**לא תרצח**

איך הער.
צוריק צו רציחה, פון די נייעס טרענדס די לעצטערע יארן, זעהט נישט אויס אז איר זענט גערעכט. רציחה גייט נאר ארויף. איר ווייסט וויפיל שווארצע ווערן גע'הרג'עט אין שיקאגא יעדע וואך? נאר וואס דען, עס זענען דא רואיגערע געגענטער/שטעט/לענדער, און מער אגרעסיווע. דאס איז אייביג געווען. מיין טענה קעגן א רוצח איז, אז ער לאזט מיך נישט לעבן. אן עמלקי האט א רעכט זיך צו פארטיידיגן קעגן א איד.
די שאלה איז לגבי דעם רוצח. איז ער אוממאראליש? לכאורה יא. א סטעיט עקזעקיושענער? המממ, דארף מען דן זיין. איינער וואס הרגעט עוברים במעי אמן? המממ. א דאקטער וואס מאכט ענד אוו לייף דעסישאנס? המממ.
דער סוף דבר וועט זיין אז רוב סאסייעטיס האבן א פעסס אויף געוויסע רציחה, און דאס איז טאקע אוממאראליש, אויב מען איז נישט רעליגיעז. אויב מען איז יא רעליגיעז, מעג מען הרג'ענען, אבער דער וויקטים, מעג זיך באשיצן.
 
לעצט רעדאגירט:
וואס רופסטו די מערב וועלט? אין כמעט די גאנצע וועלט איז אבארשען רעסטריקטעד נאכן ערשטן טריימעסטער, אפילו אין אמעריקע איז נישט דא קיין איין סטעיט וואס ערלויבט לעיט טערם אבארשענס נאך ווייעביליטי אן א גאר שטארקע באגנוגנדע סיבה, פשוט ווייל די מאמע'ס לעבן און וואוילזיין איז פארט וויכטיגער פונעם עובר'ס.
 
גערעכט. איך האט רעדאגירט מיין תגובה צו ברייטער רעפלעקטירן מיין מיינונג אויף רציחה.
 
איך הער. צוריק צו רציחה, פון די נייעס טרענדס די לעצטערע יארן, זעהט נישט אויס אז איר זענט גערעכט. רציחה גייט נאר ארויף. .
ס׳איז א psychological פראבלעם, ווען איינער developed זיך נישט געזונט, און לערנט נישט ווי צו באהאנדלען זיין psyche, ווערט פראבלעמען.

און די פראבלעם פון די היינטיגע דור איז אז מענטשן זענען אויפגעוואקסן זייער spoiled, און האבן נישט באקומען די מעסעדזש אז דאס לעבן איז פול מיט challenges, די עקאנאמי איז געווען גוט, נישט ווי די דור נאכן מלחמה, וואס האבן פון אלס קליין קינד מיטגעהאלטן וואס לעבן מיינט, אדער ווי די נעקסטע דור פון baby boomers, וואס האבן זיך געדארפט אליין בויען, וכו'.

משא"כ די היינטיגע יונגע דור האט זיך איינגערעדט, דורכן זיין pampered, אז די סאסייעטי איז דא פאר זיי, און וועט זיי ארויסהעלפן טאמער זיי האבן א פראבלעם.

עיין אין די ספר the fourth turning, אדער א בליק אין די Wiki, ווי ער איז מסביר די cycle פון דורות,
און אויך ווי ס'איז מבואר דארט, אז ביי די פערדע דור פונעם cycle, וואס איז די היינטיגע יונגע אדאלטן, אייביג גייט די אקאנאמיע און אלע אנדערע זאכן מיטן נאז אראפ, און קראכט.

קומט אויס א דור וואס האט זיך איינגערעדט אז זאכן ווערן כסדר בעסער, און זענען spoiled, און די פארקערטע פאסירט, א ערנסטע crisis, און קיינער העלפט נישט, וכו' וכו',

יעצט איינער וואס לערנט זיך נישט גענוג שנעל ווי צו פעיסן challenges, און באהאלטן זיין psyche, געשעט פראבלעמען.
 
