וואס איז פשט איך קאנעקט נישט צו היינטיגע מוזיק? (בלתי מוגה)

אין הכי טאקע

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
סעפ. 14, 2024
מעסעדזשעס
136
רעאקציע ראטע
1,155
פונקטן
213
מיט מוזיק מיין איך דעם דזשאנרע מוזיקא חסידית. מיט ״היינטיגע״ מוזיק מיין איך די פאוסט מוזיקא חסידית אין וואס איך זעה בלויז איבערגעקייטע תנועות אדער אומבאלימפערטע פראוון צו ברענגען עפעס ארגינעל צום טיש. ביי מיר איז די מוזיקא חסידית פון די מ׳ נ׳ און ס׳ יארן, די ״פאן״ צייטן פון מוזיק. האב איך נישט געקענט עלטערע ניגונים פון אביש מאיר, ראוונער, באקאן, יאסעלע, מאדזשיץ וכו? יא! נאר מוזיקא חסידית איז געווען די שטיק אין מיינע בחורישע יארן, ס'ביי מיר אלזא געווארן א בחינה פון א קלאב, איך האב מיך גייסטיש צו דעם קלאב צוגעטשעפעט ערגעץ אין מיינע בחור'ישע יארן, און עס איז ביי מיר געבליבן א רעאליטעט, א דבר של ממש. איך קען דאס משבר אוזן זיין צו די צדיק׳שאפט ״ווער איז גרעסער״ אלימפיקס, כ'האב דעם שבת געטראפן א איד אין די זעכציגער, א היימישער וואס איז פארוואגלט געווארן דא אין די רוחות וואו איך דריי זיך, אוי האט ער אויפגעלעבט אז איך האב אויפגעברענגט די נושא פון סאטמאר רב כלפי בעלזער רב, קלויזנבורגער רב, און וואס ר' איציקל פשעווארסקער האט געהאלטן, ס'אנשטאנען תחיית המתים מיט דעם איד! פון דא זעה איך אז א לעבעדיגער נושא וואס א מענטש האט אין זיך איינגעבאקן פון די בחורי'שע יארן פארנעמט א ספעציעלער מקום ביים מענטש, דער נושא איז זיין קלאב.

איז דאס די מעשה מיט מוזיק אויכעט? מען זעהט דאך קלאר אז די פריערדיגער דור, די בני י' און פריע כ' יארן, האבן גע'טענה'ט אז מונה, מרדכי, איז אבק מוזיק, קטנות, מעשי קונדוס, די אמת'ע מוזיק איז פון בן ציון שענקער און ארויף ביז'ן אבובו של משה. א דור פריער איז די מוזיק אויף די פאדיומען געווען חזנות, כ'האב אליינס געהערט פון א איד אז אזוי שפעט ווי די ל' יארן האט א בחור וואס הערט יאסעלע געהייסן נדפס בשובבות (באמישקייט). בין איך דער זעלבער נאר א בן נ' יארן?

אדער ניין, אפשר וועט מען מוזן זאגן די סברא וואס כ'האב דאכט זיך געהערט פון יואלי הורוויץ ראש מקהלת שירה, אז אמאליגע ניגונים מיינט מען די גוטע וואס זענען געבליבן, די נארישע זענען פארגעסן געווארן, אזוי אויך נייע גוטע ניגונים וועלן זיך עלטערן מיט כבוד און ווערן אמאליג.

נגינה, ווי מיר קענען היינט, איז לכאורה נישט עלטער ווי דריי פיר הונדערט יאר צוריק. איך קען נישט פונקטליך די היסטאריע, אבער קוקנדיג אין אלטע ספרים מימי הראשונים, זעהן מיר נישט צופיל וועגן מעלאדיעס, ס׳געווען נוסחאות דאס יא, פריער איז געווען קורצע פרייזן, אזויווי די ספרדישע ענני, ווייל א פייטן איז דאן געווען עקוויוואלענט צו א מלחין היינט, מיט פייטנית האט מען געוויזן די פאווע פעדערן, און פאר דעם איז געווען טעמים.

