ירושלים להט"ב מארש

דער גאלדענער אדלער

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
מאי 4, 2024
מעסעדזשעס
621
רעאקציע ראטע
2,718
אונזער רב הקרעמל, הרב יששכר כ"ץ (אוי ס'נאך נישט געווען קיין וואלן) שטעלט ארויף כדרכו בקודש אויף פעיסבוק און אינסטעגראם .קרישקעלך איבער דברים העומדים על הפרק און ווי שטענדיג גיבט דער רב אריין זיין דעת תורה. .און מיר ליינער קענען קאמענטירן דערויף.


היינט האט הרב כ"ץ ארויף געשטעלט אן
ארטיקל אויף פעיסבוק איבער דעם לגבטיקיו (גוט געספעלט?) מארטש אין ירושלים און ווי שטארק ער איז מעריץ און מחשיב און ברענגט ארויס ווי וויכטיג דאס איז אינטערצושטיצן דעם מארטש וועלכעס ווערט אפגעהאלטן אין ירושלים יערליך.
 
אויב מעג איך טשעלענדזשען דעם רבי׳ן זז״ג.
איך פארשטיי אז אין א פרייע מדינה האט א יעדער די רעכט צי שלאפן מיט וועלכע ג׳ענדער ער וויל, און אויכט האט ער די רעכט צו אויסרופן בפני עם ועדה וואס ער טוט אין בעט, מסכים.
אבער פארוואס דארף איך זיי מעריך זיין, מחשיב זיין, פארוואס איז עס מיר בכלל נוגע, אפשר זאל מען מיך מאכען א מארש ווייל איך האב ליב וואנילע אייסקרים?
 
דאס זעלבסט אז ס'איז נאך קיינעם נישט בייגעפאלן צו מאכן א מארש איבער וואנילע אייסקרים, איז טאקע דער תירוץ.

דער פאקט איז אז די מארשן האבן געהאט - און האבן נאכאלץ - א ריזיגע השפעה אין נידערן געשלעכטליכן ראסיזם איבער דער וועלט.

ספעציעל אין ישראל, וואו זכויות להט"ב אפילו אין געזעץ איז היבש אין דער ערד, מיט אן אלטרא-ארטאדאקסישן רבנות ביים רודער.
 
מיין קשיא גייט נאך שטערקער, הלמאי זיי קענען ארויפצווינגן אויף מיר אדער אנדערע זייערע אגענדעס. ווילסט טוהן וואס דו ווילסט אקעי. ליוו ענד לעט ליוו זאגט מען ביינונז. אבער פארוואס מעגן די גרופעס טעראריזירן יעדעם איינעם אנדערש וועלכע ווילן נישט רעדן זייער שפראך, אינדענטיפיצירן זייער פראנאונס. און יעדער מוז זיי אקצעפטירן און ווען נישט איז אחת דתו??

עמער מוזן ווארטן דער רב זאל אריינקומען אל הקודש פנימה און אויסקלארן אזויווי געווענליך
 
מיין קשיא גייט נאך שטערקער, הלמאי זיי קענען ארויפצווינגן אויף מיר אדער אנדערע זייערע אגענדעס. ווילסט טוהן וואס דו ווילסט אקעי. ליוו ענד לעט ליוו זאגט מען ביינונז. אבער פארוואס מעגן די גרופעס טעראריזירן יעדעם איינעם אנדערש וועלכע ווילן נישט רעדן זייער שפראך, אינדענטיפיצירן זייער פראנאונס. און יעדער מוז זיי אקצעפטירן און ווען נישט איז אחת דתו??

עמער מוזן ווארטן דער רב זאל אריינקומען אל הקודש פנימה און אויסקלארן אזויווי געווענליך
אויב איינער הייסט יעקב און ער וויל דו זאלסט אים רופן יעקל, טעראריזירט ער דיך? פאר עפעס א סיבה זענען דא מענער וואס האלטן אז זיי זענען פרויען. וואס שטערט דיך צו רופן די פארשוין "זי." אה, האסט אים נישט ליב, דאן רעדט נישט צו אים. כ'זעה נישט וויאזוי דו ווערסט טעראריזירט.

