נצחיות התורה - וואס פינקטליך מיינט דאס?

דער גאלדענער אדלער

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
מאי 4, 2024
מעסעדזשעס
621
רעאקציע ראטע
2,718
כ'האב געהאט אמאל א טיעפע שמועס מיט מיינס א נאענטער חבר איבער די אוועלושן פון תורה און הלכה במשך הדורות, איז ארויפגקומען די טענה וואס מאנכע קרוטיקירן חז"ל אז זיי האבן אביוזד זייער פאוער מיט'ן צולייגן אזויפיל גדרים וסייגים און קליינטשיגע דעטאלן און אויפקומען מיט פרישע איסורים וועלכע ווערט נישט דערמאנט אין תורה שבכתב, האט מיין חבר ארויסגעברענגט א מורא'דיגע געדאנק אז די פראבלעם איז בכלל נישט חז"ל, נאר אונז חרדים וועלכע זענען סטאק אין די תקופה פון חז"ל, פון ראשונים, און אפילו אחרונים פון די לעצטע הונדערטער יארן.


די ערשטע און די גרעסטע רעפארמירערס ביי כלל ישראל זענען געווען חז"ל. די חכמי הגמ' האבן גענומען די ארגינעלע כתב און עס רעפארמירט לייק נעווער ביפאר. גענומען קלארע פסוקים און עס אויסגעדרייט, ארויס גענומען פון פשוט פשט. עין תחת עין יד תחת יד שן תחת שן מיינט נישט לויט חז"ל די פשוטע פשט נאר ס'מיינט די ווערט! ממחרת השבת מיינט בכלל נישט דאס נאר עפעס אנדערש. ארבעים יכנו ולא יוסיף, וכו' וכו'. און אפילו בחמרותם אתה מוצא קוליתם, אין יעדע חומרא וואו חז"ל האט מחמיר געווען און געשטעלט גזירות, גדרים, וסייגים קען מען געפונען צען עקזיט סיינס און וועגן וויאזוי מיקל צו זיין בשעת ובעת הצורך. אינטערעסאנט איז אפילו די תורה שרייבט קלאר ארויס אין מערערע פלעצער אז מ'זאל טוהן פונקט אזוי ווי ס'שטייט געשריבן, טאקע די וואך אין די פרשה זאגט די תורה אין ואתחנן קפיטל ה פסוק כ"ט ושמרתם לעשות כאשר צוה ד' אלהיכם אתכם לא תסרו ימין ושמאל. און נאך פילע מאל ווי מ'זעהט ווי די תורה שרייבט קלאר ארויס אז מ'זאל נישט טוהן אנדערש ווי ס'שטייט אין די תורה.


און מיט דעם אלעם זענען געקומען חז"ל מיט א טויזענט-צוועלעף הונדערט יאר שפעטער און געפונען עטליכע פסוקים און אין זיי אריינגעטייטשט אז חכמים אין יעדן דור האבן די רעכט אפ צו לערנען און איבער צו טייטשן די תורה ווי ס'פעהלט זיך אויס און צולייגן גדרים וסייגים אלעס וואס פעהלט אויס פארן דור. למשל פון די צוויי פסוקים אין פרשת שופטים קפיטל י"ז פסוק י' ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יבחר ד' ושמרת לעשות ככל אשר יורוך. און פסוק י"א על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל.



וואס איז מיטאמאל געשעהן מיט די אלע פסוקים וועלכע זאגן קלאר אז מ'טאר נישט משנה זיין?? ווייל די תורה איז נישט קיין פראויזן טעקסט Frozen text כי הם חיינו ואורך ימינו, די תורה איז ניצחיות, ס'גייט אן אייביג! וויאזוי? ווייל ס'אדשזאסט זיך לויט די רוח הזמן, זאכן וועלכע זענען געווען א פשטות ארום די תקופה ווען די תורה איז געשריבן געווארן, זענען בימי חז"ל מער נישט געווען קיין פשטות, און היות די טעקסט איז אינפינעט, האבן חז"ל, אונז דורות הבאים אחריהם אויסגעלערענט אז די תורה איז אזוי ווינדערלעך געשריבן און געוויסע זאכן פעלן די דעטאלן און קוקט אויס געשריבן פעלערהאפטיג טאקע וועגן דעם אז די תורה איז אדזשאסטעבל און דאס האבן טאקע חז"ל געטוהן לויט יענע תקופה.


אין יעדע תקופה לאורך הדורות זענען געווען קוראשזפולע חכמים וועלכע האבן נישט מורא געהאט און זענען נישט שטעקן געבליבן מיט די חז"ל צומי אין מויל נאר זיך געריקט ווייטער און אדזשאסטעד די תורה לרוח הזמן. ס'זענען פארהאן גענוג און נאך עקזעמפלארן ווי מ'קען דאס זעהן. כ'וויל נישט אראפ ברענגן אלע ווייל הזמן יכלו והם לא יכלו, כ'קען מיך אבער נישט איינהאלטן פון צוברענגן עטליכע פעלער ווי מ'זעהט טאקע, ווי נישט אלע חכמים במשך הדורות האבן געהאט די קוראזש צו טוישן זאכן לרוח הזמן אבער פארט זענען שטענדיג געווען אזאנע וועלכע זענען געגאנגען בעקבות חז"ל און זענען נישט סטאק געבליבן אינעם אמאל.



למשל ביי דעם פאל זעהט מען ווי די מציאות האט זיך געטוישט און די הלכות האבן זיך מיט געטוישט.

א קינד וועלכעס איז געבוירן אין אכטן חודש, בימי חז"ל איז עס געווען א וודאי נפל און מ'האט נישט געטארט מחלל שבת זיין דערויף, היינט צוטאגס האט זיך די מציאות געטוישט און א קינד וועלכעס ווערט געבוירן אין אכטן חודש איז א געזונט קינד און ווער ס'נישט מחלל שבת דערויף איז א רוצח.


חלב עכו"ם. חז"ל האבן ג'אסר'ט מילך וואס א גוי האט געמאלקן און א איד איז נישט געשטאנען דערביי וועגן א חשש אויב דער גוי האט אריינגעגאסן דערין מילך פון א בהמה טמאה, וואס דאן איז עס אסור. זענען געקומען די שפעטערע חכמים און דן געווען וואספארא האפט די גזירה האט געהאט, דער רדב"ז און דער פרי חדש האבן געהאלטן אז היות די גזירה איז נאר וועגן א חשש פון חלב טמא איז עס נישט פאררעכענט פאר א גזירה כללית (נאסרה במנין) במילא אויב איז נישט פארהאן קיין חשש חלב טמא, למשל אויב איז נישט פארהאן בהמות טמאות וועלכע מ'קען מעלקן אין יענע געגענט, איז נישט פארהאן די חשש און מ'מעג עס טרינקן אפילו א איד איז נישט געשטאנען דארט. אויך אויב מילך פון א בהמה טמאה אז אסאך טייערער דאן איז אויך נישטא וואס חושש צו זיין. דער חתם סופר פון די אנדערע זייט האט געהאלטן אז די אלע היתרים העלפן נישט ווייל די גזירה איז יא געווען במנין און אפילו מיט די אלע התירם טאר מען נישט טרינקען פון מילך וואס א איד איז נישט געווען עומד כל גביו. אויך איז שטארק באקאנט די היתר פון ר' משה פיינשטיין ז"ל ואכמ"ל.


