וויאזוי דארף מען מעסטן די באווייז אויף עוואלוציע?

מרחשון

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
סעפ. 12, 2024
מעסעדזשעס
411
רעאקציע ראטע
1,846
פונקטן
213
אינעם דערנעבנדן שנירל איבער עוואלוציע און נאטורליכע סעלעקציע האט בלענדער אנגעווארפן א הויפן באווייז דערויף, טייל אמת'ע און ווערדפול, אנדערע אריינגעפאלן בטעות צי בשוגג… האב איך דעריבער געפינען פאר וויכטיג אויסצוקלארן עטליכע יסודות איבער וויאזוי מען מעסט א היפאטעזע אין דער וועלט פון לאגיק, וואס ווערט אלס פאררעכנט אלס באווייז, און אלס ארום.

דער ערשטער שטאפל אין היפאטעזע טעסטינג איז דאס ארויסשטעלן צוויי היפאטעזעס. געווענליך וועט איינס פון זיי זיין דער סטאטוס קווא אנגענומענע שטעלונג וועמען מיר פראבירן צו טשאלענזשן, און דער צווייטער וועט זיין דער פרישער היפאטעזע וואס מיר ווילן פאראויס שטופן.
אין אונזער פאל זענען די צוויי ווי פאלגנד:

היפאטעזע איינס: די קאמפלעקסיטעט וואס מיר אבזערווירן אין דער בריאה איז דער רעזולטאט פון אן אינטעליגענטע דיזיינער וואס האט אויסגעשטעלט די באשעפענישן יעדער אויף זייער אופן.

היפאטעזע צוויי: נישטא קיין שום דיזיינער. אלעס וואס מיר זעען איז א רעזולטאט פון בלינדע צופעלער און טעותים אין די ען עי במשך די דורות, און נאטורליכע סעלעקציע האט אויסגעקליבן די בעסטע פון יעדן דור.

דער צווייטער שטאפל אינעם פראצעדור איז צו אידענטיפיצירן און פרעדיקטן ביי יעדן היפאטעזע באזונדער פארשידענע תוצאות וואס מיר וואלטן ערווארטעט צו טרעפן אין א וועלט וואו דער היפאטעזע וואלט געווען אמת. פארשטייט זיך אז אויב מיר אידענטיפיצירן א געוויסע תוצאה וואס איז ערווארטעט לויט ביידע היפאטעזעס, ווערט דאס נישט פאררעכנט אלס באווייז פאר קיינעם פון זיי.

אלזא, לעניננו. ביידע, סיי עוואלוציע און סיי דיזיין פראבירן אנצוגעבן א הסבר אויף די סטרוקטרירטע אייגנשאפטן וואס מיר געפינען אין בעלי חיים. און וויבאלד זייער ענד ציל - דאס ערלויבן אז לעבן זאל קענען צושטאנד קומען - איז דאס זעלבע ביי ביידע פון זיי, וועלן רוב אבזערוואציעס, צ.ב. וויאזוי יעדע גליד ארבעט, וויאזוי די איברים זענען צאמגעשטעלט, נישט דינען דעם צוועק פון שענקען צוטיילטע פרעדיקציעס און ווארשיינליכקייטן.

וואס מיר דארפן יא טוהן, איז פארשטיין וואו פונקטליך זייערע וועגן צושיידן זיך, אידענטיפיצירן די גענויע חילוקים צווישן ביידע זייטן וועלכע זאלן דאן פרעדיקטן צוויי אנדערע תוצאות.

די ערשטע חילוק וואס קומט אויפ'ן געדאנק איז דאס וואס בעת דיזיין איז א פון-פאראויס באשטימטע סטראטעגיע וואו דער דיזיינער קען צו יעדע צייט מבטל זיין אלעס וואס ער האט שוין אנגעמאכט ביז אהער און פלאנירן עפעס פון פריש וואס זאל דינען זיין צוועק מיט שלימות, ארבעט עוואלוציע אויף א בלינדע לייטער פון פראגרעס, און ער קען בלויז בויען אויף וואס עס איז שוין עוועילעבל בעבר, וואס יענץ קען ער שוין נישט טוישן. דאס קומט וויבאלד איינס פון די
עיקר טייטשן פון עוואלוציע איז 'שטאפלווייזע פארבעסערונגען.' און נישט א מעכטיגע דיזיין וואס איז פארגעקומען בבת אחת.

וואספארא פרעדיקציעס קענען מיר ארויסנעמען דערפון? פשוט, אז אין א וועלט פון עוואלוציע וואלטן מיר ערווארטעט צו טרעפן גלידער און פונקציעס וועלכע זענען געבויעט קאמפליצירט, אויף פאריגע ווערסיעס ארויף. בעת אין א וועלט מיט א דיזיינער וואלט יעדע פונקציע געשטאנען פולקאם פאר זיך, גלאט, פשוט און צום פינטל.

צו די באווייזן: פארשער האבן פעסטגעשטעלט אז געוויסע גלידער אפערירן אויף א קאמפליצירטע וועג, אזוינס וואס א דיזיינער וואלט קיינמאל נישט אויסגעשטעלט לכתחילה חוץ אויב ער זוכט זיך אומזיסטע ארבעט. בעת לויט עוואלוציע איז ממש ערווארטעט אז געוויסע גלידער זאלן אננעמען אזא פארעם, וויבאלד זיי האבן זיך געבויעט אויף א פאריגע ווערסיע אן די מעגליכקייט אנצוהייבן פלאנירן פון פריש.

