איז אונזער וועלט די אקטועלע גיהנום?

לגבי די געדאנק הנ"ל אז אינעם חילוק בברכת שלום לאיש בין חי למת איז מרומז אז דער חכם איז מכיר אז די וועלט איז באמת דאס אקטועלע גיהנום, קען מען דערמיט זאגן אז דאס איז די רמז בחגיגה י.
וליוצא ולבא אין שלום (זכריה ח י) אמר רב כיון שיוצא אדם מדבר הלכה לדבר מקרא שוב אין לו שלום, ושמואל אמר זה הפורש מתלמוד למשנה, ור' יוחנן אמר אפילו מש"ס לש"ס
און רש"י איז דארט מפרש ר' יוחנן אז דאס באדייט טאמער איינער גייט פון תלמוד ירושלמי לתלמוד בבלי, וואס אויף דעם זאגט די גמרא בסנהדרין כד. אז אויף תלמוד בבלי ווערט געזאגט די פסוק (איכה ג ו) במחשכים הושיבני כמתי עולם, און דאס איז ווייל דאס איז עמוק ע"ש. און מ'קען זאגן אז דאס איז די רמז בהפסוק "וליוצא ולבא אין שלום", אז אין די חילוק בברכת שלום ליוצא [מן העולם] ולבא, איז דאך כנ"ל מרומז די הכרה פונעם חכם אז האי עלמא איז באמת הגיהנום. און אין די פסוק איז מרומז די תלמוד בבלי שעליה נאמר במחשכים הושיבני כמתי עולם, וואס אויף די גיהנום וואס מ'פארשטייט במושכל ראשון איז פאר די מתים, איז דארט חושך גמור וכדהבאתי מהיערות דבש (ח"א ד"ה). און די געדאנק טאקע איז מכח איר עמקות, וואס דאס טרעפט מען אויף אונזער עולם וכדהוכיח גאָדעל אז לידיעת דברים וועט מען אלס דארפן אויסברייטערן די סיסטעם מ'האט אויף צו כולל זיין נאך אקסיאמען בב"ת, וואס דאס איז א חלק פונעם גיהנום דהאי עלמא.
 
מ׳קען סתם אזוי זאגן אז די תיקון פון יעדעס מענטש בהגיהנום הלז, איז ווי ווייט ער האט למעשה צוגעגעבן, אין זיין קליינע וועג, צו התקדמות העולם, דורך מדע חינוך והבנים וכו׳, אין ״מאכן די וועלט א בעסערע פלאץ״. און די קאָלמינעישאן פון דאס ״מאכן די וועלט א בעסערע פלאץ״, איז בעצם מיין געדאנק פונעם יעוד האנושי, וואו דורך טעכנאלאגיע איז דער מענטש כל ימי חייו בלי הפסק אין דאס מערסטע מאקסימום תענוג וואס א בריה מחומר קען זיין (אָן די חסרונות פון בּאָרדאָם און געזונט) דורך דעם וואס די טעכנאלאגיע טוהט פונקטליך מעניפּיולעיטן די ניוּראָ-כעמיקאלן און סיגנאלן אינעם מח. און אט די מעגליכקייט צייגט דאך אז בתוך אונזער גיהנום איז עס למעשה ״גוט״ כאמור. אין קורצן, די תכלית און תיקון, עכ"פ ממבט אנושי, איז אָנצוקומען צו דעם און דאס איז די מעטריק לויט וואס "תיקון" האדם בהגיהנום ווערט געמאסטן: האבן דיינע מעשים למעשה צוגעגעבן צו מאכן די וועלט בעסער, וממילא נענטער צו דעם יעוד? (דאס דערמאנט אביסל פון ראָקאָ'ס בּעסיליסק.)

ליתר ביאור, זייענדיג אויף 35 מ״ג קאַנאַבּיס און שמועסנדיג מיט מיין ווייב אויף שב״ק, האבן אונז געשמועסט אז וואס איז בעצם די חסרון פונעם דראָג-עדיקט ל״ע? עס איז נישט אז ער איז בתענוג, אדרבה דאס איז א מעלה. עס איז אז ער האט למעשה אחריות׳ן לגבי זיך און דאס געזעלשאפט, לבריאות ולפרנסה וכדומה, וואס דאס קען ער נישט טוהן זייענדיג, און דאס דארפן זיין, כסדר אין די סטעיט - ער קען נישט ארבעטן און זיין א פּראַדאָקטיוו מעמבּער פאר זיך און פאר די כלל, אזוי אז יעדער זאל האבן דאס מערסטע שייך. קומט דאך אבער אויס פון דעם אז לו יצוייר אז אלע אלע אלע באדערפענישן לפרנסה וכו׳ זענען לעולם מסודר פאר׳ן מענטש (דורך ראבּאטן וכדומה) אויף 100% זיין גאנץ לעבן, אזוי אז מענטשליכע פּראַדאָקטיוויטי האט שוין געגרייכט אלס וואס זי קען גרייכן, דאן איז דאך די דראָג-אינדוּסט סטעיט פון ריין תענוג אט דאס וואס מ׳גארט פאר; אט דאס איז בעצם וואס מ׳שטעלט זיך פאר די עטערנעל תענוג פון גן עדן איז.

יעצט, ווי איך זעה עס איז דא צוויי ברירות:

1). באגיין זעלבסטמארד וויבאלד למעשה איז על הכלל כולו נישטא קיין אַבּיעקטיווע ריעליסט תכלית פאר די יקום ממבט הקאַסמאָס

2). אָנגיין מיט׳ן לעבן, זייענדיג אז עס איז למעשה שייך א סאָבּיעקטיווע תכלית ממבטו של אדם

אויב למעשה וועהלט מען אפציע 2, דאן באדייט דאס אז מ׳פיהלט אז ס׳דא א סיבה אויף צו פארבלייבן ביים לעבן (ואפילו טאמער מ׳אנערקענט אז דאס איז נאר ממבטינו הסובייקטיבית). מ׳קען טענה׳ן אז די (סאָבּקאַנשעס) קו השוה פון אלע סיבות, די אָוועראַרטשינג סיבה וואס מ׳פיהלט איז ״גרעסער ווי זיך״, איז אט די ענדגילטיגע ציהל אָנצוקומען צו דעם יעוד לכל אדם. דאס קען ליגן אונטער דאס דראנג און אושר פון אויפציהען וועל-עדזשאָסטעד קינדער וכדומה, און איז פארוואס מ׳זוכט די המשכה פון גוטע פּראַדאָקטיוו קינדער למען המשכת המין. וכן היא לכל מענטשליכע גוֺיל וואס מ׳האט וואס מ׳וויל דערפאר לעבן: צוגעבן צום פּראגרעס פונעם מין האנושי באיזה אופן, וואס דאס אלעס קומט צאם צו אויסברייטערן די מדע און קאנשעסנעס פונעם מין האנושי צוצוקומען צו אט דעם תכלית ויעוד.

