Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
אין די הגדש"פ 'אמרי קדוש' פון בעלזא-קלפהולץ אז דאס איז געווען בשנת תרצ"ד ווען דער התעוררות תשובה האט געוואלט אז מ'זאל מקריב זיין א קרבן פסח בירושלים עיה"ק און ער האט געבעטן ש"ב ר' אח"ד שרייבער-סופר זאל זעהן צו שתד'לן ביי די רעגירונג פאר אן ערלויבעניש.ערלויער רב הי"ד האט אויך עוסק געווען אין דעם
עיין שו"ת התעוררות תשובה
אבער נאר קרבן פסח און נישט קרבן תמיד און אוודאי נישט ארויגיין לטיול בעלמא ווייל סקען זיין א ספק איסור כריתות ווייל מיר פסקנען ווי דער הייליגער רמב"ם קדושה ראשונה קדשה לשעתה וקדשה לעתיד לבא.
וואס האט מען האט מען ערפונדען ביי די ארכיאלאגישע גראבונג? דאס פונקליכע פלאץ וואו די עזרת ישראל ענדיגט זיך? ביז וואו די היכל איז געווען און לענג און אין די ברייט? וויאזוי האט מען דאס אויסגעפונען - וואס זענען די סימנים? זענען די הנחת ריכטיגע?די איסור פון הרב קוק זצ"ל אדער פון סיי ווער פון די פריערדיגע מיינט עכט גארנישט ווייל דאמאלטס האט מען נישט געוויסט די גבולים פון אמאל, ד"ה וואו פינקטלעך זאכן זענען געווען למשל די עזרה אדער אנדערע פלעצער וואו מ'האט טאקע נישט געטארט גיין אבער היינט צו טאגס נאכדעם וואס מ'האט געמאכט די ארכיאלאגישע גראבונגן ארום די הר הבית ווצב"ש די מערות הכותל, ווייסט מען פינקטלעך וואו זאכן שטייען. און די פלעצער וואו מ'מעג יא אדער נישט צוגיין אלעס איז אנגעצייכענט און מיט א טובל אין א מקוה פארדעם אזוי ווי @קהל׳ס נער זאגט איז אלעס פיין
מען איז נישט חייש צו טומאת זיבה, כמבואר לעיל, און עס זענען דא וואס זענען טאקע מחמיר צו אלע שיטות און טובל'ען זיך אין א קוואל נאך א געהעריגע חפיפה.חוץ די איסור פון טמאי מתים וואס איז נאר פון די עזרת ישראל אין ווייטער, איז דא א פראבלעם פון טמאות זיבה וואס איז גילטיג אויף די גאנצע הר הבית לויטן שדי חמד און אנדערע פוסקים.
עס זענען דא אסאך חשבונות, אבער איינמאל מען ווייסט די גדרים פון איינער פון די פלעצער, קען מען דורך דעם אויסרעכענען די גאנצע ביהמ"ק, היות די שיעורים זענען ארויסגעשריבן אין משנה,וואס האט מען האט מען ערפונדען ביי די ארכיאלאגישע גראבונג? דאס פונקליכע פלאץ וואו די עזרת ישראל ענדיגט זיך? ביז וואו די היכל איז געווען און לענג און אין די ברייט? וויאזוי האט מען דאס אויסגעפונען - וואס זענען די סימנים? זענען די הנחת ריכטיגע?
ס'דא א גרויסע מחלוקה צווישן רא"ש און רמב"ם וואו אויף די הר הבית די בית המקדש איז געשטאנען.
1) חשבונות = זענען כמעט אלעמאל השערות, מיט השערות קען מען נישט מתיר זיין אן איסור כרת ווי מ'זעט ביי איסור כרת פון פסח,עס זענען דא אסאך חשבונות, אבער איינמאל מען ווייסט די גדרים פון איינער פון די פלעצער, קען מען דורך דעם אויסרעכענען די גאנצע ביהמ"ק, היות די שיעורים זענען ארויסגעשריבן אין משנה,
עס איז דא עטליכע ספרים אויף דעם וואס איך געדענק יעצט איז "עיר הקודש והמקדש" פון ר' יחיאל מיכל טוקוצינסקי ז"ל, און "בית המקדש השני" (א חלק פון א סעט איבער די ביהמ"ק).