ענליך דערצו איז אונזער צווייטע פרעדיקציע: אין א וועלט מיט א דיזיינער וואלטן מיר ערווארטעט אז די קאודס וועלכע פארעמען די יסודות פון לעבן זאלן זיין ציכטיג און סטרוקטרירט, בעת אין א וועלט מיט עוואלוציע וואלטן מיר ערווארטעט אז קאוד וועלכע איז פול מיט אומקלארע, צומאל אפילו שעדליכע טייפאס, וויבאד קיינער האט דאך נישט געהאט קיין אויפזיכט דערויף איבער וואס ער זאל יא אדער נישט שרייבן.

דער מציאות? אונזער די ען עי איז פול מיט זשאנק און פסעוודא גענעס וועלכע זענען אומפארשטענדליך פארוואס איינער זאל זיי אהינשטעלן בכוונה תחילה.
דריטנס, אין א וועלט פון עוואלוציע וואלטן מיר ערווארטעט צו טרעפן געמיינזאמע נוצלאזע קאוד און גלידער וואס די קרובים באשעפענישן האבן גע'ירשנ'ט פון א קאמאן זיידע וועמען עס איז געווען נוצליך. אונטער'ן דיזיין היפאטעזע וואלטן מיר ווי פארשטענדליך בלויז ערווארטעט צו טרעפן דעם סאמע לעצטן ווערסיע דערפון, אן קיין זכר פון גלידער גע'ירש'נט פון אנדערע סארט בעלי חיים.

מיר געפינען אבער יא גענעטישע טעותים און נוצלאזע איברים וועלכע זענען די זעלבע סיי ביי מענטשן און סיי ביי שימפאנזעס, וואס דאס איז א קלארע אנדייטונג אז זיי שטאמען ביידע פון איין מקור.

די פערטע פרעדיקציע פון עוואלוציע וואלט געווען אז מיר זאלן טרעפן מער ווייניגער די זעלבע משפחה פון חיות אין נאנטע געגנטער פון דער וועלט, וויבאלד זיי שטאמען פון די זעלבע זיידעס וואס האבן זיך דארט געדרייט. אנדערש איז אבער מיט דיזיין וועלכע וואלט פרעדיקטעד א מער באלאנסירטע פארשפרייטונג. פארשטייט זיך אז מיר וואלטן נישט געדארפט ערווארטן קיין פאלער בערן אין מדבר סאהארא אדער טיגערס אין אנטארקטיקע, אבער עפעס באלאנס וואלטן מיר יא געדארפט זען.

די מציאות איז פארשטייט זיך ווייטער ווי דאס וואס עוואלוציע פרעדיקט. אין אסטראליע געפינען מיר באשעפענישן וואס מיר טרעפן נישט אין ערגעץ, און ווידער טרעפן מיר נישט דארט אנדערע באשעפענישן וואס געפינען זיך יא אין אנדערע טיילן פון דער וועלט.

די פינפטע פרעדיקציע אויפ'ן ליסטע איז, אז אין א וועלט פון עוואלוציע וואלטן מיר ערווארטעט אז דער פאסיל רעקארד זאל צייגן ווי די חיות האבן זיך געטוישט ביסלעכווייז, איין שטאפל אויפאמאל, בעת אונטער דיזיין וואלטן מיר דאס בכלל נישט ערווארטעט.

דא צייגט שוין די באווייז יא אביסל לטובת א דיזיינער, היות מיר געפינען עטליכע גאר דראסטישע שפרינגען אויפ'ן לייטער פונעם פאסיל רעקארד, וועלכע זענען נישט ממש איינשטימיג מיט דער מהלך וואס מיר וואלטן עווארטעט פון עוואלוציע.

א פינפטער פרעדיקציע שטעלט אזא שאלה: אונטער וועלכע היפאטעזע וואלטן מיר ערווארטעט צו טרעפן ביינער פון באשעפענישן אין א מיטעלע שטאנד, צווישן צוויי סארט היינטיגע באקאנטע משפחות? דא איז ווייטער קלאר אז דאס איז בלויז ערווארטעט אונטער דעם עוואלוציע היפאטעזע און נישט אונטער דעם דיזיין היפאטעזע.

נאך א שאלה: אונטער וועלכע פון די תוצאות וואלטן מיר ערווארטעט צו טרעפן הערך די זעלבע סטרוקטור פון די ען עי אין יעדע סארט בעל חי?
אונטער עוואלוציע איז פשוט אז דאס וואלט געווען דער קעיס, אבער ס'איז אויך נישט אפגעפרעגט אז א דיזיינער זאל נוצן בערך די זעלבע קאודינג שפראך פאר אלע סארט בעלי חיים. פארוואס זאל ער דען מאכן זאכן קאמפליצירטע אן קיין שום בענעפיט? סך הכל - א שוואכע פרעדיקציע, און וואלט נישט געווען קיין באווייז אויף קיין שום זייט.

אונטער וועלכע היפאטעזע וואלטן מיר ערווארטעט א געשעעניש ווי דער באקאנטער פאל אין וועלכע די פאפולאציע פון טונקעלע פלאטערלעך האבן זיך דראסטיש געהויבן זינט דעם אינדוסטריעלן רעוואלוציע ווען ביימער זענען טונקעלער געווארן און בעסער געדינט די קאמופלאזש צוועקן פאר די טונקעלע? מיט'ן ערשטן בליק, איז דאס גענצליך ערווארטעט לויט עוואלוציע, אין וועלכע עס לויטעט אז נאטורליכע דרוק איז גורם אז די בעסערע סארט זאל איבערלעבן בעת די אנדערע זאלן אויסשטארבן. דא איז אבער וויכטיג צו באטאנען אז אינעם דערמאנטן ביישפיל זענען נישט אפירגעקומען קיין שום פרישע סארט פלאטערל. אלעס וואס איז געשען איז געווען אז דער צאל פון טונקעלע קעגן ליכטיגע זענען געשטיגן. אלזא, אזא פענאמען האט גארנישט איינגעלייגט מיט עוואלוציע, און איז פולשטענדיג ערווארטעט לויט ביידע היפאטעזעס אייניג.

