ירושלים להט"ב מארש

מען קען פרעגן קשיות, אבער מען קען נישט אליין גיין און סתם עוקר זיין קיין פסוקים פון די תורה.
ווי האב איך דערמאנט עוקר זיין די תורה?

די תורה איז געגעבן געווארן פאר בשר ודם צו אפלערנען די תורה און מחדש זיין פשט אין די תורה. עוקר זיין פסוקים מאן דכר שמיה?

בד"וו, איינע פון די סימנים פון קראנטהייט פון חז"ל איז דאס אליינס אז מ'קען זיי אייביג נוצן צו אפרעגען און טשעלענדזשן חז"ל אליינס. דאס הייסט ניצחיות, ווען מ'קען ניצן י"ג מידות וואס די חכמים האבן אנגענומען און מיט דעם אפרעגען דברי חז"ל, און דאס איז עוועליבל אייביג.
וואס מיינסטו טוט תוספות? ער פרעגט פון איין גמרא אויפ'ן צווייטן און קומט אויף מיט אן אייגענארטיגע פשט.

דוקא עדות שאתה יכול להזימה הייסט עדות, אן דעם איז עדות גארנישט ווערד. אזוי זענען דברי תורה אויך.

----------

פארשטייט זיך אז אויסטייטשן מיינט נישט עוקר זיין פסוקים, נאר ס'מיינט אפלערנען פסוקים. ס'איז נישט קיין שלעכטער געדאנק צו אויף מאכן א גמרא מפעם לפעם. אז מ'לערנט בבלי געפונט מען אויס אז מ'האט סך א שטערקערע כח בהיתר, ווי וואס חלומ'ט זיך באיסור.

הפוך בה דכולה בה
 
לעצט רעדאגירט:
תורה שבעל פה איז נישט אז די חכמים זאגן אז געוויסע פסוקים זענען מער נישט נוגע. זיי קומען מסביר זיין די פסוקים אויף געוויסע אופנים.
און דאס אליינס געט אונז די היתר און מהלך אויך "מסביר" זיין "געוויסע אופנים".

כנ"ל
 
בנוגע דאס וואס דו שרייבסט אז די גאנצע מאוומענט איז בעיקר פאר די נייגונגען איז לכאורה נישט אמת.

סתם אנערקענען אז מענטשן האבן נייגונגען? די עיקר אגענדע איז אז מען זאל אנערקענען די אקט פון חתונה האבן.
לכאורה ביידע.
אנערקענען אז מענטשן האבן נייגונגען "במקום" וואס זיי ווערן אראפגעקוקט איז גארנישט אזא סתם. (טראכט איזריעל דעי פאראד היי יאר).
אזוי אויך דינט עס להלכה ולמעשה אז די ערוועלטע זאלען דאס איינזעהן אלס אן אקט פון חתונה לויט די געזעץ אויך. די אקט חלק נעמט נישט אוועק די סיבה פאר פשוטע איינערקענונג
 
@צדיק הדור, ליין מיין תשובה/מאמר וועסטו זעם אז אפשר לקיים שניהם, נישט ח״ו עוקר זיין א פסוק פון די תורה אבער פון דעסטוועגען טרעפן א וועג לייכטער צו מאכן די יסורי איוב פון אן האמאסעקסועל.
 
אויב מעג איך טשעלענדזשען דעם רבי׳ן זז״ג.
איך פארשטיי אז אין א פרייע מדינה האט א יעדער די רעכט צי שלאפן מיט וועלכע ג׳ענדער ער וויל, און אויכט האט ער די רעכט צו אויסרופן בפני עם ועדה וואס ער טוט אין בעט, מסכים.
אבער פארוואס דארף איך זיי מעריך זיין, מחשיב זיין, פארוואס איז עס מיר בכלל נוגע, אפשר זאל מען מיך מאכען א מארש ווייל איך האב ליב וואנילע אייסקרים?
אויב דו וואלסט געהאט צייט/אינטערעס צו וואטשן Trembling before God (אדאקומענטערי וואו דו קענסט הערן ערשט-האנטיג די געפערליכע פּיין וואס לגבט+ גייען דורך וועסטו זיך נישט וואונדערן פארוואס ס׳איז א הייליגע פליכט צו טון וואס מ׳קען זיי שטיצן און ארויסווייזן ליבשאפט און שעצונג
 
אונז ווילען טאקע קרעמל זאל בלייבן און איבערנעמען די וועלט מיט אן שטורעם. מיר ווילען אז די הייסטע נושאים אויפן טיש זאלען ווערען דיסקוסירט דא. אבער אויף צו סעטן די רעקארד סטריט פאר א ריעליטע טשעק אן רעטאריק און קעמענטערי, בינך נייגעריג צו סיי ווער קען ענטפערן יא/ניין און בלויז יא/ניין אויף דו פאלגענדע שאלות:

צו האט דאנאלד טראמפ א רעכט צו פרייהייט, און א רעכט צו עקספרעסן זיין פרייהייט און קאמפיינען ברבים וועגען זיין פרייהייט, אפילו ער איז קאנוויקטעד אויף קריים ?

