וואס איז פשט איך קאנעקט נישט צו היינטיגע מוזיק? (בלתי מוגה)

אין הכי טאקע

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
סעפ. 14, 2024
מעסעדזשעס
276
רעאקציע ראטע
2,203
פונקטן
423
מיט מוזיק מיין איך דעם דזשאנרע מוזיקא חסידית. מיט ״היינטיגע״ מוזיק מיין איך די פאוסט מוזיקא חסידית אין וואס איך זעה בלויז איבערגעקייטע תנועות אדער אומבאלימפערטע פראוון צו ברענגען עפעס ארגינעל צום טיש. ביי מיר איז די מוזיקא חסידית פון די מ׳ נ׳ און ס׳ יארן, די ״פאן״ צייטן פון מוזיק. האב איך נישט געקענט עלטערע ניגונים פון אביש מאיר, ראוונער, באקאן, יאסעלע, מאדזשיץ וכו? יא! נאר מוזיקא חסידית איז געווען די שטיק אין מיינע בחורישע יארן, ס'ביי מיר אלזא געווארן א בחינה פון א קלאב, איך האב מיך גייסטיש צו דעם קלאב צוגעטשעפעט ערגעץ אין מיינע בחור'ישע יארן, און עס איז ביי מיר געבליבן א רעאליטעט, א דבר של ממש. איך קען דאס משבר אוזן זיין צו די צדיק׳שאפט ״ווער איז גרעסער״ אלימפיקס, כ'האב דעם שבת געטראפן א איד אין די זעכציגער, א היימישער וואס איז פארוואגלט געווארן דא אין די רוחות וואו איך דריי זיך, אוי האט ער אויפגעלעבט אז איך האב אויפגעברענגט די נושא פון סאטמאר רב כלפי בעלזער רב, קלויזנבורגער רב, און וואס ר' איציקל פשעווארסקער האט געהאלטן, ס'אנשטאנען תחיית המתים מיט דעם איד! פון דא זעה איך אז א לעבעדיגער נושא וואס א מענטש האט אין זיך איינגעבאקן פון די בחורי'שע יארן פארנעמט א ספעציעלער מקום ביים מענטש, דער נושא איז זיין קלאב.

איז דאס די מעשה מיט מוזיק אויכעט? מען זעהט דאך קלאר אז די פריערדיגער דור, די בני י' און פריע כ' יארן, האבן גע'טענה'ט אז מונה, מרדכי, איז אבק מוזיק, קטנות, מעשי קונדוס, די אמת'ע מוזיק איז פון בן ציון שענקער און ארויף ביז'ן אבובו של משה. א דור פריער איז די מוזיק אויף די פאדיומען געווען חזנות, כ'האב אליינס געהערט פון א איד אז אזוי שפעט ווי די ל' יארן האט א בחור וואס הערט יאסעלע געהייסן נדפס בשובבות (באמישקייט). בין איך דער זעלבער נאר א בן נ' יארן?

אדער ניין, אפשר וועט מען מוזן זאגן די סברא וואס כ'האב דאכט זיך געהערט פון יואלי הורוויץ ראש מקהלת שירה, אז אמאליגע ניגונים מיינט מען די גוטע וואס זענען געבליבן, די נארישע זענען פארגעסן געווארן, אזוי אויך נייע גוטע ניגונים וועלן זיך עלטערן מיט כבוד און ווערן אמאליג.

נגינה, ווי מיר קענען היינט, איז לכאורה נישט עלטער ווי דריי פיר הונדערט יאר צוריק. איך קען נישט פונקטליך די היסטאריע, אבער קוקנדיג אין אלטע ספרים מימי הראשונים, זעהן מיר נישט צופיל וועגן מעלאדיעס, ס׳געווען נוסחאות דאס יא, פריער איז געווען קורצע פרייזן, אזויווי די ספרדישע ענני, ווייל א פייטן איז דאן געווען עקוויוואלענט צו א מלחין היינט, מיט פייטנית האט מען געוויזן די פאווע פעדערן, און פאר דעם איז געווען טעמים.

הייסט עס די גאנצע דזשאנרע פון ניגונים און מעלאדיעס עקזיסטירט בערך דריי פיר הונדערט יאר, היבש ניי. כ'בין טאקע נייגעריג וואס עס האבן געזאגט די בני ש׳ יארן צו די בני ת׳ און ת"ק דורות מיט זייער נייער המצאה פון מעלאדיעס, אזעלעכע צוקערלעך וואס זיי האבן אדאפטירט פון ווייסעך-וואו, אנשטאט נוסחאות און חיתוך הדיבור. און וואס וואלטן געזאגט די פייטנים צו די שפעטעריגע בעלי נוסחאות.

