- זיך איינגעשריבן
- מאי 17, 2024
- מעסעדזשעס
- 1,403
- רעאקציע ראטע
- 5,185
- פונקטן
- 943
איך האב נאכגעקוקט די בן יהוידע און ער שרייבט אזוי:הר' משה עבער וזוגתו והנגררים אחריהם הפושטים טלפיהם כחזיר ואומרים כשר אני, רוצים לחדש על הנהגה של פריצות והיפוך הצניעות (כלשון הפתחי עולם והטהרת ישראל), שיש שסברו את שזה אסור לגמרי (כהלחם משנה והבן יהוידע ועוד), ולפי כמה מגדולי הפוסקים הותר רק בשעת הדחק (כדעת הבאר משה והמשנת יעקב ועוד), ורוצה לחדש (כפי דבריהם מפיהם ומפי כתבם):
א) שהנהגה הנ"ל הוא עיקר המצוה של עונה, והוא חיוב גדול עד כדי להתגלגל עוד הפעם בזה העולם אם נמנעו מלהתנהג כן, ובמרמה הוא מגדיר רוב רובו של עם ישראל כ'חולים' שהם בגדר מצב של שעת הדחק וצריכים לדברים הללו. ואכמ"ל.
מיהו נראה גם באשה אם בעלה עושה משמוש ידים באותו מקום דרך שחוק והתעוררות תאוה ודאי גורם לה בזה הזרעה לבטלה ואיכא איסור של השחתת זרע כמו שאמר רבינו האר"י וגם הוא באותה שעה בא לידי קשוי ועכבת הקשוי גורם לצאת מן אמתו טיפות זרע קטנים ואף על גב דאין ראויים להוליד מהם איכא איסורא דהשחתת זרע כמפורש בדברי רבינו האר"י ז"ל והשם יכפר בעד.
מ'דארף מודיע זיין פאר די פארפירערס אז מ'קען נישט טאנצן אויף צוויי חתונות, אויב השתלת שחלה איז אסור מיינט אז די פרוי איז נישט מזריע בשעת תשמיש און עס איז נישטא קיין השחתת זרע און מ'מעג ממשמש זיין באותו מקום.
לגבי די לחם משנה שרייבט שוין די חיד"א דערויף אין ברכי יוסף (אבהע"ז כה) "ולי ההדיוט כל דבריו אינם מחוורים כאשר הרואה יראה כי אין להאריך במקום שאמרו לקצר"