צו האבן דו רבנים אין אמעריקא געהאט א רעכט צו פרייהייט, און א רעכט צו מארשירן אין 1944 לטובת זייער ברודער וואס זענען פרעמדע בירגער אבער ווילן זיך ראטעווען קיין אמעריקא?

צו האבן ציווילע אמעריקאנער בירגער א רעכט צו פרייהייט, און א רעכט צו אויסדריקן זייער קאנסטיטוציאנאלע פרייהייט ברבים אויף סאשאל מידיא, עדיטאריעלס אין דער איד, אדער דורך מארקעטינג פריינטליכער וועג ?

די נושא פון לגב"ט איז א ציווילע פרינספול פון מענטשן רעכט עס הסוף. די זעלבע רעכט פארוואס קובע זיין עלעקשאנס אויף ראש השנה ווערט געפסלט ווייל עפעס א ציווילער גרופ זיצט אין שול מיטן טלית איבערגעדעקט, ווייל זיי זענען בארעכטיגט צו עקספרעסן זייער פרייהייט.

הרבה קולמסין נשתברו אויף דעם פרשה, אבער באופן יא/ניין איז רעכט א רעכט מיסודו, דאס אינקלוד אויסדרוק פון פרייהייט. אז מ'האט געענפערט יא/ניין אויף די אויבערשטע קשיות וועט די יא ניין פונקט אזוי אפלייען צו לגבט.

אז איינער קען דאס נישט אראפשלינגען עד הסוף איז דאס נישט מצד מאראלס מיט רעכטן, ס'איז פשוטע זענעפאביע אדער קאווארדיש צום בעסטן. מיר קענען האבן און וועלען האבן אלע מיני דיסקאשענס דערוועגן, אבער די טריקענע פאקטן איז יא אדער ניין. און די ענטפער איז אז זיי האבן אלע רעכטן און פרייהייט אפילו זיך אויף טוהן רבים, ווי ווער נישט. אז איינער קען דאס נישט אראפשלינגן פונקט ווי ביי אנדערע גרופע אין דער וועלט, איז ער אין דינייעל.

די פלא איז אז ס'איז אפילו א נושא בכלל. ווען ישיבת חובבי תורה האט זיך ארויסגעשטעלט לטובת נשים און געשטיצט נשים אלס רבנות האבן נישט צופיל פון אונז געהאט טענות. ווען הרב אבי ווייס האט געטשעלענדזשד די רבנות, נישט קיין חילוק צו ער איז גערעכט, האמיר אונז פיין הנאה. אדרבה, ווען רבנים ווי אונזער הרב ישכר כץ שלעפט אונז ארויס פון אלטע אייראפעאישע אימפארטירטע צוקוועטשטקייט אפאלאדירט מען עם.

ס'איז צייט אויף צו הערן "מורא" האבן פון זאכן וואס זענען פרעמד. אלס איז יא/ניין. אויב טיעף און טייער וויל מיר אונז פרייהייט, פארוואס איז בכלל א שאלה ביי לגבט?
מיר וואלטן געדארפט זיין די ערשטע דאס צו שטיצן.
בטבע קען א בשר ודם נישט אוועקגעבן זיין לעצטע קרישקעלע ברויט ווען ער פילט ווי ער שטארבט פאר הונגער

אויב איינער האט אזוי ווייניג פרייהייט אז ער פילט ממש ווי ער ווערט דערשטיקט
איז זייער נאטורליך און ״נארמאל״ נישט צו קענען אויסהאלטן ווען אנדערע פראקלאמירן זייער רעכט פאר פרייהייט - ס׳קען אפילו פילן כאילו זיי רייצן זיך מיט מיר
 
אויב דו וואלסט געהאט צייט/אינטערעס צו וואטשן Trembling before God (אדאקומענטערי וואו דו קענסט הערן ערשט-האנטיג די געפערליכע פּיין וואס לגבט+ גייען דורך וועסטו זיך נישט וואונדערן פארוואס ס׳איז א הייליגע פליכט צו טון וואס מ׳קען זיי שטיצן און ארויסווייזן ליבשאפט און שעצונג
שכח פארן אנצייכענען, כ'האב עס יעצט געענדיגט קוקן און כ'בין שטארק אימאציאנאל איבערגענומען דערפון. נעבעך וואס די חברה גייען אדורך, און ס'איז ווייטאגליך אז קיין סאך האט זיך נישט געטוישט אין דעם הינזיכט אין די לעצטע יארן.

