רבינו הגדול והקדוש הגאון הצדיק רבי אביגדור מיללער זי''ע

חלק ז': זיין קאטראווערסיאלע שטעלונג קעגן עוואלוציע.

1749654852445.png

זשיען-באפטיסטע לאמארק וואס האט אויסגעטראפן עוואלוציע בעפאר טשארלס דארווין


די וועלט האט אסאך טענות אויף ר' אביגדור'ן אז ער איז געווען משוגע עקסטרעם אין זיין אמונה בהשם יתברך פון בראשית ברא אלוקים, אז ג-ט האט באשאפן די וועלט אין 6 טעג ליטערלי. ווי באקאנט דער בעל פירוש המשניות תפארת ישרא' האט אנגענומען די סייענס פון עוועלאשן אלץ פאקט וואס מקען דאס נישט ארויסווארפן סתם אזוי. און מ'מוז אויסטייטשן די פסוקים פון חומש על פי די נייע סייענס פון אוועלוציע און די ביג בענג וכו'. פונקט ווי מען האט אנגענומען אנדערע מציאות בעפאר אז די וועלט איז נישט פיר עקיג פלאך מיט זיבן הימלען.

גראדע האט ר' אביגדור אנגענומען דעם פשטות פון הייליגן רמב''ם אז אלע מציאות'ער פון חז''ל אויב עס איז נוגד די היינטיגע סייענס מוז מען דאס נישט אנעמען. ווי צום ביישפיל ר' אביגדור פלעגט נישט רעדן פון שדים גילגול נשמות און רוחות וכו' אנדערע מיסטישע זאכן וואס ווערן יא ערווענט אין גמרא. איך האב אים קיינמאל נישט געהערט נאכאזאגן קיין זוהר כאטש די היינטיגע אינגעלייט פון תורת אביגדור שטעלן אלעס צו צום זוהר, יעדעס ווארט זיינער.

איז וויאזוי קען מען פארשטיין ר' אביגדור'ס עקסטרעמע האקן אויף דעם סייענס פון אוועלוציע?

דער ענטפער איז אז ר' אביגדור האט בעיקר געוואלט ארויסברענגן דעם שער הבחינה פון חובת הללבות. נישט אז מיר זאלן סתם גלויבן אין א באשפער. ער האט קלאר געזאגט אז עס איז נישטא אזא קאנצעפט אין די תורה פון ''גלויבן'', דאס איז א נייע קריסטליכע אידעיע. ביים דאווענען זאגט מען ויאמינו בשם ובמשה עבדו, דאס מיינט צוזאגן אז זיי האבן צוגעזען אזא נס האבן זיי אויפגעפלערט זייער גלויבונג אבער אין חומש טרעפט מען נישט אזא מצוה בכלל.

דאס גאנצער פארלאנג כלפי א בורא איז אהבת השם ויראת השם. דאס מיינט מיר מוז ליב האבן ג-ט און פארכטן פאר אים. אוודאי מוזן מיר קודם גלייבן אין ג-ט כדי אים צו ליבן און פארכטן. אבער די תורה הקדושה קימערט זיך בכלל נישט מיט דעם גלייבן חלק. דאס איז א נייער זאך וואס די חומש איז נישט גורס בכלל.

'אמונה' פלעגט ער זאגן מיינט נישט גלייבן עס מיינט נאמנות לויעלטי געטריישאפט טרייהייט, אז מיר זענען געטריי דעם באשעפער אויף אלע חסדים וואס ער טוהט מיט אונז. און בטחון מיינט טראסט אז מיר פארלאזן זיך אויף דעם טוב ומטיב לכל אז ער וועט אונז נישט פארלאזן, וויבאלד מיר זעהן דאך אז ער געט אונז אזויפיהל גוטע זאכן.

איז צוריק צו די קושיא? וויאזוי קאן זיין אז ר' אביגדור זאל אזוי שטארק לייקענען די מציאות פון עוואלוציע?

ווייל די טעראיע פון 'אוועלוציע' ביי די פשוטי המון עם, מאכט אונזער גאנצער לעבן אן עקסידענט. די פראצעדור פון ''סורווייוועל אפ די פיטעסט'' איז קעגן דעם מציאות פון זיין פרייליך אין לעבן, לויט די עמך וואס פארשטייען דאס נישט געהעריג. ווייל זיי טראכטןן אז דאס מיינט צוזאגן אז נאר די שטארקע קלוגע גענעס לעבן איבער, אדער נאר די גענעס וואס שטעלן זיך צו צו די ענווייראמענט.

ווי למשל ראבערט סאפאלסקי ברענגט אראפ דעם גרויסן עוואלאשעניסט בעפאר טשארלס דארווין זשיען לאמראק, וואס רוב סייענטיסטן האבן אפגעלאכט פון אים בשעתו, ווי ער איז מסביר דעם לאנגן האלז פונעם זשיראף, אז דאס איז געווארן 'איוואלווד' כדי צו קענען עסן פון שפיץ בוים די פרוכט. דאס מיינט צוזאגן אז די אלע זשיראפס וואס האבן געלעבט קודם מיט א קליינער האלז זענען אויסגעשטארבן? אבסאלוט ניין. אבער עוואלאשען איז מסביר אז מיר האבן 'איבערגעלעבט' משך פון מיליאנען יארן, נישט איין דור איז געשטארבן ווייל ער האט געהאט א קליין האלז און גראד דערנאך דער נעקסטער דור האט שוין געהאט א לאנגער האלז...

ר' אביגדור האט נישט געוואלט מיר זאלן מיינען לייף איז א ביטערע עקסידענט ווי רוב נארישע מענטשן לערנען אפ עוואלאשן אז ווער עס האט געהאט א קליינער האלדז, דער איז פשוט געשטארבן פון הונגער. ניין, זיי האבן געהאט אנדערע טובות וואס האט זיי געמאכט לעבן, צו איז דאס געווען אסאך גראז מילא האט נישט אויסגעפעלט צו האבן בכלל א לאנגער האלז.

ר' אביגדור האט קלאר יא געוואלט מיר זאלן איינזעהן די חלק הטוב פון עוואלאשן, דהיינו אז מיר זענען א פראדוקט פון מיליאנען יארן טוישונגען צו פאר'ן אנדערן קלימאט וואס פעלט זיך אויס צו האבן א לונג, צו פאר'ן אנדערן וועג פון לעבן פון 'האנטער געטערער' צו 'תבואה פלאנצוגען' צו 'פאקטאריס' צו 'אפיסעס' וכו'. און אז פון בעפאר דעם מיליאנען יארן, זענען מיר געווען זייער א פרימיטיווע זשערם אבער היינט קענען מיר ב''ה ענדזוישען לייף אסאך מער און אסאך בעסער. - ר' אביגדור אליינס פלעגט דאך שטענדיג נאכזאגן ביי יעדן שיעור פון 'סייענס' 'עוואלאשן' ביכער חכמה וחסד פון אונזער באשאף! - ער האט נאר אויך געהאקט אז זיין ווילן נישט איינזעהן די מטיב דערין.

ער האט געהאלטן אז א טובה איז אסאך שטערקער און בעסער אז מ'זעהט און אנערקענט דעם מטיב. ער פלעגט נאכזאגן די גמרא אז 'הנותן מתנה לחבירו צריך להודיע' פארוואס? להרבות ריעות. פארוואס? ווייל אז מ'זעהט א נותן המתנה איז די מתנה פיהל געשמאקער, עס שפירט זיך אסאך בעסער.