***

אצינד לאמיר רעדן פון איינס פון די גרעסטע פראבלעמען וואס די טעאריע פון עוואלוציע פארמאגט, לויט דער לאגיק פון הרב דוד גאטליעב פון אור שמח.
ער טענה'ט אז מיר קענען בלויז נעמען א טעאריע אין באטראכט אויב עס שטעלט אהער א קלארע פראבעביליטי איבער ווי שטארק ווארשיינליך עס איז.
צו אראפשטעלן זיין טענה, ערקלערט ער ווי פאלגנד: למשל איך בין אייך מגלה אז איך האב גענומען אן אביעקט און געפארבט א רויטע עקס אויף איינס פון זיינע זייטן. דאן האב איך עס געווארפן אין דער לופטן זעקס מאל, און עס איז יעדעס מאל געפאלן אויפ'ן עקס. איז עס שכל'דיג אויסגעהאלטן מיר צו גלייבן, אדער נישט?

פארשטייט זיך אז דער ערשטער קשיא דארף זיין: וויפיל זייטן פארמאגט דער אביעקט? וואס זענען די ווארשיינליכקייטן אז עס זאל פאלן יעדעס מאל אויף איינס פון זיינע זייטן?

אויב איך דריי זיך ארויס פון ענטפערן דעם שאלה, זענט איר פולשטענדיג בארעכטיגט נישט צו נעמען א שטעלונג בנוגע יא אדער נישט אננעמען מיינע ווערטער. ס'טייטש, איך האב אייך נישט געגעבן קיין שום פראבעביליטי מיט וואס צו ארבעטן.

עוואלוציע, טענה'ט הרב געטליעב, פארמאגט אקוראט די זעלבע פראבלעם! מיר אלע ווייסן אז עוואלוציע פאסירט וויבאלד עס מאכן זיך כסדר רענדאם מיוטאציעס, און געוויסע פון זיי זענען בעסער פאר'ן בעל חי ווי אנדערע, און אזוי ווערן קאמפליצירטע באשעפענישן געפארעמט.

אלזא, וואס זענען די ווארשיינליכקייטן? וויפיל מיוטאציעס פעלן זיך אויס אז פון א מויז זאל ווערן אן עלעפאנט? וואס זענען די פראבעביליטיס אז א חיה מיט א וויידל זאל לעבן לענגער ווי א חיה אן א וויידל? די נומערן זענען נישטא צו באקומען אין ערגעץ!

דעריבער האלט ער אז עס האט נישט קיין שום זין אנצונעמען אזא טעאריע, כל זמן עס קומען נישט אפיר קיין קלארע פראבעביליטיס דערויף.

***

הרב גאטליעב גייט אויך אריין אין א טעאלאגישע שמועס וואו ער ערווענט עטליכע תירוצים וואס גלויביגע אינעם דיזיין היפאטעזע וואלטן געקענט ענטפערן. פארשטייט זיך אז דאס גייט נישט אין איינקלאנג מיט וויאזוי מען מעסט געווענליך א היפאטעזע, אבער איז פארט גענוג אז איינער וואס קומט שוין מיט א הנחה אז אז עס איז פארהאן א דיזיינער, מחמת איזה סיבה, קען זיך אן עצה געבן מיט די אלע ראיות דערקעגן.

בעצם איז דאס אזוי מיט אלע פון די דעבאטעס, אריינגערעכנט ביקורת המקרא, יום'ס ארגומענטן קעגן ניסים, דער פראבלעם פון שלעכטס, וואו מיט א נייטראלע בליק זענען די באווייזן קלאר אויף דער זייט פון די קעגנער, אבער וויבאלד די גלויביגע קומען שוין מיט א הנחה אז גאט עקזיסטירט און ער האט באשאפן די וועלט, אפגעזען צי זיי זענען בארעכטיגט מיט דעם הנחה צי נישט, איז נישט ממש אויסגעהאלטן צו ברענגען באווייז וואס לויט זיי פרעגט גארנישט אפ.

פאלגנד זענען די שיעורים פון הרב גאטליעב וואו ער רעדט דערפון:

View: https://m.youtube.com/watch?v=R5KocK8tTgY&t=616s&pp=ygUYZXZvbHV0aW9uIGRhdmlkIGdvdHRsaWVi


View: https://m.youtube.com/watch?v=smGjvB9Egbc&pp=ygUYZXZvbHV0aW9uIGRhdmlkIGdvdHRsaWVi


View: https://m.youtube.com/watch?v=Glk1Oix0wxQ&t=1331s&pp=ygUYZXZvbHV0aW9uIGRhdmlkIGdvdHRsaWVi


View: https://m.youtube.com/watch?v=cwZ27yFrkkw&t=125s&pp=ygUYZXZvbHV0aW9uIGRhdmlkIGdvdHRsaWVi
 
דעריבער האלט ער אז עס האט נישט קיין שום זין אנצונעמען אזא טעאריע, כל זמן עס קומען נישט אפיר קיין קלארע פראבעביליטיס דערויף.
איך בין נאר נייגעריג וויאזוי ער האט געמאסטן די פראבעביליטיס פון א גאט, וואס דאס כנראה זעט ער יא אלץ שכל'דיג אנצונעמען.
 
