האט אונז דער באשעפער ליב?

וואס איז דאס? א הבטחה? א נבואה? א מאטעמאטישע חשבון?

ווער זאגט אז די לעבן גייט איין טאג שיינען?
פון וואו ווייסטו? גאט האלט דיר אינפארמירט?

האקט

מיט אזעלכע מענטשן ווי אייך ווער דארף נאך א גאט צו פייניגן?

(א דאפעלטע ווערטל פארשטייט זיך)

איך האב עס געזאגט גלייבענדיג אז סטאטיסטיקלי ווערן מענטשן צופרידענער און פרייליכער מיט די צייט, ChatGPT האט מיר יעצט פראבירט ארויסצוהעלפן עס אויסארבייטן, איך האב אבער נישט נאכגעפאלגט זיין טרעיל..
אבער בעיקר האב איך עס געזאגט גלייבענדיג אז דאס אליין קען צום בעסטן זיין א זעלבסט-ערפילענדע נבואה, און צום ערגסטן א ווייסע ליגנט. נו שוין, מ'האט מיר געפאקט.
 
די געפילען פון א מענטש איז א משל צו די געפילען פון דעם באשעפער. אונז פארשטיי מיר נישט די מציאות פון דעם באשעפער אבער דער באשעפער האט די יכולת צי שפירען , היוצר אהבה הלא יאהב . און אז ס'שטייט און די תורה אז גאט האט ליב דאן איז עס אמת. דעי ספרים וואס זאגען אנדרעש אדער פארשטייסטו נישט וואס זיי זאגען אדער פארשטייען זיי נישט וואס זיי שרייבען ...
לויט די פארשטאנד פון די ראשונים איז ביי גאט נישט שייך א שינוי, ווייל שינוי איז חסרון אין אחדות, און יעדע געפיל ווערט נולד דורך א שינוי, ווייל עס איז נישט שייך א תענוג תמידי, ממילא קען נישט זיין אהבה תמידית, עס קומט מיט לעוועלס וואס איז נישט שייך ביי גאט. אזוי האבן געהאלטן אונזערע בעלי מסורה.
 
די אמת איז א לייקענען אין גאט ווען ס'דא שוועריקייטען איז נישט לאגיש. ס'איז בכלל נישט קיין חלק פון די דעבאטע ... טאמער עפעס איז די דעבאטע צו דער באשעפער איז גוט אדער נישט . ס'ביי מיר נישט קיין ספק אז ס'דא א גאט (די וועלט האט זיך נישט אליינס באשאפען) און ס'ביי מיר אויך נישט קיין ספק איז די תורה איז אמת.

נאר וואס דען. אונז ברויך מיר נישט נעמען אלע קלעפ אן זאגען א ווארט. משה רבינו האט אויף נישט פארשוויגען פאר'ן אייבערשטען ווען ס'איז געווארען ערגער פאר אידען. און ער האט נישט מורא געהאט צו שרייען למה הריעות לעם הזה ...

ווער ס'גערעכט ? דאס איז נישט די אישו .... לאמיר זאגען דער באשעפער איז גערעכט .... אונז זעמער דאך זיינע קינדער ! מ'דארף נישט אלעמאל זיין גערעכט .
דו זאגסט אז דו גלייבסט אז גארנישט איז נישט באשאפען געווארן פון זיך אליינס.

די סיבה פארוואס דו גלייבסט אזוי איז פשוט וויל דו ביסט אזוי אויפגעוואקסן געווארן! ווען דו וואלסט אויפגעוואקסן א מוסלימענער וואלסטו יעצט געשריגן “אַלאַה אַקבאַר!!!”
און ווען דו וואלסט אויפגעוואקסן אין א שטוב פון פרייע, סעקולאר אטעיסטן וואלסטו געזאגט ״איך פארשטיי נישט וויאזוי מ׳קען גלייבן אין די תורה וואס שטיצט רעיפּ און סלעווערי״

אזוי איז די מציאות און אזוי זאגט די סטאַטיסטיקס, יעדער גלייבט אין די רעליגיע מיט וואס זיי זענען אויפגעוואקסן געווארן, פארשטייט זיך יעדער כלל האט א יוצא מן הכלל. א קליינע פראצענט פון מענטשען טוישן זייער רעליגיע מיט וואס זיי זענען אויפגעוואקסן געווארן אדער לאזן זיי אפּ רעליגיע אינגאנצן.

אויב דו גלייבטס אז גארנישט קען נישט באשאפען ווערן פון זיך אליינס איז דאך שווער וויאזוי איז די אייבישטער באשאפען געווארן?

די ענטפער איז אז דער אייבישטער איז נצחיות און עס אייביג געוועהן און וועט אייביג זיין. די זעלבע קען מען זאגן אז נאטור און ענערדזשי איז אייביג געוועהן און וועט אייביג זיין.

און דאס איז טאקע וואס רוב מענטשען וואס גלייבן אין א גאט נעמען אָן אז גאט איז infinite און וועט אייביג עקזעסטירן.

ווידער די וואס גלייבן נישט אין קיין גאט זאגן די זעלבע זאך סאיז אייביג געוועהן עפעס א ענערדזשי און ס׳האלט זיך אין איין טוישן פארומס, אפילו פאר די ״גרויסע אויפרייס״ איז געוועהן געוויסע ענערדזשי און טאקע די ענערדזשי האט אויפגעפּלאצט און פון דעם איז געווארן די יוניווערס.