אדרבה ער האט געהאלטן אז מ'קען נישט מתאר זיין הקב''ה אלץ א גוף פון א זאך אדער מענטש. נאר אלץ א כלליתדיגער מטיב וועגן דעם רופן מיר הקדוש ברוך 'השם' יתברך ווייל ער איז באקאנט מיט זיין גוטס. זיין 'נאמען' איז א גוטער. אז דאס איז עפעס וואס וויל אונז געבן גוטס, און ער געט אונז נאר גוטס.

כן נראה לפי עניית דעתי ובזה יצאתי ידי חובתי צו פארענפטערן דעם צדיק איצט לאמיר גיין צום נעקסטן סקאנדאל.
 
לעצט רעדאגירט:
חלק ח'; זיין סקאנדאליעזע שטעלונג איבער די 6 מיליאן קדושי השואה.

1749656508359.png


ר' אלחנן וואסערמאן איז געווען דאהי אין אמעריקע אבער איז צוריק געפארן צו די אייראפישע פלאמן דארטן צו שטארבן מיט זיינע תלמידים ביינאזאם על קידוש שמו יתברך באהבה רבה!

ווי אויבן דערמאנט ביי חלק ז' האט ר' אביגדור געהאלטן אז ג-ט ברוך הוא איז גארנישט קיין זאך באגריף אדער מענטש וכו' עס איז בלויז א 'שם' א דערהער א משל וואס טוהט מיט אונז חסד כל היום א טוב ומטיב לכול. דעריבער האט ער געהאלטן אז דער קאנצעפט פון שכר ועונש איז פאר אונזער טובה ווי א וואש-מאשין אונז צו מאכן בעסער.

ער האט אנגענומען סאטמאר רב'ס מיט ר' אלחנן וואסערמאן'ס שטעלונג. אז די 6 מיליאן קדושים זענען גארנישט געווען אזאלכע קדושים... נאר גאר זינדיגע מענטשן. אוודאי האט ער אנערקענט אז עס געווען ערליכע אידן אויכט אבער רוב כלל ישרא' איז געגאנען דאון סאוט. מילא האט השם יתברך צוגעשיקט היטלער'ן. ר' אביגדור פלעגט אייביג נאכזאגן פון ר' אלחנן וואסערמאן זצוק''ל הי''ד אז היטלער האט שוין נישט געהארגעט קיין אידן ליידער זענען זיי שוין אלע גווען פאלנע גוים ווייל זיי האבן איבערגעלאזט דאס אידישע לעבנס-שטיייגער אסאך בעפאר די נאציס האבן זיי געהארגעט, על פי רוב.

ר' אביגדור האט צוגעגלעכנט די שואה צו א וואלד פייער, דהיינו, אז עס דא ביימער וואס געבן ארויס שעדליכע באצילן צו פארדארבן אנדערע ביימער ווייל זיי זענען פארוועלקט שוין. דעריבער קומט א פייער אפציריינגן אלע ביימער, אפי' די גוטע ביימער. ווייל, 'כיוון שניתן רשות למשחית אינו מבחין בין צדיק ורשע'. - דער אייבערשטער ארבייט נאר דורך טבע. דורך נאטור נישט דורך ניסים.

מענטשן פלעגט עס זייער וויי טאן ר' אביגדור'ס באשמוצן אזוי שטארק די קדושי אייראפע. ווי בעלזער רב ר' אהרלע האט געזאגט מיר קענען נישט פארשטיין די וועגן פון ג-ט. אבער פאר ר' אביגדור איז דאס געווען די יסוד פון אידישקייט יא צו פארשטיין ג-ט!

ר' אביגדור האט איבערגעלעבט היטלער'ן, דאס הייסט ער איז אויך געווען א האלאקאוסט סורווייווער, און געראטעוועט זיין משפחה שווער און שוויגער מיט חברים אויך, טאקע נישט געווען אין קיין לאגער נאר אנטלאפן פריערט וויאזוי?

ער האט געהערט אז די נאציס מארשירן אריין קיין פוילן האט ער זיך צוגעשארט צום אמעריקאנעם ליטווישן קאנסולאט, וואס יענער איז געווען פון באסטאן. ר' אביגדור האט נאכגעקוקט אין לייברערי א צייטונג פון אמעריקע, ווי די באסטן רעד סאקס בעסקעט באלל טיעם האלט מיט די סקארס... און דאס געטראגן יעדן טאג שמועסן מיט דעם אמעריקאנעם אמבאסאדאר. יענער אמעריקאנער גוי איז געווען זייער לאונלי, האט ער זיך געפילט אין זיבטען הימל אז ער האט דא א לאנדסמאן אין דעם אידל פון אמעריקע א חבר וואס שמועסט מיט אים די ספארטס נייעס פון זיין באליבטסער טיעם...

אזוי ארום האט דער קאנסולאט געגעבן פאפירן איינטריט וויזעס פאר אסאך אידן דורך ר' אביגדור'ן, זיין שווער און שוויגער ווייב און קינדער ווי אויך ר' אלי' שוועי ז''ל זיין חבר, דער שפעטערדיגער פילעדעלפיע ראש ישיבה. דער שותף מיט ר' שמוא' קאמינעצקי וואס לעבט נאך קע''ה כמעט הונדערט יאר.

מיט דעם פאוסט האב איך מקיים געווען ר' אביגדור'ס ארבייט פון והצדיקו את הצדיק אז מ'מוז פארענטפרן ערליכע אידן אזוי ווי ער האט פארענטפערט ג-ט איבער זיין חורבן אייראפע.
 
לעצט רעדאגירט:
חלק ט': זיין ראסיסזם קעגן גוים איבערהויפט שווארצע מיט זיין האסן ליבעראלע נישט פרומע אידן

1749657868490.png

ווען דער אידישער ליבעראלער לויער וויליאם קונסטלער איז געשטארבן האט ר' אביגדור געהייסן טאנצן לקיים 'באבוד רשעים רינה'

זייער אסאך האקט ר' אביגדור אויף גוים מיט ליבעראלן. ער לייגט אראפ דעם איד אלץ א העכערע ראסע. נאכברענגדיג דעם כוזרי אז אונזער זרע, די גענעס, אינעם ספערמע, איז שטערקער פון א גוי'ס... זייער אלטמאדישע סייענס. אבער פון די אנדערע זייט זענען דאס נאר שומרי תורה ומצות.

ער פלעגט זייער האקן אויף פרייע ליבעראלע אידן. אז זיי זענען דאס ערגסטע שבערגסטע, ערגער פונעם גוי! ער איז געווען גאר א שטארקער קאנסערוואטיוו, דהיינו אז טראדיציאנאלע רעכטע קריסטן ווי טראמפ ירום הודו, אפי' זיי רעיפן יעדן פרוי אויף די וועלט און באגאנווענען יעדן איינעם. זענען זיי בעסער ווי די פרייער איד! איז היכי דמי צו פארענטפערן די ביידע עקסטרעמע סתירות פון ר' אביגדור'ן?

איז דאס נישט קיין סתירה ווייל די ביידע סטעיטמעס זענען אויט-אפ קאנטעקסט. עים האט זייער געשטערט די אידישע ליבעראלע טאלעראנץ צו יעדן דראג עדיקט. ער האט דאך געהאלטן שלימת המדות איז דאס עיקר לעבן. ער פלעגט זיך שטענדיג קאכן אז די אמונה פון 'שכר ועונש' דארף זיין אריין געאקרט אין זיך. אלזא ווען מען זעהט א רשע ליידט צרות דארף מען טראכטן דעם פסוק פון 'ושולימת רשעים תראה' אז מ'זאל דאס איינזעהן נישט נאר זעהן!