נאכמער, ווער זאגט אז דו ביסט גערעכט אין די נושא פון ל....? קען זיין אז דו פארשטייסט אנדערש, אבער ווער גיבט דיך א רעכט אנצורופן די וואס האלטן אנדערש ווי דיך טעראזירער? סך הכל ווילן די חברה זיך צוזאמנעמען און שטארקן איינער די אנדערע טראץ די אלע שוועריקייטן וואס זיי גייען דארך.

איך זאג "דיך" אבער כ'מיין נישט דיך פערזענליך, כ'זאג עס נאר אין א וועג זאלסט עס פארשטיין.
 
אויב איינער הייסט יעקב און ער וויל דו זאלסט אים רופן יעקל, טעראריזירט ער דיך? פאר עפעס א סיבה זענען דא מענער וואס האלטן אז זיי זענען פרויען. וואס שטערט דיך צו רופן די פארשוין "זי." אה, האסט אים נישט ליב, דאן רעדט נישט צו אים. כ'זעה נישט וויאזוי דו ווערסט טעראריזירט.

נאכמער, ווער זאגט אז דו ביסט גערעכט אין די נושא פון ל....? קען זיין אז דו פארשטייסט אנדערש, אבער ווער גיבט דיך א רעכט אנצורופן די וואס האלטן אנדערש ווי דיך טעראזירער? סך הכל ווילן די חברה זיך צוזאמנעמען און שטארקן איינער די אנדערע טראץ די אלע שוועריקייטן וואס זיי גייען דארך.

איך זאג "דיך" אבער כ'מיין נישט דיך פערזענליך, כ'זאג עס נאר אין א וועג זאלסט עס פארשטיין.
אינטערסאנט איז אז די אלע וואס האבן ליב ווענילא אייז קרעם דארפן זיך נישט צוזאם נעמען און האלטן שטארק. און עס גייט קיינעם נישט, אן און טאמער יא פארוואס מעיג ער נישט זאגן עפעס דערוועגן. @דער גאלדענער אדלער ערווענט אז מען ווערט טעראריזירט טאמער איז מען נישט מסכים מיט זיי. עס יש דברים בגוי. יא ווער עס איז נישט מסכים מיט זיי ווערט פרובירט איהם צו פארשווייגן. טעראריזירט איז א שטארקע ווארט עס ווענט זיך אין די אינדיווידועלע מענטש וואס פאלט פונעם טערארזירער ווערט טעראריזירט. אבער דאס אז מען פרובירט צו טעראזירן ווער עס גייט נישט אין שוואנג און געבן נישט קיין הסכמה צו די לעגמיטאציע קען מען נישט אוועק מאכן אויך נישט.
 
אונז ווילען טאקע קרעמל זאל בלייבן און איבערנעמען די וועלט מיט אן שטורעם. מיר ווילען אז די הייסטע נושאים אויפן טיש זאלען ווערען דיסקוסירט דא. אבער אויף צו סעטן די רעקארד סטריט פאר א ריעליטע טשעק אן רעטאריק און קעמענטערי, בינך נייגעריג צו סיי ווער קען ענטפערן יא/ניין און בלויז יא/ניין אויף דו פאלגענדע שאלות:

צו האט דאנאלד טראמפ א רעכט צו פרייהייט, און א רעכט צו עקספרעסן זיין פרייהייט און קאמפיינען ברבים וועגען זיין פרייהייט, אפילו ער איז קאנוויקטעד אויף קריים ?

צו האבן דו רבנים אין אמעריקא געהאט א רעכט צו פרייהייט, און א רעכט צו מארשירן אין 1944 לטובת זייער ברודער וואס זענען פרעמדע בירגער אבער ווילן זיך ראטעווען קיין אמעריקא?

