והנדחים מארץ הבנש״קים

אין הכי טאקע

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
סעפ. 14, 2024
מעסעדזשעס
80
רעאקציע ראטע
574
איך האב נישט געפרעגט קיין רשות ביי קיינעם, און איך ווייס אפילו נישט וואס א טיטל צו געבן די פאלגענדע שמועס, לקט שכחה פאה? והנדחים? געבליבן בין איך ביי ספחת׳ניקעס, ווייס איך נישט פונקטליך פארוואס, נאר ס׳קלינגט מיר גוט דעם נאמען פאר די יעניגע רביש אייניקלעך מכל הנותר פונעם פריערדיגן רבי׳ן בעת דער נייער רבי דער פעטער פירט ברוב פאר ארום גענומען מיט זיין סוויטע און שומרי ראש און בנים ובני בנים יורשי עצר והמסתעף…

״ספחתניקעס״ רוף איך זיי, ווייל פונקט ווי א ספחת פעלן זיי יעדן אויס ווי א לאך אין קאפ. אנדערע רופן זיי די ״נותרים״ אדער ״בני יתר״, אפנים זיינען זיי א ביין אין האלז פאר יעדן ארום…:

1) פאר דער בית המלוכה גופא, די פמליא מיט די סוויטע, פארשטייט זיך, ווייל וואס זאל מען טון מיט די חברה, ארויס ווארפן? קען מען דאך נישט… גיט מען זיי א ביינדל לא יחרץ געלט, א צומי… אז זיי זאלן איינזיצן, און ס׳א ״פּעין אין די נעק״...

2) פארן שיל מיט די חסידים, ווייל זיי קענען נישט דינען מער ווי איין גאט איין רבי, און אט אונטער די פיס דרייען זיך אומגעבעטענע פרינצן וואס זענען נישט אראפ צושלינגען נישט אויסצושפייען…

3) ואחרון חביב, פאר זיך אליינס… ווייל דער ספחת׳ניק שפירט ווי א ספחסניק, ער ווייסט אז ער איז איבעריג פלייש אויפן מזרח, אןן ווייסט נישט וואס צו טון מיט זיך, האט ער זיך א טאג פיינט אליינס און א טאג פיינט אלעס ארום, און א טאג ווייסט ער נישט וואו ער וואוינט צו דא צו ערגעץ אנדערש אויף דער וועלט

דער ספחת׳ניק שטייט און קוקט אויפן אנדערן זייט גדר כלפי די יעצטיגע בני מלוכה מיט אויגן געמישט פון קעלבענע פארלוירנקייט און קנאה, ער דערמאנט זיך אז נישט לאנג צוריק איז ער אויך אזוי געווען, און ווינדערט זיך וואס עס קלערן די אייניקלעך וואס גייען זיין די קומענדיגע ספחת׳ניקעס… ווייל די גזרה פון ספחת שלאגט יעדן אן רחמנות ווען ס׳קומט זיין צייט

דער ספחת׳ניק מיטשעט זיך אויף פרנסה, נעמט וואס א כיבוד מען גיט אים, און זיין לעבן איז האפנסלאז, ער לעבט אין א לעבנסלענגליכער אידענטיפיקאציע קריזיס, און ער ווייסט אזוי וועט ער אויך שטארבן. ער ווייסט אז ער קען צופיל נישט וואקסן ווייל וואקסט ער צופיל וועט ער אנקומען צו א דאך, און דער דאך איז דער רבי דער פעטער שליט״א מיט זיינע בני מלכים די שוועסטער-קינדער, און פון דא און העכער זאל מען געהיטן זיין פון זיך צו וואקסן… און ארויס גיין איז נישטא וואו.. שפירט מען זיך ווי קין וואס איז ארויס געווארפן געווארן פון גן עדן, ווייל וואו קען ער שוין גיין דינען פרעמדע געטער?… זיך שטאפן מיט פת עכו״ם… און וואס זאלן די נייע מענטשן מיט אים טון? קושן זיי רינג?… זיי האבן זיך יעדער זיין רבי זיין גוטער איד זיין באבא….

