איז אונזער וועלט די אקטועלע גיהנום?

לגבי די דיון צי אויב מ׳האט די מעגליכקייט חרוב צו מאכן דאס גאנצע יקום כרגע בלי צער לשום אדם צי מ׳מעג דאס טוהן, האב איך געקלערט אז דאס קען זיין א רמז אין די גמרא בסנהדרין צח. א״ר יוחנן אין בן דוד בא אלא בדור שכולו זכאי או כולו חייב ע״ש. והיינו, אז עס זענען דרך דא צוויי פארקערטע יעודים צו וואו דאס מענטשהייט קען צוקומען ע״י התפתחותה בחכמה צו ווערן ״אויסגעלייזט״ פונעם גיהנום דהאי עלמא (ועיין להלן שם בע״ב בדברי ר״ל): אדער דורך איר חכמה אויסצושטעלן א יעוד וואו יעדער איז אין תענוג, אדער דורך איר חכמה אויסצושטעלן א יעוד וואו זי צווינגט א פאלשע וועקיוּם דיקעי וכדומה חרוב צו מאכן די יקום במהירות האור. און צו דעם זאגט ר׳ יוחנן אז בדור שכולו זכאי פארשטייט מען אז דארט איז די יעוד פון תענוג, אבער אז דו ווילסט חרוב מאכן די גאנצע יקום פעהלט אויס אז ״כולו״ זאל זיין חייב. והיינו אז דו זאלסט אנערקענען אז ס׳איז נישטא דערין קיין שום פּאזיטיווע אספּעקטן, ובלא זה האסטו נישט צו צווינגען אט די סארט ״גאולה״.

ובזה האב איך געקלערט אז מ׳קען זאגן א רמז אין וואס רבא זאגט פריער אויף ר׳ יצחק בדף צז. אז אין בן דוד בא עד שתתהפך כל המלכות למינות ווייל עס שטייט ביי א נגע (ויקרא יג יג) כולו הפך לבן טהור הוא ע״ש. והיינו, ווייל פריער בדף פח. ברענגט די גמרא צו אז ר׳ יונתן/נתן בן אבטולמוס האלט אז מ׳זאגט דעם דין אז פשה הנגע בכולו טהור אויך ביי נגעי בגדים ע״ש. און די פסוק זאגט (תהלים קב כז) המה יאבדו ואתה תעמד וכלם כבגד יבלו כלבוש תחליפם ויחלפו. והיינו, אז נאר טאמער ״כולו״ הפך ל״נגע״, היפך ״ענג״, מ׳אנערקענט אז ס׳איז כולו רע אָנע שום פּאזיטיווע אספּעקטן, נאר דאן איז אזוי ווי ביי נגעי בגדים המה יאבדו וכבגד יבלו, חרוב מאכן די וועלט.

***

אז מ׳האט דערמאנט אבן רשד׳ס שיטה אז אלע קאַנשׁעסנעסעס ווערן/זענען איינס אינעם שכל הפועל, האב איך געקלערט אז דאס קען ראטעווען פון בּערנאַרד וויליאמס׳ קשיא אז השארת הנפש לנצח איז אליינס א גיהנום, זייענדיג אז עס וועט עווענטועלי ווערן משונה׳דיג בּאָרד. והיינו, ווייל אויב איז מען נאר איין באזונדערע קאַנשׁעסנעס, ווערט מען צום סוף טאקע בּאָרד. משא״כ ווען מען קען כסדר טוישן וכדומה פון איין קאַנשׁעסנעס צו א צווייטע׳נס גענצליכע אנדערע קאַנשׁעסנעס, און יעדער טוישט כסדר און דערנאך איז שוין דא גענוג שכחה צו צוריקגיין פון אָנהויב. (און אויב קען מען צאמשטעלן קאַנשׁעסנעסעס, דאן איז דאס נאך מער ועפ״י מאטעמאטישע קאַמבּינעישאנס.)

ואולי איז דאס טאקע די תירוץ פארוואס אפילו דאס איז די גיהנום איז דא אַן ערך אין פריה ורביה כדי להרבות הדמות (יבמות סג ע״ב). והיינו, צו פארמערן פארשידענארטיגע קאַנשׁעסנעסעס פון מענטשן (ועיין במו״נ ח״א פ״א), וועלכע ווערן צום סוף איינס לעוה״ב ווען מ׳ווערט באפרייט פונעם גיהנום, און דאס געבט צו צו דעם אז חיי נצחיים ווערט נישט קיין פראבלעם מיט בּאָרדאָם.
 
לעצט רעדאגירט:
נאכ׳ן האב גענומען 30 מ״ג קאַנאַבּיס האב איך געקלערט אז מ׳קען קלערן אין דעם חקירה פונקט פארקערט. והיינו, אז פונקט אזוי ווי נאכדעם וואס מ׳האט א גאר גוטע טריפּ, איז דא דערנאך א ״קרעשׁ״ אויף פארקערט וואו די מח ריסעט זיך (די דאָפּעמיִן/סעראטאָנין ריסעפּטארס וכו׳ וכו׳), איז דאס זעלבע לגבי גן עדן וגיהנום. מיינענדיג, אז דאס אז מ׳איז מעיקרא בגן עדן בתענוג פאדערט בהכרח אז דערנאך זאל קומען א ״קרעש״ אויף פארקערט. ולכן קומט מען דערנאך בהכרח אראפ צו די סארט רעלם פון גיהנום צו ריסעטן.

און דאס קען מען זאגן איז די רמז בקהלת (ז יד) ביום טובה היה בטוב וביום רעה ראה גם את זה לעמת זה עשה אלקים. והיינו, אז דאס וואס מ׳געפינט זיך בגיהנום שהיא העלמא הדין, איז פשוט ווייל בהכרח מוז מען ״קרעשן״ פון די תענוג מ׳האט געהאט מקודם בגן עדן, כל אחד לפי די תענוג ער האט געהאט מקודם איז זיין צער בהגיהנום. ובמיתת האדם גייט מען צוריק צום ״היי״, וחוזר חלילה דערנאך צו א רעלם פון ״גיהנום״ כ/בעלמא הדין. און אזוי נאכאמאל און נאכאמאל שוב ושוב. (כנ״ל האט דאס קלאנגען פון די הינדוּ/בּוּדהיסט געדאנק פון סאַמסאַראַ.) און דאס איז מחמת די הכרח אז בהבריאה איז דא די (כעין גנאסטיק) סארט זה לעומת זה. און דאס איז דער שמח בחור בילדותיך ודע דעל כל אלה יביאך אלקים במשפט וגו׳. והיינו, נאכ׳ן תענוג ושמחה פריער אין גן עדן, קומט דערנאך א לעומת זה בעלמא הדין (און די ״אלקים במשפט״ דא קען זיין א לשון מושאל און נישט דוקא באופן וואו אַן אגענט שיקט אראפ ״בכוונה״, נאר אז דאס איז דער מציאות).

דאס איז כעין ווי דר. עלי ענדערסאן ברענגט צו בענין מיסטישע עקספּיריענסעס פון עקסטאז בדביקות עם הא-ל, בשם דר. סיימאן קריטשלי:
Critchley mentions that there's one medieval Christian mystic who talks about there being a sort of hangover after the mystical experience​
וכעי״ז איז עלמא הדין הגיהנום די ״הענגאָווער״ פון די תענוג של דביקות מקודם. און ווען דאס איז פערטיג, בשעת המיתה מהעוה״ז, הייבט מען אָן פון פריש די דביקות, וואס דערנאך קומט נאך א הענגאָווער. וכן הלאה והלאה.

ובכלל האב איך געקלערט אז דאס קען ווייזן אויף מהלכו של הרמב״ם בענין הטעאדיסי, אין זיין טענה נגד אל-ראזי (מו״נ ח״ג פי״ב) אז עס איז דא מער טוב על הכלל כולו בהעולם ווי רע. מיינענדיג, אז לעולם ווען איך נעם קאַנאַבּיס, אפעקטירט עס אויך מיין אמיגדאַלאַ און איך האב אינדערמיט שטארקע אומבא׳טעמ׳פטע ענקזייעטי ופחד. אבער דאך, ווען איך האב די צייט און געלעגענהייט, נעם איך דאס נאכאמאל ככלב השב על קיאו. דאס איז זייענדיג אז עס האט די למעשה בא׳טעמ׳פטע חלקים, ועכ״כ אז מ׳קען באטראכטן אין רעטראָספּעקט די שלעכטע ענקזייעטי-טריפּ חלקים ווי אויך א חלק פונעם טוב. איז אולי קען דאס צייגן (עכ״פ ביי אסאך מענטשן) אויף די בריאה על הכלל כולו: אז א מענטש קוקט צוריק אויף זיין עבר על הכלל כולו, וועט ער דאס באטראכטן ווי מער ״טוב״ לעומת ״רע״, ואולי עד כדי דאס איבערצוטוהן. ואיה״נ אז דאס איז מער מכח די ראָזי רעטראָספּעקטיוו קאַגניטיוו בּייעס, וואו דער מענטש איז בּייעסד בשכלו צוריקצוקוקן אויפ׳ן עבר אלס טוב און פארגעסן פון די מער שלעכטע חלקים. אבער אפ״ה קען זיין אז דאס אליינס אז ער וועט דאס למעשה אזוי באטראכטן שפעטער על הכלל כולו, איז ווייטער א חלק פונעם טוב בהעולם על הכלל כולו (ונמצא אז עס קען זיין סאָבּיעקטיוו גוט אפילו עס איז אַביעקטיוו נישט אזוי; אבער די עיקר ביי הגדרת ״טוב/רע״ איז דאך די סאָבּיעקטיווע פענאמענאלאגיע פונעם מענטש דערויף).