דער אמת איז, מיר אלץ שול אידן האבן אלעס פון ביידע זייטן. מיר ווייסן וואס א גוטער נוסח ביים דאווענען איז, מיר קענען הערן דעם ווילדסטן מרדכי שאפירא טראנס, אפילו שוין מחוץ למחננו, מייקל דזשעקסן צו דזשאזטאן וויווער צו ווייס וועלכע יאר, די טיפסטע מעמקים פון א די.דזשעי וואס ס'נאך אפילו נישט געבוירן געווארן, באשאפן געווארן דורך די שבעת סריסי עי.איי. אליינס, אפילו דאס לאמיר זאגן האט מען שוין געהערט און זיך געזינקען אין די מ"ט שערי די.דזשעי. פונדעסטוועגן איז אונזער אויער נישט פארשטאפט פון צו דערהערן א גוטער במוצאי יום מנוחה, ונתנה תוקף, אונזער הארץ וועט נישט זיין פארשטיינערט פון צו כאפן א סקרוך פון דעם סקארבאוון והכוהנים וואס דער יסוד פון דעם נוסח גייט צוריק ביז תקופת הראשונים ויש אומרים אפילו ווייטער צוריק. אונזער פיס וועט נישט זיין געלעמט פון צו טאנצן אויף ניגונים פון צוויי הונדערט יאר צוריק ביי די הקפות אן קיין מוזיק, אונזערע הענט וועלן נישט זיין פאראליזירט פון צו קלאטשן אויף א לא תבושי פון הונדערט פופציג יאר צוריק, אונזערע אויגן וועלן נישט בלייבן גלייכגילטיג פון צו טרערן אויף א אהבה רבה ניגון פון צוויי הונדערט יאר צוריק, אונזערע גלידער וועט נישט בלייבן קאלטע לינג און לעבער פון זיך צו פלאמען פון א קה רבון פארפאסט דורך די בעל שם'ס חבריא.

איז וויאזוי פארענטפערט דאס אז צוואנציג יאר שפעטער הערשט כאילו אן אנדער טעיסט, אז איך פארשטיי גארנישט וואס די ״יונגע״ ווילן דא? צו האט דאס מיט דעם אז וואס א דור שפעטער פארברייטערט זיך די מאגן צו קענען טאלערירן וואס פריערדיגע האבן נישט געקענט? אדער פשוט ס'איז אן ענין פון קלאב, רעלעוואנטישקייט, א באזונדער "אינסייד" טעיסט וואס יעדער דור פארמאגט, אזא מוזיקאלישער sense of belonging גלייך ווי כ'האב אויבן דערמאנט מיטן קלויזנבורגער, סאטמאר רב און בעלזער רב…

תיקו!
עד כאן וואס מיין פעדער האט געלאזט גיסן, נישט איבערגעקוקט, ואין מוקדם ומאוחר בענין

שכח פאר אויסהערן
 
לעצט רעדאגירט:
איז וויאזוי פארענטפערט דאס א אז צוואנציג יאר שפעטער הערשט כאילו אן אנדער טעיסט, צו האט דאס מיט דעם אז וואס א דור שפעטער פארברייטערט זיך די מאגן וואס פריערדיגע האבן נישט געהאט? אדער פשוט ס׳איז אן ענין פון קלאב, רלעוואנטישקייט, א באזונדער ״אינסייד״ טעיסט וואס יעדער דור פארמאגט, אזא מוזיקאלישער sense of belonging גלייך ווי כ׳האב אויבן דערמאנט מיטן קלויזנבורגער, סאטמאר רב און בעלזער רב…
די זעלבע חקירה קען מען פרעגן בנוגע אמאליגע מאכלים (טשולנט,קוגל) VS היינטיגע מאכלים ווי סושי, טאמעטא דיפ, א.ד.ג
 
די זעלבע חקירה קען מען פרעגן בנוגע אמאליגע מאכלים (טשולנט,קוגל) VS היינטיגע מאכלים ווי סושי, טאמעטא דיפ, א.ד.ג
סושי מיט טאמעטא דיפ איז קיין פארגלייך, אויב עפעס קענסטו לייגען סושי, דזשערקי מיט פיש באורדס צוזאמען.
 
מיט מוזיק מיין איך דעם דזשאנרע מוזיקא חסידית. ס׳ביי מיר א בחינה פון א קלאב, איך האב מיך גייסטיש צו דעם קלאב צוגעטשעפעט ערגעץ אין מיינע בחור׳ישע יארן, ביי מיר איז דאס געבליבן א רעאליטעט, א דבר של ממש. כ׳האב דעם שבת געטראפן א איד אין די זעכציגער, א היימישער וואס איז פארוואגלט געווארן דא אין די רוחות וואו איך דריי זיך, אוי האט ער אויפגעלעבט אז איך האב אויפגעברענגט די נושא פון סאטמאר רב כלפי בעלזער רב, קלויזנבורגער רב, און וואס ר׳ איציקל פשעווארסקער האט געהאלטן, ס׳אנטשאנען תחיית המתים מיט דעם איד, פון דא זעה איך אז א לעבעדיגער נושא וואס א מענטש האט אין זיך איינגעבאקן פון די בחורישע יארן פארנעמט א ספעציעלער מקום ביין מענטש, דער נושא איז זיין קלאב.

איז דאס די מעשה מיט מוזיק אויכעט? מען זעהט דאך קלאר אז די פריערדיגער דור די בני י׳ און פריע כ׳ יארן האבן גע׳טענה׳ט אז מונה, מרדכי, איז אבק מוזיק, קטנות, מעשי קונדוס, די אמת׳ע מוזיק איז פון בן ציון שענקער און ארויף ביזן אבובו של משה. א דור פריער איז די מוזיק אויף די פאדיומען געווען חזנות, כ׳האב אליינס געהערט פון א איד אז אזוי שפעט ווי די ל׳ יארן האט א בחור וואס הערט יאסעלע געהייסן נדפס בשובבות (באמישקייט). בין איך דער זעלבער נאר א בן נ׳ יארן?