מיין ווייב האט אבער געזאגט אז עס איז למעשה דא דר. ראַבּערט נאזיק׳ס טענה נגד דעם יעוד, אז למעשה איז כל זה נישט ״עכט״ געלעבט. אבער בכלל איז דאך דאס וואס מ׳וויל די ״עכט״׳קייט דערפון איז ווייטער מכח אט די רגש התענוגי וואס מ׳פיהלט דערין, דורך ניוראָלאָגישע סיגנאלן בהמח, אז מ׳טוהט דאס בתוך ״עכט״ געלעבט. נו, אויב האלט מען שוין ביי דאס יעוד און ענדגילטיגע מטרה פארוואס יעדער האט מעולם אויפגעצויגן קינדער, געבט דאך איז די טעכנאלאגיע די זעלבע רגש התענוגי דערין דורכ'ן מאניפּיולירן די סיגנאלן אין מח צו ברענגן אט די גענויע געפיהל, און דאן איז דאס פונקט אזוי מספיק.

הגם, לגבי יוּטאָפּיע בכלל שרייבט דר. עדווארד ראטשטיין:
But what if utopia is not imagined as an ideal to be sought elsewhere, but as something real to be sought here and now? There are books that imagine what happens when the utopia isn’t a mythical no-place, but a transformation of this-place. When Aldous Huxley imagined a genetically engineered and drugged society, for example, or George Orwell imagined constellations of totalitarian power and the elimination of private life, they were not imagining worlds in which the inhabitants generally considered themselves unhappy or stifled. Brave New World and 1984 do not show societies designed to create unhappiness. These societies were specifically designed by their rulers in order to be utopias, not dystopias. They were established, of course, to consolidate absolute power, but they could do so only by creating the most stable society possible, the greatest contentment distributed among the largest number of people. And indeed, for many citizens of these lands the utopian project succeeds. For the satisfied citizens, no better society can be imagined, and none could more skillfully manage human desires and needs. These are utopias that have come to pass, presumably in our own world. And that turns out to be the problem, for all of these paradises are really varieties of hell. This suggests that one man’s utopia is another man’s dystopia. The philosopher Isaiah Berlin argued that utopianism leads to not to freedom but to tyranny. He regularly invoked Kant in reproof: “Out of the crooked timber of humanity, no straight thing was ever made.” The philosopher Karl Popper, in The Open Society and Its Enemies (which he began writing in 1938, on the day the Nazis invaded Austria), wrote that those who envision making “heaven on earth” will only succeed in making it hell

There are reasons why utopias are distant and unreachable; they can never measure up to the complexity, contradiction, and mess of the unvarnished mundane. What real world could possibly compete with a social architect’s fantasy? Yet what architect’s fantasy can do full justice to the unpredictability of the mundane? It may be that the best we can hope for when it comes to utopias is that they be held at arm’s length and regarded as aesthetic constructions, in which various proportions are neatly worked out, contradictions eliminated, and outside intrusions minimized. They are fictions, artifacts of culture. And we should be wary if they ever become much more. There are times, in fact, when it seems as if one of the functions of culture is to dream such utopian images, to provide an imagined utopian experience without all its dangers, the wisdom without the mess of experience​
און ענליך שרייבט דר. קלינט דזשוֺינס:
The real difficulty with utopias is that every utopia is, for someone, a dystopia. It is a little harder to argue that every dystopia is someone else’s utopia, but it is possible. If what makes a place a utopia or dystopia is merely perspective, then we must explain why one utopian or dystopian reality is preferential. The real difficulty here is that it seems like a clear benchmark for a dystopian world is that it is a place where no one would want to live. Yet, when we are dealing with dystopian narratives, there are always people who want to— or seem to want to — live in those realities​
דאס איז זייענדיג אז עס איז שייך אז מ׳וויל נישט אריינגיין אין אט אזא סטעיט, אפילו לפי כל הנ״ל, מחמת איזה סיבה כשיטת דר. נאָזיק, און ער וויל טאקע איה״נ פארבלייבן אין גיהנום און זאגט אפ אט די תענוג. איז די שאלה וויאזוי דאס אלעס אָנצוהייבן ווען מ׳האט שוין די טעכנאלאגיע דערפאר? אויב איז נישט שייך אז עס זאלן זיין צוויי מענטשליכע געזעלשאפטן דערין - די וועלכע זענען אין די מאשינען און די וועלכע זענען נישט - (אלס סכנה פון די אינדרויסן צו די פון אינעווייניג וכדומה), דאן באדייט דאס אז מ׳דארף דאס ארויפצווינגען אויף די וואס ווילן נישט ״פאר זייער טובה״. און דאס באדייט ווייטער אז אזו ווי יעדעס יוּטאָפּיען וויזיע קומט דאס מיט אלימות וצער און מאכט גאר ערגער. און דעמאלטס געבט דאס דערין א ליטעראלע אפטייטש צו דעם באקאנטן פתגם:
The road to hell is paved with good intentions
פשוטו כמשמעו. זייענדיג אז דא איז ליטעראלי מקום הגיהנום, און וואו מ׳וויל צוקומען צום יוּטאָפּיען יעוד האנושי פון כסדר׳דיגע מאקסימום תענוג לכל אחד, איז יתכן אז מענטשליכע נאטור פון אין דעותיהן שוות, דארף מען אריינצווינגען, בדרך דיסטאָפּיע, דערין. און די פּאַראַדאָקס ווייזט ווייטער אויף דעם אז דאס איז די גיהנום. און עס קען טאקע זיין א מחלוקת בהעתיד, וואו מ׳האט שוין די ענערגיע און טעכנאלאגיע, צו אדער צווינגען א פאלשע וועקיוּם דיקעי און חרוב מאכן דאס גאנצע יקום, אדער ארבעטן ווייטער עפ״י די טעכנאלאגיע מ׳האט אויף צוצוקומען צו אט דעם יעוד.

