נצחיות התורה - וואס פינקטליך מיינט דאס?

אפילו אין דעם פאל פון קרבן פסח, זעט מען אין נביא אז סאיז סאיז געווען זייער לאנגע תקופות וואס מ׳האט נישט מקריב געווען אזוי ווי אין מלכים ב׳ כג
ויְצַו הַמֶּלֶךְ אֶת כָּל הָעָם לֵאמֹר: עֲשׂוּ פֶסַח לַה' אֱלֹהֵיכֶם כַּכָּתוּב עַל סֵפֶר הַבְּרִית הַזֶּה. כִּי לֹא נַעֲשָׂה כַּפֶּסַח הַזֶּה מִימֵי הַשֹּׁפְטִים אֲשֶׁר שָׁפְטוּ אֶת יִשְׂרָאֵל וְכֹל יְמֵי מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל וּמַלְכֵי יְהוּדָה. כִּי אִם בִּשְׁמֹנֶה עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ יֹאשִׁיָּהוּ נַעֲשָׂה הַפֶּסַח הַזֶּה לַה' בִּירוּשָׁלָ‍ִם.
און BTW אין זיינע צייטן האט מען אויך געטראפן דעם ספר דברים וואס מ׳האט נישט געוואוסט פון דעם פריער כמבואר

וַיֹּאמֶר חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל עַל שָׁפָן הַסֹּפֵר: 'סֵפֶר הַתּוֹרָה מָצָאתִי בְּבֵית ה'', וַיִּתֵּן חִלְקִיָּה אֶת הַסֵּפֶר אֶל שָׁפָן וַיִּקְרָאֵהוּ. וַיָּבֹא שָׁפָן הַסֹּפֵר אֶל הַמֶּלֶךְ וַיָּשֶׁב אֶת הַמֶּלֶךְ דָּבָר וַיֹּאמֶר: 'הִתִּיכוּ עֲבָדֶיךָ אֶת הַכֶּסֶף הַנִּמְצָא בַבַּיִת וַיִּתְּנֻהוּ עַל יַד עֹשֵׂי הַמְּלָאכָה הַמֻּפְקָדִים בֵּית ה''. וַיַּגֵּד שָׁפָן הַסֹּפֵר לַמֶּלֶךְ לֵאמֹר: 'סֵפֶר נָתַן לִי חִלְקִיָּה הַכֹּהֵן', וַיִּקְרָאֵהוּ שָׁפָן לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ. וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ הַמֶּלֶךְ אֶת דִּבְרֵי סֵפֶר הַתּוֹרָה וַיִּקְרַע אֶת בְּגָדָיו. וַיְצַו הַמֶּלֶךְ אֶת חִלְקִיָּה הַכֹּהֵן וְאֶת אֲחִיקָם בֶּן שָׁפָן וְאֶת עַכְבּוֹר בֶּן מִיכָיָה וְאֵת שָׁפָן הַסֹּפֵר וְאֵת עֲשָׂיָה עֶבֶד הַמֶּלֶךְ לֵאמֹר: 'לְכוּ דִרְשׁוּ אֶת ה' בַּעֲדִי וּבְעַד הָעָם וּבְעַד כָּל יְהוּדָה עַל דִּבְרֵי הַסֵּפֶר הַנִּמְצָא הַזֶּה כִּי גְדוֹלָה חֲמַת ה' אֲשֶׁר הִיא נִצְּתָה בָנוּ עַל אֲשֶׁר לֹא שָׁמְעוּ אֲבֹתֵינוּ עַל דִּבְרֵי הַסֵּפֶר הַזֶּה לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַכָּתוּב עָלֵינוּ'

(און די חוקרים זאגן אז עס איז געשריבן געווארן דעמאלס)

און לויט דעם איז פארשטעדליך פארוואס מ׳האט אנגעהויבן צו מקריב זיין דעמאלס דעם קרבן פסח, ווייל אין שמות שטייט נישט קיין ציווי לדורות, נאר די מעשה וואס איז געווען אין מצרים.
 
און BTW אין זיינע צייטן האט מען אויך געטראפן דעם ספר דברים וואס מ׳האט נישט געוואוסט פון דעם פריער כמבואר



(און די חוקרים זאגן אז עס איז געשריבן געווארן דעמאלס)

און לויט דעם איז פארשטעדליך פארוואס מ׳האט אנגעהויבן צו מקריב זיין דעמאלס דעם קרבן פסח, ווייל אין שמות שטייט נישט קיין ציווי לדורות, נאר די מעשה וואס איז געווען אין מצרים
אין דברי הימים שטייט אז אויך חזקיהו המלך האט מקריב געווען דעם קרבן פסח אויך אויף א ריזיגע פארנעם וועלכעס מ'האט נישט געזעהן פריער
דברי בימים ב' ל' און צום סוף פרק
וַתְּהִי שִׂמְחָה גְדוֹלָה בִּירֽוּשָׁלָ͏ִם כִּי מִימֵי שְׁלֹמֹה בֶן־דָּוִיד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל לֹא כָזֹאת בִּירֽוּשָׁלָֽ͏ִם׃
 
אין דברי הימים שטייט אז אויך חזקיהו המלך האט מקריב געווען דעם קרבן פסח אויך אויף א ריזיגע פארנעם וועלכעס מ'האט נישט געזעהן פריער
דברי בימים ב' ל' און צום סוף פרק
וַתְּהִי שִׂמְחָה גְדוֹלָה בִּירֽוּשָׁלָ͏ִם כִּי מִימֵי שְׁלֹמֹה בֶן־דָּוִיד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל לֹא כָזֹאת בִּירֽוּשָׁלָֽ͏ִם׃
די שאלה איז נאר ווער און ווען איז געשריבן געווארן די ספר דברי הימים?
 