צו באמערקן אז די אידישע רעליגיע נעמט עס נאך ווייטער און דערקלערט אז אפילו א קינד שכלו לו חדשיו, כל זמן וואס דער קאפ איז נאך נישט ארויס האט ער נאך נישט קיין דין נפש וההורגו פטור.
די אידישע רעליגיע זאגט אז א 'בן נח' וואס מאכט אבאורשען איז חייב מיתה (סנהדרין נז: )
 
עיין אין די ספר the fourth turning, אדער א בליק אין די Wiki, ווי ער איז מסביר די cycle פון דורות,
און אויך ווי ס'איז מבואר דארט, אז ביי די פערדע דור פונעם cycle, וואס איז די היינטיגע יונגע אדאלטן, אייביג גייט די אקאנאמיע און אלע אנדערע זאכן מיטן נאז אראפ, און קראכט.

קומט אויס א דור וואס האט זיך איינגערעדט אז זאכן ווערן כסדר בעסער, און זענען spoiled, און די פארקערטע פאסירט, א ערנסטע crisis, און קיינער העלפט נישט, וכו' וכו',
איי געסס אז דאס איז דער אקאדעמישער הסבר פארוואס די 1980 יארן האבן נישט געהאט קיין שום רציחה...
אפשר האבן זיי פשוט נישט געהאט דעם בוך...
 
אויב וואלט היטלער באמת מצליח געווען, וואלט געווען צוויי מער נקודות: איינס, קיין איין איד לעבט נישט איבער, און צוויי, און דער עיקר, דאס האבן געוואונען דעם דעת הקהל איבער די בארעכטונג אויף דעם. און טאקע, דאס מיין איך מיט ״פארמירט א נייע וועלטליכע ארדער״.

אין קורץ, עס וואלט אפילו נישט געווען אין די היסטאריע ביכער, און אויב יא, וואלט עס געווען פארשפרייט און פארשטאנען, אלס עפעס פאזיטיוו, אזוי ווי "דער מערסט מצליח׳דיגע אינזעקטן עקסטערמינאציע."

און יא, די קדושים וואס זענען געהארגעט געווארן, זענען טאקע אריבער פיין, אבער נישט מער ווי מייז, ווען מ'מאכט א עקסטערמינאציע אויף זיי. וואס ווערט נישט באטראכט ביי קיינעם אלס נעגעטיוו
ווען איינער מאכט א בלבול אויף איינעם אז ער מאכט אן אייגענע אטאם באמבע וואס ער פלאנירט צו ווארפן און חרוב מאכן די וועלט, און לכבוד דעם האט מען יענעם גע'הרג'ט, איז דאס מאראליש? ניין. וועט די וועלט האלטן אז דאס איז מאראליש? יא, ווילאנג זיי האלטן אז די טענה איז געווען אמת.

די זעלבע דא קען זיין אז אויב היטלער וואלט מצליח געווען וואלט די וועלט אנגענומען אז אידן זענען טאקע געווען א סכנה פאר די וועלט און ממילא איז עס מאראליש, אבער זיין הצלחה האט גארנישט צוטוהן מיטן פאקט, און אויב אין פאקט איז עס נישט אזוי (און לדעתי קען עס נישט זיין אזוי אויף קיין שום "פאלק") איז עס אוממאראליש אפגעזעהן ווס מענטשן וואלטן געהאלטן
 
And we circle back.
וואס מיינט אפילו מאראליש? איז הרג'נען א fetus מאראליש?
 
דו ווייסט דאך אויך נישט וואס עס מיינט, טא וואס ווילסטו פון מיר?

מיין מיינונג אויף מאראל האב איך שוין געשריבן דא.
 
איך האב נאר געוואלט emphasize די נקודה, nothing personal...
 
ווען איינער מאכט א בלבול אויף איינעם אז ער מאכט אן אייגענע אטאם באמבע וואס ער פלאנירט צו ווארפן און חרוב מאכן די וועלט, און לכבוד דעם האט מען יענעם גע'הרג'ט, איז דאס מאראליש? ניין. וועט די וועלט האלטן אז דאס איז מאראליש? יא, ווילאנג זיי האלטן אז די טענה איז געווען אמת.