ועוד יותר, אויב שטעלט מען צאם קאָנסערוואטיוויזם מיט רעליגיע, דאן איז דאס נאך שווערער. ווייל ווי דר. ראטשטיין טענה׳ט:
The tendency of conservatism to look backward for a historical restoration is no greater help. Conservativism too can be a variety of utopianism, with its own dangers enshrining an unchangeable and inhuman Golden Age. At stake is really a different view of human nature. Liberals view it as malleable, readily reshaped by social change; conservatives consider human nature to be relatively immutable, in fact stubbornly so, resistant to ideas about how things should or could be. Liberals envision potential equality; conservatives are resigned to (and in extreme cases celebrate) inequality. Bellamy, for example, in his liberal vision of an egalitarian future, shows how desires, expectations, venality, and envy have all evaporated under the pressure of social reform. A conservative would reject this possibility of total egalitarianism and envision an inevitably dark future in which poverty and vice survive as constant challenges. The American conservative ideal of “equality of opportunity” means that some will be able to thrive and others will not. In fact, the conservative government is about as far from the utopian government as you can get. The ideal is to govern the least, in confidence that however many complications and conflicts may arise, the aspirations of the many will distribute good to all but the fewest few​
און דאס קען אריינגיין אין דעם געדאנק בשבת קנא: אז אליבא דשמואל אפילו לע״ל לא יחדל אביון מקרב הארץ ע״ש. הגם אבער אז די יעוד האנושי דא איז צו אריינשטעלן כל בר נש אין דעם פרטיות׳דיגן חלום פון מאקסימאלע תענוג השייך לו לפי זיין ניואראלאגישע אויסשטעל במוחו. אזא סארט (תהלים קכו א) ״היינו כחולמים״ לע״ל. (ולפי דאס וואס איך האב צוגעגליכן דעם סייקעדעליק סטעיט לנבואה, איז דאך אט דאס די יעוד פון לע״ל וואו יעדער וועט טאקע זיין אויף די מדריגה. אבער ואולי איז די גאנצע יעוד אליינס נישט מער ווי א חלום.) אבער דאך, כדי להגיע אל זה, פעהלט אויס א צוזאמארבעט פון די כלל, ובזה אין דעותיהן שוות. (ואולי קען דאס זיין א רמז בדברי בן זומא בברכות נח. אז נאכדעם וואס די גמרא ברענגט אראפ אז אין דעותיהן דומות זה לזה, זאגט בן זומא די מימרא אז דורך די כלל האט ער אלע זיינע באדערפענישן ע״ש. און בן זומא איז הציץ ונפגע לגבי כניסתו לכרם בחגיגה יד:, וואס דאס איז דאך אזא סארט נבואה טריפּ.)

ובכלל געבט דאס אלעס א באדייט אין דעם וואס דר. דוד נאָבּעל האט גע׳טענה׳ט אז די טעכנאלאגישע ענטערפּרייז און דאס׳ן זוכן התקדמות בזה, איז לעולם געווען א רעליגיעזע ענטערפּרייזע. דא איז עס לגבי רעליגיעזע עסכעטאלאגיע של לע״ל.
 
לעצט רעדאגירט:
דאס קען גיין אין איינקלאנג מיט׳ן באקאנטן מימרא פון ר׳ אלעזר ביומא לח: אז אפילו בשביל צדיק אחד עולם נברא ע״ש (וכעי״ז באבות פ״א מ״ו). והיינו, אז וויבאלד למעשה איז דאך שייך אז א צדיק זאל ווערן נמלט און צוקומען לידי תיקון, און בעסער ווי דעם איז נישט שייך, איז עס כדאי, ואפילו וואו פאר רוב ארבעט זיך עס ליידער נישט אויס.
נאך וואס כ׳האב געזעהן וואס די שרייבסט איז מיר קלארער געווארען, אז ס׳איז באמת נישט שייך צו קונה זיין א תיקון בלא זה וואס מ׳האט די מעגלכגייט צי טוען כאוות נפשו, ווייל אן דעם האט מען דיך סה״כ מונע געווען פון שלעכטס אבער אין דעם נפש האדם איז קיין תיקון נישט געווארען, והא ראי ווען מ׳וועט אין נאכאמאל לייגען אין א מצב ווי ער קען זיק פירען מיט מאראל פינקט ווי נישט, וועט ער אוואדא נישט בוחר זיין בטוב ווייל בנפשו איז נישט געשען קיין שום שיניו, נאר ער האט זיך פשוט געפינען אין א פלאץ וואס ס׳איז נישט געווען שייך אנדערש.
 
זייער שיין ארויסגעברענגט.

איך האב נאר איין שאלה וואס איז די ציל מיט די גיהנום?



ווי איך פרשטיי די איינציגסטע סיבה לאמיר זאגען איינצישפארין איינעם, איז נאר אויב ס׳האט א תכלית.



1) מאכן די וועלט פאר א בעסערע פלאץ מיט דעם אז די מענטש וואס מ׳האט איינגעשפארט דרייט זיך נישט אין איר.

2) אדער צי מאכען דעם מענטש פאר א בעסערע מענטש ( עכ״פ פראבירין)



ווען עס קומט אבער צי דעם אז אונזער וועלט איז א גיהנום פארשטיי איך נישט וואס די ציל איז, איז דאס סתם א רשעות צי פייניגען מענטשען?
If purpose (itself) has no purpose,
Is purpose truly in existence?

How many existence exist?

Are there sincerely existing things,
Or all things are merely within a singular intact existence?

What's the source of darkness / light?

Isn't it possible that light is the source of light and darkness and so is darkness?

It seems to me that purpose is a man made partial observation.

I'm also assuming that what I wrote cannot possibly be storage in the head space long term.

That the loan has to be returned to the gut heart regions.
 
אין בן דוד בא עד שיכלו כל הנשמות שבגוף. איז דאך משמע אז ווען אלע נשמות וועלן שוין האבן דורכגעגאנגען דער וועלט, וועט משיח שוין קומען.
 