***

ווי ערווענט ברענגט די געדאנק ארויף די פילאזאפישע שוועריקייט פון דאס אידענטיטעט פונעם מענטש, ולגבי מעניש זיין א מענטש וואס געדענקט לגמרי נישט זיין חטא און איז שוין אינגאנצן אנדערש. לדוגמא, דזשאַן לאַק האט געהאלטן אז די אידענטיטעט פונעם מענטש איז תלוי בזכרונו אלס די ״פּערזאן״ וואס ער איז, און אויב איז נישטא קיין שום המשכה דערצו איז אומעטיש אים מעניש צו זיין על החטאים שעבר. (לדוגמא, אין אַן עקסטרעמע משל, טאמער לעבט ווען נאך היטלער ימ״ש, אבער זיין מח איז גענצליך געווישט געווארן עכ״כ אז ער האט נישט קיין שום אנונג איבער וואס ער האט געטוהן און אנגעבראכט, און עקעלט זיך גאר פון אזעלכע מעשים ולא ישוב לכסלה עוד, זאל מען אים שטראפן? עס איז אויך נוגע צום דיון איבער מעניש זיין איינער וואס איז עתים שוטה ועתים חלומה, הגם אין די פאל איז עס מער אלס מסלק זיין היזק שעתיד להזיק.) כמובן, גייט דאס אין איינקלאנג מיט וואס מטרת העונש איז בכלל, און אויב עס איז לתקן באיזה אופן, ווי איידער להעניש, איז עס יא (מער) מובן. (וכמובן דארף מען קלארער מאכן וויאזוי איז שייך לתקן בעונש כזה.)

***

איך האב געקלערט אז לפי״ז אז די וועלט איז די אקטועלע גיהנום, איז דאס וואס מאכט דאס די גיהנום, עכ״פ בהרעות שבין אדם לחבירו ובע״ח (ומהטבע), דאס אז די נאטור, וואס יעדעס בריה מחומר איז א חלק דערפון, ״רויט ציין און נעגל״ באגרעסיוונעס למען חיותו. ולכן קען מען זאגן איז די רמז אז גיהנום איז מאש, וויבאלד חוץ מזה וואס אגרעסיוונעס ווערט נמשל צו חום (״כי יחם לבבו״ וכדומה), זענען דא שטודיעס וועלכע צייגן (אין די קאנטעקסט פון קלימאט טויש) אז עס איז דא א פּאזיטיווע קארעלעישאן צווישן העכערע טעמפּעראטורס און אגרעשאן. ולכן ווערט די גיהנום, שהוא עלמא הדין, נמשלה לאש, ווייל אט די ״רויט ציין און נעגל״ וואס (איז א חלק פון דאס וואס) מאכט דאס די גיהנום, איז מקושר מיט די חום וואס איז דא דערין.
 
לעצט רעדאגירט:
דיינע טריפס ברענגען א פלייץ פון געדאנקען אז איך פיל ווי איך בין אויף א טריפ נאר ליינענדיג דאס.
דער רמב"ם שרייבט דאך אין הל' כלאים (פ"ה הי"ט) הארוס והקיסוס ושושנת המלך ושאר מיני זרעים אינן כלאים בכרם הקנבוס והקנרס וצמר גפן הרי הן כשאר מיני ירקות ומקדשים בכרם ע"ש. והיינו, מ'שטעלט צאם בכלאים די טריפּ וואס מ'האט דורך קנבוס מיט שושנת... :D
 
דער שרייבער יאָרעי לוּאיס בּאָרגעס האט געשריבן:
Can you believe that the divinity could have created a place that is not Paradise? Can you believe that the Fall is another thing but ignoring that we are in Paradise?​
און די געדאנק דערין איז אז אט דאס איז די גיהנום: אז די קאַנשׁעסנעס פונעם מענטש פּערסיִווט אפילו די גן עדן ווי גיהנום. און דאס איז די געדאנק פונעם משל העץ הדעת אז לפי די דעת וקאַנשׁעסנעס פונעם בע״ח (וואס חוה האט אויך געגעבן דערפון פאר די בע״ח וכדפירש״י בבראשית ג ו), אלס מער איז זיין יוסיף מכאוב אז ער פּערסיִווט טאקע די וועלט אלס גיהנום.

ומאידך גיסא האט סאָרען קירקעגארד געשריבן:
Listen to the cry of a woman in labor at the hour of giving birth — look at the dying man’s struggle at his last extremity, and then tell me whether something that begins and ends thus could be intended for enjoyment​
און אט דאס איז דאך במשל חטאו של העץ הדעת: מיתת האדם ובעצב תולדו בנים.
 
לעצט רעדאגירט:
דא האב איך געשריבן אז באבות דר׳ נתן (פט״ז ה״ד) זאגט רשב"י:
רבי שמעון בן יוחי אומר מכאן שאין ישראל רואים פני גיהנם לעולם. משלו משל למה הדבר דומה, למלך בשר ודם שהיה לו שדה זבורית. באו בני אדם והשכירוה בעשרת כורין חטים בשנה. זיבלוה, עדרוה, השקוה וכסחוה, ולא הכניסו ממנה אלא כור אחד חטים בשנה. אמר להם המלך מהו זה? אמרו לו, אדונינו המלך, אתה יודע בשדה שנתת לנו שמתחלה לא הכנסת ממנה כלום. ועכשיו שזבלנוה וכיסחנוה והשקינוה מים לא הכנסנו ממנה אלא כור אחד חטים בלבד. כך עתידים ישראל לומר לפני הקדוש ברוך הוא: ריבונו של עולם, אתה יודע ביצר הרע שהוא מסית בנו, שנאמר, (תהלים קג יד) כי הוא ידע יצרינו
וע״ש בבנין יהושע שזהו במי שעכ״פ ״ישראל״, והיינו אז ער פרובירט כאטש. ער צייכענט אויך צו צו די גמרא בעירובין יט. ובסוף חגיגה כז. אמר ריש לקיש אין אור של גיהנם שולטת בפושעי ישראל (עכ״פ לבר מישראל שבא על בת עכו״ם) ע״ש.

ואולי קען דאס זיין א רמז דערצו אז אונזער רעלם איז די אקטועלע גיהנום (שאין למטה ממנה). ולכן אין רואין פני גיהנום לעתיד לאחר המות, די קאנטעקסט פונעם מימרא, ווייל מ׳איז שוין דארט.

און מ׳קען זאגן אז דאס איז די רמז ״שאין ישראל רואים פני גיהנם לעולם״, ווייל דער כלי יקר שרייבט לגבי ווען מ׳האט צוגעגעבן דעם נאמען ״ישראל״ צו יעקב (בראשית לב כט), אז ״ישר״ איז א לשון ראייה ״והודה לו בזה כי יעקב רואה פני א-ל ולא עלתה בידו לסמא אותו במציאת הא-ל יתברך״ ע״ש. ולענינינו, איז די לשון ״ישראל״ דא פאר די וואס זעהן און זענען נישט בלינד איינצוזעהן אז מ׳איז שוין דארט בגיהנום.