צו האבן ציווילע אמעריקאנער בירגער א רעכט צו פרייהייט, און א רעכט צו אויסדריקן זייער קאנסטיטוציאנאלע פרייהייט ברבים אויף סאשאל מידיא, עדיטאריעלס אין דער איד, אדער דורך מארקעטינג פריינטליכער וועג ?

די נושא פון לגב"ט איז א ציווילע פרינספול פון מענטשן רעכט עס הסוף. די זעלבע רעכט פארוואס קובע זיין עלעקשאנס אויף ראש השנה ווערט געפסלט ווייל עפעס א ציווילער גרופ זיצט אין שול מיטן טלית איבערגעדעקט, ווייל זיי זענען בארעכטיגט צו עקספרעסן זייער פרייהייט.

הרבה קולמסין נשתברו אויף דעם פרשה, אבער באופן יא/ניין איז רעכט א רעכט מיסודו, דאס אינקלוד אויסדרוק פון פרייהייט. אז מ'האט געענפערט יא/ניין אויף די אויבערשטע קשיות וועט די יא ניין פונקט אזוי אפלייען צו לגבט.

אז איינער קען דאס נישט אראפשלינגען עד הסוף איז דאס נישט מצד מאראלס מיט רעכטן, ס'איז פשוטע זענעפאביע אדער קאווארדיש צום בעסטן. מיר קענען האבן און וועלען האבן אלע מיני דיסקאשענס דערוועגן, אבער די טריקענע פאקטן איז יא אדער ניין. און די ענטפער איז אז זיי האבן אלע רעכטן און פרייהייט אפילו זיך אויף טוהן רבים, ווי ווער נישט. אז איינער קען דאס נישט אראפשלינגן פונקט ווי ביי אנדערע גרופע אין דער וועלט, איז ער אין דינייעל.

די פלא איז אז ס'איז אפילו א נושא בכלל. ווען ישיבת חובבי תורה האט זיך ארויסגעשטעלט לטובת נשים און געשטיצט נשים אלס רבנות האבן נישט צופיל פון אונז געהאט טענות. ווען הרב אבי ווייס האט געטשעלענדזשד די רבנות, נישט קיין חילוק צו ער איז גערעכט, האמיר אונז פיין הנאה. אדרבה, ווען רבנים ווי אונזער הרב ישכר כץ שלעפט אונז ארויס פון אלטע אייראפעאישע אימפארטירטע צוקוועטשטקייט אפאלאדירט מען עם.

ס'איז צייט אויף צו הערן "מורא" האבן פון זאכן וואס זענען פרעמד. אלס איז יא/ניין. אויב טיעף און טייער וויל מיר אונז פרייהייט, פארוואס איז בכלל א שאלה ביי לגבט?
מיר וואלטן געדארפט זיין די ערשטע דאס צו שטיצן.
 
לעצט רעדאגירט:
אינטערסאנט איז אז די אלע וואס האבן ליב ווענילא אייז קרעם דארפן זיך נישט צוזאם נעמען און האלטן שטארק. און עס גייט קיינעם נישט, אן און טאמער יא פארוואס מעיג ער נישט זאגן עפעס דערוועגן. @דער גאלדענער אדלער ערווענט אז מען ווערט טעראריזירט טאמער איז מען נישט מסכים מיט זיי. עס יש דברים בגוי. יא ווער עס איז נישט מסכים מיט זיי ווערט פרובירט איהם צו פארשווייגן. טעראריזירט איז א שטארקע ווארט עס ווענט זיך אין די אינדיווידועלע מענטש וואס פאלט פונעם טערארזירער ווערט טעראריזירט. אבער דאס אז מען פרובירט צו טעראזירן ווער עס גייט נישט אין שוואנג און געבן נישט קיין הסכמה צו די לעגמיטאציע קען מען נישט אוועק מאכן אויך נישט.
אמת אז ס'קען גיין ביידע וועגן. די שאלה איז ווען פלוינען בעט מ'זאל אים רופן פלוני'טא און אלמוני וויל נישט. ווער טעראזירט וועמען? טוט אלמוני טעראזירן פלוני מיט דעם וואס ער מאכט אוועק פנים אל פנים און יעדע מאל ער רעדט פון פלוני, אדער טוט פלוני טעראזירן אלמוני מיט דעם וואס ער הייסט אים מיט שווימען מיט זיינע שיטות. כ'קען הערן ביידע וועגן.