לפי היעוד הנ״ל בתוך הגיהנום גופא קען מען זאגן אז אט דאס איז די רמז בהגמרא. מיינענדיג, סתם אזוי, אויב איז די וועלט די אקטועלע גיהנום, דאן שטעלט זיך דאך א שטארקע אנטינעטעליסט פראגע איבער דאס עטישקייט פון אראפברענגען קינדער אויף די וועלט. ווי האט מען די רעכט בפועל ממש ובכוונה אריינצוברענגען א מענטש לגיהנום ממש? דאס קינד וועט דאך, ווי נישט, סובל זיין עונשו דא בגיהנום בצער ועגמת נפש. (ואפילו וואו אויב ווערט ער געבוירן דא, באדייט דאס אז ער איז א שולדיגער וועמען עס קומט זיך צו זיין דא. עס איז דאך א מגלגלין חוב ע״י חייב, הגם יעדער דא, אויב איז ער שוין דא, באדייט דאס אז ער איז א חייב.) אבער אויב קומט מען צו צום יעוד בגיהנום הלז, וואו דער מענטש איז כל ימיו רק בתענוג, און מ׳האט ע״י התפתחות וחכמת האדם איבערגעדרייט דאס יוּניווערס הגיהנום למקום של רק תענוג, דאן אדרבה איז ווי מער קינדער מ׳ברענגט אראפ צו רק תענוג איז דאך אלס בעסער. (ולפי דעם יעוד וועט דאס געמאכט ווערן דורך מאשינען און AI, וועלכע וועלן ארויסנעמען די זרע פון א מאן, וואס איז שוין אויך א תענוג, און דאס צאמשטעלן מיט די געראטענע אָוואָם פון א פרוי, און דאס אינקיוּבּעיטן אין א פּערפעקטע מאשין דערפאר. און דאס קינד ווערט דערנאך אריינגעשטעלט אין א פּאַד אין ספּעיס וואו כל כולו פון זיינע באדערפענישן ווערן ערגענצט, און ער איז אין די העכסטע מאס פון תענוג כל ימיו.)

און דאס איז די רמז אז (יבמות סב.) אין בן דוד בא עד שיכלו כל נשמות שבגוף. והיינו, אז א סימן פאר די עסכעטאלאגיע ויעוד האנושי בהאי עלמא איז, וואו עס איז לכו״ע א געוואלדיגע עטישע מעלה אז א מענטש ברענגט אריין בהאי עלמא ווי מער קינדער לרק תענוג. והיינו, ווען הייסט דאס אז ״בן דוד איז בא״ און מ׳האלט ביים יעוד האנושי של אחרית הימים וואו די וועלט איז נתהפך געווארן מגיהנום לגן עדן התחתון? ווען עס איז שוין נישט קיין אנטינעטעליסט קשיא פון אראפברענגען קינדער אויף די וועלט, נאר פארקערט עס איז זיי א געוואלדיגע גוטס. און דאן איז, אדרבה, כל כל כל הזרע והנשמות שיש בו בהגוף זאלן ווערן פארוואנדעלט אין לעבעדיגע מענטשן.

און פשוט׳ער קען מען זאגן אז די גמרא ברענגט ארויס אט די פּאראדאקס דערין. והיינו, אז כדי צוצוקומען צו אט דעם יעוד האנושי להפוך הגיהנום הלז לרק תענוג, פעהלט אויס אז מין האנושי זאל זיך כסדר מתקדם ומתפתח זיין, וואס דאס קען נאר צושטאנד קומען מיט המשכת המין האנושי, וואס דאס קען נאר צושטאנד קומען דורכ׳ן בפועל ובכוונה אריינברענגען נאך מענטשן להגיהנום הלז. אין בן דוד ויעוד האנושי בא, רק ע״י שיכלו כל נשמות אריין דא צו די וועלט וואס איז די גיהנום, וואס זיי וועלן ווייטער מתקדם זיין דעם מין האנושי בחכמה ווייטער, כדי להגיע אל היעוד הזה.

און רב אסי טאקע דרש׳נט דאס פונעם פסוק (ישעיה נז טז-יז) כי לא לעולם אריב ולא לנצח אקצוף כי רוח מלפני יעטוף ונשמות אני עשיתי, בעון בצעו קצפתי ואכהו הסתר ואקצף וילך שובב בדרך לבו. והיינו, אז ווען און וויאזוי פארוואנדעלט מען דעם גיהנום ומקום העונש על עון בצעו וואו מ׳ווערט מוכה וכו׳ למקום תענוג? דורך דעם גופא וואס מ׳איז ממשיך ומתקדם מין האנושי און מ׳איז מכלה הנשמות שבגוף, און ווען מ׳קומט צו דערצו וויל מען טאקע מכלה זיין און אראפברענגען ווי מער.
 
לעצט רעדאגירט:
לפי היעוד הנ״ל בתוך הגיהנום גופא קען מען זאגן אז אט דאס איז די רמז בהגמרא. מיינענדיג, סתם אזוי, אויב איז די וועלט די אקטועלע גיהנום, דאן שטעלט זיך דאך א שטארקע אנטינעטעליסט פראגע איבער דאס עטישקייט פון אראפברענגען קינדער אויף די וועלט. ווי האט מען די רעכט בפועל ממש ובכוונה אריינצוברענגען א מענטש לגיהנום ממש? דאס קינד וועט דאך, ווי נישט, סובל זיין עונשו דא בגיהנום בצער ועגמת נפש. (ואפילו וואו אויב ווערט ער געבוירן דא, באדייט דאס אז ער איז א שולדיגער וועמען עס קומט זיך צו זיין דא. עס איז דאך א מגלגלין חוב ע״י חייב, הגם יעדער דא, אויב איז ער שוין דא, באדייט דאס אז ער איז א חייב.) אבער אויב קומט מען צו צום יעוד בגיהנום הלז, וואו דער מענטש איז כל ימיו רק בתענוג, און מ׳האט ע״י התפתחות וחכמת האדם איבערגעדרייט דאס יוּניווערס הגיהנום למקום של רק תענוג, דאן אדרבה איז ווי מער קינדער מ׳ברענגט אראפ צו רק תענוג איז דאך אלס בעסער. (ולפי דעם יעוד וועט דאס געמאכט ווערן דורך מאשינען און AI, וועלכע וועלן ארויסנעמען די זרע פון א מאן, וואס איז שוין אויך א תענוג, און דאס צאמשטעלן מיט די געראטענע אָוואָם פון א פרוי, און דאס אינקיוּבּעיטן אין א פּערפעקטע מאשין דערפאר. און דאס קינד ווערט דערנאך אריינגעשטעלט אין א פּאַד אין ספּעיס וואו כל כולו פון זיינע באדערפענישן ווערן ערגענצט, און ער איז אין די העכסטע מאס פון תענוג כל ימיו.)

און דאס איז די רמז אז (יבמות סב.) אין בן דוד בא עד שיכלו כל נשמות שבגוף. והיינו, אז א סימן פאר די עסכעטאלאגיע ויעוד האנושי בהאי עלמא איז, וואו עס איז לכו״ע א געוואלדיגע עטישע מעלה אז א מענטש ברענגט אריין בהאי עלמא ווי מער קינדער לרק תענוג. והיינו, ווען הייסט דאס אז ״בן דוד איז בא״ און מ׳האלט ביים יעוד האנושי של אחרית הימים וואו די וועלט איז נתהפך געווארן מגיהנום לגן עדן התחתון? ווען עס איז שוין נישט קיין אנטינעטעליסט קשיא פון אראפברענגען קינדער אויף די וועלט, נאר פארקערט עס איז זיי א געוואלדיגע גוטס. און דאן איז, אדרבה, כל כל כל הזרע והנשמות שיש בו בהגוף זאלן ווערן פארוואנדעלט אין לעבעדיגע מענטשן.