די זעלבע דא קען זיין אז אויב היטלער וואלט מצליח געווען וואלט די וועלט אנגענומען אז אידן זענען טאקע געווען א סכנה פאר די וועלט און ממילא איז עס מאראליש, אבער זיין הצלחה האט גארנישט צוטוהן מיטן פאקט, און אויב אין פאקט איז עס נישט אזוי (און לדעתי קען עס נישט זיין אזוי אויף קיין שום "פאלק") איז עס אוממאראליש אפגעזעהן ווס מענטשן וואלטן געהאלטן
מאראל איז ביסודו סוביעקטיוו צו די וואס לייגן אריין א טייטש און איר, און דאס איז די מענטשהייט, און ממילא אויב די מענטשהייט באשליסט אויב עפּעס איז מאראליש אדער נישט, ווענדט זיך עס בלויז אין זייער אינטערפּרעטאַציע פון וואס מאראל איז.
 
1000106006.jpg
 
אסאך פילאזאפן טענה'ן אז מאראל קען פשוט זיין א פראדוקט פון געזעלשאפט. דאס הייסט, אז עס איז נישט פארהאן קיין אבסאלוטע תורה שלימה איבער וואס הייסט ריכטיג אדער נישט. נאר דער מענטשהייט האט בסך הכל איינגעשטימט אינאיינעם זיך צו פירן לויט געוויסע געזעצן, און אוממאראליש איז ווער עס ברעכט די געזעצן.

אבער אויב מען האלט טאקע אז מאראל און יוסטיץ זענען בלויז א סאציאלע אפמאך, דאן שטעלט זיך א שווערע פראגע: פארוואס ווערן מענטשן באשולדיגט אין שלעכטע מעשים, וואס זייער סאציאלע צירקל האט באשלאסן אז עס איז נישט אזוי שלעכט? א קלארע ביישפיל דערפון איז דער נירענבורג געריכט נאכ'ן צווייטן וועלט מלחמה, וואו די נאציס ימ"ש זענען געשטעלט געווארן צום משפט אויף זייערע גרויזאמע טאהטן. די נאצישע פארטיי האט דאך געשטעלט געזעצן וואס האבן געמאכט אט די אקטן 'לעגאל'! און אויב איז מאראל בלויז א פראדוקט פון א געזעלשאפטליכע אפמאך, וואלט מען געדארפט אנערקענען אז די נאציס האבן בלויז געטוהן וואס זיי האבן געהאלטן פאר 'ריכטיג' לויט זייער אייגענע אפמאך!

די נירענבורג פראצעסן האבן אבער אנגענומען א גאנץ אנדערן מהלך, אנקלאגנדיג אפילו נידריג-ראנגיגע אפיצירן וואס האבן בסך הכל אויסגעפאלגט די געזעצן פון זייערע אויבערהארן. זיי האבן באזירט די קלאגעס אויף עפעס א העכערע, אינטערנאציאנאלע סטאנדארט, וואס יעדע מענטש - אפגעזען אין וואספארא געזעלשאפט ער לעבט - איז פארפליכטעט דערצו. די נאציס זענען באשולדיגט געווארן, נישט ווייל זיי האבן געבראכן געזעצן, נאר ווייל זיי האבן אדורכגעפירט שרעקליכע מעשים וואס זענען א פארברעך לויט דעם באזע פון מענטשליכע מאראל.

דאס ווייזט אז אפילו ווען א געזעלשאפט מאכט א באשטימטע אפמאך בנוגע זייערע אייגענע מאראלישע פרינציפן, איז פארט פארהאן עפעס א ברייטערע באגריף פון רעכט און אומרעכט. די נירענבורג פראצעסן זענען געווען א קלארע דעקלאראציע: עס איז נישט גענוג צו זאגן אז מאראל און יוסטיץ זענען נאר א פראדוקט פון צייטווייליגע סאציאלע אפמאכן. נאר עס איז פארהאן א טיפערע באדייט פון יושר, וואס מענטשן קענען נישט סתם אזוי אפשטויסן אדער ארומטוישן לויט זייער אייגענע אגענדע.

***​

א צווייטער פאפולערע הסבר אויף מאראל אן א גאט, איז דאס וואס פילאזאפן רופן "מאראלישע אינטואיציעס", וואס איז באזירט אויף וויאזוי מענטשן שפירן טיף אין זייער הארצן. דער טעאריע לויטעט אז יעדע מענטש פארמאגט א געבוירענע אינסטינקט און א שמעק פון וואס איז ריכטיג און וואס נישט, און דאס איז וואס פארמירט מאראל.