הצד השווה שבהם, ביידע זאגן עפעס א שטארקע force פירט די יוניווערס, איינער זאגט די געזעצן פון נאטור דיקטירט אלעס, און דער אנדערער זאגט עפעס א force וואס הייסט גאט ב״ה דיקטירט אלעס. די חילוק איז נאר לויט רעליגיע איז עס א פערזענליכע גאט וואס קוקט אראפ אויף די מענטשען, מ׳קען דאווענען צו אים, און אלעס האט א חשבון און א סיבה פארוואס זאכן געשעהן, און א מענטש באקומט שכר און עונש לויט וויאזוי ער פירט זיך אויף, און לויט די סעקולאריסטן איז אלעס רענדאם און א פשוטע ערשיינונג פון נאטור- א עקסידענט, און אלעס איז געוואנדען אין די געזעצן פון פיזיקס און chemistry
און סאיז נישטא קיין שכר ועונש אויף יענער וועלט.
 
דו זאגסט אז דו גלייבסט אז גארנישט איז נישט באשאפען געווארן פון זיך אליינס.

די סיבה פארוואס דו גלייבסט אזוי איז פשוט וויל דו ביסט אזוי אויפגעוואקסן געווארן! ווען דו וואלסט אויפגעוואקסן א מוסלימענער וואלסטו יעצט געשריגן “אַלאַה אַקבאַר!!!”
און ווען דו וואלסט אויפגעוואקסן אין א שטוב פון פרייע, סעקולאר אטעיסטן וואלסטו געזאגט ״איך פארשטיי נישט וויאזוי מ׳קען גלייבן אין די תורה וואס שטיצט רעיפּ און סלעווערי״

אזוי איז די מציאות און אזוי זאגט די סטאַטיסטיקס, יעדער גלייבט אין די רעליגיע מיט וואס זיי זענען אויפגעוואקסן געווארן, פארשטייט זיך יעדער כלל האט א יוצא מן הכלל. א קליינע פראצענט פון מענטשען טוישן זייער רעליגיע מיט וואס זיי זענען אויפגעוואקסן געווארן אדער לאזן זיי אפּ רעליגיע אינגאנצן.

אויב דו גלייבטס אז גארנישט קען נישט באשאפען ווערן פון זיך אליינס איז דאך שווער וויאזוי איז די אייבישטער באשאפען געווארן?

די ענטפער איז אז דער אייבישטער איז נצחיות און עס אייביג געוועהן און וועט אייביג זיין. די זעלבע קען מען זאגן אז נאטור און ענערדזשי איז אייביג געוועהן און וועט אייביג זיין.

און דאס איז טאקע וואס רוב מענטשען וואס גלייבן אין א גאט נעמען אָן אז גאט איז infinite און וועט אייביג עקזעסטירן.

ווידער די וואס גלייבן נישט אין קיין גאט זאגן די זעלבע זאך סאיז אייביג געוועהן עפעס א ענערדזשי און ס׳האלט זיך אין איין טוישן פארומס, אפילו פאר די ״גרויסע אויפרייס״ איז געוועהן געוויסע ענערדזשי און טאקע די ענערדזשי האט אויפגעפּלאצט און פון דעם איז געווארן די יוניווערס.

הצד השווה שבהם, ביידע זאגן עפעס א שטארקע force פירט די יוניווערס, איינער זאגט די געזעצן פון נאטור דיקטירט אלעס, און דער אנדערער זאגט עפעס א force וואס הייסט גאט ב״ה דיקטירט אלעס. די חילוק איז נאר לויט רעליגיע איז עס א פערזענליכע גאט וואס קוקט אראפ אויף די מענטשען, מ׳קען דאווענען צו אים, און אלעס האט א חשבון און א סיבה פארוואס זאכן געשעהן, און א מענטש באקומט שכר און עונש לויט וויאזוי ער פירט זיך אויף, און לויט די סעקולאריסטן איז אלעס רענדאם און א פשוטע ערשיינונג פון נאטור- א עקסידענט, און אלעס איז געוואנדען אין די געזעצן פון פיזיקס און chemistry
און סאיז נישטא קיין שכר ועונש אויף יענער וועלט.
דאנט ווארי איך גלייב שווער אז אבינועם גלייבט...
 
דאס איז א אלטע פראגע וואס אלע טראכטערס, טעאלאָגן, שרייבער, און פילאסאפן פון אלע סארטן און פון אלע רעליגיעס ברעכן זיך שוין קאפ פאר טויזענטער יאהרן, זיי רופן דאס די

“Problem of evil”

אויב ס׳איז דא א גאט וואס פארשטייט אלעס און קען אלעס טוהן פארוואס דארף ער עס דוקא טוהן אויף אזא וועג אז מענטשען מיט אלע אנדערע באשעפענישן זאלן ליידן אזעלעכע פיין און יסורים?
סאיז דא אסאך וואס פרובירן עס צו פארענטפערן אויף אפאר אנדערע וועגן. די קשיא בלייבט אומפארענטפערט פאר רוב, אפילו פאר גלייביגע ווייל דער כל יכול וואלט דאך געקענט באשאפען א וועלט אָן קיין pain און evil, אדער עכ״פ מיט אסאך ווייניגער פיין און יסורים. פארוואס ליידן אזויפיל בעלי חי׳? פארדעם זענען טאקע אסאך אנגעקומען צו די מסקנא אז אלעס איז א עקסידענט פון נאטור און נישט פון קיין גאט וואס טוט דירעקט באשטארפן די באשעפענישן, נאר אלעס איז רענדאם.
וואס כ׳האב קיינמאל נישט פארשטאנען פון דעם איז צוויי נקודות.
1. אפי׳ לשיטתם פרעגט עס נאר אפ די סעט פון די 3 attributes,
all knowing
all powerful
and all loving
אבער אויב נעמסטו אראפ נאר איינס פון די, איז אויס קשיא, און כ׳געדענק נישט זעהן ערגעץ אויסשמועסן אז די אלע דריי איז מוכרח פאר זיין עקזיסטענץ, ספעציעל די דריטע all loving, אין אנדערע ווערטער אין בעסטן פאל איז עס א קשיא אויף א ׳גוטע׳ באשעפער, נישט אויף זיין עצם מציאות.