גבינות עכו"ם. איז נישט די זעלבע גזירה ווי חלב עכו"ם, (ווייל ביי גבינה איז נישטא די חשש פון חלב טמא ווייל מילך פון א נישט כשר'ע בהמה איז נישט מעמיד, ס'קען במציאות נישט הארט ווערן) און די גמ' דארט אין מס' ע"ז דף כ"ט ע"ב איז פארהאן א שקלא וטריא פארוואס די חכמים האבן ג'אסר'ט גבינות עכו"ם און די גמ' שפעטער אין דף ל"ה ע"א איז די גמ' ווייטער דן אינעם טעם פארוואס מ'האט גוזר געווען, אבער למעשה איז נישט קלאר פון די גמ' פארוואס די חכמים האבן עס גוזר געווען נאר ס'איז א מחלוקה צווישן מערערע חכמים דארט וואס די חשש איז. כ'וויל נישט אריינקריכן אינעם סוגיא דארט, יעדער קען עס פארזוך דורכטוהן, נאר תוספות דארט אין ל"ה ד"ה חדא, נעמט אן מיט א פשטות אז די סיבה פארוואס די חכמים האבן גוזר געווען איז מפני חשש ניקור ווי ר' יהושע בן לוי, פירט דער ר"ת אויס אז היות היינטצוטאגס דארט אין פראנקרייך אדער סיי ווי אין דער וועלט וואו ס'איז נישט פארהאן א חשש גילוי וועגן נחשים איז די גזרה נישט שייך און ער ענדיגט צו דארט אז אין פילע פלעצער פירט מען זיך צו עסן גבינות עכו"ם אויב איז עס געמאכט מיט פרחים Vegetable renet אדער microbial renet (און אפילו פון Animel renet אויב איז עס געמאכט אויף א געוויסע אויפן) און אזוי ברענגט ער אויך פון די חכמי נרבונא עיי"ש הסוגיא באריכות.


אין אמת'ן קען איך אזוי צוברענגן גאנצעטע סוגיות נאר כ'בין נישט דא אין כולל ווי איך זוך צו סקארן פאוינטס ביים ראש הכולל, אדער חברים און ווייזן ווי גוט כ'קען לערנען, אדער ביי מיין בעשוי ווי כ'וויל מיין שווער זאל ארויפקוקן אויף מיר און מיר צוזאגן צען יאר קעסט. די סיבה פארוואס איך ברענג צו די זאכן איז צו צייגן עטליכע דגמאות ווי קוראשזפולע חכמים האבן נישט מורא געהאט און ארויסגעקומען און געזוכט היתרים יעדער לויט זיין תקופה, און די חכמים זענען געגאנגען בעקבות חז"ל צו רעפארמירן די תורה לרוח הזמן פונקט ווי חז"ל האבן איינגעזעהן אז עין תחת עין איז נישט קיין מענטשליכע שטראף עכ"פ לויט יענע תקופה, האבן זיי אפגעמאכט מיט די הילף פון די וועג וויאזוי די תורה שבכתב איז געשריבן געווארן און עס געמאכט ארבייטן לויט יענע תקופה.


מיין מיליאן דאללער קשיא איז פארוואס זענען אונז חרדים סטאק מיט אסאך אסאך זאכן אינעם מיטל אלטער אדער אין קראקע, לבוב, אדער פרעשבורג? קטניות, מאשין מצה, לייכטע טעכנאלאגיע אום שבת, ווי למשל א מיקראפאון פארן בעל תפלה, אדער א טאבלעט אנשטאט א סידור, וכדומה אדער מוזיק ביים דאווענען? די וועלט האט זיך שוין לאנג געריקט ווייטער און מיר זענען פארנומען צוריק צו קוקן וויאזוי וואלט ווען דער אדער יענער פוסק פון פינף הונדערט יאר צוריק געפסק'נט העט ווען יענער פוסק געלעבט היינט מיט אונזער טעכנאלאגיע? וויאזוי? ווענדט זיך אויב וואלט יענער פוסק צוריקגעקוקט, דאן וואלט ער מן הסתם געפסק'נט צוריקשטעליג מיט עטליכע הונדערט יאר, און זיינע פסקים וואלטן אויסגעקוקט ווי מיטל אלטער'דיג. אויב אבער וואלט יענער פוסק געווען גענוג קוראזשפול ווי חז"ל און ווי נאך אסאך אנדערע פוסקים, דאן וואלט ער זיכער געווען קוראשזפול היינט אויך געפסק'נט לרוח הזמן.
 
שתי תשובות בדבר:

א) ס׳איז דעם חתם סופר שילד :) ״חדש אסור מן התורה״ האט ווי איינגעשפארט ארטאדאקסישער אידישקייט אין א פריזער, מאכענדיג עס אומעגליך פאר הלכה זיך צוצופאסען צו די ריאלעטי פונם דור.

ב) אין אמת׳ן יש לדון אויף די אבזערוואציע. איך גלייב אז אלע ארטאדאקסישע אידן זענען לאמיתו של דבר מאדערן ארטאדאקס, דהיינו מ׳פאסט זיך צו צו די ריאלעטיס פון די מאדענישע ווועלט. די חילוק איז נאר מאנכע זענען fast modern orthodox און מאנכע זענען slow modern orthodox (דהיינו די חדרישע וועלט). כלומר זיי טוישען זיך אויך, נאר זייער שטייט.

נעם לדוגמא birth control. אמאל וואלט א היימישער פוסק נישט אין ווילדסטן חלום געהאט א הווה אמינא דאס מתיר צו זיין. היינט איז די מציאות גאר אנדערש.

נאך מער, אפילו לגבי abortion איז דער מצב היינט אסאך אנדערש ווי ס׳איז געווען צען אדער אפילו פינף יאר צוריק.
 
די צוויי פסוקי התורה ווי פריער דערמאנט זענען נישט עפעס צוויי פסוקים וואס מ'האט אזוי אויסגעטראפן, נאר דאס האט טאקע די תורה געשריבן קלאר און אפן אז אונזערע מורי דרך זענען די חכמי הדור, ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יבחר ד' ושמרת לעשות ככל אשר יורוך, על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל.

בכלל איז געווען זייער אסאך פסוקי התורה וואס מ'האט נישט געקענט לערנען בפשטות, נאר האט געווארט עס זאל ווערן צונעמען און צולייגט אויף קליין געלט, צו זעהן וואס די תורה וויל דא זאגן.

ממילא האבן די חכמינו זכרונם לברכה (חז"ל בקיצור) תנאים ואמורים און אזוי ווייטער, אונז געלערנט דורך די תורה וויאזוי מיר זאלן זיך פירן, און אויך די שפעטערדיגע חכמים בכל דור ודור, האבן צוגעלייגט אדער משנה געווען לויט וויאזוי זיי האבן געזעהן פאר ריכטיג און וויכטיג.
ס'איז קיינמאל נישט געקומען ארויס פון ארבל, נאר בכובד ראש און דורכגעאקערט און דורכגעזייעט וואס די דין תורה דארף זיין אויף אזא סארט מציאות.

די חילוק פון די ערשטע דורות צו שפעטער, אנפאנג האט מען נאך אסאך זאכן געדארפט אויסארבעטן, און שפעטער ווען זאכן זענען שוין געווארן מסודר, די משניות, גמ', האט שוין נישט אויסגעפעלט אזוי סאך ווי פריער די אלע דרשות אין די פסוקי התורה, און זיך גיין קריגן און לערנען אינגאנצן אנדערש ווי די פריערדיגע, זאגן דאך שוין חז"ל אז מ'קען נישט.

איז דאך געבליבן אסאך מחלוקת אין די גמ', איז דא ווייטער די ראשונים וואס האבן עס אויסגעגליכן בעסער מיט פסקי הלכות וויאזוי מיר זאלן זיך פירן. און סוף פון דעם אלעס איז געבליבן די בעל הטורים וואס האט מחבר געווען די ארבעה טורים. איז דאך אויך געבליבן שפעטער אסאך מחלוקת פון אנדערע ראשונים, און אויך וויאזוי מ'לערנט אריין די דברי הטור. איז געקומען די בית יוסף המחבר און געטוהן די זעלבע זאך, דורכגעאקארט די ראשונים, בעיקר עטליכע וואס ער האט געהאלטן מער פון זייער גאנג, און אויסגעפסקנט לויט דעם פסקי הלכות כשולחן הערוך, אויך די דרכי משה די רמ"א האט געטוהן די זעלבע זאך נאר האט געמאכט א הגהה אויף די לשון המחבר.