און פשוט׳ער קען מען זאגן אז די גמרא ברענגט ארויס אט די פּאראדאקס דערין. והיינו, אז כדי צוצוקומען צו אט דעם יעוד האנושי להפוך הגיהנום הלז לרק תענוג, פעהלט אויס אז מין האנושי זאל זיך כסדר מתקדם ומתפתח זיין, וואס דאס קען נאר צושטאנד קומען מיט המשכת המין האנושי, וואס דאס קען נאר צושטאנד קומען דורכ׳ן בפועל ובכוונה אריינברענגען נאך מענטשן להגיהנום הלז. אין בן דוד ויעוד האנושי בא, רק ע״י שיכלו כל נשמות אריין דא צו די וועלט וואס איז די גיהנום, וואס זיי וועלן ווייטער מתקדם זיין דעם מין האנושי בחכמה ווייטער, כדי להגיע אל היעוד הזה.

און רב אסי טאקע דרש׳נט דאס פונעם פסוק (ישעיה נז טז-יז) כי לא לעולם אריב ולא לנצח אקצוף כי רוח מלפני יעטוף ונשמות אני עשיתי, בעון בצעו קצפתי ואכהו הסתר ואקצף וילך שובב בדרך לבו. והיינו, אז ווען און וויאזוי פארוואנדעלט מען דעם גיהנום ומקום העונש על עון בצעו וואו מ׳ווערט מוכה וכו׳ למקום תענוג? דורך דעם גופא וואס מ׳איז ממשיך ומתקדם מין האנושי און מ׳איז מכלה הנשמות שבגוף, און ווען מ׳קומט צו דערצו וויל מען טאקע מכלה זיין און אראפברענגען ווי מער.
@מי אני האסט געמאכט מיין טאג! הרני מקבּל עלי זיך צו אינדזשויען ווי מער און מאכן די וועלט א בעסערע וועלט. דע העק מיט'ן גיהנום! גענוג געווען מיט'ן גיהנום! פון די מינוט און ווייטער איז נאר גן עדן! גן עדן התחתון פאָר עווער! עפטער אלל האלטן מיר שוין אינעם ימות המשיח. ימות המשיח=קרעמל AI, , internet technology, freedom and liberty
 
לעצט רעדאגירט:
יא יא. אין אנדערע ווערטער, עס איז נישט מוכרח אז דאס וואס דער מסילת ישרים (פ״א) שרייבט אז האדם לא נברא אלא להתענג (על ה׳), איז א סתירה צום טעזע אז די וועלט איז די גיהנום ממש. והיינו, אז תכלית תיקון האדם (ממבטו של האדם) בהאי עלמא, איז ענדגילטיג אז דאס מענטשהייט דא זאל צוקומען ע״י מעשיה בעצמה צו ערגענצן אט דעם (אדער אזא סארט) יעוד, וואו כל אחד ואחד איז אין ריין מאקסימום תענוג כל ימי חייו בלי הפסק.

און דאס קען זיין די רמז בסנהדרין צז. אז משיח איז בא בהיסח הדעת ע״ש. והיינו, אז די געדאנק פון האדם בתוך העולם הגיהנום איז אז ער זאל טאקע מסיח דעת זיין פון דעם אז ער איז בגיהנום כדי לסבול, און ענדערש ארבעטן בפועל כפי יכולתו דאס צו טאקע מאכן א בעסערע וועלט לכל ליום שכולו שבת ומנוחה, אשר זהו ענין ״משיח״ ועסכעטאלאגיע; און די חבלי המשיח הקודמים לה זענען טאקע די פשוט׳ע שוועריקייטן ויסורים וחילוקי דיעות בין בני אדם בהגיהנום הלז עד התם. (ולכן קען מען זאגן אז וועגן דעם איז עס טאקע מכוסה פון סתם בני אדם אז די וועלט וואו זיי געפונען זיך איז דאס אקטועלע גיהנום, כדי זיי זאלן ארבעטן אויף דאס צו מאכן בעסער און נישט סתם צוקומען לידי נייהיליזם.) דאס האט א שייכות מיט דעם געדאנק פון אנטי-טעאדיסי: זיי נישט פארנומען מיט׳ן מצדיק זיין ג-ט מהרעות שבעולם, נאר איידער זאלסטו ענדערשער ארבעטן בפועל ממש אויף צו פארבעסערן אט די רעות.

אין קורצן, תיקון עולם.
 
לעצט רעדאגירט:
אגב, מ׳קען זאגן נאכמער לגבי דעם געדאנק אז ווען מ׳קען האַרנעסן די גאנצע ענערגיע פון די זון, איז שוין דא דער ענין פון קענען מעגליך צוקומען ליעוד האנושי שזהו ה״אחרית הימים והגאולה״. והיינו, די אַסטראָפיזיקער צייגן אז בעצם איז די קאַרדאַשעוו סקעיל א פאָנקשען פון די לימיט פון וויפיל ענערגיע עס איז שייך פאר א ציוויליזאציע צו עקסטרעקטן לפי די שטח אויף וואס עס איז שולט; עס איז נישט מוכרח אז זיי וועלן דייקא עקסטרעקטן אלע ענערגיע וואס עס איז שייך צו עקסטרעקטן.
IMG_8748.jpeg

אבער די לימיט איז אויך נאר טאמער נעמט מען אָן אז זיי עקסטרעקטן די ענערגיע פון שטערנס לפי וויאזוי די שטערן אליינס געבט דאס ארויס. עס איז אבער טעארעטיש שייך אז דורך א סארט ענדזשין קענען זיי נעמען ״אויפעסן״ די מאַסע פונעם שטערן שנעלער צו עקסטרעקטן דערפון מער ענערגיע אויפאמאל ווי עס וואלט ווען ארויסגעגעבן כרגיל. וואס דאן האט מען מער ענערגיע ווי די לימיט, הגם אויף ווייניגער צייט.
IMG_8749.jpeg

ולפי״ז האב איך געקלערט א רמז בישעיה (ס כ-כב) לא יבוא עוד שמשך וירחך לא יאסף וגו׳ אני ה׳ בעתה אחישנה. וידוע וואס ר׳ יהושע בן לוי דרש׳נט דערויף בסנהדרין צח. זכו אחישנה לא זכו בעתה ע״ש. והרמז אז בעת ״הגאולה״, וואו מ׳ווערט א ציוויליזאציע וואס קען עקסטרעקטן אסאך ענערגיע אויפאמאל צו פּאַוּערן יוּטאָפּיע וכדומה, דאן ״לא יבא עוד שמשך״, וויבאלד מ׳״עסט״ דאס אויף כדי צו עקסטרעקטן גאר אסאך ענערגיע אויף אמאל, וזהו ״אחישנה״ שנעלער ווי דאס וואס די שטערן געבט ארויס כרגיל ״בעתה״.