הייסט עס די גאנצע דזשאנרע פון ניגונים און מעלאדיעס עקזיסטירט בערך דריי פיר הונדערט יאר, היבש ניי. כ'בין טאקע נייגעריג וואס עס האבן געזאגט די בני ש׳ יארן צו די בני ת׳ און ת"ק דורות מיט זייער נייער המצאה פון מעלאדיעס, אזעלעכע צוקערלעך וואס זיי האבן אדאפטירט פון ווייסעך-וואו, אנשטאט נוסחאות און חיתוך הדיבור. און וואס וואלטן געזאגט די פייטנים צו די שפעטעריגע בעלי נוסחאות.

דער אמת איז, מיר אלץ שול אידן האבן אלעס פון ביידע זייטן. מיר ווייסן וואס א גוטער נוסח ביים דאווענען איז, מיר קענען הערן דעם ווילדסטן מרדכי שאפירא טראנס, אפילו שוין מחוץ למחננו, מייקל דזשעקסן צו דזשאזטאן וויווער צו ווייס וועלכע יאר, די טיפסטע מעמקים פון א די.דזשעי וואס ס'נאך אפילו נישט געבוירן געווארן, באשאפן געווארן דורך די שבעת סריסי עי.איי. אליינס, אפילו דאס לאמיר זאגן האט מען שוין געהערט און זיך געזינקען אין די מ"ט שערי די.דזשעי. פונדעסטוועגן איז אונזער אויער נישט פארשטאפט פון צו דערהערן א גוטער במוצאי יום מנוחה, ונתנה תוקף, אונזער הארץ וועט נישט זיין פארשטיינערט פון צו כאפן א סקרוך פון דעם סקארבאוון והכוהנים וואס דער יסוד פון דעם נוסח גייט צוריק ביז תקופת הראשונים ויש אומרים אפילו ווייטער צוריק. אונזער פיס וועט נישט זיין געלעמט פון צו טאנצן אויף ניגונים פון צוויי הונדערט יאר צוריק ביי די הקפות אן קיין מוזיק, אונזערע הענט וועלן נישט זיין פאראליזירט פון צו קלאטשן אויף א לא תבושי פון הונדערט פופציג יאר צוריק, אונזערע אויגן וועלן נישט בלייבן גלייכגילטיג פון צו טרערן אויף א אהבה רבה ניגון פון צוויי הונדערט יאר צוריק, אונזערע גלידער וועט נישט בלייבן קאלטע לינג און לעבער פון זיך צו פלאמען פון א קה רבון פארפאסט דורך די בעל שם'ס חבריא.

איז וויאזוי פארענטפערט דאס אז צוואנציג יאר שפעטער הערשט כאילו אן אנדער טעיסט, אז איך פארשטיי גארנישט וואס די ״יונגע״ ווילן דא? צו האט דאס מיט דעם אז וואס א דור שפעטער פארברייטערט זיך די מאגן צו קענען טאלערירן וואס פריערדיגע האבן נישט געקענט? אדער פשוט ס'איז אן ענין פון קלאב, רעלעוואנטישקייט, א באזונדער "אינסייד" טעיסט וואס יעדער דור פארמאגט, אזא מוזיקאלישער sense of belonging גלייך ווי כ'האב אויבן דערמאנט מיטן קלויזנבורגער, סאטמאר רב און בעלזער רב…

תיקו!
עד כאן וואס מיין פעדער האט געלאזט גיסן, נישט איבערגעקוקט, ואין מוקדם ומאוחר בענין

