**לא תרצח**

Reb Yid

היימישער קרעמלער
זיך איינגעשריבן
סעפ. 8, 2024
מעסעדזשעס
61
רעאקציע ראטע
211
פראגע.
איז רציחה אליין אוממאראליש, אדער איז עס בלויז א פראבלעם צוליב די שלעכטע קאנסעקווענצן וואס עס ברענגט מיט זיך? אין אנדערע ווערטער, אויב רציחה וואלט מצליח געווארן אן קיין שלעכטע רעזולטאטן, וואלט עס נאך אלץ געווען אוממאראליש? וואס ממילא זענען טאקע די שלעכטע קאנסעקווענצן וואס מאכן רציחה נישט מאראליש, און נישט דער אקט אליין?

כ׳וועל געבן א דוגמא. למשל, אויב היטלער׳ס פלאן צו אויסמעקן דעם אידישן פאלק און אידישע קולטור וואלט מצליח געווארן, און עס וואלטן מער נישט געווען קיין אידן, און א נייע אנגענומענע וועלטליכע ארדער וואלט זיך פארמירט, וואלט דעמאלט די וועלט געזען עפעס שלעכט אין דעם? לכאורה נישט, נאכדעם וואס מיר נעמען דאס אן אלץ רעאליטעט. אויב אזוי קען מען זאגן, אז מיר, די פאר איבערגעבליבענע אידן, זענען די איינציקע וואס פארשווארצן היטלער און די נאציס, און נישט די זעקס מיליאן קדושים. דהיינו, א זאך וואס איז פארביי איז נישטא, ממילא איז זיין פראבלעם אויך נישטא. דער פראבלעם איז נאר וואס בלייבט איבער אלץ דער איצטיגער רעזולטאט, וואס גייט אויך צוריק און ווייטער.

פון א ביבלישן שטאנדפונקט זעט מען אז אינסטינקט האט געארבעט אין דעם פאל פון רציחה, ווי ביי קיין און הבל. אויב די אבות וואלטן נישט זיך פארבונדן מיט א מאראלישן געפיל, וואלט יעדער באשעפעניש נאכגעגאנגען זייערע אינסטינקטן.

אין וויסנשאפט געפינען מיר די זעלבע געדאנק ביי טשארלס דארווינס "סורווייוועל פון די פיטיסט" — אז דער שטארקסטער בלייבט לעבן און קלויבט זיך פונעם שוואכערן.

אין אלגעמיינער געזעלשאפט זעט מען ווידער דאס זעלבע מציאות ווי "איש את רעהו חיים בלעו" — יעדער זוכט ארויסנוצן און איבערקומען אנדערע אין ביזנעס, צווישן שכנים, מאן און ווייב, און אפילו צווישן אייגענע קינדער. דער מענטש שטייט בעיקר פאר זיין אייגענע זיכערקייט און איז גרייט אוועקלייגן יענעם בכל מה דאפשר לו כדי צו באשיצן אדער איבערהייבן זיך אליין.

סייד נאוט: צוליב דעם שרייב איך אנאנימאס, כדי איר זאלט מיר נישט טייטן.
 
לעצט רעדאגירט:
און וואס איז מיט מזנה זיין אן קיין הנאה?
 
פראגע.
איז רציחה אליין אוממאראליש, אדער איז עס בלויז א פראבלעם צוליב די שלעכטע קאנסעקווענצן וואס עס ברענגט מיט זיך? אין אנדערע ווערטער, אויב רציחה וואלט מצליח געווארן אן קיין שלעכטע רעזולטאטן, וואלט עס נאך אלץ געווען אוממאראליש? וואס ממילא זענען טאקע די שלעכטע קאנסעקווענצן וואס מאכן רציחה נישט מאראליש, און נישט דער אקט אליין?