אבער אים האט אויך געשטערט דאס אייניגקייט מיט די גוים, ער האט געהאלטן אז זינט דאס אידישע פאלק האט א תורה און א מסורה און מיר זענען דורך אזויפיל צרות דורכאויס דעם גלות זענען מיר שוין היינט צוטאגס הייליגער העכער און בעסער פונעם גוי. אין הכי נמי די כוזרי'ס סייענס איז זייער אלט-מאדיש אבער די היינטיגע פארגעשריטענע סייענס זאגט אויך אזוי. די סייענטיסטן פון היינט זענען מודה אז עס דא בעסערע מענטשן ווי אנדערע. איך רעדט נישט פון היטלער'ס ''יוזשעניקס'' אז מ'איז שטערקער בגוף. נאר ברוחניות זענען דא בעסערע גענעס. עס איז טאקע זייער האקל דאס צו פארשטיין, אבער יעדער איז מודה אז גוטע גענעס; גוטע עבר; גוטע סביבה; און נאך פאקטארן, מאכן איין גרופע מענטשן בעסערע מענטשן פון אנדערע. ווי למשל אין אפריקע זענען זיי נישט אזוי פארגעשריטן ווי דא. די סיבות דערצוה איז קלאר זייער אסאך, נישט בלויז גענעס ווי די נאציס האבן געטענה'ט. אבער קלאר יא א מציאות אז זיי זענען נישט אזוי 'גוט' ווי אונז, וואטהעווער 'גוט' מיינט.

יעצט איז דאס ראסיסטיש צו זאגן אז אידן זענען בעסער ווי גוים? ווענדט זיך וואס דו מיינסט מיט דעם ווארט גוט. לויט ר' אביגדור האט גוט גמיינט אויסגעארבייט אין מידות טובות! ער האט געהאלטן אז אידן זענען ווייניגער בכעס פון גוים. ווייניגער בגאווה. צוליב דעם האט ער נישט געהאלטן פון ציונות. וכו' יעדער מידה האט ער געהאלטן מיר זענען אלגעמיין בעסער ווי די וועלט. דאס איז נישט ראסיזם.

דאס בין איך מודה אז ער פלעגט רעדן זייער גראב קעגן שווארצע, עס איז מסתם געווען א זשענערעישנעל זאך. יענע צייטן איז נאך ניגער געווען מותר צו זאגן. היינט איז די וועלט מער איקוועל דהיינו מער סענסעטיוו צו אנדערע מענטשן ווי אמאל. עס איז דאך אן אפענער וועלט. דעריבער טוהט מערכת 'תורת אביגדור' צענזורירן אסאך פון דע לענגוועטש, ווי זיי דערציילן דעם משפחה מאגאזין ארטיקל, געלינקט אין חלק ו', וואס איך בין זיי זייער שטארק מכיר טובה דעראויף אויף דעם ברבים דא.
 
לעצט רעדאגירט:
ער האט געהאלטן אז די וועלט איז מער ווי זעקס טויזענט יאר אלט?
ער האט דאס מייסטענס איגנארירט. ער האט בעיקר גערעדט אז די וועלט איז גוט! ער איז נישט אריין אין די דעטאלן. על כל פנים לויט מיין זיכרון. אז טאמער איינער ווייסט אנדערשט, איז דאס מסתמא געווען דרך אגב, זיך נישט אפגעשטעלט אויף דעם נקודה צופיהל. נאר אין א ברייטערן קאנטעקסט אפשר וואס ער האט דאס אריינגעווארפן. אבער זייער ''פליטינגלי''.
 
לעצט רעדאגירט:
א שיינע פשט... לאל.

אינטערסאנט גראדע צו זעהן א שטארקע חסיד פון רבי אביגדור וואס גלייבט אין עוואלוציע. א דערהער.

אין די עוואלוציע שנירל האט מען שוין שטארק ארומגערעדט איבער זיינע שיטות אין דעם ענין.

ווי צום ביישפיל ר' אביגדור פלעגט נישט רעדן פון שדים גילגול נשמות און רוחות וכו' אנדערע מיסטישע זאכן וואס ווערן יא ערווענט אין גמרא. איך האב אים קיינמאל נישט געהערט נאכאזאגן קיין זוהר כאטש די היינטיגע אינגעלייט פון תורת אביגדור שטעלן אלעס צו צום זוהר, יעדעס ווארט זיינער.
דאס איז איינע פון די ווייניג גערעדטע זאכן לגבי איהם. די פרומע ווילן נאר נעמען פון איהם וואס ס'קומט אויס גוט. איך האב געהערט פון זיינס א תלמיד גראדע אז ער האט געזאגט עפעס ענליך צו "אש מים רוח עפר איז אלטמאדישע סייענס פון די גריכן" (כידוע), און ער האט נישט געהאלטן פון קבלה' און מיסטיסיזם.

איך האב פרובירט דאס זאגן פאר א (ווייט פון פרומע) חסיד, און ער זאגט מיר "ס'קען נישט זיין, ער איז דאך געווען א שטארק ערליכער איד."
שוין איז נישט. איך האב איהם געלאזט בלייבן העפי.
 
א שיינע פשט... לאל.

אינטערסאנט גראדע צו זעהן א שטארקע חסיד פון רבי אביגדור וואס גלייבט אין עוואלוציע. א דערהער.

אין די עוואלוציע שנירל האט מען שוין שטארק ארומגערעדט איבער זיינע שיטות אין דעם ענין.


דאס איז איינע פון די ווייניג גערעדטע זאכן לגבי איהם. די פרומע ווילן נאר נעמען פון איהם וואס ס'קומט אויס גוט. איך האב געהערט פון זיינס א תלמיד גראדע אז ער האט געזאגט עפעס ענליך צו "אש מים רוח עפר איז אלטמאדישע סייענס פון די גריכן" (כידוע), און ער האט נישט געהאלטן פון קבלה' און מיסטיסיזם.

איך האב פרובירט דאס זאגן פאר א (ווייט פון פרומע) חסיד, און ער זאגט מיר "ס'קען נישט זיין, ער איז דאך געווען א שטארק ערליכער איד."
שוין איז נישט. איך האב איהם געלאזט בלייבן העפי.
קודם כל, כ'גלייב נישט אין אוועלוציע, דאס איז א מציאות. נישט קיין אמונה.

און לענין, ר' אביגדור האט דען געמעגט נישט גורס זיין גמרא ווען עס קומט צו סייענטיפישע פאקטן במציאות, אז מ'זעהט עס איז געווען א טעות, און מיר מעגן נישט טאהן דאס זעלבע מיט אים?

כלפי דעם וואס דו זאגסט נאך עפעס פון ר' אביגדור איבער אש מים עפר איך האב דאס קיינמאל נישט געהערט פון אים. קען זיין ער האט דאס אמאל געזאגט. אבער צו דען איז יעדער סייענטיסט היינט צוטאגס ווען ער זאגט איינמאל עפעס א סטעיטמענט, א תורה שלימה? ניין. יעדער מענטש קען אמאל זאגן א טעות. איבערהויפט ר' אביגדור וואס האט אזויפיהל גערעדט; טויזענטע טעיפס.
 
לעצט רעדאגירט:
לעצט רעדאגירט:
חלק י': פון וויי.יו. קיין סלובאדקע

1749661696031.png

דער ''אלל פאר די באס'' בוך פון הרב יעקב יוסף הערמאן ז''ל'ס טאכטער, פון ווי דער פאוסט איז 'געקאפיט-פעיסטעט' מזיכרון.