יעצט, ווי איך האב צוגעברענגט איז דאס אז די וועלט איז די אקטועלע ברענגט ארויף די עטישע אנטי-נעטעליסט שאלה צי ס'איז אויסגעהאלטן צו האבן קינדער און אראפברענגן נאך נפשות צו דאס גיהנום? האב איך געקלערט אז דאס קען זיין א רמז במכות יז: ווי רבא זאגט "דילידא אימיה כר"ש תיליד ואי לא לא תיליד" ע"ש. דער ריטב"א איז נישט גורס "ואי לא לא תיליד" ווייל אפילו אויב מ'איז נישט אזוי גרויס ווי רשב"י לוינט זיך דאך צו האבן קינדער. דער ערוך לנר איז דאס מסביר ווייל חז"ל האבן דאך געהאלטן בברכות ס. (זייענדיג אז, ווי דר. פּיעטער ווילען ווען דער האָרסט שרייבט, זענען זיי געווען באאיינפלוסט דערין פון חכמת רפואת היוונית שבימיהם) אז אשה מזרעת תחילה יולדת זכר. און אין די סוגיא דארט דרש'נט רשב"י די פסוק מסיפיה לרישיה, והיינו פונקט ווי ווען מ'געבוירט א זכר וואס דאס איז דאך טאמער די זכר טאטע איז מזריע לבסוף אחר אשתו ע"ש.

ולפי"ז קען מען זאגן אז די רמז דערין איז אז וויבאלד לרשב"י איז די הכרת האדם אז ער איז שוין ביים סיפא פון זיין משפט ועונשו און שוין אין גיהנום פון וואו דערנאך ווערט עס נישט ערגער, איז דערפאר לוינט זיך צו האבן קינדער וואס וועלן דערנאך נאר האבן בעסערס. ואי, און אויב האלט מען נישט ווי אים דערין, דאן טאקע לא תיליד אלס די עטישע פראבלעם דערין.

***

אינעם אשכול האט מען דורכגעטוהן די געדאנק אז בעצם קומט אויס לפי די טעזע אז די וועלט איז די גיהנום, אז דאס באדייט אז די ראציאנאלע זאך דארף זיין צו באגיין זעלבסטמארד, כדי זיך ארויסצוזעהן פונעם עונש. און ווי ארויסגעברענגט איז די עטישע פראבלעם פון באגיין זעלבסטמארד מכח דעם וואס מ'איז א חב לאחריני פאר די ארומיגע צו וועמען מ'האט אַן אחריות וכדומה.

שמועסענדיג מיט א חבר איבער נעמען קאַנאַבּיס האב איך אים געזאגט אז ווען איך נעם דאס פרוביר איך אויסצו'חשבונ'ען ווען דאס וועט נעמען אזוי אז עס זאל "היטן" ווען איך האב נישט קיינע זאכן אויף וואס איך דארף שטאקע אחריות, וואס איך וועל נישט קענען טוהן כראוי בשעת'ן טריפּ. האט ער באמערקט אז בשעת מ'איז דערויף גייט נישט אָן פאר'ן מענטש בכלל צי ער האט אחריות, עס איז נאר בעפאר דעם וואס דאן גייט עס אָן פאר'ן מענטש און ער פרובירט עס אויסצושטעלן אז דאס זאל נישט שטערן צום אחריות. האב איך געקלערט אז דאס זעלבע איז בנוגע באגיין זעלבסטמארד. והיינו, (עכ"פ אָן ארייננעמען השארת הנפש אינעם דיון און דאס אז האבות מצטערין בקבר על צער בניהן) אז ווי ארויסגעברענגט איז די גאנצע עטישע דיון איבער באגיין זעלבסטמארד, אדער בכלל עניני וועליוּ, נאר ווען דער מענטש לעבט. נאכדעם איז שוין אט די דיון נישטא בכלל; דער נשוא אויף וועמען די דיון זאל חל זיין איז בכלל נישטא מער צו זאגן, פון זיין קוקווינקל, אז "ער" האט געטוהן עפעס אומעטיש. און דאס איז ענליך צום געדאנק פון זיך אריינלייגן אין א מצב פון אינטאַקסיקעישאן פון קאַנאַבּיס ווען עס איז דא עפעס אויף וואס ער באדארף צו האבן אחריות: די דיון ווי דאס גייט אים אָן און זיין חשבון ודאגה דערויף איז נאר מקודם, וויבאלד בשעת מעשה איז זיין דאגה דערויף בכלל נישטא.

ולפי"ז האב איך געקלערט אז דאס קען זיין א רמז במלכים א' פט"ז. והיינו, דארט פארציילט די פסוק אז זמרי האט גע'הרג'עט אֵלָה בֶן בַּעְשָׁא מיט זיין גאנצע הויזגעזונט, בשעת אֵלָה איז געווען שיכור, כדי צו קעניגן אנשטאטס אים. און דער אברבנאל איז דארט מפרש אז אֵלָה'ס שיכרות איז געווען די סיבה פארוואס זמרי האט אים גע'הרג'עט, זעהענדיג אז אֵלָה איז נישט ראוי מחמת זה לאחריות המלוכה. אבער דערנאך ווי זמרי האט געזעהן ווי דאס פאלק איז מיט עמרי און וויל אים אויפנעמען, איז ער באגאנגען זעלבסטמארד דורכ'ן פארברענען די פאלאץ פונעם קעניג בשעת ער איז געבליבן אינעווייניג. ולפי הנ"ל קען מען זאגן א רמז אז דאס איז די קשר צווישן די צוויי: זמרי איז באגאנגען זעלבסטמארד דורכ'ן זיך פארברענען, וואס גיהנום ווערט סימבאליזירט מיט פייער, וואס וויבאלד די וועלט איז די גיהנום איז דא א מקום לומר אז ס'איז ראציאנאל דאס צו טוהן כדי זיך ארויסצוזעהן פונעם עונש. אבער די סיבה פארוואס מ'טאר דאס נישט טוהן פון אַן עטישן שטאנדפונקט איז ווייל ער איז משליך מעליו האחריות המוטל עליו כלפי אנדערע הגם אז דערנאך איז נישטא ווי די נידון זאל חל זיין, וואס דאס איז ענליך מיט'ן פראבלעם פון זיין שיכור, וואס דערפאר האט זמרי גע'הרג'עט אֵלָה, וואס דאס האט צוגעפירט אז ער זאל טאקע באגיין זעלבסטמארד ווען די פוטש האט זיך אים נישט אויסגעארבעט. (און די רמז אז זמרי האט נאר געקעניגט זיבן טעג קען זיין א רמז צו דעם אז במעשה בראשית איז די וועלט געפאלן, לגיהנום, ביים אריינגיין צום זיבעטן טאג, און מ׳האפט אז מ׳וועט צוריק אָנקומען דערצו ליום שכולו שבת בתיקון בימי המשיח.)

ואגב בזה איז אינטרעסאנט צו באמערקן אז דער אוהחה"ק שרייבט (במדבר ג לט) פארוואס די לוויים האבן זיך נישט אזוי פארמערט במצרים אזויווי די אנדערע אידן:
והנכון בעיני הוא כי שבט לוי מעשה אחד להם כמעשה עמרם אשר שלח את אשתו בשביל גזירת הבן הילוד, והטעם לצד שהיו מעונגים ולא נשתעבדו לא נמס לבבם כל כך לראות נטעיהם מושלכים ביאור כמעשה איש ישראל אשר מצד השעבוד ועול העבודה הוזל והוקל בעיניהם ובלבם לראות ילדיהם מושלכים ביאור, גם שהיו מזלזלים בעצמן לילד ולעזוב בשדות ובמחילות הארץ אשר אין אדם נכבד שנפשו מכובדת עליו כשבט לוי עושה כן, וזה לך האות כי עמרם שלח את אשתו, ולא הוצרך הכתוב להודיע את הדבר שגם בעמרם לא הגיד הכתוב הענין אלא מהשכלת הענין נודע, וללמד על כל שבטו יצא, וזו היא סיבת מיעוטם כי אם אין גדיים אין תיישים.

ואם תאמר למה שבט בן תורה יעשה מיעוט פריה ורביה, אולי שדנו בה למען לא ניגע לריק ולא נלד לבהלה, וכיוצא בזה מצינו שאמרו (תענית יא.) שאסור לשמש מטתו בשנת רעבון הגם שיש מניעת פריה ורביה, ודנו כמו כן לצד כלוי הבנים הזכרים נמנעו כל עיקר, ומעתה אדרבא עשה ה׳ עמהם נס שנשארו מהם מספר זה, ולזה אחר זמן שהיו עסוקים גם הם בפריה ורביה פרו וישרצו וגו׳ יותר משאר השבטים.
והיינו, אז ווי מער א מענטש מאכט מיט ל"ע, גייט אים ווייניגער אָן דאס'ן האבן קינדער און זייער אויפציהען. און אזוי ווי מ'זעהט טאקע אז דריטע-וועלט לענדער האבן מער קינדער ווי רייכערע מעונגי ערשטע-וועלט לענדער.
 