שכח פאר אויסהערן
 
לעצט רעדאגירט:
איז וויאזוי פארענטפערט דאס א אז צוואנציג יאר שפעטער הערשט כאילו אן אנדער טעיסט, צו האט דאס מיט דעם אז וואס א דור שפעטער פארברייטערט זיך די מאגן וואס פריערדיגע האבן נישט געהאט? אדער פשוט ס׳איז אן ענין פון קלאב, רלעוואנטישקייט, א באזונדער ״אינסייד״ טעיסט וואס יעדער דור פארמאגט, אזא מוזיקאלישער sense of belonging גלייך ווי כ׳האב אויבן דערמאנט מיטן קלויזנבורגער, סאטמאר רב און בעלזער רב…
די זעלבע חקירה קען מען פרעגן בנוגע אמאליגע מאכלים (טשולנט,קוגל) VS היינטיגע מאכלים ווי סושי, טאמעטא דיפ, א.ד.ג
 
די זעלבע חקירה קען מען פרעגן בנוגע אמאליגע מאכלים (טשולנט,קוגל) VS היינטיגע מאכלים ווי סושי, טאמעטא דיפ, א.ד.ג
סושי מיט טאמעטא דיפ איז קיין פארגלייך, אויב עפעס קענסטו לייגען סושי, דזשערקי מיט פיש באורדס צוזאמען.
 
מיט מוזיק מיין איך דעם דזשאנרע מוזיקא חסידית. ס׳ביי מיר א בחינה פון א קלאב, איך האב מיך גייסטיש צו דעם קלאב צוגעטשעפעט ערגעץ אין מיינע בחור׳ישע יארן, ביי מיר איז דאס געבליבן א רעאליטעט, א דבר של ממש. כ׳האב דעם שבת געטראפן א איד אין די זעכציגער, א היימישער וואס איז פארוואגלט געווארן דא אין די רוחות וואו איך דריי זיך, אוי האט ער אויפגעלעבט אז איך האב אויפגעברענגט די נושא פון סאטמאר רב כלפי בעלזער רב, קלויזנבורגער רב, און וואס ר׳ איציקל פשעווארסקער האט געהאלטן, ס׳אנטשאנען תחיית המתים מיט דעם איד, פון דא זעה איך אז א לעבעדיגער נושא וואס א מענטש האט אין זיך איינגעבאקן פון די בחורישע יארן פארנעמט א ספעציעלער מקום ביין מענטש, דער נושא איז זיין קלאב.

איז דאס די מעשה מיט מוזיק אויכעט? מען זעהט דאך קלאר אז די פריערדיגער דור די בני י׳ און פריע כ׳ יארן האבן גע׳טענה׳ט אז מונה, מרדכי, איז אבק מוזיק, קטנות, מעשי קונדוס, די אמת׳ע מוזיק איז פון בן ציון שענקער און ארויף ביזן אבובו של משה. א דור פריער איז די מוזיק אויף די פאדיומען געווען חזנות, כ׳האב אליינס געהערט פון א איד אז אזוי שפעט ווי די ל׳ יארן האט א בחור וואס הערט יאסעלע געהייסן נדפס בשובבות (באמישקייט). בין איך דער זעלבער נאר א בן נ׳ יארן?

אדער ניין, אפשר וועט מען מוזן זאגן די סברא וואס כ׳האב דאכט זיך געהערט פון יואלי הארוויץ ראש להקת שירה, אז אמאליגע ניגונים מיינט מען די גוטע וואס זענען געבליבן, די נארישע זענען פארגעסן געווארן, אזוי אויך נייע גוטע ניגונים וועלן זיך עלטערן מיט כבוד און ווערן אמאליג.

נגינה ווי מיר קענען היינט איז לכאורה נישט עלטער ווי דריי פיר הונטערט יאר צוריק, איך קען נישט פונקטליך די היסטאריע, אבער קוקנדיג אין אלטע ספרים מימי הראשונים, זעהן מיר נישט צופיל וועגן מעלאדיעס, ס׳געווען נוסחאות דאס יא, פריער איז געווען קורצע פרייזן, אזויווי די ספרדישע ענני, ווייל א פייטן איז דאן געווען עקוויוואלענט צו א מלחין היינט, מיט פייטנית האט מען געוויזן די פאווע פעדערן, און פאר דעם איז געווען טעמים.