סלובאדקע ישיבה האט אים געמאכט פאר ר' אביגדור! אבער פאוואליע קודם לאמיר צוריק גיין צו וויי.יו. וואס ר' אביגדור האט געזאגט שטענדיג אז ער האט נישט געוואלט פארלאזן. אבער זיינע חברים האבן געלייגט שטארק דרוק אויף אים סאשעלי. ר' אביגדור איז געווען דער ערוויילטער סטודענט פרעזידענט אין וויי.יו. אזוי פאפולער איז ער געווען שוין דאן. ער איז אויך געווען דער בעל קורא דארטן. אבער סאשעל פרעשור האט אים געמאכט גיין קיין סלאבאדקע.

דארטן אין וויי.יו. איז געווען א חבורה פון 5 בחורים מבקשים. דער עלטסטער וואס איז געווען בראש פון זיי איז געווען ר' יודל דעיוויס שפעטער ראש ישיבת 'מאנטענדעיל' ישיבה אין די קעטסקילס. דער חסידישער בחורל, פארשטייט זיך אנע בארד, ר' משה ביק וואס איז שפעטער געווען א רב אין אייראפע אין חסידישן אור-אלטן מעזשביזש שטעטל, דערנאך דאהי אין ניו יארק, די פוסק הדור נאך אין בראנסוויל, שפעטער אין בארא פארק. אונזער ר' אביגדור און טעלזער ראש ישיבה הרב מרדכי גיפטער וואס איז שפעטער געווארן א איידעם אין טעלז. ער איז געווען דער אינגסטער פון זיי אלע. אויך פון באלטימאר ווי ר' אביגדור. ר' נתן וואכטפויגל שפעטערער לעיקוואד משגיח, דער היינטיגער ראש ישיבת סאוט פאלסבערג, ר' אלי בער'ס פאטער, איז געווען דער פיפטער בחור.

זיי האבן געהאט א מוסר שיעור ביי לאנטש. פארגעלערנט דאס האט נישט קיין אנדערער ווי דער בעל הבית ר' יעקב יוסף הערמאן פון ''אלל פאר די באסס'' פעים. פון דעם בוך, וואס זיין טאכטער 'רחומה שיין' האט ארויסגעגעבן. זי באשרייבט דעיס בעיקר.

דאן איז נאך וויי.יו. געווען אין די לאויער איסט סייד. נישט ווי היינט אין הארלעם אפפער מאנהעטן צעפיסענס ביים דזשי. דאבעליו. בריק דעם גרויסן ברוינעם טורעם וואס מ'זעהט ארויסשטארן אין טראפיק ביים הארלעם ריווער דרייווער רעמפ ארויף צום בריק אויפן וועג קיין מאנדרוי מאנסי דורך ניו זשערסי.

אלענפלאס, האט דער אלל פאר די באס בעל הבית מיסטער הערמאן, צוגעשפארט זיין פעל און לעדער געשפעט אויף ארטשערד סטריט יעדן נאכמיטיג ביי לאנטש זיך אריבערגעכאפט צו לערנען מוסר מיט די 5 בחורים. ביז די ישיבה האט זיי נישט געלאזט מער. ווייל עס האט געשטערט די סדרים. אז לאנטש מוז זיין פריי פון תורה... איז מען געקראכן אויף א פייער עסקעיפ אין בעק מ'זאל זיי נישט באמערקען. דער מיסטער הערמאן האט געפועלט ביי די 5 בחורים צו גיין לערנען קיין אייראפע איינער קיין מיר, רבי נתן וואכטפויגל, איינער קיין טעלז, רב גיפטער, און 2 קיין סלאבאדקע, ר' אביגדור נאכגייעדיג הרב דעיוויס.

זיין רבי ר' אייזעק שעהר ז''ל דער איידעם ביים 'אלטן' פלעגט דא אהער קומען נאך געלט בין הזמנים. ר' אביגדור האט זיך פארהערט ביי אים אינעם וואלדארף אוסטאריע האטעל לאבי אין מאנהעטן. ער האט זיך זייער פארליבט פון דאן אן אין אים, אזש אז איבעראל ווען ר' אביגדור זאגט סתם 'מיין רבי' אן קיין נאמען, מיינט דאס הרב שער.

ר' אביגדור פלעגט שטענדיג נאכזאגן אז מיסטער הערמאן איז טאקע געווען א פשוטער בעל הבית אבער זיין מסירת נפש איז געווען א מוסטער, ווי למשל פאר'ן דעפרעשן האט ער אוועק געגעבן זיין עשירות פאר עניים און ארויף קיין ארץ ישרא' דינען דעם אייבערשטן פארמאכט זיין סטאר פאר גוד. ער האט געזאגט אז ער שיקט אפ זיין מעשים טובים צום הימל אים פארויס גיין זיין טויט ביים בית דין של מעלה, כאטש ער האט נאך געלעבט אסאך יארן אין ארץ ישרא' דער אהרוני 'אלתר קויפמאן' איז זיין אייניקל געהעריג א ירושלימער אידל, זיין מאמע איז געבוירן צו ר' יעקב יוסף הערמאן ווען ער איז שוין געווען אין ארץ ישרא' דאס הייסט אז ער איז געווען זייער אינג נאך דאן ביים פארלאזן ניו יארק.

בקיצור ווען נישט מיסטער הערמאן האבן מיר נישט קיין ר' אביגדור בכלל! ווייל ער וואלט קיינמאל נישט געגאנגען לערנען קיין אייראפע סלובאדקע מיט זיינע חברים ווי הרב דעוויס ז''ל.

הרב דעיוויס איז געווען זייער א גרויסער פרוש ער האט געוואונט זיין גאנץ לעבן עלענד אליינס אין דעם מאנטענדעיל ישיבה דארטן זייער ארים און אפגעזינדערט פון יעדן איינעם. אויך געווען א גרויסער בעל מוסר אבער נישט געהאט קיין מינדעסטע שייכות מיט די וועלט ווי ר' אביגדור, מילא וועגן דעם ווייסט מען נישט פון אים אסאך, אבער ר' אביגדור דערמאנט אים יא אלץ זיין אייגענע משפיע.

הרב גיפטער פלעגט אייביג אבער פארציילן אז זיין משפיע איז געווען ר' אביגדור. בלשונו האט ער געזאגט אז די אפגעריבענע צעריסענע כאלאטל ארבל פון ר' אביגדור'ס רעקל, זיך אזוי פיל רייבנדיג אין שטענדער, מיט זיין שקידת והתמדת התורה, האט אים אליינס, ר' מרדכי'ן, געמאכט דאס נאכמאכן, צוזעהנדיג אזא תשוקה, האט ער אויך געוואלט ווערן א בן ישיבה. ר' אביגדור האט נישט געהאט קיין געלט פאר קיין שניידער צו פארעכטן זיינע ריסן מיט לאטעס און ער האט נישט געהאט קיין געלט צו קויפן א נייער רעקל. רב גיפטער פלעגט דאס נאכזאגן שטענדיג פאר זיינע תלמידים. אז זיי זאלן דאס אויך נאכטאן. אז א חבר זעהט דאס צו וועלן זיי אויך ווערן בני תורה.
 