אבער אט דער צוגאנג - כאטש וואס עס ליגט גראדע אסאך אמת דערין - איז דאס בלויז מסביר 'וויאזוי' מיר ווייסן אז דער אקט איז ריכטיג, אבער איז נישט קיין הסבר 'פארוואס' דער אקט איז ריכטיג. און עס איז דא א גרויסער חילוק צווישן דער פראגע פון "וויאזוי" און "פארוואס."

ווען מיר רעדן איבער וויאזוי מיר פילן אדער ווייסן עפעס, באציען מיר זיך סך הכל צו אונזערע פרעזענליכע ערפארונגען און געפילן. אבער די פראגע 'פארוואס' עפעס איז ריכטיג, איז פיל טיפער דערפון. דער פאקט אז מיר שפירן אויף א געוויסע זאך אין א געוויסע וועג, מאכט עס נאכנישט פאר ריכטיג און אבסאלוט פאר אלע מענטשן. דאס קען זיין א רעלאטיווע געפיל, וואו אנדערע - מיט פארשידענארטיגע מאראלישע געדאנקען - קענען שפירן פונקט פארקערט, און מאן יימר אז אונזערע אינטואיציעס זענען בעסער ווי די אינטואיציעס פון א צווייטן?

***​

עס זענען פארהאן אזעלכע וואס לייקענען אין דער אבסאלוטער באגריף פון מאראל, און באציען זיך דערצו אלס מאטריאליסטישע תקנה, אז מיר שטראפן דעם וואס איז עובר אויף מאראלישע פרינציפן - נישט ווייל עס 'קומט' אים א שטראף, נאר פשוט ווייל ער שטערט אונזער אוועקגעשטעלטע סטרוקטור פון לעבן, און מיר ווילן דערמיט אפהאלטן אים און אנדערע פון ווייטער שטערן דעם ארדנונג פונעם סיסטעם.

אבער אזא מהלך פארמאגט א גרונטליכע שוואכקייט. אויב מאראלישע שטראפן זענען נישט וועגן גערעכטיגקייט אדער יושר אליין, נאר בלויז כדי אויפצוהאלטן דעם געזעלשאפטליכן סדר, דאן פארוואס זאל דער יחיד באמת אכטונג געבן אויף די געזעצן? אויב מיר שטראפן פארברעכער בלויז כדי צו ראטעווען דעם סיסטעם, און נישט ווייל זיי פארדינען זיך באמת א שטראף, דאן ווערט מאראל א בלויזע שטעקן, א גוט אויסגעשטעלטע קעסטל וואס צוואונגט מענטשן זיך צו האלטן אין די ראמען בלויז ווייל עס העלפט די געזעלשאפט - נישט ווייל עס איז טאקע זייער פליכט.

אין אזא סיסטעם, אין פאל וואס מען קען זיך ווירקליך ארויסדרייען פון שטראף - צופאלט טאקע דער גאנצער מאראל, און מענטשן הייבן זיך אן פירן וויאזוי עס שמעקט זיי. עס איז דאך נישט פארהאן קיין אינערליכע חיוב פאר דעם מענטש צו טוהן דער ריכטיגער זאך, און אויב עס וועלן נישט זיין קיין שלעכטע קאנסעקווענצן פאר אים, כאפט ער דעם געלעגנהייט מיט ביידע הענט. מיר זענען אלע עדות צו דעם פענאמענאן.

***​

אלזא, וואס איז דער באזיס פון מאראל, אן א גאט?
 
איינס פון די גאר אינטערעסאנטע, מערקווירדיגע זאכן איבער די עשרת הדברות, איז אז זיי זענען געווען איינגעקריצט אויף צוויי באזונדערע שטיינער.

שטעלט זיך די קשיא וואס ווייניג פאלט אפילו איין אז דאס איז א קשיא, אבער ברויך פארט התבוננות, איז דען געווען א מאנגל אין גראניט אז דער אויבערשטער האט געדארפט נוצן צוויי שטיינער? פארוואס האט ער נישט געקענט נוצן בלויז איין גרויסע אנשטאט צוויי קלענערע?