דרייט זיך דער ספחתניק ווי א שאטן נעבעך אויף דער וועלט, אינעם תוהו-שפיראל, אינעם - ״שטינקט נישט און שמעקט נישט״ זאנע, און ס׳בלייבט אים נישט מער צו טון ווי זיך פארטעמען מיט פעילות וואס ער טויג צו וואס ער טויג נישט. זיכט זיך אונטערן טיש צו מאכן נאך א רבי, זיך דארט אנשעפן מיט פרישע לופט, זיך אויסוויינען צו אים זיין צומישט נפש פון א פארבלאנדזשעטער בן מלך, זאל ער אים מחזק זיין און זאגן את הדרך אשר יעשין, נאר גלייבט ער נעבעך נישט אים, ווייל א רביש אייניקל גלייבט נישט אין קיינעם נישט, ווייל זיין זיידע איז צדיק הדור, זיין טאטן קען ער דאך… און דער היינטיגער צדיק האט אים צוגעפיקסט… איז אין וועמען זאל ערדזש נעבעך גלייבן?… פאלט ער אריין אין אופאריע אילוזיע, שגעון, און קרומקייט, און אזוי לעבט ער נעבעך אפ זיין לעבן

דרייט זיך דער ספחתניק נעבעך א פארלוירענער אויף דער וועלט, און ווארט אויף א ישועה פאר אים מיט זיינע בנים ובני בנים עד סוף כל הדורות
 
וואו! דער @אין הכי טאקע רוקט ארויס שנירלעך איינס נאך צווייטן, איינס בעסער פונעם צווייטן. מ'קען שוין באלד מיינען אז ס'רינט ארויס פונעם ארבל... אבער אונז ווייסן דאך אז ס'רינט נישט אזוי שנירלעך, סאו לאמיר אלע טאקע צוזאמען הייבן אונזערע הענטעלעך אים צו באדאנקען 👏 🙏!!
 
שפתיים יישק
און דאס איז וואס פיהלט דעם רבי ז״ל אייניקל
שטעל דיך נאר פאר וואס עס שפירט דעם אייניקל פון ראש השושילתא קדישא
וואס זיינע אבות אין זיידעס האבן זיך אנגעהאלטן מיט אייזענע כוחות ביי קרנות המזבח
 
איך האב נישט געפרעגט קיין רשות ביי קיינעם, און איך ווייס אפילו נישט וואס א טיטל צו געבן די פאלגענדע שמועס, לקט שכחה פאה? והנדחים? געבליבן בין איך ביי ספחת׳ניקעס, ווייס איך נישט פונקטליך פארוואס, נאר ס׳קלינגט מיר גוט דעם נאמען פאר די יעניגע רביש אייניקלעך מכל הנותר פונעם פריערדיגן רבי׳ן בעת דער נייער רבי דער פעטער פירט ברוב פאר ארום גענומען מיט זיין סוויטע און שומרי ראש און בנים ובני בנים יורשי עצר והמסתעף…

״ספחתניקעס״ רוף איך זיי, ווייל פונקט ווי א ספחת פעלן זיי יעדן אויס ווי א לאך אין קאפ. אנדערע רופן זיי די ״נותרים״ אדער ״בני יתר״, אפנים זיינען זיי א ביין אין האלז פאר יעדן ארום…:

1) פאר דער בית המלוכה גופא, די פמליא מיט די סוויטע, פארשטייט זיך, ווייל וואס זאל מען טון מיט די חברה, ארויס ווארפן? קען מען דאך נישט… גיט מען זיי א ביינדל לא יחרץ געלט, א צומי… אז זיי זאלן איינזיצן, און ס׳א ״פּעין אין די נעק״...

2) פארן שיל מיט די חסידים, ווייל זיי קענען נישט דינען מער ווי איין גאט איין רבי, און אט אונטער די פיס דרייען זיך אומגעבעטענע פרינצן וואס זענען נישט אראפ צושלינגען נישט אויסצושפייען…

3) ואחרון חביב, פאר זיך אליינס… ווייל דער ספחת׳ניק שפירט ווי א ספחסניק, ער ווייסט אז ער איז איבעריג פלייש אויפן מזרח, אןן ווייסט נישט וואס צו טון מיט זיך, האט ער זיך א טאג פיינט אליינס און א טאג פיינט אלעס ארום, און א טאג ווייסט ער נישט וואו ער וואוינט צו דא צו ערגעץ אנדערש אויף דער וועלט

דער ספחת׳ניק שטייט און קוקט אויפן אנדערן זייט גדר כלפי די יעצטיגע בני מלוכה מיט אויגן געמישט פון קעלבענע פארלוירנקייט און קנאה, ער דערמאנט זיך אז נישט לאנג צוריק איז ער אויך אזוי געווען, און ווינדערט זיך וואס עס קלערן די אייניקלעך וואס גייען זיין די קומענדיגע ספחת׳ניקעס… ווייל די גזרה פון ספחת שלאגט יעדן אן רחמנות ווען ס׳קומט זיין צייט

