פרשת פוניבז’
“בין כתלי האבן: מלחמה על נשמה של ישיבה”
פרק ראשון – הימים האחרונים של עולם ישן
השנים האחרונות לחיי ר’ שמואל רוזובסקי ולתור הזהב של ר’ שך היו שנות ריחוק־סכנה סמוי. כלפי חוץ נראה הכול מאוחד:
היכל פוניבז’, עם חלונותיו הגבוהים, נשם כמו ים רגוע, והבחורים המשננים בקול אחיד יצרו תחושת נצח.
אך בתוך הנהלת הישיבה כבר הלכו והצטברו מתחים – שקטים, לא מדוברים, אך חזקים.
ביסודם עמדה שאלה אחת:
מי יוביל את ספינת הענק לאחר שכל הענקים יסתלקו?
ר’ שמואל היה חולני, ר’ דב פוברסקי היה כבר זקן מאוד, ור’ שך – למרות כוחו האדיר בעולם התורה – ידע שימיו לא יימשכו לעד.
הוא רצה להניח את ההנהגה בידיים נאמנות – אך סביבו כבר התקרבו אנשים, כל אחד מושך לכיוון אחר.
לימים יספרו זקני הכולל שבדיוק אז נולדה המלחמה:
לא ביום שהרימו יד, ולא בלילה שנפרץ מנעול.
הכול התחיל בשקט. כמו גחל לוהט שקבור עמוק בעפר.
פרק שני – ר’ שך: האב הגדול
במשך שנים ר’ שך היה
האב הקדמון והיחיד של עולם התורה הליטאי.
מילה שלו שינתה מפלגות, גיבשה ציבור, עיצבה מוסדות.
והוא רצה את פוניבז’ מאוחדת.
אבל – כך סיפרו תלמידיו – דווקא גדולת כוחו הפכה לבעיה: כל צד ניסה לנכס אותו לעצמו.
ר’ שמואל מרקוביץ’, תלמיד מובהק, איש הנהגה חזק, הלך וגדל בתוך הישיבה.
בצד השני עמדו משפחת ראשי הישיבה הוותיקים: ר’ דב לנדו, ר’ גרשון אדלשטיין, ואחרים שנחשבו “המשך טבעי” להנהגה הקלאסית.
במקביל, התורמים המרכזיים – ובראשם משפחת קרליץ ומשפחת קנייבסקי – ניהלו את הקרן של הישיבה והחזיקו כוח עצום.
בין העוצמות האלו נוצר מתח סמוי:
תלמיד חכם בעל כריזמה מול בית־אב רבני ותיק.
ואז הגיע הרגע ששינה הכול.
פרק שלישי – הסתלקות ר’ שך ותחילת הסערה
עם הסתלקותו של ר’ שך (2001), חדר ההלם לכל ליבת העולם הליטאי.
העמוד המרכזי נשבר.
באופן טבעי עלו שאלות:
מי עכשיו הרוח החיה של פוניבז’?
על מי תיפול האחריות?
בישיבה התגבשו שני מחנות, בתחילה בשקט, כמעט בלי מילים:
מחנה “המרקוביצ’ים”
– בראשות ר’ שמואל מרקוביץ’.
– עם תמיכה של חלק מהמשפחה ומהחלק היותר מהפכני בציבור.
– עם תדמית של “רוצים לבנות מחדש, לחדש, להוביל”.
מחנה “הלנדרים/הוותיקים”
– בראשות ר’ גרשון אדלשטיין ור’ דב לנדו.
– נתפסו כהמשך ישיר של הקו המסורתי.
– נתמכו ע"י רוב הנהלת הקרן, ובעיקר ע"י אנשי בית קנייבסקי.
שנים היה זה רק מתח רגשי.
רק רחשי רקע.
בחורי הישיבה הרגישו, אבל אף אחד לא העז לקרוא לזה בשם.
עד שהשמועה התפוצצה.
פרק רביעי – “מלחמת השטחים”
המאבק התפוצץ סביב חלוקה פיזית של מבני הישיבה:
- מי מלמד באיזה חדר?
- מי משתמש באיזה היכל?
- למי מותר להניח מנעול על דלת?
- מי קובע את זמני הסדרים?
זה נשמע קטן, כמעט טכני.
אבל כאן, זה היה עניין של
כבוד,
מסורת,
שררה – ובעיקר,
שליטה.
לילה אחד, כשבחורים עזבו את בית המדרש, התגלה שהדלתות הוחלפו.
למחרת הוחלפו בחזרה.