אדער ניין, אפשר וועט מען מוזן זאגן די סברא וואס כ׳האב דאכט זיך געהערט פון יואלי הארוויץ ראש להקת שירה, אז אמאליגע ניגונים מיינט מען די גוטע וואס זענען געבליבן, די נארישע זענען פארגעסן געווארן, אזוי אויך נייע גוטע ניגונים וועלן זיך עלטערן מיט כבוד און ווערן אמאליג.

נגינה ווי מיר קענען היינט איז לכאורה נישט עלטער ווי דריי פיר הונטערט יאר צוריק, איך קען נישט פונקטליך די היסטאריע, אבער קוקנדיג אין אלטע ספרים מימי הראשונים, זעהן מיר נישט צופיל וועגן מעלאדיעס, ס׳געווען נוסחאות דאס יא, פריער איז געווען קורצע פרייזן, אזויווי די ספרדישע ענני, ווייל א פייטן איז דאן געווען עקוויוואלענט צו א מלחין היינט, מיט פייטנית האט מען געוויזן די פאווע פעדערן, און פאר דעם איז געווען טעמים.

הייסט עס די גאנצע דזשאנרע פון ניגונים און מעלאדיעס עקסיסטירט בערך דריי הונדערט יאר, היבש ניי. כ׳בין טאקע נייגעריג וואס עס האבן געזאגט די בני ת׳ יארן צו די בני ת״ק דורות מיט זייער נייער המצאה פון מעלאדיעס, אזעלעכע צוקערלעך וואס זיי האבן אדאפטירט פון ווייסעך וואו, אנשטאט נוסחאות און חיתוך הדיבור. און וואס וואלטן געזאגט די פייטנים צו די שפעטעריגע בעלי נוסחאות.

דער אמת איז, מיר אלץ שיל אידן האבן אלע פון ביידע זייטן. מיר ווייסן וואס א גוטער נוסח ביין דאווענען איז, מיר קענען הערן דעם ווילסטן מרדכי שאפירא טראנס, אפילו שוין מחוץ למחננו, מייקל דזשעקסן צו דזשאזטאן וויווער צו ווייס וועלעכע יאר, די גרעסטע די דזדעי וואס ס׳נאך אפילו נישט געבוירן געווארן, געמאכט דורך די שבעת סריסי עי איי אליינס, לאמיר זאגן אפילו דאס האט מען שוין געהערט און זיך געזינקען אין די מ״ט שערי די דזשעי, פינדעסוועגן איז אונזער אויער נישט פארשטאפט פון צו דערהערן א גוטער במוצאי יום מנוחה, ונתנה תוקף, אונזער הארץ וועט נישט זיין פארשטיי הערט פון צו כאפן א סקרוך פון דעם סקארבאוון והכוהנים וואס דער יסוד פון דעם נוסח גייט צוריק ביז תקופת הראשונים ויש אומרים אפילו ווייטער צוריק. אונזער פיס וועט נישט זיין געלעמט פון צו טאנצן אויף ניגונים פון צוויי הונדערט יאר צוריק ביי די הקפות אן קיין מוזיק, אונזערע הענט וועלן נישט זיין פארליזירט פון צו קלאטשן אויך א לא תיבושו פון הונדערט פופציג יאר צוריק, אונזערע אויגן וועלן נישט בלייבן גלייכגילטיג פון צו טרערן אויף א אהבה רבה ניגון פון צויי הונדערט יאר צוריק, אונזער נפש וועט נישט בלייבן גלייכגילטיג פון א קה ריבון פארפאסט דורך די בעל שם׳ס חבריא.

איז וויאזוי פארענטפערט דאס א אז צוואנציג יאר שפעטער הערשט כאילו אן אנדער טעיסט, צו האט דאס מיט דעם אז וואס א דור שפעטער פארברייטערט זיך די מאגן וואס פריערדיגע האבן נישט געהאט? אדער פשוט ס׳איז אן ענין פון קלאב, רלעוואנטישקייט, א באזונדער ״אינסייד״ טעיסט וואס יעדער דור פארמאגט, אזא מוזיקאלישער sense of belonging גלייך ווי כ׳האב אויבן דערמאנט מיטן קלויזנבורגער, סאטמאר רב און בעלזער רב…

תיקו, עד כאן וואס מיין פעדער האט געלאזט גיסן, נישט איבערגעקוקט, ואין מוקדם ומאוחר בענין

שכח פאר אויסהערן
שפתיים ישק!
 
נגינה, ווי מיר קענען היינט, איז לכאורה נישט עלטער ווי דריי פיר הונדערט יאר צוריק. איך קען נישט פונקטליך די היסטאריע, אבער קוקנדיג אין אלטע ספרים מימי הראשונים, זעהען מיר נישט צופיל וועגן מעלאדיעס.

הייסט עס די גאנצע דזשאנרע פון ניגונים און מעלאדיעס עקזיסטירט בערך דריי הונדערט יאר, היבש ניי.
ווילסט מיר זאגן אז די לויים אין ביהמ"ק, דוד המלך אויפן פידעלע, האבן נישט געהאט קיין ריכטיגע נגינה?
אינטרעסאנט אז אויף מערערע חסידישע ניגונים זאגט מען אז עס איז נאך מקובל פון בית המקדש.
מיר האבן אלע געלערנט אז די לויים פלעגן שפילן הארציגע נגינה ווען א מענטש האט געבראכט א קרבן, אזש מען האט געגאסן טרערן פון חרטה.
ווי אויך, האבן זיי יעדן טאג געשפילט דעם שיר של יום.
אויך שמחת בית השואבה האט מען געהאפקעט אויף די 15 שיר המעלות, און געטאנצן גאנצעטע נעכט אזש מ'איז ניטאמאל געגאנגען שלאפן, ומי שלא ראה שמחה זו וכו'.
די אלע זאכן, ווילסטו זאגן, זענען געווען בלויז נוסחאות?
הללוהו בנבל וכנור, הללוהו בתוף ומחול, בצלצלי שמע ובצלצלי תרועה, א פולע מאן באנד...!
אידן האבן געזינגען שירה עטליכע מאל, בפרט ביים ים סוף. און מרים האט געפויקט. סתם תנועות?
 