פארשטייט זיך ס׳איז ווייט נישט בא׳טעמ׳ט אנצונעמען אז דער באשעפער איז שלעכט ח״ו, אבער פון א לאגישער פערספעקטיוו איז עס ׳אפשר׳ מעגליך.

והשנית והיא העיקר, אויב ביסטו מסכים אנצונעמען אז עס עקזיסטירט א גאט, וואס ביי דעפינישן איז סיי זיין עצם מציאות למעלה מהשגתינו, און סיי זיין origin איז למעלה מהשגתינו, דהיינו ממ״נ, אדער קענען מיר נישט פארשטיין how he came about, אדער (וואס דאס איז וואס מיר גלייבן) איז ער נצחי, וואס נצחיות בעצם איז ווייטער למעלה מהשגת אנושי, קומט אויס אז מיר האבן אים אנגענומען כאטש וואס ביידע (זיין מציאות/ being, און זיין origin) זענען גענצליך פארהוילן פון אונז, איז דאך נאך א סאך גרינגער אנצונעמען אז זיין behavior איז אויך למעלה מהשגתינו, פונקט ביי זיינע מעשים ווערסטו סטאק?? יא ער קען אלעס און ער וויל נאר גוטס, און דאס איז די פונקטליכע פארעם וויאזוי עס דארף צו געשעהן, און דאס איז גוט, סיי די צרות אליינס און סיי דאס אז ס׳קוקט אונז אויס שלעכט, גאר שלעכט, דאס איז אלס א חלק פון די גוטס. איי וויאזוי פונקטליך מאכט דאס סענס? שקיינאנונג, און איך ערווארט נישט עס צו פארשטיין, פונקט ווי כ׳ערווארט נישט צו פארשטיין זיין מהות, און ווי פארשטענדליך דאס (אז כ׳פארשטיי נישט זיין מהות) פרעגט נישט אפ זיין מציאות, ווייל דאס איז דאך די דעפינישן פון גאט, פונקט אזוי זענען זיינע מעשים אויך א חלק פון די אומפארשטענדליכקייט פון גאט.

דערנאך קען מען אריינגיין אין סברות און תירוצים אויף וויפיל מען קען יא פארשטיין למחצה לשליש ולרביע פארוואס דער אויבערשטער טוט געוויסע זאכן, אבער דאס איז אלעס נאכן פארשטיין די underlying נקודה אז מיר קענען נישט און דארפן נישט פארשטיין.

בעיסד אויף דעם קען מען פארשטיין די באקאנטע משל פון א טאטע וואס זיצט נעבעך ביים קינדס בעטל און לאזט דעם דאקטער שטעכן דאס קינד, דאס אומשולדיג קליין קינד קוקט דאך אויפן טאטן מיט אן אומגעהויערן דיסעפוינטמענט, טאטע, כ׳האב אלץ געוואוסט אז דו האסט מיר אזוי ליב, וויאזוי קענסטו צולאזן אזא אכזריות?? אפי׳ אלץ פרעמדער, כש״כ אלץ רחמנות׳דיגע טאטע!! נאר וואס דען? דער ערוואקסענער פארשטייט שוין איינמאל אז טאקע מהאי טעמא, פון גרויס רחמנות מוז ער פארקוקן אויף דאס ביסל צער וכו׳.

יעצט גייט דער (אויבער) חכם פרעגן: דער טאטע טוט טאקע דאס בעסטע וואס ער קען, אבער דו טענה׳סט דאך אז דער אויבערשטער איז א כל יכול? טא, זאל ער דעם קינד נישט קראנק מאכן אין פירסט פלעיס??תירוץ: יא מיסד דע האל פוינט! אוודאי זאג איך נישט יעצט אז איך פארשטיי שוין פארוואס ער טוט עס, און פארוואס ער טוט עס נישט אן קיין פעין אין פירסט פלעיס, און כ׳פלאן עס נישט צו פארשטיין עניטיים סאאן, דעטס די איידיע! די משל איז נאר זיך צו פרובירן צו קאנעקטן צום קינד׳ס פערספעקטיוו, ער איז אויך קאנווינסד אז וואס געשעט יעצט איז קאמפליט שלעכט, און אז די טאטע האט ביכולת עס צו סטאפן, און אז די טאטע האט אים ליב אהבת נפש, נאר וואס דען? קיין שכל צו מאכן פון דעם א לאגישע מסקנא האט ער נאכנישט, בלייבט ער נעבעך צופליקט מיט זיינע געמישטע געפילן, דער טאטע ווייסט אבער אז לפי המצב איז עס די בעסטע זאך פארן קינד, און הלואי כ׳קען אים עס פארשטיין גיבן. אזוי אויך מיר האבן נישט דאס מינדעסטע שכל צו מאכן מסקנות אינעם אויבערשטענ׳ס לאגיק (אזוי צו זאגן, פשוט אלס לעק פון א בעסערע טירם) ממילא זיץ מיר נעבעך דא אויף דעם עולם (און אין קרעמל) און פלאצן פון צומישטקייט ״וואס אט אזאנס קומט דא פאר?????״ גענוי ווי דער נעבעכדיג קינד אויפן שפיטאל בעטל. דאס קינדס טעות איז אינעם מציאות פונעם טאטענס יכולת, און אינעם מציאות פונעם קרענק אין וואס ער געפונט זיך ליידער, און אז דאס גייט אים ראטעווען וכו׳ און אונזער טעות געפונט זיך אין?? אאפס… מיר ווייסן נאכנישט, ווייל מיר זענען נאך דאס קינד יעצט.. די חילוק איז אז מיר קענען כאטש פארשטיין די משל, וואס דאס קען זיין עטוואס comforting דאס קינד האט נעבעך דאס אויך נישט. (און דאס קינד׳ס צער - וואס דאס איז דאך מעשים בכל יום - איז א חלק פון די נמשל אויך… אבוויעסלי)