לעצט רעדאגירט:
דא האב איך געשריבן אז בשעת׳ן האבן גענומען 35 מ״ג קאַנאַבּיס האב איך געפיהלט אַן הארה אין דעם, פון א פשט ב"גיהנום" בהאי עלמא, וואס איז געווען גאר שרעקעדיג. דאס איז ווייל א ״שלעכטע טריפּ״ איז נישט פיזישע פּיין, נאר אַן אבנארמאלע פחד און פּאראנויע דורך דעם וואס די אַמיגדאַלאַ אינעם מח ארבעט דעמאלטס אסאך שטערקער אָן די נארמאלע עיכובים וועלכע האלטן דאס אין אלגעמיין מער אין די ראַמען. עס איז כעין די געפיהל וואס א מענטש האט אין די סעקונדע בשעת׳ן ל״ע זעהן זיין קינד ח״ו אראפפאלן פון דאך. און דאס ווערט ח"ו ממושך אויף (צומאל) שעות.

יעצט, נאך דאס קליניקעל טויט פון א מענטש (וואס דאס אליינס איז טאקע נישט אזוי גרינג מגדיר צו זיין), ווען די הארץ און אנדערע אברים ארבעטן שוין נישט, ביז "מח טויט" ווען די מח הערט גענצליך אויף צו פונקציאנירן, זענען דעמאלטס דא בּרעינוועיווס אינעם מח וועלכע זענען זייער ענליך צו די בּרעינוועיווס בשעת מ'איז אויף א DMT טריפּ און חלום. ועיין בדברי @שעפטאל אז בשעת דאס טויט פונעם מענטש און ווען ער חלומ'ט, טוהט די גוף נישט נאטורליך צוברעכן די DMT וואס עס פראדוצירט נאטורליך, וממילא האט מען טאקע דעמאלטס כעין א סייקעדעליק "טריפּ". (וידועים די פלעטליינערס פילמס.)

ווי זיי ברענגען צו איז דאס דומה צו די בּרעינוועיווס בשעת מ'איז אין א טיפע שלאף (וידוע הגמרא בברכות נז: אז שינה אחד מששים למיתה, וחלום אחד מששים לנבואה ע"ש), און דאס קען אָנגיין פאר אַן ערך פון 7 מינוט צי לענגער נאכ'ן טויט. ועכ"כ אז די שטודיע ברענגט צו אז עס זענען געווען מענטשן אזוי פאר א וואך, 168 שעה, נאכ'ן טויט (ועיין בשבת קנב. דנפשו של אדם מתאבלת עליו כל שבעה ע"ש). און ווי (לדוגמא) מעקס טאָבּין פון BBC ברענגט ארויס, איז דאס דומה צו די באקאנטע "נאנט-צו-טויט" עקספּיריענסעס וואס מענטשן האבן, וועלכע ‏ארבעטן ניוראלאגיש און זענען ‏ענליך צו סייקעדעליק טריפּס (ועיין אין די קוואליטעטיוו שטודיע לגבי השוואות וחילוקים דערינען; עכ"פ לגבי די סייקעדעליק 5MeO-DMT). ועיין בדברי דר. בּרוּס גרעיסאן און דא וואו ער טענה׳ט אז ״נאנט-צו-טויט״ עקספּיריענסעס זענען נישט דאס זעלבע ווי סייקעדעליקס, זייענדיג אז זיי זענען אסאך מער אייניג ביי מענטשן ווי סייקעדעליק טריפּס, וועלכע זענען מער לא הרי זו בזה כהרי זו בזה.

ולכן האב איך געשפירט די פחד אז הגם רוב פון די סארט סייקעדעליק טריפּס זענען גוט און בא'טעמ'פט, איז אויב חלילה פאלט דער מענטש אריין דעמאלטס אין א "שלעכטע" טריפּ (מחמת טבעו אז ער איז מער ענקשאס וכדומה), דאן קען דאס זיין א גיהנום און נאך אסאך ערגער ווי סתם א שלעכטע טריפּ. דאס איז ווייל לאחר מיתתו ווערן דער מענטש'נס חושים און סענסארי אינפּוטס צוביסלעך אויסגעלאשן, וועלכעס הייבט דאס פחד נאך מער; וכעין ל"ע לאַקט-אין סינדרוים. (און ווי מעקס טאָבּין פון די BBC ברענגט פריער ארויס, איז די חוש המישוש דאס לעצטע צו גיין, און עס קען זיין אז דער מת שפירט דאס יא אסאך שפעטער בשעת'ן זיין אויף אט די "טריפּ"; וידוע הגמרא בברכות חי: ובשבת יג: דקשה רימה למת כמחט בבשר החי ע"ש - ער שפירט אבער קען זיך נישט באוועגן צו טוהן עפעס דערוועגן. ולגבי די חוש השמיעה וואס בלייבט אויך לענגער, איז דאך באקאנט משבת קנג. דבהספידא של מת התם קאימנא ע״ש.)

ועוד יותר, אז לפי אריסטו והרמב"ם אז זמן איז מקושר ומקרה קרה לתנועה, קען מען קלערן אז זייענדיג אז דער מת׳ס חושים ותנועה הערן אויף צו ארבעטן, איז זיין פּערסעפּשאן פון זמן נישט כראוי. ולכן קען זיך דאס נאכמער שפירן פאר אים ווי אט די שלעכטע טריפּ וגיהנום גייט אים אָן ל"ע פאר אַן אייביגקייט. (הגם אבער אז די בּרעינוועיווס אליינס זענען בעצם אויך תנועה, וא"כ קען ער לפי"ז יא בעצם אויסציילן די רגעים און צייט. אזוי צי אזוי קען מען טענה'ן אז דאס איז צום מערסטענסט אזוי ווי א גאר שלעכטע חלום, וואס למעשה ענדיגט זיך, נישט קיין חילוק ווי לאנג עס שפירט זיך בשעת מעשה ממש.)

דאס פירט בכלל אריין אינעם שאלה צי קאַנשׁעסנעס, ווי אונז פארשטיי מיר זי, איז אַן עמבּאַדיִד פענאמענאן און עס פעהלט אויס אַן אינטערעקשאן מיט'ן גוף אז דאס זאל אפירקומען? לדוגמא, ביי די קוואַליאַ און געפיהל פון פחד וצער, פעהלט מעגליך אויס, לדוגמא, דאס שווערע אטעמען פון די לונגען און די הארץ קלאפענישן פונעם הארץ צו געבן אט דעם קאַנשעס עקספּיריענס דערפון. און הגם אז לאחר מיתה פיהלן יא אפשר די נערוון דורכאויס דעם גוף וכנ"ל, איז דאס אבער דאך שוואכער זייענדיג אז די איבעריגע איברים (והאָרמאָנען) ארבעטן שוין לגמרי נישט אפירצוברענגען אט דעם געפיהל; ולכאורה נאך ווייניגער ווי ביי א נאר ״נאנט צו טויט״ עקספּיריענס, וואו דער מענטש איז למעשה נישט לגמרי טויט און קען נאך צוריקקומען לחיים. און די שאלה איז אויך אז אויב איז דאס מער דומה צו א חלום בשינה, איז דאס אויך גרינגער ווי סתם א שלעכטע סייקעדעליק טריפּ. וידוע ג״כ אז בשעת מ׳חלומ׳ט בתוך REM שלאף, טוהט די מח אפשוואכן/פּאראליזירן די גוף, מוסקל עטאָניע, עס זאל זיך נישט קענען געהעריג רירן. אבער אויב איז דאס מער דומה צו "נאנט-צו-טויט" עקספּיריענסעס, דאן איז דאס לכאורה יא מער ״ממשות'דיג״ ווי א חלום סתם.

דאס דערמאנט פונעם משנה (אבות פ״ד מכ״ב) ואל יבטיחך יצרך שהשאול בית מנוס לך ע״ש. (עס איז אבער אויך מן הראוי לציין אז א שלעכטע טריפּ קען זיך אינדערמיט טוישן לטוב, וכן להיפך.)

ונמצא מזה אז עס קען גאר זיין א טובה פאר איינער וואס זיין מח איז אינגאנצן נתאפס געווארן ברגע מיתתו, כגון די וואס זענען געווען ביים מקום פונעם אטאמישן אויפרייס און יאפאן, אדער כגון די סצענע פון זעלבסטמארד אין ספּייק לי'ס אָלדבּוי פילם.

ולגבי דעם אז א סייקעדעליק טריפּ איז כעין ענין נבואה, און אזא סארט טריפּ האט מען בשעת המיתה, קען דאס אולי זיין א רמז בהפסוק ביי מנוח, ווען ער האט געזעהן א מלאך והוי כעין נבואה (שופטים יג כב) מות נמות כי אלהים ראינו - בעת המיתה איז דאס אויך דא.