נוסחאות איז שוין אויך לכאורה שפעטער, ריטמישע לידער צו וואס מען קען צוטאנצן האט שטענדיג עקזיסטירט, בזמן הבית בין משער איז געווען אזעלעכע הימס, בדיל ויעבור סטייל. איינער זינגט פאר און דער עולם ענטפערט, און עס חזר׳ט זיך איבער די זעלבע, און נישט קיין געקינסלטע מעלאדיעס מיט עטליכע פעלער. נגינה איז געווען שטארק פארבינדן מיט ווערטער, פון דא נעמט זיך דער היינטיגער צומישעניש מיטן ווארט ״שיר״ - ליד, איז עס פאעזיע אדער א מעלאדיע? ווייל אמאל איז עס געווען איינס, די ווערטער האבן געמאכט דעם ניגון אינטרעסאנט מער ווי דער ניגון אליינס. איך קום זיך נישט דא פארקויפן אלץ איינער וואס האט דורך געטון דעם ענין על בוריו, אבער אזוי שמעק איך איז געווען דער מוזיק יענע יארן, נישט לאנגע פילפארביגע מעלאדיעס מיט פעלער איבער פעלער מיט קאמפליצירטע אקארדן. דער שלטי הגיבורים פון 500 יאר צוריק גייט אריין מיט די פיטשיפקעס וועגן די מוזיק אין בית המקדש, אבער ער פראבירט עס צו פארגלייכן צו די מוזיק אין זיינער צייט. ס׳איז זיכער אז ס׳געווען סאפעסטיקירטע מוזיק, מעשי חושב, און נישט שבטישע פויק-רינגען געטענץ, מ׳זעהט דאך קלאר אז מ׳האט אין בית המקדש אריינגעלייגט קאפ אין מח איבער די אסטעטישער צאמשטעל פון פארשידענע אינסטרומענטן, כך וכך כינורות, כך וכך נבלות, וכו, חז״ל זאגן אז ס׳האט געפאדערט פאר א לוי זיך צו טרענירן א היבשע שטיק צייט ביז ער איז געווארן מוכשר פאר די מלאכה, מען זעהט קלאר אז דאס איז נישט געווען א קינדער שפיל. נאכאמאל, כ׳האב נישט דורך געטון דעם ענין, אבער ווי ס׳קוקט מיר אויס איז דאס געווען פון גאר אן אנדער מין פון וואס מיר קענען היינט, דער דגוש איז געלייגט געווארן אויף גאר אנדערע מוזיקאלישע עקרים ווי היינט.
 
לעצט רעדאגירט:
דאס איז נישט עובדיה הנביא וואס איז געווען א גר אדומי, נאר עובדיה הגר, איינע פון נאך אנדערע גרים מיט דעם נאמען טאקע נאכן נביא, דער עובדיה איז געווען א גלח פון 12׳טן יארהונדערט אין סיציליע ארגינעל מיטן נאמען יאהאנאס דארו פון סקאנדענעווישן אפשטאם וואס האט זיך מגייר געווען בשעת אידן האבן זיך אנגעליטן פון די קרייץ פארער, ער האט געשריבן פיוטים, און געוואנדערט איבער מיטל מזרח, כולל קיירא, קאנסטאנטינאפאל, צור, ארץ ישראל, און ס׳דא אויף אים א ״מגילת עובדיה״ וועגן זיינע גילגולי החיים. די נאטן הייסט ניומעס, קריסטליכע מיטלאלטליכע טעמי המקרא, די תנועות זענען שטארק מיטל אלטליך איראפעאיש געשטימט. מערקט אז די זעלבע תנועות חזר׳ן זיך איבער נאכאמאל און נאכאמאל. דאס האט זיין חן, היינט איז טעמי המקרא אויך נישט בטל, יעדער האט הנאה פון א גוטן ״ויפקד המלך פיקודים״, אדער א ״כאלה״, א ״שק ואפר יוצג לרבים״, ס׳איז גאר אלטע מוזיק, נאר דער חילוק איז אז דער סגנון איז שוין פאר׳חתם׳ט געווארן, קיינער מאכט נישט קיין פרישע נעימות מיט אייגענע טעמים אויף ספרים, אבער מיט אכט הונדערט יאר צוריק האט מען זעהט זיך אויס נאך יא געמאכט נייע נעימות פון די טעמים דזשאנרע.
 