איך ווארט נאך אויף א מקור אז מ'האט נישט מקריב געווען קיין קרבן פסח איין יאר זינט מ'איז אריין אין ארץ ישראל. ביזדערווייל זעי איך אז געוויסע פארשוינן האבן זיך באקרוינט מיט'ן נאמן 'יודעי דבר' (פונקט וועלכע דבר און וויאזוי די ידיעה איז געשען זאגן זיי נישט אויס) קענן נישט טייטשן א פסוק אין נ"ך.
 
איך ווארט נאך אויף א מקור אז מ'האט נישט מקריב געווען קיין קרבן פסח איין יאר זינט מ'איז אריין אין ארץ ישראל. ביזדערווייל זעי איך אז געוויסע פארשוינן האבן זיך באקרוינט מיט'ן נאמן 'יודעי דבר' (פונקט וועלכע דבר און וויאזוי די ידיעה איז געשען זאגן זיי נישט אויס) קענן נישט טייטשן א פסוק אין נ"ך.
טייטש עס איבער אויף יידיש, וועסטו אליין זען.
מאכטס א פסח פארן אייבישטער, אזוי ווי ס׳שטייט דעם ספר (וואס ער האט געטראפן), ווייל ס׳איז נישט געטון געווארן דעם פסח זייט די טעג פון שופטים...
 
לעצט רעדאגירט:
איך ווארט נאך אויף א מקור אז מ'האט נישט מקריב געווען קיין קרבן פסח איין יאר זינט מ'איז אריין אין ארץ ישראל. ביזדערווייל זעי איך אז געוויסע פארשוינן האבן זיך באקרוינט מיט'ן נאמן 'יודעי דבר' (פונקט וועלכע דבר און וויאזוי די ידיעה איז געשען זאגן זיי נישט אויס) קענן נישט טייטשן א פסוק אין נ"ך.
אדער ווילן נישט טייטשן די פסוק לויט דיין נערעטיוו

גראדע אפילו מ'האט אייביג מקריב געווען די קרבן פסח קען איך הערן אז די חכמים האבן געזעהן אז עס איז נישטא קיין צייט צו מקריב זיין בין השמשות און האבן עקסטענדעד די צייט פון חצות אלס "יש כח ביד חכמים לעקור דבר מן התורה", און שפעטער איז דאס שוין געווארן די טייטש פון בין הערבים
 
טייטש עס איבער אויף יידיש, וועסטו אליין זען.
מאכטס א פסח פארן אייבישטער, אזוי ווי ס׳שטייט דעם ספר (וואס ער האט געטראפן), ווייל ס׳איז נישט געטון געווארן דעם פסח זייט די טעג פון שופטים...
אדער בעסער געטייטשט אזוי ווי דער פסח. ד.ה. אז עס האט אייביג געהינקט, און יעצט זאל עס זיין א קנאק.

נישט אז מ'האט בכלל נישט געמאכט קיין קרבן פסח.
 
און יעצט צו די נייעם טענה אז 'זיי האבן נישט געוואוסט פון ספר דברים ביז די טעג פון יאשיהו. געדענק, דאס איז אלס פון די חוקרים, וואס זענן אמת זוכערס........

הייסט'ס זיי האבן געטראפן א ספר דברים, וואס שטייט דארט אז משה האט עס איבערגעבן פאר גאנץ כלל ישראל, און זיי האבן ממש געגלויבט וואס שטייט דארט, הגם זיי האבן געוואוסט אז עס איז נישט אמת?!?!?

אלא מאי, ווי אן ארנטליכע מענטש לערנט תנ"ך, איז אלס קלאר. די יצר פון עבודה זרה האט געבוזשעוועט, און הגם אז מ'איז געבליבן אידן, דאס איז עפ"י רוב געווען מן השפה ומבחוץ. אפילו די פרעדיגערס, אדער די וואס האבן נישט געדינט עבודה זרה, האבן נישט אין גאנצן געגלויבט אין זייער דרשות. פונקט ווי די דרשנים היינט וועגן גשמיות, וואס האלטן אויך ווייט פון זייער דרשות. א קליינע צאל מענטשן זענן געבליבן געטריי מיט דער באשעפער, כולל א חלק פון די מלכים. אבער זיי האבן אויך נישט מצליח געווען אויסצוראטן די נגע פון כלל ישראל, כמבואר בקרא. יאשיהו איז געווען א גרעסערע צדיק ווי זיי אלע, און זין השפעה האט יא געווירקט. פלוצלונג האבן זיי אנגעהויבן צו פארברענן די אלע געטשקעס מיט זייער געצייג עד החרמה ממש. און דערצו האבן זיי געהאט א נייעם בליק אויף די תורה. ווען זיי האבן געטראפן א ספר תורה אין היכל וואס איז געווען אפן צו די תוכחה, האבן זיי געזען אין דעם א שרעקליכע סימן. פאר דעם וואלטן זיי עס אנגעפיפן, ווארום תורה איז נישט ממש געווען די הויפט ציל פון די לעבן פון רוב פאלק.

קיינער האט נישט פון ניי געשריבן א תורה, די תורה איז נישט פארגעסן געווארן, די עבודה אין בית המקדש איז ווייטער אנגעגאנגן געהעריג, נאר אויף א הינקעדיגע אופן.
 