כ׳וועל געבן א דוגמא. למשל, אויב היטלער׳ס פלאן צו אויסמעקן דעם אידישן פאלק און אידישע קולטור וואלט מצליח געווארן, און עס וואלטן מער נישט געווען קיין אידן, און א נייע אנגענומענע וועלטליכע ארדער וואלט זיך פארמירט, וואלט דעמאלט די וועלט געזען עפעס שלעכט אין דעם? לכאורה נישט, נאכדעם וואס מיר נעמען דאס אן אלץ רעאליטעט. אויב אזוי קען מען זאגן, אז מיר, די פאר איבערגעבליבענע אידן, זענען די איינציקע וואס פארשווארצן היטלער און די נאציס, און נישט די זעקס מיליאן קדושים. דהיינו, א זאך וואס איז פארביי איז נישטא, ממילא איז זיין פראבלעם אויך נישטא. דער פראבלעם איז נאר וואס בלייבט איבער אלץ דער איצטיגער רעזולטאט, וואס גייט אויך צוריק און ווייטער.

פון א ביבלישן שטאנדפונקט זעט מען אז אינסטינקט האט געארבעט אין דעם פאל פון רציחה, ווי ביי קיין און הבל. אויב די אבות וואלטן נישט זיך פארבונדן מיט א מאראלישן געפיל, וואלט יעדער באשעפעניש נאכגעגאנגען זייערע אינסטינקטן.

אין וויסנשאפט געפינען מיר די זעלבע געדאנק ביי טשארלס דארווינס "סורווייוועל פון די פיטיסט" — אז דער שטארקסטער בלייבט לעבן און קלויבט זיך פונעם שוואכערן.

אין אלגעמיינער געזעלשאפט זעט מען ווידער דאס זעלבע מציאות ווי "איש את רעהו חיים בלעו" — יעדער זוכט ארויסנוצן און איבערקומען אנדערע אין ביזנעס, צווישן שכנים, מאן און ווייב, און אפילו צווישן אייגענע קינדער. דער מענטש שטייט בעיקר פאר זיין אייגענע זיכערקייט און איז גרייט אוועקלייגן יענעם בכל מה דאפשר לו כדי צו באשיצן אדער איבערהייבן זיך אליין.

סייד נאוט: צוליב דעם שרייב איך אנאנימאס, כדי איר זאלט מיר נישט טייטן.
דערפאר ערלויבט די סעקולארער וועלט רציחה אויף אומגעבוירענע בעיביס, ווייל זיי האלטן אז דאס פארבאטן וועט "פארשקלאפן" פרויען. די שאלה שטעלט זיך נאר, אויב ליבעראלע וועלט וועט מחליט זיין איין טאג דאס זעלבע בנוגע "ציונים", וויערט עס מאראליש? אדער די רעכטע וועלט איז דאס מחליט וועגן די לגב”ט געמיינדע, ווערט דאס מאראליש?
נאר וואס דען, איינער מיט א רעליגיע, האט אבסאלוטער מאראל. איך, אלס פרומער איד, האלט אז עס איז מאראליש אויסצוהארגענען די ז עממין און עמלק, ווייל מיין מאראל איז בעיסט אויף די מיינונג פון די אלטימעיט אויטאריטי. יעצט היטלער האט אויך אזוי געהאלטן, אבער דאס מיינט נישט אז דער וואס דינגט זיך מיט אים, טאר אים נישט הרגענען.

לסיכום, אויב האט מען אן אבסעלוטער אויטאריטעט, איז זייער שווער צו אינפארסירן א מארעל קאוד, אבער עס איז מעגליך צו האבן א דעפינירטע קאוד . אויב האט מען נישט קיין רעליגיע, איז נישט מעגליך צו האבן א דעפיניט מאראלישער קאוד, דאס מיינט אז מאראל איז פשוט נאך א ווארט פון צייטגייסט.
 
ווי טריגערינג דיין שאלה איז, איז עס דאך גאוניש!
 
נאר וואס דען, איינער מיט א רעליגיע, האט אבסאלוטער מאראל. איך, אלס פרומער איד, האלט אז עס איז מאראליש אויסצוהארגענען די ז עממין און עמלק, ווייל מיין מאראל איז בעיסט אויף די מיינונג פון די אלטימעיט אויטאריטי. יעצט היטלער האט אויך אזוי געהאלטן, אבער דאס מיינט נישט אז דער וואס דינגט זיך מיט אים, טאר אים נישט הרגענען.