לדעתי איז עס אבער א נארישקייט און א פאפעריי צו פראבירן משלב זיין די צוויי, תורה לעבן און האמאסעקשאליטי. די צוויי זענען א לאגישער סתירה. די תורה איז עס ממאס און לאזט עס נישט צו.

מען דארף זאגן די אמת אין פנים אריין פאר אזא איינער. הער אויס, די תורה ארבעט פאר אונז, איך פיט אריין אין די סיסטעם ווי נישט ווי, טריי איך עס צו מאכן ארבעטן, אבער ס'נישטא קיין וועג אז די ארטאדאקסישער מהלך המחשבה וויט דיר קענען אננעמען. סאו אז ס'שוין אזוי, גיי ארויס און לאז אפ די תורה לעבן אינגאנצן.

פאר אונזערע קינדער דארף מען נאך ארומבלאפן אז די תורה איז מן השמים און אידישקייט איז אמת. מען ווייל זיי זאלן קענען הנאה האבן פון ביידע וועלטן, און נישט אפלאזן די בענעפיטן וואס חרדיזם שטעלט צו. אבער אז עס מאכט זיך איינער וואס פיט מתחילה נישט אריין, דארף מען אים זאגן די אמת אין פנים אריין און לאזן גיין.

ס'ארבעט נישט אז א חרדישן מאן זאל אהיימקומען צו זיין מאן יעדע נאכט און לעבן כדרך איש ואישה, און זיך פילן קאנעקטעד צו גאט. אזא גאט וועט אים נאר שלעכט מאכן זיין לעבן. ער וועט זיך ספראווענען און מוטשענען צו האבן א 'קאנעקשן' און דביקות מיט גאט, אבער וועט נישט קענען אויף קיין שום וועג שלום מאכן מיטן פסוק 'ואת זכר'. וואספארא בענעפיטן קען מען האבן פון גלייבן אין אזא גאט?

גאט איז א שיינע בלאף וואס ארטאדאקסן ניצן פאר כל מיני בענעפיטן. אבער אז עס מאכט מער שאדן ווי פארדינסטן דאן קען מען דראפן דעם גרויסן בלאף און בכלל נישט צוריקקוקן.

איך קוק די מאווי, און זע פיינע וואוילע מענטשן, עס פעלט זיי גאנישט אין לעבן, אויזער די פאקט אז זיי גלייבן אין א גאט וואס האט זיי געמאכט אין א וועג וואס - לויט ווי זיי גלייבן, שרייבט ער אז מען טאר נישט פירן א לעבן לויט וויאזוי ער אליין האט זיי געמאכט. לדעתי איז גרינגער אפצולאזן דעם בלאף ווי צו לעבן אין דעם קאגנעטיוו דיסענענס און מאכן א זאך וואס ארבעט נישט לאגיש - ארבעטן לאגיש.
 
דיין סענסיטיוויטי איז שטארק בארירענד,באמת, אבער הלוואי עס וואלט געווען אזוי פשוט. איבערלאזן איז ביטער שווער, easier said than done. למה״ד צו א קינד וואס וואקסט אויף אין א שטוב וואס פונקצענירט נישט כמו שצריך. אפילו ס׳איז נישט אנגענעם פונדעסטוועגען פארלאזן נישט קינדער אזא שטוב.

כמו כן כאן, אפילו עס שפירט זיך ווי די רבש״ע האט זיך פארלייגט אויף זיי על לא דבר, דעסטוועגען גליסט זיך נישט צו אנטלויפן און איבערלאזען אלעס.
 
דיין סענסיטיוויטי איז שטארק בארירענד,באמת, אבער הלוואי עס וואלט געווען אזוי פשוט. איבערלאזן איז ביטער שווער, easier said than done. למה״ד צו א קינד וואס וואקסט אויף אין א שטוב וואס פונקצענירט נישט כמו שצריך. אפילו ס׳איז נישט אנגענעם פונדעסטוועגען פארלאזן נישט קינדער אזא שטוב.