אגב די בית יוסף מיט אנדערע האבן אויך נאכאמאל צונעמען די לשון הגמרא פון אנהייב, און פון דארט צו די ראשונים, אבער זיי האבן זיך נישט געדינגען מיט די גמרא, און אויך נישט מיט די ראשונים, נאר פשוט צולייגט נאכאמאל אויף קליין געלט און דאן זיך געברענגט ראיות וכו' ווי וועמען פון די ראשונים מ'דארף לערנען, און אסאך מאל לויט רוב, און צוגעלייגט נופך משלהם וואס האט זיך נישט געקריגט מיט פריערדיגע, נאר מיט זייער חברים האבן זיך יא ערלויבט צו דינגען און האלטן לגמרי אנדערש.

די זעלבע מיט די נושאי כלים אויפן שו"ע, און די זעלבע ווייטער, ביז די קיצור שולחן ערוך, און לעצטנס די אוצר הלכות ודומיהם. נאר אסאך זענען נישט ממש ארויסגעקומען מיט א פסקי הלכות, נאר געמאכט א כמו פירוש אויף אזא סארט ספר, און אויף דעם צוגעלייגט הגהות והערות ופירושים, און אויב יענע ספר איז געווען נישט צו לאנג בעפאר זיי, האבן זיי זיך אויך ערלויבט צו אפלערנען די זאך אנדערש.

היינטיגע צייטן קען מען נישט קומען זאגן א זאך וואס איז אנדערש ווי די גמרא, און נאך ברענגען א ראיה אז די גמרא האט געמאכט רעפארמירונגען סוי איך קען אויך.... מ'דארף זיין אויסגעקאכט און אלעס פון די פריערדיגע צו קענען גיין בויען אויף זיי לויט די היינטיגע אומשטענדן, און היינטיגע אומשטענדן מיינט נישט דארפסט פארשטיין היינט איז אנדערש און היינט מוז מען טוישן, נאר ווען ס'איז דא גענצליך אדער האלב נייע מציאות'ן לויט די היינטיגע טעכנעלאגיע, דאן דארף מען קענען זיין מדמה מילתא למילתא און אויספסקנן לויט די המסורה לנו, אזוי אויך ווען ס'איז אינגאנצן נשתנה געווארן א געוויסע מציאות און פראקטיק איז מעגליך אז א געוויסע חומרא אדער גזירה וועט אוועקפאלן, אויך נאר פון א מוסמך בהוראה און לויט די פריערדיגע האבן אונז געלערנט, און אוודאי און אוודאי מוז מען האבן השכל ודעת, און נישט ארויסשיסן התרים אדער איסורים אין די וועלט אריין...

יעדער ווייסט פון רבנים און דיינים וואס מ'זאגט אז זיי האבן ברייטע פלייצעס, און מ'קען טראכטן, איך קען אויך האבן ברייטע פלייצעס און מאכן טוישונגען וויאזוי ס'קוקט אויס פאר מיר גוט און געשמאק צוגעפאסט לויט די היינטיגע וועלט, אבער ווי געשמועסט זאת התורה לא תהא מוחלפת ולא ישתנה, אויב איז דא ענדערונגען מוז עס זיין סיי די חכמי הדור נישט סתם א מענטש, און אזוי אויך לויט די פריערדיגע חכמי הדור, קענען קומען די היינטיגע חכמים און בויען אויף דעם, אדער לייגן צו און נעמען אראפ, אלעס לויט די מסורה לנו מדור דור.

-
די גאנצע סדר הדברים ווי געברענגט אויבן איז אויף א בערך'דיגע סדר, און בכלל נישט פונקטליך מסדר געווען, נאר ארויסצוהאבן דעם געדאנק וואס דא טוט זיך.
 
ווען ס'קומט צו בירט קאנטראל, צוואנציג יאר צוריק זענען די פרויען נאך נישט געווען אזוי שוואך ווי היינט, אדער האבן די דיינים עס פשוט נישט געוואוסט...

און בכלל היינט איז די מציאות אנדערש ווי אמאל לגבי האבן קינדער, אמאל פלעגט נישט קענען זיין אונטער צוויי יאר צוויי קינדער....

נאך אלץ איז דא א שטארקע חשיבות פון נישט בירט קאנטראל ווער ס'קען, אלס אראפברענגען ווי מער נשמות מ'קען צו דערנענטערן ביאת המשיח, מ'דארף נאר זיכער מאכן אז די מאמע בלייבט א נארמאלע מאמע.

און גראדע זייער אסאך ווענדט זיך עס אין די פילינג פון די פרוי, און זי איז נאמן ביי אזעלכע זאכן, אבער ווען מ'לעבט אין א ענווייערמענט אז האבן אסאך קינדער איז עבודת פרך, און דער אייבערשטער איז נישט שגור בפיו פון די אסטעבלעשמענט (מילד גערעדט), דאן פאר וואס דארף איך זיך יא אנשטרענגען, און זיכער איז עס אזוי שווער...
 
לעצט רעדאגירט:
ווען ס'קומט צו בירט קאנטראל, צוואנציג יאר צוריק זענען די פרויען נאך נישט געווען אזוי שוואך ווי היינט, אדער האבן די דיינים עס פשוט נישט געוואוסט...

און בכלל היינט איז די מציאות אנדערש ווי אמאל לגבי האבן קינדער, אמאל פלעגט נישט קענען זיין אונטער צוויי יאר צוויי קינדער....

נאך אלץ איז דא א שטארקע חשיבות פון נישט בירט קאנטראל ווער ס'קען, אלס אראפברענגען ווי מער נשמות מ'קען צו דערנענטערן ביאת המשיח, מ'דארף נאר זיכער מאכן אז די מאמע בלייבט א נארמאלע מאמע.

און גראדע זייער אסאך ווענדט זיך עס אין די פילינג פון די פרוי, און זי איז נאמן ביי אזעלכע זאכן, אבער ווען מ'לעבט אין א ענווייערמענט אז האבן אסאך קינדער איז עבודת פרך, און דער אייבערשטער איז נישט שגור בפיו פון די אסטעבלעשמענט (מילד גערעדט), דאן פאר וואס דארף איך זיך יא אנשטרענגען, און זיכער איז עס אזוי שווער...
והאחרון עיקר ("די דיינים האבען עס נישט געוואוסט"). איך בין קיננמאל נישט געווען א גרויסער fan פון די טענה אז היינט איז אנדערש ווי אמאל. ווען פונקטליך זענען די אלע שינויים געשען, הונערט יאר צוריק, צוויי הונדרעט, פופציג?! נאכמער, מיר ווייסען דאך אז דער אמת איז להיפך, אונז זענען אסאך געזונטער פון אונזערע זיידעס און באבעס און די אלטער היים.
 
והאחרון עיקר ("די דיינים האבען עס נישט געוואוסט"). איך בין קיננמאל נישט געווען א גרויסער fan פון די טענה אז היינט איז אנדערש ווי אמאל. ווען פונקטליך זענען די אלע שינויים געשען, הונערט יאר צוריק, צוויי הונדרעט, פופציג?! נאכמער, מיר ווייסען דאך אז דער אמת איז להיפך, אונז זענען אסאך געזונטער פון אונזערע זיידעס און באבעס און די אלטער היים.

די מושג היינט איז שוואכערע דורות, גייט ארויף אויף די מח, און נישט אויף די גוף...

ס'איז א גלות הדעת (ווי באקאנט אין די חסידישע ספרים)

און טאקע פארדעם איז היינט אסאך חשובער ביים אייבערשטן יעדע קליינע ביסל וואס מ'שטרענגט זיך אן און מטוט א פעולה נגד היצר, דער אייבערשטער דארף די הארץ פון א מענטש, נישט די דוקא די פעולות. עיין בהקדמת חובת הלבבות.
 
די מושג היינט איז שוואכערע דורות, גייט ארויף אויף די מח, און נישט אויף די גוף...

ס'איז א גלות הדעת (ווי באקאנט אין די חסידישע ספרים)

און טאקע פארדעם איז היינט אסאך חשובער ביים אייבערשטן יעדע קליינע ביסל וואס מ'שטרענגט זיך אן און מטוט א פעולה נגד היצר, דער אייבערשטער דארף די הארץ פון א מענטש, נישט די דוקא די פעולות. עיין בהקדמת חובת הלבבות.
"די מוח, נישט די גוף" געוואלדיג! שומע את זה בפעם ראשון ונכון הוא
 
די מושג היינט איז שוואכערע דורות, גייט ארויף אויף די מח, און נישט אויף די גוף...