דער ספחת׳ניק מיטשעט זיך אויף פרנסה, נעמט וואס א כיבוד מען גיט אים, און זיין לעבן איז האפנסלאז, ער לעבט אין א לעבנסלענגליכער אידענטיפיקאציע קריזיס, און ער ווייסט אזוי וועט ער אויך שטארבן. ער ווייסט אז ער קען צופיל נישט וואקסן ווייל וואקסט ער צופיל וועט ער אנקומען צו א דאך, און דער דאך איז דער רבי דער פעטער שליט״א מיט זיינע בני מלכים די שוועסטער-קינדער, און פון דא און העכער זאל מען געהיטן זיין פון זיך צו וואקסן… און ארויס גיין איז נישטא וואו.. שפירט מען זיך ווי קין וואס איז ארויס געווארפן געווארן פון גן עדן, ווייל וואו קען ער שוין גיין דינען פרעמדע געטער?… זיך שטאפן מיט פת עכו״ם… און וואס זאלן די נייע מענטשן מיט אים טון? קושן זיי רינג?… זיי האבן זיך יעדער זיין רבי זיין גוטער איד זיין באבא….

דרייט זיך דער ספחתניק ווי א שאטן נעבעך אויף דער וועלט, אינעם תוהו-שפיראל, אינעם - ״שטינקט נישט און שמעקט נישט״ זאנע, און ס׳בלייבט אים נישט מער צו טון ווי זיך פארטעמען מיט פעילות וואס ער טויג צו וואס ער טויג נישט. זיכט זיך אונטערן טיש צו מאכן נאך א רבי, זיך דארט אנשעפן מיט פרישע לופט, זיך אויסוויינען צו אים זיין צומישט נפש פון א פארבלאנדזשעטער בן מלך, זאל ער אים מחזק זיין און זאגן את הדרך אשר יעשין, נאר גלייבט ער נעבעך נישט אים, ווייל א רביש אייניקל גלייבט נישט אין קיינעם נישט, ווייל זיין זיידע איז צדיק הדור, זיין טאטן קען ער דאך… און דער היינטיגער צדיק האט אים צוגעפיקסט… איז אין וועמען זאל ערדזש נעבעך גלייבן?… פאלט ער אריין אין אופאריע אילוזיע, שגעון, און קרומקייט, און אזוי לעבט ער נעבעך אפ זיין לעבן

דרייט זיך דער ספחתניק נעבעך א פארלוירענער אויף דער וועלט, און ווארט אויף א ישועה פאר אים מיט זיינע בנים ובני בנים עד סוף כל הדורות
❤️❤️🎉🎊😘😘🥰🥰😘🥰🥰😘💥⚡⚡💥❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥👏👏👏👏👏👏👏👏👌🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
 
שפתיים יישק
און דאס איז וואס פיהלט דעם רבי ז״ל אייניקל
שטעל דיך נאר פאר וואס עס שפירט דעם אייניקל פון ראש השושילתא קדישא
וואס זיינע אבות אין זיידעס האבן זיך אנגעהאלטן מיט אייזענע כוחות ביי קרנות המזבח
מבשרי אחזה דער רבי ז"ל'ס אייניקעל, די היינטיגע רבי'ס נעפיו איז א פחדים'דיגע דאון-גרעיד. אויב ווילסטו פרובירן האלטן סטאטוס אין זיין דעם רבין ז"ל'ס אייניקעל שטעל זיך צו צום פעטער און דין איהם מער ווי נארמאל אפשר אולי יחוס וועסטו האבן די 7'בעטע פלאץ אנשטאט די צווייטע. אבער נאך אלץ די שבעה רואה פני המלך. אבער דאס איז א שווערע האראוואניע. טראסט מי, איי דאונט טינק איטץ וו(W)ערט איט. דראף און הייב אן לעבן כאחד אדם. אינדזשוי דאס לעבן.

כן נראה בסאטמאר, וויזניץ, באבאב, און ווי נישט.
 
מבשרי אחזה דער רבי ז"ל'ס אייניקעל, די היינטיגע רבי'ס נעפיו איז א פחדים'דיגע דאון-גרעיד. אויב ווילסטו פרובירן האלטן סטאטוס אין זיין דעם רבין ז"ל'ס אייניקעל שטעל זיך צו צום פעטער און דין איהם מער ווי נארמאל אפשר אולי יחוס וועסטו האבן די 7'בעטע פלאץ אנשטאט די צווייטע. אבער נאך אלץ די שבעה רואה פני המלך. אבער דאס איז א שווערע האראוואניע. טראסט מי, איי דאונט טינק איטץ וו(W)ערט איט. דראף און הייב אן לעבן כאחד אדם. אינדזשוי דאס לעבן.