ולנושא האשכול איז כדהבאנו טרעפן מיר בנדרים ח: אז די שמש איז די סמל פאר די גיהנום לעת״ל, וואס די צדיקים זענען טאקע מתרפאים בה; די ישועה בתוך הגיהנום איז דורך די ענערגיע בתוך די שטערנס שהן השמשים אין זייערע סיסטעמען.
 
בשעת׳ן האבן גענומען 30 מ״ג קאַנאַבּיס און טראכטענדיג פון מיין ווייב, האב איך געקלערט אז פיאָדאָר דאָסטאָיעווסקי האט געהאט מגדיר געווען ״גיהנום״ אלס דאס מצב/מקום וואו מ׳קען נישט האבן אַן אהבה לדבר. מיט דעם קען מען פארשטיין דאס אז אַן אשה רעה איז כגיהנום, זייענדיג אז עס איז נישט שייך צו האבן אהבה בזה. ובכלל קען דאס גיין אין איינקלאנג מיט דאס וואס דער אור ה׳ טענה׳ט במאמר ב כלל ו אז תכלית העולם איז צוצוקומען להשארת הנפש ודביקות בה׳ וואס דאס איז ענין אהבה וחיבור. און דאס איז די גיהנום דהאי עלמא וואו דאס איז נישטא און גאר פונקט פארקערט.

ומאידך גיסא האט דאָסטאָיעווסקי געזאגט אז עס איז נישט שייך אהבה בלי צער (ואולי אפשר לקשרו עם מה דאיתא בברכות נז ע״ב). ובענינינו איז דאס אז אפילו איבער די חלק פון ארבעטן לשם די אהבה וואס מ׳האט יא אין די גיהנום, קען דאס נישט זיין בלי צער.

***

דער בניהו זאגט לגבי די גמרא בסנהדרין ז: אז גיהנום ווערט נמשל ללילה, ווייל די נעכט אינמיטן חודש ווען די לבנה איז במילואה, זענען נישט אזוי טונקל, און אזוי אויך זענען דא טעג ווי שבת ויו״ט וואס די רשעים זענען נישט בגיהנום ע״ש. און דאס גייט אין איינקלאנג מיט די טעזע פונעם אשכול אז אונזער וועלט איז אטע דאס: א גוטע גיהנום מיט אור בתוך החושך. און טאקע בפרט לגבי שבת (ויו״ט) וואס אויף דעם טרעפט מען דארט בברכות נז: אז עס איז מעין עוה״ב (אבער פארט א פראבלעם בב״ב קמו. ווייל שינוי וסת תחילת חולי) ע״ש.
 
לעצט רעדאגירט:
שמועסענדיג מיט מיין זוהן איבער דעם ״בּענעוואלענט וועלט עקספּלאדירער״, האט ער ער גע׳טענה׳ט אז עס איז טאקע יתכן אז עס איז ראציאנאל און דאס ריכטיגע זאך צו טוהן, אבער מ׳דארף נאכאלס אין אזא פאל מאכן (כאטש) א וואָט פון אלע מענטשן (וועלכע עכ״פ לעבן יעצט) אויף דער וועלט צו פעסטשטעלן צו זיי זענען מסכים דערצו. זעה׳ענדיג דערנאך (די צווייטע סעזאן פון) סקוויד געים, האט דאס געשטארקט די שאלה נאך מער. ווי באקאנט איז די פּלאַט פון די סעריע וואו מענטשן שפילן מיני געימס און קאָמפּיעטן קעגן אנדערע כדי צו געוואונען אסאך געלט, און אויב זיי פארלירן אדער שפילן נישט בכלל צאלן זיי דערפאר מיט׳ן לעבן. די צווייטע סעזאן לייגט צו, וואו נאך יעדעס געים קענען די איבערלעבער וואָטן אויף צו פארלאזן און אויפהערן שפילן, און צוטיילן דאס געלט צווישן אלע איבערלעבער. אויב אבער רוב וואָטן צו פארבלייבן, מוז יעדער שפילן. ווי ווייניגער מענטשן עס בלייבן איבער, אלס מער געלט געבט מען צו צוטיילן, און אויך צווישן ווייניגער מענטשן. עס שטעלט זיך ארויס אז רוב מענטשן וואָטן צו פארבלייבן.

די שאלה וואס עס שטעלט זיך איז צי דאס איז רעאליסטיש, און מענטשן וועלכע פיהלן אז זיי האבן נישט וואס צו פארלירן, וואלטן פארבליבן ווען געגעבן אזא סארט בחירה? ווי אויך איז ביי דעם דא אַן עטישע שאלה, צי אפילו וואו דאס איז א טובה פאר אים, טוהט דאך זיין וואָט אפעקטירן די אנדערע שפילערס. וממילא מאן יימר צי ער האט א רעכט צו וואָטן אזוי (ובפרט וואו לאח״כ קען דאס גורם זיין אז בידים דארף ער אונטערברענגען און גורם זיין מיתה פאר אנדערע)?

דאס אעז אביסל דומה צו די שאלה בנוגע די ״וועלט עקספּלאדירער״. והיינו, אז זייענדיג אז דאס גאנצע לעבן קען אויך גערעכענט ווערן ווי א געים, איז די שאלה צי ווען איינער וואָט אז דאס אלעס זאל קומען צו א פלוצימ׳דיגער ענדע, וואס איז נוגע צו אנדערע אויך, צי ער האט א רעכט דערצו? דא איז גרינגער ווי ביי סקוויד געים, זייענדיג אז זיין וואָט אויף ״יא״ באדייט אז עס הערט זיך אויף די צער פון יעדן איינעם כרגע, משא״כ ביי סקוויד געים וואו דאס ענטיסיפּעישאן ופחד פונעם טויט, בלייבט מחמת זיין וואָט ביי יעדן. אבער מ׳קען טענה׳ן אז דאס׳ן מודיע זיין פאר די וועלט בכלל איבער די וואָט פאר די ״וועלט עקספּלאדירער״, אט דאס מאכט עס דומה צו די מצב פון סקוויד געים, זייענדיג אז יעצט זענען די וואס ווילן נישט און וואָטן ״ניין״ אין אנגסט וצער מחמת די אַוּטקאָם. ונמצא מזה אז מ׳האט דייקא נישט צו מאכן א וואָט דערפאר, נאר טאמער מ׳פארשטייט אז עס איז דא מער נעט צער ועגמת נפש ווי תענוג בהעולם, און אז דאס איז די ריכטיגע זאך צו טוהן זייענדיג אז מ׳איז נישט מוסיף דערמיט קיין שום צער, דאן טוהט מען דאס אָן פרעגן קיינעם.
 