און דאס (און ענליכע נקודות) דעקט בעצם נאך עריעס פון די גאט דעבאטע, וואס כ׳האב נישט די צייט אריינצוגיין יעצט. וואס וואונדערט מיר נאר איז אז נאכן פארברענגען צענדליגער (און אפשר הונדערטער) שעות וואטשן שמועסן און דעבאטעס אויף די טאפיק, האב איך נאכנישט געטראפן קיין איין קריסט ארויסברענגען די נקודה, א זאך וואס ווי מיר זענען אויפגעוואקסן איז עס א בעסיק קאנסעפט (אפי׳ וועסט אריינגיין אין ארגומענטן עס אפצופרעגן, איז עס זיכער ווערט צו ווערן ארויסגעברענגט, נאך אזויפיל ווי אנדערע תירוצים וואס זיי שמועסן אויס.)
פונקט ווי זיי פארפעלן נאך נקודות וואס איז פריטי מאטש א ב אין אונזער רעליגיע. ויש להאריך
 
אפילו פאר די ״גרויסע אויפרייס״ איז געוועהן געוויסע ענערדזשי און טאקע די ענערדזשי האט אויפגעפּלאצט און פון דעם איז געווארן די יוניווערס.
נישט ממש, ווייל היות זמן האט זיך אנגעפאנגען ביים ביג בענג, איז נישט שייך צו זאגן "פאר" די גרויסע אויפרייס.
 
וואס כ׳האב קיינמאל נישט פארשטאנען פון דעם איז צוויי נקודות.
1. אפי׳ לשיטתם פרעגט עס נאר אפ די סעט פון די 3 attributes,
all knowing
all powerful
and all loving
אבער אויב נעמסטו אראפ נאר איינס פון די, איז אויס קשיא, און כ׳געדענק נישט זעהן ערגעץ אויסשמועסן אז די אלע דריי איז מוכרח פאר זיין עקזיסטענץ, ספעציעל די דריטע all loving, אין אנדערע ווערטער אין בעסטן פאל איז עס א קשיא אויף א ׳גוטע׳ באשעפער, נישט אויף זיין עצם מציאות.

פארשטייט זיך ס׳איז ווייט נישט בא׳טעמ׳ט אנצונעמען אז דער באשעפער איז שלעכט ח״ו, אבער פון א לאגישער פערספעקטיוו איז עס ׳אפשר׳ מעגליך.

והשנית והיא העיקר, אויב ביסטו מסכים אנצונעמען אז עס עקזיסטירט א גאט, וואס ביי דעפינישן איז סיי זיין עצם מציאות למעלה מהשגתינו, און סיי זיין origin איז למעלה מהשגתינו, דהיינו ממ״נ, אדער קענען מיר נישט פארשטיין how he came about, אדער (וואס דאס איז וואס מיר גלייבן) איז ער נצחי, וואס נצחיות בעצם איז ווייטער למעלה מהשגת אנושי, קומט אויס אז מיר האבן אים אנגענומען כאטש וואס ביידע (זיין מציאות/ being, און זיין origin) זענען גענצליך פארהוילן פון אונז, איז דאך נאך א סאך גרינגער אנצונעמען אז זיין behavior איז אויך למעלה מהשגתינו, פונקט ביי זיינע מעשים ווערסטו סטאק?? יא ער קען אלעס און ער וויל נאר גוטס, און דאס איז די פונקטליכע פארעם וויאזוי עס דארף צו געשעהן, און דאס איז גוט, סיי די צרות אליינס און סיי דאס אז ס׳קוקט אונז אויס שלעכט, גאר שלעכט, דאס איז אלס א חלק פון די גוטס. איי וויאזוי פונקטליך מאכט דאס סענס? שקיינאנונג, און איך ערווארט נישט עס צו פארשטיין, פונקט ווי כ׳ערווארט נישט צו פארשטיין זיין מהות, און ווי פארשטענדליך דאס (אז כ׳פארשטיי נישט זיין מהות) פרעגט נישט אפ זיין מציאות, ווייל דאס איז דאך די דעפינישן פון גאט, פונקט אזוי זענען זיינע מעשים אויך א חלק פון די אומפארשטענדליכקייט פון גאט.

דערנאך קען מען אריינגיין אין סברות און תירוצים אויף וויפיל מען קען יא פארשטיין למחצה לשליש ולרביע פארוואס דער אויבערשטער טוט געוויסע זאכן, אבער דאס איז אלעס נאכן פארשטיין די underlying נקודה אז מיר קענען נישט און דארפן נישט פארשטיין.