כמו כן כאן, אפילו עס שפירט זיך ווי די רבש״ע האט זיך פארלייגט אויף זיי על לא דבר, דעסטוועגען גליסט זיך נישט צו אנטלויפן און איבערלאזען אלעס.
ועליהם נאמר אז זיי זענען סקרוד פון ביידע זייטן
 
ס'איז צייט אויף צו הערן "מורא" האבן פון זאכן וואס זענען פרעמד. אלס איז יא/ניין. אויב טיעף און טייער וויל מיר אונז פרייהייט, פארוואס איז בכלל א שאלה ביי לגבט?
מיר וואלטן געדארפט זיין די ערשטע דאס צו שטיצן.
ס'איז איין זאך צו שטיצן פרייהייט פאר לגב"ט+ רעכטן, און ס'איז א צווייטע זאך צו שטיצן זייערע עצם מעשים.
 
זיי ווילן מיר 'צווינגען' וויאזוי איך דארף זיי רופן און זיי ווילן מיר צווינגען אז איך זאל מוזן מאכן א קעיק פאר זייער'ס א חתונה. איז אויב דיין 'גאנצע' ארגומענט איז פרייהייט פון ווארט. דאן קוקט אייך אליינס אין שפיגל, און לאזט מיר 'קלאר' וויסן צו דו האלטסט אז זייער טעראר קעגן פרייהייט און פרייהייט פון ווארט איז אויסגעהאלטן.
אזוי ווי מ'האט דיר שוין טיילווייז גענטפערט, איז עס פונקט ווי דו ווילסט נישט אז מאנכע זאלן דיר אפזאגן ווען דו קומסט טון א דזשאב, זעענדיג אז דו ביזסט א איד, די זעלבע זאך קענסטו נישט אפזאגן דזשאבס פון די לגב"ט חברה, ופשוט הוא.
 
אויב ס'איז דא א מהלך פאר עין תחת עין וכדו'
די אמת איז, אז אסאך מוטשען זיך וויאזוי קענען חכמים אפשטייטשן די פסוק 'לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל' אז ס'מיינט אפילו אומר לך וכו', און אויב טייטש איך אריין אין א פסוק וואס דארט זעהט מען קלאר, אז וואס כספי הייסט און טראכט מוז מען אנעמען, און אז נישט איז מען (כ'ווייס?) מחויב מיתה, אדער אין לו חלק לעולם הבא, איז עס איינעם מחייב?
די פשוט'ע מהלך איז אז ס'איז בעצם געווען אנגענומען אלע דורות ביז חז"ל, למשל אז פרי עץ הדר מיינט אתרוג, נאר חז"ל האבן אנגעוויזן פון ווי מ'לערנט עס ארויס, לויט ווי זיי האבן מקבל געווען, אדער ווי ס'איז אויסגעקומען לויט זייער דעת. די זעלבע זאך איז מיט עין תחת עין.
אבער כ'מיין אז מ'קען זאגן נאך א מהלך, די אידן בשעת חז"ל (עכ"פ רובם) האבן איינערקענט און איינגעזען די גרויסקייט פון חז"ל, און וועגן דעם האבן זיי פארשטאנען אז כל דבריהם קדושים הם, ואסור להרהר אחריהם. און זיי זענען גרייט געווען צו זיך פארשווערן זייער לעבן (ולחילופין זיך פארגרינגערן), און אנעמען די מרות פון חז"ל, ווייל זיי האבן פארשטאנען אז דאס איז די אמת. פונקט ווי איינער דרייט זיך ביי א צדיק אמת, וואס איז שטארק מעורר אויף א געוויסן ענין, וואס אפילו דער מענטש פארשטייט נישט פונקטליך וואס איז אזוי געפערליך פון די זאך, אבער וויבאלד ער האט מכיר געווען אין די קדושה און גרויסקייט פונעם צדיק, פארשטייט ער אז דבר אמת היתה בפיהו, און ער וואלונטירט זיך עם צו פאלגן. א גוטע משל איז מיט די עצם ארטאדאקסיע, וואס די חוקרים טענה'ן איז א נייע פארום פון אידישקייט, געווארן אויסגעפארומט בערך ביים חתם סופר, איז טייטש אז רוב אידן (עכ"פ אונזערע זיידעס) האבן מסכים געווען צו אנעמען די מרות פון די צדיקים, און מיטגיין מיט זייער מהלך, און די וואס נישט זענען טאקע געווארן ארויסגעשטויסן פון די נייע אידישקייט, והבן.
איינמאל ס'איז דא רבנים וואס מענטשן וועלן זיין גרייט צו גיין פאר זיי אין גיהנום (ליטערלי, און נישט ליטערלי), וואס וועלן פסק'ענען אז ואת זכר וכו' מיינט נישט פשוט פשט, נאר א פשט'ל ווי חז"ל ביי עין תחת וכו', יכול להיות אז ס'וועט ווערן א ארטאדאקסישע באוועגונג וואס איז מתיר געי'ס.
 