אחר כך הובאו פועלים.
אחר כך הוזמנו מאבטחים.
מי שנכנס לישיבה באותם ימים ראה מראות שלא האמין:
בחורים יושבים על הרצפה ומונעים מפועל קדיחה לחורר קיר.
מאבטחים צועקים על אברכים.
תלמידי חכמים מבקשים עזרה מהמשטרה – נגד חבריהם.
הקודש הפך לשדה קרב.
פרק חמישי – בתי משפט, צווי מניעה, ועדות חקירה
אחד המרכיבים החריגים ביותר בפרשה היה המעורבות המשפטית.
בפעם הראשונה בהיסטוריה של הישיבות הליטאיות – פוניבז’ נכנסה לבית משפט.
הוגשו תביעות:
למי שייך ההיכל?
מי רשאי לנהל חשבונות?
האם ועדת הקרן יכולה להדיח ר"מ?
האם ראש ישיבה יכול לחסום תלמידים?
המדינה נאלצה להכריע בסוגיות שלא נועדו להיות מחוץ לבית מדרש.
פסקי הדין היו מורכבים:
– חלקם נתנו כוח למחנה הוותיקים
– חלקם שמרו על מעמד ר’ מרקוביץ’
– חלקם דרשו "סטטוס־קוו" פיזי: כל צד יחזיק באותן שעות במבנים אחרים.
זה היה כאילו מפה צבאית חולקה בין שני גנרלים.
פרק שישי – האלימות
האלימות לא הייתה רציפה, אבל היא הופיעה בגלים:
דחיפות, זריקות מים, פינוי בכוח, קריעת מודעות, צעקות באמצע התפילה.
לילה אחד, אחד הצדדים פרץ לחדרי הנהלה וחיפש מסמכים.
לילה אחר – צד אחר הדביק את דלתות הפנימיות.
מאבטחים עמדו במסדרונות.
בחורים יראי שמיים נכנסו לשיעור עם מצלמות גוף – לתיעוד פוטנציאלי.
זה היה הפוך מכל מה שהישיבה ייצגה.
רבנים בכו.
זקנים התחננו.
גבאים נעלמו.
והישיבה – למרות הכול – המשיכה.
זה היה אולי החלק המוזר ביותר:
הכול התנהל כרגיל, ובו־זמנית שום דבר לא היה נורמלי.
פרק שביעי – “שני פוניבז’ים”
בסופו של דבר התקבע מצב שבו לכל צד היה:
- היכל משלו
- שיעור כללי משלו
- ר"מים משלו
- אלפי בחורים – מחולקים לפי נאמנות
זה היה כמו ישיבה אחת עם לב מפוצל לשניים.
מבחוץ אמרו:
“אי אפשר להאמין שזה פוניבז’…”
אבל מבפנים – שני העולמות הללו תפקדו כמו שתי ישיבות נפרדות, מצד אחד אויבות, מצד שני תאומות.
פרק שמיני – השנים המאוחרות: ר’ גרשון, ר’ דב, ור’ שמואל
בשנים האחרונות הפך ר’ גרשון אדלשטיין לדמות המאחדת של המחנה הוותיק.
ר’ דב לנדו עלה לצידו והפך אף הוא לדמות הנהגה מרכזית.
מנגד, ר’ שמואל מרקוביץ’ החזיק נאמנות גדולה של תלמידים – בעיקר צעירים, מלאי התלהבות, ותומכים בעמידה תקיפה על גבולות.
העימות כבר לא היה רק על מבנים;
הוא הפך ל
מלחמת השקפות על איך ישיבה צריכה להיראות:
- האם היא מגדל שמירה מפני חידושים?
- או בית מדרש פתוח לצמיחה?
- האם הנהגה עוברת בירושה?
- או לפי כישרון וכריזמה?
הוויכוח הפך לפילוסופי כמעט – אבל תמיד עם ריח של כוח וכסף.
פרק תשיעי – אחרי פטירת ר’ גרשון (2023 ואילך)
מותו של ר’ גרשון אדלשטיין היה נקודה נוספת של טלטול.
צד אחד קיווה שעתה ניתן יהיה להגיע להסכמות.
צד שני חשש שהעוצמה תועבר לחלוטין לר’ דב לנדו ואנשיו.
המתיחות נשארה, אבל האלימות פחתה.
נוצרו שגרות לא כתובות של “תחום אש”:
כל צד יודע מתי לא לחצות קו.
הסטטוס־קוו מתקיים, אך המחלוקת רחוקה מסוף.