הייסט עס די גאנצע דזשאנרע פון ניגונים און מעלאדיעס עקסיסטירט בערך דריי הונדערט יאר, היבש ניי. כ׳בין טאקע נייגעריג וואס עס האבן געזאגט די בני ת׳ יארן צו די בני ת״ק דורות מיט זייער נייער המצאה פון מעלאדיעס, אזעלעכע צוקערלעך וואס זיי האבן אדאפטירט פון ווייסעך וואו, אנשטאט נוסחאות און חיתוך הדיבור. און וואס וואלטן געזאגט די פייטנים צו די שפעטעריגע בעלי נוסחאות.

דער אמת איז, מיר אלץ שיל אידן האבן אלע פון ביידע זייטן. מיר ווייסן וואס א גוטער נוסח ביין דאווענען איז, מיר קענען הערן דעם ווילסטן מרדכי שאפירא טראנס, אפילו שוין מחוץ למחננו, מייקל דזשעקסן צו דזשאזטאן וויווער צו ווייס וועלעכע יאר, די גרעסטע די דזדעי וואס ס׳נאך אפילו נישט געבוירן געווארן, געמאכט דורך די שבעת סריסי עי איי אליינס, לאמיר זאגן אפילו דאס האט מען שוין געהערט און זיך געזינקען אין די מ״ט שערי די דזשעי, פינדעסוועגן איז אונזער אויער נישט פארשטאפט פון צו דערהערן א גוטער במוצאי יום מנוחה, ונתנה תוקף, אונזער הארץ וועט נישט זיין פארשטיי הערט פון צו כאפן א סקרוך פון דעם סקארבאוון והכוהנים וואס דער יסוד פון דעם נוסח גייט צוריק ביז תקופת הראשונים ויש אומרים אפילו ווייטער צוריק. אונזער פיס וועט נישט זיין געלעמט פון צו טאנצן אויף ניגונים פון צוויי הונדערט יאר צוריק ביי די הקפות אן קיין מוזיק, אונזערע הענט וועלן נישט זיין פארליזירט פון צו קלאטשן אויך א לא תיבושו פון הונדערט פופציג יאר צוריק, אונזערע אויגן וועלן נישט בלייבן גלייכגילטיג פון צו טרערן אויף א אהבה רבה ניגון פון צויי הונדערט יאר צוריק, אונזער נפש וועט נישט בלייבן גלייכגילטיג פון א קה ריבון פארפאסט דורך די בעל שם׳ס חבריא.

איז וויאזוי פארענטפערט דאס א אז צוואנציג יאר שפעטער הערשט כאילו אן אנדער טעיסט, צו האט דאס מיט דעם אז וואס א דור שפעטער פארברייטערט זיך די מאגן וואס פריערדיגע האבן נישט געהאט? אדער פשוט ס׳איז אן ענין פון קלאב, רלעוואנטישקייט, א באזונדער ״אינסייד״ טעיסט וואס יעדער דור פארמאגט, אזא מוזיקאלישער sense of belonging גלייך ווי כ׳האב אויבן דערמאנט מיטן קלויזנבורגער, סאטמאר רב און בעלזער רב…

תיקו, עד כאן וואס מיין פעדער האט געלאזט גיסן, נישט איבערגעקוקט, ואין מוקדם ומאוחר בענין

שכח פאר אויסהערן
שפתיים ישק!
 
נגינה, ווי מיר קענען היינט, איז לכאורה נישט עלטער ווי דריי פיר הונדערט יאר צוריק. איך קען נישט פונקטליך די היסטאריע, אבער קוקנדיג אין אלטע ספרים מימי הראשונים, זעהען מיר נישט צופיל וועגן מעלאדיעס.