אצינד לאמיר רעדן פון איינס פון די גרעסטע פראבלעמען וואס די טעאריע פון עוואלוציע פארמאגט, לויט דער לאגיק פון הרב דוד גאטליעב פון אור שמח.
ער טענה'ט אז מיר קענען בלויז נעמען א טעאריע אין באטראכט אויב עס שטעלט אהער א קלארע פראבעביליטי איבער ווי שטארק ווארשיינליך עס איז.
צו אראפשטעלן זיין טענה, ערקלערט ער ווי פאלגנד: למשל איך בין אייך מגלה אז איך האב גענומען אן אביעקט און געפארבט א רויטע עקס אויף איינס פון זיינע זייטן. דאן האב איך עס געווארפן אין דער לופטן זעקס מאל, און עס איז יעדעס מאל געפאלן אויפ'ן עקס. איז עס שכל'דיג אויסגעהאלטן מיר צו גלייבן, אדער נישט?

פארשטייט זיך אז דער ערשטער קשיא דארף זיין: וויפיל זייטן פארמאגט דער אביעקט? וואס זענען די ווארשיינליכקייטן אז עס זאל פאלן יעדעס מאל אויף איינס פון זיינע זייטן?

אויב איך דריי זיך ארויס פון ענטפערן דעם שאלה, זענט איר פולשטענדיג בארעכטיגט נישט צו נעמען א שטעלונג בנוגע יא אדער נישט אננעמען מיינע ווערטער. ס'טייטש, איך האב אייך נישט געגעבן קיין שום פראבעביליטי מיט וואס צו ארבעטן.

עוואלוציע, טענה'ט הרב געטליעב, פארמאגט אקוראט די זעלבע פראבלעם! מיר אלע ווייסן אז עוואלוציע פאסירט וויבאלד עס מאכן זיך כסדר רענדאם מיוטאציעס, און געוויסע פון זיי זענען בעסער פאר'ן בעל חי ווי אנדערע, און אזוי ווערן קאמפליצירטע באשעפענישן געפארעמט.

אלזא, וואס זענען די ווארשיינליכקייטן? וויפיל מיוטאציעס פעלן זיך אויס אז פון א מויז זאל ווערן אן עלעפאנט? וואס זענען די פראבעביליטיס אז א חיה מיט א וויידל זאל לעבן לענגער ווי א חיה אן א וויידל? די נומערן זענען נישטא צו באקומען אין ערגעץ!

דעריבער האלט ער אז עס האט נישט קיין שום זין אנצונעמען אזא טעאריע, כל זמן עס קומען נישט אפיר קיין קלארע פראבעביליטיס דערויף.
אוי דער גאטליב, איך געדענק נאך ווען ער האט מיר געמאכט קאפוויי ווען איך האב פרובירט צו פארשטיין פארוואס זיין מכלומר'שטע טרוקענע לאגיק קומט אייביג אן צו פארדרייטע מסקנות.

זיין טענה איז נאריש, מ'דארף נישט האבן קיין פונקטליכע נומערן פאר א סייענטיפישע טעאריע, אויב זענען דא ראיות אז דאס האט פאסירט (מכח די אלע אויסגערעכנטע ראיות) איז אזויווי דו זאלסט פארלאנגען די טשאנסן אז ראובן קען געווינען די לאטערי נאכן געווינען, און נישט וועלן אננעמען די פאקט אז ראובן האט געווינען ווייל איך האב נישט די נומבערס דערצו.

לויט הרב גאטליב קען מען נישט גלייבן די וועטער, ווייל זייער טעאריע אויף וועטערס האט נישט קיין פונקטליכע נומערן פון פראבעביליטי. גראדע זענען דא בערך'דיגע נומערן ווען עס קומט צו עוואלוציע, פונקטליכע נומבערס זענען פשוט אוממעגליך
 
אוי דער גאטליב, איך געדענק נאך ווען ער האט מיר געמאכט קאפוויי ווען איך האב פרובירט צו פארשטיין פארוואס זיין מכלומר'שטע טרוקענע לאגיק קומט אייביג אן צו פארדרייטע מסקנות.
און וואס ביסטו צוגעקומען איז טאקע פשט?
 
ער האט אפגעלאזט יענע לעבן פאר א סיבה.
די סיבה איז אבוויעסלי נישט דאס "איינזעהן אין די לעכערליכקייט פון די טעאריע פון עוואלוציע".

והא ראי', דאס וואלט איהם נישט געברענגט צו האבן די לבוש וואס ער האט אן.

ווי געווענליך, איז די סיבה מער סאציאלאגיש ווי פילעזאפיש.
 
דא צייגט שוין די באווייז יא אביסל לטובת א דיזיינער, היות מיר געפינען עטליכע גאר דראסטישע שפרינגען אויפ'ן לייטער פונעם פאסיל רעקארד, וועלכע זענען נישט ממש איינשטימיג מיט דער מהלך וואס מיר וואלטן עווארטעט פון עוואלוציע
עס וואלט מיר געווען אינטערעסאנט אויב קענסטו מיך ציווייזן אזא ביישפיל. (פארשטייט זיך נישט עפעס וואס האט שוין א תירוץ, ווי למשל "מעס עקסטינקשענס" וואס דעמאלטס איז די עוועלאציע דרוק געווען עקסטרעים הויעך)
אבער ס'איז אויך נישט אפגעפרעגט אז א דיזיינער זאל נוצן בערך די זעלבע קאודינג שפראך פאר אלע סארט בעלי חיים. פארוואס זאל ער דען מאכן זאכן קאמפליצירטע אן קיין שום בענעפיט? סך הכל - א שוואכע פרעדיקציע, און וואלט נישט געווען קיין באווייז אויף קיין שום זייט.
אויף דעם האב איך שוין דא געשריבן אז די שוואכע פרעדיקציעס פאר זיך איז טאקע נישט קיין באווייז אויף גארנישט, אבער איינמאל מען האט שוין די אנדערע באווייז זענען די שוואכע פרעדיקציעס מוסיף על הראשונים .
דא איז אבער וויכטיג צו באטאנען אז אינעם דערמאנטן ביישפיל זענען נישט אפירגעקומען קיין שום פרישע סארט פלאטערל. אלעס וואס איז געשען איז געווען אז דער צאל פון טונקעלע קעגן ליכטיגע זענען געשטיגן. אלזא, אזא פענאמען האט גארנישט איינגעלייגט מיט עוואלוציע
האב איך שוין אויך דא גענטפערט אז אט דאס איז די יסוד פון עוועלאציע, (לגבי די קשיא פארוואס שטימט פינקט יעדע בעל חי צו זיין ספעציפישע ענווייערמענט?) אז ווי באלד עס איז דא מער פון די סארט וואס האט א עדווענטידזש, האבן זיין א סאך גרעסערע טשאנס איבערצילעבן ווייטער, ווי די סארט וואס האט נישט די עדווענטידזש.
 