לעצט רעדאגירט:
לויט ר׳ אביגדור אז די שואה איז געקומען ווייל די אייבערשטער האט געוואלט פטור ווערן פון די פרייע אידן, וויל איך פרעגן
1. פארוואס זענען גענוג און נאך פרומע געהרגט געווארן?
2. פארוואס האבן גענוג און נאך פרייע איבערגעלעבט?
3. פארוואס איז נישט געווען קיין שואה אין אמעריקא און אין נאך לענדער ווי עס זענען געווען אסאך מער פערצענטואל פרייע, ווי אין מזרח אירופעיער לענדער?
4. למעשה זעט נישט אויס אז גאטס פלאן פון הרגנן אלע פרייע אידן האט זיך אויסגעארבעט, האט גאט נישט געוויסט וואס די תוצאות גייען זיין, אז למעשה איז נאך אלץ דא מאסן פרייע אידן, הייסט ער איז נישט קיין יודע עתידות?
5. אויב האט ער יא געוויסט די תוצאת, דעמאלטס פארוואס האט ער עס געטון, סתם אפווישן זיין פאלק אן קיין מטרה? איך האב געמיינט אז ער איז א גוטער?
6. למעשה נאך אזא געפערליכן דורכפאל, גייט גאט מאכן נאך א שואה, אדער האט ער זיך אויסגעלערנט נישט צו מאכן די זעלבע טעות צוויי מאל?
 
לויט ר׳ אביגדור אז די שואה איז געקומען ווייל די אייבערשטער האט געוואלט פטור ווערן פון די פרייע אידן, וויל איך פרעגן
1. פארוואס זענען גענוג און נאך פרומע געהרגט געווארן?
2. פארוואס האבן גענוג און נאך פרייע איבערגעלעבט?
3. פארוואס איז נישט געווען קיין שואה אין אמעריקא און אין נאך לענדער ווי עס זענען געווען אסאך מער פערצענטואל פרייע, ווי אין מזרח אירופעיער לענדער?
4. למעשה זעט נישט אויס אז גאטס פלאן פון הרגנן אלע פרייע אידן האט זיך אויסגעארבעט, האט גאט נישט געוויסט וואס די תוצאות גייען זיין, אז למעשה איז נאך אלץ דא מאסן פרייע אידן, הייסט ער איז נישט קיין יודע עתידות?
5. אויב האט ער יא געוויסט די תוצאת, דעמאלטס פארוואס האט ער עס געטון, סתם אפווישן זיין פאלק אן קיין מטרה? איך האב געמיינט אז ער איז א גוטער?
6. למעשה נאך אזא געפערליכן דורכפאל, גייט גאט מאכן נאך א שואה, אדער האט ער זיך אויסגעלערנט נישט צו מאכן די זעלבע טעות צוויי מאל?
איך האב בארירט אלע אייערע נקודות, אבער כללית'דיג וועל איך דאס איבערחזר'ן נאכאמאל אין איין שורה:

די אידישקייט וואלט אונטערגעגאנען אויב היטלער קומט נישט. די פאר ערליכע אידן האבן איבערגעלעבט און איבערגעפלאנצט אידישקייט פון דאס ניי אסאך שטערקער און בעסער ווי בעפאר.

אמת היינט איז אויך דא אוי.טי.די. אידן אבער זיי באדראען נישט דעם קיום פונעם פרומען עולם ווי בעפאר היטלער'ן.
 
לעצט רעדאגירט:
עפעס א צעמישעניש האב איך.

פארוואס געדענק איך אז די שיעורים/חבורה איז געווען אין תורה ודעת? ביסט זיכער ס'איז געווען YU?

קיינמאל נישט געהערט אז רבי אביגדור איז געווען אין YU.
דו מישט אויס די מלאכים פון תורה ודעת וואס זענען געווארן חב''ד
 
חלק י''א: זיין סטיל אנדערש ווי אלע אנדערע רבנים; דירעקט אפען קעגן היינטיגע ניסיונות הדור, ווי אויך רעדן פון 'סייענס' אלץ נפלאות הבורא מיט געזונטהייט פון ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

1749669237679.png

עס איז דא א ספר וואס הייסט, 'וואלקינג וויהט ראביי מיללער', פון א תלמיד וואס האט שפאצירט מיט אים אסאך און אפגעשריבן זייערע שמועסן דערביי.


איינער פון די זאכן וואס ער איז געווען ארגינעל און אייגענארטיג, אנדערשט פון אלע אנדערע רבנים ביי כלל ישרא', איז אז ער האט זיך געקאכט אין זאכן וואס רוב אלגעמיינע רבנים ביים חרדישן אידנטוהם רעדן נישט. ווי למשל ''סייענס'', טאקע צוליב שער הבחינה פון חובת הלבבות. אבער אויך ווייל במציאות איז ער געווען אן אמעריקאנער געבוירענער און אויפגעצויגענער, ער האט נישט געקענט זיך פארמאכן די אויגן און נישט איינזעהן די מציאות פון אמעריקע.

אין הכי נמי ער האט געפייט פאר'ן געטא. ער האט געקעמפט קעגן אמעריקאנער קולטור, אבער ער האט דאס געמוזט פעיסן ווי מ'זאגט. ווי למשל איך לאך זיך אייביג אונטער ווי די 'תורת אביגדור' ליפלעטס ווערן פארשפרייט אין סאטמאר ראדני שוהל, וואס דארטן האקט ער אויף עוועלאשן מאוויס און ספארטס וכו' וואס קיין איין סאטמערע חסיד האט נישט געהערט אין חדר אדער ישיבה און היינט ביי שלוש סעודות פון זאלי אדער אפי' ר' זלמן לייב פילאפ קיין איין סאטמארע רב שרייט נישט און וויינט נישט קעגן דעם. ווייל מ'האלט נישט אז דאס איז דער אישו ביי אונזערע אינגעלייט די ניסיונות.

ביי אונז שרייט מען וועגן סמארטפאונס און ביי-האר וכו' טראדיציאנעלע ניסיונות נאך פון ארשיווע אינדעהיים... די סמארטפאונס באדערט זיי נישט מאוויס אדער עוואלוציע, עס באדערט זיי די אפענקייט צו אנדערע רעביס. וואס צוליב דעם לאזט נישט די זאלי פילטער 'משומר' דורך איד-טיהש. נאר איי.וועלט ווייל זיי געבן נישט ארויס דעם אמת. אידישע וועלט איז ווי די בלאט. זיי מעלדן נישט עפעס ספעציעל וואס מ'ווייסט נישט. אבער איד-טיהש געבט יא ארויס די עוולות וואס מ'ווייסט נאך נישט קעגן די זאליס.

ווי אויך רעדט ר' אביגדור זייער אפען קעגן אוועלוציע מאוויס און ספארטס, ווייל ער אנערקענט אז אינגעלייט לייענען די נייעס פון סייענס. און מ'האט א רייץ צו זעהן מאוויס סתם אזוי זיך אויסטשוכן פון א טאג שווערע ארבייט, אדער גיין צו מיטהאלטן א ספארטס-מעטש. ער לייגט זיך נישט אריין די קאפ ווי א בת היענה צו פארלייקענען דאס מציאות אז די זאכן זענען ערנסטע ניסיונות.

ווי אויך פלעגט ער שטארק זיין נזהר פון זשערמס ער איז געווען א זשערם-פאביק. ער פלעגט הייסן עפענען אלע פענסטער אין די גרעסטע פרעסט. מיט די סטיעם אויף די העכסטער גראד. ער האט זיך זייער געבייזערט ווען איינער האט זיך צוהיסט. די אייניקל וואס איז זיין ממלא מקום איז שוין א ליטפאק. ער זאגט מיר אז די זיידע האט געהייסן עפענען די פענסטער צוליב דער עולם זאל נישט איינשאלאפן פון די סטים היץ... און אז די זיידע האט זיך געבייזערט אויפ'ן היסען צוליב דעם וואס מ'הערט דאס אויף די טעיפס און ס'שרייט איבער זיין אייגן קול. ווייהל אויך אמת די 2 סיבות, קען מען נישט פארהוילן אז ר' אביגדור אליינס פלעגט זאגן אז ווען מ'היסט געט מען איבער אונזערע זשערמס פאר אונזער חבר וואס שטייט אדער זיצט לעבן אונז, מילא איז מען א רוצח, איי דו גלייבסט נישט אין סייענס? - ''הו קערס וואס דו גלייבסט'', פלעגט ער שרייען אויף אונז, ''א רוצח ביסטו נאכאלץ''!...