צוריק צו וואנילע אייזקרעם. סיי צו איינער האט יא ליב אדער נישט ליב אייזקרעם מאכט עס נישט קיין שום חילוק פאר אנדערע. דא אבער מאכט עס יא א חילוק ווען ס'קומט צו פראנאנ'ס. און ווי אויך זענען דא אסאך וואס מאכן אוועק די ל.... און מ'איז מזלזל אין זיי דעריבער מאכן זיי אסאך מאל אסיפוח חיזוק.
 
אמת אז ס'קען גיין ביידע וועגן. די שאלה איז ווען פלוינען בעט מ'זאל אים רופן פלוני'טא און אלמוני וויל נישט. ווער טעראזירט וועמען? טוט אלמוני טעראזירן פלוני מיט דעם וואס ער מאכט אוועק פנים אל פנים און יעדע מאל ער רעדט פון פלוני, אדער טוט פלוני טעראזירן אלמוני מיט דעם וואס ער הייסט אים מיט שווימען מיט זיינע שיטות. כ'קען הערן ביידע וועגן.

צוריק צו וואנילע אייזקרעם. סיי צו איינער האט יא ליב אדער נישט ליב אייזקרעם מאכט עס נישט קיין שום חילוק פאר אנדערע. דא אבער מאכט עס יא א חילוק ווען ס'קומט צו פראנאנ'ס. און ווי אויך זענען דא אסאך וואס מאכן אוועק די ל.... און מ'איז מזלזל אין זיי דעריבער מאכן זיי אסאך מאל אסיפוח חיזוק.
וואס איז די נפק״מ פאר מיר אז פלוני וויל זיך רופן פלוני׳טע ? פארוואס איז פלוני טעראריזירט ווען איך בין נישט מסכים איהם צו רופן פלוני׳טע
 
וואס איז די נפק"מ פאר מיר אז פלוני וויל זיך רופן פלונית'טע? פארוואס איז פלוני טעראריזירט ווען איך בין נישט מסכים איהם צו רופן פלונית'טע
סתם א פרוי וואלסט גערופן בלשון זכר? ניין. אים יא. פארוואס? ווייל דו האלטסט אז ער איז א בעל דמיון און א נער. ווען נישט, וואס גייט דיך אן צו רופן בלשון נקיבה? טו עס אבי יענער זאל נישט פילן ווי מ'קלאפט אים.
 
סתם א פרוי וואלסט גערופן בלשון זכר? ניין. אים יא. פארוואס? ווייל דו האלטסט אז ער איז א בעל דמיון און ט נער. ווען נישט, וואס גייט דין אן צו רופן בלשון נקיבה. טו עס אבי יענער זאל נישט פילן ווי מ'קלאפט אים.
און ווען איך רוף א נקבה א זכר, אדער פארקערט, וועלן זיי זיין טעראריזירט? וועלן זיי גיין מארשירן אין די גאסן דערוועגן? איבערדרייען די גאסן און טערארזירן די מענטשן וואס רופן זיין מיט די אנדערע גענדער?
 
איך האב נישט קיין שום פראבלעם פערזענלעך מיט די להט"ב (נוטריקון לא - טב היות האדם לבדו) געמיינדע פון א ציווילע אויסקוק, און ווי @לייזער וואלף האט בצדק ארויסגעברענגט איז די מארשירונגען א רעכט ווי אלע אנדערע דעמאקראטישע רעכטן וואס גאט האט אויף אינז געבלאזן פון די אורו של משיח.