אזוי ווי מ'האט דיר שוין טיילווייז גענטפערט, איז עס פונקט ווי דו ווילסט נישט אז מאנכע זאלן דיר אפזאגן ווען דו קומסט טון א דזשאב, זעענדיג אז דו ביזסט א איד, די זעלבע זאך קענסטו נישט אפזאגן דזשאבס פון די לגב"ט חברה, ופשוט הוא.
נישט אלעס איז בּאַדאַרפט צו גיין אזויווי איך וויל. צומאל דארפן זאכן גיין אין די דרכים וואס זענען מער ריכטיג. טראץ וואס ס'קען מיר צומאל באדערן אז מאנכע ווילן מיר נישט געבן א דזשאב צוליב וואס איך בין א איד אדער פאר אנדערע סיבות (וואס באדערט פונקט אזוי און דו געסט נישט קיין קראַץ) איז נאכאלץ פיל ווינציגער א יושר צו צווינגען איינער צו טוהן א דזשאב וואס ער וויל נישט טוהן. ולא פשוט הוא.

נ.ב. ווען איינער גיט מיר אז דזשאב געצווינגענערהייט איז עס פאר מיר יענע הנאה....
 
ס'איז איין זאך צו שטיצן פרייהייט פאר לגב"ט+ רעכטן, און ס'איז א צווייטע זאך צו שטיצן זייערע עצם מעשים.
איך האב גערעדט פון שטיצן די פרייהייט, דאס וואס א יעדער סיטיזן איז בארעכטיגט.

בנוגע שטיצן די מעשי לגב"ט אליינס, זאל מען אן פרעגען דעת תורה...
 
איצט דורכגעליינט די 4 בלעטער און איך האלט אז רוב דא קוקן עס אן מיט א ראנג בליק לגבי יודישקייט.

אֶפְתְּחָה בְמָשָׁל פִּי מיט וואס איך גלויב אז יעדער דא וועט אגריען: האלאקאוסט עדיוקעישן & געדענקמאלן, מיר ווערן זייער פרייליך ווען יעדער פאליטישן, פונעם לאקאלן קאונסילמאן ביזן פרעזידענט פון די פאראייניגטע שטאטן ברענגט ארויף דעם האלאקאוסט, מיר זענען זייער פריילעך אז געוויסע סטעיטס/לענדער פארלאנגען אז א חלק פונעם חינוך ברויך זיין די פולע דעטאלן פונעם שוידערליכן שואה, עס זענען דא צענדליגער ארגאניזאציעס וואס האבן דעם איינעם ציל: פאראייביגן און פארשפרייטן די דעטאלן פון די נאצי רציחות, מיר ווערן אלע אויפגעברויזט ווען עפעס א ווייסער ראסיסט אין קענטאקי אדער א מוסולמענער אין פראנקרייך האט די "חוצפה" פון פארלייקענען דעם האלאקאוסט, ווער רעדט נאך ווען א גרופע יונגאטשעס אין ניו יארק לאזן זיך וואוילגיין מיטן ספרעיען האקנקרייצן אויפן לאקאלן שול, אויב וועט נישט יעדער ערוויילטער באאמטער -פונעם סעניטעישן קאמישענער ביזן גאווערנאר- עס פארדאמען תוך כדי דיבור ווערן מיר אלע אויס מענטש.

לכאורה מה כל הרעש? מילא ביינונז אינדערהיים און אין שול דארף מען עס כסדר דערמאנען און נישט נתפעל ווערן פון די געמאכטע פריינדליכקייט פון די "ציוויליזירטע" וועלט אבער צו וואס פעלט אויס איבערצודרייען א וועלט דערוועגן? די תירוץ איז מובן מאליו, ווי מער מען לאזט דאס פארגעסן ווערן אלס מער איז די שאנסן אז אנטיסעמיטיזם, רדיפות, בלבולים און עווענטועל ח"ו א מאסן מארד זאלן ווערן ווייטער א חלק פונעם סדר היום ווי עס איז געווען ליידער פאר טויזנטער יארן זינט מיר זענען פארטריבן געווארן אין גלות, די גרעסטע ראי' איז נאך אז די וואס זענען פארנומען מיטן לייקענען און אראפשפילן דעם האלאקאוסט זענען בדרך כלל די וואס ווילן ח"ו ברענגען נאך איינס, פון די ווייסע נעא נאציס ביז די ברוינע מולאס אין איראן.