דערויף איז פארהאן א טיפישע אידישע ווערטל, אז איידער'ן קומען צו כלל ישראל איז דאך הקב"ה ארום צו אלע פעלקער אנבאטן דעם תורה, אבער קיינער האט עס נישט געוואלט, יעדער צוליב זיינע סיבות. אבער ביים אנקומען צו די אידן, איז זייער איינציגע קשיא געווען "מה יקר? וואס קאסט?" אויף וואס דער אויבערשטער האט געענטפערט "בחינם!" "אזוי? נו געב צוויי..."

אבער פארט ברויך דער ענין אן ערקלערונג, צו וואס באמת נוצן צוויי שטיינער?

איז פארהאן א פשט אין מכילתא, אז די לוחות זענען דייקא געווען אויסגעשטעלט אויף אזא אופן אז מ'זאל דאס קענען ליינען אויף צוויי אופנים: פון אויבן אראפ, און פון רעכטס אויף לינקס.
אזוי זאל מען דאס אויך קענען ליינען אויף אן אופן אז פון "אנכי" זאל מען זאפארט שפרינגען צו "לא תרצח" וועלכע איז זיין לינקע שכן.
אבער פארוואס פעלט טאקע אויס צו קענען ליינען דעם לוחות אויף אזא אופן? וואס לערנען מיר זיך דערפון?

***​

לאמיר כאפן א בליק אויף צוויי סעקטעס וועלכע האבן געפרואווט אפצוטיילן דעם אנכי פון זיין שכן, דעם לא תרצח. דהיינו, צו פונאנדערשיידן צווישן דעם געדאנק אז ס'איז פארהאן א ג-ט וועלכע האט באשאפן וועלטן פאר א העכערע תכלית, און דעם געדאנק צו רעספעקטירן א צווייטן מענטשן'ס רעכט צו לעבן, און אנאליזירן וואס איז געווארן פון זיי.
ביידע פון זיי האבן געפירט צו אנארכיע.

די דענקער פונעם מאדערנעם, סעקולערן השכלה, האבן אריינגעברענגט דעם רעיון אז דער גרויסער אידעאל פון לא תרצח ברויך נישט צוקומען צום אנכי ה' כדי זיך צו דערהאלטן. רעליגיע איז נישט נייטיג! ער אליין, אן דעם באשעפער, איז אומשטאנד צו פירן דעם מענטשהייט צום פרייהייט פון מאראל. דער זעקסטער געבאט קען זיך פיין באגיין אן דעם ערשטן!
בעת רעליגיע פארקערפערט דעם באגריף אז א מענטש מוז שטיין אין א כסדר'דיגן קשר מיט'ן באשעפער, האט וויסנשאפט רעפרעזענטירט א סארט מענטש וואס קען זיך באגיין אן ג-ט. "והייתם כאלוקים!" האט שוין דער שלאנג אנגערייצט חוה'ן. דער מענטש קען, און דארף זיך בייטן מיט ג-ט.

אבער דער דמיון איז ארויף מיט'ן רויך פון די גאז קאמערן אינאיינעם מיט זעקס מיליאן מענטשליכע לעבן'ס! צונישט זענען געווארן די פילאזאפיעס אז א מענטש איז ביכולת "אליין" צו פירן א מאראלישן לעבן אן קיין העכערן גלויבן.

די קרעמעטאריום'ס זענען נישט אויסגעטראפן געווארן דורך א פרימיטיוון, בארבארישן פאלק וואס האט נישט געקענט ליינען און שרייבן. ממש פארקערט! דאס פאלק האט זיך אויסגעצייכנט אין וויסנשאפט און קונסט! אבער פונדעסטוועגן האבן זיי געשיקט איינס א האלב מיליאן קינדער און פיר א האלב מיליאן ערוואקסענע צום טויט, בלויז צוליב דעם וואס אידיש בלוט איז געפלאסן אין זייערע אדערן.

עס.עס. לייט פלעגן פארברענגען א טאג אין אוישוויץ, אויס'שחט'נדיג אזויפיל ווי צוועלף טויזנט מענטשן (וועלכע בית השחיטה קען זיך פארמעסטן דערמיט?), און דערנאך אהיימגיין זיך טשאטשקען מיט זייערע משפחות און הונט.
בשעת דאס רויך פון פיצלעך קינדער האט זיך נאך געהויבן פון די פליישיגע אויווענעס, פלעגן זיי הנאה האבן פון א קלאסישן וויין, און רירנדע מוזיק פון באך, מוצארט אדער וואגנער. זיי האבן פשוט בארעכטיגט מאסן מארד באזירט אויף ריין שכל'דיגע יסודות.