בעיסד אויף דעם קען מען פארשטיין די באקאנטע משל פון א טאטע וואס זיצט נעבעך ביים קינדס בעטל און לאזט דעם דאקטער שטעכן דאס קינד, דאס אומשולדיג קליין קינד קוקט דאך אויפן טאטן מיט אן אומגעהויערן דיסעפוינטמענט, טאטע, כ׳האב אלץ געוואוסט אז דו האסט מיר אזוי ליב, וויאזוי קענסטו צולאזן אזא אכזריות?? אפי׳ אלץ פרעמדער, כש״כ אלץ רחמנות׳דיגע טאטע!! נאר וואס דען? דער ערוואקסענער פארשטייט שוין איינמאל אז טאקע מהאי טעמא, פון גרויס רחמנות מוז ער פארקוקן אויף דאס ביסל צער וכו׳.

יעצט גייט דער (אויבער) חכם פרעגן: דער טאטע טוט טאקע דאס בעסטע וואס ער קען, אבער דו טענה׳סט דאך אז דער אויבערשטער איז א כל יכול? טא, זאל ער דעם קינד נישט קראנק מאכן אין פירסט פלעיס??תירוץ: יא מיסד דע האל פוינט! אוודאי זאג איך נישט יעצט אז איך פארשטיי שוין פארוואס ער טוט עס, און פארוואס ער טוט עס נישט אן קיין פעין אין פירסט פלעיס, און כ׳פלאן עס נישט צו פארשטיין עניטיים סאאן, דעטס די איידיע! די משל איז נאר זיך צו פרובירן צו קאנעקטן צום קינד׳ס פערספעקטיוו, ער איז אויך קאנווינסד אז וואס געשעט יעצט איז קאמפליט שלעכט, און אז די טאטע האט ביכולת עס צו סטאפן, און אז די טאטע האט אים ליב אהבת נפש, נאר וואס דען? קיין שכל צו מאכן פון דעם א לאגישע מסקנא האט ער נאכנישט, בלייבט ער נעבעך צופליקט מיט זיינע געמישטע געפילן, דער טאטע ווייסט אבער אז לפי המצב איז עס די בעסטע זאך פארן קינד, און הלואי כ׳קען אים עס פארשטיין גיבן. אזוי אויך מיר האבן נישט דאס מינדעסטע שכל צו מאכן מסקנות אינעם אויבערשטענ׳ס לאגיק (אזוי צו זאגן, פשוט אלס לעק פון א בעסערע טירם) ממילא זיץ מיר נעבעך דא אויף דעם עולם (און אין קרעמל) און פלאצן פון צומישטקייט ״וואס אט אזאנס קומט דא פאר?????״ גענוי ווי דער נעבעכדיג קינד אויפן שפיטאל בעטל. דאס קינדס טעות איז אינעם מציאות פונעם טאטענס יכולת, און אינעם מציאות פונעם קרענק אין וואס ער געפונט זיך ליידער, און אז דאס גייט אים ראטעווען וכו׳ און אונזער טעות געפונט זיך אין?? אאפס… מיר ווייסן נאכנישט, ווייל מיר זענען נאך דאס קינד יעצט.. די חילוק איז אז מיר קענען כאטש פארשטיין די משל, וואס דאס קען זיין עטוואס comforting דאס קינד האט נעבעך דאס אויך נישט. (און דאס קינד׳ס צער - וואס דאס איז דאך מעשים בכל יום - איז א חלק פון די נמשל אויך… אבוויעסלי)

און דאס (און ענליכע נקודות) דעקט בעצם נאך עריעס פון די גאט דעבאטע, וואס כ׳האב נישט די צייט אריינצוגיין יעצט. וואס וואונדערט מיר נאר איז אז נאכן פארברענגען צענדליגער (און אפשר הונדערטער) שעות וואטשן שמועסן און דעבאטעס אויף די טאפיק, האב איך נאכנישט געטראפן קיין איין קריסט ארויסברענגען די נקודה, א זאך וואס ווי מיר זענען אויפגעוואקסן איז עס א בעסיק קאנסעפט (אפי׳ וועסט אריינגיין אין ארגומענטן עס אפצופרעגן, איז עס זיכער ווערט צו ווערן ארויסגעברענגט, נאך אזויפיל ווי אנדערע תירוצים וואס זיי שמועסן אויס.)
פונקט ווי זיי פארפעלן נאך נקודות וואס איז פריטי מאטש א ב אין אונזער רעליגיע. ויש להאריך
אמת אז די קשיא פון שלעכטס פרעגט נאר אפ אז עס קען נישט זיין אלע דריי, אבער אן אלע דריי קענסטו נישט געהעריג מאכן א רעליגיע, און ממילא וועסטו זען אז ממש אלע רעליגיעס האבן יא אלע דריי.

אויב ווייסט ער נישט אלעס איז ער סתם אזוי אן אפגעריסענער. און אויב קען ער נישט אלעס טון איז ער סתם א לא יצלח. אבער אויב ווייסט ער אלעס און קען אלעס, אבער איז סתם א שלעכטער, דאן ווער וויל האבן א פארקער מיט אים. ווער ווייסט צו ער וועט דיר עניוועי אריינלייגן אין העלפייר אבי פאר פאן אפילו ביסט געווען געטריי צו אים? אבער אליבא דאמת איז נישט שייך צו וויסן, קען זיין אז ס'איז דא א גאט און ער איז א בארעגטע שלעכטע גאט. אסאך כופרים טענה'ן אז די גאט פון די תורה איז טאקע א שלעכטער, א נארסאסיסט, אבער זיי האלטן אז ס'איז בלויז די מענטש וואס האט עס געשריבן.