ס'איז א גלות הדעת (ווי באקאנט אין די חסידישע ספרים)

און טאקע פארדעם איז היינט אסאך חשובער ביים אייבערשטן יעדע קליינע ביסל וואס מ'שטרענגט זיך אן און מטוט א פעולה נגד היצר, דער אייבערשטער דארף די הארץ פון א מענטש, נישט די דוקא די פעולות. עיין בהקדמת חובת הלבבות.
דו שרייבסט גרויסע ענינים, אויב דו קענסט אביסל מער מסביר זיין.

גופים איז מעגליך דא סייענטיפשע מהלכים צו בוחן זיין היינט vs אמאל, אויב ס'איז שוואכער אדער שטערקער. אבער מוחות ווי אזוי איז מען דאס בודק?
און בכלל פארשטיי איך נישט וואס מיינט שטארקע/שוואכע מוחות?

וואס מיינט גלות הדעת?

חובות הלבבות וואס האט געלעבט אין די אמאליגע צייטען שרייבט וועגען היינטיגע צייטען?

ביים אייבערשטן איז מער חשוב א פעולה נגד היצר. פון וועלכע צייטען, פון בימי חז"ל אדער בימי השופטים ?
 
די מושג היינט איז שוואכערע דורות, גייט ארויף אויף די מח, און נישט אויף די גוף...

ס'איז א גלות הדעת (ווי באקאנט אין די חסידישע ספרים)

און טאקע פארדעם איז היינט אסאך חשובער ביים אייבערשטן יעדע קליינע ביסל וואס מ'שטרענגט זיך אן און מטוט א פעולה נגד היצר, דער אייבערשטער דארף די הארץ פון א מענטש, נישט די דוקא די פעולות. עיין בהקדמת חובת הלבבות.
אן אלטע סקעם צו מאכן די פריערדיגע פאר גרעסערע חכמים ווי היינטיגע ממילא האמיר נישט קיין רעכט צו פרעגן און דן זיין בעיקר דבריהם.
אבער אז דו ווילסט דוקא קען איך דיר אויפווייזן פון חז"ל זעלבסט אז די פריערדיגע זענען נישט געווען קיין גרעסערע חכמים.
חז"ל זאגן חכמה בגוים תאמין (דאס איז לכאורה נכלל אין די אמונת חכמים ביי די מ"ח דברים שהתורה נקנית בהם), איז פשוט אז חכמה (מח) איז געווען ביי די גוים אמאל פונקט ווי ביי אידן (און די גמרא זאגט אויך אזוי לגבי רבי ואנטינונוס), און ס'איז דאך פשוט אז די היינטיגע 'גוים' זענען פילפאכיג קלוגער ווי די אמאליגע, סיי מיט זייער ידיעה, שיקול הדעת, ערפינדונגען, לאגיק, מאראל, און סיי וועלכע תחום דו ווילסט נאר אנכאפן.

נאר ביי אידישקייט האט מען געמוזט נעמען דעם עפראוטש אז אמאל איז מען געווען קלוגער ווייל אז נישט צעפאלט אלעס.
 
אן אלטע סקעם צו מאכן די פריערדיגע פאר גרעסערע חכמים ווי היינטיגע ממילא האמיר נישט קיין רעכט צו פרעגן און דן זיין בעיקר דבריהם.
אבער אז דו ווילסט דוקא קען איך דיר אויפווייזן פון חז"ל זעלבסט אז די פריערדיגע זענען נישט געווען קיין גרעסערע חכמים.
חז"ל זאגן חכמה בגוים תאמין (דאס איז לכאורה נכלל אין די אמונת חכמים ביי די מ"ח דברים שהתורה נקנית בהם), איז פשוט אז חכמה (מח) איז געווען ביי די גוים אמאל פונקט ווי ביי אידן (און די גמרא זאגט אויך אזוי לגבי רבי ואנטינונוס), און ס'איז דאך פשוט אז די היינטיגע 'גוים' זענען פילפאכיג קלוגער ווי די אמאליגע, סיי מיט זייער ידיעה, שיקול הדעת, ערפינדונגען, לאגיק, מאראל, און סיי וועלכע תחום דו ווילסט נאר אנכאפן.

נאר ביי אידישקייט האט מען געמוזט נעמען דעם עפראוטש אז אמאל איז מען געווען קלוגער ווייל אז נישט צעפאלט אלעס.
אוי זאגסטו גוט!
 
כ'האב געהאט אמאל א טיעפע שמועס מיט מיינס א נאענטער חבר איבער די אוועלושן פון תורה און הלכה במשך הדורות, איז ארויפגקומען די טענה וואס מאנכע קרוטיקירן חז"ל אז זיי האבן אביוזד זייער פאוער מיט'ן צולייגן אזויפיל גדרים וסייגים און קליינטשיגע דעטאלן און אויפקומען מיט פרישע איסורים וועלכע ווערט נישט דערמאנט אין תורה שבכתב, האט מיין חבר ארויסגעברענגט א מורא'דיגע געדאנק אז די פראבלעם איז בכלל נישט חז"ל, נאר אונז חרדים וועלכע זענען סטאק אין די תקופה פון חז"ל, פון ראשונים, און אפילו אחרונים פון די לעצטע הונדערטער יארן.


די ערשטע און די גרעסטע רעפארמירערס ביי כלל ישראל זענען געווען חז"ל. די חכמי הגמ' האבן גענומען די ארגינעלע כתב און עס רעפארמירט לייק נעווער ביפאר. גענומען קלארע פסוקים און עס אויסגעדרייט, ארויס גענומען פון פשוט פשט. עין תחת עין יד תחת יד שן תחת שן מיינט נישט לויט חז"ל די פשוטע פשט נאר ס'מיינט די ווערט! ממחרת השבת מיינט בכלל נישט דאס נאר עפעס אנדערש. ארבעים יכנו ולא יוסיף, וכו' וכו'. און אפילו בחמרותם אתה מוצא קוליתם, אין יעדע חומרא וואו חז"ל האט מחמיר געווען און געשטעלט גזירות, גדרים, וסייגים קען מען געפונען צען עקזיט סיינס און וועגן וויאזוי מיקל צו זיין בשעת ובעת הצורך. אינטערעסאנט איז אפילו די תורה שרייבט קלאר ארויס אין מערערע פלעצער אז מ'זאל טוהן פונקט אזוי ווי ס'שטייט געשריבן, טאקע די וואך אין די פרשה זאגט די תורה אין ואתחנן קפיטל ה פסוק כ"ט ושמרתם לעשות כאשר צוה ד' אלהיכם אתכם לא תסרו ימין ושמאל. און נאך פילע מאל ווי מ'זעהט ווי די תורה שרייבט קלאר ארויס אז מ'זאל נישט טוהן אנדערש ווי ס'שטייט אין די תורה.


און מיט דעם אלעם זענען געקומען חז"ל מיט א טויזענט-צוועלעף הונדערט יאר שפעטער און געפונען עטליכע פסוקים און אין זיי אריינגעטייטשט אז חכמים אין יעדן דור האבן די רעכט אפ צו לערנען און איבער צו טייטשן די תורה ווי ס'פעהלט זיך אויס און צולייגן גדרים וסייגים אלעס וואס פעהלט אויס פארן דור. למשל פון די צוויי פסוקים אין פרשת שופטים קפיטל י"ז פסוק י' ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יבחר ד' ושמרת לעשות ככל אשר יורוך. און פסוק י"א על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל.