לסיכום, אויב האט מען אן אבסעלוטער אויטאריטעט, איז זייער שווער צו אינפארסירן א מארעל קאוד, אבער עס איז מעגליך צו האבן א דעפינירטע קאוד . אויב האט מען נישט קיין רעליגיע, איז נישט מעגליך צו האבן א דעפיניט מאראלישער קאוד, דאס מיינט אז מאראל איז פשוט נאך א ווארט פון צייטגייסט.
דו פאלסט דאך אריין אינעם יוטיפרא דילעמא. נאכמער, די גאנצע מושג מאראל האט נישט אזוי קיין שום משמעות, רציחה איז לויט דעם נישט מער אוממאראליש ווי חילול שבת.
 
ריכטיג. ווען די תורה אסר׳ט ווען נישט רציחה, איז טאקע נישט אוממאראליש!
לויט דיר איז נישטא קיין חילוק פון רציחה ביז חילול שבת?
די ביסט מחולק מיט די אלע ראשונים וואס זאגן אז רציחה איז עפעס וואס די שכל איז מחייב?
וואס מיינט "מאראל" בכלל? איז דא עפעס א משמעות פאר די ווארט?
 
בכלל פארשטיי איך נישט לשיטת @דאקטאר-ראבינער וואס איז דיין טענה אז די ליבעראלן וועלן איין טאג באשליסן צו הרג'נען ציונים און די רעכטע וועלן הרג'נען די לגב”ט געמיינדע, איז וואס? דו זאגסט דאך אז רציחה איז נאר אסור בציווי השם, און זיי האלטן אז עס איז נישטא קיין ציווי השם! חוץ א פאקטישע דיסעגרימענט מיט זיי וואס האסטו טענות?

אלא מאי דו אליינס פארשטייסט (און יעדער פאר די געלט) אז אפילן אן א ציווי השם איז דאס ווראנג, דעמאלטס זיי עס קודם מסביר.
 
צ"ק פארשטיי איך נישט פונקטליך די שאלה, פארוואס אויב היטלער וואלט מצליח געווען וואלט עס נישט געהאט קיין שלעכטע קאנסעקווענצן. די אלע מענטשן וואס מ'האט גע'הרג'ט זענע דען נישט אדורך דאס ערגסטע? דאס אליינס איז וואס מאכט עס אוממאראליש.
 
לעצט רעדאגירט:
פאריגע וואך איז פארגעקומען אן ענליכע דעבאטע בנוגע די מאראלישקייט פון די מנהג כפרות, און דארטן האבן מיר שפעקולירט אט דאס טאקע אז די גאנצע באגריף פון "מאראל" איז אן אויסגעטראכטע רעליגיע, באזירט אויף רעלאטיווע אנשויאונגען, צו וועלכע (מיינסטנס) די "שוואכע" זענען גענויגט

1729048511610.png
 
צ"ק פארשטיי איך נישט פונקטליך די שאלה, פארוואס אויב היטלער וואלט מצליח געווען וואלט עס נישט געהאט קיין שלעכטע קאנסעקווענצן. די אלע מענשטן וואס מ'האט גע'הרג'ט זענע דען נישט אדורך דאס ערגסטע? דאס אליינס איז וואס מאכט עס אוממאראליש.
אויב וואלט היטלער באמת מצליח געווען, וואלט געווען צוויי מער נקודות: איינס, קיין איין איד לעבט נישט איבער, און צוויי, און דער עיקר, דאס האבן געוואונען דעם דעת הקהל איבער די בארעכטונג אויף דעם. און טאקע, דאס מיין איך מיט ״פארמירט א נייע וועלטליכע ארדער״.

אין קורץ, עס וואלט אפילו נישט געווען אין די היסטאריע ביכער, און אויב יא, וואלט עס געווען פארשפרייט און פארשטאנען, אלס עפעס פאזיטיוו, אזוי ווי "דער מערסט מצליח׳דיגע אינזעקטן עקסטערמינאציע."