דער שדי חמד האלט אז מ'דארף יא חייש זיין. איך האב געהערט אז מהרמ"מ מליבאוויטש האט אויך חושש געווען אויף דעם שדי חמד.מען איז נישט חייש צו טומאת זיבה, כמבואר לעיל, און עס זענען דא וואס זענען טאקע מחמיר צו אלע שיטות און טובל'ען זיך אין א קוואל נאך א געהעריגע חפיפה.
1) אין לדיין אלא מה שעיניו רואות, מען דארף אויסרעכענען לויט וויאזוי אונז זען,1) חשבונות = זענען כמעט אלעמאל השערות, מיט השערות קען מען נישט מתיר זיין אן איסור כרת ווי מ'זעט ביי איסור כרת פון פסח,
2) אפילו מ'ווייסט יא לויט ווי ס'איז משמע אין די משנה ווייסן מיר נישט היינט די חשבונת פון טפחים און אמות ווי גרויס זיין זענען און ביי א ספק דאורייתא גייט מען אלעמאל לחומרא.
3) דער הייליגער רדב"ז האט מיט בערך 500 יאר צוריק געמאכט א חשבון און אויך אויסגעמאסטן דעם מקום המקדש און לויט געוויסע היינטיגע דענקער און קענער האט במחילת כבודו געמאכט א טעות. אויב אזוי קען קומען איינער אין עטליכע יאר פון יעצט און אויפווייזן אז די יעצטיגע חשבונות און השערות זענען אויך טעותים, ממילא דארף מען מחמיר זיין בכל אופן.
רוב פוסקים נעמען עס נישט אן, אזוי ווי מען זעט ביי די מח' בזמנה איבער קרבנות בזמן הזה האבן אפי' די אוסרים נישט חייש געווען דערויף.דער שדי חמד האלט אז מ'דארף יא חייש זיין. איך האב געהערט אז מהרמ"מ מליבאוויטש האט אויך חושש געווען אויף דעם שדי חמד.
דער שדי חמד שרייבט אז אויב האט מען א דין זב דאן קען מען נישט ארויפגיין ווייל מאיז מחוסר כיפורים.
ספק דאורייתא און כש"כ ספק כרת גייט מען לחומרא בפרט ווען ס'איז נישט דא קיין מצוה אדער א חיוב.רוב פוסקים נעמען עס נישט אן, אזוי ווי מען זעט ביי די מח' בזמנה איבער קרבנות בזמן הזה האבן אפי' די אוסרים נישט חייש געווען דערויף.
קרבן פסח איז א איסור כרת ודאי בלי שום מחלוקתספק דאורייתא און כש"כ ספק כרת גייט מען לחומרא בפרט ווען ס'איז נישט דא קיין מצוה אדער א חיוב.
געווענטליך נעמט נישט אן שיטה יחידאה אפי' ביי א דאורייתאספק דאורייתא און כש"כ ספק כרת גייט מען לחומרא בפרט ווען ס'איז נישט דא קיין מצוה אדער א חיוב.
קרבן פסח איז א איסור כרת ודאי בלי שום מחלוקת
אויב מ'גייט ארויס פון ירושלים איז נישט דא קיין איסור כרת, ווי שוין געשריבן אויבן
נישט קיין שיטה יחידאה, ס'דא א גאנצע ליסטע וואס האט אזוי געהאלטן.
ווי איך האב פריער געשריבן האבן רוב פוסקים במשך הדורות עד לדורינו נישט חייש געווען צו דעם, און זיכער נישט אז מען זאל הייסן א מחוסר כיפורים,נישט קיין שיטה יחידאה, ס'דא א גאנצע ליסטע וואס האט אזוי געהאלטן.