וואס קען מעגליך העלפן, ווי דר. קריסטשען דזשערעט ברענגט צו:
A field study in 2002 found that, on the rare occasions when people taking MDMA/ecstasy at parties reported bad experiences, this usually coincided with the user’s friends having pessimistic expectations or concerns about the trip. ‘A sense that another user, particularly a friend or acquaintance who is part of the collective, is not having a pleasant experience may have a deleterious effect on the group as a whole,’ the researchers said

If you have any frightening experiences or difficult overwhelming emotions, the usual advice is to surrender to these rather than trying to suppress them or run away from them. ‘Whether the disturbance consists of frightening illusions or internal imagery, difficult thoughts and feelings about some past or present personal issue, or anxiety related to a radical change in sense of self (eg, temporary loss of self-identity), the volunteer is encouraged to mentally surrender to the experience, trusting that her or his usual state of consciousness will return when the drug effects resolve,’ state the safety guidelines from Johns Hopkins University​
והיינו, מקבל זיין דאס טויט, אויב מעגליך און שייך, אויף א פּאזיטיוון אופן. ובכל אופן מקבל זיין די עקספּיריענס בבחינת ״יפה דנת יפה חייבת״.

וכמובן קען בכלל זיין שווער צו עקסטרעפּאלעיטן פון אפילו אָלטערד-קאַנשׁעסנעס עקספּיריענסעס וועלכע מ׳האט ווען די גוף איז נאך למעשה בין החיים, צו די ווען די גוף איז שוין למעשה לגמרי טויט.

יעצט, דא האב איך צוגעברענגט מדר. שמואל לעבּענס אז לפי טעאיזם קען מען זאגן אז אונזער גאנצע יקום איז כאילו א סיפור אויסגעשפילט אין די ״שכל״ פון ג-ט, וואו דארט איז ער א כאראקטער דערין (במדת מה), הגם ״ג-ט״ אליינס איז נישט דאס. און די שטודיע ווייזן זיי אויף אז רוב חלומות פון מענטשן זענען נעגאטיוו, מיט נעגאטיווע עמאָשענס (וואס איז אבער למעשה גינסטיג פאר׳ן מענטש), ווי איידער פּאזיטיוו.

ולפי״ז האב איך געקלערט אז דאס קען זיין די געדאנק בתוך דעם אז אונזער וועלט זעהט אויס וויאזוי זי איז, וויבאלד לפי״ז איז דאך די יקום א ״חלום״ בתוך ״שכלו״ של הא-ל, וואס אלעס וואס ווערט גע׳חלומ׳ט ווערט רעאיפייד און עכט לממשות. און זייענדיג אז חלומות זענען עפ״י רוב נעגאטיוו ווי איידער פּאזיטיוו, ווערט טאקע ג-ט׳ס ״חלום״ אפגעשפיגלט אזוי אין אונזער וועלט. (ועיין לעיל לגבי די ניטשיען געדאנק דערין פון ההנאה והתענוג שיש לו להאדם בצערו של האידך.)

און דאס איז טאמער זאגט מען אז ס׳דא א ההשוואה צווישן ״ג-ט״׳ס ״חלום״ און אונזערע חלומות. ועפי״ז קען מען אפשר זאגן א רמז אין פסוק (ישעיה נה ח) כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי נאם ה׳. והיינו, כי ״לא״, פונקט אזוי ווי די מחשבות וחלומות פון מענטשן זענען עפ״י רוב ״לא״ און נעגאטיוו, איז אזוי אויך מחשבותי והחלום שיש ב״שכלו״ של הא-ל, וואס אט דאס איז די יקום, ולכן זעהט זי אויס אזוי.
 
לגבי די געדאנק אז בע״כ אתה חי און עס איז נישטא קיין מנוס ארויס פונעם גיהנום, האט מיר מיין זוהן געגעבן צו הערן ארי סאמעט׳ס ״וויקטים״ (זאגענדיג, ״די ניגון וועט זיכער רעדן צו דיר״…). עס איז מיר טאקע פארגעקומען ווי די זמר ברענגט ארויס אט די טעזע פונעם אשכול. והיינו, ער זינגט בתוכה:
אין הכי נמי,
טראַמאַ,
טאטע מאמע.

אוי אוי אוי, אוי אוי אוי.

דו האסט א צרה צרורה בצרור,
צרורה בצרור החיים.

שטעל דיך אין די ריי,
על כרחך אתה חי,
מ׳לאזט דיך נישט גיין פריי,
סיי ווי סיי.
והיינו, די עיקר תלונה קעגן היקום הייבט זיך אָן מיט׳ן עצם געבוירן ווערן אין די וועלט, די רעלם פון גיהנום, דורך דעם מענטש׳נס טאטע מאמע, פון וועלכעס מ׳ווערט נישט באפרייט. ווי אויך, די ענדזשעמבּמענט דערין פון ״צרה צרורה״ מיט ״בצרור״, כדי דאס צאמצושטעלן מיט ״צרורה בצרור החיים״ (עפ״י הפסוק בשמואל א כה כט), ווייזט אויף אט דעם אז רעות זענען מקושר מיט׳ן עקספּיריענס פונעם יקום באופן נמנע אז ס׳זאל זיין אנדערש. און דאס וואס חז״ל (שבת קנב ע״ב, ועיין בהל׳ תשובה פ״ח ה״ג) האבן מפרש געווען די פסוק אויף השארת הנפש, קען צייגן אויף דעם אז אפילו לאחר המות איז נישט ברור אז מ׳ווערט באפרייט פונעם סעט פון גיהנומס, און עס איז יתכן אז מ׳גייט צו אַן אנדערס.

ועוד יותר האב איך געקלערט אז אינדערמיט באנוצט ער זיך מיט דזשיבּעריש בתוך די ליריקס. יעצט, דר. ניקאליי קנודסאן איז מסביר פון א פענאמענאלאגישע פערספעקטיוו (לפי היידעגער) אז ״גערודער״ באדייט דאס וואס נעמט אוועק די פאקוס פונעם מענטש מדבר מה, און טוהט דאס ריאריענטירן צו די עצם גערודער און די זאך וואס שאפט דאס גערודער. ולפי״ז איז די פענאמענאלאגיע פון דזשיבּעריש, וואס איז בתוך די קאמיוניקעישאן גופא פון די רעדנערס, אז עס טוהט ריאריענטירן דעם מענטש׳נס אטענשאן צום עצם אונטערליגענדן נאקעטן געדאנק פון ״קאמיוניקעיטן״ און די אומעגליכקייט פון שפראך דאס אלס צוצושטעלן. אין אנדערע ווערטער, די הגדרה פון ״דזשיבּעריש״ איז עפעס וואס שטערט די קאמיוניקעישאן פון וואס עס איז אליינס א חלק, און מערקט זיך אָן צום אויסהערער ווי א דורכפאל והפסק אין די הבנה פונעם דייאלאג בכלל וואו די איבעריגע איז יא מובן.

ולפי״ז קען מען זאגן אז דאס ברענגט די דזשיבּעריש בתוך די ניגון ארויס: די לימיט פון קענען פארשטיין די מעטאפיזיקס פון היקום. אט דאס איז די דזשיבּעריש וואס האקט אפ: עס ריאריענטירט די פאקוס פונעם מענטש צו זעהן אז אין די חוקי הטבע גופא, וויאזוי נאטור קאמיוניקעיט (בלשון מושאל) צום מענטש, איז דא אט די הפסקה אין זיין פארשטאנד וואס ער פארשטייט איבער די חוקי היקום. וממילא צייגט די הפסקה גופא איבער די פיוּטיליטי פון מעטאפיזישע חקירות וואס איז דא דערין לגבי חוקר זיין טיפער על דיוק סיבות הרעות.

און דאס איז אויך מרמז צו די געדאנק פון אַלבּערט קאמוס. והיינו, אז פאר אונז איז די יקום בוודאי אַבּסורד, ווי אט די דזשיבּעריש. וכדי זיך ארויסצוזעהן פון אט די עקזיסטענשאל פראבלעם פון די אַבּסורדע יקום און אירע רעות, איז דאס פשוט צו אַקצעפּטירן און מאכן די אַבּסורדיטי גופא מיינונגפול צו אים. און אט דאס ליגט בכלל אין דעם איבער מאכן א ניגון איבער די אינעוויטעבּל רעות בהעולם, אויף א זמר ותנועה וואס איז ״לעבעדיג״. דאס ברענגט ווייטער ארויס די אַבּסורדיטי וסתירה פון אט דעם אלעם.