און יא, די קדושים וואס זענען געהארגעט געווארן, זענען טאקע אריבער פיין, אבער נישט מער ווי מייז, ווען מ'מאכט א עקסטערמינאציע אויף זיי. וואס ווערט נישט באטראכט ביי קיינעם אלס נעגעטיוו
 
לעצט רעדאגירט:
דערפאר ערלויבט די סעקולארער וועלט רציחה אויף אומגעבוירענע בעיביס, ווייל זיי האלטן אז דאס פארבאטן וועט "פארשקלאפן" פרויען. די שאלה שטעלט זיך נאר, אויב ליבעראלע וועלט וועט מחליט זיין איין טאג דאס זעלבע בנוגע "ציונים", וויערט עס מאראליש? אדער די רעכטע וועלט איז דאס מחליט וועגן די לגב”ט געמיינדע, ווערט דאס מאראליש?
נאר וואס דען, איינער מיט א רעליגיע, האט אבסאלוטער מאראל. איך, אלס פרומער איד, האלט אז עס איז מאראליש אויסצוהארגענען די ז עממין און עמלק, ווייל מיין מאראל איז בעיסט אויף די מיינונג פון די אלטימעיט אויטאריטי. יעצט היטלער האט אויך אזוי געהאלטן, אבער דאס מיינט נישט אז דער וואס דינגט זיך מיט אים, טאר אים נישט הרגענען.

לסיכום, אויב האט מען אן אבסעלוטער אויטאריטעט, איז זייער שווער צו אינפארסירן א מארעל קאוד, אבער עס איז מעגליך צו האבן א דעפינירטע קאוד . אויב האט מען נישט קיין רעליגיע, איז נישט מעגליך צו האבן א דעפיניט מאראלישער קאוד, דאס מיינט אז מאראל איז פשוט נאך א ווארט פון צייטגייסט.
ניין, נישט 'דערפאר'. די סיבה צו ערלויבן אבארשען עכ"פ ביז ווייאביליטי איז באזירט אויף דעם אז מען רעדט נאך נישט כעת פון א יומען ביאינג. צו באמערקן אז די אידישע רעליגיע נעמט עס נאך ווייטער און דערקלערט אז אפילו א קינד שכלו לו חדשיו, כל זמן וואס דער קאפ איז נאך נישט ארויס האט ער נאך נישט קיין דין נפש וההורגו פטור.

נאר וואס דען? סטעיטס מוזן נישט פארוואנדלען עפעס אין רציחה עס צו פארבאטן. אפילו אן דעם קריסטליכן ארגומענט אז א עובר צי א זרע הייסט א פול פלעזשעד נפש, קענען סטעיטס טענה'ן אז די פראקטיק איז קעגן די פובליק אינטערעסע פאר סיי וועלכע סיבה. די ארגומענט דערגעגן אין געריכט איז אז וויבאלד די פארבאט אפעקטירט מיר פרויען ווי מענער טאר עס נישט צוגעלאזט ווערן.

(וואס איז יא אמת איז פארקערט, אז די סיבה פארוואס די קאנסערוואטיוון לדורותיהם האבן זיך פלוצלינג - אינעם ניינצנטן יאהר-הונדערט - גענומען צו אבארשען נאכדעם וואס פאר הונדערטער יארן איז דאס געווען ברייט אנגענומען צווישן פרויען, איז געווען וויבאלד עס איז באטראכט געווארן אלס א וויהיקעל פאר פרויען זיך צו הייבן די קאפ ארויס פון סערוויטוד).