די היינטיגע לגב"ט+ מאוומענט איז א דירעקטע תוצאה פון די אלע מענטשן ווערן אונטערדרוקט, גערודפ'ט און געהרג'ט פאר טויזנטער יארן, צו איך אגרי מיט זייערע דעפיניציעס צו נישט האבן זיי שטארקע, סאלידע טענות, מיר אלע וויסן איבער דעם מלחמה איבער געי מערידזש און צו מען קען צווינגן א בעקעריי צו באקן א טארט לכבוד המאורע אבער דאס זענען גאר קליינע שלאכטן אינעם 50+ יאריגן קריג פאר רעכטן פאר די וואס זענען אנדערש ווי אונז, פון דעסקרימינירן אין ארבייטס פלעצער, איינשפארן משכב זכרניקעס אין משוגעים הייזער, נישט טארן ארבייטן פאר די פעדעראלע גאווערמענט, נישט טארן האבן קיין צייטונגען/מאגאזינען פאר די חברה, נישט טארן סערווירן אין מיליטער און נאך צענדליגער -אויב נישט הונדערטער- קלענערע שלאכטן וואס די לגב"ט+ קאמיוניטי האט געברויכט זיך שלאגן מיט ציין און נעגל איבער די לעצטע 50-60 יאר נאר צו האבן די זעלבע רעכטן ווי סטרעיט מענטשן האבן, ביזן היינטיגן טאג איז נאך דא סטעיטס און לאקאלע גאווערמענטס וואס מאכן נייע געזעצן צו ענג מאכן דאס פלאץ פאר די וואקסנדע גרופע אמעריקאנע סיטיזנס, איז א וואונדער אז עס פעלט אויס פאראדעס און מצב צו שטארקן די חברה? פארשטייט איר טאקע נישט פארוואס זיי ווערן ווילד ווען איינער וויל נישט אנערקענען זייערע רעכטן? אוודאי פעלט אויס אז די געריכטן זאלן זען אז מיטן געבן רעכטן פאר זיי דיסקרימינירט מען נישט קעגן אנדערע גרופעס (ווי די מעשה מיטן טארט ווי זיין רעליגיע לאזט אים נישט זיין א חלק פון אן אומווערדיגן צערעמאניע) אבער מען קען 100% פארשטיין פון וואספארא רדיפות זיי קומען און וואו זיי ווילן אנקומען.

לגבי יודישקייט, אוודאי ווייסן מיר ווי הארב משכב זכר איז און ווי פארמיאוס'ט דאס געווערטשאפט איז ביים אויבערשטן אבער ווער האט דיר געפרעגט וויאזוי דער גוי זאל זיך אויפפירן? ביי יעדע דעבאטע קומט אריין "אבער די תורה זאגט אז די בני חם זענען קנעכט" אדער "די תורה לאזט נישט קיין אבארשן" (וואס איז אגב ווייט פון א פשטות, ביי ביידע), ווער ביסטו אבער צו דיקטעיטן וויאזוי דער גוי זאל זיך אויפפירן? ווילן מיר טאקע אז די ווינט אין די פרייע וועלט זאל זיין "לאמיר דיקטירן וויאזוי דער און דער מינאריטעט פירט זיך אויף"? ווילן מיר טאקע אז א גויש געשעפט זאל מעגן ארויסווארפן יודן? ויילן מיר טאקע אז די גאווערמענט זאל פארלאנגען וואס געשעפטן מעגן יא אדער נישט פארקויפן? ווילן מיר טאקע אז די גאווערמענט זאל זיך אריינמישן אין די אינערליכע פיררונגען פון מינאריטעטן? פון מציצה בפה ביז חינוך און אלעם אינצווישן, פעלט דען ביי אונז קאנטראווערסיאלע פיררונגען וואס אן אמעריקאנער גוי קען נישט פארשטיין און אויב האט ער די רעכט וועט ער עס אפשטעלן?