מיט מוזיק מיין איך דעם דזשאנרע מוזיקא חסידית. מיט ״היינטיגע״ מוזיק מיין איך די פאוסט מוזיקא חסידית אין וואס איך זעה בלויז איבערגעקייטע תנועות אדער אומבאלימפערטע פראוון צו ברענגען עפעס ארגינעל צום טיש. ביי מיר איז די מוזיקא חסידית פון די מ׳ נ׳ און ס׳ יארן, די ״פאן״ צייטן פון מוזיק. האב איך נישט געקענט עלטערע ניגונים פון אביש מאיר, ראוונער, באקאן, יאסעלע, מאדזשיץ וכו? יא! נאר מוזיקא חסידית איז געווען די שטיק אין מיינע בחורישע יארן, ס'ביי מיר אלזא געווארן א בחינה פון א קלאב, איך האב מיך גייסטיש צו דעם קלאב צוגעטשעפעט ערגעץ אין מיינע בחור'ישע יארן, און עס איז ביי מיר געבליבן א רעאליטעט, א דבר של ממש. איך קען דאס משבר אוזן זיין צו די צדיק׳שאפט ״ווער איז גרעסער״ אלימפיקס, כ'האב דעם שבת געטראפן א איד אין די זעכציגער, א היימישער וואס איז פארוואגלט געווארן דא אין די רוחות וואו איך דריי זיך, אוי האט ער אויפגעלעבט אז איך האב אויפגעברענגט די נושא פון סאטמאר רב כלפי בעלזער רב, קלויזנבורגער רב, און וואס ר' איציקל פשעווארסקער האט געהאלטן, ס'אנשטאנען תחיית המתים מיט דעם איד! פון דא זעה איך אז א לעבעדיגער נושא וואס א מענטש האט אין זיך איינגעבאקן פון די בחורי'שע יארן פארנעמט א ספעציעלער מקום ביים מענטש, דער נושא איז זיין קלאב.

איז דאס די מעשה מיט מוזיק אויכעט? מען זעהט דאך קלאר אז די פריערדיגער דור, די בני י' און פריע כ' יארן, האבן גע'טענה'ט אז מונה, מרדכי, איז אבק מוזיק, קטנות, מעשי קונדוס, די אמת'ע מוזיק איז פון בן ציון שענקער און ארויף ביז'ן אבובו של משה. א דור פריער איז די מוזיק אויף די פאדיומען געווען חזנות, כ'האב אליינס געהערט פון א איד אז אזוי שפעט ווי די ל' יארן האט א בחור וואס הערט יאסעלע געהייסן נדפס בשובבות (באמישקייט). בין איך דער זעלבער נאר א בן נ' יארן?

אדער ניין, אפשר וועט מען מוזן זאגן די סברא וואס כ'האב דאכט זיך געהערט פון יואלי הורוויץ ראש מקהלת שירה, אז אמאליגע ניגונים מיינט מען די גוטע וואס זענען געבליבן, די נארישע זענען פארגעסן געווארן, אזוי אויך נייע גוטע ניגונים וועלן זיך עלטערן מיט כבוד און ווערן אמאליג.

נגינה, ווי מיר קענען היינט, איז לכאורה נישט עלטער ווי דריי פיר הונדערט יאר צוריק. איך קען נישט פונקטליך די היסטאריע, אבער קוקנדיג אין אלטע ספרים מימי הראשונים, זעהן מיר נישט צופיל וועגן מעלאדיעס, ס׳געווען נוסחאות דאס יא, פריער איז געווען קורצע פרייזן, אזויווי די ספרדישע ענני, ווייל א פייטן איז דאן געווען עקוויוואלענט צו א מלחין היינט, מיט פייטנית האט מען געוויזן די פאווע פעדערן, און פאר דעם איז געווען טעמים.

הייסט עס די גאנצע דזשאנרע פון ניגונים און מעלאדיעס עקזיסטירט בערך דריי פיר הונדערט יאר, היבש ניי. כ'בין טאקע נייגעריג וואס עס האבן געזאגט די בני ש׳ יארן צו די בני ת׳ און ת"ק דורות מיט זייער נייער המצאה פון מעלאדיעס, אזעלעכע צוקערלעך וואס זיי האבן אדאפטירט פון ווייסעך-וואו, אנשטאט נוסחאות און חיתוך הדיבור. און וואס וואלטן געזאגט די פייטנים צו די שפעטעריגע בעלי נוסחאות.

דער אמת איז, מיר אלץ שול אידן האבן אלעס פון ביידע זייטן. מיר ווייסן וואס א גוטער נוסח ביים דאווענען איז, מיר קענען הערן דעם ווילדסטן מרדכי שאפירא טראנס, אפילו שוין מחוץ למחננו, מייקל דזשעקסן צו דזשאזטאן וויווער צו ווייס וועלכע יאר, די טיפסטע מעמקים פון א די.דזשעי וואס ס'נאך אפילו נישט געבוירן געווארן, באשאפן געווארן דורך די שבעת סריסי עי.איי. אליינס, אפילו דאס לאמיר זאגן האט מען שוין געהערט און זיך געזינקען אין די מ"ט שערי די.דזשעי. פונדעסטוועגן איז אונזער אויער נישט פארשטאפט פון צו דערהערן א גוטער במוצאי יום מנוחה, ונתנה תוקף, אונזער הארץ וועט נישט זיין פארשטיינערט פון צו כאפן א סקרוך פון דעם סקארבאוון והכוהנים וואס דער יסוד פון דעם נוסח גייט צוריק ביז תקופת הראשונים ויש אומרים אפילו ווייטער צוריק. אונזער פיס וועט נישט זיין געלעמט פון צו טאנצן אויף ניגונים פון צוויי הונדערט יאר צוריק ביי די הקפות אן קיין מוזיק, אונזערע הענט וועלן נישט זיין פאראליזירט פון צו קלאטשן אויף א לא תבושי פון הונדערט פופציג יאר צוריק, אונזערע אויגן וועלן נישט בלייבן גלייכגילטיג פון צו טרערן אויף א אהבה רבה ניגון פון צוויי הונדערט יאר צוריק, אונזערע גלידער וועט נישט בלייבן קאלטע לינג און לעבער פון זיך צו פלאמען פון א קה רבון פארפאסט דורך די בעל שם'ס חבריא.