יעצט מען קען זיך גראדע דינגען אויף די עצם הנחה, פון א סעקולערע פערספעקטיוו, פארוואס פונקט יומען ביאינגס זענען פראטעקטעד און נישט קיין אנדערע ספישיס, אבער דאס איז א שמועס פאר זיך. עס זעהט אויס לשיטתם ווי א פשוט'ע הסכמת בני אדם צווישן זיך, מיט די צייט אז מען וועט ברעכן דעם קאוד פון שיחת חיות ועופות און מען וועט קענען זיך פארשטענדיגן מיט זיי וועט מען פילייכט אויסברייטערן דעם סאשעל קאנטראקט אריינצונעמען אנדערע ספישיס אויך, מען וועט מאכן א אפמאך אז זיי הארגענען נישט קיינע יומען'ס און יומען'ס הארגענען זיי נישט
 
ניין, נישט 'דערפאר'. די סיבה צו ערלויבן אבארשען עכ"פ ביז ווייאביליטי איז באזירט אויף דעם אז מען רעדט נאך נישט כעת פון א יומען ביאינג. צו באמערקן אז די אידישע רעליגיע נעמט עס נאך ווייטער און דערקלערט אז אפילו א קינד שכלו לו חדשיו, כל זמן וואס דער קאפ איז נאך נישט ארויס האט ער נאך נישט קיין דין נפש וההורגו פטור.

יעצט מען קען זיך גראדע דינגען אויף די עצם הנחה, פון א סעקולערע פערספעקטיוו, פארוואס פונקט יומען ביאינגס זענען פראטעקטעד און נישט קיין אנדערע ספישיס, אבער דאס איז א שמועס פאר זיך. עס זעהט אויס לשיטתם ווי א פשוט'ע הסכמת בני אדם צווישן זיך, מיט די צייט אז מען וועט ברעכן דעם קאוד פון שיחת חיות ועופות און מען וועט קענען זיך פארשטענדיגן מיט זיי וועט מען פילייכט אויסברייטערן דעם סאשעל קאנטראקט אריינצונעמען אנדערע ספישיס אויך, מען וועט מאכן א אפמאך אז זיי הארגענען נישט קיינע יומען'ס און יומען'ס הארגענען זיי נישט
איך מיין, די סיבה וואָס בעלי חיים זענען נישט פראטעקטירט פון מענשליכע רציחה, איז ווייל עס איז א געוויסער פארשטאנד צווישן מענטשן פון "איש את רעהו חיים בלעו." וואס האלט אפ, משא"כ בעלי חיים, און עס האָט נישט דוקא צו טון מיט ברעכן דעם קאָד פון שיחות חיות.
 
לעצט רעדאגירט:
View: https://youtu.be/Cqo6nfyNGE8

דו מיינסט טאקע אז אין אזא וועלט וואלטן בעלי חיים נישט געוועהן פראטעקטעד אונטער'ן לא תרצח? לכאורה וואלטן זיי אויך געדארפט צאלן שטייערן.
 
איך קען קיינמאל נישט פארשטיין די היפאקרעסי פון די רעליגיעזע וואס טענה'ן אז זיי שטייען מאראליש בעסער ווייל זיי האבן גיידענס אין איסורים ווי רציחה.

איך פארשטיי נישט, ווער האט דיר געזאגט אז רציחה איז נישט קיין שיינע זאך? נאר די תורה, אמת?? אָן דעם וואלסטו מסתמא געהאלטן אז ס'איז שיין, און וואלסט נישט געזען קיין סיבה נישט צו הרג'ענען, ניין?

אויב אזוי זאגסטו אז דו ביסט בעצם א קאלטבלוטיגער רוצח, נאר די תורה לאזט דיך נישט...
איז אויב אזוי וואס האסטו מער א טענה מיט דעם אויף די אומגלייביגער אז ער איז אומאראליש מער ווי מיט שבת, זיי זענען דאך ביידע אן די תורה מסברא מותר?

אלא מאי דו פארשטייסט אויך אז ס'איז נישט קיין שיינע זאך, פארוואס?
נאר ווייל פארשטייסט אויך אז אונז האבן אין אונזער psyche א סענס פון מאראל און ethnics, און ווילן זיין גוטע מענטשן און שיין צו אנדערע, שוין אויב אזוי זאלן אונז נוצן דעם שכל וואס אונז האבן און נישט גיין קעגן דעם.