וועגן דיין חלק ב' ס'איז אין קורצן געזאגט אז מען פארשטייט נישט. מען דארף זיך פארמאכן די קאפ און זאגן אז פיין און ליידן איז באמת גוט און געשמאק. מען דארף ממש טוישן די באדייט פון די ווארט שלעכט אויף אזוי ווייט אז עס מיינט מער גארנישט. זיין געזינט איז גוט, זיין קראנק איז... אויך גוט. סאו וואס מיינט שלעכט? זיין קראנק פילט נישט גוט, אבער העי, גאט טוט עס, סאו ס'איז יא גוט, אקעי, סאו גיימיר טרעפן א פרישע ווארט וויאזוי אנצוריפן שלעכטס? אפשר טעפעניסט. טעפעניסט מעג דאך גאט יא זיין נאר שלעכט נישט. נע, טעפעניסט איז צו א שווערע ווארט, לאמיר ניצן א גרינגערע ווארט... שלעכט, אבער נישט חלילה די שלעכטע שלעכט וואס אונז ווייסן וועגן דעם, ווייל דאס איז גאט "נישט", נאר גאט איז א נייע סארט שלעכט וואס איז נישט שלעכט.
 
נישט ממש, ווייל היות זמן האט זיך אנגעפאנגען ביים ביג בענג, איז נישט שייך צו זאגן "פאר" די גרויסע אויפרייס.

די רעלאטיוויטי פון זמן טעאריע איז זייער גוט אויף פען און פעיפער, כ׳ווייס אבער נישט צו איינער קען אנעסטלי זאגן אז ער פארשטייט (comprehend) אז זמן זאל בכלל נישט עקזיסטירן פון א נאטורליכע שטאנדפונקט, אבער אפגעזעהן צו יא צו נישט, דארף מען פארשטיין אז די essence פון די argument of origin איז לאו דוקא ״וואס איז געווען פארדעם״? נאר ענדערשט די אנדערע ווערסיע פון ״why is there anything rather than nothing”? אין אנדערע ווערטער וויאזוי איז שייך יש מאין? (די צוויי זענען אויך נישט ממש די זעלבע, אבער פאר יעצט ארבעט ביידע..) וואס אויף דעם ארבעט נישט די נארישע ווערטער שפיל פון ״עס איז נישט געווען ווען עס זאל עקזיסטירן״

To me that’s very obviously agenda driven and pretty much undermining the intelligence of your opponent

ווען זיי נוצן עס פשוט צו ענטפערן א תלמיד וואס פרעגט א סייענס שאלה איז איין זאך, אבער ווען עס ווערט גענוצט אקעגן the argument of origin איז עס פשוט געכאפט יענעם ביים ווארט, אויסער אויב זיי מיינען טאקע צו זאגן נצחיות, וואס דעמאלטס האט דאך שבת אחים רעכט
 
לעצט רעדאגירט:
אמת אז די קשיא פון שלעכטס פרעגט נאר אפ אז עס קען נישט זיין אלע דריי, אבער אן אלע דריי קענסטו נישט געהעריג מאכן א רעליגיע, און ממילא וועסטו זען אז ממש אלע רעליגיעס האבן יא אלע דריי.

אויב ווייסט ער נישט אלעס איז ער סתם אזוי אן אפגעריסענער. און אויב קען ער נישט אלעס טון איז ער סתם א לא יצלח. אבער אויב ווייסט ער אלעס און קען אלעס, אבער איז סתם א שלעכטער, דאן ווער וויל האבן א פארקער מיט אים. ווער ווייסט צו ער וועט דיר עניוועי אריינלייגן אין העלפייר אבי פאר פאן אפילו ביסט געווען געטריי צו אים? אבער אליבא דאמת איז נישט שייך צו וויסן, קען זיין אז ס'איז דא א גאט און ער איז א בארעגטע שלעכטע גאט. אסאך כופרים טענה'ן אז די גאט פון די תורה איז טאקע א שלעכטער, א נארסאסיסט, אבער זיי האלטן אז ס'איז בלויז די מענטש וואס האט עס געשריבן.

וועגן דיין חלק ב' ס'איז אין קורצן געזאגט אז מען פארשטייט נישט. מען דארף זיך פארמאכן די קאפ און זאגן אז פיין און ליידן איז באמת גוט און געשמאק. מען דארף ממש טוישן די באדייט פון די ווארט שלעכט אויף אזוי ווייט אז עס מיינט מער גארנישט. זיין געזינט איז גוט, זיין קראנק איז... אויך גוט. סאו וואס מיינט שלעכט? זיין קראנק פילט נישט גוט, אבער העי, גאט טוט עס, סאו ס'איז יא גוט, אקעי, סאו גיימיר טרעפן א פרישע ווארט וויאזוי אנצוריפן שלעכטס? אפשר טעפעניסט. טעפעניסט מעג דאך גאט יא זיין נאר שלעכט נישט. נע, טעפעניסט איז צו א שווערע ווארט, לאמיר ניצן א גרינגערע ווארט... שלעכט, אבער נישט חלילה די שלעכטע שלעכט וואס אונז ווייסן וועגן דעם, ווייל דאס איז גאט "נישט", נאר גאט איז א נייע סארט שלעכט וואס איז נישט שלעכט.
סאו דיין פראבלעם איז אז ס׳שמעקט דיר נישט נישט צו וויסן וואס שלעכט איז, כ׳הער ס׳שמעקט מיר אויך נישט טו בי אנעסט, כ׳האב דיר אבער גרויס נייעס, שלעכט און גוט זענען קאמפליט סובדזשעקטיוו ווערטער אידערוועי, און דעיס האט א מיליאן משלים אן א דעילי בעיסיס, דו האסט לכאורה היינט אליינס געהאט עטליכע דיסעגרימענטס מיט מענטשן אין דעם, נאר ווי מער עקסטרעם די עקזעמפל ווערט, אלס מער מענטשן וועלן עגריען אויף וואס איז שלעכט און וואס איז גוט, אבער אפי׳ ביי גאר עקסטרעמע משלים וועלן נאך אלס זיין מענטשן (וואס זייער דזשעלי איז געמאכט מיט די זעלבע סובסטאנצן ווי דיינס און מיינס) וואס וועלן נאכאלטס דיסעגריען (ווי למשל היטלער/אייסיס וכדו׳) סאו קענסטו נישט פארשטיין אז ארויסגייענדיג פון עולם הגשמי בכלל טוישן זיך די דיינעמיקס קאמפליטלי?