איז וויאזוי פארענטפערט דאס אז צוואנציג יאר שפעטער הערשט כאילו אן אנדער טעיסט, אז איך פארשטיי גארנישט וואס די ״יונגע״ ווילן דא? צו האט דאס מיט דעם אז וואס א דור שפעטער פארברייטערט זיך די מאגן צו קענען טאלערירן וואס פריערדיגע האבן נישט געקענט? אדער פשוט ס'איז אן ענין פון קלאב, רעלעוואנטישקייט, א באזונדער "אינסייד" טעיסט וואס יעדער דור פארמאגט, אזא מוזיקאלישער sense of belonging גלייך ווי כ'האב אויבן דערמאנט מיטן קלויזנבורגער, סאטמאר רב און בעלזער רב…

תיקו!
עד כאן וואס מיין פעדער האט געלאזט גיסן, נישט איבערגעקוקט, ואין מוקדם ומאוחר בענין

שכח פאר אויסהערן
מסתם ווייל מוזיקה חסידית איז נישט קיין דזשאנרע

איך פיר אן אלטע מלחמה מיט זייער מוזיקה נישט ווייל איך האב עס דוקא פיינט, איך האלט ס'איז אזוי נישט ארגינעל און פשוט יעדער פון וואו סיי זענען געקומען האבן זיי געזינגען מעלאדיעס וואס זייערע ווילידזשעס האבן געשפילט אין די געסלעך און אין די טעווער'נס


וועגן דאס וואס דו זאגסט וואס זייער וועגן די וואס מאכן אוועק מונה ווס שענקער איך לאך פון די ביידע ווייל איך האלט זיי פארשטייען נישט צו קיין מוזיק, מונה האט געעפנט א טיר צו גויאישע דזשענרע'ס און זיך גענומען מאכן קאווערס צו פלייט אף די באמבלבי
View: https://youtu.be/ucLL8FiNWkI


און פאר די חרדי'שע וועלט האט עס געעפנט א נייע וועלט, צו בארשט דארף מען נישט קיין ציין און איך האלט אז זיין מוזיק איז אין א צווייטע קאטעגאריע ווי חסידי מיוזיק ווייל אין מוזיקאלישקייט קומט עס נישט פון דא, פארשטייט זיך ער האט אידישע געפילן און איז נישט קיין גאנצע שייגעץ אבער ער האט אסאך אויסגעהערט פון די וועלט, די זעלבע מיט רובי באנעט וואס האט אסאך געהערט צו זאל עס זיין יאני צו די אנדערע באוויסטע נעמען פון ראק בענדס

סא די גדלות איז אין מונה'ס פארשטאנד און סטראטעגיע עס צו קענען פונקטליך עקסיקיוטן אבער ארגינעלקייט? זיין אייגענע אינאוועישן, מ'קען טרעפן גענוג אבער זיין גרינשטיין איז פארגויאישט, סא איך האב נישט ליב די נאראטיוו פון גרויס מאכן פרומע טאלאנט ווייל מונה'ס טאלאנט איז נישט פרום.

ער נעמט געהעריג שטיקער אבבא וואס ער האט אריינגעבויט אין זיינע קאמפאזיציע'ס און מענטשן ציצקען Wow wow
View: https://youtu.be/EBAO9O_fpbw


View: https://youtu.be/ETxmCCsMoD0

למשל הער די שטיקל פון וואו עס איז אים "איינגעפאלן" בהשראה, עס קומט קלאר פון אבהאַ. און עס איז נישט נאר פארשטייט זיך מ'דארף נאך אלס זיין א מוזיקאלישע דזשיניעס וואס מונה איז, אבער זיין מוזקאלישקייט איז ביסודו אין מיינע אויערן געבויט אויף וועלטליכע מוזיק וואס אונזער עולם האט נאך קיינמאל נישט געהערט און פאר זיי איז ער א וועלטס חידוש וואס מאכט אים שטארק, אזוי ווי יאסעלע איז די גרעסטע חזן אין די וועלט ביז מ'ווערט געוואר אז עס איז דא לויאישאנא פאוואראטי און א וועלט פון איטאליענע אפערא...

אבער דעט סעיד מונה האט געמאכט הערליכע זאכן איינע פון מיינע פעוואריט איז שמע בני וואס איך האלט אלס זייער א דראמאטישע תנועה און הארציג. מ'קען עס זינגען אויף בראדוועי אינמיטן א ראמאנטישע צענע און ס'האט זיך א פלאץ, ס'פיט ערגעץ.

View: https://youtu.be/h4qONw36Yls


View: https://youtu.be/oVOitRxyRY0


די פראבלעם איז אבער ווי יעדע זאך וואס ווערט אביוזד האט אין יענע 30-40 יאר זינט דאן מיוזיק נישט איוואלווד גענוג שנעל סא ס'איז געבליבן איבערגעקייט אז יעדער האט פרובירט צו בויען אויף מונה און די פאר וואס האבן פרובירט צו בויען אויף אים.