וואס איז מיטאמאל געשעהן מיט די אלע פסוקים וועלכע זאגן קלאר אז מ'טאר נישט משנה זיין?? ווייל די תורה איז נישט קיין פראויזן טעקסט Frozen text כי הם חיינו ואורך ימינו, די תורה איז ניצחיות, ס'גייט אן אייביג! וויאזוי? ווייל ס'אדשזאסט זיך לויט די רוח הזמן, זאכן וועלכע זענען געווען א פשטות ארום די תקופה ווען די תורה איז געשריבן געווארן, זענען בימי חז"ל מער נישט געווען קיין פשטות, און היות די טעקסט איז אינפינעט, האבן חז"ל, אונז דורות הבאים אחריהם אויסגעלערענט אז די תורה איז אזוי ווינדערלעך געשריבן און געוויסע זאכן פעלן די דעטאלן און קוקט אויס געשריבן פעלערהאפטיג טאקע וועגן דעם אז די תורה איז אדזשאסטעבל און דאס האבן טאקע חז"ל געטוהן לויט יענע תקופה.


אין יעדע תקופה לאורך הדורות זענען געווען קוראשזפולע חכמים וועלכע האבן נישט מורא געהאט און זענען נישט שטעקן געבליבן מיט די חז"ל צומי אין מויל נאר זיך געריקט ווייטער און אדזשאסטעד די תורה לרוח הזמן. ס'זענען פארהאן גענוג און נאך עקזעמפלארן ווי מ'קען דאס זעהן. כ'וויל נישט אראפ ברענגן אלע ווייל הזמן יכלו והם לא יכלו, כ'קען מיך אבער נישט איינהאלטן פון צוברענגן עטליכע פעלער ווי מ'זעהט טאקע, ווי נישט אלע חכמים במשך הדורות האבן געהאט די קוראזש צו טוישן זאכן לרוח הזמן אבער פארט זענען שטענדיג געווען אזאנע וועלכע זענען געגאנגען בעקבות חז"ל און זענען נישט סטאק געבליבן אינעם אמאל.



למשל ביי דעם פאל זעהט מען ווי די מציאות האט זיך געטוישט און די הלכות האבן זיך מיט געטוישט.

א קינד וועלכעס איז געבוירן אין אכטן חודש, בימי חז"ל איז עס געווען א וודאי נפל און מ'האט נישט געטארט מחלל שבת זיין דערויף, היינט צוטאגס האט זיך די מציאות געטוישט און א קינד וועלכעס ווערט געבוירן אין אכטן חודש איז א געזונט קינד און ווער ס'נישט מחלל שבת דערויף איז א רוצח.


חלב עכו"ם. חז"ל האבן ג'אסר'ט מילך וואס א גוי האט געמאלקן און א איד איז נישט געשטאנען דערביי וועגן א חשש אויב דער גוי האט אריינגעגאסן דערין מילך פון א בהמה טמאה, וואס דאן איז עס אסור. זענען געקומען די שפעטערע חכמים און דן געווען וואספארא האפט די גזירה האט געהאט, דער רדב"ז און דער פרי חדש האבן געהאלטן אז היות די גזירה איז נאר וועגן א חשש פון חלב טמא איז עס נישט פאררעכענט פאר א גזירה כללית (נאסרה במנין) במילא אויב איז נישט פארהאן קיין חשש חלב טמא, למשל אויב איז נישט פארהאן בהמות טמאות וועלכע מ'קען מעלקן אין יענע געגענט, איז נישט פארהאן די חשש און מ'מעג עס טרינקן אפילו א איד איז נישט געשטאנען דארט. אויך אויב מילך פון א בהמה טמאה אז אסאך טייערער דאן איז אויך נישטא וואס חושש צו זיין. דער חתם סופר פון די אנדערע זייט האט געהאלטן אז די אלע היתרים העלפן נישט ווייל די גזירה איז יא געווען במנין און אפילו מיט די אלע התירם טאר מען נישט טרינקען פון מילך וואס א איד איז נישט געווען עומד כל גביו. אויך איז שטארק באקאנט די היתר פון ר' משה פיינשטיין ז"ל ואכמ"ל.


גבינות עכו"ם. איז נישט די זעלבע גזירה ווי חלב עכו"ם, (ווייל ביי גבינה איז נישטא די חשש פון חלב טמא ווייל מילך פון א נישט כשר'ע בהמה איז נישט מעמיד, ס'קען במציאות נישט הארט ווערן) און די גמ' דארט אין מס' ע"ז דף כ"ט ע"ב איז פארהאן א שקלא וטריא פארוואס די חכמים האבן ג'אסר'ט גבינות עכו"ם און די גמ' שפעטער אין דף ל"ה ע"א איז די גמ' ווייטער דן אינעם טעם פארוואס מ'האט גוזר געווען, אבער למעשה איז נישט קלאר פון די גמ' פארוואס די חכמים האבן עס גוזר געווען נאר ס'איז א מחלוקה צווישן מערערע חכמים דארט וואס די חשש איז. כ'וויל נישט אריינקריכן אינעם סוגיא דארט, יעדער קען עס פארזוך דורכטוהן, נאר תוספות דארט אין ל"ה ד"ה חדא, נעמט אן מיט א פשטות אז די סיבה פארוואס די חכמים האבן גוזר געווען איז מפני חשש ניקור ווי ר' יהושע בן לוי, פירט דער ר"ת אויס אז היות היינטצוטאגס דארט אין פראנקרייך אדער סיי ווי אין דער וועלט וואו ס'איז נישט פארהאן א חשש גילוי וועגן נחשים איז די גזרה נישט שייך און ער ענדיגט צו דארט אז אין פילע פלעצער פירט מען זיך צו עסן גבינות עכו"ם אויב איז עס געמאכט מיט פרחים Vegetable renet אדער microbial renet (און אפילו פון Animel renet אויב איז עס געמאכט אויף א געוויסע אויפן) און אזוי ברענגט ער אויך פון די חכמי נרבונא עיי"ש הסוגיא באריכות.


אין אמת'ן קען איך אזוי צוברענגן גאנצעטע סוגיות נאר כ'בין נישט דא אין כולל ווי איך זוך צו סקארן פאוינטס ביים ראש הכולל, אדער חברים און ווייזן ווי גוט כ'קען לערנען, אדער ביי מיין בעשוי ווי כ'וויל מיין שווער זאל ארויפקוקן אויף מיר און מיר צוזאגן צען יאר קעסט. די סיבה פארוואס איך ברענג צו די זאכן איז צו צייגן עטליכע דגמאות ווי קוראשזפולע חכמים האבן נישט מורא געהאט און ארויסגעקומען און געזוכט היתרים יעדער לויט זיין תקופה, און די חכמים זענען געגאנגען בעקבות חז"ל צו רעפארמירן די תורה לרוח הזמן פונקט ווי חז"ל האבן איינגעזעהן אז עין תחת עין איז נישט קיין מענטשליכע שטראף עכ"פ לויט יענע תקופה, האבן זיי אפגעמאכט מיט די הילף פון די וועג וויאזוי די תורה שבכתב איז געשריבן געווארן און עס געמאכט ארבייטן לויט יענע תקופה.


מיין מיליאן דאללער קשיא איז פארוואס זענען אונז חרדים סטאק מיט אסאך אסאך זאכן אינעם מיטל אלטער אדער אין קראקע, לבוב, אדער פרעשבורג? קטניות, מאשין מצה, לייכטע טעכנאלאגיע אום שבת, ווי למשל א מיקראפאון פארן בעל תפלה, אדער א טאבלעט אנשטאט א סידור, וכדומה אדער מוזיק ביים דאווענען? די וועלט האט זיך שוין לאנג געריקט ווייטער און מיר זענען פארנומען צוריק צו קוקן וויאזוי וואלט ווען דער אדער יענער פוסק פון פינף הונדערט יאר צוריק געפסק'נט העט ווען יענער פוסק געלעבט היינט מיט אונזער טעכנאלאגיע? וויאזוי? ווענדט זיך אויב וואלט יענער פוסק צוריקגעקוקט, דאן וואלט ער מן הסתם געפסק'נט צוריקשטעליג מיט עטליכע הונדערט יאר, און זיינע פסקים וואלטן אויסגעקוקט ווי מיטל אלטער'דיג. אויב אבער וואלט יענער פוסק געווען גענוג קוראזשפול ווי חז"ל און ווי נאך אסאך אנדערע פוסקים, דאן וואלט ער זיכער געווען קוראשזפול היינט אויך געפסק'נט לרוח הזמן.
דאס אז חז’’ל זענען געווען די רעפארמער איז נישט קיין נייע זאך, ר’ יהודה אריה ממודנה (הבונה לעין יעקב) וועלכער איז געווען הויפט רב אין ווינעציע אין די 1600’טער יארן, האט ארויסגעברענגט נאך שארפער: אז די קראים זענען געווען די ארטאדאקסן.

