- זיך איינגעשריבן
- מאי 16, 2024
- מעסעדזשעס
- 500
- רעאקציע ראטע
- 1,294
- פונקטן
- 223
אזא האַפּלױד

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
אזא האַפּלױד
דו האסט עפעס אזא מנהג זיך אָפּצוזאגן דײנס, און נאך צולײגן א מליצהלע, אהן זיך בכלל מתײחס זײן צום אנדערען'ס װערטער. ס'איז שװער זיך צו טענה'ן מיט אזא אײנעם.ער זאגט זייער גוט און עס שטימט מיט לשון
תוספות , וואס ער ציטירט
מהר״א שרייבט קלאהר להיתר
איז דאך דא נאך א אילן גדול להיתר
געוואלדיג
וואס פולסא דנורא , פון דעם העל החלומות
בינה ודעת , אם אין חכמה אין בינה
ודעת מאין תמצא , הבל ותוהו המה
מען קען נידט אפלאכן פון חכמי אומות העולםאיך קלער א צד צו זאגן אז די ען עי איז אסור צו רעכענען להלכה, וויבאלד ס'ווייזט אויף אז אדם הראשון האט געלעבט ארום דריי הונדערט טויזנט יאר צוריק וואס אויב זאל מען זיך מסתמך זיין דערויף ווערן מיר נכשל אין כפירה (עכ"פ לדעת האוסרים בכאן).
אדער אפשר קען מען מאכן א פלגינן די ען עי, אז ביז זעקס טויזנט יאר צוריק איז ער א בר סמכא, פריער פון דעם איז ער בטל כעפרא לפומיא.
וצ"ע בזה
איך װיל װיסן, פארװאס האט ר' אהרן נישט געקענט זאגן, נפל ביצה לארץ? ס'איז פיהל א פאסיגערע מליצה, נישט אזױ?
רב זארגער זארגט זיך און זאגט, נאר אױב מ'איז נישט מתיר גױם וממזרים.
די הלכה איז אויב פלנצט מען די אלטע ייחורדו האסט עפעס אזא מנהג זיך אָפּצוזאגן דײנס, און נאך צולײגן א מליצהלע, אהן זיך בכלל מתײחס זײן צום אנדערען'ס װערטער. ס'איז שװער זיך צו טענה'ן מיט אזא אײנעם.
איך פרעג, װאס זאגט די גמרא צו א צװײגל װאס איז פארריבער די שנות ערלה, ס'איז לעבעדיג פעסט און פריש, מען רײסט עס אױס מיט א שטיקל סלע צו ערד װאס האלט עס פריש אזױ אז ס'דא א שטיקל װינדאױ װאס מען קען עס צוריקלײגן; יעצט אין די װינדאו, גײט מען און מען איז עס מסבך (?) אדער מרכיב מיט א זקינה, און ס'נעמט זיך װידער בליעהן. װאס איז דער דין מיט דעם ײחור? ברױך מען אױף דעם ייחור איבערצײלן שנות ערלה משעת הרכבה? איז עס בכלל פטור פון ערלה? אדער רעכנט מען עס װײטער פאר א זקינה און מען ברױך נישט איבערצײלן שנות הערלה?
ווייל די נישט הרי בלשון חכמים פרעגסטו די קשיאאיך װיל װיסן, פארװאס האט ר' אהרן נישט געקענט זאגן, נפל ביצה לארץ? ס'איז פיהל א פאסיגערע מליצה, נישט אזױ?
View attachment 6354
האט שױן הערשל אױש געזאגט אז נישט פשט זײערע גופים האבן געסװיטשט מאמע, נאר זײ זענען נתהפך געװען צו די אנדערע דזשענדער במקומם; סטעפ 1. סטעפ 2: גאט האט געסװיטשט זײערע נשמות. סארא פיקחותעס שטייט און מדרש אז דינה איז קודם גיוועהן
ברחם רחל און יוסף איז גיוועהן ברחם לאה
און מיט תפילה האט עס זיך גיטוישט
יונגערמאן צא ולמד
הערשל אויש איז מחולק מיטן מדרשהאט שױן הערשל אױש געזאגט אז נישט פשט זײערע גופים האבן געסװיטשט מאמע, נאר זײ זענען נתהפך געװען צו די אנדערע דזשענדער במקומם; סטעפ 1. סטעפ 2: גאט האט געסװיטשט זײערע נשמות. סארא פיקחות![]()
די הלכה איז אויב פלנצט מען די אלטע ייחור
און דער ערד ווערט עס נאכאמאל ערלה
אויב מען פלאנצט מעי און א זקנה בלייבט עס זקינה
פונקט ווי א ילדה.