דאס הייסט ער האט זיך צוגעשטעלט צו די לעיטעסט סייענטיפישע פאקטן. ער האט נישט געלעבט אין א מיטל-אלטער מיינד-סעט.

ער פלעגט גיין יעדן טאג א שעה שפאצירן חוק ולא יעבור, און נישט בלויז אויף די עלטערע יארן ווען די דאקטער הייבט שוין אן סטראשן מיט דאס ערגסטע. נאר אין די אינגע יארן אויכט.

איך האב איינמאל זוכה געווען צו באקומען רשות אים צו באגלייטן אויפ'ן וועג. געוואלדיגע סיפורים האב איך פון יענע שעה. אוי איז דאס געווען דאס גליקליכסטע און דערהויבנסטע שעה פון מיין גאנץ לעבן! נישט דא וועל איך פארציילן וואס איך האב געוויטנעסט דערביי, ווייל דאס פארלאנגט זיך א באזונדערע אשכול. אבער אין קורצן ער פלעגט האבן א נאוט-בוק אין ביי רויט לייט דאונט וואלק פאר פעדעסטריענס, האט ער אפגעשריבן א ליין וואס ער האט געטראכט א מחשבה צו א פסוק צו א תפילה.

אלע זיינע ביכער און ספרים קומט פון זיינע שפאצירן. ער האט זיך שפאצירט זייער פארטראכט, און ווען ער האט נישט געקענט קראסן האט ער אראפגעשריבן וואס ער האט געטראכט ביז אהער פון פאריגער אפשטעל.

מ'האט אים אמאל געפרעגט צו אינדערהיים אין סלובאדקע האט ער אויך שפאצירט האט ער געזאגט יא! ער האט צוגעלייגט אן אינטערסאנטער אנעקדאט, אז די ישיבה איז געווען זייער ארים, און מ'האט נישט צוגעגרייט פאר יעדן עסן, נאר אזא 'פוירסט קאם פוירסט סוירווד בעיסיס' האט ער געמוזט לויפן צום לאנטש רום וואס איז געווען ווייט אוועק פון ישיבה צו כאפן עסן. ווייל ווער עס אנגעקומען שפעט האט געפאסט! זאגט ער דאס איז געווען זייער א גוטער קארדיאוי ווארק-אוט, ווייל יעדן טאג איז ער געווען דער ערשטער אין עס זאל, ווייל ער איז געלאפן דאס שנעלסטער פון יעדן איינעם!

ווי הערט מען אזא באגריף ביים היינטיגן דור, אז מ'מוז מאכן איבונגען ווייל סייענס זאגט אזוי?!

בעת ער איז געווען משגיח אין חיים בערלין האט ער נישט געלאזט קיינעם אויפזיין שפעט ביינאכט, אפי' די גרעסטער מתמיד האט ער געצווינגן צו גיין שלאפן 8 שעות יעדער נאכט!

ער פלעגט שטענדיג זאגן חכמה בגוים תאמין, אז מיר זענען נאר א שומר אויף אונזערע גופים. עס איז נישט אונזערס. אויב מ'היט דאס נישט אפ איז מען מועיל בשליחות.

לויט ר' אביגדור איז עקסערסייז א חיוב, נישט נאר א מצוה, פון ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, ווייל אזוי זאגט סייענס!
 
לעצט רעדאגירט:
חלק י''ב: איזו היא עבודה שבלב זו תפילה

1749670276019.png

סידור תפילת אביגדור 'הללי נפשי' - דאס אייינציגסטע ספר וואס ר' אביגדור האט אפגעשריבן אויף לשון קודש און ארויסגעגעבן בחייו


ר' אביגדור האט געשריבן אסאך ספרים אויף לשון קודש, פירושים אויף חובת הללבות, מסילת ישרים, און נאך. אבער ער האט דאס נישט געלאזט ארויסגעבן בחייוו. ווי אויך זיינע אנדערע ביכער וואס ער האט יא ארויסגעבן בחייוו, זענען אלע אויף ענגליש, ער האט געזאגט אז קיינער וועט דאס נישט קויפן אויב עס איז אויף לשון קודש, מילא האט ער עס בלויז ארויסגעגעבן אויף ענגליש. אז פשוט ער זאל נישט פארלירן קיין געלט...

אבער זיין פירוש אויף תפילה 'הללי נפשי' האט ער געשריבן קודם אויף לשון קודש, און דערנאך דאס אויך איבערגעשריבן אויף ענגליש פאר די וועלט בחייו.

אגב, דאס איז אויך געשריבן געווארן פולי, ביי זיינע טעגליכע שפאצירן. נישט אינדעהיים זיצנדיג ביי א טיהש און בענקל, ווי אויסגעשמועסט ברייטער אין פאריגן חלק י''א.

ער האט געזאגט אז היינט האבן מיר מער נישט קיין עבודת הקרבנות, פארוואס? ווייל מיר האבן נישט געהעריג אינזין געהאט זיך אליינס מקריב זיין פאר'ן באשפער מכוח הכרת הטוב ביים שעכטן דעם קרבן אנטשטאט אונז אליינס! די גאנצער בית המקדש איז געווארן א צעראמאניאלער פלאץ ווי די עשירים האבן זיך באוויזן זייער סטאטוס ווי היינט ביי די רעביס און פארטייען.

אויף דעם ארויף קומט 'תפילה' דאס צו ערזעצן אונזער כוונה שבלב אז מיר האבן ליב דעם אייבערשטן ווייל דאס מיינט א קרבן מלשון קרבות הקרבה, זיך דערנענטערן צום באשפער.

ער האט געזאגט אז 'תפילה', איז מלשון פילל צו 'זיך מאכן טראכטן' צו ווערן נאנט צום באשפער. אז דורך דעם וואס מיר דאווענען צום באשעפער איז דאס נישט בלויז א געבעט נאר א דאנק! ביי מודים האט ער געזאגט זאל מען זיך גוט איינבייגן ביז די קניען קראכן און מ'זאל דאנקן דעם אייבערשטן פאר'ן ווייב. ביי אמן יהא שמי' רבה האט ער געזאגט מ'זאל טראכטן אז די חתונה געהאטע טאכטער האט דיך נישט געקאללט די נאכט אז זי אנטלויפט פון איר מאן דיין איידעם, אז זי ברויך א גט.

ר' אביגדור האט געדאווענט ווי א ליטאוואק דהיינו זיך ניט געשאקאלט ווי אונז חסידים אבער יא געדאווענט הויך און קלאר יעדעס ווארט, קול מעורר כוונה.

ער האט געגעבן א משל אז איינער וואס דאווענט זייער ערליך. ער דאנקט דעם אייבערשטן אויף אלעם, דער דאווענט גארנישט נישט! פארוואס? ווייל אז מ'טראכט נישט פון גארנישט ספעציפיש א דעטאל אין לעבן וואס איז גוט וואס מ'האט ליב וואס מ'איז גליקלעך אז מ'האט דאן טראכט מען נישט פון גארנישט נישט; נאר עס איז פונקט ווי דער וואס געט א ליידיגער בלענק טשעק פאר זיין חבר. ''איך האב דיר געגעבן א טשעק!'' - ''אבער דו האסט דאך נישט אריינגעשריבן א סכום?!"