אדער בעסער געטייטשט אזוי ווי דער פסח. ד.ה. אז עס האט אייביג געהינקט, און יעצט זאל עס זיין א קנאק.

נישט אז מ'האט בכלל נישט געמאכט קיין קרבן
ס׳נאך אלס די זעלבע באדייט,
"מאכטס" א פסח, אזוי ווי ס׳שטייט אין דעם ספר, "ווייל" ס׳איז נישט געטון געווארן ווי דעם פסח זייט די טעג פון שופטים...

ווי דו ווילסט לערנען מאכט עס נישט קיין סענס,
מאכטס דעם פסח אזוי ווי ס׳שטייט דא, ווייל ס׳איז קיינמאל נישט געטון געווארן אזוי ווי דער גרויסע מצב ווי ס׳איז יעצט דא געווען/גיייט זיין??
 
לעצט רעדאגירט:
די עבודה אין בית המקדש איז ווייטער אנגעגאנגן געהעריג, נאר אויף א הינקעדיגע אופן.
דברי הימים ב' כ"ח פסוק כ"ד
וַיֶּֽאֱסֹף אָחָז אֶת־כְּלֵי בֵֽית־הָֽאֱלֹהִים וַיְקַצֵּץ אֶת־כְּלֵי בֵֽית־הָֽאֱלֹהִים וַיִּסְגֹּר אֶת־דַּלְתוֹת בֵּֽית־יְהֹוָה וַיַּעַשׂ לוֹ מִזְבְּחוֹת בְּכָל־פִּנָּה בִּירֽוּשָׁלָֽ͏ִם׃

און מיט דעם מונע געווען די עבודה אין בית המקדש, ערגעץ האב איך געזעהן צוברענגן אז דאס האט אנגעהאלטן זעכצן יאר! און דו ווילסט זאגן אז די עבודה אין בית המקדש איז שטענדיג אנגעגאנגן נאר צומאל געהינקעט
 
אדער בעסער געטייטשט אזוי ווי דער פסח. ד.ה. אז עס האט אייביג געהינקט, און יעצט זאל עס זיין א קנאק.

נישט אז מ'האט בכלל נישט געמאכט קיין קרבן פסח.
די מפרשים אויפן פלאץ לערנען טאקע אזוי ווייל פאר זיי איז שווער געווען, קען דען זיין איז בימי דוד ושלמה אדער אנדערע עהרליכע מלכים האט מען דען נישט מקריב געווען דעם קרבן פסח?!?! הישמע כזאת?! אבער ווען מ'לערענט עס פון א היסטארישע פערספעקטיוו קען מען עס אנקוקן ווי פשוטו כמשמעו ווי מ'האט טאקע נישט מקיים געווען דעם קרבן פסח. אזוי ווי מ'זעהט אין דברי הימים ב' כ"ח פסוק כ"ד וַיֶּֽאֱסֹף אָחָז אֶת־כְּלֵי בֵֽית־הָֽאֱלֹהִים וַיְקַצֵּץ אֶת־כְּלֵי בֵֽית־הָֽאֱלֹהִים וַיִּסְגֹּר אֶת־דַּלְתוֹת בֵּֽית־יְהֹוָה וַיַּעַשׂ לוֹ מִזְבְּחוֹת בְּכָל־פִּנָּה בִּירֽוּשָׁלָֽ͏ִם׃ אז פאר זעכצן יאר איז נישט אנגעגאנגן די עבודה אין בית המקדש ביז זיין זוהן יחזקיהו המלך האט איבערגענומען די מלוכה
 
די תורה איז נישט פארגעסן געווארן,
קוק אריין אין מלכים ב' קפיטל כ"ב פסוק ח' ווי חלקיהו הכהן הגדול האט געזאגט צו שפן הסופר "ספר התורה מצאתי בבית ד'" קוק אריין דארט אין רד"ק ווי ער מאכט א גאנצע חשבון און ער טענה'ט אז די תורה איז ליטעראלי פארגעסן געווארן ביז מ'האט געפונען דעם ספר תורה וועלכעס איז לכאורה געווען א ספר דברים
 
@דער גאלדענער אדלער דו מאכסט ממש נישט קיין סענס. ביסט זיך אליינס סותר.
קודם, איז דיין 'היסטארישן פערספעקטיוו' א שם נרדף פאר 'פרי הדמיון'. וועלכע פערספעקטיוו? וואס האסטו געוואוסט פון די היסטאריא אזוי קלאר אז דן קענסט שוין עקסטרעפאלעיטן ביז דארט?

אבער דיין ראיה פון אחז איז א ראיה לסתור. טאמער נאר זעכצן יאר איז עס אנגעגאנגן, איז דאס א ראיה אז אלע אנדערע יארן איז עס נישט אנגעגאנגן. קומסטו מיט א ראיה אז פון זעכצן איז געווארן זעקס הונדרעט?! און פון די גאנצע געשיכטע איז דאך ארויס א חזקיהו, וואס ביי די פינף און צוואנציג איז געווען קעניג ויעש הישר בעיני ה'. ווי זאל מען האבן געהאט פארגעסן וויאזוי צו מאכן די עבודה אין צווישן? אז איינער מוז שטארק גלויבן אז די עבודה איז פארגעסן געווארן, דארף ער כאטש ווערן שיין באצאלט פאר דעם, ווייל לעיני ההגיון איז עס נישט דא.

