען וועט טרעפן קולות אויף מראות סיי אין קאליר, סיי אין שיעור. מען האט קולות אין אנטוהן בגדי לבנים, און נאך אסאך. ווי דער רב זאגט דא, פריוואט זאגן זיי אסאך מער ווי מען קען טראכטן פשוט פון הערן די מעינסטרים שיעורים. פאר א סיבה זאגן די היינטיגע דיינים ביי די שיעורים "מען זאל קיינמאל נישט מחמיר זיין אליין אן א דיין"
 
לעצט רעדאגירט:
דאכט זיך אז דער חזון איש איז מער מקיל אין די פינף טעג ווי הזרעה מלאכותית.

ווי ווייט איך פארשטיי וועט קיין איין רב איז נישט מתיר זיין א נדה אן ז' נקיים (חומרא דר' זירא) אפילו פרייוואט, איז צו וואס באציהט איהר זיך כבוד הרב? ה' ימים איז פשוט אז מ'קען מיקל זיין אויב ס'איז בכלל שייך במציאות, סוי וועלכע קולא איז נאך את סוד?
איך האב געוואלט ענטפערן אבער איך זעה אז כבר קידמנו @לאנגע לאקן
 
ז' נקיים איז זייער א ברייטע טערם. מען וועט טרעפן קולות אויף מראות סיי אין קאליר, סיי אין שיעור. מען האט קולות אין אנטוהן בגדי לבנים, און נאך אסאך. ווי דער רב זאגט דא, פריוואט זאגן זיי אסאך מער ווי מען קען טראכטן פשוט פון הערן די מעינסטרים שיעורים. פאר א סיבה זאגן די היינטיגע דיינים ביי די שיעורים "מען זאל קיינמאל נישט מקיל זיין אליין אן א דיין"
טעות סופר, זיי זאגן מען זאל קיינמאל נישט "מחמיר זיין" ביי מראות און ז' נקיים אן פרעגן
 
יישר כוח--much appreciated
איך רעד נישט צו די אלע װאס באטײליקן זיך דא נישט די מסיתים און נישט ניסתים נאר צו דער תמים לב װאס בליקט ארײן דא. אנטלויף! דאס איז א באנדע בעלי כשרונות װאס רעדן שטותים און װעלן דיך פירןאין זײער נישט גיטע װעגן. אידישקײט איז װאס עס שטײט אין דײן סידורל אין די אני מאמיןס אין װאס די הלכה זאגט טױשט זיך קײנמאל! אױב דער קאפ איז קרום איז װי גרעסער די קאפ איז אלץ גרעסער די קרימקײט! װער נישט נתפעל פון זײערע קענטעניס! זאת התורה לא תהא מוחלפת ! דעי מענטשן װעלן נעבעך זײער נישט גוט אפשנײדן. ( און דו יששכר לאמער זאגען אז אין סאטמאר ביסט א בועט אבער דו זאגסט אז דו א ביסט בריסקער תלמיד , איך געדענק דיך גראדע נישט פון מײן תקופה פון הגרא״י , ביסטאך ממש יודע רבונו ומתכון למרוד בו! אין אדם דן את חבירו וכו׳ איך האב געהאט אז מזאל מיר פרעגן מער װי אײן שאלה װאס מהאט מיר געפרעגט און אױב האט מען נאך א טראפ יראת ה׳ דארף מען יענעם ( און זיך) נישט פירן אין שאול תחתית ! )
 
איך


איך רעד נישט צו די אלע װאס באטײליקן זיך דא נישט די מסיתים און נישט ניסתים נאר צו דער תמים לב װאס בליקט ארײן דא. אנטלויף! דאס איז א באנדע בעלי כשרונות װאס רעדן שטותים און װעלן דיך פירןאין זײער נישט גיטע װעגן. אידישקײט איז װאס עס שטײט אין דײן סידורל אין די אני מאמיןס אין װאס די הלכה זאגט טױשט זיך קײנמאל! אױב דער קאפ איז קרום איז װי גרעסער די קאפ איז אלץ גרעסער די קרימקײט! װער נישט נתפעל פון זײערע קענטעניס! זאת התורה לא תהא מוחלפת ! דעי מענטשן װעלן נעבעך זײער נישט גוט אפשנײדן. ( און דו יששכר לאמער זאגען אז אין סאטמאר ביסט א בועט אבער דו זאגסט אז דו א ביסט בריסקער תלמיד , איך געדענק דיך גראדע נישט פון מײן תקופה פון הגרא״י , ביסטאך ממש יודע רבונו ומתכון למרוד בו! אין אדם דן את חבירו וכו׳ איך האב געהאט אז מזאל מיר פרעגן מער װי אײן שאלה װאס מהאט מיר געפרעגט און אױב האט מען נאך א טראפ יראת ה׳ דארף מען יענעם ( און זיך) נישט פירן אין שאול תחתית ! )
איך פארשטיי נישט סוף דבריך, אנגעפאנגען פון ״איך האב געהאט …״ קענסט אביסעל מאריך זיין כדי איך זאל פארשטיין דיין טענה?
 