אבער ביסיידס די פוינט, כ׳האב נישט געזאגט אז ס׳איז געשמאק, נאר לאגיש גערעדט פרעגט עס בכלל נישט אפ עפעס וואס איז לכתחילה אומפארשטענדליך ביי דעפינישן.
 
די רעלאטיוויטי פון זמן טעאריע איז זייער גוט אויף פען און פעיפער, כ׳ווייס אבער נישט צו איינער קען אנעסטלי זאגן אז ער פארשטייט (comprehend) אז זמן זאל בכלל נישט עקזיסטירן פון א נאטורליכע שטאנדפונקט, אבער אפגעזעהן צו יא צו נישט, דארף מען פארשטיין אז די essence פון די argument of origin איז לאו דוקא ״וואס איז געווען פארדעם״? נאר ענדערשט די אנדערע ווערסיע פון ״why is there anything rather than nothing”? אין אנדערע ווערטער וויאזוי איז שייך יש מאין? (די צוויי זענען אויך נישט ממש די זעלבע, אבער פאר יעצט ארבעט ביידע..) וואס אויף דעם ארבעט נישט די נארישע ווערטער שפיל פון ״עס איז נישט געווען ווען עס זאל עקזיסטירן״

,To me that’s very obviously agenda driven and pretty much undermining the intelligence of your opponent

ווען זיי נוצן עס פשוט צו ענטפערן א תלמיד וואס פרעגט א סייענס שאלה איז איין זאך, אבער ווען עס ווערט גענוצט אקעגן the argument of origin איז עס פשוט געכאפט יענעם ביים ווארט, אויסער אויב זיי מיינען טאקע צו זאגן נצחיות, וואס דעמאלטס האט דאך שבת אחים רעכט
איך פארשטיי נישט ממש וואס דו זאגסט, אפשר ביסטו זיך בעסער מסביר.

די שאלה פון וויאזוי האט זיך אלעס אנגעפאנגען פארשטיי איך, אבער וואספארא שאלה איז דאס פארוואס איז דא עפעס ווי איידער גארנישט? מ'רעדט דאך לפי זה אז ס'איז קיינמאל נישט געווען גארנישט. אפילו די ביג בענגערס זאגן נישט אז ס'איז געווען גארנישט און דאן האט פאסירט עפעס יש מאין. און ניין, קיינער פארשטייט עס נאכנישט, די גרעסטע פיזיקער אויך נישט דאכצעכמער.
 
איך פארשטיי נישט ממש וואס דו זאגסט, אפשר ביסטו זיך בעסער מסביר.

די שאלה פון וויאזוי האט זיך אלעס אנגעפאנגען פארשטיי איך, אבער וואספארא שאלה איז דאס פארוואס איז דא עפעס ווי איידער גארנישט? מ'רעדט דאך לפי זה אז ס'איז קיינמאל נישט געווען גארנישט. אפילו די ביג בענגערס זאגן נישט אז ס'איז געווען גארנישט און דאן האט פאסירט עפעס יש מאין. און ניין, קיינער פארשטייט עס נאכנישט, די גרעסטע פיזיקער אויך נישט דאכצעכמער.
שוין, זאגסט דאך אליינס אז זיי פארשטייען נישט, וואס דו האסט פריער געזאגט אז זמן האט נאכנישט עקזעסטירט, נוצן זיי פאר אן ענטפער (וואס קוקט מיר אויס ווי א נארישע ווערטער שפיל) עס זאל אויסקוקן כאילו זיי פארשטייען יא. עכ״פ אזוי קוקט מיר עס אויס.

Why should there be anything rather than nothing
איז איינשטיין׳ס ווערטער (נישט זיכער צו ס׳איז פון פריער, ער האט עס אבער גענוצט) וואס קוקט צו מיר אויס נאך א וועג ארויסצוברענגען the argument of origin וואס איז פון די שטארקע טענות גענוצט צו פראוון גאט. ווי איך פארשטיי טוט עס איבערקלוגן אזעלכע און ענליכע טריקס זי ארויסצודרייען פון די argument
 
נישט ממש, ווייל היות זמן האט זיך אנגעפאנגען ביים ביג בענג, איז נישט שייך צו זאגן "פאר" די גרויסע אויפרייס.
באמת ווענדט זיך וועלעכע מאדעל דו נוצט. לויט רוב מאדעלן איז נישט מוכרח אז זמן האט געהאט אן אנפאנג.
 
סתם פאר נייגעריגקייט, פארוואס טראכסטו אז nothing איז מער לייקלי ווי something ?
Something דארף א cause, נאטור דיקטירט אזוי, אויף nothing האמיר נישט קיין סיבה צו טראכטן אזוי.

אדער קען מען פשוט זאגן אז דאס איז די קאלעקטיוו intuition פון יאמעניטי, פאר א סיבה טראכטן און שפירן אלע מענטשן אזוי ביי דיפאלט, און ס׳האט געדארפט קומען א קריעטיוו מיינד, (מיט א ציל צו פארטושן די מוחות, כ׳רעד נישט פון דיר) אויפצוקומען מיט די ׳אפשר פארקערט׳ קשיא.