וואס איך האב פערזענלעך נישט ליב איז ווען רבנים קומען ארויס מיט שטיצע אויף די מארטש (אגב, אין גור איז די מארטש נגינה - דזענער זייער פאפולער. סמאכט מיר טראכטן...). איך פארשטיי אז אפילו פון א רעליגיעזע בליק איז נישט דא קיין שום רעכט צו פארשעמען איינער וואס דערקלערט זיך להט"ב, סיי פון א פראקטישע שטאנדפונקט - נישט צו אפהאקן די מענטשן פון אלע אנדערע תרי"ב מצות, און סיי פון א הלכהדיגע שטאנדפונקט, וואס הרואה שיצרו מתגבר עליו יעשה מה שלבו חפץ (פארדעם הייסט די ספר אויף לשון הרע חפץ חיים. איין מינוט, דארט איז דוקא מותר באפי שלשה. קשיא). אבער דאס איז אלס ווען עס איז בהצנע אין ווערט נישט סעלעבריט ווי די תלמוד זאגט ילך למקום שאין מכירים אותו, אבער אז א רב זאל געבן שטיצע פאר די מארטש איז לדעתי נישט קיין אויפטו, נאר ברענגט אונטער די שטאנד פון רעליגיע. אויב האלטסו אז די רעליגיעזע אויסקוק איז אומסענסערטיוו, דאן לאך אפ פון די גאנצע תורה וואס איז פיל מיט אוממאראלישע געזעצן, אבער בייג נישט דיין רעליגיע צו איבערבעטן מענטשנס געפילן. עס מאכט אידישקייט אויסקוקן ווי א פוסי (אנטשולדיגט פאר די לשון), און נאך ארגער, ווי דער דערווארעמדיגער פאטער פראנסיס שליט"א.

איך האב פילע רעספעקט פאר מורינו הרב @יששכר כץ, אבער במקום גדולתו שם אתה מוצא ענותינתו און רבי יששכר איז שרייבט נישט נאר אויב ער קען פארנעמען א טשעלינטש.
 
כ'זע נישט די סתירה צו רעליגיע בכלל, זיכער נישט פון קיין מאראלישן פערספעקטיוו.

דער גאנצער נאראטיוו אז זעלבער-דזשענדער מערידזש איז תורה'דיג ''אוממאראליש'', איז כלל נישט געבונדן אדער מוכרח אין ארטאדאקסישער אידישקייט.

כ'זע נישט פארוואס ס'זאל מוזן זיין אנדערש ווי צענדליגער אנדערע טעכנישע דיני התורה, וואס מ'האט שוין פון לאנג אויסגעליידיגט פון זייער [אריגינעלן] מאראלישן געוויכט.

און דער עיקר מארש איז פאר דעם: פאר דער אנערקענונג און אקצעפטירונג פון די נטיות.

וויאזוי א ספעציפישער האמאסעקסואלער רעליגיעזער מאן זאל זיך ספראווען איז שוין טעכניש. און ס'איז גראדע דא גענוג און נאך מקום זיך צו שפילן מיט די איסורים. (חוץ כמכחול בשפופרת בלייבסטו מיט קריבה לעריות - א דרבנן לויט פיל, און מיט הוז"ל.)

און הרב יששכר כ"ץ און אנדערע ביי די פרינדזשעס פון ארטאדאקסיע זענען אוודאי נישט מתיר און שטעלן זיך נישט לטובת משכב זכר פער סעי; זיי שיינען נאר א ליכט אויף די טשאלענדזשעס און די סענסיטיווע באלאנס אין וואס די מענטשן געפינען זיך.

אין א וועלט וואו רעליגיע שטעלט זיך אהער אלס מאראלישע פארטרעטער, איז נישט מער ווי רעכט אז רבנים קענען ארויסקומען אין שטיצע פון א וויי געשריי קעגן א מאראלישן אומרעכט וואס ווערט באגאנגען קעגן א ספעציפישער גרופע.
 
כ'זע נישט די סתירה צו רעליגיע בכלל, זיכער נישט פון קיין מאראלישן פערספעקטיוו.

דער גאנצער נאראטיוו אז זעלבער-דזשענדער מערידזש איז תורה'דיג ''אוממאראליש'', איז כלל נישט געבונדן אדער מוכרח אין ארטאדאקסישער אידישקייט.