הייסט עס די גאנצע דזשאנרע פון ניגונים און מעלאדיעס עקזיסטירט בערך דריי הונדערט יאר, היבש ניי.
ווילסט מיר זאגן אז די לויים אין ביהמ"ק, דוד המלך אויפן פידעלע, האבן נישט געהאט קיין ריכטיגע נגינה?
אינטרעסאנט אז אויף מערערע חסידישע ניגונים זאגט מען אז עס איז נאך מקובל פון בית המקדש.
מיר האבן אלע געלערנט אז די לויים פלעגן שפילן הארציגע נגינה ווען א מענטש האט געבראכט א קרבן, אזש מען האט געגאסן טרערן פון חרטה.
ווי אויך, האבן זיי יעדן טאג געשפילט דעם שיר של יום.
אויך שמחת בית השואבה האט מען געהאפקעט אויף די 15 שיר המעלות, און געטאנצן גאנצעטע נעכט אזש מ'איז ניטאמאל געגאנגען שלאפן, ומי שלא ראה שמחה זו וכו'.
די אלע זאכן, ווילסטו זאגן, זענען געווען בלויז נוסחאות?
הללוהו בנבל וכנור, הללוהו בתוף ומחול, בצלצלי שמע ובצלצלי תרועה, א פולע מאן באנד...!
אידן האבן געזינגען שירה עטליכע מאל, בפרט ביים ים סוף. און מרים האט געפויקט. סתם תנועות?
 
נוסחאות איז שוין אויך לכאורה שפעטער, ריטמישע לידער צו וואס מען קען צוטאנצן האט שטענדיג עקזיסטירט, בזמן הבית בין משער איז געווען אזעלעכע הימס, בדיל ויעבור סטייל. איינער זינגט פאר און דער עולם ענטפערט, און עס חזר׳ט זיך איבער די זעלבע, און נישט קיין געקינסלטע מעלאדיעס מיט עטליכע פעלער. נגינה איז געווען שטארק פארבינדן מיט ווערטער, פון דא נעמט זיך דער היינטיגער צומישעניש מיטן ווארט ״שיר״ - ליד, איז עס פאעזיע אדער א מעלאדיע? ווייל אמאל איז עס געווען איינס, די ווערטער האבן געמאכט דעם ניגון אינטרעסאנט מער ווי דער ניגון אליינס. איך קום זיך נישט דא פארקויפן אלץ איינער וואס האט דורך געטון דעם ענין על בוריו, אבער אזוי שמעק איך איז געווען דער מוזיק יענע יארן, נישט לאנגע פילפארביגע מעלאדיעס מיט פעלער איבער פעלער מיט קאמפליצירטע אקארדן. דער שלטי הגיבורים פון 500 יאר צוריק גייט אריין מיט די פיטשיפקעס וועגן די מוזיק אין בית המקדש, אבער ער פראבירט עס צו פארגלייכן צו די מוזיק אין זיינער צייט. ס׳איז זיכער אז ס׳געווען סאפעסטיקירטע מוזיק, מעשי חושב, און נישט שבטישע פויק-רינגען געטענץ, מ׳זעהט דאך קלאר אז מ׳האט אין בית המקדש אריינגעלייגט קאפ אין מח איבער די אסטעטישער צאמשטעל פון פארשידענע אינסטרומענטן, כך וכך כינורות, כך וכך נבלות, וכו, חז״ל זאגן אז ס׳האט געפאדערט פאר א לוי זיך צו טרענירן א היבשע שטיק צייט ביז ער איז געווארן מוכשר פאר די מלאכה, מען זעהט קלאר אז דאס איז נישט געווען א קינדער שפיל. נאכאמאל, כ׳האב נישט דורך געטון דעם ענין, אבער ווי ס׳קוקט מיר אויס איז דאס געווען פון גאר אן אנדער מין פון וואס מיר קענען היינט, דער דגוש איז געלייגט געווארן אויף גאר אנדערע מוזיקאלישע עקרים ווי היינט.
 
לעצט רעדאגירט:
Back
Top