די איינציגסטע זאך וואס רעליגיע טוט איז אז דו זאלסט גיין קעגן דיין שכל, און אפילו דו שפירסט נאטירליך און דיין שכל זאגט דיך, ווי קען מען הרגענען א מענטש... נאר פאר טראגן אום שבת... אדער זיך אליין הרג'ענען... כדי נישט צו זיין מיט א נדה.. אדער הרג'ענען א קינד.. דורך אים ארויסווארפן פון דערהיים..... אבער קומט די רעליגיע און זאגט ניין, נעם ארויס דיין שלעכטע מדת אכזריות, און מאך רציחה, יא, ווייל די תורה באשטעטיגט וואס רציחה איז, נישט די שכל...
יעצט ווער איז מער אוממאראליש??

די גאנצע מושג פון מאראל און אוממאראל מיינט דאך זאכן וואס אין אונזער אויגן איז שלעכט אדער גוט, אז נישט, פארוואס איז שבת נישט אוממאראליש?
נו , איז ווער איז מער אוממאראל? דער וואס גייט קעגן אונזער פארשטאנד פון אוממאראל? אדער נוצט אונזער סענס און הבנה?

ס'איז אזוי קרום.
 
לעצט רעדאגירט:
בכלל פארשטיי איך נישט לשיטת @דאקטאר-ראבינער וואס איז דיין טענה אז די ליבעראלן וועלן איין טאג באשליסן צו הרג'נען ציונים און די רעכטע וועלן הרג'נען די לגב”ט געמיינדע, איז וואס? דו זאגסט דאך אז רציחה איז נאר אסור בציווי השם, און זיי האלטן אז עס איז נישטא קיין ציווי השם! חוץ א פאקטישע דיסעגרימענט מיט זיי וואס האסטו טענות?

אלא מאי דו אליינס פארשטייסט (און יעדער פאר די געלט) אז אפילן אן א ציווי השם איז דאס ווראנג, דעמאלטס זיי עס קודם מסביר.
איז הרגענ’ן אן עמלקי מאראליש? אן עובר? א טרענגענדער?
איי עס איז מצות שכליות, יא, דאס דערט מען אז די מיאריטעט איז מסכים אז צווישן זיך זאל נישט זיין קיין רציחה ווייל מען קען נישט אזוי לעבן. די מצוה שכלית האט קיינמאל נישט אריינגענומען איין גרופע הרגענען א צווייטע, שוואכערע גרופע. והראי׳, קוק אויף די היסטאריע פון יומעניטי.
 
אן עובר איז די שאלה עפעס אנדערש,
איך פרעג דיך, א וואך נאכן שוואנגערן, איז עס א רציחה שכל'דיג? ס'איז נאך נישטא קיין קאנשעסנעס.. די שאלה איז ביז ווען.

יעצט לגבי היסטאריע, ס'איז אייביג דא שלעכטע מענטשן, און בפרט אז ער מיינט ער איז גוט ווייל אזוי זאגט עם זיין רעליגיע.

היינט ב"ה שטייט מען אסאך אסאך בעסער מאראליש ווי אמאל ווייל זאכן אנטוויקלען זיך, דורך דעם וואס מענטשן ווערן קלוגער דורך טיילן געדאנקען, און ווען אמאל פלעגט מען הרג'ענען אויף רעכטס און אויף לינקס, און האבן קנעכט, גע'הרג'עט א צווייטע גרופע, וכו' וכו', האט די וועלט זיך שוין אוועקגערוקט פון דעם, בפרט אין די מערב.
 
אבער אין די מערב וועלט מאכט מען אבארשנס ביזן געבורט.
 
ניין, נאר אפאר משוגעים לינקע אין אמעריקע, וואס זענען בעלי 'שיטה', און מאכן פון זייערע שיטות, א רעליגיע.

די פראבלעם איז אייביג ווען ideals ווערן אן עדיקשען, און מ'ווערט idealistic, צו ס׳איז דורך רעליגיע אדער דורך פארהייליגן philosophies.
 
Back
Top