הלכה בידוע עשיו שונא ליעקב - א פייג!

צוזאמגעדרייט

אלטגעזעסענער קרעמלער
וועטעראן
זיך איינגעשריבן
מאי 14, 2024
מעסעדזשעס
331
רעאקציע ראטע
1,465
פונקטן
223
געווען בין איך אין עפעס א פארשטיפט לענדל, זעהט זיך אויס אז ווייניג אידן קומען דארט אהן, דאס לאנד האט נישט קיין שום אידישע היסטאריע, דאס הייסט ווי ווייט איך ווייס האבן אידן דארט קיינמאל נישט געוואוינט.

געוויסע ערטער בין איך געגאנגען מיט פיאות אפענערהייט. אזוי שמעוסענדיג מיט די לאקאלע באפעלקערונגן האבן זיי מיר געפרעגט וואס דאס איז. כ'האב זיי געענטפערט אז איך בין א איד. 'א וואס?" אַ איד "איז דעיס עפעס מיט דזיסעס?" ניין, דזיסעס איז גראדע אריגינעל א איד האב איך זיי געזאגט. דעי האר זעהט אויס ווי דזיסעס, האט מער ווי איינער אזוי קאמענטירט דארעכאויס דעם רייזע. אנדערע האבן געפרעגט צו איך בין אן אראבער גאר.

איינער האט אפילו געקענט די ניגון פון מתתיה Matisyahu - one day אבער נישט געוויסט פון אידן צו זאגן.

מען דעדט נישט גראדע פון א דריטע וועלטס לאנד, היפש אהערגעשטעלט, רוב עולם רעדט ענגליש אלס זייער צווייטע שפראך.

לעניינינו. שטעלט זיך דעם פראגע, וויאזוי קען מען זאגן "עשיו שונא ליעקב" זיי ווייסן נישט וואס דו ווילסט פון זיי. זיי ווייסן נישט וואס דער רויטן עשיו איז און אויך נישט ווער דער איידעלע ישראל איז..

שטעלט אייך פאר אז מען פרעדיגט אין אינדיע אז אידן אדער אלע פרעמדע מענטשן אויפן וועלט האבן פיינט בודיסטן. דו וועסט לאכן פון זיי, ס'איז א נארסיסטישע סטעיטמענטס. א לעכערליכע סלאגאן. מאכט נישט קיין ברעקל סעסנס.


למשל איך גלייך גראדע בודיסטן אין גענעראל, זיי זעהן מיר אויס צו זיין אין דורכשניט גאנץ פיינע מענטשן.(פארשטייט זיך אז איך קען ניטאמאל איין פראצענט פון זיי, כ'בין זיכער אז זיי האבן זיך זייער פעקל, אזויווי אלע גרופעס מענטשן. אבער איך האב זיי זיכער נישט פיינט, דאס איז קלאר!)

מיין מסקנא: "הלכה בידוע עשיו שונא ליעקב" איך גיי נישט זאגן ס'איז בול שיט, ווייל ס'איז ניטאמאל בול שיט, עס איז סתם א קינדערישע סטעיטמענט. איך גיי נישט אריין יעצט אז ס'איז לכאורה א שעדליכע סטעיטמענט, א סטעיטמענט וואס ריקט דער וועלט אויף צוריקציוועגס ווי איידער פאראויס, אבער דאס איז שוין א באזונדערע שמועס.

אז דו ווילסט זאגן הלכה בידוע "גרופעס האבן פיינט גרופעס" "מענטשן זענען געווייערט צו זיין tribal." דאס קען אפשר זיין, אויך עקסטרעם צו זאגן אז יעדער איז אזוי.

עניוועיס וואס זאגסטו?
 
לעצט רעדאגירט:
ווער זאגט אז דער כלל גייט ארויף אויף א יעדן פאלק? עשו מיינט מען דערמיט אדום/רוים/מערב וועלט/קריסטן,וואס מאנכע וואלטן געזאגט אז אפילו די וואס שטעלן זיך ארויס פריינטליך צי אונז, האבן אונז באמת יא פיינט. קריסטן וואס האבן פאר א שטיק צייט צוריק אויגעזעהן ווי אונזער פריינד, א שטייגער ווי קענדעס אוענס, טאקער וכו׳ האבן זיך אנטפלעקט ווי וויסטע אנטיסעמיטן. איז קען זיין אז די ״הלכה״ האט אן אמת צי זיך. נישט אז ס׳איז דא 0 קריסטן וואס האבן אונז נישט ליב, נאר אז די כלל איז אז געווענליך האבן זיי אונז יא פיינט, אויב נישט בפרהסיא דעמאלטס אין הארץ. מלחמה איבערלעבער פארציילן איבער שכנים וואס מען האט געלעבט גאר גוט מיט זיי, זענען געווארן שונאים איבערנאכט. עס איז געוועהן א מספר מצומצם וואס האבן יא געהאלפן אבער די מערהייט מערב וועלט האט געדרייט מיטן רוקן צי אונז.
 