כן נראה בסאטמאר, וויזניץ, באבאב, און ווי נישט.
מיט אלעמען וואס איך בין נאר דעם ערשטען רבי'ס אייניקיל מיט אלעמען זיץ איך אויפן רבי'ס טיש נישט ביי די ברייטע און נישט ביי די זייטן נאר אויף זיין טיש
סו איך דארף נישט ארבעטן שווער, איך זיץ נאך א שענערען פלאץ ווי מיין טאטע און פעטערס
איך בין דארט
אבער גלייב מיר עס איז נישט קיין גליק... און עס לוינט נישט צו ארבעטן פאר דעם
וכבר מאסתי בכל אלו
מילא געבט מען מיר געלט איך זאל האבן פון ווי צו לעבן אבער א פלאץ אויפן אויבן אן עס איז דאך גארנישט ווערט עס איז אן
 
איך האב נישט געפרעגט קיין רשות ביי קיינעם, און איך ווייס אפילו נישט וואס א טיטל צו געבן די פאלגענדע שמועס, לקט שכחה פאה? והנדחים? געבליבן בין איך ביי ספחת׳ניקעס, ווייס איך נישט פונקטליך פארוואס, נאר ס׳קלינגט מיר גוט דעם נאמען פאר די יעניגע רביש אייניקלעך מכל הנותר פונעם פריערדיגן רבי׳ן בעת דער נייער רבי דער פעטער פירט ברוב פאר ארום גענומען מיט זיין סוויטע און שומרי ראש און בנים ובני בנים יורשי עצר והמסתעף…
אייזן שטארק ארטעקעל, אמת ויציב ונכון
איך קען אסאך אידן און די סיטואציע, נישט צו שלינגען און נישט צו שפייען
 
מבשרי אחזה דער רבי ז"ל'ס אייניקעל, די היינטיגע רבי'ס נעפיו איז א פחדים'דיגע דאון-גרעיד. אויב ווילסטו פרובירן האלטן סטאטוס אין זיין דעם רבין ז"ל'ס אייניקעל שטעל זיך צו צום פעטער און דין איהם מער ווי נארמאל אפשר אולי יחוס וועסטו האבן די 7'בעטע פלאץ אנשטאט די צווייטע. אבער נאך אלץ די שבעה רואה פני המלך. אבער דאס איז א שווערע האראוואניע. טראסט מי, איי דאונט טינק איטץ וו(W)ערט איט. דראף און הייב אן לעבן כאחד אדם. אינדזשוי דאס לעבן.

כן נראה בסאטמאר, וויזניץ, באבאב, און ווי נישט.
למען האמת יעדע משפחה איז אנדרעש
ומי שטרח בערב שבת = בחייו פונעם זיידן, יאכל

למשל סאטמאר האבן אסאך נעפיוס שיינע פאסטענעס וואס מ'האט זיך פארזיכערט, ס"ה דארף מען אמאל אמאל דינען דעם פעטער, אז מען פיעלט גענוג שטארק קען מען מאכן שבת פאר זיך אויך - עיין ערך בני ברק

ווידער אין באבוב מאכט מען זיכער אז יעדער בלייבט א גרויסע גארנישט, אפילו די רב'ס שוואגערס האבן אפיציעלע פאסטענעס, קוקט מען זיי נישט אהן כמעט.
דארט [אפשר ביי אנדערע אויך] גייט עס אפילו ווייטער אז מ'איז מחלק צווישען די עלסטע זוהן פונעם רב און די אנדערע - עקלדיג.

וויזניץ מאנסי זענען דאך אלע זוהן געווארען רבי'ס און רוב שוואגערס האבן אויכעט קהלות, א חלק נעפיוס [טעכטער'ס קינדער] האבן אייגענע שולען אדער פאזיציעס אין וויזניץ, אבער א שיינע פאר פילען זיך ווי א ניינטע ראד...

ויזניץ ב"ב איז מען זייער מכבד הרב מנחם ארנסטר און אסאך פון זיינע קינדער זענען רבנים וכדומה

די עיקר פראבלעם מאכט זיך ביי די קליינע רבי'לעך ווי עס איז נישט כדאי חלוקה, ווי אויך ביי די גאר גרויסע ווי עס מעג נאר זיין א גאט רבי לדוגמא די קינדער פון פני מנחם ווען זיי זענען געוועהן אין גור
 
איך בין אליינס א בנש''ק. מיין זיידע ז''ל האט אליינס געארבעט אין א ניטינג פעקטארי און אין 47 סטריעט. הגם זיינע קינדער האבן קיינמאל נישט געארבעט ארויס פונעם עבודת הקודש ספעקטרום, אייניקלעך זענען דא עטליכע. איינער טוט אפי' בלויע קאלנער דזשאבס און קיינער גיבט נישט קיין דעקל. מיין זיידע האט אין אונז אריינגעללייגט אז מען טאר נישט אויסברענגען די צייט. ממילא אלע זענען טאקע פראדוקטיווע מענטשן. רוב אין עבודת הקודש, אבער טייל נישט. גיין אין קאלעדזש אבער, בין איך דער איינציגסטער שגץ.
 