די עבודה פון זיין תפילה איז געווען להפליא. איינמאל האב איך געהערט פון אים ביי א שמועס, אז יעדער זאל זיך נעמען איין ברכה פון שמונה עשרה, דאס אינזינען האבן, ווייל תפסת מרובה לא תפסת כלום, מ'קען נישט אינזינען האבן צו סך. טראכט איך צו מיר אז ר' אביגדור אליינס זאגט דאס אויף זיך ער קען נישט אינזין האבן דאס גאנצער דאווענען? קען נישט זיין! גראד נאכ'ן שמועס שטעל איך מיך לעבן אים דאווענען. ער האט דאך נישט קיין משה גאבע אדער הויז בחור מיך אוועק שטופן. איך גיי זיך איבערצייגן צו ס'איז אמת?

ער האט געדאווענט זייער הויך שמונה עשרה דאס הייסט זיין שעפעשענען איז געווען ווי איינער רוימט אריין א סוד אין אויער וואס מקען הערן וואס מ'זאגט אויב שטייט מען זייער נאנעט. - לאוי און ביהאלד רוב שמונה עשרה ביי א דאנערשטיג נאכט מעריב איז געווען אויף ולמלשינים! ער האט אפגעכיפערט ווי בעלז דאס איבעריגע גאנצע שמונה עשרה. יעדעס ווארט געזאגט קלאר און דייטלעך ביי ולמשינים דאס אויסגעצויגן ווי אמשינאווער רבי שליט''א. פארוואס דווקא ביי ולמשינים ווייס איך נישט; אפשר גאר האט ער מיר באמערקט זיך אונטערהערן און געוויסט אז איך גיי אייך דאס פארציילן איצט דרייסיג יאר שפעטער אים צו פארמסר'ן פאר אייך קרעמעלער...!
 
לעצט רעדאגירט:
חלק י''ג והאחרון: הכרת הטוב על דרך 'שער הבחינה' מה'חובת הלבבות' דורך היינטיגע אפדעיטעט מאדערענע ''סייענס''!

1749675410199.png


איינע פון זיינע 'סייענס' ביכער

איך גיי אי''ה בשטומ''צ ענדיגן מיט דעם פאוסט, דאס לעצטער, ווייל אין דעם ענין בלייב איך אויך ''סטאק'' מיט א שווערע קשיא אויף אים, וואס איך האב ליידער נישט קיין תירוץ דערויף!

עס איז גארנישט ראנג אז מ'פארשטייט נישט קיין ערליכן קלוגן איד.

איינער א קנאי האט מיר אמאל געפרעגט וויאזוי האסטו געקענט זיצן ביי ר' אביגדור צעהן יאר בעת ער רעדט ארום פונעם גרויסקייט פונעם לובאוויטשן רבי'ן א משיח שקר א ציוני טמא! וויאזוי האסטו דיך געקענט איינהאלטן נישט מוחה זיין דארטן, - ווי ר' אביגדור אליינס וואלט ווען געטאן ווען ער האלט דאס ווען פאר אן עוולה? - און האט טאקע אזוי געטאן, ווי די מעשה פון סוף חלק א', על פי עדות עצמו און ווי זיין אייניקל פארציילט פאר די וועלט אויך אליינס בשם'ן זיידן...?!

האב איך אים גענטפערט דעם אינגערמאן אז איך ווייס נישט אלעס איך בין נישט קלוגער פון קיינעם, אבער איך ווייס איין זאך אז ר' אביגדור איז גווען דאס קלוגסטער פון יעדן איינעם! מילא דארף איך אים נישט פארענטפערן ברוך השם. און איך מעג בלייבן ביי די קשיא, ס'נישט עק וועלט.

אדרבה, אז מ'לעבט אינעם תכלית הידועה שלא נידע, אז מיר לעבן מיט'ן געוויסן אז מיר האבן זיך נאך זייער אסאך צו לערנען אויף די וועלט, וועלן מיר אפשר נאך אמאל אנקומען ערגעץ אין מדריגת בעבודת השם יתברך, אמן כן יהי רצון!

***

דאס מערסטע ארום גערעדטע סובזשעקט נאך די מוסר פון תיקון המידות דורך ר' אביגדור איז בלי ספק געווען פשוטע ''סייענס'' קוריקולעם וואס יעדער גוי און פרייער אדער מאדערן ארטאדאקס איד לערנט פון קינדערגארטן אן ביז אוניווערסיטעט. ער האט די ביכער געהאט אין זיין שטוב. כאטש ער האט געזאגט אז עס איז אין בית הכיסא, ווייל עס האט אויך אפיקורסות. ער האט געזאגט אפען אז ער פלעגט דאס נוצן אין ישיבת חיים בערלין לייבערערי, ווי ער פלעגט זיך אראפלייגן ביי לאנטש פאר אפאר מינוט כאפן א דרימל דאס גענוצט אלץ קישען אבער בדרך אגב... האט ער אויך אריין געבליקט דערין... און דאס נאכגעזאגט ביי אלע זיינע ליל שישי שיעורים, די סייענטיפישע פאקטן וואס זיי שרייבן דארטן צוזאמען מיט אפיקורסות...! ער האט גוט געקענט יעדן נייעם סייענטיפישן שטודיע, דאס נאכזאגנדיג ליל שישי, אז וואס זאל ער טאהן, מענטשן שיקן אים דאס צו לייענען...!

ער האט דאס נאכגעזאגט ווייל ער האט געהאלטן ווי דער חובת הלבבות אז דער יסוד פון תורה ויהדות איז די עבודה פון זיך פארליבן מיט ג-ט ברוך הוא. און די ''סייענס'' ברענגט ארויס די וואונדער, גראדע זאגט די רמב''ם די ווארט וואונדער, אבער די חובת הלבבות זאגט פשוט די גוטסקייט די טיפע חסד און געדרייטע חשבונות פון אלעס אויף די וועלט צו אין פיזיקס ביאלאגיע וכו' יעדן פעלד אין סייענס זאגט אונז 'מה רבו מעשיך השם כולם בחכמה עשית מלאה הארץ קנינך'!

אז מיר זענען אין AWE דאס האט ער געזאגט מיינט יראת השם! אבער נאר די רמב''ם רעדט ארום פון פרעכטיגקייט פון די בריאה. די חובת הללבות זאגט אז מיר דארפן פשוט זיין א בעל חוב אנגעלאדענט מיט ידיעות פון סייענס ווי גליקלעך מיר זענען אז מיר האבן א הארץ אויגן מויל פיס הענט וכו'! און ווי קונסטלעריש דאס ארבייט אלעס!

מיט די התפעלות; מיט די טיפע הכרה; מיט די געוואלדיגע אמונה חושית - פון צוזעהן און שפירן דאס פרייד פון לעבן, נאר מיט דעם, קענען מיר צוגיין צו די מוסר פון תיקון המידות. אבער ''סייענס'' ידיעות איז די יסוד פאר דעם אלעם!

ר' אביגדור פלעגט אייביג טייטשן פארוואס זאגן מיר סוף שמונה עשרה ביי אלוקי נצור, אז כ'בעט דיך ג-ט: 'ונפשי כעפר לכל תהי'? וואס איז פשט אז מיר מוזן זיין ווי שטויב? איבערהויפט אז מיר זענען דאך די בחיר היצירה פון ג-ט ברוך הוא?