עשיו שונא ליעקב איז א מליצה, רש"י מיינט עשיו אליינס עיין שם,
די מדרש וואס רש"י ברענגט זעהט מען אויך קלאר אז עס מיינט עשיו אליינס
נאר מיט די יארן איז עס געווארן א מליצה וואס איז שטארק איינגעווארצעלט עד כדי כך אז מענטשן שווערן זיך אז עס מיינט יעדע גוי
אגב די ישמח משה שרייבט אז עס איז א טעות אין רש"י און רש"י זאגט "הלא בידוע"
 
עשיו שונא ליעקב איז א מליצה, רש"י מיינט עשיו אליינס עיין שם,
די מדרש וואס רש"י ברענגט זעהט מען אויך קלאר אז עס מיינט עשיו אליינס
נאר מיט די יארן איז עס געווארן א מליצה וואס איז שטארק איינגעווארצעלט עד כדי כך אז מענטשן שווערן זיך אז עס מיינט יעדע גוי
אגב די ישמח משה שרייבט אז עס איז א טעות אין רש"י און רש"י זאגט "הלא בידוע"
למעשה נעמט רוב עולם אן דעם מליצה אלץ, אלע גוים האבן אונז פיינט.
 
  • לייק
רעאקציעס: Yesh
ווארט נאר ווארט ביז די גוים פון יענע לאנד וועלן קענען אידן,
זיי האבן דיך נאך נישט פיינט, ווייל זיי קענען אינז נאכנישט.

די מעשה איז אז אידן האלטן זיך מער, פאר די טשאזען פיפל, און א יעדער וואס קיקט זיך אן העכער פון דיך וועסטו נישט ליב האבן.
 
שטארקע קאמענטארן. זיך נישט גערעכנט אויף אזאנע גוטע comebacks
 
  • לייק
רעאקציעס: Yesh
ווארט נאר ווארט ביז די גוים פון יענע לאנד וועלן קענען אידן,
זיי האבן דיך נאך נישט פיינט, ווייל זיי קענען אינז נאכנישט.

די מעשה איז אז אידן האלטן זיך מער, פאר די טשאזען פיפל, און א יעדער וואס קיקט זיך אן העכער פון דיך וועסטו נישט ליב האבן.
עס זענען געוועהן לענדער וואס די ארטיגע באפעלקערונג האבן זיך באקענט מיט די אידן און ס׳איז נישט געוועהן קיין האסן אינצעדענטן. למשל שאנכיי נאכן קרוג אדער די היסטארישע אידישע געמיינדע אין קייפענג, וואס איז אנגעגאנגען במשך עטליכע יארהינדערטער. בזמנינו זענען די אזיאטישע לענדער ווי קארעא יאפאן כינע וכד׳ נישט קיין געפאפרפולער פלאץ פאר אידן זיך צי דרייען עפנטליך.
אויך אין מוסלעמענער מדינות האבן אידן פיל ווייניגער געליטן ווי אין קריסטלעכע לענדער.
במשך דעם אידישער היסטאריע האט זיך דעם עשו (קריסט/מערב וועלט) שונא ארויסגעשטעלט צי זיין א מציאות.
 
לעצט רעדאגירט:
געווען בין איך אין עפעס א פארשטיפט לענדל, זעהט זיך אויס אז ווייניג אידן קומען דארט אהן, דאס לאנד האט נישט קיין שום אידישע היסטאריע, דאס הייסט ווי ווייט איך ווייס האבן אידן דארט קיינמאל נישט געוואוינט.

געוויסע ערטער בין איך געגאנגען מיט פיאות אפענערהייט. אזוי שמעוסענדיג מיט די לאקאלע באפעלקערונגן האבן זיי מיר געפרעגט וואס דאס איז. כ'האב זיי געענטפערט אז איך בין א איד. 'א וואס?" אַ איד "איז דעיס עפעס מיט דזיסעס?" ניין, דזיסעס איז גראדע אריגינעל א איד האב איך זיי געזאגט. דעי האר זעהט אויס ווי דזיסעס, האט מער ווי איינער אזוי קאמענטירט דארעכאויס דעם רייזע. אנדערע האבן געפרעגט צו איך בין אן אראבער גאר.