אין "שינדלער'ס ליסט" איז פארהאן א סצענע ביים ליקווידאציע פונעם קראקעווער געטא, וואו א קליין מיידל וועלכע האט זיך פראבירט צו באהאלטן הינטער א פיאנא ווערט דערשאסן צום טויט דורך איין וועכטער, און בשעת איר קערפער ליגט אין א טייך בלוט זעצט זיך א צווייטער וועכטער שפילן אויפן פיאנא.
"איז דאס באך?" פרעגט איין אפיציר.
"ניין, מוצארט." ענטפערט א צווייטער.
"מוצארט?"
"יא." און ביידע דערקוויקן זיך מיט די הארציגע מעלאדיע.

ווי גייט דאס ווארט פון א פארביטערטן אידל וועלכע האט זיך נעבעך אנטזאגט פון זיין אמונה נאכ'ן באפרייאונג, טענה'נדיג "וויאזוי קען איך גלייבן אין באשעפער נאך אוישוויץ?" אויף וואס א צווייטער איבערלעבער האט אים טרעפליך געענטפערט, "אין וועם דען ווילסטו איך זאל גלייבן נאך אוישוויץ, אין מענטשן?"
דער אמת האט געשריגן: אן א ג-ט קענען מענטשן נישט אליין באשליסן וואס איז ריכטיג און וואס נישט! קיינער איז אזוי נישט אומשטאנד צו דערקלערן אז פארגאזן א מאמע און קינד איז א גרעסערע עוולה ווי הרג'ענען א מויז!

ווען דאס העכערע בליק אויפ'ן וועלט ווערט בטל, איז א מענטש אומשטאנד צו ווערן א קנעכט פאר'ן שטן!

***​

אבער דאס איז ווייט פון דאס גאנצע בילד!

בשעת וואס השכלה האט מבטל געווען דעם "אנכי" צוליב דעם "לא תרצח", האבן פארשידענע אנדערע גרופעס מבטל געווען דעם "לא תרצח" צוליב דעם "אנכי"!

זיי גלויבן אז כל זמן דו גלייבסט אין אללא, ביסטו בארעכטיגט אומצוברענגען סיי וועמען דו באצייכנסט אלס כופר. זאל דאס זיין א יוגנטליכער וואס האלט אינמיטן עסן א רעפטל פיצא אין ירושלים, צי א קינד אין זיין ערשטן טאג אין שולע אין בעסלאן, צי א ביזנעס עקזעקוטיוו אין ניו יארק, צי א טוריסט אין באלי, צי א חב"ד'סקער פארפאלק אין מומבאי, צי א כולל יונגערמאן ביים באס סטאפ, אויב איז דער מענטש נישט קיין מיטגליד פון דיין גלויבן, איז דער "רצון השם" אז ער זאל שטארבן!

פאר דעם דאזיגן רעליגיעזן ראדיקאל, האט "אנכי השם" נישט קיין שייכות מיט "לא תרצח".
ער פארפעלט צו פארשטיין אז צו גלייבן אין ג-ט, מיינט אטאמאטיש מכבד צו זיין דאס לעבן פון סיי ווער ס'איז באשאפן געווארן מיט א צלם אלוקים, וואס דאס צוזאמשטעל פון די צוויי מצוות דערציילן אונז אז מען קען נישט גלויבן סיי אין ג-ט און סיי אין רציחה!

אבער פון די אנדערע זייט, אויב וועט איר האלטן אז צונעמען א צווייטן מענטשן'ס לעבן איז אומריכטיג, נישט בלויז ווייל עס פעלן אייך די מיטלען אדער מאטיוון דאס צו טוהן, אדער איר ווילט נישט ענדיגן אייער לעבן אין טורמע, נאר ווייל איר אנערקענט דאס חשיבות פון יענעם'ס לעבן, איז דאס בלויז נאך א וועג פון זאגן אז איר גלייבט נישט אין ג-ט, ווארום וואס געבט דען פאר א מענטשליכן לעבן זיין קדושה'דיגע חן, זיין אבסאלוטער ווערד, אויב נישט די געטליכע צורה וואס איז אויסגעקריצט אויף זיין געשטאלט?
 