כלל גדול פאר אונז יודן בכל הדורות אין גלות: ווי מער משוגעים האבן געהאט רעכטן, אלס מער פארזיכערט זענען מיר געווען מיט אונזערע רעכטן, בעפאר די היפי מאוומענט פלעגט מען חוזק מאכן און ציען די בערד פון חסידישע יודן אויפן באן, ווען יעדער יוגנטליכער האט זיך אנגעהויבן אנטון ווי צודרייט ער וויל זענען מיר מער נישט ארויסגעשטאנען, ווען דער שווארצער האט אויסגעפייט אז מען קען נישט שרייבן קיין סיינס אויף פארקס "נאו קאלארד פיפל" זענען פארשווינדען געווארן די "נאו דזשוס" סיינס אויך, מען קען געבן נאך צענדליגער משלים אבער די פוינט איז דאס זעלבע: וואו מער רעכטן מען גיבט פאר איין גרופע אלס מער באקומען די אנדערע מינאריטעטן אויך, אריינגערעכנט אונז יודן.
 
מיני סערה על דברי המפכ"ל החדש שמינה בנגביר על געיז:
 

בייגעלייגטע פיילס

  • GXif0o2XwAAXPzc.jpg
    GXif0o2XwAAXPzc.jpg
    82.3 KB · געזען: 21
  • GXiixFwW0AAiz6x.jpg
    GXiixFwW0AAiz6x.jpg
    101.4 KB · געזען: 21
דעי גאנצע שמועס דא, ווי ס'גייט אזוי אין לעבן פאר געוויסע מענטשן, וויאזוי אנדערע פירן זיך יא אדער נישט אויף, דערמאנט מיר אן אינטרעסאנטע מעשה וואס כ'האב בייגעלעבט ערב ראש השנה.

אסך פון די מלמדים אין מיין קהילה האבן זיך געגרייט צו פארן קיין אומאן אויף ראש השנה, און די שמחה ביי זיי איז געווען גרויס.
שטייט דארט אין זייט נעבן גרויסן באס, איין פרומער מלמד, וועלכער האט זעהט אויס געפלאצט פון קנאה, צו זעהן יעדן פאקן פעק און פארן בשעת ער בלייבט נעבעך איבער און קען נישט אנטייל נעמען אין דעם אדווענטשער! הייבט ער אן שרייען און מוחה זיין: ס'איז עכטע עבודה זרה! ס'איז עבודה זרה!
אונז ווילען טאקע קרעמל זאל בלייבן און איבערנעמען די וועלט מיט אן שטורעם. מיר ווילען אז די הייסטע נושאים אויפן טיש זאלען ווערען דיסקוסירט דא. אבער אויף צו סעטן די רעקארד סטריט פאר א ריעליטע טשעק אן רעטאריק און קעמענטערי, בינך נייגעריג צו סיי ווער קען ענטפערן יא/ניין און בלויז יא/ניין אויף דו פאלגענדע שאלות:

צו האט דאנאלד טראמפ א רעכט צו פרייהייט, און א רעכט צו עקספרעסן זיין פרייהייט און קאמפיינען ברבים וועגען זיין פרייהייט, אפילו ער איז קאנוויקטעד אויף קריים ?

צו האבן דו רבנים אין אמעריקא געהאט א רעכט צו פרייהייט, און א רעכט צו מארשירן אין 1944 לטובת זייער ברודער וואס זענען פרעמדע בירגער אבער ווילן זיך ראטעווען קיין אמעריקא?

צו האבן ציווילע אמעריקאנער בירגער א רעכט צו פרייהייט, און א רעכט צו אויסדריקן זייער קאנסטיטוציאנאלע פרייהייט ברבים אויף סאשאל מידיא, עדיטאריעלס אין דער איד, אדער דורך מארקעטינג פריינטליכער וועג ?

די נושא פון לגב"ט איז א ציווילע פרינספול פון מענטשן רעכט עס הסוף. די זעלבע רעכט פארוואס קובע זיין עלעקשאנס אויף ראש השנה ווערט געפסלט ווייל עפעס א ציווילער גרופ זיצט אין שול מיטן טלית איבערגעדעקט, ווייל זיי זענען בארעכטיגט צו עקספרעסן זייער פרייהייט.

הרבה קולמסין נשתברו אויף דעם פרשה, אבער באופן יא/ניין איז רעכט א רעכט מיסודו, דאס אינקלוד אויסדרוק פון פרייהייט. אז מ'האט געענפערט יא/ניין אויף די אויבערשטע קשיות וועט די יא ניין פונקט אזוי אפלייען צו לגבט.