איינער האט אפילו געקענט די ניגון פון מתתיה Matisyahu - one day אבער נישט געוויסט פון אידן צו זאגן.

מען דעדט נישט גראדע פון א דריטע וועלטס לאנד, היפש אהערגעשטעלט, רוב עולם רעדט ענגליש אלס זייער צווייטע שפראך.

לעניינינו. שטעלט זיך דעם פראגע, וויאזוי קען מען זאגן "עשיו שונא ליעקב" זיי ווייסן נישט וואס דו ווילסט פון זיי. זיי ווייסן נישט וואס דער רויטן עשיו איז און אויך נישט ווער דער איידעלע ישראל איז..

שטעלט אייך פאר אז מען פרעדיגט אין אינדיע אז אידן אדער אלע פרעמדע מענטשן אויפן וועלט האבן פיינט בודיסטן. דו וועסט לאכן פון זיי, ס'איז א נארסיסטישע סטעיטמענטס. א לעכערליכע סלאגאן. מאכט נישט קיין ברעקל סעסנס.


למשל איך גלייך גראדע בודיסטן אין גענעראל, זיי זעהן מיר אויס צו זיין אין דורכשניט גאנץ פיינע מענטשן.(פארשטייט זיך אז איך קען ניטאמאל איין פראצענט פון זיי, כ'בין זיכער אז זיי האבן זיך זייער פעקל, אזויווי אלע גרופעס מענטשן. אבער איך האב זיי זיכער נישט פיינט, דאס איז קלאר!)

מיין מסקנא: "הלכה בידוע עשיו שונא ליעקב" איך גיי נישט זאגן ס'איז בול שיט, ווייל ס'איז ניטאמאל בול שיט, עס איז סתם א קינדערישע סטעיטמענט. איך גיי נישט אריין יעצט אז ס'איז לכאורה א שעדליכע סטעיטמענט, א סטעיטמענט וואס ריקט דער וועלט אויף צוריקציוועגס ווי איידער פאראויס, אבער דאס איז שוין א באזונדערע שמועס.

אז דו ווילסט זאגן הלכה בידוע "גרופעס האבן פיינט גרופעס" "מענטשן זענען געווייערט צו זיין tribal." דאס קען אפשר זיין, אויך עקסטרעם צו זאגן אז יעדער איז אזוי.

עניוועיס וואס זאגסטו?
עס וואלט וועהן גיוועהן פאסיג, מגלה צוזיין די נאהמען פון די פארגעשריטינע לאנד דוברי אנגלית ווי דו האסט באזוכט, און זיי האבן נאך נישט גיהערט פון יידן, אז די וועסט מגלה זיין פון וועלכע מדינה מען רעדט, קען מען דן זיין אינטעליגענטלי, צו אנדערע האבן אויך געהאט א סימילער עקספיריענס .
 
לאמיר עס צולייגען אויף קליין געלט.

דער מקור פון די הלכה ידוע איז לכאורה א מדרש אין ספר בראשית ווי דער פסוק זאגט דארט וירץ עשו לקראתו ויחבקהו ויפל על צוארו וישקהו ויבכו“ (בראשית ל"ג, ד') זאגט דער מדרש און ברענגט א ספרי אז דער תורה האט געשטעלט אזאנא פינטלעך איבער דעם ווארט וישקהו וואס די תורה וויל דערמיט ארוס ברענגען אז די קיש וואס יעקב האט באקומען דאן איז לאו דוקא געווען פון אהבה און אחוה נאר ער האט איהם געוואלט שעדיגן.

קומט רבי שמעון בן יוחאי און זאגט ניין, נישט ממש אזוי און לש"ק והלא הלכה בידוע שעשו שונא ליעקב? אלא נהפכו רחמיו באותה שעה ונשקו בכל לבו.

אין ספר עמק הנציב (נפתלי צבי ברלין אין קורצן דער נצי"ב פון וולאזשען) קריגט ער מיט אסאך פריערדיגע אין וואס עס מיינט די ווארט הלכה. דהיינו ווען די חז"ל האבן געזאגט א הלכה יודוע וואס האבן זיי געמיינט דערמיט צו אזוי איז עס און דאס איז א נצחיות, אדער ניין גמירי דאס איז געווען א סערטען עקספיריענס וואס די חז"ל האבן געהאט און גמירי אז אזוי איז עס אבער עס איז לאו דוקא.