איך פארשטיי נישט סוף דבריך, אנגעפאנגען פון ״איך האב געהאט …״ קענסט אביסעל מאריך זיין כדי איך זאל פארשטיין דיין טענה?
איך האב געהאט דעם נסיון. א heartbreaking שואל אדער שואלת און איך רעד נישט אלץ cold blooded hypocrite נאר איך האב מיט געוויינט מער װי אײן מאל . איך האב שױן געשריבן מער װי איךהאב געװאלט. דאס איז געװען גאר מאדערנע אבער אױב דו רעדטס תורת אמת מתוך אהבת ישראל אמיתית דארפסט נישט פארדרייען! און זיי זענען מקבל most of the time
 
איך האב געהאט דעם נסיון. א heartbreaking שואל אדער שואלת און איך רעד נישט אלץ cold blooded hypocrite נאר איך האב מיט געוויינט מער װי אײן מאל . איך האב שױן געשריבן מער װי איךהאב געװאלט. דאס איז געװען גאר מאדערנע אבער אױב דו רעדטס תורת אמת מתוך אהבת ישראל אמיתית דארפסט נישט פארדרייען! און זיי זענען מקבל most of the time
עת לבכות ועת לפתור. ס׳איז דא זמנים וואס מ׳קען גארנישט העלפן און all we can do איז מיט וויינען. אבער ס׳איז אויך דא זמנים ווען מדארף ברעכען קאפ צו געפונען א פתרון.

ווען אן עגונה איז געקומען צי א פוסק האט ער נישט געוויינט מיט איר, ער האט איבעגעדרייט וועלטען איר צו העלפן.
 
אינטערעסאנט אנצומערקן אז בימי חז"ל זענען אונזער הייליגע חכמים, נישט נאר געווען פוסקי הלכות פאר'ן דור, אויך האבן זיי געהאלפן מתקן זיין תקנות לטובת הציבור, טאקע ווען ס'איז געקומען צו הלכה'דיג אישוס.

מ'זעהט עס ווען ס'איז געקומען ביי מייקרי השער, ספעציעל ביי מצווה'דיגע הוצאות, תנאים און אמוראים האבן ארויסגעגעבן ווארענונגען אז זיי וועלען פסק'ענען לקולא לחד מאן דאמר אויב די פרייז גייט נישט אראפ!! לדוגמא לענין הדס בלולב וכלים בפסח.

הלל הזקן איז באקאנט אז ער האט מתקן תקנות לטובת העם, אויסער פרוזבול וואס ער האט מתקן געווען לטובת עניים. איז דא א תקנה ביי בתי ערי חומה, וואס מ'קען נאר צוריק גואל זיין די ערשטע י"ב חודש, און עס האט זיך געמאכט אז די לוקח איז אנטלויפן די לעצטע טאג פונעם יאהר, האט הלל מתקן געווען אז די אלטע בעה"ב מעג איבערלאזן דאס געלט אין א לשכה און צוריקנעמען זיין הויז, אפי' ס'איז דא איין מהלך אין די גמרא אז דאס העלפט נישט אמת'דיג ע"פ הלכה.
 
אינטערעסאנט אנצומערקן אז בימי חז"ל זענען אונזער הייליגע חכמים, נישט נאר געווען פוסקי הלכות פאר'ן דור, אויך האבן זיי געהאלפן מתקן זיין תקנות לטובת הציבור, טאקע ווען ס'איז געקומען צו הלכה'דיג אישוס.