עס וואלט מיר געווען אינטערעסאנט אויב קענסטו מיך ציווייזן אזא ביישפיל. (פארשטייט זיך נישט עפעס וואס האט שוין א תירוץ, ווי למשל "מעס עקסטינקשענס" וואס דעמאלטס איז די עוועלאציע דרוק געווען עקסטרעים הויעך)

אויף דעם האב איך שוין דא געשריבן אז די שוואכע פרעדיקציעס פאר זיך איז טאקע נישט קיין באווייז אויף גארנישט, אבער איינמאל מען האט שוין די אנדערע באווייז זענען די שוואכע פרעדיקציעס מוסיף על הראשונים .

האב איך שוין אויך דא גענטפערט אז אט דאס איז די יסוד פון עוועלאציע, (לגבי די קשיא פארוואס שטימט פינקט יעדע בעל חי צו זיין ספעציפישע ענווייערמענט?) אז ווי באלד עס איז דא מער פון די סארט וואס האט א עדווענטידזש, האבן זיין א סאך גרעסערע טשאנס איבערצילעבן ווייטער, ווי די סארט וואס האט נישט די עדווענטידזש.
ס'איז מיר אינטערעסאנט צו זען ווי דו קייעסט איבער דיינע ענטפערס כאילו איך האב נישט געשריבן דא א גאנצע מאמר זיי אפצופרעגן...
אי"ה נאך שבת וועל איך דיר ענטפערן געהעריג.
 
עס וואלט מיר געווען אינטערעסאנט אויב קענסטו מיך ציווייזן אזא ביישפיל. (פארשטייט זיך נישט עפעס וואס האט שוין א תירוץ, ווי למשל "מעס עקסטינקשענס" וואס דעמאלטס איז די עוועלאציע דרוק געווען עקסטרעים הויעך)
יא, איך האב געװאלט ענטפערן ענליך: קודם כל איז די פאסיל רעקארד זײער רֶער; דאס הײסט כדי בײנער זאלן פרעזעװירט װערן ברױכן אסאך צופעלער געשעהן צוזאמען (װי למשל אימידיעיט בּאגרובונג און ספעציפישע מינעראל קאָמפּאזיציעס). דערפאר מוטשעט מען זיך אזױ צו טרעפן די א.ג. לינקס אדער טראנזישינעל ספישׁיס.
אױכעט, טראנזישינעל ספישיס װעלכע סימבאליזירן ספישיעישן -עװעלושענערי טשעינדזשעס אװאו א מין צוברעכט זיך צו שאפן אן אנדער און נײע מין - קענען געשעהן אין (און דױערן) גאר א קורצע צײט רעלעטיװלי צו די צײט-אפשניטן װאס זײערע צװײ עקן מינים (פון װעם זײ קומען און צו װעם זײ גײען) עקזעסטירן, װײל די טראנזישינעל מין איז דאך נאר א בריק צו א צװײטע מער סטאביל מין, במילא געפינט זיך װײניג פון זײ און זײ האבן א פיהל קלענערע טשאנס פרעזעװירט צו װערן.

נעם נאכמאל א משל פון די טונקעלע און ליכטיגע מאָטהס: קענסטיך פארשטעלן אז נישט אלע ליכטיגע פלאטערלעך זענען אױסגעשטארבן (א ראיה, פון די פעפערד מאטהס, װי בײדע די טונקעלע און ליכטיגע װערן אנגערופן כלליותדיג, עקזעסטירן נאך אלס הײנט די ליכטיג-קאלירטע מאטהס, אדער װי זײער גענױער נאמען איז בּיסטאָן בעטיוּלאַריע), נאר א קלײנע צאל האט מסתמא דעװעלאופט קװֿײט קװֿיקלי אן אנדערע עדװענטעידזש (כ'װײס, אפשר אן עיבילעטי נישט צודארפן בלױז לעבן אױפ'ן בױם, אדער א יתרון צו קענען זיך אײנגראבן אין בױם אזױ אז זײערע פרעדיטער זאל זײ נישט באמערקן) װאס האט זײ אױכעט ערלױבט איבערצולעבן די שװארצע רױך און טונקעלע בײמער, נאר אױף אן אנדער אופן. נאר היות גאר װײניג זענען פארבליבן פון זײ (ס'האט זײ געדױערט פיהל לענגער צוריק זיך אױפצובױען אין נומערן װי דער שװארצער פלאטערל), האט מען זײ בימים ההם נישט באמערקט. און טאקע אטא דאס איז דער טראנזישינעל ספישיס צו א נײער סארט פלאטערל װאס װעט נאך דױערן הונדערטע יארן זיך צו דעװעלאופן. במילא איז נישט אמת װאס דו זאגסט אז ס'איז נישט באשאפן געװארן א נײע פלאטערל, װײל דיע ליכטיגע פלאטערלעך װאס האבן זיך עטװאס געטױשט, זײ װעלן אין די צוקונפט זײן די עװאלװטע און נײע מין אבער ביז דאן, װען זײ װעלן שױן זײן גענוג אנדערש צו װערן אנערקענט עז סאטש, װעט נאך נעמען א לאנגע צײט.