און דער רד"ק זאגט סה"כ אז פאר נ"ה שנה האט מען נישט געהאט קיין ספרי תורה, נישט מימי אחז, און דאס מיינט נישט אז מ'האט איינגערעדט דער ציבור א מעשה אז דאס איז די ספר וואס מ'דארף פאלגן. מ'האט נישט געדארפט פארגעסן אז עס איז דא א תורה בישראל, און אז זיי פירן זיך דערמיט. נאר די פרטי התורה זענן נשתכח געווארן פון דער בית המלך, און טרעפן די ספרי תורה האט זיי דערמאנט. אזוי ווי יעדער מענטש וואס הערט אויף צו לערנן, וועט ער שנעל פארגעסן, און ער וועט נאר וויסן די כללים, אז שבועות עסט מען קרעפליך, און אידן טארן נישט פארן אויף קיין שייגעץ בייקס.

מיר ווייסן די מסורת התורה פון פאר יענער דור און וויאזוי עס איז נמסר געווארן מנביא לנביא ונשיא לנשיא, און עס איז נישט דא קיין ברעיק אין די מסורה.
 
@דער גאלדענער אדלער דו מאכסט ממש נישט קיין סענס.
מ'ברויך מאכן דאללער נישט סענס!
קודם, איז דיין 'היסטארישן פערספעקטיוו' א שם נרדף פאר 'פרי הדמיון'.
אויך עפעס.
די עבודה אין בית המקדש איז ווייטער אנגעגאנגן געהעריג, נאר אויף א הינקעדיגע אופן.
אויף דעם האב איך דיר געענטפערט
און מיט דעם מונע געווען די עבודה אין בית המקדש, ערגעץ האב איך געזעהן צוברענגן אז דאס האט אנגעהאלטן זעכצן יאר! און דו ווילסט זאגן אז די עבודה אין בית המקדש איז שטענדיג אנגעגאנגן נאר צומאל געהינקעט
דו האסט געטענהט אז אלעס איז אנגעגאנגן נאן-סטאפ אויף דעם האב איך דיר אנגעוויזן אז פאר זעכצן יאר איז די בית המקדש געווען א קלאוזד שאפ און מיין ראיה איז בכלל נישט קיין ראיה לסתור נאר גאר א שטארקע ראיה צו מיין פאוינט.
און דער רד"ק זאגט סה"כ אז פאר נ"ה שנה האט מען נישט געהאט קיין ספרי תורה,
נאפ! דער רד"ק זאגט קלאר די ווערטער "נשתכחה תורה" כ'האב נישט א רד"ק אין פארענט פון מיר יעצט, מארגן וועל איך קענען נאכברענגן די פינקטלעכע לשון.
מ'האט נישט געדארפט פארגעסן אז עס איז דא א תורה בישראל, און אז זיי פירן זיך דערמיט. נאר די פרטי התורה זענן נשתכח געווארן פון דער בית המלך,
די מפרשים לערנען עס אפ אז די תורה איז פארגעסן געווארן.
 
לעצט רעדאגירט:
אז מ'האט א 'היסטארישן פערספעקטיוו', קען מען עס אנקוקן פון די היינטיגע פערספעקטיוו.

קוק די לעצטע הונדרעט יאר - איז תורה נשתכחה מישראל? אוודאי! רוב כלל ישראל האבן אפגעלאזט תורה, און די צענטראלע פירערס פון כלל ישראל זענן די נידריגסטע וואס כלל ישראל האט, עמי הארץ וואס האלטן נישט קיין איין מצוה. פארוואס זאלסטו מיינן אז דעמאלס איז געווען אנדערש ווי היינט?
 
אז מ'האט א 'היסטארישן פערספעקטיוו', קען מען עס אנקוקן פון די היינטיגע פערספעקטיוו.

קוק די לעצטע הונדרעט יאר - איז תורה נשתכחה מישראל? אוודאי! רוב כלל ישראל האבן אפגעלאזט תורה, און די צענטראלע פירערס פון כלל ישראל זענן די נידריגסטע וואס כלל ישראל האט, עמי הארץ וואס האלטן נישט קיין איין מצוה. פארוואס זאלסטו מיינן אז דעמאלס איז געווען אנדערש ווי היינט?
ערשטענס, אז האמיר דיך קען שוין נישט נשתכח ווערן תורה מישראל.

צווייטענס, אמאליגע צייטן איז נישט געווען ספרים פון וואו צו לערנען, ס'נאר געווען די פאר ספרי תורה פון וועלכע מ'האט פאר געלערנט און אז יענץ איז געווען באהאלטן האט אויסגעזעהן ווי ניטל ביינאכט ווי דער עולם שפילט שאך און פאבדזשי. אפילו גמרא'ס זענען נישט געווען בנמצא, תורה שבעל פה איז נאכנישט געווען אראפ געשריבן. אפילו סתם א תורה בלעטעל, א גליון, א גוט מארגן ווי אראפ צו שרייבן א מופת פון רבי שייעלע, אדער עפעס א מופת דורך נישט ניצן טעכנאלאגיע איז נישט געווען צו באקומען.

ווי קענסטו עס בכלל מדמה זיין צו היינט? בלויע רויטע און גרינע ארטסקרול גמרא'ס, חומשים איבערגעזעצט אויף גרינגע לשה"ק און אידיש אדער סיי וועלכע שפראך אידן רעדן היינט. ג'אסרטע ספרים, ג'חרם'טע ספרים, ביבלאטעקן פאר די מער לופטיגערע חברה, אינטערנעט פיל מיט אינפארמאציע פאר די זוכערס און פארשערס, נאך קיינמאל נישט געווען אזויפיל תורה ביי אידן ווי היינצוטאגס.