לעצט רעדאגירט:
האבענדיג גענומען 30 מ״ג קאַנאַבּיס (הערענדיג די מיקס) האב איך געקלערט אז נגד די מהלך פון נישט נעמען די דעת פונעם רבים בחשבון צי מ׳זאל חרוב מאכן כל היקום כרגע בלי צער, אז נגד זה קען דאס זיין א רמז בדברי עקביא מן מהללאל בעדיות (פ״ה מ״ו) מוטב לי להקרא שוטה כל ימי ולא ליעשות שעה אחת רשע לפני המקום ע״ש. והיינו, ווייל מ׳טענה׳ט דאך אז מ׳האט נישט צו מאכן א וואָט צי מ׳זאל חרוב מאכן די גאנצע וועלט כרגע, וויבאלד דעת טפשין/שוטים אינו כלום.

אבער דאס ווערט דאך באטראכט דורך אנדערע ווי ״רשעות״, ואפילו טאמער דאס איז א טעות. (הגם אז ״צדק/רשע״ זענען בעצם פון די מפורסמות, און אט די דעת רבים וקאָנסענסוס בזה איז וואס איז מחייב הגדרתן עז סאָטש.) ולכן האט עקביא בן מהללאל, וואס אויף אים זאגט ר׳ יהודה דארט ״שאין עזרה ננעלת בפני כל אדם מישראל בחכמה וביראת חטא כעקביא בן מהללאל״ און זיין דעת איז מכרעת מער ווי סתם מענטשן, די מימרא. והיינו, ווייל א מעכאניזם צו חרוב מאכן דאס יקום כרגע, איז דורך דיקעיען די היגס פעלד ארויס פון איר פאלשע סטעיט. וואס די היגס פעלד איז דאס וואס איז דאך פועל אויף די מאסע של דברים. וואס מאסע איז אט דאס וואס איז פועל אויף מקום. ולכן האט ער געזאגט ״מוטב לי להקרא שוטה כל ימי״, און אָנגיין מיט ימיו וימי עולם ווי דעת הרבים השוטים, ווי איידער ״ליעשות שעה אחת רשע לפני המקום״, והיינו ווי ווערן גערעכענט ווי א רשע בעיניהם מקודם פאר די פיצינקע שטיק צייט וואו מ׳איז מבטל די פעלד וואס איז משפיע על ה״מקום״.

ואולי קען דאס אויך זיין א רמז בברכות ז. אז בלעם היה יודע לכוון הרגע שהקב״ה כועס בה. און דאס איז בשעה שהחמה זורחת וכל מלכי מזרח ומערב מניחים כתריהם בראשיהם ומשתחוים לחמה ע״ש. וואס די חמה איז מסמל דאס גיהנום וכדאיתא בנדרים ח:, און די מהלך העולם סביבה איז נשפע דורך דעם וואס די מאסע פונעם חמה איז פועל אויף די מקום/ספּעיסטיים סביבה. ולכן איז די רמז בגנותו של בלעם אז מ׳האט נישט צו מכוון צו זיין לבטל היקום ב״רגע״, דורכ׳ן דיקעיען אט די פעלד וואס איז פועל על מאסע וממילא המקום.

*

אויך האב איך געקלערט אויף אויסצוברייטערן מיין פירכא אויף מיין תירוץ אויף קושיית דר. סטיפען לאָהּ אין אונזער קאנטעקסט, והיינו אז אולי איז דאס א ״שלעכטע גן עדן״ פון אַן אַמנימעלעוואלענט גאט. והיינו, ווייל כאמור איז שיטת ניטשע אז עס איז אריינגעבויט אינעם מענטש א סארט סאדיזם צו האבן תענוג פון א צווייטנ׳ס צער (און מ׳זאל דאס אויסדרייען אויף זיך און אזוי איבערקומען די צער און ווערן שטערקער דאדורך). און טאמער זאגט מען אז דאס איז ביסודה פון קאַנשׁעסנעס בכלל בכל אופן, דאן אויב נעמט מען אָן כטענת דר. דוד סקיבּינסקי, וועט אין אַן אינפיניט יוּניווערס/מאָלטיווערס, ואפילו של חומר, עווענטועל בהכרח אפירקומען א ציוויליזאציע פון ברואים גאר הויך אויפ׳ן קאַרדאַשעוו סקעיל, וועלכע זענען כלפי אונז, פאָר אָל אינטענטס ענד פּורפּעסעס, ״גאט״ (ובפרט ווען געמערדזשד צוזאמען אין צו איין קאַנשׁעסנעס) וועלכעס קאנטראלירט און איז שולט אויף די גאנצע אינפיניט סעט החומרי.

יעצט, אויב איז דא בהכרח תענוג דורך די צער פון אנדערע קאַנשׁעסנעסעס, דאן איז אולי יתכן אז דערפאר האבן זיי באשאפן/אויסגעשטעלט אונזער יקום אזוי אז עס זאל זיין צער דערין, צו וועלכעס זיי קענען ״אריינטעפּן״ און דערייוון דערפון געוואלדיגע תענוג; מער ווי סתם צוזעהן איינער בצער, וואס דאן איז דאך אויך דא לעומת זה די עמאָשען פון עמפּאטיע וחמלה (הגם אויב איז די תענוג דערפון מער, איז אולי די געפיהל פון חמלה אויך שטערקער לעומתה). די פראבלעם איז נאר אז פאר אַן עדווענסד ציוויליזאציע וועט זייער התקדמות אויך באדייטן א התקדמות במאראל. (וכעין דברי הרמב״ם בסוף מו״נ. וואס דערפאר אויך פיהלן זיך צוביסלעך מענטשן מער און מער אומבאקוועם מיט צער בע״ח לשם תענוג בשריהן וכדומה.)