דהײנו, די תקופה פון די אינדוסטריעלע רעװעלוציע, כאטש טאקע זי איז אױכעט טאקע געװען א דראסטישע טױש אין די ענװײראנמענט איז זי עכ"ז נאך אלס פיהל קלענער (און װײניגער דראסטישער) װי די לענג פון די תקופות װאס ס'פעהלט זיך אױס געטראפן צוװערן - און װעמען'ס פאסילס רעפרעזענטירן א טראנזישינעל מין - אין די מינירעל און ערד דעפאזיטס.

זאת ועוד, װען ס'געשעהט א מעס עקסטינקשען אדער א נאטורליכע סאָדען קאטאסטראפע אין די ענװײראנמענט, טױשן זיך לפי זעה די מינים פון חיות אױך רעפּידלי, אלזא האסטו דא דײן ענטפער צו די דראסטישע שפרונגען. ענליך צודעם, און אזױ װי @blender האט שױן פריער געזאגט, אין אײסאלעיטעד מקומות װי אינזלען, און אין אײסאלעיטעד פאפולעישנס, געשעהט עװעלוציע פיהל שנעלער צוליב װאס די דרוק איז העכער, אלזא איז װידער דא סאך א קלענערע טשענס פאר די [טראנזישינעל] פאסילס פרעזעװירט צוװערן.

נאך א אינטרעסאנטע נקודה האב איך געזעהן: ס'איז אסאך מאל שװער פאר מענטשן, װאס זענען געװױנט צו קאטעגאריזירן זאכן, צו פונאנדערשײּדן װאס איז א טראנזישענעל פאסיל און װאס נישט, װײל יעדע פאסיל האט דאך מיקסד טרעיטס, אזעלכע פון די ארגינעלע אנסעסטער און אזעלכע פון די דײװערדזשינג אדער דערײװד טרעיטס. במילא כדי איר צו אידענטיפיצירן אלס טראנזישענעל דארפסטו קודם האבן בײדע עקן, די ענסעסטער און די נײע עמערדזשינג מין, און װי נענטער זײ בײדע זענען צו די טראנזישינעל מין אלס בעסער איז די מעגליכקײט צו זי אידענטיפיצירן עז סאָטש; אבער כמובן אז אזאנס איז פיהל שװערער צוגעפינען װי װײטע, נישט קאלאוסלי רילעיטעד מינים.
 
לעצט רעדאגירט:
די סיבה איז אבוויעסלי נישט דאס "איינזעהן אין די לעכערליכקייט פון די טעאריע פון עוואלוציע".

והא ראי', דאס וואלט איהם נישט געברענגט צו האבן די לבוש וואס ער האט אן.

ווי געווענליך, איז די סיבה מער סאציאלאגיש ווי פילעזאפיש.
כ'בין נייגעריג צי דו זאגסט די זעלבע אויף אלע אידן וואס זענען אפגעפארן, אז דאס איז נישט געווען ווייל זיי האבן איינגעזען די לעכערליכקייט פון אידישקייט, נאר סאציאלגיע האט זיי געטריבן דערצו.
אויב יא, דאן ביסטו קאנסיסטענט און איך בין פולשטענדיג מיט דיר.

אגב, פארוואס זאל א בעל תשובה נישט טוישן זיין לבוש, אפילו אויב ריין פילאזאפיע פארלאנגט דאס נישט? אפשר האלט ער אז גאט וויל דאס פון אים, אפגעזען צי דו עגריעסט מיט אים דערויף צי נישט?
 
כ'בין נייגעריג צי דו זאגסט די זעלבע אויף אלע אידן וואס זענען אפגעפארן, אז דאס איז נישט געווען ווייל זיי האבן איינגעזען די לעכערליכקייט פון אידישקייט, נאר סאציאלגיע האט זיי געטריבן דערצו.
אויב יא, דאן ביסטו קאנסיסטענט און איך בין פולשטענדיג מיט דיר.

אגב, פארוואס זאל א בעל תשובה נישט טוישן זיין לבוש, אפילו אויב ריין פילאזאפיע פארלאנגט דאס נישט? אפשר האלט ער אז גאט וויל דאס פון אים, אפגעזען צי דו עגריעסט מיט אים דערויף צי נישט?
סוגיית הדילוגים והקודים במקרא (טור 640) - הרב מיכאל אברהם
 
ס'איז מיר אינטערעסאנט צו זען ווי דו קייעסט איבער דיינע ענטפערס כאילו איך האב נישט געשריבן דא א גאנצע מאמר זיי אפצופרעגן...
אי"ה נאך שבת וועל איך דיר ענטפערן געהעריג.
ביזדערווייל זעהט מיך אויס ווי איך ווייז דיך צו אז איך האב שוין גענטפערט אויף דיינע קשיות, אבער דו קייעסט ווייטער איבער די זעלבע קשיות...
אויב איך בין ראונג,(שטארק מעגליך...) ביטע ווייז מיך ווי די האסט עפעס מחדש געווען, אויף וואס איך האב נאך נישט געענטפערט.
 