איך בין אויך טעכניש א בנש״ק, מיין טאטע ב״ה האט נישט געהאלטן ביים פיסטעווען זיינע טעג, האט ער געדראפט זיין בנש״קקייט און איז געגאנגן ארבייטן ווי א נערמאלע מענטש, ער איז בכלל נישט קיין אויפגעקלערטער, פארקערט ער איז פונעם דור הישן, אבער אזויפיל האט ער נאך איינגעזען אז בנש״קיזם איז א סקעם.
 
באקאנט אז אב"ד סי-געיט (יעצט געווען די יארצייט) האט נאך די מלחמה פארקויפט לייף אינשורענס, זאגענדיג אז אין ישיבה האט ער דאך נישט געלערנט - זייענדיג אין אוישוויץ פון די 15 - וועט ער זיך אליינס שפייזן, און די סאטמארער רבי האט געקויפט א פאלעסי צו מחזק זיין די פאקט אז ער ארבעט פאר זיין ברויט.
 
באקאנט אז אב"ד סי-געיט (יעצט געווען די יארצייט) האט נאך די מלחמה פארקויפט לייף אינשורענס, זאגענדיג אז אין ישיבה האט ער דאך נישט געלערנט - זייענדיג אין אוישוויץ פון די 15 - וועט ער זיך אליינס שפייזן, און די סאטמארער רבי האט געקויפט א פאלעסי צו מחזק זיין די פאקט אז ער ארבעט פאר זיין ברויט.
סאטמאר האט גראדע נישט געהאט די נייע דור רבילעך מצב - יעדער קען מסביר זיין פארוואס לשיטתו
פאקט איז אבער אז ער האט אפגערעדט אסאך בנש"ק'לעך פון עפענען א שול
 
סאטמאר האט גראדע נישט געהאט די נייע דור רבילעך מצב - יעדער קען מסביר זיין פארוואס לשיטתו
פאקט איז אבער אז ער האט אפגערעדט אסאך בנש"ק'לעך פון עפענען א שול
דאכט זיך אז היינט ביי וויזניץ'ער אייניקלעך און סאטמארער אייניקלעך זענען שטארק בעלי בתישע אינגעלייט. ווי אויך האט זיך די זענטא רב הרב הצדיק ר' ליפא שליט''א אויך אויס געטוהן דעם בעקיטשע בכסאות שפיע יד (הנקרא שיפע טאשן)
 
דאכט זיך אז היינט ביי וויזניץ'ער אייניקלעך און סאטמארער אייניקלעך זענען שטארק בעלי בתישע אינגעלייט. ווי אויך האט זיך די זענטא רב הרב הצדיק ר' ליפא שליט''א אויך אויס געטוהן דעם בעקיטשע בכסאות שפיע יד (הנקרא שיפע טאשן)
זענטא איז געוועהן א געהעריגע בעה"ב בחייו פונעם טאטע, די "רבנות" איז געבוירען נאכן פטירה
 
זענטא איז געוועהן א געהעריגע בעה"ב בחייו פונעם טאטע, די "רבנות" איז געבוירען נאכן פטירה
די שיפע טאשן איז געשעהן ווען ? איך דענק איהם מיט שיפע טאשן בעק אין די דעי
 
דאכט זיך אז היינט ביי וויזניץ'ער אייניקלעך און סאטמארער אייניקלעך זענען שטארק בעלי בתישע אינגעלייט. ווי אויך האט זיך די זענטא רב הרב הצדיק ר' ליפא שליט''א אויך אויס געטוהן דעם בעקיטשע בכסאות שפיע יד (הנקרא שיפע טאשן)
יעצט כאפ איך ווי דו באציזט זיך וכמובן סארקאסטיש
איך האב פארציילט וואס סאטמאר רב האט מייעץ געוועהן מענטשען, וואס די מענשטען וואס פארופען זיך על שמו טוען איז נישט מיין פראבלעם, נישט די ערשטע אדער זיבעטע זאך וואס זיי טוען לויט די אייגענע באקוועמליכקייט

ווי קומט דא אריין וויזניץ?
 
Back
Top