און אויב האט עוועלאשן געמאכט א קאראפשן אין די פראגרעם פון אונזערע מוחות, הייבט זיך סייענס נישט אן אין פירסט פלעיס.

אבער די שנירל איז מיאוס פארפארן (אויב ס׳גייט איינעם אן)
 
וואס כ׳האב קיינמאל נישט פארשטאנען פון דעם איז צוויי נקודות.
1. אפי׳ לשיטתם פרעגט עס נאר אפ די סעט פון די 3 attributes,
all knowing
all powerful
and all loving
אבער אויב נעמסטו אראפ נאר איינס פון די, איז אויס קשיא, און כ׳געדענק נישט זעהן ערגעץ אויסשמועסן אז די אלע דריי איז מוכרח פאר זיין עקזיסטענץ, ספעציעל די דריטע all loving, אין אנדערע ווערטער אין בעסטן פאל איז עס א קשיא אויף א ׳גוטע׳ באשעפער, נישט אויף זיין עצם מציאות.
די גאט וואס קומט ארויס פון אזאלעכע ארגומענט'ס ווי די אנטילאגישער ארגומענט, מוז בהכרח האבן אלע פון די דריי זאכן.

עס איז פונקט ווי פאעל דיראק האט זיך "געטראפן" מיט אן אנטי-מעטער פארטיקל נאכן אריינברענגען רעלעטיוועטי אין די הייזענבערג איקוועיזדשענס. אויב נוצט מען איינע פון די ארגומענטס, דאן טרעפסטו זיך מיט א גאט וואס האט אלע פון די דריי זאכן.

אויב האסטו א גאט וואס איז מוכרח/מחוייב המציאות, דאן מוז ער זיין מושלם אן קיין שום חסרון. ווייל די גאנצע סיבה פארוואס ער איז מכרח, איז נאר ווייל עס איז נישטא גארנישט מער מושלם ווי אים. אויב איז ער נישט all loving, דאן איז דא עפעס וואס איז מער מושלם ווי אים, דהיינו מאראל.

שלעכט און גוט זענען קאמפליט סובדזשעקטיוו ווערטער אידערוועי,
וואס איז סובדזשעקטיוו איז, צו די און די זאך וואס יענער האט געטון, גייט אריין אין די "שלעכט" קאטעגאריע. אבער ביידע זענען מודה אז אזא קאטעגאריע עקזיסטירט, און ביידע זענען אויך מודה אז געוויסע זאכן (ווי למשל פייניגן בעיביס פאר פאן) גייען זיכער אריין אין די קאטעגאריע.
 
Something דארף א cause, נאטור דיקטירט אזוי
סתם אזוי? פלעין צו עקזיסטירן? וואס עפעס?

מילא ווען דו זאגסט אז עפעס זאל "אנהייבן" צו עקזיסטירן דארף עס א קאוז, פיין, איך הער פארוואס מען זאל טראכטן אזוי, (גראדע איז עס נישט מוכרח, אבער נישט איבער דעם טענה'ט מען זיך דא). אבער פארוואס זאל קדמת העולם דארפן א קאוז?
 
סתם אזוי? פלעין צו עקזעסטירן? וואס עפעס?

מילא ווען דו זאגסט, אז עפעס זאל "אנהייבן" צו עקזעסטירן דארף עס א קאוז, פיין איך הער פארוואס מען זאל טראכטן אזוי (גראדע איז עס נישט מוכרך, אבער נישט איבער דעם טענה'ט מען זיך דא). אבער פארוואס זאל קדמת העולם דארפן א קאוז?
נישט געכאפט אז די רעפערסט צו קדמת העולם, סאררי.

כ׳האב אויך נישט געטראכט אז די קשיא פון why anything rather than nothing רעפערט צו קדמת העולם, נאר מער מער ווי א ריפרעיז פון די origin ארגומענט (אויב ס׳איז יא דא אן אנהייב) אבער קען זיין ביזט גערעכט.

עכ״פ מיין צווייטע חלק איז נאך אלץ וואליד לכאורה, פלאס וואס דאס פאלט אריין אין אנדערע פראבלעמען שטייצעך.
 
די גאט וואס קומט ארויס פון אזאלעכע ארגומענט'ס ווי די אנטילאגישער ארגומענט, מוז בהכרך האבן אלע פון די דריי זאכן.

עס איז פונקט ווי פאעל דיראק האט זיך ''געטראפן'' מיט אן אנטי-מעטער פארטיקל נאכן אריינברענגען רעלעטיוועטי אין די הייזענבערג איקוועיזדשענס. אויב נוצט מען איינע פון די ארגומענט'ס, דאן טרעפסטו זיך מיט א גאט וואס האט אלע פון די דריי זאכן.

אויב האסטו א גאט וואס איז מוכרח/מחוייב המציאות, דאן מוז ער זיין מושלם אן קיין שום חסרון. ווייל די גאנצע סיבה פארוואס ער איז מכרך, איז נאר ווייל עס איז נישטא גארנישט מער מושלם ווי אים. אויב איז ער נישט all loving, דאן איז דא עפעס וואס איז מער מושלם ווי אים, דהייני מאראל.
כ׳פארשטיי נישט פונקטליך, ווער מאכט אפ אז מאראל איז משלים א זאך. אפשר power וועגט איבער? און דער וואס האט מאראל פעלט אים אין power ווייל ער קען נישט טוהן קיין שלעכטס.

כ׳האב עס נישט דורכגעטהון, אבער ס׳איז מיר נישט נוגע, ווייל כ׳גלייב סייווי אז דער אויבערשטער איז גוט.
 
Back
Top