גראדע רש"י הק' זאגט יא אז דאס איז אן הלכה גמירי וואס אזוי האט מען עס אפגעלערנט אליבא דהילכתא.

קומט אונז דער וואויל באקאנטער וועלטס פוסק בזמינינו הרה"ג ר' משה פיינשטיין ז"ל (חו"מ חלק ב סי' עז) און ערקלערט די סוגיא ווי פאלגענד. הלכה איז אזאך וואס טוישט זיך נישט אן הלכה איז אן הלכה. און יא, עשיו האט פיינט יעקב לעולמי עד. אזוי איז עס געווען און אזוי וועט דאס זיין. אפי' ווען דו וועסט זעהן אז אין געוויסע לענדער און אין געוויסע פלעצער וואס מען ווייסט אפי' נישט ווער און וואס דער יעקב איז האבן זיי פיינט דעם מושג יעקב אן א פארוואס און אן א פארווען. ע"כ פירט ער אויס לפסק הלכה זיך נישט צו מתגרות זיין בעוצת כדי זיך נישט צו לאזן הערן און זייער דערשטיקטע שנאה צו יעקב זאל האבן א רעכט אויפצורייסן (כאולי עס איז צייט באמבע וואס ווארט א יעדע ליאדע סקונדע צו ווערן אויפגעריסן) דו נושא פון וואס ער האט דאן ארום גערעדט איז געווען לגבי די יו. קעי. עיין עוד במהר"ץ חיות (דרכי משה, כל כתבי כרך א עמוד תעט) וואס זאגט אויך בערך אין די גאנג.

ר' יוסף אליהו הענקין אין זיין שו"ת ספר תשובות איברא ס' קט"ז (א באוואוסטער רב אין אייראפע. דא אין אמעריקא איז ער געווען א מנהל פון די עזרת תורה ארגאנאזאציע) האט געשטעלט א שטארקע ווידערשטאנד אויף דעם מהלך און זאגט ווי פאלגענד. עשיו איז לאו דוקא אן אייביגער שונא כ"ז יעקב איז געגאנגען מיטן קאפ ארויף האט ער ממש געוואלט דערווערגן ווי נאר יעקב האט זיך ארינטער געלאזט צו איהם און זיך געבויגן האט ער איהם געקישט. און עס איז דא הגיון אין זיינע ווערטער זעהנדיג די היסטאריע במשך הדורות אז אידן האבן געהאט שיינע פרידענס צייטן אונטער עשיו'דיגע ממשלות אפי' זיי זענען געווען אונטערדריקט אין אידישע קווארטלען איז זיי מער ווייניגער גוט געגאנגען מען האט זיי נישט אזוי שווערליך גערוידעפט ווייל זיי האבן זיך געבויגען דעם קאפ האט זיי עשיו אפי' געקישט (פארשטייט זיך דורך די געיטס פון די געטאס).

אבער דא קומט אריין פרופעסער פון דער ירושלימער אינאווערסיטעט אליאב שוחטמאן און זאגט עס קאן גאר געמאלן זיין אז עס איז דא א טעות סופר און אנשטאט די ווארט "הלכה" וואלט דארט באדאפן צו געשריבן ווערן דעם ווארט "הלא" נאר וואדזשע דען ווי אזוי האט זיך אזא טעות פארמירט. זאגט ער אז בימים ההם האט מען געשפארט אויף די טינט און מען האט געשריבן דעם ווארט הל'

נאך א שטארקע שיטה וואס האט ארויס געברענגט @קנאקער האט דערמאנט פריער אז עשיו מיינט נאר אדום. דער רמב"ן (ב"ספר הגאולה", שער ג') זאגט אבער אז דאס מיינט נוצרות נישט קיין חילוק צו אן אדומי אדער א שימונני. און אזוי פסקנט טאקע הרב יהודה אליעזער וולננדבערג אין זיין חיבור (שו"ת ציץ אליעזר חלק יג סימן יב)
 