ענטפערט ר' אביגדור מיט א משל: שטעלט אייך פאר די בייראך מוישע וואקט אראפ בעדפארד עוועניו צו דאווענען שחרית מיט זיין משה גאבע און אויף די אנדערע זייט גאס לויפט זיי אנטקעגן דער נגיד ר' לייזער קעסטנבוים, ער איילט זיך צו א מיטינג פון א מולטי-ביליאן דאלער ריעל עסטעיט פליפ; צו וועט דען לעיזער שרייען צו זיין חבר משה גאבע'ן, ''העי משה וויפיל אזייגער איז?'' אבסאלוט ניין! פארוואס? ווייל משה גאבע איז טאקע די מעכטיגסטער מענטש אין סאטמאר אבער ער שטייט דאך אין שאטן נעבן איינעם וואס איז גרעסער ווי אים, דאס איז די רבי דער בייראך מוישע!...

אזוי אויך אונז זענען טאקע זייער וויכטיג און ספעשל, אבער ווען מיר שטייען אין שאטן פונעם אייבערשטן דער טוב ומטיב לכול ורחמיו על כל מעשיו זענען מיר ווי שטויב!

דעריבער בעטן מיר אז ונפשי כעפר לכול תהי', אז מיר זאלן זיך טאקע באמת שפירן אין שאטן פון דעם חסד השם יתברך שטענדיג, אפי' ווען מיר רעדן צו א קליין קינד. אייביג זאלן מיר זיך שפירן פיצל ווי שטויב, דהיינו הכרת הטוב ווי א בעל חוב אנגעלאנדענט מיט שווערע חובות, וואס ער איז שולדיג מיליאנען פאר די גאנצע שטאט קומט ער אריין צו א חתונה איינגעבויגן אויב ער באווייזט זיך נאר אפצישטופן זיין תובע אז יענער זעהט כאטש ער מאכט זיך וויסנדיג פון איםן... ער ציטערט נישט צו ווערן באוואשן מיט א שייגעץ ארויס פון דעם זוהן אדער חבר פונעם בעל שמחה גביר... - אזוי גענוי דארפן מיר שפירן פארשעמט שטענדיג מיט די געוואלדיגע חובות וואס מיר האבן כלפי שמיא פונעם אייבערשטן אזויפיל טובת הנאה אין לעבן וואס מיר גייען קיינמאל נישט קענען צוריקצאלן גארנישט דערפון.

***

ובזה אסיים אז איך מוז מודה זיין בהכנעה ובענווה ווי שטויב ממש, אז ר' אביגדור האט טאקע אינז נישט געטראסט מיר זאלן אליינס לערנען די אלע סייענס ביכער, איך ווייס נישט פארוואס. קען זיין ער האט געהאלטן מיר קענען ניט אזא גוטער ענגליש ווי אים. אדער מער מסתבר איז אז ער האט געוואלט מיר זאלן לערנען תורה אין די צייט. אדער ארבייטן פאר פרנסה.

בכלל פארשטיי איך נישט פארוואס ער איז נישט געווען ווי יאפפע''ד צו פארלאנגן אז מ'זאל לערנען מער לימודי חול מיט אונזערע קינדער.

גראדע מיט זיינע אייגענע זוהנען האט ער יא גלערנט אינדערהיים 'עקוויוועלענט'' צום פובליק סקול אלע לימודי חול. אזוי גוט איז געווען ר' אביגדור'ס האום סקוללינג אז זיין בכור ר' לעיזער איז געווארן א גרויסער גאר בארימטער אקאונטענט וואס אסאך היימישע אידן האבן אים נאר געטראסט. ער איז דאס איינציגסטער זוהן נישט קיין כל קודש. ער פלעגט זיצן ביי יעדן שיעור פונעם טאטע'ן ווי זיין גאבע ומשמש זיין רעכטער האנט ידו לא מש מדי אביו ורבו הגדול. די זוהן ר' שמוא'ל ז''ל האט שוין געלערנט אין לעיקוואד מיט די פיהר איידעמער וואס זיי זענען אלע גווארן ראשי ישיבות.

דער עלטסטער איידעם, הרב בראג ז''ל, איז געווען אזא סארט אינגל ווי די שווער הרב מילער דהיינו פון א פשוטע שטיב, נישט רבניש אדער ראשי ישיביש ווי די אינגערע 2 איידעמער, וואס הרב בראג איז געקומען לערנען תורה אין 'חיים בערלין' אלץ גאר אינג גראד נאך זיין בר מצוה און איז שפעטער איז געווארן דארטן די העכסטער כיתה'ס מגיד שיעור וואס די שטעלע ווערט באטראכט אין די ליטווישע ישיבה וועלט אלץ אויך א ראש ישיבה.

אויף דעם קען איך זאגן אז ער פלעגט זייער נישט טראסטן אונזערע מנהלי מוסדות החינוך, געטהנט אז זייער געלט גייציגיקייט מאכט זיי פארקוקן אסאך ענגלישע שטאטישע ביכער.

אבער ר' אביגדור האט קלאר געהאלטן אז מ'קען נישט זיין קיין איד אן זיך פארטיפן אין דורכלערנען 'בעיון' סייענס!

***

א דאנק אייך אלע פאר'ן לייקען; לייענען; דעבאטירן; פרעגן; ענטפערן; און מוסיף זיין פאר די אלע אינפארמאציע, איבער דעם גרויסן מענטש, הגאון הצדיק רבינו הגדול והקדוש, הרב אביגדור בן ר' ישרא' הכהן מילער זי''ע; אן אייך וואלט איך דאס נישט געקענט דעליווערן, אזא דבר השלם, קיינמאל! כאטש עס איז נאך ווייט פון פארטיג, איבער דעם גרויסן טיפן הייליגן טייערן היסטארישן וכו' מענטש, אבער איך בין שוין פארטיג איבער אים, דהיינו איך געדענק נישט עפעס מער, על כל פנים לעת עתה. אויב וועט מיר נאך אויפקומען עפעס און זיכרון לעתיד, וועט מיר דאס אוואדאי זיין א זכות צו פארזעצן דא ווייטער צו באשרייבן בל''נ אין דעם שנירל אי''ה.

א גרויסן יישר כוח אייך קרעמל אדמינס און באנוצער!
 
לעצט רעדאגירט:
א גרויסן ש'כח @שמייכעל פאר אזא הערליכע סעריע אויף א אדם גדול, אױף א נייטראלע אופן, אן פערזענליך אטאקירן אנדערע.

באמת הערליך, ספעציעל די אייגענע זכרונות דיינע.
 
לויט ר׳ אביגדור אז די שואה איז געקומען ווייל די אייבערשטער האט געוואלט פטור ווערן פון די פרייע אידן, וויל איך פרעגן
1. פארוואס זענען גענוג און נאך פרומע געהרגט געווארן?
2. פארוואס האבן גענוג און נאך פרייע איבערגעלעבט?
3. פארוואס איז נישט געווען קיין שואה אין אמעריקא און אין נאך לענדער ווי עס זענען געווען אסאך מער פערצענטואל פרייע, ווי אין מזרח אירופעיער לענדער?
4. למעשה זעט נישט אויס אז גאטס פלאן פון הרגנן אלע פרייע אידן האט זיך אויסגעארבעט, האט גאט נישט געוויסט וואס די תוצאות גייען זיין, אז למעשה איז נאך אלץ דא מאסן פרייע אידן, הייסט ער איז נישט קיין יודע עתידות?
5. אויב האט ער יא געוויסט די תוצאת, דעמאלטס פארוואס האט ער עס געטון, סתם אפווישן זיין פאלק אן קיין מטרה? איך האב געמיינט אז ער איז א גוטער?
6. למעשה נאך אזא געפערליכן דורכפאל, גייט גאט מאכן נאך א שואה, אדער האט ער זיך אויסגעלערנט נישט צו מאכן די זעלבע טעות צוויי מאל?
מי יעמוד בסוד קדושים.....
 
Back
Top