מ'זעהט עס ווען ס'איז געקומען ביי מייקרי השער, ספעציעל ביי מצווה'דיגע הוצאות, תנאים און אמוראים האבן ארויסגעגעבן ווארענונגען אז זיי וועלען פסק'ענען לקולא לחד מאן דאמר אויב די פרייז גייט נישט אראפ!! לדוגמא לענין הדס בלולב וכלים בפסח.

הלל הזקן איז באקאנט אז ער האט מתקן תקנות לטובת העם, אויסער פרוזבול וואס ער האט מתקן געווען לטובת עניים. איז דא א תקנה ביי בתי ערי חומה, וואס מ'קען נאר צוריק גואל זיין די ערשטע י"ב חודש, און עס האט זיך געמאכט אז די לוקח איז אנטלויפן די לעצטע טאג פונעם יאהר, האט הלל מתקן געווען אז די אלטע בעה"ב מעג איבערלאזן דאס געלט אין א לשכה און צוריקנעמען זיין הויז, אפי' ס'איז דא איין מהלך אין די גמרא אז דאס העלפט נישט אמת'דיג ע"פ הלכה.
אויסדריקלעך! און דאס זעלבע געפונט מען ביי די ראשונים, לדוגמא רבנו תם. (עי׳ במסכת עבודה זרה דף ב עמוד א׳ ועוד הרבה כהנה.)
 
אויסדריקלעך! און דאס זעלבע געפונט מען ביי די ראשונים, לדוגמא רבנו תם. (עי׳ במסכת עבודה זרה דף ב עמוד א׳ ועוד הרבה כהנה.)
און אזוי אויך אחרונים, לענין דגים בשבת.
מ"א רמ"ב סימן א'
 
@יששכר כץ @בלי שם
נאכן לייקן האבעך געכאפט אז ס'שווער צו גיין זיכן אין די מקורות 🫣
דער וואס קוקט עס נאך און טרעפט עס זאל ביטע ציטירן די לשונות.
יישר כחכם

איינוועגס פיל איך שוין הוקט אפ מיטן ראגעטשאווער מיט די עיין'ס...
 
פאר די װאס כאפן נישט. די חז״ל הקדושים זענען געגאנען אין די גידרי ההלכה דא רעדט מען פון א מושב לצים און איז משעובד צו גארנישט. נאר מקען אױסטראכטן א נײע סטײל Religion ככל העולה על רוחם! אױסזען װעט דאס װי א ״פסק דין״ אבער טאמער סאיז נישט אמת איז עס worthless
 
ווי אזוי באצייכנסטו א קרומע קאפ?
און וואס זענען די סימנים צו וויסן אויב איינעמס קאפ איז קרום?
איך מיין נישט דא קיינעם וויי צו טוהן חלילה, אבער צומאל כאפט מען זיך נישט ווי פארדרייט די חינוך וואס מ׳האט באקומען, וואס איז באמת אנטי-תורה און אנטי-שכל וואס איז פארקערט פון א דרך וואס בארייכערט דאס לעבן און ס׳ווערט רח״ל א סם המוות וואו חז״ל האבן אונז שוין געווארנט אז די תורה איז א tool וואס קען זיין א מעדיצין וואס היילט די נפש אדער חלילה פארקערט (פונקט ווי ווען דו בויסט דיין סוכה ניצטו א האמער צו מאכן א הערליכע ארבעט, אבער ווען א מערדער ניצט דעם זעלבן האמער קען ער צושפאלטן איינעם׳ס קאפ חלילה)

פארוואס ברענג איך דא דעם נארישן בילד? ווייל צומאל אויסמאלן א געדאנק מאכט עס גרינגער צו פארשטיין:
ווען מ׳קוקט אויף זאכן פון א פארקרומטן angle (מיט גוטע כוונות, פשוט מ׳ווייסט נישט בעסער) זעהט גאר אויס ווי יעדער איז אויפ׳ן קאפ געפאלן און דו ביזט דער וואס קוקט גראד

(ס׳טאקע אמת: דו קוקסט גראד, אבער מען האט דיר איבערגעדרייט דעם עולם התורה ממילא קענסטו עס נאר זען פון יענעם angle)
 

בייגעלייגטע פיילס

  • 1E136AAD-613A-47F0-8431-7CA8EBCEEDEE.jpeg
    1E136AAD-613A-47F0-8431-7CA8EBCEEDEE.jpeg
    510.4 KB · געזען: 25
Back
Top