אזויף אזוי ווייט אז ביי מאנכע איז שוין תורה איבערגערינען אזש אז ס'געווארן ממש אן ע"ז ווי מ'דינט שוין מער נישט דערמיט גאט נאר זיך אליין, אדער זיין אייגענע פארטיי מיט די אייגענע גדולים, ווי די תורה ווערט גענוצט ווי א קורדום לחפור בה, אינטער צו גראבן דערמיט דעם קאנקורענטישע גרופעס אדער יחידים וועלעכע וואגן זיך צו זאגן אנדערש ווי די אזוי גערופענע מסורה'ס. ביי מאנכע איז די תורה געווארן א געצייג צו הרג'נן און באראבעווען די מענטשהייט, צו מעניפולירן און וואשן די מוחות כאילו ס'נאר פארהאן די יחידי סגולה וועלכע מעגן פסק'ענען ווייל נאר זייער סמיכה פארט ארויף די טשעין ביז משה רבנו.

די אינטערשטע שורה איז ווי לאנג מיר פארמאגן @אלטע שרייבער וועט תעירע נישט פארגעסן ווערן
 
בימי אחז האבן זיי געהאט ישעיה הנביא, ווי זאל די תורה פארגעסן ווערן?

דיין טענה פון ארטסקרול איז אן אנאקראניזם. זיבעציג יאר צוריק, זענן מיר געווען אין א מצב פון נשתכחה תורה מישראל. טאמער דו האלטסט אז די אלע קאלירטע גמרות זענן א היפך פון דעם, פון ווי זענן זיי געווארן? פון א דור וואס האט פארגעסן פון די תורה? פון א דור וואס האט זיך געשמדט אין די מאסן, און געשטראמט צו טעמפלן און קיבוצים? וויאזוי איז דאס געווארן? די תירוץ איז פשוט. נשתכחה בדרך כלל, און בדרך פרט איז נאך געבליבן א פאר קוילן וואס מ'האט געקענט אנבלאזן ביז עס וועט זיך צו עפעס פלאקערן. היינט איז מען אויך אין א מצב פון נשתכחה, כלפי וויאזוי עס וואלט געדארפט זיין. אבער דאס ביסל וואס מיר האבן איז א פרי פון די קליינער עמבערס וואס זענן געבליבן פון דעמאלס.

בשעת די בית ראשון איז די תורה נישט געווען אפגעשריבן. ממילא, דער וואס האט געלערנט, האט געהאט אן אחריות צו געדענקן יעדעס ווארט וואס ער לערנט. יעדער אינגל אין חדר האט געמוזט געדענקן די גאנצע חומש מיט טראפ, אלע הלכות פון טומאה וטהרה, זרעים, צוזאמן מיט די הלכות וואס מיר דארפן אויך קענן. יא, אסאך זענן אוועק געפאלן צו די געטשקעס, אבער צו זאגן אז תוך א קורצע צייט זענן אלע תלמידי חכמים נעלם געווארן און אלע האבן פארגעסן אלס אין וואס זיי האבן גענצליך אינוועסטירט זייער לעבן? איך קען תלמידי חכמים פון היינט וואס דאס וואלט נישט געקענט פאסירן, כ"ש אין א צייט ווען די לערנן איז געווען מיט א פיל גרעסערע אחריות.

איך ווייס נישט ווי דיין רענט פון קרדום לחפור בה קומט דא אריין, אבער דאס איז איין מאל אגזיאמאטיש, אז ווען די חברה לערנן דען נישט, וואלטן זיי גענוצט עפעס אנדערש לחפור בה. אמער, קוק אין די קרייזן ווי לערנן איז נישט קיין ארטיקל, גראבן זיי דארט עפעס ווייניגער? דער נוצט זיין טאטע און באבע, און דער נוצט אותות ומופתים, און דער נוצט זיין ציונות, און דער נוצט זיין אנטי-ציונות. גראבערס פעלן קיין מאל נישט.
 
און BTW אין זיינע צייטן האט מען אויך געטראפן דעם ספר דברים וואס מ׳האט נישט געוואוסט פון דעם פריער כמבואר



(און די חוקרים זאגן אז עס איז געשריבן געווארן דעמאלס)

און לויט דעם איז פארשטעדליך פארוואס מ׳האט אנגעהויבן צו מקריב זיין דעמאלס דעם קרבן פסח, ווייל אין שמות שטייט נישט קיין ציווי לדורות, נאר די מעשה וואס איז געווען אין מצרים.
א קליינע שאלה פאר די דורשי אמת.
פארוואס זאגט דער פסוק מימי שלמה בן דוד? לויט די ”חוקרים” וואלט געדארפט שטיין מימי משה? עס איז דאך נישט געווען א מצוה לדורות?
עוד שאלה קטנה אשאל. וּשְׁמַרְתֶּ֖ם אֶת־הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֑ה לְחׇק־לְךָ֥ וּלְבָנֶ֖יךָ עַד־עוֹלָֽם׃ שמות י”ב כ”ד
וְהָיָ֞ה כִּֽי־תָבֹ֣אוּ אֶל־הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֨ר יִתֵּ֧ן יְהֹוָ֛ה לָכֶ֖ם כַּאֲשֶׁ֣ר דִּבֵּ֑ר וּשְׁמַרְתֶּ֖ם אֶת־הָעֲבֹדָ֥ה הַזֹּֽאת׃ שמות י”ב כ”ד

רבותי, עס איז נישט געווען א ציווי לדורות! א בפירושער ישראל פינקלשטיין!