נאכמער זאגט ער: פונקט ווי די קראים זענען אפיקורסים ווייל זיי האבן זיך אפגעזאגט פון אננעמען די תקנות און שינויים פון חז’’ל און אלע אינטערפרעטאציעס וואס די חכמים האבן אין זייערע צייטן געמאכט - אזוי אויך אין יעדע דור וואס ס’דא עקשנים וואס ווילן זיך נישט רירן פון אמאל און לאזן נישט צופאסן די הלכה לפי המקום והזמן - זיי זענען אויך אפיקורסים פונקט ווי די צדוקים און קראים
(זיי מיינען אז די תורה איז א קאנסטיטוציע פון סטאגנאציע - ווען באמת איז עס דא צו פארבעסערן אונזער לעבן אז ס’זאל אלעמאל זיין דרכיה דרכי נועם)



און אויב וועסטו טראכטן אז ריא״מ איז א משכיל, דערמאן איך דיר אז אין עטליכע וואכן, יום כיפור קטן, הייבן מיר אן די הכנה פון ימים נוראים מיט זיין פיוט יום זה.
 
דאס אז חז’’ל זענען געווען די רעפארמער איז נישט קיין נייע זאך, ר’ יהודה אריה ממודנה (הבונה לעין יעקב) וועלכער איז געווען הויפט רב אין ווינעציע אין די 1600’טער יארן, האט ארויסגעברענגט נאך שארפער: אז די קראים זענען געווען די ארטאדאקסן.

נאכמער זאגט ער: פונקט ווי די קראים זענען אפיקורסים ווייל זיי האבן זיך אפגעזאגט פון אננעמען די תקנות און שינויים פון חז’’ל און אלע אינטערפרעטאציעס וואס די חכמים האבן אין זייערע צייטן געמאכט - אזוי אויך אין יעדע דור וואס ס’דא עקשנים וואס ווילן זיך נישט רירן פון אמאל און לאזן נישט צופאסן די הלכה לפי המקום והזמן - זיי זענען אויך אפיקורסים פונקט ווי די צדוקים און קראים
(זיי מיינען אז די תורה איז א קאנסטיטוציע פון סטאגנאציע - ווען באמת איז עס דא צו פארבעסערן אונזער לעבן אז ס’זאל אלעמאל זיין דרכיה דרכי נועם)



און אויב וועסטו טראכטן אז ריא״מ איז א משכיל, דערמאן איך דיר אז אין עטליכע וואכן, יום כיפור קטן, הייבן מיר אן די הכנה פון ימים נוראים מיט זיין פיוט יום זה.
אינטערעסאנט.
כ'דערשרעק מיך נישט פון קיין משכילים😆 אדרבה זיי האבן געריקט די ארטאדאקסישע וועלט עטוואס פאראויס, ווען נישט זיי וואלט מען ווען נאך געווען היפש מער סטאק.
און טראכט אריין אין דעם געדאנק, אז די היינטיגע ארטאדאקסיע איז מיט היפש זאכן דומה צו די ערשטע משכילים, עפעס אזא געדאנק ווי @יששכר כץ האט דערמאנט.
א דאנק די משכילים רוקן זיך די ארטאדאקסן מיט א 150-200 יאר ספיד און ווען נישט זיי וואלטן זיך די ארטאדאקסן געריקט מיט א טויזענט יאר ספיד
 
דו שרייבסט גרויסע ענינים, אויב דו קענסט אביסל מער מסביר זיין.

גופים איז מעגליך דא סייענטיפשע מהלכים צו בוחן זיין היינט vs אמאל, אויב ס'איז שוואכער אדער שטערקער. אבער מוחות ווי אזוי איז מען דאס בודק?
און בכלל פארשטיי איך נישט וואס מיינט שטארקע/שוואכע מוחות?

וואס מיינט גלות הדעת?

חובות הלבבות וואס האט געלעבט אין די אמאליגע צייטען שרייבט וועגען היינטיגע צייטען?

ביים אייבערשטן איז מער חשוב א פעולה נגד היצר. פון וועלכע צייטען, פון בימי חז"ל אדער בימי השופטים ?

שוואכע מוחות, מענטל העלטה יוכיח, אמאל (איך רעד נישט מיט צעהן יאר צוריק נאר אסאך מער...) איז דען נישט געווען מענטל אישוס? נאר מ'האט געקענט מיט דעם אנגיין מיטן לעבן, היינט איז אסאך שווערער. און יא ס'איז דא וועגן צו בודק זיין די מח אויך...
(איך האב נישט גענומען יעצט קיין שטעלונג אויב מ'איז היינט ווייניגער אדער מער קלוג ווי אמאל, נאר איבער איבער די כח פון די מח)
די חסידישע ספרים רעדן שוין דערוועגן, אז מ'טאר שוין נישט פאסטן תענתים סתם אזוי, ווייל ס'מאכט שוואכער די עבודת השם נישט שטערקער (און היינט איז דאך אפגערעדט)

גלות הדעת, די חסידישע ספרים זענען מאריך דערין, מעגליך איך וועל מיט די צייט ברענגען דערוועגן מער.

חובת הלבבות אויב ער קען שרייבן וועגן היינטיגע צייטן, יא ער קען. די תורה איז א נצחיות, און ווי שוין געשריבן ארויפציר, קען מען היינט צולייגן אדער אראפנעמען פון אמאל נאר דורך די חכמי הדור, און נאר לויט די פריערדיגע, עיין לעיל.

די חשובות פון א פעולה ביים אייבערשטן, האב איך גערעדט פון היינטיגע צייטן ווערסעס א דור צוויי צוריק, און אפגרעדט פון נאך פריער, און פון די תנאים ואמוראים, וכו'. און יא, אויך אמאל איז געווען חשובער פעולות ביים אייבערשטן, מער ווי נאך פריער, און אזוי ווייטער.
די היינטיגע צדיקים וחכמי הדור זאגן אונז דאס, און אויך די צדיקים פון די פריערדיגע דור האבן דאס אונז געלערנט, און אויך פון עטליכע דורות צוריק, און די חסידישע ספרים רעדן שוין דערפון.
 
שוואכע מוחות, מענטל העלטה יוכיח, אמאל (איך רעד נישט מיט צעהן יאר צוריק נאר אסאך מער...) איז דען נישט געווען מענטל אישוס? נאר מ'האט געקענט מיט דעם אנגיין מיטן לעבן, היינט איז אסאך שווערער. און יא ס'איז דא וועגן צו בודק זיין די מח אויך...
(איך האב נישט גענומען יעצט קיין שטעלונג אויב מ'איז היינט ווייניגער אדער מער קלוג ווי אמאל, נאר איבער איבער די כח פון די מח)
די חסידישע ספרים רעדן שוין דערוועגן, אז מ'טאר שוין נישט פאסטן תענתים סתם אזוי, ווייל ס'מאכט שוואכער די עבודת השם נישט שטערקער (און היינט איז דאך אפגערעדט)

גלות הדעת, די חסידישע ספרים זענען מאריך דערין, מעגליך איך וועל מיט די צייט ברענגען דערוועגן מער.

חובת הלבבות אויב ער קען שרייבן וועגן היינטיגע צייטן, יא ער קען. די תורה איז א נצחיות, און ווי שוין געשריבן ארויפציר, קען מען היינט צולייגן אדער אראפנעמען פון אמאל נאר דורך די חכמי הדור, און נאר לויט די פריערדיגע, עיין לעיל.