עס וואלט מיר געווען אינטערעסאנט אויב קענסטו מיך ציווייזן אזא ביישפיל. (פארשטייט זיך נישט עפעס וואס האט שוין א תירוץ, ווי למשל "מעס עקסטינקשענס" וואס דעמאלטס איז די עוועלאציע דרוק געווען עקסטרעים הויעך)

אויף דעם האב איך שוין דא געשריבן אז די שוואכע פרעדיקציעס פאר זיך איז טאקע נישט קיין באווייז אויף גארנישט, אבער איינמאל מען האט שוין די אנדערע באווייז זענען די שוואכע פרעדיקציעס מוסיף על הראשונים .

האב איך שוין אויך דא גענטפערט אז אט דאס איז די יסוד פון עוועלאציע, (לגבי די קשיא פארוואס שטימט פינקט יעדע בעל חי צו זיין ספעציפישע ענווייערמענט?) אז ווי באלד עס איז דא מער פון די סארט וואס האט א עדווענטידזש, האבן זיין א סאך גרעסערע טשאנס איבערצילעבן ווייטער, ווי די סארט וואס האט נישט די עדווענטידזש.
אלזא, ווי געשריבן אין מיין מאמר, איז יעדע פענאמען וואס איז ערווארטעט לויט ביידע, סיי עוואלוציע און סיי דיזיינער, נישט קיין שום ראי' צו קיין איינעם פון זיי. נישט בלויז פאר זיך אליין, נאר אפילו מוסיף צו זיין על הראשנים אויך נישט! ופשוט הוא.
דאס אז מיר ערווארטן אז באשעפענישן זאלן לעבן אין ענוויראנמענט וואס זענען צוגעפאסט פאר זיי, איז ערווארטעט אין ביידע היפאטעזעס, און איז דעריבער נישט קיין שום ראי'.
 
אלזא, ווי געשריבן אין מיין מאמר, איז יעדע פענאמען וואס איז ערווארטעט לויט ביידע, סיי עוואלוציע און סיי דיזיינער, נישט קיין שום ראי' צו קיין איינעם פון זיי. נישט בלויז פאר זיך אליין, נאר אפילו מוסיף צו זיין על הראשנים אויך נישט! ופשוט הוא.
דאס אז מיר ערווארטן אז באשעפענישן זאלן לעבן אין ענוויראנמענט וואס זענען צוגעפאסט פאר זיי, איז ערווארטעט אין ביידע היפאטעזעס, און איז דעריבער נישט קיין שום ראי'.
יא, אבער ווען מען האט צען זאכן וואס אויב נעמט מען אן דיזיינער איז דא צוויי פאסעבילעטיס ווי אזוי עס קען זיין, אבער אויב נעמט מען אן עוועלאציע איז נאר דא איין פאסעבילעטי ווי אזוי עס קען זיך ארויסשטעלן, און למעשה זעהט מען אז אלע זאכן שטעלן זיך פינקט ארויס צו זיין די מציאות וואס וואס איז ריקווייערט כדי צו קענען זאגן עוואלוציע, וואלט איך נישט געזאגט אז עס בכלל נישט קיין ראי'
 
לעצט רעדאגירט:
איידער מיר פירן ווייטער דעם דעבאטע, דארף מען אדרעסירן א שטיקל אינקאנסיסטענסי אין דיינע ווערטער, וואס איך בין נישט זיכער וויאזוי דאס אפצולערנען.
דו שרייבסט:
עס וואלט מיר געווען אינטערעסאנט אויב קענסטו מיך ציווייזן אזא ביישפיל. (פארשטייט זיך נישט עפעס וואס האט שוין א תירוץ, ווי למשל "מעס עקסטינקשענס" וואס דעמאלטס איז די עוועלאציע דרוק געווען עקסטרעים הויעך)
וואס זעט אויס ווי דו ביסט באקוועם צו נוצן דעם 'פארענטפערן' קארטל ווען עס דינט די אינטערעסן פון עוואלוציע, בשעת א תירוץ מצד דעם דיזיינער היפאטעזע וועט נאך אלס נישט אפפרעגן דעם ראי' פאר עוואלוציע.
 
אוי דער גאטליב, איך געדענק נאך ווען ער האט מיר געמאכט קאפוויי ווען איך האב פרובירט צו פארשטיין פארוואס זיין מכלומר'שטע טרוקענע לאגיק קומט אייביג אן צו פארדרייטע מסקנות.

זיין טענה איז נאריש, מ'דארף נישט האבן קיין פונקטליכע נומערן פאר א סייענטיפישע טעאריע, אויב זענען דא ראיות אז דאס האט פאסירט (מכח די אלע אויסגערעכנטע ראיות) איז אזויווי דו זאלסט פארלאנגען די טשאנסן אז ראובן קען געווינען די לאטערי נאכן געווינען, און נישט וועלן אננעמען די פאקט אז ראובן האט געווינען ווייל איך האב נישט די נומבערס דערצו.

לויט הרב גאטליב קען מען נישט גלייבן די וועטער, ווייל זייער טעאריע אויף וועטערס האט נישט קיין פונקטליכע נומערן פון פראבעביליטי. גראדע זענען דא בערך'דיגע נומערן ווען עס קומט צו עוואלוציע, פונקטליכע נומבערס זענען פשוט אוממעגליך
פארשטייט זיך אז אויב די ראיות צייגן אז עפעס האט פאסירט אויף א געוויסע וועג, קען מען אננעמען אז עס האט טאקע אזוי פאסירט.
די שאלה בלייבט אבער פארט, צי האט עס פאסירט רענדאם? אדער האט עס איינער מאניפולירט אין דעם דירעקציע?
אפילו אויב אלע ראיות וועלן צייגן אז דאס לעבן פון באשעפענישן האט פאסירט אין לויף פון ביליאנען יארן, אבער די פראבעביליטיס אז למשל א צעל וואס קאפירט זיך אליין זאל בכלל געשען - ווי ברייען קאקס ברענגט אזוי שיין ארויס אויף זשאו ראגען'ס שאו - וועלן זיין זייער זייער קליין, וועט זיין שווער אנצונעמען אז דאס איז געשען פון זיך אליין, און קיינער האט דאס נישט געפירט.
 