כ'זע נישט פארוואס ס'זאל מוזן זיין אנדערש ווי צענדליגער אנדערע טעכנישע דיני התורה, וואס מ'האט שוין פון לאנג אויסגעליידיגט פון זייער [אריגינעלן] מאראלישן געוויכט.

און דער עיקר מארש איז פאר דעם: פאר דער אנערקענונג און אקצעפטירונג פון די נטיות.

וויאזוי א ספעציפישער האמאסעקסואלער רעליגיעזער מאן זאל זיך ספראווען איז שוין טעכניש. און ס'איז גראדע דא גענוג און נאך מקום זיך צו שפילן מיט די איסורים. (חוץ כמכחול בשפופרת בלייבסטו מיט קריבה לעריות - א דרבנן לויט פיל, און מיט הוז"ל.)

און הרב יששכר כ"ץ און אנדערע ביי די פרינדזשעס פון ארטאדאקסיע זענען אוודאי נישט מתיר און שטעלן זיך נישט לטובת משכב זכר פער סעי; זיי שיינען נאר א ליכט אויף די טשאלענדזשעס און די סענסיטיווע באלאנס אין וואס די מענטשן געפינען זיך.

אין א וועלט וואו רעליגיע שטעלט זיך אהער אלס מאראלישער פארטרעטער, איז נישט מער ווי רעכט אז רבנים קענען ארויסקומען אין שטיצע פון א וויי געשריי קעגן א מאראלישן אומרעכט וואס ווערט באגאנגען קעגן א ספעציפישער גרופע.
איך וואלט נישט געטשעלעדזשד @יששכר כץ אויף זיין שטעלונג. איך קען נישט יורד זיין לסוף דעתו. איך האב נישט קיין הונדערסטל ידיעות וואס מע''כ האט און ווי אויך נישט די חקירה שטאנדפונקט וואס ער איז חוקר. און ווי אויך קען איך נישט יורד זיין צו דעם דעת און הרגשה פון די וואס שפירן די גענדער דיפערענס. איך בין בכלל נישט משיג וואס עס מיינט שפירן אין זיך א נשמת נקיבה און ליבן דערפאר א זכר וכו' וכו'.

אבער די מארטשעס פארשטיי איך אויך נישט און יא איך קוק עס אן די זעלבע וועג ווי די ווענילא אייז קרעם ליב האבער וועלן זיך ארויס לאזן אויף א מארש צו שטעלן די רעקארד סטקעיט אז ווענילא אייז קרעם איז נישט קיין שום פראבלעים ליב צו האבן און עס איז אויך אייז קרעם. לאפוקי די טשאקאלאד אייז קרעם ליבהאבער.

וואס ווילסטו פון מיר אן אומשולדיגער דורך-גייער אין די גאס וואס האט נישט קיין אנונג וואס די ווילסט. וואספארא לעגמיטאציע ווילסטו פון מיר באקומען מיט די מארש ?
 
וואס ווילסטו פון מיר אן אומשולדיגער דורך-גייער אין די גאס וואס האט נישט קיין אנונג וואס די ווילסט. וואספארא לעגמיטאציע ווילסטו פון מיר באקומען מיט די מארש ?

די מארטש איז פאר דיר?
מ'וויל גארנישט פון דיר. קענסט רואיגערהייט צו מאכן די אויגן ווען די פאראדע פארט דורך.

די מארטש איז פאר זיך, פאר זייער אייגענע גוט פול. בעסער געזאגט, פאר pride...
 
די מארטש איז פאר דיר?
מ'וויל גארנישט פון דיר. קענסט רואיגערהייט צו מאכן די אויגן ווען די פאראדע פארט דורך.