די חשובות פון א פעולה ביים אייבערשטן, האב איך גערעדט פון היינטיגע צייטן ווערסעס א דור צוויי צוריק, און אפגרעדט פון נאך פריער, און פון די תנאים ואמוראים, וכו'. און יא, אויך אמאל איז געווען חשובער פעולות ביים אייבערשטן, מער ווי נאך פריער, און אזוי ווייטער.
די היינטיגע צדיקים וחכמי הדור זאגן אונז דאס, און אויך די צדיקים פון די פריערדיגע דור האבן דאס אונז געלערנט, און אויך פון עטליכע דורות צוריק, און די חסידישע ספרים רעדן שוין דערפון.

אודאי איז זייער חשוב צו ברענגן שיינע זאכן פון חסידישע ספרים וכדו', ואשריך שזכית ללמוד וללמד.
אבער אמאל איז אויך גוט צו וויסן די קאנטעקסט און די מצב הדור אין וואס ס'איז געשריבן געווארן.

פאר צוויי הונדערט יאר צוריק האבן בערך פופציג פראצענט פון די קינדער געשטארבן פארן אנקומען צו די אכצן (דאס איז די סיבה פארוואס מ'פלעגט חתונה מאכן יונג), דאס שטייט סיי אין די 'גויאישע' היסטארישע מקורות און ווערט אויך להבדיל געברענגט אין די אידישע מקורות (א שטייגער, אין ספר המידות פונעם מגיד מדובנא).

רוב מענטשן זענען געווען ארעם ווי די נאכט און פשוט זיך געראנגלט אויף א טעגליכן פארנעם פאר טריקענע סורווייוול, צו קענען דערלעבן נאך א טאג, וואס דאס איז פארשטייט זיך גורם אז די אלע אנדערע טראומע וואס מ'איז אריבער אין לויף פון די יארן, ווערן נאמב, ענליך צום מציאות וואס ווען איינער אנטלויפט פון א בער וועט ער נישט זיין פארנומען אויסצורעכענען ווי אזוי ער גייט דעקן דעם חודש.

דאס אז די וועלט איז געווארן באקוועמער, האט אונז ערמעגליכט צו קענען זיין באוואוסטזיניג איבער די מענטל אישו'ס און זיי אדרעסירן.

אז דו וועסט ג'יין צו סיי וועלכע דריטער וועלט לאנד אין אפריקע, וואו מ'לעבט ווי פאר צוויי הונדערט יאר צוריק, וועסטו אויך באגעגענען די 'שטארקערע מוחות', אדער די 'שוואכע געלעגנהייט מענטשן'.

בנוגע מענטל העלט ביי חסידישע רבי'נס איז דאס גענוג וואס זענען באקאנט, און (לכאורה) סך מער וואס זענען נישט באקאנט, לדוגמא, דער מגיד ממעזריטש און דער חוזה האבן געליטן פון דעפרעסיע (מרה שחורה בלשונם), דער ליעווער (א זון פונעם רוז'ינער) האט געליטן פון דעפרעסיע אין בעסטן פאל, און פון נאך עטליכע עי בי סי'ס אין ערגערן פאל, ענד די ליסט גאוס אן.

פארשטייט זיך אז אין יענע יארן וואס פסיכאלאגיע איז נאכנישט געווען אפיציעל שטודירט און אנטוויקלט האט מען זיך געמוזט באגיין מיט חסידישע ספרים און גיין צום רבי'ן (וואס דאס זענען באמת טעראפיוטיק), און קיין סך אנדערע אפציעס זענען נישט געווען.

לסיום, דאס וואס דו רופסט אן א שוואכקייט אין אונזער דור, קען גאר זיין א שטארקייט, אז מיר האבן א געזונטערן נפש וואס איז מער סענסיטיוו און קען שפירן מער נואנסד הרגשים.

(פאר א משל, שטעל זיך פאר איינער האט א צונג וואס איז דריי פערטל נאמב און אזוי ארום קען ער עסן שארפערע מאכלים וואס א נארמאלער מענטש קען נישט, וועסטו זאגן אז עס האט א שטארקייט אין זיין צונג?)
 
אודאי איז זייער חשוב צו ברענגן שיינע זאכן פון חסידישע ספרים וכדו', ואשריך שזכית ללמוד וללמד.
אבער אמאל איז אויך גוט צו וויסן די קאנטעקסט און די מצב הדור אין וואס ס'איז געשריבן געווארן.

פאר צוויי הונדערט יאר צוריק האבן בערך פופציג פראצענט פון די קינדער געשטארבן פארן אנקומען צו די אכצן (דאס איז די סיבה פארוואס מ'פלעגט חתונה מאכן יונג), דאס שטייט סיי אין די 'גויאישע' היסטארישע מקורות און ווערט אויך להבדיל געברענגט אין די אידישע מקורות (א שטייגער, אין ספר המידות פונעם מגיד מדובנא).

רוב מענטשן זענען געווען ארעם ווי די נאכט און פשוט זיך געראנגלט אויף א טעגליכן פארנעם פאר טריקענע סורווייוול, צו קענען דערלעבן נאך א טאג, וואס דאס איז פארשטייט זיך גורם אז די אלע אנדערע טראומע וואס מ'איז אריבער אין לויף פון די יארן, ווערן נאמב, ענליך צום מציאות וואס ווען איינער אנטלויפט פון א בער וועט ער נישט זיין פארנומען אויסצורעכענען ווי אזוי ער גייט דעקן דעם חודש.

דאס אז די וועלט איז געווארן באקוועמער, האט אונז ערמעגליכט צו קענען זיין באוואוסטזיניג איבער די מענטל אישו'ס און זיי אדרעסירן.

אז דו וועסט ג'יין צו סיי וועלכע דריטער וועלט לאנד אין אפריקע, וואו מ'לעבט ווי פאר צוויי הונדערט יאר צוריק, וועסטו אויך באגעגענען די 'שטארקערע מוחות', אדער די 'שוואכע געלעגנהייט מענטשן'.

בנוגע מענטל העלט ביי חסידישע רבי'נס איז דאס גענוג וואס זענען באקאנט, און (לכאורה) סך מער וואס זענען נישט באקאנט, לדוגמא, דער מגיד ממעזריטש און דער חוזה האבן געליטן פון דעפרעסיע (מרה שחורה בלשונם), דער ליעווער (א זון פונעם רוז'ינער) האט געליטן פון דעפרעסיע אין בעסטן פאל, און פון נאך עטליכע עי בי סי'ס אין ערגערן פאל, ענד די ליסט גאוס אן.

פארשטייט זיך אז אין יענע יארן וואס פסיכאלאגיע איז נאכנישט געווען אפיציעל שטודירט און אנטוויקלט האט מען זיך געמוזט באגיין מיט חסידישע ספרים און גיין צום רבי'ן (וואס דאס זענען באמת טעראפיוטיק), און קיין סך אנדערע אפציעס זענען נישט געווען.

לסיום, דאס וואס דו רופסט אן א שוואכקייט אין אונזער דור, קען גאר זיין א שטארקייט, אז מיר האבן א געזונטערן נפש וואס איז מער סענסיטיוו און קען שפירן מער נואנסד הרגשים.

(פאר א משל, שטעל זיך פאר איינער האט א צונג וואס איז דריי פערטל נאמב און אזוי ארום קען ער עסן שארפערע מאכלים וואס א נארמאלער מענטש קען נישט, וועסטו זאגן אז עס האט א שטארקייט אין זיין צונג?)
די מצב הדור וואס עס איז געשריבן געווארן ווענדט נישט אפ מיין אמונה אז די תורה איז א נצחיות.
יעצט אלעס וואס דו האסט געשריבן דא איז זייער שיינע זאכן, און ס'איז וויכטיג און ריכטיג צו נוצן די מח און טראכטן אליינס, אבער פסקנן לויט דעם קען מען נאך אלס נישט נאר די חכמי הדור, און מיוסד לויט די יסודות פון די פריערדיגע ווי שוין געשריבן אויבן.
 
לעצט רעדאגירט:
די צוויי פסוקי התורה ווי פריער דערמאנט זענען נישט עפעס צוויי פסוקים וואס מ'האט אזוי אויסגעטראפן, נאר דאס האט טאקע די תורה געשריבן קלאר און אפן אז אונזערע מורי דרך זענען די חכמי הדור, ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יבחר ד' ושמרת לעשות ככל אשר יורוך, על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל.