און דאס גייט בפרט אין איינקלאנג מיט וואס דר. מישעל סערעס האט מגדיר געווען ״קאמיוניקעישאן״ (ועפ״י וויטגענשטיין) אלס א כעין-געים צווישן צוויי, צי מער, רעדנערס, וועלכע ״שפילן״ צו אויסהערן איינער דאס אנדערן מיט די מטרה נישט צו ווערן פארדרייט דורך שטערונגען. און זייענדיג אז דאס לעבן גופא קען באטראכט ווערן ווי א געים, איז אט דאס די רמז דערין: אז אט די געים, וועלכעס איז ענליך אין דעם צו שפראך בכלל אלס א וויטגענשטייניען געים, וואס די מטרה דארט איז נישט געשטערט צו ווערן, און דאס איז אי אפשר. וואס אט דאס איז א שטערונג מיניה וביה פון די קאמיוניקעישאן דורך דזשיבּעריש, וואס די ״געים״ פון ״לעבן״, וועלכעס איז אפצוהאלטן די מיתה ווי ווייט מעגליך, איז אויך מקושר מיניה וביה עם הוה והפסד והרעות.

ולפי כל הנ״ל האב איך געקלערט אז דאס איז א רמז אין דעם אז (מלכים א יט יא) לא ברעש ה׳. והיינו, אז אונז בהגיהנום והיקום זענען מרוחק מה׳, און בתוך די יקום גופא איז עס בהכרח מפסיק אונזער (מעטאפיזישע) פארשטאנד דערין, אזוי ווי ״רעש״ וואס איז מפסיק אינעם פארשטאנד בשעת קאמיוניקעישאן. און דאס קען אויך זיין די געדאנק ביחזקאל (ג יב) ואשמע אחרי קול רעש גדול ברוך כבוד ה׳ ממקומו. והיינו, אז בתוך מעטאפיזישע חקירות (וואס פריער איז געווען די מעשה מרכבה וואס אליבא דרמב״ם בהל׳ יסודי התורה פ״ב הט״ז איז מעטאפיזיקס) איז בהכרח דא א הפסק כמו רעש לגבי קאמיוניקעישאן, און די השלכות דערפון איז לגבי מקומו של האדם בהעולם און פארוואס די יקום איז אזויווי עס איז, וואס על הרעות דארף ער פונקט אזוי מאכן א ברכה כדאיתא בברכות (פ״ט מ״ה). (און דאס קען אויך זיין א רמז (תהלים צג ד) מקולות מים רבים אדירים משברי וגו׳, אז משבר העולם והיקום איז כעין די געדאנק פון קולות וואס זענען מפסיק הדיבור. און דאס זעלבע בנוגע הא דכתיב (שם כט ה) קול ה׳ שובר וגו׳, וואס די גמרא בברכות כט. דרש׳נט דערפון אז די זיבן ברכות בשמונ״ע של שבת איז קעגן די זיבן קולות אין די מזמור. און עס קומט אויס אז די פערטע קול, פון שובר ארזים, איז כנגד די פערטע ברכה פון ברכת השבת והמנוחה גופא. און אט דאס איז די רמז אז די ״קול/גערודער״ וואס איז מפסיק פונעם געים פון געשפרעך, אזויווי די רעות וואס זענען מפסיק פונעם געים פון לעבן, האפט מען אז מ׳זאל צוקומען לבסוף צום ענדגילטיגן מנוחה.)
 
לעצט רעדאגירט:
דא האב איך געשריבן אז דער קריסטליכער מאטעמאטיקער דר. וויליאם אנטאני גרענוויל האט געהאלטן אז אסאך פון די רעליגיעזע/קריסטליכע דאקטרינעס קען מען פארענטפערן אז זיי זאלן שטימען מיט סייענס, אויב נעמט מען אָן אז ג-ט וסייעתו זענען בּיאינגס אין העכערע דיימענשאנס. לדוגמא, אויב וואלטן געווען ברואים וועלכע לעבן נאר אין 2D וממילא קענען נאר דאס באגרייפן, דאן ווען אונז פון 3D וואלטן ארומגעשפילט דערמיט, לדוגמא ״אויפגעהויבן״ א 2D בריה אויף ״ארויף״ און ארויס פון זיין פאפיר, וואלט ער געווארן פלוצלינג אומזעהבאר צו די אנדערע ברואים דארט ביז אונז שטעלן אים צוריק. וכן הוא לגבי לקיחת אליהו הנביא וחנוך ארויס פון אונזער 3D מציאות אויף ״ארויף״ און ארויס. און אזוי ארבעט אויך קפיצת הדרך (וזהו הרמז בסנהדרין צה. "שלשה" קפצה להם הארץ ע"ש, והיינו דורכ'ן זיך ארויסזעהן פון די "שלשה" ספּעישעל דיימענשאמס דהאי עלמא). וידוע עדווין עבּאַט׳ס בוך פלעטלענד.

דאס זעלבע איז ווען אונז זאלן ״אדורכשניידן״ דעם 2D פּלעין מיט עפעס א 3D זאך, וועט עס זיי אויסזעהן ווי פלוצלינג טוישט זיך זייער מציאות בדרך נס און עפעס קומט ממש צושטאנד יש מאַיִן; די קאנסערוועישאן פון מאסע/ענערגיע גייט נישט ממש האלטן.

אבער עס איז נישט באמת אזוי אז ווען די 3D שׁעיפּ הייבט אָן דורכגיין אז דעמאלטס איז עס ״באשאפען״ געווארן מאַיִן, און ווען עס פערטיגט עס דורכגיין אז עס איז ״שב״ לאַיִן; עס איז נאר אזוי פון דעם 2D בריה׳ס פּערספּעקטיוו. ועפי״ז איז ער מסביר ווי עוואלושאן קען גיין אין איינקלאנג מיט דאס אלעס. דאס איז אז עס איז כעין אזוי ווי דער 3D בריה נעמט זיך דורכשטעלן א קוֺין דורך דעם 2D פּלעין. פאר די ברואים עליה זעהט דאס אויס ווי עס קומט צוערשט צושטאנד און דערנאך עוואַלווד דאס אלס גרעסער און גרעסער (ביז עס ווערט עווענטועל אויס).
5f3204f8-0846-4ccd-b4ec-5cf0079e7281.jpeg

וכן הוא, אויף א היפש מער קאמפּליצירטע פארנעם, פון העכערע דיימענשאנס לתוך אונזער 3D. ובזה זאגט ער אויך אז אונזער פּערסעפּשאן פון זמן איז אויך געבינדן צו דעם אז אונז זענען ברואים אין א מקום פון 3D, משא״כ אין העכערע דיימענשאנס קען דאס אלעס, אונזער זמן וואס אונז זעהן אין 3D, זיין אויפאמאל; ומשם באה נפש האדם וואס "גייט נאר דורך" דעם פּלעין פון אונזערע נידעריגערע 3D ולכן זעהט עס אויס ווי עס ווערט באשאפען און שטארבט בזמן. וענין החלום וכדומה היא, וואו די פּערסעפּשאן פון זמן איז טאקע לכאורה אנדערש ווי ווען מ'איז וואַך, איז וואו ער טאקע שפירט די העכערע דיימענשאנס במקצת. וכן הוא הלאה לגבי דעם ״זמן״ בתוך 4D ביחס צו נאך העכערע דיימענשאנס.

עס קומט אויך אויס מזה אז פאר די ברואים בתוך 2D איז נישט שייך אז זיי זאלן זיך קענען ״היטן״ פון א בריה בתוך 3D און העכער. און דאס זעלבע לגבי די יחס פון אונזער 3D מציאות צו העכערע דיימענשאנס אויף ארויף. אם יסתר איש במסתרים ואני לא אראנו (ירמיה כג כד).

ער וויל דאדורך אויך מסביר זיין די געדאנק אין נוצרות פון אימעקולעט קאַנסעפּשאן. ועפי״ז האט דער ארטיסט סאַלוואַדאָר דאַלי געמאלן ישו ווי נצלב אויף א 4D הייפּערקיוּבּ/טעסערעקט.