כ׳האלט אז די ביזט גערעכט מיט די געדאנק אז עשו שונה ליעקב איז נישט מער ווי א myth אין א self fulfilling prophecy. אבער מ׳דארף אויך געדענקען נישט צי זיין אזוי ווי די אאונגארישע אידענטום, וואס האט בי די לעצטע מינוט נישט געהאלטען ביים אנערעקנען אז ס׳מעגליך אמאל זאל יא זיין טאקע עשו שונה ליעקב, אין אויב א פארטיי זאגט קלאר אז זיי זיכען אינז נישט צי האבן דא אין אמעריא טויט אדער לעבעדיג, זאלען אינז אפפיצען פאר ס׳צי שפעט.
 
wow wow wow
כ'האב נישט געקענט סטאפן לאכן ווען איך האב געמערקט אז פונקט @צוזאמגעדרייט מיטשעט זיך מיט די קשיא
בשעת וואס -אויב מיין זכרון נער'ט מיך נישט, ביסטו געווען פון די וואס האבן שטארק געשטיצט די 2025 בלוט בילבול אז 'מדינת ישראל באגייט דזשענעסייד'.....
איך מיין אז קאמאנטארן זענען איבריג
(עס איז א שאד נאכאמאל צי מסביר זיין פארוואס עס איז א שקר, יעדע קינד פארשטייט דאס, און דאס אז עס ווערט אזוי שטארק געשטיפט אין די וועלט עד כדי כך אז די קויפסט עס אפ, ווייזט שטערקער ווי קיינמאל בעפאר אז עשיו שונא ליעקב!)
 
און אויף דיין קשיא איז טאקע די פלאץ צי ברענגען וואס קלויזנבורג'ר רב זצ"ל האט געזאגט אויף די UN
אז ווען משיח גייט קומען און עס וועט זיין 'לעשות נקמה בגויים' און די אידן גייען גרויס ווערן, גייען פעלקער -ווי די וואס די האסט באזיכט, האבן טענות אז זיי האבן קיינמאל נישט געטשעפעט א איד, ניטאמאל געוויסט אפי' וואס א איד מיינט...
גייט מען זיי זאגן... "עטס האטס געהאט א רעפערזענטעריוו אין די UN און ער האט אפלאדיסטירט ווען מען האט פארדאמט די אידן, ער האט געשטימט אויף די אפשטימונגען קעגן די אידן, ער האט ארויסשפאצירט ווען ביבי איז געקומען אויסשרייען די פיין פון די אידן, ער האט געשטיצט ווען דער ארכי מחבל - מחמוד אבאס האט גערעדט קעגן די אידן, ער האט מחזק געווען די בלוט בלבול קעגן אידן, -אין די נאמען פון אייער לאנד! נאדיר א שמייס מיטן קאנטשיק!!!"
 
נאך א נקודה למחשבה: פאר עטליכע יאר צוריק וואלסטו געפרעגט די זעלבע קשיא אויף די אמעריקאנער גאס, און נישט געדארפט גיין ביז יענע לאנד צי פרעגן דיין קשיא... אמער, אמעריקא איז דאך א 'מלכות של חסד'.....
היינט מיין איך אז קיינער פרעגט שוין נישט די קשיא... נאך די דזשערסי סיטי אטאקע האבן אידן געכאפט אז קיינער איז נישט אויף זייער זייט.... און אויב דאס איז נישט גענוג געווען איז געקומען די פרא פאלאסטינע פראטעסטן אין די קאלעדשעס, און היינט ווען א אנטיסעמיט וואס שטיצט די אנטיפאדא איז די פראנט ראנער אין ניו יארק זענען ווערטער איבריג..........
 
Vasley Grossman. Great Russian novelist. Author of life and fate among others. Talks about antisemitism being a shape shifting virus, at one point in the history of Europe the Jews were hated for being for being poor, and then they were hated because they were Rich, they were hated for not integrating and they they were hated for integrating, in the era were you could hate people for their religion they were hated for their religion, then when that became impossible in Europe you couldn't hate people for their religion anymore - they were hated for their race, then in a particular point we discovered we can't hate people for their race anymore so what could we hate people for if they were Jewish - we hated them for being stateless, then the Jewish people got a state so they are hated for having a state. You cannot tell me in that situation that there's a coincidence here.

Antisemitism tells you about the person who suffers from it, not about the Jews. Tell me what you accuse the Jews of, and I will tell you what you are guilty of. People who hate the Jews for being religious, have religious problems themselves. People who hate the Jews for having a state they're willing to defend, have a problem defending their own state themselves. Etc.



- Douglas Murray.


View: https://youtu.be/DqzdnPjPhW0?si=OEzpDTshK_SQn4ZT


26:13
 
Back
Top