בכלל איז געווען זייער אסאך פסוקי התורה וואס מ'האט נישט געקענט לערנען בפשטות, נאר האט געווארט עס זאל ווערן צונעמען און צולייגט אויף קליין געלט, צו זעהן וואס די תורה וויל דא זאגן.

ממילא האבן די חכמינו זכרונם לברכה (חז"ל בקיצור) תנאים ואמורים און אזוי ווייטער, אונז געלערנט דורך די תורה וויאזוי מיר זאלן זיך פירן, און אויך די שפעטערדיגע חכמים בכל דור ודור, האבן צוגעלייגט אדער משנה געווען לויט וויאזוי זיי האבן געזעהן פאר ריכטיג און וויכטיג.
ס'איז קיינמאל נישט געקומען ארויס פון ארבל, נאר בכובד ראש און דורכגעאקערט און דורכגעזייעט וואס די דין תורה דארף זיין אויף אזא סארט מציאות.

די חילוק פון די ערשטע דורות צו שפעטער, אנפאנג האט מען נאך אסאך זאכן געדארפט אויסארבעטן, און שפעטער ווען זאכן זענען שוין געווארן מסודר, די משניות, גמ', האט שוין נישט אויסגעפעלט אזוי סאך ווי פריער די אלע דרשות אין די פסוקי התורה, און זיך גיין קריגן און לערנען אינגאנצן אנדערש ווי די פריערדיגע, זאגן דאך שוין חז"ל אז מ'קען נישט.

איז דאך געבליבן אסאך מחלוקת אין די גמ', איז דא ווייטער די ראשונים וואס האבן עס אויסגעגליכן בעסער מיט פסקי הלכות וויאזוי מיר זאלן זיך פירן. און סוף פון דעם אלעס איז געבליבן די בעל הטורים וואס האט מחבר געווען די ארבעה טורים. איז דאך אויך געבליבן שפעטער אסאך מחלוקת פון אנדערע ראשונים, און אויך וויאזוי מ'לערנט אריין די דברי הטור. איז געקומען די בית יוסף המחבר און געטוהן די זעלבע זאך, דורכגעאקארט די ראשונים, בעיקר עטליכע וואס ער האט געהאלטן מער פון זייער גאנג, און אויסגעפסקנט לויט דעם פסקי הלכות כשולחן הערוך, אויך די דרכי משה די רמ"א האט געטוהן די זעלבע זאך נאר האט געמאכט א הגהה אויף די לשון המחבר.

אגב די בית יוסף מיט אנדערע האבן אויך נאכאמאל צונעמען די לשון הגמרא פון אנהייב, און פון דארט צו די ראשונים, אבער זיי האבן זיך נישט געדינגען מיט די גמרא, און אויך נישט מיט די ראשונים, נאר פשוט צולייגט נאכאמאל אויף קליין געלט און דאן זיך געברענגט ראיות וכו' ווי וועמען פון די ראשונים מ'דארף לערנען, און אסאך מאל לויט רוב, און צוגעלייגט נופך משלהם וואס האט זיך נישט געקריגט מיט פריערדיגע, נאר מיט זייער חברים האבן זיך יא ערלויבט צו דינגען און האלטן לגמרי אנדערש.

די זעלבע מיט די נושאי כלים אויפן שו"ע, און די זעלבע ווייטער, ביז די קיצור שולחן ערוך, און לעצטנס די אוצר הלכות ודומיהם. נאר אסאך זענען נישט ממש ארויסגעקומען מיט א פסקי הלכות, נאר געמאכט א כמו פירוש אויף אזא סארט ספר, און אויף דעם צוגעלייגט הגהות והערות ופירושים, און אויב יענע ספר איז געווען נישט צו לאנג בעפאר זיי, האבן זיי זיך אויך ערלויבט צו אפלערנען די זאך אנדערש.

היינטיגע צייטן קען מען נישט קומען זאגן א זאך וואס איז אנדערש ווי די גמרא, און נאך ברענגען א ראיה אז די גמרא האט געמאכט רעפארמירונגען סוי איך קען אויך.... מ'דארף זיין אויסגעקאכט און אלעס פון די פריערדיגע צו קענען גיין בויען אויף זיי לויט די היינטיגע אומשטענדן, און היינטיגע אומשטענדן מיינט נישט דארפסט פארשטיין היינט איז אנדערש און היינט מוז מען טוישן, נאר ווען ס'איז דא גענצליך אדער האלב נייע מציאות'ן לויט די היינטיגע טעכנעלאגיע, דאן דארף מען קענען זיין מדמה מילתא למילתא און אויספסקנן לויט די המסורה לנו, אזוי אויך ווען ס'איז אינגאנצן נשתנה געווארן א געוויסע מציאות און פראקטיק איז מעגליך אז א געוויסע חומרא אדער גזירה וועט אוועקפאלן, אויך נאר פון א מוסמך בהוראה און לויט די פריערדיגע האבן אונז געלערנט, און אוודאי און אוודאי מוז מען האבן השכל ודעת, און נישט ארויסשיסן התרים אדער איסורים אין די וועלט אריין...

יעדער ווייסט פון רבנים און דיינים וואס מ'זאגט אז זיי האבן ברייטע פלייצעס, און מ'קען טראכטן, איך קען אויך האבן ברייטע פלייצעס און מאכן טוישונגען וויאזוי ס'קוקט אויס פאר מיר גוט און געשמאק צוגעפאסט לויט די היינטיגע וועלט, אבער ווי געשמועסט זאת התורה לא תהא מוחלפת ולא ישתנה, אויב איז דא ענדערונגען מוז עס זיין סיי די חכמי הדור נישט סתם א מענטש, און אזוי אויך לויט די פריערדיגע חכמי הדור, קענען קומען די היינטיגע חכמים און בויען אויף דעם, אדער לייגן צו און נעמען אראפ, אלעס לויט די מסורה לנו מדור דור.

-
די גאנצע סדר הדברים ווי געברענגט אויבן איז אויף א בערך'דיגע סדר, און בכלל נישט פונקטליך מסדר געווען, נאר ארויסצוהאבן דעם געדאנק וואס דא טוט זיך.
ווער פינקטלעך האט געגעבן קאפירייט פאר די טשעין? עס פאר עז איי קנאו איז די תורה געגליכן צו א מדבר, פונקט ווי א מדבר איז א מקום הפקר אזוי אויך איז די תורה הפקר און ווער ס'וויל קען עס לערנען און פסק'ענען לפי ראות עיניו והבנת שכלו
 
ווער פינקטלעך האט געגעבן קאפירייט פאר די טשעין? עס פאר עז איי קנאו איז די תורה געגליכן צו א מדבר, פונקט ווי א מדבר איז א מקום הפקר אזוי אויך איז די תורה הפקר און ווער ס'וויל קען עס לערנען און פסק'ענען לפי ראות עיניו והבנת שכלו
דו האסט א פולע בחירה צו האלטן אזוי וואס דו האלטסט, און די קענסט אריינלערנען אין די תורה וואס דו ווילסט. און אויך די קראים האבן געמעגט.
ס'דארף נישט צו עפעקטן מיין בחירה לויט וואס איך האלט אז ס'איז בחירה בטוב, לויט ווי די חכמים וצדיקים האבן אונז געלערנט. ולדבקה בו.
כי לא תשכח מפי זרעו.
 
דו מעגסט זיין אמת'דיג אז די קראים האבן געווענליך נישט אריינגעלערנט "וואס ס'לאזט זיך", זיי האבן געלערנט וואס יעדער וואלט געלערנט לולא דברי חז"ל
 
דו מעגסט זיין אמת'דיג אז די קראים האבן געווענליך נישט אריינגעלערנט "וואס ס'לאזט זיך", זיי האבן געלערנט וואס יעדער וואלט געלערנט לולא דברי חז"ל
קודם וואס מיינט יעדער וואלט געלערנט? ווער יעדער?
און ווי שוין געשמועסט אויבן (ביטע ליין עס איבער נאכאמאל) איז לא תסור נישט קיין קינדער שפיל..
 
Back
Top