ער זאגט אז עס איז יתכן, זייענדיג אז נפש האדם איז פון א העכערע מאטעמאטישע דיימענשאן כנ"ל, אז ״גן עדן״ באדייט אז נפשו גייט צו א העכערע דיימענשאן וכן הלאה והלאה מחיל אל חיל, מיט די פרייהייט און העכערע פארשטאנד והשגה וכו׳ וואס קומט מיט דערמיט (וכעין ווען מ׳זאל ווען מאכן א בריה פון 2D צו א בריה פון 3D). וכעין בזה. און די פסוק (תהלים פד ח) ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלקים בציון (ועיין בברכות סד. ובמו"ק כט.), שטייט גראד נאך די פסוק עברי בעמק הבכא מעין ישיתוהו גם ברכות יעטה מורה, וואס די גמרא בעירובין יט. דרש'נט אז עס גייט ארויף אויף גיהנום ע"ש. און ״גיהנום״ איז ווען נפשו של אדם ווערט צו א קלענערע דיימענשאן צו 2D, וואס איז א תפיסה און שוואכערע עקזיסטענץ לעומת זיין פריערדיגע עקזיסטענץ; ואפילו וואו ער קען שוין מער נישט משיג זיין און געדענקען זיין פריערדיגע עקזיסטענץ בתוך די העכערע דיימענשאן. און פון דארט קען ווייטער די ״גיהנום״ זיין וואו ער ווערט אריינגעשטעלט אין א 1D עקזיסטענץ, וועלכע איז נאך ערגער לעומת די העכערע דיימענשאנס. ביז ער קומט אָן צו 0D, א פונקט בלי מקום (וממילא אפגעזונדערט ווי ווייט עס איז שייך פון הקב"ה שהוא "מקומו" של עולם), און דאס איז דעם (דברים לב כב) ותוקד עד שאול תחתית. (און די שאלה איז צי עס איז שייך אזא זאך ווי מאטעמאטישע נעגאטיווע דיימענשאנס, וממילא קען אט די געדאנק גיין ווייטער און ווייטער אז דאס גייט נאך נידעריגער ווי 0D נאכדעם בב״ת?)

ולפי״ז איז טאקע אונזער 3D עקזיסטענץ סיי א ״גן עדן״ פאר 2D ברואים און נידעריגער, און סיי א ״גיהנום״ פאר ברואים פון העכערע דיימענשאנס. ועיין כאן בדברי דר. האָד האָדסאן בזה.

איך האב געקלערט בזה אז עס איז ידוע אז פרעקטעלס, וועלכע זענען שעיפּס וואס זענען געמאכט פון חלקים וואס זענען פונקט ווי די גאנצע והיינו אז ווי ווייט מ׳גייט אראפ איז עס נאך אלס די זעלבע, ווערן מאטעמאטיש גערעכענט ווי דיימענשאנס מיט פרעקשאנס; נישט דיימענשאנס מיט גאנצע נומערן/אינטעדזשערס. ובשעת מ׳איז אויף סייקעדעליקס פראדוצירט דאס אפט אז דער מענטש "זעהט" פרעקטעל מראות בשעת הטריפּ (ועיין ערך סייקעדעליק אַרט). ולכן, שפירט מען דאך בשעת מעשה ווי מ׳איז אינדערמיט פון דעם דריטן און פערטן דיימענשאן, און מ׳פיהלט ווי מ׳קומט צו כמעט צום העכערן פערטן דיימענשאן; און דאס איז די תענוג דערפון, לעומת אונזער יעצטיגע עקזיסטענץ אינעם דריטן דיימענשאן, און ווי מ׳שפירט דעם (ישעיה סד ג) עין לא ראתה אלקים זולתך. וההיפך ווען מ׳האט ל״ע א ״שלעכטע טריפּ״ און מ׳קען זיך פיהלן צווישן דעם צווייטן און דריטן, און כמעט שפירן דעם גיהנום רעלאטיוו צו אונזער דריטע דיימענשאן וואו מ׳איז יעצט. ולכן איז דעמאלטס טאקע די פּערסעפּשאן פון צייט אנדערש, ענליך צו וואס ער זאגט לגבי דעם ענין פון א חלום.

ער שרייבט:
It is evident that we as three-dimensional beings cannot have a true conception of what heaven is; being a higher space it is beyond our powers of understanding. If an accurate description of heaven were in some way available we would not understand an iota of it, it would be meaningless to us. Attempts to describe heaven always result in a description in terms of our three-dimensional environment. In this connection it is significant to note that the Bible usually tells what heaven is not, rather than what heaven is. The adjectives are generally negative. We should never lose sight of the fact that the Bible was written for beings living in a three-dimensional space, beings whose knowledge and experiences are wholly limited to that space​
דאס אלעס געבט א טיפערע באדייט צו דעם אז ״ג-ט איז א מאטעמאטיקער״. ווי אויך דאס אז הקב"ה איז "מקומו" של עולם (ב"ר סט ח).

ועיין כאן במה שהבאתי מדר. פּאָל ערענפעסט אז נאר אין 3D קען שייך זיין סטעיבּל אָרבּיטס פון פּלאנעטן וכו' (ווען עס איז נאר דא איין בנוספ'דיגע דיימענשאן פון זמן). ולפי"ז קען מען אפשר זאגן א רמז בנדרים ח: בהא דאמר רבי שמעון בן לקיש אֵין גיהנם לעולם הבא אלא הקדוש ברוך הוא מוציא חמה מנרתיקה צדיקים מתרפאין בה ורשעים נידונין בה שנאמר (מלאכי ג כ) וזרחה לכם יראי שמי שמש וגו' ע"ש. והיינו הרמז אז אונזער 3D מציאות און וועלט, וואו עס איז מאטעמאטיש שייך דעם אָרבּיט פון די פּלאנעטן סביב השמש, והשמש בהגאלאקסי וכו', אט דאס איז די גיהנום העכשווי. אבער לאחר מזה, אין אנדערע דיימענשאנס וואו עס זענען נישט שייך קיינע סטאבּילע אָרבּיטס, איז מוציא חמה מנרתיקה. און דאס קען זיין די רמז בהפסוק (תהלים יב ט) ״סביב״ רשעים יתהלכון, והיינו אז רשעים ווערן נידון להגיהנום שהיא האי עלמא של 3D (רעלאטיוו צו העכערע דיימענשאנס), וואו עס איז שייך אָרבּיטס המקיפים ״סביב״.

ענליך קען מען אפשר טייטשן אויפ'ן פסוק (ירמיה לא כא) עד מתי תתחמקין הבת השובבה כי ברא ה' חדשה בארץ נקבה תסובב גבר. און דער רד"ק און מצודות טייטשן "תתחמקין" מלשון סיבוב, און "בת השובבה" מלשון מרד ע"ש. והיינו, אז די ענין של עונש המורדים לגיהנום, איז אין אונזער 3D מציאות ובריאה וואו עס איז שייך אָרבּיטס וסיבוב. (וכעי"ז ביחזקאל ה ו, ותמר את משפטי לרשעה מן הגוים ואת חקותי מן הארצות אשר "סביבותיה".) ענליך קען מען אויך טייטשן לגבי דעם פסוק (תהלים נ ג) אש לפניו תאכל "וסביביו" נשערה מאד. והיינו, ווייל די גמרא זאגט בב"ק נ. אז דאס גייט ארויף אויף דעם וואס הקב"ה איז מדקדק בהצדיקים אפילו כחוט השערה ומענישם ע"ש. ולכן בא הרמז אז "אש" של גיהנום וואו מ'איז טאקע מעניש, איז אטע די עלמא הדין פון 3D, וואו עס איז שייך אָרבּיטס ו"סיבוב" (של מבוא השמש וואס שטייט צוויי פסוקים קודם).

דא שרייבן זיי:
The idea of a soul moving into the fourth dimension and being eternal allays the fear of death to many people. Higher dimensions can be used to provide a future beyond death. Religion may not be necessary to as many people in the future as an explanation of death. The faith required in religion can be lessened by the scientific example of higher dimensionality​
ובזה קען מען טייטשן (עמוס ב ו) כה אמר ה' על שלשה פשעי ישראל ועל ארבעה לא אשיבנו. והיינו, אז אונזער יקום פון "שלשה" ספּעישעל דיימענשאנס איז די גיהנום פאר די פושעים פון "ארבעה" דיימענשאנס צו וואו מ'וויל זיך צוריקקערן. און ענליך (משלי ל טו-טז) "שלוש" הנה לא תשבענה "ארבע" לא אמרו הון שאול ועצר רחם ארץ לא שבעה מים ואש לא אמרה הון. והיינו, אז אונזער יקום פון "שלש" דיימענשאנס איז די "שאול ואש [של גיהנום]" פאר די דיימענשאן פון "ארבע". והיינו נמי להלן (פסוק חי) "שלשה" המה נפלאו ממני "וארבעה" לא ידעתים, ולהלן (פסוק כא) תחת "שלוש" רגזה ארץ ותחת "ארבע" לא תוכל שאת. והיינו, אז די דיימענשאן וואס איז "תחת" ארבע, איז א גיהנום ביחס לה, וכן הוא פאר די דיימענשאן תחת שלוש.

‏(ועיין כאן.)