גע'גנב'עט פון אייוועלט...
 
שטעלט זיך דער קשיא וואס ווייניג פאלט אפילו איין אז דאס איז א קשיא, אבער ברויך פארט התבוננות, איז דען געווען א מאנגל אין גראניט אז דער אויבערשטער האט געדארפט נוצן צוויי שטיינער? פארוואס האט ער נישט געקענט נוצן בלויז איין גרויסע אנשטאטס צוויי קלענערע?

אבער פארט ברויך דער ענין אן ערקלערונג, צו וואס באמת נוצן צוויי שטיינער?
זייטיגע תגובה, נאר צו ערקלערן די קשיא, האב איך אמאל געהערט אז איין זייט איז געווען מצוות בין אדם למקום און די צווייטע בין אדם לחבירו (כאטש כיבוד אב ואם קען אפשר אריינגיין אינעם צווייטן קאטעגאריע, אבער וויבאלד די גמרא פארציילט אונז אז ביז אהין האבן די אומה"ע גע'טענה'ט לכבוד עצמו הוא דורש, און דורך דעם ציווי פון כיבוד אב ואם "חזרו והודו למאמרות הראשונות" ווערט עס אריינגערעכנט אין דעם ערשטן חלק).

צוריק צו מאראל, איך האב שטארק הנאה פון דעם אשכול.
 
אסאך פילאזאפן טענה'ן אז מאראל קען פשוט זיין א פראדוקט פון געזעלשאפט. דאס הייסט, אז עס איז נישט פארהאן קיין אבסאלוטע תורה שלימה איבער וואס הייסט ריכטיג אדער נישט. נאר דער מענטשהייט האט בסך הכל איינגעשטימט אינאיינעם זיך צו פירן לויט געוויסע געזעצן, און אוממאראליש איז ווער עס ברעכט די געזעצן.

אבער אויב מען האלט טאקע אז מאראל און יוסטיץ זענען בלויז א סאציאלע אפמאך, דאן שטעלט זיך א שווערע פראגע: פארוואס ווערן מענטשן באשולדיגט אין שלעכטע מעשים, וואס זייער סאציאלע צירקל האט באשלאסן אז עס איז נישט אזוי שלעכט? א קלארע ביישפיל דערפון איז דער נירענבורג געריכט נאכ'ן צווייטן וועלט מלחמה, וואו די נאציס ימ"ש זענען געשטעלט געווארן צום משפט אויף זייערע גרויזאמע טאהטן. די נאצישע פארטיי האט דאך געשטעלט געזעצן וואס האבן געמאכט אט די אקטן 'לעגאל'! און אויב איז מאראל בלויז א פראדוקט פון א געזעלשאפטליכע אפמאך, וואלט מען געדארפט אנערקענען אז די נאציס האבן בלויז געטוהן וואס זיי האבן געהאלטן פאר 'ריכטיג' לויט זייער אייגענע אפמאך!

די נירענבורג פראצעסן האבן אבער אנגענומען א גאנץ אנדערן מהלך, אנקלאגנדיג אפילו נידריג-ראנגיגע אפיצירן וואס האבן בסך הכל אויסגעפאלגט די געזעצן פון זייערע אויבערהארן. זיי האבן באזירט די קלאגעס אויף עפעס א העכערע, אינטערנאציאנאלע סטאנדארט, וואס יעדע מענטש - אפגעזען אין וואספארא געזעלשאפט ער לעבט - איז פארפליכטעט דערצו. די נאציס זענען באשולדיגט געווארן, נישט ווייל זיי האבן געבראכן געזעצן, נאר ווייל זיי האבן אדורכגעפירט שרעקליכע מעשים וואס זענען א פארברעך לויט דעם באזע פון מענטשליכע מאראל.