די מארטש איז פאר זיך, פאר זייער אייגענע גוט פול. בעסער געזאגט, פאר pride...
100% אז נישט. עפעס וויל ער פון מיר. ווען נישט מאכט ער א פרייד pride פארטי פריוואט פאר די אלע באנאזאם אום רופט אלע ידידים אום מעריצים פון די קאוז cause
 
100% אז נישט. עפעס וויל ער פון מיר. ווען נישט מאכט ער א פרייד pride פארטי פריוואט פאר די אלע באנאזאם אום רופט אלע ידידים אום מעריצים פון די קאוז cause
ווי אזוי ווילסטו די "פארטי פריוואט" זאל אויסזעהן?

ווען די האסט pride ווען די געסט אריין א ספר תורה זונטאג 5 אזייגער נאכמיטאג, די זונטאג פאר שבועות אפשפארן גאסען מיט עמפליפייד קולות, דארפן דיין שכנים, יודישע אדער גויאישע ליידן דערפאר?

אז דאס איז פריוואט, איז דאס אויך פריוואט, נישטא קיין "ווען נישט מאכט ער..."
 
ווי אזוי ווילסטו די "פארטי פריוואט" זאל אויסזעהן?

ווען די האסט pride ווען די געסט אריין א ספר תורה זונטאג 5 אזייגער נאכמיטאג, די זונטאג פאר שבועות אפשפארן גאסען מיט עמפליפייד קולות, דארפן דיין שכנים, יודישע אדער גויאישע ליידן דערפאר?

אז דאס איז פריוואט, איז דאס אויך פריוואט, נישטא קיין "ווען נישט מאכט ער..."
דער וואס מאכט אזוי די הכנסה האט בערך די זעלבע אגענדע ווי די מארשירער
 
איך האב נישט קיין פראבלעם מיט לגבט+ יעדער האט רעכט זיך אידענציפיטירן וויאזוי ער וויל און פאדערן זייער רעכטן און עס פייערן אין פובליק. וואס איך קען נישט דולדן איז די אבסעסיע מיטן פראונאנס און שפראך און די אגרעסיווע אינפארסירונג דערפון. די שפראך ווערט מער און מער קאמפליצירט עס קומען כסדר ארויס נייע הגהות און תיקונים די קענסט נישט פאדערן איך מוז זיך צושטעלן און מיך קענסלען אויב איך פאר נישט מיט. ליוו אנד לעט ליוו גייט אויף ביידע זייטן!
 
לעצט רעדאגירט:
אונז ווילען טאקע קרעמל זאל בלייבן און איבערנעמען די וועלט מיט אן שטורעם. מיר ווילען אז די הייסטע נושאים אויפן טיש זאלען ווערען דיסקוסירט דא. אבער אויף צו סעטן די רעקארד סטריט פאר א ריעליטע טשעק אן רעטאריק און קעמענטערי, בינך נייגעריג צו סיי ווער קען ענטפערן יא/ניין און בלויז יא/ניין אויף דו פאלגענדע שאלות:

צו האט דאנאלד טראמפ א רעכט צו פרייהייט, און א רעכט צו עקספרעסן זיין פרייהייט און קאמפיינען ברבים וועגען זיין פרייהייט, אפילו ער איז קאנוויקטעד אויף קריים ?

צו האבן דו רבנים אין אמעריקא געהאט א רעכט צו פרייהייט, און א רעכט צו מארשירן אין 1944 לטובת זייער ברודער וואס זענען פרעמדע בירגער אבער ווילן זיך ראטעווען קיין אמעריקא?

צו האבן ציווילע אמעריקאנער בירגער א רעכט צו פרייהייט, און א רעכט צו אויסדריקן זייער קאנסטיטוציאנאלע פרייהייט ברבים אויף סאשאל מידיא, עדיטאריעלס אין דער איד, אדער דורך מארקעטינג פריינטליכער וועג ?

די נושא פון לגב"ט איז א ציווילע פרינספול פון מענטשן רעכט עס הסוף. די זעלבע רעכט פארוואס קובע זיין עלעקשאנס אויף ראש השנה ווערט געפסלט ווייל עפעס א ציווילער גרופ זיצט אין שול מיטן טלית איבערגעדעקט, ווייל זיי זענען בארעכטיגט צו עקספרעסן זייער פרייהייט.