ונמצא מזה אז זיי וואלטן מעגליך געזוכט א מיטל-וועג מחמת מאראלישקייט אין ווי ווייט מ׳וואלט מצמצם געווען אזא זאך בין דאס וואס אט די ברואים קענען פיהלן צער לעומת זייער תענוג; זעהענדיג אז מ׳קען דאס דאך בעצם פארטיידיגן אז בריאת העולם איז מאראליש (ואפילו טאמער וואלט מען געגענט באשאפן בעסער). און אט דאס איז אונזער וועלט. (ועיין כאן.)

אבער ווי געזאגט דארט דארף מען אבער קלערן צי די סימיולעישאן פון א סאליפּסיסטיק צער, אָן איינער וואס איז ממש באוואוסטזיניג לזה מתחתיו, איז גענוג פאר אט די סאַדיסטיק תענוג, אדער וויבאלד . ובכלל איז, זייענדיג טאקע אז זיי זענען כ״גאט״ פאר אונז, איז אומעגליך צו אויס׳חשבונ׳ען וואס אזא סארט ציוויליזאציע וואלט געטוהן בכלל.
 
דא האב איך צוגעברענגט די דיון איבער צי א מענטש וואס איז מחוייב בעונש, האט א לעגאלע/הלכה׳דיגע חיוב אויף זיך אליינס צו נישט אנטלויפן און זעהן אז זיין עונש זאל פארווירקליכט ווערן. אין די שיעור רעדט הרה״ג ר׳ צבי יונתן מארטאן ארום איבער דעם. ער ברענגט צו דער מנחת אלעזר (ח״א סימן חי אות ד) אז וויבאלד דער מחוייב מיתה האט א כפרה במיתתו טאר ער נישט אנטלויפן, חוץ במקום וואו ער ווייסט זיכער אז ער איז אומשולדיג ובעלילה באו עליו ע״ש. וכן היא במנחת יצחק (ח״ב סימן סד אות ה) אע״ג דהיא בפרהסיא ע״ש (דאס איז נגד די סברא וואס הרב מארטאן דערמאנט אז אפילו טאמער האט ער טאקע נישט קיין לעגאלע חיוב צו זעהן אז זיין עונש ווערט פארווירקליכט אויף אים, האט ער אבער מעגליך א חיוב צו זעהן אז די מערכת בית המשפט ווערט נישט אפגעשוואכט על הכלל, וואס דאס פאסירט דאך טאמער ער אנטלויפט). דער חמדת שלמה (גיטין ב ע״ב) דינגט זיך אבער מיט די סברא, און האלט דער מענטש קען יא האבן א כפרה דערויף דורך תשובה, נאר די בי״ד קען דאס נישט וויסן בבירור און וועגן דעם מוז מען אים טייטן בכל אופן. אבער ער אליינס וואס ווייסט דאס יא, מעג אנטלויפן און דארף נישט זעהן אז ער זאל אָנקומען למיתה. די דיון דערמאנט אביסל פונעם לעצטן סצענע אין ספּייק ליִ׳ס 25׳סטע שעה.

ולפי״ז קען דאס אפשר געבן א נייעם קנייטש צום איסור פון איבוד עצמו לדעת פון א פארקערטן שטאנדפונקט. והיינו, אז לפי די טעזע פונעם אשכול איז די איסור פון איבוד עצמו לדעת כדי ער זאל אויספילן זיין גאנצע סענטענס בגיהנום הלז. אין אנדערע ווערטער, זיין בלייבן לעבן איז אַן עונש, און פון דעם טאר ער נישט אנטלויפן ווען עס איז שוין נגמר הדין אז ער זאל זיין דא וואס דאדורך איז כפרתו (און דא קען ער נישט טענה׳ן אז ער איז חף מפשע, ווייל וויאזוי ווייסט ער).

ובכלל קען דאס שוין אריין גיין אין די שאלה צי מ׳מעג זיך מאבד זיין לדעת לשם תשובה, עכ״פ אם עבר עבירה חמורה שיש בה חיוב מיתת בי״ד. והיינו, אז ער קען זאגן אז כוונתו במיתתו איז לשם כפרה, און דאס זאל זיין זה במקום זיין עונש וכפרה פון זיין בלייבן לעבן בהגיהנום הלז. ובפרט לפי מש״כ החת״ס (שו״ת יו״ד סימן שכו) אז די פראבלעם מיט מאבד עצמו לדעת איז ווייל ער איז מבעט וחוטא במיתתו וואס מיתה איז א כפרה ע״ש. דא אבער טוהט ער דאס דייקא ווייל ער וויל טאקע א כפרה. (הגם אז עס וועט אויסקומען אז אזא סארט כפרה פון זעלבסטמארד איז דאך במקום שחב לאחריני. ואולי איז וועגן דעם טאקע הארבער איבוד עצמו לדעת ווי סתם בריחה מעונש מות כשנגמר דינו.) אבער כידוע (בענין דין הפלת עובר) האט זיך דער אגרות משה (חו״מ ח״ב סימן סט) שטארק געדינגען אויפ׳ן יעב״ץ (שאילת יעב״ץ ח״א סימן מג) און דאס גע׳אסר׳ט צו טוהן אפילו במקום וואו ער טוהט דאס לשם כפרה ע״ש.

עס איז אויך מן הראוי לציין צו דאס וואס ר׳ חיים רפופורט שרייבט לגבי דעם:
WhatsApp Image 2025-01-29 at 15.57.13_9127cb82.jpg

כמובן איז דאס אויך די געדאנק לגבי המעשה של ר׳ מתיא בן חרש וכדומה. אין די שיעור ברענגט טאקע הרב מארטאן ארויס אז מ'דארף זיין באוואוסטזיניג צו דעם אז אגדה איז א גענצליך אנדערע גאנער און סארט שיח ווי הלכה.

און אז מ'רעדט פון מאבד עצמו לדעת איז מן הראוי לציין אז דאס וואס מ׳איז למעשה נישט מקיים די הלכות במת שאיבד עצמו לדעת כביו״ד סימן שמה, איז א שטיקל ראיה צו וואס כ׳האב געשריבן לגבי התהליך בפסיקת ההלכה. דערנאך טאקע ארבעט מען עס אויס אז ס'זאל שטימען עפ"י הלכה, און ווי דער נטעי גבריאל ברענגט צו (הל' אבילות פמ"ח) "דין המאבד עצמו לדעת לא כתבתי כי אינו שכיח כ״כ למעשה, והכלל הוא דכל כמה שיש לתלות, אפי׳ דבר רחוק, שהיה שלא מדעת תלינן" ע"ש.
 
לעצט רעדאגירט:
Back
Top