און ווייניג אינאוועישן און אן אויסטרעטן א נייע פרישע וועג און אין צוגאב צו דעם איז חרדי מוזיק געבויט אויף אסאך ברעטשען און מיינאר - זייער ווייניג אינאוועישן.

יצי וואלדנער און יוסי גרין ווייטער זענען תלמידים פון די גרויסע ברייטע שיינע וועלט און פון גויאישע אינפלוענס וואס זיי ברענגען אריין און ענלייטענד דעם הערער וואס ווייסט נישט פארוואס דאס איז עפעס ספעשל אבער ער ווייסט אז דאס טויגט

פיר איך אויס עס טויג, ווייל דאס האט א גוי געמאכט! דער איד האט נישט קיין ארגינעלקייט געוואלד געשריגן! יעדער שאקלט זיך ביים טיש, יעדער גייט מער ווייניגער מאך די זעלבע לעבנס שטייגער די זעלבע הושענה למענך, די זעלבע תורה'לעך, די זעלבע דזשאוק'ס די זעלבע פריקן עסן! יעדער ידען קען די זעלבע ניגונים און גייט קיינמאל נישט ארויס פון די באקס איז פון וואו זאל קומען ארגינעלע מוזיק??? אדער פון אן ארגינעלען מוח וואס טראכט נישט ווי די עולם, אדער אן אנגעהערטער!

יצי וואלדנער מאכט נאך הארציגע קעי פאפ מאווי ניגונים, יוסי גרין הערט אויס צענדליגע גויאישע מוזיק איך ווייס עס פאר א פאקט, שניצלער אלע ארגינעלע חברה זענען אנגעהערט. פארשטייט זיך מ'באצירט מיט אידישע ווערטער מ'טוישט ארום אפאר תנועות וואס א חילוק סעקולאר און ברייט איז עס.
 
מסתם ווייל מוזיקה חסידית איז נישט קיין דזשאנרע

איך פיר אן אלטע מלחמה מיט זייער מוזיקה נישט ווייל איך האב עס דוקא פיינט, איך האלט ס'איז אזוי נישט ארגינעל און פשוט יעדער פון וואו סיי זענען געקומען האבן זיי געזינגען מעלאדיעס וואס זייערע ווילידזשעס האבן געשפילט אין די געסלעך און אין די טעווער'נס


וועגן דאס וואס דו זאגסט וואס זייער וועגן די וואס מאכן אוועק מונה ווס שענקער איך לאך פון די ביידע ווייל איך האלט זיי פארשטייען נישט צו קיין מוזיק, מונה האט געעפנט א טיר צו גויאישע דזשענרע'ס און זיך גענומען מאכן קאווערס צו פלייט אף די באמבלבי
View: https://youtu.be/ucLL8FiNWkI
נעם אזא ניגון, קענסט דאס נישט טרעפן ווי דו וועסט זוכן, דאס האט איין סיע, איין טאלאנט געמאכט און עס איז הערליך שיין, ארגינעל, הויעכע תנועות און ס'הייבט זיך אן אזוי פארעדיג און טריפי הערליך. זי איז איינע פון די שטערקסטע שרייבערס היינט. גאר גאלדענע ארט
 
@אינטעליגענט איך האב הנאה פון דיינע קאמענטארן. וועגן מונה איז אזוי, זיין מעלה איז ער איז אינטרעסאנט, אזויווי דו זעסט א רעדנער וואס איז שטענדיג אינטרעסאנט אזוי איז מונה מיט מוזיק. איז ער ארגינעל, אקוראט? קען מען דינגען, אבער ער איז אינטערגעציפט, סילי, זיס, דערפרישנד, שפילעדיג, חכמה׳וואטיש, אז ער זאגט עפעס פון א צווייטן זאגט ער עס מיט זיין הטעמה. ער האט געקרוגן א מתנה פון גאט.

ביז אים האבן אלע געגעבן מוזיק דעם איינדרוק ווי מ׳גייט לערנען ואני, קומט ער איז ס׳איז פרשת בלק, מגילת אסתר, ער איז שטענדיג דער שובב ארויס פון באקס, אויף ווילדע זאמד וועגן, שטענדיג ארויס פון די קלאסישע ליניעס, פראבירט צו פארדרייען, פארלירט זיך אינמיטן, אמאל צי פרעמד אמאל צי אויסגעדראשן, אייביג מוז דער הערער מאכן שכל פון זיין מוזיק, נאר ס׳אייביג דא א שטימונג אין זיין מוזיק, ווי אייבי ראטענבערג זינגט:

Ruach music fills the room
Moshe Mona Rosenblum
.
מוזיק מוז האבן א בעל הבית אז מ׳זאל צו דעם זיך באהעפטן.