אז איינער קען דאס נישט אראפשלינגען עד הסוף איז דאס נישט מצד מאראלס מיט רעכטן, ס'איז פשוטע זענעפאביע אדער קאווארדיש צום בעסטן. מיר קענען האבן און וועלען האבן אלע מיני דיסקאשענס דערוועגן, אבער די טריקענע פאקטן איז יא אדער ניין. און די ענטפער איז אז זיי האבן אלע רעכטן און פרייהייט אפילו זיך אויף טוהן רבים, ווי ווער נישט. אז איינער קען דאס נישט אראפשלינגן פונקט ווי ביי אנדערע גרופע אין דער וועלט, איז ער אין דינייעל.

די פלא איז אז ס'איז אפילו א נושא בכלל. ווען ישיבת חובבי תורה האט זיך ארויסגעשטעלט לטובת נשים און געשטיצט נשים אלס רבנות האבן נישט צופיל פון אונז געהאט טענות. ווען הרב אבי ווייס האט געטשעלענדזשד די רבנות, נישט קיין חילוק צו ער איז גערעכט, האמיר אונז פיין הנאה. אדרבה, ווען רבנים ווי אונזער הרב ישכר כץ שלעפט אונז ארויס פון אלטע אייראפעאישע אימפארטירטע צוקוועטשטקייט אפאלאדירט מען עם.

ס'איז צייט אויף צו הערן "מורא" האבן פון זאכן וואס זענען פרעמד. אלס איז יא/ניין. אויב טיעף און טייער וויל מיר אונז פרייהייט, פארוואס איז בכלל א שאלה ביי לגבט?
מיר וואלטן געדארפט זיין די ערשטע דאס צו שטיצן.
Powerful
איך מיין די סוד ליגט אין דעם וואס א הונגעריגער ארימאן קען מען נישט בעטן אוועקצוגעבן זיין לעצטע ברעקל ברויט פאר א צווייטן און ס'דא צווישן אונז וואס זענען נאך אזוי איינגעצוימט און נאכנישט געטראפן עצות וויאזוי זיך פארגרינגערן דאס לעבן ממילא שטעכט עס אפשר אויס די אויגן פאר זיי

דערמאנט מיר א מעשה וואס איז געשעהן טאקע ערב ראש השנה ביי אונז אין חדר. די מלמדים האבן עקסייטעד געשמועסט וועגן פארן אויף אומאן און אין מלמדים צומער האט געהערשט ששון ושמחה. קוק איך זיך ארום און זעה איין מלמד וואס איז ממש רויט פאר כעס. "עבודה זרה!'' שרייט ער און ער קען זיך נישט בארוהיגן. וואס אהרט עס דיר וואס זיי טוען? פרעג איך אים, מ'קען לעבן און לאזן לעבן, קוק אויף מיר: איך פאר נישט אויף אומאן אבער איך פריי זיך צו זעהן אידן בשמחה

זאגט ער מיר: דו האסטעך דיין אייגענע געטשקע (און ער רופט אן די רבי צו וועמען איך פאר פון צייט צו צייט. זאג איך אים: ר' איד, אויב האבן א געטשקע איז וואס מאכט די חילוק צווישן דיר נישט אויסהאלטן פון יסורי הנפש ווען זיי רעדן וועגן אומאן און מיר הנאה האבן אייגנטליך - דעמאלס בעט איך דיר ברחמים: נעם דיר א געטשקע! צו וועלכע רבי'ן גייסטו? איך זאג דיר דו מוזט האבן א געטשקע, ווייל קוק וויאזוי דו זעהסט אויס, מ'קען מיינען דו גייסט כאפן א נערוון בראך השם ישמרנו

ער האט אוודאי נישט ליב געהאט הערן דאס, און צוריקגעווארפן: וואס?... וואס! וואס האקסטו אין קאפ
אבער איך האב מיר געהאלטן ביי מיינס און אים געבעטן ברחמים: איך זאג דיר ס'לוינט זיך דיר צו גיין נעמען א געטשקע

צו מיין געוואלדיגע איבעראשונג קומט ער צו מיר צו נאך שבת אין חדר און באדאנקט מיר הערצליך: שכח האסט מיר ארויסגעהאלפן!

און איך פרעג אים: וואס? ביזט געגאנגען צו דיין רבי'ן
זאגט ער גראדע נישט, אבער איך האב געהאט א קשר מיט א געוויסע אדם גדול און מיט די יארן האב איך פארלוירן קאנטאקט
נאכדעם וואס דו האסט מיר אריינגעגעבן די געדאנק האב איך גענומען די מיה צו טרעפן זיין נאמבער און אים קלינגען און געהאט א לענגערע שמועס מיט אים און ס'געווען א מחי' - איך פיל זיך ווי אן אנדערע מענטש!
 
Back
Top