דאס ווייזט אז אפילו ווען א געזעלשאפט מאכט א באשטימטע אפמאך בנוגע זייערע אייגענע מאראלישע פרינציפן, איז פארט פארהאן עפעס א ברייטערע באגריף פון רעכט און אומרעכט. די נירענבורג פראצעסן זענען געווען א קלארע דעקלאראציע: עס איז נישט גענוג צו זאגן אז מאראל און יוסטיץ זענען נאר א פראדוקט פון צייטווייליגע סאציאלע אפמאכן. נאר עס איז פארהאן א טיפערע באדייט פון יושר, וואס מענטשן קענען נישט סתם אזוי אפשטויסן אדער ארומטוישן לויט זייער אייגענע אגענדע.
דאס איז פשוט'ע מיספארשטענדעניש, ווען איך מיט מיין שכן באשליסן נישט צו זיין מאראליש מיינט עס נישט אז מיר זענען אויסגעשלאסן פון די סאציאלע הסכמה, און די זעלבע איז ווען נאצי דייטשלאנד טוט עס. די סאציאלע הסכמה נעמט אריין די גאנצע מענטשהייט.

און אפילו אויב יא, דו האסט טענות פארן פראקטיצירן מאראל מכח מאראל? אן מאראל מעג איך דאך הרג'נען נאציס פאר שוואוילטאג, און דאס טוה איך טאקע נישט צוליב מאראל, אבער פארוואס זאל איך נישט הרג'נען רוצחים?
עס זענען פארהאן אזעלכע וואס לייקענען אין דער אבסאלוטער באגריף פון מאראל, און באציען זיך דערצו אלס מאטריאליסטישע תקנה, אז מיר שטראפן דעם וואס איז עובר אויף מאראלישע פרינציפן - נישט ווייל עס 'קומט' אים א שטראף, נאר פשוט ווייל ער שטערט אונזער אוועקגעשטעלטע סטרוקטור פון לעבן, און מיר ווילן דערמיט אפהאלטן אים און אנדערע פון ווייטער שטערן דעם ארדנונג פונעם סיסטעם.

אבער אזא מהלך פארמאגט א גרונטליכע שוואכקייט. אויב מאראלישע שטראפן זענען נישט וועגן גערעכטיגקייט אדער יושר אליין, נאר בלויז כדי אויפצוהאלטן דעם געזעלשאפטליכן סדר, דאן פארוואס זאל דער יחיד באמת אכטונג געבן אויף די געזעצן? אויב מיר שטראפן פארברעכער בלויז כדי צו ראטעווען דעם סיסטעם, און נישט ווייל זיי פארדינען זיך באמת א שטראף, דאן ווערט מאראל א בלויזע שטעקן, א גוט אויסגעשטעלטע קעסטל וואס צוואונגט מענטשן זיך צו האלטן אין די ראמען בלויז ווייל עס העלפט די געזעלשאפט - נישט ווייל עס איז טאקע זייער פליכט.

אין אזא סיסטעם, אין פאל וואס מען קען זיך ווירקליך ארויסדרייען פון שטראף - צופאלט טאקע דער גאנצער מאראל, און מענטשן הייבן זיך אן פירן וויאזוי עס שמעקט זיי. עס איז דאך נישט פארהאן קיין אינערליכע חיוב פאר דעם מענטש צו טוהן דער ריכטיגער זאך, און אויב עס וועלן נישט זיין קיין שלעכטע קאנסעקווענצן פאר אים, כאפט ער דעם געלעגנהייט מיט ביידע הענט. מיר זענען אלע עדות צו דעם פענאמענאן.
So What? דאס איז די פאקט, לייק איט אר נאט. אלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו איז א חז"ל.
 
דאס איז פשוט'ע מיספארשטענדעניש, ווען איך מיט מיין שכן באשליסן נישט צו זיין מאראליש מיינט עס נישט אז מיר זענען אויסגעשלאסן פון די סאציאלע הסכמה, און די זעלבע איז ווען נאצי דייטשלאנד טוט עס. די סאציאלע הסכמה נעמט אריין די גאנצע מענטשהייט.
די פראגע איז, ווער און ווען האט מען געשלאסן א הסכמה, און וויאזוי איז דער הסכמה מחייב?

און וואס איז אויב איך פייף מיך אן אויף די הסכמה? אה, ס'איז אוממאראליש צו ברעכן א הסכם... ווער האט 'דאס' באשלאסן?
 
Back
Top