וועגן די שטיקלעך וואס דו ברענגסט וואס מונה האט פון זיי גענומען. קודם כל, מונה לקח׳נט אזויווי אלע, מ׳דארף נאר וויסן ווי צו גאנווענען, אמאל טוט ער עס מיט מער טאקט און אמאל מיט ווייניגער טאקט, איך קען דיר אליינס אנווייזן וואו ער נעמט זאכן: ביי די בריק פון קול ברמה פון מתוקות, פון א אידישע מאמע; ביי די הקדמה פון תמחה פון מרדכי; אויף איינע פון די נאדווארנע מאכט ער א בריק וואס איז פון אדיר איום פון משה גאלדמאן.
צווייטנס, דער שטיקל וואס דו האסט געברענגט, איז אזוי, דאס איז געווארן ווי דער חותם פון מונה, ער ניצט דעם תנועה נישט נאר ביי לך אתן, נאר אין פיל אנדערע פון זיינע שטיקלעך, דאס איז פארבינדן מיט זיין תכונת הנפש. יתכן ער איז געווארן אינספערערט ביי אבא, נאר וואס איז אז איך זאג דיר אז אבא האט עס גענומען פונעם הויכן פאל פון דעם בעלזער-פשעווארקער-טשערנאבלער הקפה ניגון. דער תנועה איז ווי איך פארשטיי אן ״הארמאנישער מינאר״, היימיש מיט א פענסטער ארויס צום אריענט, ווי א אקס מיט א קאפ פון א שפיפון… דהיינו, ס׳גיט א קירווע ארויס, וואס מ׳רופט chromatic. געוויסע וויזשניצע וואלעכלעך זענען אויף דעם געבויט, דאס ניצט מען א סך אין פאנטאזיע לידער וואו מען גיבט דעם כראמאטישן נאט א ספעציעלער דגוש, פאר מאוויס וכדומה, ווי אלאדין, און ביי אונז אין קינדער אלבום׳ס. מונה איז געבענטש מיטן נעמען א זאך וואס ליגט ארויס פון אונזער אינטערעס זאנע, אין אין אים אריין בלאזן רוח אז מען זאל נייגעריג דערין.

און זיי וויסן אז מונה איז שוין געווען אכט יאר אין די ביזנעס און שוין געווען א חידוש גדול און אן אור אין אראגזשירונגען ווען מאני מאני איז ארויס, ער האט שוין געהאלטן נאך קנאקעדיגע אויפטרוטן און אלבום׳ס מיט דוד ווערדיגער, בן ציון שענקער, מקהלת הרבנות, יגאל צאליק, חיים באנעט, פארשידענע פרחי׳ס, מרדכי, דאכט זיך שוין אויך בעלזא, און נאך. און יא, ער האט שטענדיג גענאשט, און ער איז פארט מונה.

יוסי גרין נאשט אינגרויסן, נאר נישט ווי א שובב, ער פאסט עס אריין אויף א מער קלאסישער אופן, און ער קען די מלאכה.

וועגן די זינגערן סיע, ס׳קען זיין גוט ווי ס׳זאל נישט זיין, איך ווייס אבער נישט וואס זי וויל, און טוה מיר עפעס, צי מיין אויער איז עס נישט אנדערש ווי די הונדעטער אנדערע צריחות וואס איך הער אין די סופער מארקעטס אדער סטארבאקסעס, ס׳זעלטן ווען אמאל וואס איך גיי צו צום קאשיר פרעגן, ווער איז דער ניגון.
ס׳דא טויזנטער קאנטרי לידער, אלע איינס ביי מיר, טויזנטער גאספל ניגונים, אלע איינס ביי מיר.

באשר די פראגע, וואס איז די חסידיק דזשאנרע? איך וואלט געזאגט, אלץ וואס פאסט זיך פאר א חתונה. א חתונה מעקט ארויס די שטארק פארצייטישע, אבער צו דער זעלבער צייט זיפט ארויס די ממש פרעמדע תנועות. איך רעד אין דורך שניט. איך וועל געבן א דוגמא פון פארצייטישע ריטעם׳ס וואס זענען געווארן ארויס געשניטן, למשל דער מוצאי יום כיפור המבדיל, קרב יום פון בעש״ט, דער חב״ד׳סקער ניגון אן ווערטער און נאך, וואס בעצם זענען זיי גאר נאנט צום ארגינעלן מעטאל ראק, אדער סווינג, וועלעכע זענען אויפן אנדערן זייט פונעם ספעטרום. אדער ובאו כולם פון בעלז און דער ראפשיצער אשת חייל, ווער טאנצט היינט אויף א קצב משולש? אמאליגע פריצים האבן אזוי געטאנצן!… ווי האט ר׳ נחמן געזאגט, פון אן אמת׳ער מאמין ביז א רעכטער אפיקורס איז כחוט השערה
 
לעצט רעדאגירט:
דער פלייט אף באמבל בי, דער יסוד פונעם שטיקל, איז טאקע נישט זיין חידוש, ס׳פון עמיצער רימסקי קארסאקאוו, אבער דער עיבוד איז יא, ס׳איז אראנדזשירט בשיתוף פעולה מיט זיין לאנגיעריגער חצוצרן אברהם פעלדער. אדרבא, הער דעם ארגינעלן, וועסטו זעהן ס׳א ניי יצירה, וויאזוי דו וועסט נישט זאגן לגרעותא צו למעליותא. דער ארגינעל איז בנוסח פון וואס מען רופט ״פראגראמישע מוזיק״, ד.ה. געשאפן ווי א הינטערגרונד שטיקל צו א געשעעניש (נוסח טשייקטווסקי) ווי איידער בנוסח וואס מען רופט ״אבסעלוטער מוזיק״ ד.ה. א שטיקל אויף די אייגענע פלייצעס. דא מיט מונה איז ער מער צו דער אבסעלוטער זייט, ער האט געקרוגן בגדים.
דער אינטרא צו משה רבינו איז א שיינער כאפ, ס׳האט ווירקליך אן ענדליכקייט צו איין קירצער סטאנזא אינעם זמזום הדבורים, ביסט א חד אוזן, נאר ס׳פאסט גארנישט שלעכט.
 
לעצט רעדאגירט:
Back
Top