איך זאג דיך צו אז אויב מען טרעפט א חמשה חומשי תורה בכתב יד מימות משה פעסטגעשטעלט סייענטפיקלי וועט פינקלשטיין זאגן אז דער מיטאלאגישער משה האט געלעבט צוויי טויזנט יאר פריער ווי קודם געמיינט.
אז מען גייט טרעפן עטליכע בני דורו פון משה רבינו וועלכע ברענגען אים וועט ער זאגן אז דאס באווייזט וואס פארא שטותים מען האט אמאל געקענט איינרעדן במילתא דעבידי לגלוי’ אדער גאר אפפרעגן חז”ל וועלכע שטעלן אוועק דעם כלל פון מילתא דעבידי לגלוי’ דערמיט.
איך מיין אז דער לעצטער מענטש צו זיין באמת אפען-מיינדעד בדברים אלו איז געווען רבינו משה הספרדי.
 
לעצט רעדאגירט:
א קליינע שאלה פאר די דורשי אמת.
פארוואס זאגט דער פסוק מימי שלמה בן דוד? לויט די ”חוקרים” וואלט געדארפט שטיין מימי משה? עס איז דאך נישט געווען א מצוה לדורות?

שפן הסופר מיט יאשיהו, האבן געמאכט א רעפארם און פראבירט צו טוישן די נערעטיוו,
דו פרעגסט א קשיא אויף א אויגעמאכטע מעשה!...
ווייל אזוי האט דער כותב געוואלט דערציילן די נערעטיוו, אז ׳אזוי גייט די מעשה׳.

זיי האבן געשריבן אין זייער ספר דברים אז ס׳איז א מצוה לדורות, און אויך אריינגעלייגט און שמות אפאר פסוקים צו מיט שטימען די נערעטיוו, ס׳איז קלאר פון די טעקסט אז ס׳איז צוגעלייגטע פסוקים פון שפעטער.

קוק פון פסוק יד ביז פסוק כ וועסטו באמערקן ווי ס׳טוישט זיך אויף א גאנצע אנדערע נוסח פון פארדעם, פארדעם איז עס מער אזא מעשה פארציילונג, און אזוי ווי א שמועס פון מענטשן, און פלוצלונג טוישט זיך עס אויף אזא סטייל פון ספר דברים, ווי גאט געבט זאגט אן הוראות מיט אזא אטאריטעט, פון אויבן אראפ,
אויך זעה ווי ס׳האקט אריין אינמיטן די מעשה און גלייך נאכדעם קומט מען צוריק צו די מעשה, וואס איז א המשך פון פריער.

און די זעלבע זאך שפילט זיך אפ נאכאמאל פון פסוק כד ביז כח, מ׳האקט אריין די צוגעלייגטע נרעטיוו, און נאכדעם צוריק צו די מעשה, קוק וויפיל שענער ס׳לייענט זיך ווען מ׳נעמט ארויס די פסוקים.
דַּבְּר֗וּ אֶֽל־כׇּל־עֲדַ֤ת יִשְׂרָאֵל֙ לֵאמֹ֔ר בֶּעָשֹׂ֖ר לַחֹ֣דֶשׁ הַזֶּ֑ה וְיִקְח֣וּ לָהֶ֗ם אִ֛ישׁ שֶׂ֥ה לְבֵית־אָבֹ֖ת שֶׂ֥ה לַבָּֽיִת׃ וְאִם־יִמְעַ֣ט הַבַּ֘יִת֮ מִהְי֣וֹת מִשֶּׂה֒ וְלָקַ֣ח ה֗וּא וּשְׁכֵנ֛וֹ הַקָּרֹ֥ב אֶל־בֵּית֖וֹ בְּמִכְסַ֣ת נְפָשֹׁ֑ת אִ֚ישׁ לְפִ֣י אׇכְל֔וֹ תָּכֹ֖סּוּ עַל־הַשֶּֽׂה׃ שֶׂ֥ה תָמִ֛ים זָכָ֥ר בֶּן־שָׁנָ֖ה יִהְיֶ֣ה לָכֶ֑ם מִן־הַכְּבָשִׂ֥ים וּמִן־הָעִזִּ֖ים תִּקָּֽחוּ׃
וְהָיָ֤ה לָכֶם֙ לְמִשְׁמֶ֔רֶת עַ֣ד אַרְבָּעָ֥ה עָשָׂ֛ר י֖וֹם לַחֹ֣דֶשׁ הַזֶּ֑ה וְשָׁחֲט֣וּ אֹת֗וֹ כֹּ֛ל קְהַ֥ל עֲדַֽת־יִשְׂרָאֵ֖ל בֵּ֥ין הָעַרְבָּֽיִם׃
וְלָֽקְחוּ֙ מִן־הַדָּ֔ם וְנָ֥תְנ֛וּ עַל־שְׁתֵּ֥י הַמְּזוּזֹ֖ת וְעַל־הַמַּשְׁק֑וֹף עַ֚ל הַבָּ֣תִּ֔ים אֲשֶׁר־יֹאכְל֥וּ אֹת֖וֹ בָּהֶֽם׃
וְאָכְל֥וּ אֶת־הַבָּשָׂ֖ר בַּלַּ֣יְלָה הַזֶּ֑ה צְלִי־אֵ֣שׁ וּמַצּ֔וֹת עַל־מְרֹרִ֖ים יֹאכְלֻֽהוּ׃אַל־תֹּאכְל֤וּ מִמֶּ֙נּוּ֙ נָ֔א וּבָשֵׁ֥ל מְבֻשָּׁ֖ל בַּמָּ֑יִם כִּ֣י אִם־צְלִי־אֵ֔שׁ רֹאשׁ֥וֹ עַל־כְּרָעָ֖יו וְעַל־קִרְבּֽוֹ׃ וְלֹא־תוֹתִ֥ירוּ מִמֶּ֖נּוּ עַד־בֹּ֑קֶר וְהַנֹּתָ֥ר מִמֶּ֛נּוּ עַד־בֹּ֖קֶר בָּאֵ֥שׁ תִּשְׂרֹֽפוּ׃ וְכָ֘כָה֮ תֹּאכְל֣וּ אֹתוֹ֒ מׇתְנֵיכֶ֣ם חֲגֻרִ֔ים נַֽעֲלֵיכֶם֙ בְּרַגְלֵיכֶ֔ם וּמַקֶּלְכֶ֖ם בְּיֶדְכֶ֑ם וַאֲכַלְתֶּ֤ם אֹתוֹ֙ בְּחִפָּז֔וֹן פֶּ֥סַח ה֖וּא לַיהֹוָֽה׃ וְעָבַרְתִּ֣י בְאֶֽרֶץ־מִצְרַ֘יִם֮ בַּלַּ֣יְלָה הַזֶּה֒ וְהִכֵּיתִ֤י כׇל־בְּכוֹר֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם מֵאָדָ֖ם וְעַד־בְּהֵמָ֑ה וּבְכׇל־אֱלֹהֵ֥י מִצְרַ֛יִם אֶֽעֱשֶׂ֥ה שְׁפָטִ֖ים אֲנִ֥י יְהֹוָֽה׃ וְהָיָה֩ הַדָּ֨ם לָכֶ֜ם לְאֹ֗ת עַ֤ל הַבָּתִּים֙ אֲשֶׁ֣ר אַתֶּ֣ם שָׁ֔ם וְרָאִ֙יתִי֙ אֶת־הַדָּ֔ם וּפָסַחְתִּ֖י עֲלֵכֶ֑ם וְלֹֽא־יִֽהְיֶ֨ה בָכֶ֥ם נֶ֙גֶף֙ לְמַשְׁחִ֔ית בְּהַכֹּתִ֖י בְּאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃


הוספה:
וְהָיָה֩ הַיּ֨וֹם הַזֶּ֤ה לָכֶם֙ לְזִכָּר֔וֹן וְחַגֹּתֶ֥ם אֹת֖וֹ חַ֣ג לַֽיהֹוָ֑ה לְדֹרֹ֣תֵיכֶ֔ם חֻקַּ֥ת עוֹלָ֖ם תְּחׇגֻּֽהוּ׃
שִׁבְעַ֤ת יָמִים֙ מַצּ֣וֹת תֹּאכֵ֔לוּ אַ֚ךְ בַּיּ֣וֹם הָרִאשׁ֔וֹן תַּשְׁבִּ֥יתוּ שְּׂאֹ֖ר מִבָּתֵּיכֶ֑ם כִּ֣י ׀ כׇּל־אֹכֵ֣ל חָמֵ֗ץ וְנִכְרְתָ֞ה הַנֶּ֤פֶשׁ הַהִוא֙ מִיִּשְׂרָאֵ֔ל מִיּ֥וֹם הָרִאשֹׁ֖ן עַד־י֥וֹם הַשְּׁבִעִֽי׃
וּבַיּ֤וֹם הָרִאשׁוֹן֙ מִקְרָא־קֹ֔דֶשׁ וּבַיּוֹם֙ הַשְּׁבִיעִ֔י מִקְרָא־קֹ֖דֶשׁ יִהְיֶ֣ה לָכֶ֑ם כׇּל־מְלָאכָה֙ לֹא־יֵעָשֶׂ֣ה בָהֶ֔ם אַ֚ךְ אֲשֶׁ֣ר יֵאָכֵ֣ל לְכׇל־נֶ֔פֶשׁ ה֥וּא לְבַדּ֖וֹ יֵעָשֶׂ֥ה לָכֶֽם׃
וּשְׁמַרְתֶּם֮ אֶת־הַמַּצּוֹת֒ כִּ֗י בְּעֶ֙צֶם֙ הַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה הוֹצֵ֥אתִי אֶת־צִבְאוֹתֵיכֶ֖ם מֵאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם וּשְׁמַרְתֶּ֞ם אֶת־הַיּ֥וֹם הַזֶּ֛ה לְדֹרֹתֵיכֶ֖ם חֻקַּ֥ת עוֹלָֽם׃
בָּרִאשֹׁ֡ן בְּאַרְבָּעָה֩ עָשָׂ֨ר י֤וֹם לַחֹ֙דֶשׁ֙ בָּעֶ֔רֶב תֹּאכְל֖וּ מַצֹּ֑ת עַ֠ד י֣וֹם הָאֶחָ֧ד וְעֶשְׂרִ֛ים לַחֹ֖דֶשׁ בָּעָֽרֶב׃
שִׁבְעַ֣ת יָמִ֔ים שְׂאֹ֕ר לֹ֥א יִמָּצֵ֖א בְּבָתֵּיכֶ֑ם כִּ֣י ׀ כׇּל־אֹכֵ֣ל מַחְמֶ֗צֶת וְנִכְרְתָ֞ה הַנֶּ֤פֶשׁ הַהִוא֙ מֵעֲדַ֣ת יִשְׂרָאֵ֔ל בַּגֵּ֖ר וּבְאֶזְרַ֥ח הָאָֽרֶץ׃
כׇּל־מַחְמֶ֖צֶת לֹ֣א תֹאכֵ֑לוּ בְּכֹל֙ מוֹשְׁבֹ֣תֵיכֶ֔ם תֹּאכְל֖וּ מַצּֽוֹת׃ פ