הרבה קולמסין נשתברו אויף דעם פרשה, אבער באופן יא/ניין איז רעכט א רעכט מיסודו, דאס אינקלוד אויסדרוק פון פרייהייט. אז מ'האט געענפערט יא/ניין אויף די אויבערשטע קשיות וועט די יא ניין פונקט אזוי אפלייען צו לגבט.

אז איינער קען דאס נישט אראפשלינגען עד הסוף איז דאס נישט מצד מאראלס מיט רעכטן, ס'איז פשוטע זענעפאביע אדער קאווארדיש צום בעסטן. מיר קענען האבן און וועלען האבן אלע מיני דיסקאשענס דערוועגן, אבער די טריקענע פאקטן איז יא אדער ניין. און די ענטפער איז אז זיי האבן אלע רעכטן און פרייהייט אפילו זיך אויף טוהן רבים, ווי ווער נישט. אז איינער קען דאס נישט אראפשלינגן פונקט ווי ביי אנדערע גרופע אין דער וועלט, איז ער אין דינייעל.

די פלא איז אז ס'איז אפילו א נושא בכלל. ווען ישיבת חובבי תורה האט זיך ארויסגעשטעלט לטובת נשים און געשטיצט נשים אלס רבנות האבן נישט צופיל פון אונז געהאט טענות. ווען הרב אבי ווייס האט געטשעלענדזשד די רבנות, נישט קיין חילוק צו ער איז גערעכט, האמיר אונז פיין הנאה. אדרבה, ווען רבנים ווי אונזער הרב ישכר כץ שלעפט אונז ארויס פון אלטע אייראפעאישע אימפארטירטע צוקוועטשטקייט אפאלאדירט מען עם.

ס'איז צייט אויף צו הערן "מורא" האבן פון זאכן וואס זענען פרעמד. אלס איז יא/ניין. אויב טיעף און טייער וויל מיר אונז פרייהייט, פארוואס איז בכלל א שאלה ביי לגבט?
מיר וואלטן געדארפט זיין די ערשטע דאס צו שטיצן.
איך האב נישט געזען ראביי כץ'ס מאמר דעריבער קאמענטיר איך נישט אויף יענץ. אבער אויף דיין קאמענט וועל איך זיך יא לאזן הערן.

איך האב נישט קיין פראבלעם מיט זייער פרייהייט פון ווארט און מצדי טראץ וואס יענע גאנצע חבורה מער ווינציגער עקל'ט מיר, דארף מען זיי נאכאלץ לאזן מיטן פרייהייט פון ווארט. די פראבלעם איז אבער אז זייער אגענדע דא איז די פארקערטע פון פרייהייט אדער פרייהייט פון ווארט. ס'איז נישט אז זיי ווילן אז איך זאל זיי לאזן פראטעסטירן און אויסשרייען אויף אלע גאסן. זיי ווילן מיר דווקא צונעמען מיין אייגענע פרייהייט פון ווארט אדער גאר די פרייהייט אינגאנצן.

זיי ווילן מיר 'צווינגען' וויאזוי איך דארף זיי רופן און זיי ווילן מיר צווינגען אז איך זאל מוזן מאכן א קעיק פאר זייער'ס א חתונה. איז אויב דיין 'גאנצע' ארגומענט איז פרייהייט פון ווארט. דאן קוקט אייך אליינס אין שפיגל, און לאזט מיר 'קלאר' וויסן צו דו האלטסט אז זייער טעראר קעגן פרייהייט און פרייהייט פון ווארט איז אויסגעהאלטן.

איין זאך נאר. וויבאלד די רעגירונג אנערקענט יא א הייראט ציווישן מאן און פרוי, אבער נישט ציווישן לבגט מאכט זיך לשיטתם אזא א''ג רעגירונג'ס דיסקרימינאציע. איז לדעתי איז די עיקר פראבלעם אז די רעגירונג לייגט בכלל אריין א פינגער אין הייראט. וואס איז בכלל זייער געשעפט וכו'..
 
Back
Top