וואס זעט אויס ווי דו ביסט באקוועם צו נוצן דעם 'פארענטפערן' קארטל ווען עס דינט די אינטערעסן פון עוואלוציע, בשעת א תירוץ מצד דעם דיזיינער היפאטעזע וועט נאך אלס נישט אפפרעגן דעם ראי' פאר עוואלוציע.
ווען דעם האב איך געזאגט "ווי למשל מעס עקסטינגשענס" וואס איז נישט בלויז א "תירוץ", נאר עס איז אינטערגעשטיצט דורך צענדליגע ראיות, ווי א פליצלינגדיגע ריזיגע דראפ אין ביינער פון גאר אסאך בעלי חיים אויף איינמאל, אזוי אויך סימנים אויף די שטיין לעיערס וואס זענען אינגאנצן ציפארן פינקט די יארן וואס מען זעהט די אפשטעל פון ביינער פון אסאך בעלי חיים, אזוי אויך ווען מען קיקט נאך אין די די.ען.עי. פון באשעפערנישן היינט קען מען זעהן אז פינקט יענע צייט איז געווען גאר ווייניג פון רוב באשעפערנישן, און אזוי איז דא נאך אסאך אנדערע ראיות דערצו.
נישט בלויז "אפשר אזוי און אזוי..."
 
לעצט רעדאגירט:
איידער מיר פירן ווייטער דעם דעבאטע, דארף מען אדרעסירן א שטיקל אינקאנסיסטענסי אין דיינע ווערטער,
קודם שרייבסטו
ער ערווענט עטליכע תירוצים וואס גלויביגע אינעם דיזיין היפאטעזע וואלטן געקענט ענטפערן. פארשטייט זיך אז דאס גייט נישט אין איינקלאנג מיט וויאזוי מען מעסט געווענליך א היפאטעזע, אבער איז פארט גענוג אז איינער וואס קומט שוין מיט א הנחה אז אז עס איז פארהאן א דיזיינער, מחמת איזה סיבה, קען זיך אן עצה געבן מיט די אלע ראיות דערקעגן
אבער ווען @blender שרייבט
אויף דעם האב איך שוין דא געשריבן אז די שוואכע פרעדיקציעס פאר זיך איז טאקע נישט קיין באווייז אויף גארנישט, אבער איינמאל מען האט שוין די אנדערע באווייז זענען די שוואכע פרעדיקציעס מוסיף על הראשונים .
וואס לכאו' איז דאס ממש די זעלבע מהלך וואס דו נעמסט אויבן, דהיינו אז איינמאל מען גלייבט שוין אין עוועלאציע דורך די שטארקע פרעדיקציעס, קען מען שוין פארענטפערן די פרעדיקציעס וואס זענען ווייניגער לייקלי מיט די זעלבע תי' פון עוועלאציע.

אבער אויף דעם שרייבסטו
נישט קיין שום ראי' צו קיין איינעם פון זיי. נישט בלויז פאר זיך אליין, נאר אפילו מוסיף צו זיין על הראשנים אויך נישט!
אפשר קלארסטו זיך אביסל אויס
 
פארשטייט זיך אז אויב די ראיות צייגן אז עפעס האט פאסירט אויף א געוויסע וועג, קען מען אננעמען אז עס האט טאקע אזוי פאסירט.
די שאלה בלייבט אבער פארט, צי האט עס פאסירט רענדאם? אדער האט עס איינער מאניפולירט אין דעם דירעקציע?
אפילו אויב אלע ראיות וועלן צייגן אז דאס לעבן פון באשעפענישן האט פאסירט אין לויף פון ביליאנען יארן, אבער די פראבעביליטיס אז למשל א צעל וואס קאפירט זיך אליין זאל בכלל געשען - ווי ברייען קאקס ברענגט אזוי שיין ארויס אויף זשאו ראגען'ס שאו - וועלן זיין זייער זייער קליין, וועט זיין שווער אנצונעמען אז דאס איז געשען פון זיך אליין, און קיינער האט דאס נישט געפירט.
דו מיינסט צוזאגן אז מ'קען אננעמען די היסטאריע פון עוואלוציע און זאגן אז דאס איז געמאכט דורך א דיזיינער. אבער דאס איז נישט וואס דוד גאטליעב האלט, ער האלט דאך אז די וועלט איז באשאפן געווארן 5785 יאר צוריק.

דו שאלה איז אויך וואס דו מיינסט "האט עס איינער מאניפולירט אין דעם דירעקציע"? דו מיינסט אז איינער האט עס מלכתחילה אזוי אויסגעשטעלט, אדער אז איינער איז אקטיוו געווען פארמישט אגאנצן צייט. אויב מיינסטו די ערשטע איז דאס נישט קיין סתירה צו עוואלותיע בכלל, דאס זייט שוין אריין אין די פילאסאפישע שאלה פון דיזיין און פיין טונינג, און אויב מיינסטו דו צווייטע מיין איך אז די ראיות זענען גענוג צו ווייזן אז די מהלך איז געווען סיסטעמאטיש ווייל אויב איינער איז אקטיוו געווען פארמישט וואלט דאך נישט אויסגעפעלט די גאנצע פראסעס.

בכלל דו דערמאנסט מיר פון דעם ארטקיל פון סליפקין
How I Came To Accept Evolution
 
Back
Top