מ׳האט אויפגעוואוזן אז אונזער 3D ספּעישעל יקום איז נישט עמבּעדעד בתוך העכערע ספּעישעל דיימענשאנס, זייענדיג אז די גרעוויטעישאנעל וועיווס פון צוויי אריינקראכעדיגע ניוטראן שטערנס זענען נישט געווארן שוואכער ביז׳ן ווערן דעטעקטעד דא, וואס וואלט ווען געדארפט זיין אויב יא (עס וואלט געדארפט ווערן שוואכער לויט די ווייטקייט צו די עקספּאָנענט פון איינס ווייניגער אין וויפיל העכערע דיימענשאנס עס איז עמבּעדעד). ועיין כאן. אבער קאמפּעקטיפייד דיימענשאנס, וואו די איבעריגע דיימענשאנס זענען גאר קליין, אזוי אז זיי זעהן אויס לעינינו ווי אין אונזער 3D, איז נאך יא שייך אז עס זאלן זיין; אזוי ווי סטרינג טעאריע זאגט פאר. און דאס קען זיין די סיבה צום היארארכיע פראבלעם, פארוואס די כח פון גראוויטי איז אזוי פיהל שוואכער ווי די אנדערע פאָרסעס, וויבאלד עס ווערט דיילוטעד בתוך די אנדערע דיימענשאנס.

ולפי"ז האב איך געקלערט אז מ'קען זאגן אז דאס קען זיין א רמז בדרך אחרת ככל הנ"ל אינעם פסוק (שמואל א יז יד) ודוד הוא "הקטן" ו"שלשה" גדולים הלכו אחרי "שְׁאוׂל". והיינו, אז אונזער 3D יקום, וואו די "שלשה" דיימענשאנס זענען "גדולים", וועלכעס איז דאך דאס גיהנום/"שְׁאוׂל", איז אבער יתכן אז עס זענען דא קאמפּעקטיפייד קליינע, "קטן" דיימענשאנס אין וועלכעס גראוויטי ווערט דיילוטעד.


***

עס איז מערקווידיג צוצוברענגן וואס דר. דוד פּענאַ-גוזמאן זאגט בנוגע דאס וואס גאסטאן בּאשילארד האט געשריבן לגבי פייער, וועלכעס סימבּאליזירט דאס הוה והפסד בהיקום און וואס מ׳קען נישט געהעריג אָנכאפן הגם עס איז א כח הנראה:
Bachelard talks about fire as a privileged phenomenon that historically has been capable of explaining anything and everything under the sun, because we think of fire as existing literally everywhere. There is fire in the natural world because of natural wildfires. There is fire in the superlunary realm with the stars and the sun. There is even fire inside of the human subject when we talk about, for example, the emotions or the fire in our heart that explains why we are alive

And that's why for Bachelard, fire can be a universal metaphor. It can be a metaphor for anything that is natural or supernatural, for anything that is good or bad. There is a quote in the opening chapter of the book where he says, it shines in paradise, it burns in hell

So even if you think about the Hebrew Bible, fire, of course, is the element of hell where souls burn for their self-distancing from God. But fire is also one of the primary ways God reveals himself to humans, right? God presents himself as a burning bush, as a pillar of fire in the desert

And so there is this inherent ambiguity about the metaphorical possibilities and meanings of fire that kind of reflects the variability and instability of fire as a material phenomenon, the fact that it kind of flickers and it doesn't have a constant shape​
ער ברענגט ארויס ווי בּאשעלארד האט מדגיש געווען ווי דאס גאנצע פענאמענאלאגיע פונעם מענטש בהעבר האט זיך געדרייט ארום פייער, און ווי דאס איז געווען הכרחי פאר׳ן מין האדם אבער דאך א סכנה פאר אים. דר. עלי ענדערסאן ברענגט דארט ארויס ווי העראקליטוס האט געהאלטן אז די פונדאמענטאלע עלעמענט ויסוד של היקום איז פייער. און דאס גייט אין איינקלאנג מיט דעם אז די יקום איז דאס אקטועלע גיהנום, וועלכעס איז נמשל לאש, וואס די מענטשהייט איז כרוך בה.
 
לעצט רעדאגירט:
האבענדיג גענומען 30 מ״ג קאַנאַבּיס האב איך געקלערט אז אין מאטעמאטיקס/קאַמפּלעקס אנאליסיס איז דא די געדאנק פונעם דזשוּליאַ סעט פאר א מאטעמאטישע פאָנקשען.

דאס איז ווען איך האב א געוויסע פאָנקשען אויף וועלכעס מ׳איז דן, און איך פיטער אין דעם אריין א קאַמפּלעקס נומער, און די תוצאה וואס איך באקום ארויס פיטער איך צוריק אריין וכן הלאה והלאה, קענען צוויי זאכן פאסירן: אדער גייט דאס עווענטועל דייווערדזשען און וואקסן מער און מער ביז אינפיניטי, אדער אז עס גייט בלייבן נאנט צום אריגינעלן אינפּוּט. ווען מען גרעפט די גבול פון די אינפּוּט וואס איך קען אריינגעבן דערצו (וואו די x איז די ״עכטע״ חלק פונעם קאַמפּלעקס נומער און די y די אימעדזשינערי חלק) וואו די נומערן וואס איך געב אריין וועלן א גאנצע צייט בלייבן אין די גבול, איז דאס די דזשוּליאַ סעט פון דעם פאָנקשען. (דאס איז כעין די געדאנק ביים מאַנדעלבּראַט סעט.) עס וועט אויסקומען אז דאס איז א פרעקטעל שׁעיפּ, וואו וואו אימער איך זאל אריינזוּמען, גייען די פּראַפּערטיס פון די שׁעיפּ זיך איבער׳חזר׳ן.
IMG_9782.jpeg

די מאטעמאטיקערס דר. לאָראַ דעמאַרקאָ און דר. קעטרין לינדסי האבן דאס אויסגעברייטערט, עפ״י די טעארעם פון דר. אלכסנדר אלעקסאַנדעראָוו וואס לויטעט אז עס איז נאר דא איין (טאפּאלאגישע) וועג צו פאָלדען/באהעפטן 2D פּאַליגאַנס/שׁעיפּס צו באקומען איר 3D ענעלאג. זיי האבן אוועקגעשטעלט א ״פּלענער קעפּ״ באזירט אויפ׳ן פאָנקשען וואס געבט די ספּעציפישע דזשוּליאַ סעט, וואס דאס געבט די (טאפּאלאגישע) קאַפּי דערפון כדי צו שאפן דאדורך די 3D ווערסיע פונעם 2D דזשוּליאַ סעט.
IMG_9785.jpeg

IMG_9786.jpeg

זיי האבן אויפגעוואוזן אז די ערטער פונעם דזשוּליאַ סעט וועלכע האבן די מאקסימאלע ענטראָפּי, והיינו די ערטער ווי אַן אַרבּיטרערי ליין פון דרויסן האט א העכערע שאנס און פּערסענטעדזש צו טרעפן דעם שׁעיפּ, זענען פּראָפּאָרציאנאל צו וואו קוּרוועטשור פונעם 3D שׁעיפּ - אויב האט עס דארט אזא-און-אזא שאנס אז די ליין זאל דאס טרעפן, דאן איז דארט אזויפיל די פּערסענטעדזש פון די קוּרוועטשור פון די 3D שׁעיפּ וואס ווערט געמאכט דערפון.

ולפי״ז האב איך געקלערט נאך א געדאנק אין די געדאנק פון וסביביו נשערה מאד הנ״ל. והיינו, אז אונזער יקום איז דאך די אקטועלע גיהנום, וואס בתוכה ווערט דאס גיהנום סימבּאליזירט ווי א 2D יקום נגד אונזער 3D יקום. ולפי״ז קען מען זאגן אז זייענדיג אז יסוד הבריאה איז בעצם פרעקטעל, איז די 2D יסוד דערפון באזירט אויף א דזשוּליאַ סעט סארט שׁעיפּ, וא״כ איז דאך די עיקר קוּרוועטשור ויסוד פונעם 3D ענעלאג דערפון אויף די מקומות וואו א הארה דערפון פון דרויסן האט מער שאנסן צו טרעפן. ולכן זאגט דער פסוק (משלי י כה) כעבור סופה ואין רשע וצדיק יסוד עולם, לרמז אז אונזער יקום וואס איז דאס גיהנום להעניש הרשעים, וואס גיהנום איז נמשל צו 2D נגד אונזער יקום, איז די 3D ענעלאג דערפון צום פרעקטעל 2D שהיא המציאות, אט מיוסד אויף די מקומות וואו די הארה מחוץ האט מער שאנסן צוצוקומען, וואס דאס זענען די צדיקים בהאי עלמא וואס זיי זענען מרמז צו ״סיבוב״/קוּרוועטשור.
 
Back
Top