איך האב ברוך השם גיברענגט א ראיה פון יוסף
הצדיק וואס איז גיוועהן ברחם לאה און איז גיבוירן
צו רחל און ער נחשב די זון פון רחל
א בפירוש׳ע ראיה צו דער מהלך פונעם ראגאטשעווער גאון
מײנסט, כנס ולמד?!
קודם כל די גאנצע דמיון פון פירות צו מענטשן האט נישט קיין הענט און קיין פוס ווי איך האב שוין פריער נאכגעברעגט.די הלכה איז אויב פלנצט מען די אלטע ייחור
און דער ערד ווערט עס נאכאמאל ערלה
אויב מען פלאנצט מעי און א זקנה בלייבט עס זקינה
פונקט ווי א ילדה.
איך האב ברוך השם גיברענגט א ראיה פון יוסף
הצדיק וואס איז גיוועהן ברחם לאה און איז גיבוירן
צו רחל און ער נחשב די זון פון רחל
א בפירוש׳ע ראיה צו דער מהלך פונעם ראגאטשעווער גאון
אנטשולדיגט
- האסטו א טעות. די משנה זאגט: אילן שנעקר והסלע עמו, שטפו נהר והסלע עמו, אם יכול לחיות, פטור. ואם לאו, חייב. נישט קײן חילוק צו אין דרערד אדער אין אן אנדערן בױם.
- אבער װען מען איז עס מרכיב בזקינה ביסטו גערעכט, ס'בלײבט א זקינה װײל מען דארף נישט צוקומען צו ביטול. אפילו אהן ביטול. הערסטע נאכאמאל: ס'װערט נישט אױס זקינה. דאס יחוס איז נאך צו די פריעדיגע בױם און ערלה רעכנט זיך לױט'ן פריערדיגן בױם - פון װאנעט ס'קומט. דאס מײנט אז ס'װערט עקשולי נישט בטל. סאױ װאס האקט ר' אהרן?
- ביסטו װײטער נישט גערעכט, װײל א ילדה װערט יא בטל אחוץ אױב די זקינה איז לסייג ולקורות.
איך געדענק נישט. אבער איין זאך דארף מען צו וויסן זייער קלאר: דאס שטייט נאך אין די ראשונים, אז מ'זעהט אסאך מאל אין גמרות אז מ'האט געפסקענט הלכות על פי רוח הקודש, פרעגן זיי ווי קען מען אזוי טוהן? אמער תורה לא בשמים הוא? ענפערען זיי, אז מברר צו זיין אן הלכה קען מען נישט מיט רוה''ק אדער מיט חכמת טבע, אבער דארט ווי דער ספק אין די הלכה איז תלוי אין א ספק אינעם מציאות, דארט גייט יא מיט רוה''ק און דאס זעלבע מיט חכמת הטבע.@בינה ודעת, דו קענסט זיך דערמאנען א פאל, אן אנדערע שערוריה והמסתעף (װי ר' אהרן האט ליב צוזאגן) װי די צד המתירים האבן זיך שטארק פארלאזט אױף דזשינס? װי בראַַקל טשיקען אדער ענליכעס?
אבער ס'איז נישט, װײל מ'קען דאך עס צוריקלײגן אין די ערשטע בתוך כמה שעות.אנטשולדיגט
נאכאמאל אויב עס איז וואס יכול לחיות איז עס
דאך אזוי ווי אינו נעקר עס איז אזוי ווי מחובר,
אבער א שחלה איז אינו יכול לחיות
איז עס תלוש אזוי ווי א ייחר שנקצץ,
דעס איז דער צאמשטעל , ער זאגט זייער גוט