וַיִּקְרָ֥א מֹשֶׁ֛ה לְכׇל־זִקְנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵהֶ֑ם מִֽשְׁכ֗וּ וּקְח֨וּ לָכֶ֥ם צֹ֛אן לְמִשְׁפְּחֹתֵיכֶ֖ם וְשַׁחֲט֥וּ הַפָּֽסַח׃ וּלְקַחְתֶּ֞ם אֲגֻדַּ֣ת אֵז֗וֹב וּטְבַלְתֶּם֮ בַּדָּ֣ם אֲשֶׁר־בַּסַּף֒ וְהִגַּעְתֶּ֤ם אֶל־הַמַּשְׁקוֹף֙ וְאֶל־שְׁתֵּ֣י הַמְּזוּזֹ֔ת מִן־הַדָּ֖ם אֲשֶׁ֣ר בַּסָּ֑ף וְאַתֶּ֗ם לֹ֥א תֵצְא֛וּ אִ֥ישׁ מִפֶּֽתַח־בֵּית֖וֹ עַד־בֹּֽקֶר׃ וְעָבַ֣ר יְהֹוָה֮ לִנְגֹּ֣ף אֶת־מִצְרַ֒יִם֒ וְרָאָ֤ה אֶת־הַדָּם֙ עַל־הַמַּשְׁק֔וֹף וְעַ֖ל שְׁתֵּ֣י הַמְּזוּזֹ֑ת וּפָסַ֤ח יְהֹוָה֙ עַל־הַפֶּ֔תַח וְלֹ֤א יִתֵּן֙ הַמַּשְׁחִ֔ית לָבֹ֥א אֶל־בָּתֵּיכֶ֖ם לִנְגֹּֽף׃
הוספה:

וּשְׁמַרְתֶּ֖ם אֶת־הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֑ה לְחׇק־לְךָ֥ וּלְבָנֶ֖יךָ עַד־עוֹלָֽם׃

וְהָיָ֞ה כִּֽי־תָבֹ֣אוּ אֶל־הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֨ר יִתֵּ֧ן יְהֹוָ֛ה לָכֶ֖ם כַּאֲשֶׁ֣ר דִּבֵּ֑ר וּשְׁמַרְתֶּ֖ם אֶת־הָעֲבֹדָ֥ה הַזֹּֽאת׃
וְהָיָ֕ה כִּֽי־יֹאמְר֥וּ אֲלֵיכֶ֖ם בְּנֵיכֶ֑ם מָ֛ה הָעֲבֹדָ֥ה הַזֹּ֖את לָכֶֽם׃
וַאֲמַרְתֶּ֡ם זֶֽבַח־פֶּ֨סַח ה֜וּא לַֽיהֹוָ֗ה אֲשֶׁ֣ר פָּ֠סַ֠ח עַל־בָּתֵּ֤י בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ בְּמִצְרַ֔יִם בְּנׇגְפּ֥וֹ אֶת־מִצְרַ֖יִם וְאֶת־בָּתֵּ֣ינוּ הִצִּ֑יל וַיִּקֹּ֥ד הָעָ֖ם וַיִּֽשְׁתַּחֲוֽוּ׃

וַיֵּלְכ֥וּ וַֽיַּעֲשׂ֖וּ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל כַּאֲשֶׁ֨ר צִוָּ֧ה יְהֹוָ֛ה אֶת־מֹשֶׁ֥ה וְאַהֲרֹ֖ן כֵּ֥ן עָשֽׂוּ׃ ס
וַיְהִ֣י ׀ בַּחֲצִ֣י הַלַּ֗יְלָה וַֽיהֹוָה֮ הִכָּ֣ה כׇל־בְּכוֹר֮ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֒יִם֒ מִבְּכֹ֤ר פַּרְעֹה֙ הַיֹּשֵׁ֣ב עַל־כִּסְא֔וֹ עַ֚ד בְּכ֣וֹר הַשְּׁבִ֔י אֲשֶׁ֖ר בְּבֵ֣ית הַבּ֑וֹר וְכֹ֖ל בְּכ֥וֹר בְּהֵמָֽה׃ וַיָּ֨קׇם פַּרְעֹ֜ה לַ֗יְלָה ה֤וּא וְכׇל־עֲבָדָיו֙ וְכׇל־מִצְרַ֔יִם וַתְּהִ֛י צְעָקָ֥ה גְדֹלָ֖ה בְּמִצְרָ֑יִם כִּֽי־אֵ֣ין בַּ֔יִת אֲשֶׁ֥ר אֵֽין־שָׁ֖ם מֵֽת׃

און בד"ו ביידע מאל ענדיגט זיך די הוספות מיט א ס אדער מיט א פ וואס ווייזט אן אז דא איז דא א הוספה.
 
לעצט רעדאגירט:
Back
Top